טיול אביב במערב ארה"ב, "מעכשיו נטייל רק בקרוואן!!" / משפחת רייניס

אפריל 2008
התחלה וסיום בלאס ווגאס

תקציר ונתונים כלליים
משפחתינו מונה 6 נפשות - 2 מבוגרים, 2 ילדים גדולים ושניים קטנים יותר (22,16,13,9).
שכרנו קרוואן שמתאים לשבעה (C30).
יצאנו מלאס וגאס וחזרנו ללאס וגאס.
סה"כ טיילנו בקרוואן 14 יום מתוכם שלושה לילות בלאס וגאס.

נקודות ציון עיקריות
• גרנד קנין כניסה מערבית
• לאס וגאס

הקרוואן ככלי ותיאור החוויה
באופן כללי היה טיול משגע, שווה כל אגורה ושיטת הטיול בקרוואן היא אידיאלית למשפחות ונוחה מאוד. הקרוואן עצמו: צפוף, חמים ונעים. אומנם רמת התחזוקה של הקרוואן שקבלנו הייתה ירודה ורמת מתן הפתרונות מתחת לכל ביקורת, אבל... וזה אבל גדול ומשמעותי... זה בטל בשישים לעומת החוויה המשפחתית והטיול המדהים שעשינו. בסופו של דבר גם קבלנו זיכוי של 70$ על מקרר שלא עבד בכל משך התקופה.

טיפים כלליים
• ההתארגנות בקרוואן מהירה ואינה דורשת מיומנות מיוחדת. הנהיגה קשה יותר מברכב פרטי ונוהגים באופן כללי לאט יותר. מתרגלים אחרי 100 מייל וזה עובר. אורך הקרוואן דורש זהירות מירבית בפניות ונסיעה לאחור אבל, בארה"ב כמו בארה"ב הכל גדול ונוח כך ששום דבר לא היווה בעיה.
• חניוני קמפינג - אנחנו בחרנו להכנס בכל לילה לחניון מסודר עם חשמל מים וביוב וברוב החניונים גם היה אינטרנט חינם (שלא כמו בבתי מלון בארה"ב שם צריך לשלם). עלות החניונים נעה בין 25$ ללילה באיזורים היותר נידחים ובין 60$ ללילה באיזור לאס וגאס. כל החניונים שהגענו אליהם היו מאוד נוחים. לא הזמנו מקומות מראש ותמיד הייתה זמינות. התקבלנו בברכה בנימוס ורמת השירות בכל החניונים הייתה גבוהה מאוד. אין צורך דווקא להכנס ל-KOA (רשת חניונים) אפשר בהחלט גם לאחרים ולקבל את אותה רמת שירות במחירים זולים יותר.
• רצוי ומומלץ להשתמש ב-GPS עם תוכנה מתאימה על מנת לאתר חניונים בקרבת מקום להמצאכם.
• רצוי להכנס לחניון לפני רדת החשיכה אבל כולם בנויים לקליטה גם בשעות מאוחרות וגם בשעות הלילה.
• קניות מצרכים - אנחנו עשינו רק ברשת WALMART וזה היה מאוד נוח גם מבחינת חניית הקרוואן ליד.
• כלים חד פעמיים - אנחנו הגענו לתובנה הזו קצת מאוחר – מומלץ באופן חד משמעי להשתמש בכלים חד פעמיים!! לא נוח לשטוף כלים וליבש בקרוואן במיוחד אם רוצים לסוע אח"כ וכו'... היו פעמים שיצאנו לדרך בבוקר מוקדם והילדים ישנו עדיין. לא בטיחותי אבל סופר נוח. בחלק מהמקרים עברנו דרך ארוכה וזה עזר מאוד להעביר את הזמן. בשאר המקרים נתנו לילדים אופיום (סתם).

לטיול

פארק ציון (ZION): הקדשנו לו פחות מדי זמן – ממליץ להקדיש יום שלם – לא כולל נסיעות, כולל טיולים רגליים. לא סתם לעבור אותו בנסיעה אלה ממש להשאר ולהשתמש בשירותי ההסעות הפנימיות שם וללכת לטייל. המקום משגע ביופיו. רגוע וכייפי. מתאים לכל הגילים כולל במינשאים ומחותלים למיניהם. לקחת מצלמות טובות ואוכל לדרך ולטייל... לעצור בכל התחנות ולא להפסיד כלום!!!

ברייס קניון (BRYCE): נופים מדהימים, לא שבענו מהנופים ומהטיולים שעשינו שם. היה קצת קר במאי אבל התגברנו ובהחלט אין להירתע מכך. חלק מהפארק היה מושלג והנופים מטריפים את הדעת. אזהרה - צריך לקחת כדורים נגד צילומים כי אחרת העיין נדבקת לעדשה. ישנו שם בחניון "רובי" שהיה ברמה מצויינת וגם נתנו לנו כרטיסי כניסה לבריכה מחוממת. המקום בנוי למשפחות. שם גם עשינו טיולים רגליים וגם לקחנו סיור מודרך בטרקטורונים שהיה חוויה משגעת בפני עצמה – שעתיים מספיק די והותר. רצינו גם סוסים אבל היה קצת מאוחר וקר אז וויתרנו. סוסים יותר יקר מטרקטורון. באופן כללי היה קררררררר.... אבל חם בלב.

פייג' – גלאן קניון – אגם פאוול: לא להחמיץ ולא לדלג!!! מקום מדהים ורווי באפשרויות לטיולים חוויתיים. לא לשכוח לבקר בפרסת הסוס!!! רצוי בשעות הבוקר (צילומים טובים יותר) מקום מדהים לכל המשפחה (הפתעה כך שלא נספר יותר מידי - רק זאת אומר: מי שלא הולך מפסיד בגדול והוא "לוזר!!!") . לקחנו סירת מנוע ליום שלם מהבוקר עד הערב – יקר אבל הייתי עושה את זה עוד חמישים פעם. אין צורך בשום מיומנות שייט. מקבלים הסבר קצר והכל פשוט מאוד וקל מאוד (אמריקה וורסנו אמריקה). שלא ירתיע אתכם חוסר ניסיון. בחיים לא השטתי סירת מנוע וזה היה פשוט מהנה. הסירות איכותיות וחזקות מאוד (אפשר להרביץ) כשלוחצים זה מגיב ומעיף אתכם במהירות הבזק. לקחנו גם אבוב והילדים הגדולים השתכשכו במים הקרים מאוד וניהנו. הבנות היו עם סוודרים והבנים במים. שטנו מספר שעות והגענו לחף מדהים על גדת האגם. אכלנו, שתינו , חזרנו. נופי בראשית. טיול מדהים. המצלמה לא הפסיקה לתקתק והחוויה נשארה ונצרבה. פגשנו אחרים "דהומים" כמונו החלפנו חוויות וחזרנו לקראוונינו (HOME SWEET HOME). לסיכום – שלא תעזו לוותר או לדלג אחרת אתם סתם "לוזרים".

מפגש ארבע המדינות: חבל על הזמן – אפשר לדלג. סתם כזה. אם בא לכם לנוח מהדרך תכנסו. לוקחים שם כסף על כניסה ורואים דגלים וכמה אידיאנים שמוכרים זבל סיני.

מוניומנט וואלי (MONUMRNT VALLEY): המקום מדהים אבל כאן המקום לעצירה רגעית ולספר על תופעה בארה"ב. הפארקים בארה"ב מחולקים שלניים בעיקר: פארקים ממשלתיים – מתוחזקים ומתומחרים כהלכה. כשנכנסים לפארקים הללו מרגישים כי מקבלים את התמורה המליאה. הפארקים מנוהלים במקצועיות  והתשלומים זולים ובהחלט לכל כיס. מומלץ. פארקים חצי פרטיים – במקרים אילו הפארקים מנהולים על ידי גופים פרטיים או חצי פרטיים. סוחרי הנוף אנחנו קוראים להם. שם תמצאו את אמריקה המכוערת. סחטני כסף על כל צעד ושעל סוחרי נוף ומנהלים לא מקצועיים. בקיצור – גועל אמיתי. מוניומנט וואלי שייך לקטגוריה השניה. הפארק מנוהל על ידי שבט אינדיאני לא כ"כ מפותח שגם האגלית לא שגורה שם לחלוטין. כל כניסה לחתיכת נוף עולה בכסף רב. ללא הגיון. אין אפשרות לטיול בקרוואן בתוך העמק (הקרוואן לא היה מספיק "ג'יפי") וטיול למשפחת ברכב שטח (טנדר עם מושבים) עולה בסכומים מטורפים ולא הגיוניים. בקיצור הסתפקנו בתצפית (מדהימה) על הנוף ממרכז המבקרים וחתכנו להמשך הטיול. לסיכום – מומלץ באופן בינוני (מה אני אגיד שאכלנו אותה? נסענו המון בשביל להגיע לשם).

מסה וורדה (MESA VERDE): בניגוד גמר למוניומנט וואלי. פארק מדינה מדהים בגודלו וביופיו. נופים משגעים מוזיאון נהדר. בפארק התגלו מגורי צוקים: כפרים שלמים שנבנו על ידי האינדיאנים הקדומים בתוף מערות צוקים. אפשר לראות מרחוק , אפשר להצטרף לטיול מאורגן (מומלץ למרות שלא עשינו) ואפשר להגיע לחלק מהמקומות ברגל ולבד וזה מה שעשינו. היה גם מעניין וגם יפה. בילינו שם יום שלם ולא שבענו. עלויות סבירות למשפחה ותחושה של תמורה מליאה.

היער המאובן: מקום משגע בדרך לגרנד קניון. עוברים בתוך פארק לאומי בדך של כ-50 מייל. עוצרים במרבצים של גזעי עצים מאובנים יפים בצורה לא רגילה. תופעת טבע מדהימה ביופיה. מסודר כייפי. משולב בטיולים רגליים. מומלץ בהחלט. לא לשכוח מצלמות וכדורים נגד צילומים.

גרנד קניון כניסה דרומית: פארק מדינה (בניגוד לכניסה המערבית שעוד מעט נדבר עליה) – תצפית מוטרפת לנופים משגעים. לא להחמיץ את הסרט ב-3D מסך גדול סראונד, כסאות נוחים ומחיר בהתאם בכניסה לפארק. אין ברירה ה פשוט מדהים. אנחנו לא קנינו אח"כ את הסרט והצטערנו. אם אתם שם אז תקנו לנו ותשלחו. מטיילים על שפת הצוקים. עוברים מתצפית לתצפית. מצלמים בלי סוף והלולכים ברגל. יש גם שירות הסעות והפארק מסודר עד כאב!!! וגם: יש חיים בפארק וראינו צבאים, שפנים וטיול מאורגן של ישראלים. שם גם ראינו כמה קבוצות של אופנעונים עם כלי המשחית שלהם דבר שכמעט השתווה לחווית הטיול כולו אם תשאלו את קובי ואור (הגדול והאמצעי). למען האמת גם אני הייתי  מוכן לזנוח את המשפחת ולהגר לארה"ב, לחיות בחרפת רעב ובבושת פנים אבל... לרכוש אופנוע מהסדרה שראינו שם. מה אגיד לכם על זה לא לקחו לנו כרטיסים ולא שילמנו בשביל לראות ובכל זאת זה נחקק בזכרון בתור חוויה מאוד משמעותי. מומלץ: להסתכל על אופנועים!!! שבענו מנופים והילדים כבר רצוי קניות באיזה קניון רציני אז החלונו לחתוך לכיוון גרנד קניון כניסה מערבית.

גרנד קניון כניסה מערבית (GRAND CANYON): זוכרים את הסיפור על פארק ממשלתי לעומת ניהול של אינדיאנים? כאן זה ממש בולט. אזהרה! אם לא בא לכם להוציא את הארנקים חבל על זמנכם. יקר בטירוף. הדרך המובילה לכניסה המערבית ארוכה ואינה סלולה מה שהיווה אתגר אמיתי לקרוואן הג'יפי שלנו. אני לא חושב שכשבנו את הקרוואן התכוונו לאפשר לו להגיע לשם. הדרך ארוכה מפותלת ותזזיתית. הרכב רועד בעוז ורוטט כולו. גלינו שהרטיטות מפסיקות ב- 40 מייל לשעה והתאמנו את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך. עברנו בשלום וניסינו לשכוח שצריך גם לחזור. חוסר הניסיון שלנו בנסיעות שטח בקרוואן גרם לכך שהדרך לשם לקחה כשעתיים וחצי. (הדרך חזרה ערכה בדיוק 40 דקות, תראו מה שניסיון עושה). מגיעים ומקבלת את פנינו אינדיאנית אדיבה שמודיעה לנו שאם רוצים להכנס צריך קודם כל לשלם על חנייה 20$. רק חנייה כי כל הנוף מכוסה בבדי יוטא ולא רואים כלום. אם רוצים לראות משהו יש לקחת טיול מאורגן שעולה 30$!!!! (לא צחוק) לאדם. הנ"ל באוטובוס שמעביר אותך בין תחנות. ליד החניה מנחת הליקופטרים. רציתי לעשות הפתעה למשפחה ולשכור הליקופטר אז... מסתבר שאם רוצים הליקופטר חייבים גם טיול מאורגן. אין ברירה כבר הגענו אז לא נתקמצן. ביחד הכל לששה איש 1300$ אבל שווה כל גרוש. הליקופטר הוריד אותנו לערוץ הגרנד קניון לנהר. שם חיכתה לנו סירת מנוע שלקחה אותנו לשייט קצר אבל יפה בנהר. טיול קצר ברגל וחזרה במסוק לשפת הקניון. היה מדהים. קשה לי להמליץ כי הנ"ל לא לכל כיס. אח"כ טיול מאורגן באוטובוס בין תחנות נוף שונות על שפת הקניון. הנוף מדהים ומגיעים גם ל-SKY WALK - מרפסת זכוכית מעל הקניון שמספקת חוויה ייוחודית במיוחד לאילו שסובלים מפחד גבהים. על מנת לעלות על המרפסת צריך לשלם עוד – וויתרנו. יש גם הופעות די פתתיות של אינדיאנים שרוקדים ריקודים מסורתיים ושרים (מיללים) שירים אינדיאנים בתלבושות קרב צבעוניות. על כל פנים זה נראה שאת התלבושות קנו בסין והאידיאנים הם מהגרים מקסיקנים שצבעו להם את הפנים. חוץ מהנופים שהם באמת מרשימים לא צריך דבר. לסיכום- מי שלא רוצה לטוס במסוק שיסע עוד כמה שעות לכניסה הדרומית. הנופים שם יפים במידה שווה. וזה עולה הרבה פחות ומסודר הרבה יותר.  משם ירדנו בדרך העפר בקראג'יפ של נו וחתכנו ללאס וגאס.

לאס וגאס: אין כמו לישון בקרוואן בלאס וגאס. משאיר לכם מזומנים לקניות ב-OUTLETS המפותחים ולשאר חוויות והפעות בעיר המוטרפת הזו. ראינו הופעה (מאמאה מיה) היה ממש יפה וכייפי וכולם ניהנו. עשינו המון קניות והכל היה זול (שער החליפין הנמוך שיחק לטובתינו) היינו בחניון של "סירקוס סירקוס" ששיך לרשת KOA. יקר יחסית לחניון קרוואנים אבל במקום מרכזי. בלאס וגאס אי אפשר להסתובב עם קרוואן אז שכרנו רכב ליומיים והסתובבנו איתו בנוחיות מירבית מ"מול" ל"מול" וממלון למלון וגם הלכנו ברגל. הזמנו את הרכב במקום דרך האינטרנט ויצא הרבה יותר זול מהזמנה דרך הסוכנות בארץ. זה עובד שם כמו שעון.

לסיכום
מי שלא עושה טיול קראוונים הוא "לוזר" ומפסיד חוויה ייחודית בחיים. מתאים למשפחות בצורה טוטאלית. קל מאוד, כייפי מאוד. אנחנו החלטנו שבפעם הבאה נטייל רק בקרוואן!!! אה... וגם, קחו GPS זה מקל על החיים. אין צורך לתכנן ולהזמין מראש בעונה הזו (מאי-יוני) הכל פנוי. אם מצאתם מקום שאתם נהנים בו תשארו עוד יום.