אמריקה

מספר ימי הטיול: 20 ימים
סתיו 2018
התחלה בסיאטל וסיום בסן פרנסיסקו

מי אנחנו? שני הורים ושלושה ילדים (8,12,15). בקרוואן 30 פיט של קרוז אמריקה. כמו בטיולים קודמים, סגרנו כמעט שנה מראש את העוגנים של הטיול – טיסות, קרוואן, מלונות בהתחלה ובסיום והזמנת חניוני לילה ליוסמיטי (שלושה חודשים בדיוק לפני – תוך 5 דקות כל המקומות נתפסו), את כל השאר השארנו פתוח למצב הרוח (מי יכול לתכנן את השריפות הגדולות של סתיו 2018). בנוסף הצטיידנו בספרי המסלולים של נטע דגני אבל גם נעזרנו הרבה בפינטרסט, אתרי טיולים אמריקאים ובאפליקציות Roadtrippers ו-RV Parky. הממהרים מוזמנים לדלג לסוף לטבלת הימים ומפת המסלול - המתעניינים מוזמנים להישאר.

יום 2-1
נחתנו בסיאטל בצהרים המוקדמים ולאחר התארגנות קצרה במלון (שנמצא ליד מחט החלל) יצאנו לשטח – רכשנו את כרטיס City Pass ולאחר נקניקיה ראשונה עלינו על מחט החלל, סיבוב במוזיאון וגן הפסלים של צ'יהולי בערב חזרנו לתצפית ליילית נוספת ממחט החלל. התחלנו את היום השני במוזיאון ה-MOPOP (לא לוותר). משם עלינו על המונורייל (גם אטרקציה) שלקח אותנו לדאון-טאון. טיילנו לאיטנו לעבר Pike Place Market, עם תחנת חובה בסטארבאקס המקורי. אחרי שראינו את משליכי הדגים ואת קיר המסטיקים ירדנו לעבר הטיילת לסיבוב ושייט במייצר פיוג'יט (גם בכרטיס המשולב).

יום 3
השכרת קרוואן ב-Everet, צפונית לסיאטל. הצטיידות ראשונית בוול-מארט ונסיעה לחניון הלילה Ohanapecosh בתוך שמורת הר רייניר.

יום 4
התחלנו במסלול הכייפי Grove of the Patriarchs שם פגשנו לראשונה את עצי הענק של המערב, משם עלינו למרכז המבקרים של השמורה (עם עצירה לצילומים כל 2 מטר). ממרכז המבקרים יצאנו למסלול Skyline Trail, המסלול לא מאוד ארוך אבל בשיפוע חד וללא הפוגות, מה שמדרג אותו כ "מאומץ". למזלנו היה יום בהיר וכאשר הגענו לנק' התצפית המרהיבה. במידה ואתם לא זוכים ביום בהיר הייתי מוותרת על המסלול המתיש.

יום 5
את הנוף הירחי של הר סנט הלן לאחר ההתפרצות זכרנו מהטיול שלנו לפני 17 שנה, היום כבר כל ההר יוער מחדש ולכן הייחוד נעלם, מזג האוויר לא אפשר טיול רגלי ובכל זאת שני מרכזי המבקרים Forest learning center ו-Mt. St. Helens היו חווייתיים ומלמדים מאוד – משם נסענו לנהר קולומביה לקניות ולינה.

יום 6
התחלנו את הבוקר בטיולון במפלי Multnomah – אי אפשר להימלט מהתמונות שלהם ברשת, משם עלינו ל-Mt. Hood, בגלל שהגענו מחוץ לעונה הכל היה סגור (שינוי תוכניות, כבר אמרנו?). חיפשנו ב-Trip advisor  וגילינו אוסף מטוסים ממלחמת העולם השנייה בדיוק בדרך, איזה מזל! מדובר בהאנגר ענק, בעיירה Madras ובו עשרות מטוסים משופצים כולל כמה מטוסי שלל מהנאצים. משם המשכנו ל-Smith Rock, נוף מטורף של המערב הפרוע באמצע אורגון.

יום 7
בבוקר יצאנו לטיול בתוך Lava Cave River – מנהרות באורך של כ-2 ק"מ שנוצרו מזרימה של לבה. משם שמנו פעמינו לעבר ה-Crater Lake. מזג האוויר הקר והרוחני לא היה לטובתנו ולכן הלכנו רק במסלול התיאורי (שלטים שמסבירים על האגם) לאורך שפת המצוק.

יום 8
בהמלצת בעלי הקמפינג נחשפנו לדרך המפלים בכביש המוביל לחוף של אורגון. בבאנדון Bandon הסתובבנו במרכז התיירותי ובמזח שם פגשנו זוג שהסביר לנו שאפשר לקבל רישיון לתפוס סרטנים ואפשר לבשל אותם תמורת מספר דולרים בודדים. ויתרנו על התענוג ונכנסנו לתצוגה של פרויקט Washed Ashore.ORG, מייצרים שם אומנות מזבל שנמצא בחוף. במרכז התנדבנו למשך כחצי שעה בבניית מיצג של פינגווינים שאמור להגיע לדיסנילנד בשנה הבאה.

יום 9
פתחנו את הבוקר בהליכת בוקר בחוף המעורפל של בנדון. משם המשכנו למגדלור המבודד ב-Cape Blanco – מתנדבים מדריכים בחינם על המגדלור ואורח החיים של מפעילי המגדלור. לאחר מכן המשכנו למפרץ של Port Orford שם נהנינו משעה שמשית בחוף. עם שובו של הערפל שמנו את פעמינו לחניון הלילה.

יום 10
שמורת Redwoods ומשבר אמצע הטיול. מסתבר שהשמורה לא כל-כך מותאמת לרכבים גדולים ובנוסף הכביש המרכזי היה סגור לטובת מרתון. נאלצנו לבצע חישוב מסלול מחדש. במרכז המבקרים Hiochi information center, המליצו לנו על מסלול מהמם ופחות מתוייר - Peterson memorial Trail. מותר בשמורה לחנות בצד הכביש כל עוד לא מפריעים לתנועה. משם המשכנו Tree of Mystery הממוסחר אבל כייפי. וכמובן צילום למזכרת ב-Drive through Tree.

יום 11
בתוכנית המקורית יום זה היה מוקדש ל-Mt. Shasta אבל שריפת הענק שטרם כובתה הסבה את היום ליום נסיעה. למרות זאת נהנינו מהנוף במסלול העולה מן הים בחזרה להרים, עצרנו להתרשם מנזקי השריפה ב-Whiskeytown ובזכות מנהל מסעדת אפלביס' בעיר Redding ראינו את שעון השמש הגדול בעולם.

יום 12
הר הגעש לאסן, בהמלצת הרינג'רים של הפארק עצרנו בשתי נק' תצפית והלכנו במסלול יפה היורד למפל נחמד. הפארק לא גדול אבל מאוד מגוון בנופים ובמסלולים, אנחנו הקדשנו לו יום אבל ניתן לבלות בו יותר בכיף.

יום 13
נסיעה ללייק טאהו (בצד המערבי) הצד הזה פחות ממוסחר (יחסית). אחרי ביקור חובה במרכז המבקרים התמקמנו בחניון הציבורי Fallen Leaf השוכן לחופי אגמון באותו השם. הפקחים בשמורה הזהירו אותנו שצנפו שם דובים לאחרונה – אבל למרות הדבש שפיזרנו, לא הצלחנו לפגוש דב. אחרי הצהרים ירדנו לאגם Tahoe שם עלינו על שייט מודרך מקסים עם עוד משפחה. בערב יצאנו לסיבוב קצר בעירה – לא משהו לכתוב עליו הביתה.

יום 14
התחלנו בטיול לעבר האגמון המקסים שליד החניון בתקווה לראות דובים. משם שמנו פעמנו למעליות הסקי אבל הן היו סגורות מחוץ לעונה. סיבוב קצר באיזור הקזינואים המסנוור ומשם בנסיעה לעבר Mono Lake – כרגיל פצחנו במרכז המבקרים שהוא גם מרכז המבקרים המזרחי של יוסמיטי. במרכז תצוגה אינטראקטיבית מצוינת על הגיאולוגיה של אגם מונו ועל בע"ח של הסביבה. אחה"צ המשכנו לטיול ב-South Tufa Area. אם נוסעים בכביש הזה חובה להיכנס.

יום 15-16
יוסמיטי, ללא מילים מיותרות – רק פרטים שנראים לי חשובים: Tioga road – ללא כל ספק מרשימה ויפה יותר מכל כניסה אחרת לפארק, המאמץ להתאים את המסלול לכניסה הזאת היה מוצדק. חניוני לילה - התארגנו לנושא כמו מבצע צבאי – שני אנשים, שלושה מחשבים, תזמון ביומן בדיוק לדקה בה נפתחת ההרשמה. לשמחתנו הצלחנו להרשם. תוך 5 דקות כבר לא נשארו מקומות זמינים. כאשר ישנים בתוך השמורה אפשר להתנייד באוטובוסים החינמיים שמגיעים לכל המסלולים כך ניתן למשוך את היום יותר. חשוב לדעת למה לצפות, בסוף ספטמבר כמעט כל המפלים כבר יבשו, למרות זאת הפארק מדהים. הילדים אספו חוברת ג'וניור ריינג'ר ומילאו את כל המשימות לסיום עברו מבחן וזכו בתגים.

יום 17-20
יציאה מיוסמיטי פרידה מהקרוואן ויומיים וחצי של סן פרנסיסקו. שוב קנינו City Pass שמקנה גם נסיעה חופשית בתחבורה ציבורית וחרשנו את כל האטרקציות המוכרות.

אחרית דבר
• הכיף הגדול בטיול בקרוואן הוא הגמישות, את רב הלינות סגרנו באותו היום או יום לפני בהתאם להתקדמות במסלול. יש כאלו שזה ילחיץ אותם, לנו הגמישות נתנה שקט.
• זוגיות - לא פשוט כאשר נמצאים 24/7/21 בחלל של 30 מ"ר. הסוד הוא בכביסה, אין כמו שעה של כביסה וקיפולים כדי לזכות בשעת איכות (הבגדים שלנו מעולם לא היו נקיים כלכך).
• מרכזי מבקרים - בכל פארק יש מרכז מבקרים והפקחים שבו יודעים להתאים עבורכם את המסלולים ולתת טיפים. בנוסף בפארקים הגדולים יש תכניות ריינג'רים בנושאים שונים - אנחנו הצטרפנו לכמה כאלו ונהנינו מאוד.
• תתאימו את הטיול לכם ולא אתכם לטיול - יותר עיר או יותר טבע. מספר מסלולים קצרים או מסלול אחד ארוך. מוזיאונים או אטרקציות. קמפינג או מלונות. נסיעות ארוכות או קצרות. לבשל או לאכול בחוץ.  והכי חשוב לא לשכוח שבאנו כדי ליהנות.