מסע של שלושה חודשים בקרוואן "מחוף לחוף" / אתי ומיקי זמיר

יולי-אוקטובר 2014
התחלה בסיאטל וסיום בניו יורק

חלק ב' - מתוך טיול של ארבעה חודשים בקרוואן בארה"ב ואלסקה

לאחר שלושה שבועות מהנים באלסקה טסנו לסיאטל וקיבלנו את הקרוואן שילווה אותנו במשך שלושת החודשים הבאים ויהיה הבית הנוסע שלנו. קראוון חדש ונוח מדגם E23. את חבילת המצעים וכלי האוכל שכרנו בתחנת הקרוואנים ליד סיאטל. קנינו גם שרפרף שעזר לנו להעלות למיטה הגבוהה.

המסע החל בנסיעה על כביש 5, לכיוון העיירה Astoria ודרומה על כביש 101 לאורך חופי אורגון המדהימים ביופיים. אציין את הקמפינג הנעים על חוף הים Barview ובמיוחד את קטע החוף עד העיירה Garibaldi מומלץ לטייל לקראת ערב  בזמן הגאות ולחזור בשעות הבוקר המוקדמות בזמן השפל ולטייל על החוף. לאוהבים לרוץ על גבעות החול מומלץ להגיע ל-Haystack ב-Cannon beach.

משם המשכנו לכוון העיירה Tillamook וביקרנו במחלבה הגדולה המספקת חלב ומוצריו לאורגון והסביבה. לאוהבי הגלידה - לא לוותר על התענוג! בטילאמוק ישנו בקמפ קטן ונעים Pleast Valley Rv Park. בהמשך, ליד העיר Newport, בחוף Seal Rock, כשהערפילים התפזרו, צפינו באריות הים ולשמחתנו גם לוויתנים התקרבו לחוף. ב-Cape Perpetua נפרדנו מחופי אורגון והמשכנו  על כביש מס' 34 הצר והמפותל  עד העיר סאלם, בירת אורגון. כאן מצאנו קמפינג מפנק Rv Premier resort. המשכנו דרך העיר פורטלנד והתחלנו לנסוע על כביש 84 לאורך נהר קולומביה ממדינת אורגון למדינת וושינגטון. נהר קולומביה הוא הנהר הרביעי בגודלו בצפון אמריקה. עולים על כביש 30 המסומן ככביש נופי אבל הוא כביש מאוד צר ולא נוח לנהיגה בקראוון. חזרנו לכביש 84 לכוון Bonneville Dam הסכר הענק המספק חשמל למדינות צפון אמריקה. מומלץ להכנס ולסייר באזור. וכאן גם נפרדנו ממדינת אורגון ופנינו על כביש 97 לדרך נופית אחרת. העצים הירוקים נעלמים הטמפרטורות עולות והרים חשופים מצמחיה מלווים אותנו.

מגיעים עד העיר Ellensburg ובה אוניברסיטת וושינגטון הידועה. נשארנו בקמפינג נעים של KOA. מכאן על כביש 283, הגענו ל-Soap Lake ליד העיירה האינדיאנית Ephrata במדינת וושינגטון. על חוף האגם מסתובבים אנשים מכוסי בוץ ואנחנו כמובן נזכרים בים המלח שלנו. גם במראה וגם בטמפרטורות הגבוהות. ואכן, בויקיפדיה משווים את איכות המים שבאגם למי ים המלח המשופעים במינרליים חשובים שמומלצים לעור ומושכים הרבה מתרחצים.

ממשיכים על כביש 90 עד העיר ספוקאן. חגיגה לעיניים, נהר רחב שחוצה את מרכז העיר, מפלי מים בשפע ופארקים גדולים. גם כאן אנחנו נשארים בקמפ של KOA. נפרדים ממדינת וושינגטון וחוצים למדינת מונטנה על כביש 95. בדרך אל הגליישר הגדול הגובל בצפון בקנדה והרי הרוקי'ס. ושוב, הנוף מתחלף והצבע החום-צהוב משתנה. הרים גבוהים בחלקם מושלגים, אגמים כחולים, יערות עד וצמחייה עשירה. הטמפרטורות צונחות מ-40 מעלות ל-20 מעלות. תענוג גדול. אמנם השלג בגליישר נשאר רק בפסגות הגבוהות אבל הנוף מדהים ביופיו. כאן ראינו את עז הבר הלבנה הנקראת יעל ההרים וחיה בהרי הרוקי, שפני סלע בהמוניהם ואייל קורא. את דובי הגריזלי גם הפעם לא ראינו. כדאי לציין כי הכביש לגליישר פארק צר מאוד ואין אפשרות להעלות לפס עם הקראוון. אנחנו הצטרפנו לסיור באוטובוס אדום. הכביש נפתח לתנועת רכבים בתחילת חודש יולי, בהנחה שהשלגים נמסו. שווה לבדוק. הזמנו מקום בקמפינג שב Lakeside קמפ נעים ומסודר על כביש 93.

וממדינת מונטנה עוברים למדינת ויומינג לראות את מגדל השטן Devils Tower. זהו פקק געשי המתנשא לגובה 386 מ'. יש הטוענים כי הוא מקודש לאינדיאנים.

ממשיכם על A14 לאזור הגבעות השחורות במדינת דרום דקוטה ולהר ראשמור לראות את דיוקנם של ארבעת נשיאי ארה"ב חצובים בהר. לנים בקמפ Koa הגדול וכ-85 מיילים מערבה נמצאת שמורת הטבע הצחיחה והמעניינת Badland.

השמורה הענקית משתרעת ע"פ 66000 ק"מ,  ומזכירה את הערבה שלנו. בתקופת המלחמה הקרה ארה"ב החזיקה טילים מוכנים לשגור לכוון ברה"מ. בשנת 1993  נחתם הסכם לסיום המלחמה הקרה בין הנשיא ג'ורג' בוש והנשיא גורבשוב מאז שומרים האמריקאים בשמורה טיל אחד למזכרת...ניתן לסייר במקום. נשארנו בקמפ מדברי ונחמד בעיירה Interior. לסנט לואיס, במדינת מיזורי על גדות המיסיסיפי, חלמנו להגיע בגלל סימן ההיכר שלה - הקשת הענקית. הקשת מתנשאת לגובה 192 מ' ובמעלית צרה עולים לפסגה.

במדינת אילינוי לא וויתרנו על נסיעה בכביש 66 ההיסטורי ומשם עברנו לאינדיאנה ולעיר המעניינת אינדיאנפוליס ועל כביש מס' 74 מגיעים למדינת אוהיו.

ממשיכים על כביש 2/20 לאורך חוף Erie Lake ובין העיירות היפות. במדינת ניו יורק עלינו על כביש 20A עד העיירה St. Morris. עצרנו לחנית לילה בשמורת טבע יפה Letchworth stats park. בשמורה יש מסלולי טיולים רגליים ומצפורי נוף יפים, משטחי דשא ובריכת שחיה. הקפינג נמצא בתוך חורש עם חיבורים לחשמל. מומלץ!

מכאן הדרך קצרה לאזור היפה של מדינת ניו יורק. אזור אגמי האצבעות Finger Lakes. האזור שופע בחופים נהדרים,מפלי מים, פארקים גדולים, קמפינגים ועיירות דייגים לרוב. בחרנו לטייל ב-Cayuga Lake ובעיר איתאקה שבה אוניברסיטת קורנל על מבניה העתיקים, וממוקמת על גבעה המשקיפה על אגם קיוגה. כדאי לרדת לעומקו של מפל Robert H. Treman. הליכה לאורך הנהר מובילה לשורה של מפלים בתוך קניון עמוק שקירותיו שכבות שכבות המזכירות את אזור הפנקייק בניו זילנד. המפלים שוצפים, הירידה במדרגות נוחה והמראה מרהיב. כדאי לטייל באזור כמה ימים. חנינו בקמפ Pinecreek. הקמפ פשוט ונעים במרחק כ-4 ק"מ מהעיר איתאקה.

מאיתאקה נסענו בכבישים צדדים לכוון פטסבורג. חג הלייבור- דיי שחל בתחילת ספטמבר הצריך אותנו להזמין מקום בקמפ שבאזור. לאחר כמה טלפונים מצאנו קמפ עמוס וצפוף ליד העיר היפה Benington על גבול  מדינת ניו יורק ומדינת ורמונט. בעיר ביקרנו במונומנט הגבוה, בפסטיבל השום ובשלושת הגשרים המקורים והשמורים. מחירי הקמפינגים יקרים יותר 50-60$.

תחילת חודש ספטמבר ופה ושם מתחילים לראות את השלכת בעצים, ואת הדלעות ופרחי הסתיו הצבעוניים בגינות. מאחר ועל אזור ניו אינגלד נכתב רבות, אציין רק, כי בנו גברה ההתרגשות ככל שהתקדמנו לכוון האוקיינוס האטלנטי. אמנם הטיול עוד לא הסתיים, אך המושג "מסע מחוף לחוף" קיבל משמעות אמיתית.

לסיכום פרק זה של הטיול
• נסענו בממוצע כ 180 מייל ליום.
 בגלל מזג האויר החם והטמפ' הגבוהות של הקיץ, במיוחד במרכז היבשת, השתדלנו להכנס לקמפינגים ולהתחבר לחשמל ולמזגן.
• אהבנו את הקמפים של Good Sam שאף פעם לא אכזבו. או הקמפינגים הפרטיים שגם הם היו נקיים ומסודרים. מחיר ממוצע 40$.
 הקמפינגים של Koa יפים ומסודרים אך יקרים יותר, 50-65$. ככל שמתקרבים לחוף המזרחי, מחירי הקמפינגים עולים.
 חובה לקחת בחשבון את מחירי הדלק הגבוהים זה חלק גדול מהתחשיב.
 הנסיעה בקראוון נוחה מאוד וכך גם ההתנהלות בתוך הערים שביקרנו. נהנינו מהכבישים הנוחים, המרחבים האין סופיים והנופים המגוונים. היה כדאי!

בפרק הבא נטייל בנובה סקוטיה שבקנדה, ב-Hopewell בניו ברונסוויק,  בניו אינגלנד בשלכת ונגיע עד ניו ג'רזי והעיר ניו יורק.

החלק השלישי של הטיול - מנובה סקוטיה ועד ניו אינגלנד

את המסע מחוף לחוף השלמנו כשהגענו לחוף האוקינוס האטלנטי במדינת ניו המפשייר. יש לנו עוד חודש וחצי של טיולים בצפון מזרח ארה"ב וקנדה. אנחנו בדרכנו לנובה סקוטיה שבקנדה. סימנים ראשונים של השלכת מתחילים לראות במדינת מיין, שאליה נחזור עוד כשבועיים. נוסעים על כביש מס' 1 של מדינת מיין, וחולפים על פני עיירות מטופחות ויפות הנושקות לחוף הים, מטיילים בפארק הלאומי אכאדיה. הפארק כולל את קו החוף של האוקיאנוס, הרים ויערות ונופים מרהיבים. לינה בקמפ נחמד ב-Southwest Harbor על כביש מס' 102 מחוץ לפארק. קמפ מומלץ נוסף לפני המעבר לקנדה, בעיירה Addison. קמפ קטן 6 מקומות על שפת נהר Pleasant river וכך גם נקרא הקמפ. שקט, נוח, עם מכבסה ומקלחות 33$. כדאי לעקוב אחרי השפל והגאות של מי הנהר. האזור ידוע בגידולי פרי הבלובריס - אוכמניות הגדלים צמוד לקרקע ובתקופה זו קוטפים את הפרי הבשל. ומכאן המרחק לגבול קנדה ולעיר סנט ג'ון קצר. במעבורת אנחנו עוברים  ל-Digby בנובה סקוטיה ומתחילים לטייל בחצי האי. מגיעים לעיר היפה Lunenburg שבתיה הישנים צבועים בצבעים עזים, והוכרזה ע"י אונסקו כאתר שמור. כאן מצאנו קמפינג במעלה הגבעה, ליד מרכז המבקרים, 38$ קנדי. ממשיכים על דרך המגדלורים  ונוסעים לכוון העיירה Peggys Cove ובה בתי דייגים צבועים, סלעי ענק ומגדלור מפורסם. כ-2 ק"מ לפני Peggy's Cove מצאנו קמפינג מקסים שמנהלת אישה חביבה כבת 90, King Neptune camp. הקמפ על חוף הים, 33$ קנדי. ולאוהבי מאכלי הים, בהמלצת הגברת המבוגרת, צמוד לקמפ יש מסעדת לובסטרים מומלצת.

לאחר מכן ממשיכים על כביש 2 בדרכנו לניו ברונסוויק עדיין בקנדה, לראות את אחת מתופעות הטבע המעניינות ביותר. מדובר באזור העיר Moncton וב-Hopewell Cape. קיבלנו טיפ מקומי להגיע לחוף נהר השוקולד (בגלל צבעו...) ברחובה הראשי של העיר בשעה 12:00 בצהריים. כשהגענו מי הנהר היו בשיא השפל והבוצה נראתה כקרם שוקולד. ואכן בשעה היעודה בלי כל התראה, הגיע מהים גל ענק שהעלה את מפלס המים לגובה של כשלושה מטרים תוך כ-10 דקות. מחזה מדהים הנמשך כשש שעות. לאחר מכן שוב המים נסוגים.

אך זו היתה רק הכנה למה שנראה ב-Cape Hopewell. האתר הוכרז כאחד משבעת פלאי עולם.  בזמן הגאות המים החומים,  בגלל החול האדום,  מכסים את כל אזור המערות ורק קצות הסלעים הגבוהים נראים לעין. ובזמן השפל כ-6 שעות אחרי, המים נסוגים ואפשר לטייל על קרקעית החוף ולראות את הסלעים והמערות. זמן השפל מוגבל לשלוש וחצי שעות בדיוק! לאחר מכן מתחילים להגיע מים ולהציף שוב את החוף. אפשר לצפות בתופעה מהמצפור המסודר. כשהירח מלא  המים מגיעים לגובה של כ 15 מטרים. את הגאות ראינו ב שעה 14:00. למחרת מוקדם בבוקר, בשיא השפל, טיילנו על קרקעית הים. לינה בקמפ ליד הופוול, Ponderosa Pines camp. גם כאן כבכל הקמפינגים בנובה סקוטיה, מרגישים שסוף העונה קרב. מעט תיירים והמחירים יורדים. אחרי נסיעה של כ-280 מייל חוזרים שוב לארה"ב. במעבר הגבול בצד האמריקאי בדיקת דרכונים ומזון כדי לוודא שלא יוכנסו פירות למדינה. ובמדינת מיין מתחילים לראות סימנים של סתיו ושלכת. היום מתקצר והטמפרטורות מתחילות לרדת. בלילה הטמפרטורות יורדות וקר אך הימים בהירים ונעימים.

נוסעים על כביש מס' 9 ועוברים ליד עיירות נשכחות ומוזנחות. הדרך לא מעניינת. זו כנראה החצר האחורית של המדינה.  ממשיכים על כביש 95 לכוון הר וושינגטון וההרים הלבנים. בהר וושינגטון עלינו על הרכבת המיוחדת שנוסעת על גלגלי שיניים ומטפסת לפסגת ההר בגובה 2200מ'. זו חוויה שנמשכת כ-3 שעות ועולה 61$ לאדם. למזלנו מזג האויר התבהר והנוף שנגלה מדהים. כאן אנו ממשיכים לאזור היפה של ההרים הלבנים ונוסעים על כבישים 302, 3 והיפה ביותר כביש מס' 112 עד העיר Conway. לאוהבי הק ניות יש בסביבות העיר חנויות האוטלט רבות. לינה בקמפ נעים Saco River הנמצא במרחק הליכה מאזורי הקניות. בשעה 7 בערב כבר חשוך ואנחנו נהנים מה-Wifi והטלויזיה שיש לנו בקרוואןן. בלילה הטמפורה ירדה ל2 מעלות. ומ-Conway  המשכנו על כביש 16 ובהמשך כביש 25 עד העיירה Meredith. האזור מרובה באגמים, גבעות ועצים בגווני שלכת מדהימים. בעיירה קיבלנו המלצה לטייל בטירה Castle in the clouds. הטירה נמצאת על גבעה בגובה 229 מ' והכביש המוביל אל הטירה צר מאוד. הטירה  נבנתה בשנת 1900 ומאפשרת הצצה על החיים הטובים של תחילת המאה הקודמת. במקום יש מסעדה מצויינת. ה קמפינג בכניסה לעיירה Harbor Hill מאוד נעים עם כל החיבורים, 39$.

המשכנו לעיר בוסטון לכמה ימים. לקחנו בחשבון את הצפיפות שבעיר ועל כן נשארנו ללון במלון מריוט שאיפשר לנו להשאיר את הקרוואן בחניה. רבות נכתב על העיר ובהחלט אפשר להנות בה כמה ימים. ומשם לחצי האי קייפ קוד. השלכת עוד לא הגיעה לכאן אבל הסתיו נעים. לא חם אבל עמוס  בתיירים. את ראש השנה שלנו חגגנו בקמפינג בעיירה Truto על חוף הים עם חלה, גפילטע פיש וחזרת, עם תפוח עץ אמריקאי ודבש מקומי. את כל המצרכים מצאנו בסופר המקומי, North of highland camp, 36$. מקייפ קוד המשכנו לרוד איילנד על כביש נופי מס' 169, 32 ו-6 עד העיירה Ashford עדיין במדינת קונטיקט. אין הרבה קמפינגים באזור ואין מרכזי מבקרים. בעיירה מצאנו קמפ מומלץ מאוד במחיר מדהים, 20$, Brialee Campground, היה שווה לחפש. בהמשך טיילנו בעיר Hartford והמשכנו לכוון העיר Kent על גבול מדינת ניו-יורק. האזור יפה אבל גם כאן אין כמעט קמפינגים. נשארנו באחד הקמפים הפחות מומלצים Lone Oak שהיה צפוף ומאוד רועש!!! ומכאן חוצים למדינת ניו יורק ומטיילים באזור היפה של העיר Rhinebuck כאן יש שדה תעופה למטוסים ישנים ובימי א' יש תצוגה אוירית מעניינת. טיילנו לאורכו של עמק ההדסון הגובל ברובו בנהר ההדסון. ביקרנו בשמורת Bear Mt שמפסגתו ניתן להשקיף על עמק ההדסון. דובים לא ראינו בשמורה, אבל בין בתיה של העיירה וודסטוק ניו יורק באחת החצרות, טייל לו דוב  גריזלי גדול. נשארו לנו עוד יומיים לטייל עם הקארוון ולהחזירו בעיר Tappan n.y והעדפנו להשאר בקמפ בעיירה פלורידה ניו יורק לא רחוק מאזור הקניות הגדול Hrriman וכ-40 מייל מהעיר טאפן. מתארגנים ומנקים את הקראוון ונפרדים בצער.

ממשיכים לטייל באזור האהוב והמוכר לנו, ניו ג'רזי, וללון במלון Comfort Inn בעיר Edgewater על גדות נהר ההדסון.  ממול העיר מנהטן במרחק נסיעה של 20 דקות באוטובוס. נשארו לנו עוד עשרה ימים להסתובב ולספוג את אוירת העיר הגדולה מנהטן.
תמו להם ארבעה חודשים מלאי חוויות יפות, דרכים מעניינות, ונופים סוחפים.
מקווה שהעברנו קצת מחוויותינו. ולמעוניינים נשמח תמיד לתת ייעוץ!!!

ולסיכום: מאוד נהננו לטייל בחוף המזרחי. מחירי הקמפינגים זולים יותר מאלו שבחוף המערבי אך לא תמיד המבחר גדול. העדפנו ללון רק בקמפינגים. את מרכיב הדלק המיקר את הטיול הזכרתי כבר, אך אי אפשר בלעדיו. תקשורת - ב-At&t קנינו טלפון עם סים אמריקאי והשתמשנו בו לשיחות מקומיות. בנוסף קנינו ראוטר (100$) עם חבילת גלישה ובקמפינגים שהיה Wifi גלשנו חופשי.

להתראות בטיול הקראוון הבא!