הקרוואן ותפעולו

הקרוואן ותפעולו

תפעול הקרוואן - איך זה בעצם עובד? 


הקרוואן הממונע הוא לא רק כלי רכב אלא גם בית וככזה יש בו את כל המערכות כמו בבית רגיל - מערכת חשמל, מערכת גז ומערכת מים וביוב. תפעול קרוואן הוא דבר פשוט יחסית שגוזל מספר דקות כל יום, כשנכנסים לקמפינג וכשיוצאים ממנו בבוקר. אין כל צורך בידע מוקדם או בחוש טכני. ברוב תחנות ההשכרה ניתן לערוך סיור בתוך הקרוואן עם איש הצוות, או לצפות בסרטון הדרכה לפני שיוצאים לדרך. עם זאת מומלץ לערוך היכרות מוקדמת עם הקרוואן כבר בבית, כדי להגיע מוכנים יותר ליום הראשון וכדי לדעת איך להשתמש במערכות השונות באופן נכון ובטוח.
לשם כך בדיוק התכנסנו כאן. הבה נתחיל

מערכת החשמל

ברוב הקרוואנים יש שתי סוללות (מצברים) - סוללה אחת באמצעותה פועל המנוע וסוללה שניה הנטענת בזמן נסיעה ומשמשת להפעלת מכשירי חשמל שונים בתוך הקרוואן כמו תאורה, משאבת מים חשמלית בכיור, מקרר וכולי.

חשמל בזמן נסיעה
בזמן נסיעה, בקרוואן שלנו יעבוד רק חשמל 12 וולט משקע המצית ותאורה פנימית. אם תרצו להפעיל או לטעון מכשירי חשמל בזמן נסיעה לדוגמא מחשב נייד לצרכי ניווט והתמצאות, אזי מומלץ להצטייד מראש בממיר חשמל (inverter). הממיר הוא מכשיר אלקטרוני המתחבר לשקע המצית ברכב ובאמצעותו ניתן להפעיל מחשב או לטעון מכשירים חשמליים בכל מקום בו נמצאים, ללא תלות באספקת חשמל חיצוני. שימושי מאוד ולא יקר.
הממיר מושך חשמל ממקור אנרגיה בזרם ישר (DC), כמו למשל המצבר הנוסף בקרוואן והופך אותו לזרם חילופין (AC), כלומר לרשת חשמל ביתי. ממיר איכותי כולל מערכת הגנה המיועדת למנוע את פריקת המצבר כתוצאה מהשימוש. לטעינת מצלמות או לפטופ קטן, מספיק בדר"כ ממיר של 150 וואט. לטעינת מחשב נייד גדול יותר, טלוויזיה וכד' יתאים יותר מכשיר של 300/350 וואט.
• ממיר חשמל חיוני במיוחד למצבים בהם אחד מבני המשפחה נזקק למכשיר אינהלציה!

חשמל בזמן חנייה
על מנת להפעיל מכשירי חשמל "כבדים" הצורכים יותר חשמל כגון מיקרוגל או מזגן, חייבים להתחבר למקור חשמל חיצוני - לשקע חשמל בקמפינג או לגנרטור (שקיים רק בקרוואנים אמריקאיים). החיבור לחשמל בקמפינג נעשה באמצעות כבל חשמלי המסופק ברכב כחלק מהציוד הבסיסי, משקע החשמל שבתוך הקרוואן לשקע שבחוץ - בקיצור: חיבור תקע לשקע רגיל. עכשיו יש חשמל בקרוואן ונוכל לטעון את כל מכשירי החשמל שלנו: מכשירים סלולריים, מצלמות, מחשב נייד וטאבלטים, DVD נייד וכיוצ"ב.
• כדי שנוכל לטעון מספר מכשירים בו זמנית - מומלץ להצטייד מראש ברב שקע של שישיה המצויד בחוט ארוך ובמפסק עם נורית בקרה. 

רב שקע

הפעלת מכשירי חשמל
שיטת מתח החשמל בעולם אינה אחידה. אצלנו בישראל משתמשים ב- 220 וולט, ברוב מדינות אירופה וכן באוסטרליה וניו זילנד - 230 וולט, ואילו בארה"ב וקנדה - 110 וולט. אם כך, מכשיר חשמלי שהבאתם מהבית לא בהכרח יתאים לשיטת החשמל במדינה אליה אתם מגיעים. לכן יש להצטייד מראש בטרם יציאתנו מהארץ בערכת מתאמי חשמל המתאימה ליבשת או למדינה אליה אנו נוסעים.

חיבור 30 או 50 אמפר?
כשרוצים לבצע הזמנה מראש לקמפינג באמריקה, נתקלים לעיתים במספר אפשרויות לחיבור לחשמל - איך יודעים אם הקרוואן שלנו זקוק לחיבור ל-50 אמפר או ל-30 אמפר? ובכן, קרוונים מחברות השכרה זקוקים בדרך כלל ל-30 אמפר בלבד. 50 אמפר משמשים בדר"כ את "האוטובוסים" הגדולים שבהם יש שני מזגנים אחוריים או תנור אפיה גדול. במידה ובאתר הקמפינג ישנו חיבור ל- 15 או 20 אמפר בלבד, תוכלו להיעזר במתאם שמצוי בדר"כ ברכב.

גנרטור
הגנרטור הוא בעצם ספק חשמל גם כשאינכם מחוברים לחשמל בקמפינג. גנרטור קיים ברוב הקרוואנים בארה"ב ובקנדה והפעלתו לרוב כרוכה בתשלום, לפי מד שעות שימוש או בתשלום מראש על כל ימי ההשכרה ללא הגבלת שימוש. בקרוואנים הבנויים על מרכב אירופאי קיימת מגבלת משקל ועל כן ברובם, למעט כמה יוצאים מן הכלל, אין גנרטור. (הקרוואנים באוסטרליה וניו זילנד מיוצרים גם הם על גבי מרכבים אירופאיים).
• כדאי לדעת שחניוני קמפינג רבים, בשמורות טבע בפרט אך לא רק הם, מגבילים את השימוש בגנרטור בשל רעש או זיהום אויר.

מיזוג אויר
בכל קרוואן יש מיזוג קדמי בתא הנהג, שפועל בזמן נסיעה כמו ברכב רגיל. בקרוואנים אמריקאים יש גם מזגן עילי שמותקן על גג הקרוואן ופועל בחיבור לחשמל 110V, כך שניתן להפעילו גם כשאתם חונים בקמפינג. בקרוואנים האירופאים קיימת כאמור מגבלת משקל ועל כן ברובם, למעט כמה יוצאים מן הכלל, אין מזגן בחלק האחורי. 

מערכת המים

מערכת המים בקרוואן כוללת בדרך כלל שלושה מכלים:
מכל מים "לבנים" – מים נקיים המשמשים לתצרוכת היומית - רחצה ושטיפת כלים (לא לשתיה)
מכל מים "אפורים" – מים הנאגרים לאחר השימוש במקלחת ובכיור
ומכל מים "שחורים" – מים הנאגרים מהשירותים.
כאשר מגיעים לקמפינג מתחברים לברז מים באמצעות צינור מים פשוט ואז יש זרימה ישירה של מים לכיור ולמקלחת כמו בבית. אם אינכם נמצאים בקמפינג, הקרוואן אינו מחובר לברז חיצוני. מצב זה נקרא "חנייה יבשה". במצב זה נכנסת לפעולה משאבת מים חשמלית הפועלת על 12 וולט וגורמת להפעלת לחץ מים בצינורות המזרים את המים לאן שצריך. במקרה של "חנייה יבשה" חשוב לוודא כי מכל המים הנקיים מלא על מנת לא לגרום נזק למערכת המים.
ניתן למלא מים למכל המים הנקיים גם בדרכים, בתחנות דלק רבות או באזורי מנוחה.
תוכלו לחסוך במים ועל הדרך גם למנוע סתימה בכיור בכמה דרכים - 
• נגבו את הכלים והסירים היטב במגבות נייר לפני השטיפה כדי להוריד את שאריות המזון והשומן
• הכינו מראש ארגז פלסטיק גדול בו שימו את כל הכלים המלוכלכים וקחו אותו איתכם לעמדת השטיפה הציבורית בקמפינג

ריקון (Dumping)
את מכלי המים האפורים והשחורים יש לרוקן מדי יום במקום מיוחד המיועד לכך בחניון הקמפינג, הנקרא Dump station, או בתחנות דלק שיש בהן מקום מיוחד המיועד לריקון מי השופכין. אסור בשום אופן לרוקן את מי השופכין בטבע כדי לא לגרום לזיהום וכדי להימנע מקנסות.
בקרוואנים אמריקאים פעולת הריקון מתבצעת באמצעות צינור ביוב מהרכב לנקודת הריקון.
בקרוואנים אירופאים המים השחורים נאגרים למכל סגור (Cassett)  הנשלף מדופן הרכב החיצונית ואותו מרוקנים.
• כדי למנוע ריחות רעים הקפידו לרוקן את המכלים בכל בוקר
• את מכלי המים והשירותים יש לרוקן תמיד לפני החזרת הקרוואן לתחנה


בתמונה ריקון קסטת המים השחורים בקרוואן אירופאי


ריקון מכל המים המשומשים לבור השופכין בקמפינג

חיבורים לחשמל ולמים בקמפינג
כשנגיע לקמפינג, נבחר עמדה (Site) ונרצה דבר ראשון לחבר את הקרוואן שלנו לחשמל ולמים. החיבור לעמוד החשמל החיצוני נעשה באמצעות כבל החשמל, והחיבור לברז המים שקרוב לעמדה שלנו באמצעות הצינור. באמריקה קיימת לעיתים אפשרות להתחבר בנוסף, גם לנקודת ריקון ביוב בעמדה עצמה. מצב כזה בו אנו מחוברים באופן מלא נקרא Full Hookups. בחניונים באירופה אין אפשרות כזו, אלא נקודת ריקון מרכזית למי שופכין אליה ניסע בבוקר.

חיבורים מלאים בקמפינג full hookups
בתמונה קרוואן אמריקאי בקמפינג עם חיבורים מלאים לחשמל, למים ולביוב בעמדה (Full Hookups)

מערכת הגז

הכיריים לבישול במטבח, מערכת חימום הרכב ומערכת חימום המים למקלחות, פועלים כולם על גז (בדר"כ מסוג פרופן), הדחוס בתוך בלוני גז ממתכת הנמצאים בקרוואן. בזמן "חנייה יבשה" (בלי חיבור לחשמל חיצוני) גם המקרר פועל על גז וכך המצרכים שבתוכו אינם מפשירים. 
בקרוואן ממוצע בגודלו ישנם 2 מכלי גז. בקמפרים קטנים נמצא בדרך כלל מכל אחד. את הקרוואן מקבלים הדרך כלל בתחנת ההשכרה עם מכל גז ראשון מלא או עם כמות ראשונית. במידה והגז ניגמר, יש למלא את בלוני הגז בתחנות מילוי גז (בתמונה), בחניוני קמפינג או בתחנות דלק. בדרך כלל אין צורך להחזיר את בלוני הגז מלאים, אלא אם כן נכתב אחרת בתנאי ההשכרה.
• גז הוא חומר מתלקח - לכן יש לנקוט באמצעי זהירות מרביים -
לא להפעיל גז כשהקרוואן בנסיעה אלא רק בעצירה מוחלטת.
כמו כן אין לחשוף את המכלים לאש. בהזדמנות זו נזכיר כי העישון בקרוואן אסור בהחלט. 
בתחנות דלק וגם במעבר על מעבורות יש להקפיד על כך שהמכלים יהיו סגורים. 

מתאם גז באירופה
כדאי לדעת כי באירופה אין סוג אחד של מכלי גז, כי אם סוגים שונים בהתאם למדינה. כך שאם שכרתם את הקרוואן למשל בגרמניה והגעתם איתו לצרפת, לא תוכלו למלא מכל גז שהתרוקן, אלא אם יש לכם מתאם גז המתאים לצרפת. לכן ביום איסוף הקרוואן בתחנה, אל תשכחו לציין בפני הצוות בתחנה לאילו מדינות ברצונכם להיכנס, על מנת שיציידו אתכם במתאם מתאים. שימו לב כי עליכם להחזיר את מכלי הגז המקוריים שקיבלתם לתחנה בה שכרתם את הקרוואן! 


בתמונה מימין מכלי גז בקרוואן אירופאי. בתמונה משמאל תחנת מילוי גז פרופן בארה"ב

חימום
ניתן לחמם קרוואן בשלוש דרכים: חימום קדמי בתא הנהג, חימום בתא המחיה באמצעות גז או חימום באמצעות מזגן. מים למקלחת ניתן לחמם באמצעות גז או באמצעות בוילר חשמלי בחיבור לחשמל חיצוני.

טיפים לחיסכון בגז
בלילות קרים אין צורך לחמם את הקרוואן ברציפות למשך כל הלילה, אלא רק עד שחם בפנים. שטח הפנים אינו גדול ודי מהר תרגישו שחם ונעים לכם בפנים. זה הזמן לכבות את החימום. אם קר מאוד בשעות הבוקר המוקדמות פתחו שוב את החימום עד שתרגישו שנעים. 
אם אתם משפחה גדולה, העדיפו להתקלח בקמפינג במקום להתקלח בתוך הקרוואן. כך לא תצטרכו להמתין לתורכם עד שהמים יתחממו וגם תחסכו בגז.
בשלו בתבונה. רצוי להעדיף מזון מהיר הכנה. הצטיידו בגריל ועשו על האש מחוץ לקרוואן - גם חוסך גז וגם מגוון את הארוחות.

תפעול קרוואן בחורף

מה יש בקרוואן ומה אפשר לשכור בנוסף

סרטוני המחשה לשימוש בקרוואן אירופאי

הקרוואן האמריקאי

מילון מושגים שימושיים לקרוואניסט המתחיל (ולא רק) 

נהיגה בטוחה בקרוואן. סרטון

  

קבלו הצעה