שבועיים מקלגרי לרוקי'ס הקנדיים / יוסי יקירי

מספר ימי הטיול: 16 ימים
יוני-יולי 2007
התחלה וסיום בקלגרי

שלום לכל קוראי דף זה, ראשית תודה לצוות מוטורהום ישראל ובמיוחד למירב.
אנו מקווים כי תהנו לקרוא את הסיפור שלנו על הטיול ושתפיקו ממנו עצות לטיול שלכם.

טיפים להזמנת קרוואן ותכנון הטיול
את הטיול התחלנו לתכנן כמעט שנה מראש... כי במלחמה היה הרבה זמן לחשוב. תחילה שוטטנו באינטרנט וחיפשנו לנו מידע על מסלולים, אפשרויות טיול, וצורת טיול. מהר מאד הגענו למסקנה שאנחנו, את הטיול הזה נעשה בקרוואן ברוקי'ס הקנדיים.

כך יצרנו קשר עם מוטורהום ישראל בעיקר כי רצינו לחסוך את העניין הזה של טיול ראשון בקרוואן ומכיוון שיש הרבה מה לדעת לפני שמזמינים קרוואן לטיול בחו"ל. האתר של מוטורהום ישראל היה מלא מידע חשוב ותרם רבות להכנות. בערך כחצי שנה מראש הזמנו הזמנה ראשונית לקרוואן, אחרי שוידאנו מראש את עניין הטיסות, זה המקום לציין שצריך לבדוק את יום הנחיתה ואת יום קבלת הרכב, לדעתנו לא מומלץ שזה יהיה באותו היום, בעיקר כי לא ניתן לחזות אם יהיו עיכובים בטיסות או שביתות... ולא נעים לאחר בלו"ז כבר על ההתחלה, כך שהעדפנו לקחת את הקרוואן ביום שלמחרת ובנוסף וידאנו שזה לא יוצא על יום חג או שבתון בקנדה.

חוץ מזה, זה המקום לומר כי מי שמזמין מראש, נהנה מיותר צ'ופרים, כגון איבזורים וק"מ נוספים בחינם, אז מי שיודע מראש שיזמין מראש, קודם טיסה ואח"כ רכב. דבר נוסף בתכנון הוא לדעת באיזה עונה לצאת לטייל, בקנדה יש לכך משמעות רבה הן במחיר והן במזג האויר, אמנם לא הכל צפוי בשמים... אבל, באופן כללי ניתן לחזות. אנחנו בחרנו לצאת בתחילת יוני לפני עליית המחירים ולפני העונה העמוסה, נהנו בכך ממחיר טוב באופן משמעותי. אמנם לקחנו קצת סיכון למזג אויר קר יותר אך זה הסתבר כמשתלם ביותר כיוון שנהנו מאד ממזג אויר מצויין לטיולים הן ברגל והן ברכב, היה בסביבות ה-20-15 מעלות ביום ומעונן חלקית עד בהיר ברובו של הטיול, כמעט ללא גשם.

לפני שהזמנו קרוואן, התלבטנו לכמה ימים להזמין את הרכב? מה אורך המסלול שנעשה ביום? כמה נלך וכמה ניסע? ובעיקר איפה נתחיל ואיפה נסיים? ישבנו מספר ימים לא מבוטל על המסלול לפני שהזמנו את הרכב והחלטנו שבאופן כללי נתחיל בקלגרי ונסיים בקלגרי, העדפנו להתמקד יותר באזור הרוקי מאשר להרביץ קילומטרז' עד לונקובר. מכיוון שהיינו שניים ואנחנו די צעירים ולא מפונקים בחרנו את הרכב הקטן מבין הדגמים (DVC), הן מפאת המחיר, הן מפאת החסכון בדלק והן כי קל יותר לנהוג ברכב, מה גם שלא היינו זקוקים למקום רב שמציעים יתר הרכבים הגדולים יותר כיוון שלא תכננו לשהות ברכב למעט שינה ונהיגה.

לצורך התכנון נעזרנו תחילה במפות של AAA ובאינטרנט במפות מאתר LIVE של מיקרוסופט (בסגנון גוגל EARTH), המפות באינטרנט מוסיפות מידע בעיקר על מרחק בין מקום למקום וכמה זמן זה לוקח, ממש כמו GPS רק לפני הנסיעה. אח"כ חישבנו את הוצאות הנסיעה, בדלק, ק"מ, אוכל , קמפינג, אטרקציות וכד', הכנו רשימה מפורטת כדי שנוכל להעמיד תקציב מתוכנן. תכננו וסימנו ע"ג מפות את המסלול המשוער, והזמנו מלון ללילה הראשון בקנדה ולילה לאחר שנחזיר את הקרוואן.

מסלול הטיול
יצאנו ב-10/06 וטסנו לטורונטו ומשם בטיסת המשך לקלגרי. לציין כי באמת השתלם לקחת מלון ללילה הראשון כי הגענו עייפים מאד בערב. למחרת, התקשרנו למשרדי חברת הקרוואן, והם התייצבו תוך זמן קצר עם רכב שאסף אותנו לסניף לקחת את הקרוואן, חתמנו על ניירת, עברנו תדרוך (חשוב לשאול הרבה) ויצאנו לדרך, לא לפני שסידרנו את כל הציוד שהבאנו מהארץ כולל בגדים, אוכל ושאר דברים נחוצים. לגבי אוכל, אנחנו העדפנו לקחת איתנו כמה דברים ליומיים הראשונים בקרוואן בעיקר מזון יבש ובגלל שלא ידענו אם יהיה מקום סמוך לקניות או שנקנה בדרך. לשמחתנו, היה סופר מרקט גדול, במרחק נסיעה קצר בתוך העיר.

חשוב לומר כי נווט/ת טוב/ה בתוך העיר חוסך הרבה כאב ראש, הרבה יותר קל לנהוג מחוץ לעיר מאשר בתוך העיר ורצינו לצאת מהעיר כמה שיותר מהר. בכל אופן לאחר שלקחנו את הרכב ניגשנו לקניות ראשונות ומילאנו את הרכב בכל טוב. זה המקום להמליץ לקנות ברשתות הגדולות מאשר במקומות הקטנים לאורך המסלול גם בגלל המבחר וגם בגלל המחיר. יצאנו מקלגרי דרומה בכביש מספר 2 לכיוון העיר FORT MCLAEOD בכיוון כללי ארה"ב והפארקים ווטרטון בקנדה וגליישר בארה"ב. עצרנו בדרך בעיר קטנה בשם NANTON במקרה ונכנסנו שם למוזיאון שהיה בצד הדרך, המוזיאון אגב בענייני תעופה ולזכר ההרוגים הקנדיים במלה"ע 2. היה סיור נחמד והמשכנו דרומה. עצרנו בעיירה סמוכה לפארק ווטרטון בשם PINCHER CREEK, ונכנסנו לקמפינג הראשון בדרך בשם SLEEPY HOLLOW, שילמנו כניסה לפי סוג הרכב ורמת השירותים שרצינו (ארחיב על כך במשך ושווה לקרוא!). התחברנו לחשמל מים וביוב, הכנו ארוחת ערב וסיימנו את היום הראשון. הדרך דרומה הייתה מאד מרשימה מרחוק רואים את הרי הרוקי והרבה תחנות חשמל שפועלות על רוח. הכביש היה נח מאד וגם הרכב התגלה כקל לנהיגה בעיקר עם בקרת השיוט.

למחרת יצאנו לדרך והגענו לפארק הלאומי ווטרטון. קנינו מנוי לכל הפארקים שמשתלם מבחינת המחיר למי שמבקר ביותר מארבעה פארקים. המלצתנו היא להיכנס לכל תחנת מידע בכל פארק ולקבל המלצות לטיולים, מסלולים דרכים ואפילו סכנות. הפארק עצמו יפה מאד, הנוף מדהים והמסלול תלוי במה שתבחרו שווה כל מטר הליכה. לא נמליץ על מסלול ספציפי כל אחד יחליט לאחר שיבדוק במודיעין מה מתאים לו. הקמפינג של הפארק היה קמפינג נחמד מאד ויפה מאד. ניתן לומר בדיעבד כי כל הקמפינגים שהיינו בהם והיו שייכים לרשות הפארקים היו יפים יותר אך עם זאת קצת יקרים יותר ולא תמיד בתנאים נוחים יותר מבחינת השירותים שהם מספקים. דבר נוסף הוא שמי שמזמין מראש מקום בקמפינג ישלם קצת יותר על הזמנה מראש אך ישמר לו מקום, זה חשוב במקומות מסויימים ובעונה הבוערת.

מווטרטון המשכנו לארה"ב לפארק גליישר עברנו את הגבול (ויזה למי שצריך...), הגענו לגליישר. הפארק מאד יפה אך חלקו היה סגור ולא ניתן היה לחצות אותו עקב נזקי החורף שהיה קשה לכבישים בפארק ולכן חלק מן המסלולים היו סגורים, זה המחיר של מי שיוצא קצת בטרום העונה, ועלול למצוא עצמו "מחשב את המסלול מחדש..." אז כל תכנית היא בסיס לשינויים והמשכנו סביב הפארק בדרך שהייתה מאד יפה אבל ארוכה יותר (זוכרים את הק"מ חינם? זה השתלם...). כבר בפארק הראשון ראינו כמה בע"ח, גם דב שחור, מאד מקרוב ומוס וצבאים לרב. אגב, כללי הזהירות מחייבים מאד את כולם לגבי ההתנהגות במפגשים עם בע"ח בפארקים ואזהרות והדרכות יש לרוב. בארה"ב ישנו בקמפינג של KOA שמי שלא יודע זו החברה הכי גדולה לקמפינגים בארה"ב ויש לה הרבה מאד חניונים רובם מאד מסודרים, יפים ועם רמת שירות טובה, המחיר בהתאם כמעט פי שניים מקמפינג פרטי...

לאחר שטיול בגליישר יצאנו חזרה צפון – מערב לקנדה, עצרנו בעיר CRESTON וקיבלנו המלצה שבדיעבד מאד השתלמה לנסוע דרך כביש 3A לאורך אגם קוטני – KOOTNEY ולחצות ע"ג מעבורת לצידו השני של האגם. בדרך עצרנו בכפר קטן בשם CREWFORD BAY זה כפר שיש בו אומנים רבים שמתפרנסים מעבודות יד כגון נפחות, פירזול, קש, טוויה בנול, כדרות וכד'. לכל חובבת קניות שווה לעצור ולקנות, לכל בעל קמצן שווה להמשיך וכמה שיותר מהר כי הדברים שיש בכפר יפים מאד מאד, במיוחד הטוויה בנול הנפחות ועבודות הברזל. המקום נמצא לקצה הצפוני של הכפר לכיוון תחנת המעבורת. המעבורת אגב יוצאת ע"פ לוח זמנים משתנה ויש לברר זאת במודיעין לתיירים לאורך הדרך, המעבורת חינם וההפלגה נחמדה מאד ואורכת כחצי שעה. ירדנו עם הרכב בגדה השנייה של האגם ב-BALFOUR יש שם קמפינג יפה מאד לאורך האגם אך ללא שירותים לרכב כגון חשמל מקלחות וכד'. מי שיש לו רכב ומסתפק בשירותים שמציע הרכב שלו (מקלחת נורמלית) זה המקום לעצור בו, מי שרוצה להיות קצת יותר מפונק ימשיך כמונו עד לעיירה NELSON ישן בקמפינג בתוך העיר עם היתרונות והחסרונות של קמפינג בעיר לעומת הטבע (הרחבה בהמשך).

הטיול שלנו ממשיך לעמק אוקנגן מדרום לצפון דרך OSOYOS PENTINTON KELOWNA, עמק אוקנגן הוא אזור שונה לחלוטין באקלימו מהרוקי הקנדיים הוא אזור חם הרבה יותר בקיץ ומעין מדבר (טוב זה לא הנגב... אבל יחסית לשאר קנדה...) באזור הרבה עצי פרי וגפנים. מי שיגיע בעונה של סוף יוני והלאה יוכל להנות מהפירות הטובים שמציעים הדוכנים לצדי הדרכים שווה לעצור. כמו כן מי שרוצה יוכל לעצור במרכז המבקרים האינדיאני ב-OSOYOS של שבט NK'MIP, נחמד לעצור ולראות קצת דברים שונים. היקבים של האיזור מציעים לחובבי היין סיורים וטעימות וחוץ מזה לא מצאנו משהו מיוחד לעשות בעמק אוקנגן.

מעמק אוקנגן עלינו צפונה להרי הרוקי לכיוון REVELSTOKE. העיירה יפה מאד והנוף מדהים, קמפינג מאד מומלץ נמצא לא רחוק  ב-WILIAMSON LAKE, לא יקר, על שפת אגם, ומציע את כל מה שקרוואן צריך (חשמל, מים, כביסה, מקלחות, ביוב ועוד) הבעלים נחמדים מאד וניתן גם לטייל במקום עצמו. מומלץ מאד לטייל בפארק רבלסטוק, מי ברכב ומי ברגל ומי באופניים! גם העיירה עצמה יפה מאד ומציעה מספר מסלולים, שוב שווה להיכנס למרכז המידע. כדאי גם לעצור במרכז המבקרים של סכר רבלסטוק ולראות בעיניים כלות איך מייצרים 2000 מגה וואט חשמל ממים ולחשוב שאנחנו יכולים רק לחלום על זה...

מרבלסטוק יצאנו לפארק גליישר ומכיוון שהיה גשום לא טיילנו והמשכנו לעיירה גולדן גם זו עיירה נחמדה מאד, אם מזג האויר מאפשר עצרו במקום שנקרא ROGGERS PASS בקרו במקום ולכו  למסלול טיול באיזור. מגולדן המשכנו לפארק YOHO כדאי לעשות במקום מסלולים שתבחרו, אנחנו ממליצים על אחד מהם שמוביל למפלי WAPTA, הליכה של מס' ק"מ בשביל נוח אם אין גשם ומגיעים למפלים יפים מאד וגדולים מאד ומרשימים מאד. המשכנו מגולדן דרומה בכביש 95 שווה לעצור בקמפינג הכי יפה שראינו בטיול ליד העיירה NICOLSON. קמפינג בשם ECO RANCH זהו קמפינג חדש שהמקלחות בו היו יפות מאד נקיות מאד עם הסקה תת רצפתית... ובתוך מבנה עץ יפה. ב-YOHO נכנסנו למסלול באגם EMERALD ובמקום ללכת סביב האגם לקחנו קייק ושטנו על האגם, כדאי שווה ושונה מללכת מסביב לאגם. מיוהו המשכנו צפונה לכיוון הפארק ג'ספר. הנסיעה אמנם די ארוכה אך יפה מאד. אין יותר מדי מקומות לעצור לקמפינג בדרך, במיוחד אם זו לא העונה בין יולי לאוגוסט.

בג'ספר חנינו בקמפינג בפארק, טיילנו במספר מסלולים, הפארק מציע מסלולים לרב, לרכב, לאופניים וברגל. המלצה אחת לכולם היא ששווה לעלות ברכבל ולמשיך מהרכבל עוד קצת למעלה, הנוף מדהים! העיירה ג'ספר נחמדה מאד, מציעה כל מה שצריך, אמנם בקטן אבל יש הכל, אפילו שווה ללכת לסרט בערב. בדרך לג'ספר או בחזרה ממנה, איך שבוחרים, ניתן לעצור במרכז המבקרים של שדה הקרח – קולומביה. שווה לעשות טיול במקום, ברגל או ברכב המיוחד שמסיע את התיירים כל אחד לפי רצונו. ממרכז המבקרים המשכנו דרומה לכיוון לייק לואיז. בדרך יש מספר מקומות ששוה מאד לעצור בהם, בין השאר באגם פייטו - PEYTO. בלייק לואיז – LAKE LOUISE יש קמפינג יחיד של הפארק כך שאין מבחר גדול. זכורות לנו המקלחות שהיו עם מים חמים מדי, בזרם חזק מדי שעושה לך חורים בגוף... בכלל בכל הקמפינגים של הפארקים הלאומיים נתקלנו במקלחות שחוסכות מים ע"י קילוח דק בלחץ גבוה ועם לחצן מעצבן שמאפשר כל פעם דקה של זרם חזק שאתה מנסה לחמוק ממנו כל עוד אפשר... לכל מי שאהב אופניים ויכול לרכב, מומלץ בחום להשכיר במקום אופניים ולטפס ללייק לואיז באופניים. האגם יפה כמו בתמונות. מומלץ גם לבקר באגם סמוך ולא פחות יפה - MORAIN LAKE, ולטס לנקודת התצפית מעל האגם. שווה כל רגע! מי שרוצה יכול לחזור לישון  בקמפינג ECO RANCH שהמלצנו עליו לעיל.

מגולדן יצאנו דרומה לעיירה בשם RADIUM HOT SPRINGS בכניסה לפארק KOOTNY אנחנו ישנו בקמפינג במקום בשם REDSTREAK  ששייך לרשות הפארקים. שווה לקפוץ למעיינות החמים במקום, זה רענון נחמד ביחס למקלחות של הקרוואן או של הקמפינגים... קצת להירגע. גם בפארק קוטני אפשר לטייל במסלולים לרב וכל אחד יחליט בעצמו ולאחר בירורים וקבלת מידע. באנף היא העיר המתויירת ביותר ברוקי, היא מכילה מכל טוב וגם הקמפינג שישנו בו היה המסודר ביותר מבין החניונים של רשות הפארקים, שוב שווה לבקר ולעלות ברכבל שעולה לאחת הפסגות מעל העיר ושווה ללכת למעיינות החמים הצמודים לרכבל. אנחנו המשכנו מבאנף חזרה לקלגרי.

אז כמו שאמרתי ישנם כמה דברים חשובים שכדאי לדעת
• ככלל הקמפינגים בשמורות פחות טובים מהפרטיים, אך נמצאים במקום טוב יותר כי הם בתוך הפארקים ולפעמים יש רק אותם. ניתן להזמין מקום מראש בתשלום נוסף אך המקום מובטח!
 לא תמיד צריך חיבורים מלאים לקרוואן או באנגלית FULL HOOKUPS. הקרוואן מסתדר יופי של ללא מים או ביוב ליום אחד בקלות וניתן לחסוך בכך לא מעט, מה גם שבכל קמפינג יש עמדת ריקון לנוזלים שלא עולה כסף נוסף. וניתן לעיתים לוותר על חשמל למי שלא צריך מיקרו או מזגן או מוצרים צורכי אנרגיה של מתח גבוה.
 מומלץ אם ניתן לבחור חניה קרובה למקלחות ולשירותים של הקרוואן.
 לידיעת החוסכים, הגז לבישול זול מאד.
 התאימו את הקרוואן לתקציבכם, לנוחיותכם. התחשבו בכך שהמקלחות גם ככה די קטנות ולרב תתקלחו בחניונים, לכן אם אתם לא זקוקים לעודף מקום או מיטות קחו רכב קטן יותר שיחסוך לכם דלק.
 דעו לכם שקרוואן זה לא מוטל ולא צימר, זה קצת פחות נח לשינה.
 קחו איתכם כמה דברים טובים מישראל, אוכל שיזכיר לכם בית, או מתנות קטנות למטיילים שתכירו בדרך.
 בכל מקום שבו ניתן לעלות גבוה, עלו גבוה, הנוף יפה מאד מלמעלה.
 מי שנוסע בעונה הבוערת שיזמין הכל מראש, מי שנוסע בתחילת העונה יכול לוותר על הזמנות מראש, בתנאי שיגיע למקומות המבוקשים (כמו ג'ספר) בשעה מוקדמת (צהריים) לתפוס מקום.
 מי שישן יותר מלילה אחד באותו מקום יכול לוותר על חיבור מלא לקרוואן ולהסתפק בחשמל בלבד כי כמו שאמרנו קודם אפשר למלא מים ולרוקן ביוב חינם.
 ציידו את עצמם בעצים למדורה, גם למדורה וגם תיעזרו בכך לאזן את הרכב לפני השינה, למי שצריך ורוצה לישון שלא בשיפוע, בעיקר בדגמי הרכב הקטנים.
 סעו רברס בזהירות! עדיף שיהיה לכם מכוון, שימו לב גם לגובה הרכב. על כל נזק תשלמו ביוקר.
 כדאי לקבל קרוואן מצויד בכלי מיטה ומטבח, ולהביא רק ציפות מהבית.
 חפשו תמיד את המודיעין לתיירים בכל עיר ופארק, תמיד תקבלו עצות טובות וסיוע נדיב.
 בתכנון לטיול, קחו בחשבון שפארק בקנדה זה לא שמורת תל דן או הבניאס, גם בתוך הפארקים צריך לנסוע לעיתים עשרות קילומטרים, קחו זאת בחשבון, גם בחשבון הק"מ, וגם ככסף לדלק.
 קחו בחשבון שמזג אויר בקנדה שונה מבארץ גם בקיץ יורד גשם ובאביב ובסתיו אפילו שלג. מי שלא נוסע בעונה העיקרית שיקח בחשבון שינויים, במסלולים ובדרכים.
 סעו עם הרכב בזהירות, זה לא רכב ספורט ולא לקחת סיבובים מהר מדי, קחו תמיד מקדם בטיחות.
 אבטחו את הציוד בתוך הרכב לפני הנסיעה שלא יפלו בדרך.
 כדאי להגיע בפארקים קודם כל לקמפינג לתפוס מקום ואח"כ לצאת משם לטיול, גם במחיר של זמן נוסף.
 קחו בחשבון ששעות האור בקיץ ארוכות ויש אור עד עשר בלילה.
 התחשבו בבע"ח בפארקים, אם אפשר לכו בקבוצה, כזוג, זה די מפחיד לראות דב מקרוב...
 תהנו מכל רגע.

יוסי ושרון (אנחנו המשכנו לטייל עוד אח"כ בקלגרי וטורונטו ללא הקרוואן)