טיול בר מצווהׁ חלומי, "הטיול של חיינו" / משפחת עמנואל

הרכב: זוג הורים ושלושה ילדים
מאי 2011
התחלה וסיום במינכן

לצוות מוטורהום המיוחד שלום!!!
לפני כמה ימים חזרנו מהטיול של חיינו, משהו בלתי רגיל, דבר שאי אפשר לתאר אותו.
בינתיים קשה להתאקלם, כל יום אני שואלת את עצמי באיזה קמפינג נישן היום ובבוקר לוקח לי זמן להבין באיזה מדינה אני נמצאת. עוד כשהייתי בחו"ל התחלתי לתכנן את הטיול הבא וכמובן רק בקרוואן. יצאנו 5 איש - אני, בעלי, אריאל וספיר - בני מצווה ואלינה בת החמש. זה היה טיול בר מצווה לשני הבנים שלנו שתכננו יותר משנה (לאירוע כזה מיוחד צריך גם מתנה מיוחדת ומקורית). יום ולילה ישבתי עם מפות, קראתי המון סיפורי מטיילים, חומר על אתרים (עד כדי כך שכשהיינו מגיעים לאתרים הייתי מספרת לילדים על המקום שאנו הולכים אליו והיו ניגשים אליי אנשים ושואלים האם אני מדריכה... היה מצחיק). כמובן, נעזרתי רבות באתר המוטורהום והצוות מדהים, במיוחד שירלי ומירב החמודות שעזרו וענו לי על כל השאלות.

הטיול שלנו נמשך כשבועיים, התחלנו וסיימנו במינכן.
ביקרנו בחמש מדינות - גרמניה, אוסטריה, שוויץ, איטליה וצרפת. נסענו כ-3200 ק"מ. בזבזנו כ-3500 אירו.
אולי הגזמנו קצת עם המרחק, אך להיות כל כך קרוב לוונציה - עיר החלומות ולא לבקר בה, החשבנו את זה כפשע.

16.05 - נחתנו בערב במינכן ובגלל שהקרוואן חיכה לנו למחרת בבוקר, נסענו לבקר חברה שלי שלמדתי איתה בבית הספר ושמתגוררת עם משפחתה בעיר סטרנברג. ישנו אצלה לילה אחד.

17.05 - נסענו במונית גדולה עם הרבה התרגשות לקחת את הקרוואן כדי להתחיל את הטיול! הגענו לשם מוקדם יותר ממה שהיה רשום לנו בחוזה, אך הבית היפה על הגלגלים שלנו כבר חיכה לנו. הקרוואן היה חדש לגמרי, אולי רק פעם אחת נסעו בו, וכל הצוות שגם לא מדבר אנגלית צחק כי אף אחד חוץ מטכנאי אחד לא הכיר את האוטו. לקחו לנו פיקדון של 1200 אירו שהחזירו במלואו אחרי ארבעה ימים!
הסתדרנו, שמנו דברים, יצאנו מהתחנה ונסענו לסופר ALDI שנמצא כמה מטרים משמאל לתחנה. ערכנו קניות, רשמנו את היעד הראשון ב-GPS (לא יודעת מה היינו עושים בלעדיו???) ויצאנו לדרך. חייבת לציין, שאני מורידה את הכובע בפני בעלי שנסע בקרוואן נראה לי יותר בקלות מהאוטו הקטן שהוא רגיל אליו ונכנס למקומות כאלה שהלב שלי דפק, לכבישים נורא מפותלים, לדרכים הרריות, הסתובב במקומות שלא היה בהם מקום להסתובב ובסוף החזיר את הרכב ללא שריטה אחת! אפילו הטכנאי במוסך  שבדק את הקלומטראז' ואת מצב האוטו אמר לו כל הכבוד!
נסענו לאזור יפה שנקרא זלצקמרגוט שנמצא באוסטריה. הוא כולו מוקף נהרות, מקומות מדהימים ביופיים ובגלל שעוד היה מוקדם, החלטנו לטייל בהאלשטאט שהיה מתוכנן למחר. זו עיר מדהימה ומיוחדת, אכלנו שם שווארמה מקומית ונסענו לנהר גוסאו לתחנה יבשה. לקחנו מהבית בישראל מנגלים חד פעמים והחלטנו לעשות על האש ליד הנהר ולפתוח שמפניה לכבוד תחילת הטיול. בימים הראשונים לקח לי זמן להתרגל למטבחון הקטן והחמוד, אבל נהניתי נורא מעצם העניין לעשות הכל בטבע. הדבר מקורי ורומנטי ביותר.

18.05 - בבוקר נסענו למערות דכשטיין בעיירת אוברטראון (חייב לציין שהכנתי בארץ לוח זמנים בקפידה אך כל הזמן שינינו וזרמנו), טיילנו במערת הקרח המדהימה ועלינו לחמש האצבעות, עם נוף משגע, שלג, נהרות, הילדים השתגעו, עשו בובת שלג קטנה. משם נסענו חזרה להלשטאט, עלינו ברכבל למערת המלח (לא שווה את המחיר היקר). זו המערה הכי וותיקה באירופה. התגלשנו במגלשות מעץ, צילמו אותנו ונהיננו נורא. חייב לציין, שבכל התקופה של הטיול  מזג האוויר היה נפלא (חוץ מיום אחד בו היינו בפארק אירופה - חוק מרפי). נסענו לקמפינג נהדר Seecamping שנמצא בעיירה סנקט גילדן, ממש קרוב למים, צוות חמוד, אוירה משפחתית, התאהבנו במקום ונזכרנו בו כל הטיול.

19.05 - נפרדנו באכזבה מהמקום המשגע, עשינו קניות בסופר, נסענו לוורפן למבצר וכרגיל עלינו ברכבל למעלה, נחנו על הדשא וחיכינו למופע של הנשרים. הילדים קצת התאכזבו ממנו, וכאשר המופע נגמר נסענו לקניון ליכטנשטיינקלאם בסן ג'ון בפונגאו. מקום מאוד יפה, גשרים מעץ, נופים יפים, לא הפסקנו לצלם. באותו יום רצינו לחנות בחנייה יבשה, אך אחרי חיפושים רבים נאלצנו לעצור בקמפינג Seecamp בעיירה Zell am See. השער כבר היה נעול, בקבלה לא היה איש אך איזו אישה נחמדה פתחה לנו את השער. חנינו מול הנהר (מנהג שכבר החל להפוך למסורת), עשינו על האש ופתחנו בקבוק יין מקומי. הילדים מצאו משחקייה גם בחוץ וגם בפנים, שיחקו ואנו עשינו טיול בתוך הקמפינג היפה, התלהבנו מכל מיני סוגים של קרוואנים ושמחנו שאנשים באירופה יודעים לחיות ולנוח. בקמפינג הזה היו מקלחות למופת, תענוג, מתקלח במקום אחד, מצחצח שיניים במקום אחר, הרבה פרטיות - יופי של דבר.

20.05 - ליום הייתה מתוכננת נסיעה לכביש Grossglockner (כל הזמן היה לי קשה לזכור את השם). דרך יישובים חמודים, שקטים ויפיפיים. אביב, הכל פורח. נכנסנו לשער, שילמנו וקדימה... ככל שאתה עולה, מזג האוויר משתנה, כמו כן גם הנופים. הכל מושלג, הכבישים מפותלים. כל הזמן הלב שלי דפק מרוב פחד שהקרוואן לא יסתדר עם עלייה או פנייה. אבל כל הכבוד גם לנהג וגם לרכב!! בדרך ראינו הרבה רוכבי אופניים, שמחנו שיש גיבורים כאלה עם הרבה אומץ וכוח. נוף מרהיב בכל מקום. פשוט לא נורמלי - לא מפסיקים לצלם כל פינה. ירדנו מהכביש, המשכנו לכיוון  Linz והדרכנו לאיטליה Venezia, עיר החלומות. באמצע הדרך עצר אותנו שוטר והודיע שעקב התחרות של רוכבי אופניים הכביש נסגר לשעה. ירדנו מהכביש לדשא, פתחנו שולחן, אכלנו, שיחקנו בעפיפון שהבאנו מהבית ופתאום מזג האוויר השתנה. התחיל ברד חזק. נסגרנו באוטו, התכרבלנו מתחת לשמיכות, שתינו תה חם וראינו סרט. משום מה כל כך ריגשה אותי האווירה האינטימית הזאת, הרעיון הגאוני של המצאת הקרוואן - בית על גלגלים. כשמזג האוויר השתפר, התחלנו שוב בנסיעה. ה-GPS  הוביל אותנו דרך יישובים מוזרים והדרך כולה לקחה כמעט 4 שעות. עייפים הגענו לעיירה Cavallin, קמפינג בשם Scarpland. קמפינג ענק, עם הרבה קרוואנים מכל מיני סוגים. מצאנו כל מה שרצינו, עשינו כביסה גדולה ונחנו. קנינו כרטיסים לנסיעה בוופורטו למחר ועם מלא רגש הלכנו לישון.

21.05 - יום שכולו - איטליה! טיילנו בוונציה, הסתובבנו בסמטאות היפות, האכלנו יונים, החמודים אכלו ממש מהידיים. אכלנו את הפיצה הכי טעימה שאכלנו בחיינו, קנינו מסיכות כמובן. נסענו לאי בורנו שסמוך לוונציה, אי מיוחד במינו עם בתים צבעוניים, עם נשים שמתמחות בתפירה עם תחרה מיוחדת. באי הזה היה פחות אנשים מבוונציה, טיילנו בנחת. אכלנו דובדבנים, קנינו מזכרות וחזרנו לקמפינג שלנו. הילדים מיהרו להתחבר לFacebook, לחלוק בחוויות עם החברים ואנו הלכנו לסופר. כרגיל עשינו ארוחה בחוץ, התחלקנו בחוויות של היום והלכנו לישון. את האמת, השירות באיטליה קצת אכזב אותנו. נכנסנו למסעדה בוונציה לטעום פיצה איטלקית והיינו בשוק כאשר קיבלנו חשבון בו חייבו אותנו פי שניים ממה שציפינו, שם לוקחים 2.5 אירו על הכיסא שאתה יושב והמלצר התנהג בצורה בוטה כשניסה להסביר לנו את זה. חבל שזה קצת קילקל לנו את הרושם מאיטליה. למי שנוסע לאזורים הללו - להיזהר כאשר נכנסים למסעדות, במיוחד כשמציעים לכם לחם חם. זה לא כמו בארץ - על חשבון הבית! הכל על חשבונכם!

22.05 - בבוקר אני ובעלי קמנו מוקדם ועוד כאשר ילדים ישנים נסענו שוב לכיוון אוסטריה ל-IMST - alpine coaster. נהננו מאוד מהמקום, מהנוף, מהמגלשות הרים, אפילו הקטנה לא וויתרה, כאשר היינו למעלה מזג האוויר התקלקל פתאום, החשיך, התחיל גשם, אך זה לא הפחיד אותנו והמשכנו להנות. בכלל, לא צריך להיבהל משינויי מזג האוויר. מתחיל גשם, אחרי עשר דקות יוצאת שמש וכאלו לא היה קר בכלל. כאשר חזרנו רטובים לקרוואן הייתה הרגשה שחזרנו הביתה... נפרדנו מאוסטריה ונסענו לכיוון גרמניה - לאגם בודנזהה. בדרך עצרנו במקדונלדס המקומי ואחרי שאכלנו, מצאנו חנייה יבשה בעיר לינדאו, מין פארק ירוק במרכז העיר שמיועד רק לחניית הקרוואנים. ילדים ראו סרטים שהביאו מהארץ ואנו טיילנו קצת בעיר.

23.05 - חיכה לנו יום יפה ושימשי במיוחד, נסענו לעיר - מבצר מאארסבורג, טיילנו קצת, אחר כך במעבורת עברנו לקונסטנץ (היה כל כך מצחיק כאשר ה-GPS  שלנו כיוון אותנו גם בתוך המים). מקונסטנץ הגענו לאי מאינאו - גן עדן. טיילנו בתוך הפרחים, ריח של וורדים מסנוור, פינה של פרפרים משגעת, פרפרים עפים ממש לתוך הידיים שלך, היה נורא מרגש וכיף. אחרי שנהננו, הצטלמנו, נסענו לעיר סטיין אם ריין, עיר קטנה, חמודה וציורית. הסתובבנו, מצאנו סופר ענק, עשינו קנייה גדולה ונסענו לפארק מים אלפמרה בעיר Pfafficon. הסתבר שישנם שני יישובים עם שם כזה, לכן קצת הסתבכנו, אבל בסוף מצאנו את  פארק מים הנהדר ההזה. בפארק יש הרבה מגלשות מים מכל מיני סוגים, בריכות שונות ונוף משגע. אחרי חיפושים רבים נכנסנו לתחנת דלק ענקית והתחלנו להתמקם כאן. הוצאנו כרגיל שולחן, אכלנו והלכנו לישון תוך כדי רעש מכוניות העוברות.

24.05 - קמנו מוקדם בבוקר, נסענו לאנגלברג לאתר טיטליס, עברנו נופים עוצרי נשימה.שום תמונה לא יכולה להעביר את יופי של דבר. מצאנו אתר טיטליס עם רכבל מיוחד המסתובב, היחיד באירופה. המחיר "קצת" מוגזם, אך לא להתקמצן בחופשה... מקום באמת מעניין, עולה לגובה של 3000 מטר, מחליפים בדרך שלושה רכבלים שונים, עולים דרך מערת הקרח חמודה למעלה, מתגלשים באבובים. האמת היא, כל הזמן חשבתי שמקום כל כך מפורסם ומתוייר וגם עולה כל כך יקר, אז היו צריכים לחשוב על עוד פעילויות למעלה. הילדים מהר התעייפו וירדנו למטה. משום מה היום כולם היו קצת עייפים ואז החלטנו לא להיכנס יותר לאתרים, אלא לנסוע לקמפינג, לנוח. מצאנו קמפינג נחמד מאוד בעיירה Lungern, שוב ליד הנהר (החולשה שלנו) ששמו Meiringen Obsee. עשינו כרגיל על האש, הרבה כביסה שהצטברה, ראינו סרט כולנו יחד ונפלנו בשינה.

25.05 - בבוקר שוב קמנו מוקדם ועוד כאשר הילדים ישנים נסענו ללוצרן. הדרך מיוחדת ביופיה, עצרנו לצלם, מים בנהרות בצבעים משונים, הכל כל כך יפה ופורח. הגענו ללוצרן, חנינו ליד מוזיאון התחבורה, עשינו סיבוב בעיר המקסימה, קנינו לילדים ארוחות במקדונלדס וקדימה למוזיאון. המוזיאון תחבורה הכי גדול באירופה, מדהים, שם גם מבוגרים מתלהבים. הילדים רצו מקום למקום, פחדתי כל הזמן לאבד אותם, הקטנה גם השתגעה כמו הבנים... היינו במוזיאון חצי יום. משם נסענו לאזור Flawill למפעל השוקולד. קצת התאכזבנו מהמקום (לא מהשוקולד - כמובן!), המפעל לא גדול, אף אחד לא עשה לנו סיור ולא כדי לנסוע לשם במיוחד. עשינו טעימות, קנינו שוקולד נורא נורא טעים. בדרך למפעל ראינו סופר Aldi, שכולם המליצו אליו ובשמחה הלכנו לעשות קניות. תמיד מעניין וכיף לראות דברים חדשים. כולנו התאהבנו בדג מלוח שמוכרים אצלם בסופר וכל פעם קנינו אותו וגם הבאנו לארץ. עשינו חנייה יבשה לא רחוק ממפלי הריין.

26.05 - בבוקר נסענו לשפהאוזן, עיר יפה וציורית ליד מפלי הריין. משם נסענו למפלים אדירים בחוזק, גובה ויופי. לקחנו שייט ישר למפלים, נהננו מאוד. הטבע יפה מאוד, אויר צח, אירופאי. בעצב רב עוזבים את שוויץ ונוסעים ליער השחור שבגרמניה. נכנסנו לאזור של יער השחור והבנו שקשה עכשיו להבחין איפה יותר יפה, נסענו ולא ההפסקנו להתלהב מהנופים, מהטבע, בתים יפים, יערות... הגענו למגלשות הרים בטודנאו - Hassenhorn rodelbahn, שיותר ארוכים מ-Imst. הילדים רצו לפנינו, אפילו הקטנה לא ויתרה. עולים כרגיל ברכבלים למעלה להר ומשם יורדים במכוניות מירוץ כאלה (אני ויתרתי). היה לנו התלבטות לאן לנסוע, בחרנו להתקדם  לPark Europa. עצרנו בדרך כי היינו מאוד רעבים, התחיל גשם, ילדים הלכו לראות סרט ואנו המשכנו בנסיעה... כאשר אתה מתקרב ל-Rust - כפר שבו נמצא הפארק, אתה מבחין במגלשות הרים ענקיות, הלב שלך מתחיל לדפוק ואתה שוכח שאתה כבר לא ילד. הגענו לקמפינג הנחמד נורא של הפארק, ששמו Tipidorf - יש בו משחקייה, מסעדה, היו שם הופעות עד מאוחר בלילה, מקלחות מצוינות, אפילו אינטרנט חינם. כאשר ישבנו בספסלים ואכלנו, ראינו ארנבים רצים בין המכוניות.

27.05 - יום שכולו PARK EUROPA. בילינו בו כל היום עד שהוא נסגר. ל"מזלנו" דווקא ביום הזה היה  גשם (אתם מכירים מה זה חוק מרפי), אך זה לא קילקל לנו את התענוג... פארק מדהים, עוד מהכניסה אתה מרגיש אוירה מסתורית, מיוחדת, אוירה של אגדה. בכניסה פוגש אותך דובי ענק שהקטנה שלנו התלהבה ממנו והחיבוקים שלו עד הדמעות. עלינו על כל מתקן של ילדים קטנים בהתחלה, ואז אחר כך התקדמנו ועלינו על כל המתקנים. הגדולים טיילו לבד, נתנו להם חופש מההורים להיום המיוחד הזה, עלינו לרכבת שעושה סיור בכל הפארק וראינו אותם מתלהבים. שוב,פארק מדהים, המחיר של הכרטיסים שווה כל אגורה. הפארק מחולק לארצות שבאירופה, יפה, חמוד, מלא דמיון. כל הכבוד לאנשים שבנו את הדבר המיוחד הזה. ביום שאתה נמצא שם, אתה שוב הופך לילד, צוחק, בוכה ורץ כמו פעם, מוריד מעצמך את השנים ואת הבעיות, אתה שוב בן 10 ואתה מאושר ואתה נהנה ונהנה (אני אישית כמה פעמים התרגשתי עד דמעות). הספקנו למופע אחד באזור יוון, המופע על הקרח, מדהים, הרקדנים מקצועיים ביותר. בקיצור, כל המשפחה הכריעה על היום הזה כיום מיוחד בטיולנו!! הספקנו כמעט את כל המתקנים!! חזרנו קצת לפני הילדים, עשינו להם בשר ונקניקיות על האש, הם באו מלאים התלהבות, התחלקנו בחוויות ונשארנו בקמפינג הזה שמאוד אהבנו גם הלילה.

28.05 - היום יש לנו יום הולדת לאריאל! בר מצווה! קמנו ממש מוקדם, ניפחנו הרבה בלונים, תלינו אותם על הארונות ונסענו לכיוון צרפת. עוד בבית החלטנו להעביר את היום במיוחד, שיישאר טעם מיוחד ממנו. הגענו לעיר החמודה קולמר, טיילנו קצת בסימטאותיה, באזור מיני וונציה. קנינו פיצה צרפתית(לא אהבנו) והמשכנו לסטרסבורג. זו העיר שכולנו התאהבנו בה. האזור העתיק, הקתדרלה הגותית, בתים ציוריים, תעלות המים, הכל כל כך יפה, רומנטי וצרפתי... ובכלל, הרגשה די מוזרה, כאשר תוך כמה שעות אתה עובר משפה אחת לשפה אחרת - בבוקר שמעת גרמנית ופתאום אתה עובר לצרפתית. כיף!! היום יום מיוחד יום הולדת - אז החלטנו לעשות משהו מקורי. היו הרבה ציירים בכיכר, אז החלטנו לעשות לאריאל קריקטורה שדווקא יצאה יפה מאוד ואז הלכנו לאכול צפרדעים שמזמן חלמנו לטעום (אל תקראו מי שלא אוהב!). המסעדה הייתה מאוד נחמדה (אחרי מסעדה באיטליה ילדים כבר חששו), הביאו לנו צפרדעים, שהיה ללקק את האצבעות, אפילו הביאו צלחת גדולה של צ'יפס על חשבון הבית. נהננו בצורה לא רגילה - גם מהעיר, גם מהאוכל, אנשים... הכל היה פשוט מושלם. קנינו לכולנו אותם חולצות - לבנים ולבנות וכך מרוצים נסענו חזרה ליער השחור. היום הזה היה כל כך ארוך, שהספקנו להגיע למפלי טריברג, מקום מקסים ביותר, חיפשנו סנאים להאכיל אותם ולאכזבתנו לא מצאנו אז אכלנו את האגוזים בעצמנו. נסענו ל-1000 שעונים, התלהבנו משעוני הקוקיה, מעבודת יד מיוחדת של בני האדם... נורא רצינו לקנות שעון אך לצערי, היינו לקראת סוף הטיול והארנק כבר היה כמעט ריק. החלטנו שעוד נחזור לאזור... בדרך לחניית לילה מצאנו גם מקום חמוד שנקרא חור המכשפה. עצרנו לחנייה יבשה בטודנאו.

29.05 - קמנו מוקדם בבוקר והתחלנו לאט לאט להתקדם חזרה. עברנו דרך היער השחור, שוויץ, נסענו דרך מדינת ליכטנשטיין, ראינו על ההר טירה יפהפייה, טבע מדהים. היו בדרך הרבה שיפוצים. לאט לאט התקדמנו ובשעות הצהריים הגענו לאזור גרמניה, בוואריה - לטעמנו, האזור הכי יפה בגרמניה. הגענו ל-Hohenshwangau לטירת Neuschwanstein. דווקא שם, לעומת מקומות אחרים (במיוחד נסענו לא בעונה) היו מלא אנשים. לקחנו מרכבת סוסים כדי לעלות למעלה לטירה, טיפסנו על גשר מריה, עשינו תמונות (לא התחשק לנו להיכנס לתוך הטירה) וחזרנו לקרוואן. הטיסה שלנו הייתה למחרת בלילה, אז היום החלטנו להיות בקמפינג, לנקות ולסדר ואם יישאר זמן מחר עוד לטייל קצת. מצאנו קמפינג ליד גרמיש - עיר ציורית שקרובה מאוד להרים, מי שעושה סקי מכיר ואז נסענו לעיר שכולה ציורים על הבתים Oberramergau שגם כך הייתה בדרך. עיר מיוחדת במינה, חמודה מאוד, על כל קירותיה ציורים של אגדות. הסתובבנו ונסענו לקמפינג בעיירה Mitterwild שנמצאת ליד Garmish Panterkirhen. המקום נחמד מאוד, עם המקלחות ומכונת כביסה, מייבש, מה שצריך, עשינו את רוב הדברים והלכנו לישון.

30.05 - בכוונה תיכננתי את היום כך שלהחזיר את הרכב לקראת הערב, כדי שהיה לנו זמן עוד להריח את אירופה כי אחרי שבועיים היה קצת קשה להיפרד עם הבית שלך על הגלגלים... סידרנו הכל ונסענו לטייל בגרמיש, אכלנו שם במקדונלדס, קנינו מזכרות אחרונות ושמנו ל-GPS - חבר הכי טוב שלנו - את הכתובת האחרונה בטיולנו, Markt Shwaben ונסענו להחזיר את האוטו. בדרך עצרנו בסופר האהוב עלינו Aldi, עשינו קניות אחרונות - קצת נקניקיות מקומיות לבית וקצת אוכל שיהיה מה לנשנש לפני הטיסה. החזרנו את הקרוואן, הבחור שקיבל אותו היה  מאוד נחמד, לא מצא שום פגם (כל הכבוד לנו!). הזמינו בשבילנו מונית ונסענו לשדה התעופה. להתראות אירופה, שלום ישראל!!

אם, חבריי, הייתם איתי עד עכשיו, אז כל הכבוד לכם.זה אומר שאתם באמת מעוניינים בטיול שכזה והיה לכם כיף איתי.
כן חבריי, קרוואן - זה מחלה, אהבה, תשוקה. מי שחווה את זה בפעם הראשונה, מתאהב לנצח וכבר לא רוצה להיפרד... מעכשיו נטייל רק בקרוואן. אם למישהו יש שאלות, אשמח לענות. אפשר לפנות אליי במייל [email protected] אינה עמנואל

טיפים חשובים
• הזמנתי ציוד מטבח והתאכזבתי - היו חוץ מהכלים 2 סירים קטנים ומחבת קטנה כולה שרופה.
 מי שנוסע לא בעונה כדאי לרכוש כרטיס קמפינגים, לנו היה משתלם (נסענו במאי).
 GPS - חובה.
 ממיר מתח - כלי נהדר, לא הזדקקנו להתחבר לחשמל בשום מקום בזכותו.
 לקחת הרבה כלים חד פעמיים, במיוחד מנגל חד פעמי כי באירופה עולה פי 3 מהמחיר בארץ והיה שימושי ביותר.
 תעסוקה לילדים - חובה - סרטים בלפטופ או DVD נייד.
 הרבה בטריות למצלמה כדי לא להיות בלחץ כמונו...
 אני לקחתי מהבית הרבה מנות חמות, מרקים,טונה וכו' - ילדים אוהבים אוכל שהם רגילים אליו למרות שהיו דברים מאוד טעימים שקנינו בסופרים מקומיים.
 אם יש לכם ממיר מתח ואתם לא זקוקים למכונת כביסה אפשר בהחלט לעשות חנייות יבשות, אפילו כמה ימים ברצף.
 לכל הפארקים ומגלשות הרים למינהם כדי לנסוע לפני "פארק אירופה", כי לעשות את זה אחר כך כבר אין טעם.
 אם נוסעים עם ילדים - צריך הרבה סבלנות!!