שבועיים בצפון איטליה בחודש אפריל / משפחת ארז-עצמון

התחלה וסיום במינכן

מסלול הטיול

למירב, שירלי וצוות מוטורהום שלום,
חזרנו מטיול בן שבועיים בצפון איטליה ורצינו להודות לכם מקרב לב על השירות הנעים, המקצועי והמסור. קיבלנו מכם את כל האינפורמציה בצורה מדויקת ומסודרת – כל הכבוד! בהחלט ממליצים! גם בתחנת ההשכרה במינכן היו מאד נחמדים ומקצועיים.

חשוב לנו לשתף אתכם ואת הגולשים באתר באירוע שהיה לנו. אנחנו נסענו בתחילת אפריל וחששנו משלגים. ביום ההשכרה שאלנו האם אנחנו זקוקים לשרשראות שלג וענו לנו שצמיגי המוטורהום חזקים ויכולים לנסוע בשלג. לקראת סיום הטיול היינו צריכים לעבור שוב את האלפים בדרך חזרה לגרמניה כדי להחזיר את המוטורהום ולצערנו מרבית המעברים היו חסומים בגלל שלגים. בתחנת המידע בצפון איטליה ביררו עם המשטרה המקומית ומסתבר שהיה כביש אחד פתוח אך אנחנו לא יכולים לנסוע בו ללא שרשראות שלג (דרך אגב - באיטליה חובה להצטייד בשרשראות שלג עד סוף אפריל ואם המשטרה עוצרת אותך ללא שרשראות אתה צפוי לקנס). לא הייתה לנו ברירה ורכשנו שרשראות כאלה (בעלות של כ-100 יורו). לשמחתנו לא נאלצנו להשתמש בהם ועברנו את הנסיעה על השלג בשלום. כשבאנו להחזיר את המוטורהום סיפרנו זאת לבחור בתחנת ההשכרה והוא לקח מאתנו את הקבלה (ואת השרשראות - כמובן). לאחר כשבוע, כשהחזירו לנו את דמי הבטחון אותם הם גובים בתחילת ההשכרה, הוסיפו וזיכו אותנו גם בעלות השרשראות. ולכן:
• תבדקו מראש את הצפי למזג האויר ואם אתם נוסעים בעונת שלגים תדאגו שיהיו לכם שרשראות (או צמיגי חורף מתאימים).
• תשמרו כל קבלה במקרה שאתם נאלצים להוציא הוצאות בלתי צפויות כגון אלה.
כל הכבוד לחברה המשכירה במינכן.

ועכשיו ברצוננו לשתף אתכם בטיולנו כולל טיפים ועצות

הטיול התקיים בתאריכים 31.3-14.4. טסנו עם אל-על למינכן וחשוב לדעת שהטרמינל בו נוחתים וממריאים הוא די מרוחק משדה התעופה הראשי ויש ללכת די הרבה עד שמגיעים. כמו כן, מי שבונה על קניות בדיוטי-פרי בחזרה הביתה יתאכזב משום שבטרמינל של אל על ישנה רק חנות דיוטי-פרי אחת קטנה שנפתחה 5 דקות לפני העלייה למטוס! משדה התעופה לקחנו מונית גדולה (ל-5 אנשים+ציוד רב) לתחנת ההשכרה שזה מרוחק כ-30 דקות משדה התעופה.
מבחינת מזג האוויר היה די קר (הטמפרטורה המקסימלית הייתה 17 מעלות) ולכן כדאי להצטייד בהתאם. היה גם גשם ושלג. זוהי לא עונת התיירות ויש לכך יתרונות:
• אין צורך להזמין מקומות מראש בקמפינגים
• אין צפיפות של תיירים
• המחירים של השכרת הרכב ושל השהיה בקמפינגים זולים יותר
כמובן שיש גם חסרונות - מזג האוויר וחלק מהאתרים או האטרקציות סגורים.

אנחנו משפחה בת 5 נפשות. גילאי הילדים: 17, 14.5 , 10.5 ולכן שכרנו מוטורהום המותאם ל- 6 אנשים (מודל Group C5). זו היתה החלטה נכונה כי המוטורהום היה מרווח מספיק לכולנו וכל אחד ישן בנוחיות. המוטורהום מאובזר היטב ומעוצב יפה מאד אך יש לנהוג בכל האביזרים הפנימיים בעדינות. לנו נשבר הכפתור שנועל, בזמן הנסיעה את המגירות של הכלים וזה קצת הפריע במהלך הנסיעה. את המוטורהום שכרנו במינכן (זול יותר לשכור בגרמניה).

מבחינת הקמפינגים
ראשית – מי שמתכנן טיול שלא בעונת התיירות מומלץ שירכוש מ"מוטורהום ישראל" כרטיס ACSI - זהו כרטיס המקנה הנחה בכניסה לחניונים בכל אירופה (יותר מ-800 חניונים). הכרטיס מאפשר לזוג+קראוון+חיבור לחשמל עלות מוזלת ללילה ואם יש ילדים משלמים תוספת. זה התגלה כמשתלם ביותר! ההבדל בשהייה בין קמפינג השייך לרשת זו לבין קמפינג שאינו מכבד כרטיס זה הגיע ליותר מפי שתיים !! אז בכל מקום שיכולנו לבחור קמפינג המכבד כרטיס זה העדפנו לעשות את המאמץ ולהגיע אליו.
שנית – אנחנו טיילנו עם מוטורהום בניו-זילנד ואוסטרליה ויש הבדל ברמת הקמפינגים שם לבין אירופה. באירופה אין מטבחים משותפים ואת כל הבישולים יש לעשות במוטורהום עצמו. וזה חבל כי לא מאפשר להכיר אנשים אחרים. בנוסף, בד"כ אין חדר טלוויזיה או חדר משחקים לילדים. בהרבה קמפינגים יש בריכת שחיה אך בתקופה שהיינו הבריכות היו סגורות. מה שהדהים אותנו שבאיטליה בחלק מהקמפינגים ישנם עדיין שירותים כמו בצבא "בול פגיעה" (למרות שתמיד היה לפחות תא אחד עם שירותים עם אסלה). בנוסף, בחלק מהקמפינגים באיטליה אין בשירותים מתקנים לנייר טואלט וכמובן שאין נייר טואלט!

הוצאות צפויות נוספות
• נהיגה באוטוסטרדות:
באיטליה – בכל פעם שנכנסים לאוטוסטרדה לוקחים כרטיס וביציאה משלמים. יש להקפיד להיכנס למסלול של התשלום במזומן.
באוסטריה – אם נוסעים עם מוטורהום גדול (מעל 3.5 טון) יש לרכוש לפני העלייה לאוטוסטרדה קופסה שמצמידים לשמשה הקידמית ונקראת: GO BOX. באוטוסטרדה יש מכשירים אלקטרוניים שקוראים את נתוני הקופסה ומחייבים בהתאם. במידה ונגמר התקציב יש לטעון את הקופסה בסכום נוסף. בסוף הטיול יש להחזיר את הקופסה ולהזדכות על הסכום שנשאר.
בשווייץ – יש לרכוש מדבקה. לא נזקקנו לה כי היינו זמן קצר בשווייץ ונסענו רק בכבישים צדדיים.
 מעבר גבול בשוייץ – שילמנו דמי מעבר לרכב כבד.
 מעבר ב-Tunnel בין איטליה לשוייץ שילמנו דמי מעבר.

מה כדאי לקחת/להצטייד?
אנחנו הבאנו איתנו כלי מיטה, שמיכות ומגבות. אמנם זה אומר סחיבה - אך למעשה סוחבים רק פעמיים (בהלוך ובחזור). מאד נוח במהלך הטיול וחוסך את דמי השכירות הגבוהים. מצרכי מזון יבשים ובסיסיים (בעיקר אלה שהילדים אוהבים) כגון: תבשילים ומרקים מוכנים, קרקרים, קצת חטיפים להתחלה וכדומה. סבון כלים, סמרטוטי רצפה (המוטורהום כל הזמן מתלכלך במיוחד כשיורד גשם), גפרורים, פנס (לעיתים בקמפינגים בלילה חשוך).

מסלול הטיול

יום 1
נחיתה במינכן - לקיחת המוטורהום והצטיידות. נסיעה באוטוסטרדה לכיוון זלצבורג יציאה ב-Bernau נסיעה ל-Oberrŵossen דרך כביש B305 לכיוון Reit im Winkl. לינה בקמפינג: Litzelau - Oberrŵossen (רשת ACSI) קמפינג נקי ומסודר. המקלחות עם אסימונים. המים לא היו מספיק חמים. יש בקמפינג חנות מכולת קטנה, חדר טלוויזיה.

יום 2
מעבר לאוסטריה. נסיעה לכיוון קיצביהל Kitzbühel . חניה בעירה היפה Kirchberg והליכה לכיוון האגם "השכונתי" השוכן בין בתי הכפר. כשאנחנו היינו האגם היה קפוא. משם דרך Wörgl לכיוון Innsbruck. טיול בעיר העתיקה ומשם דרך מעבר ברנר ללינת הלילה ב-Varna. קמפינג LOEWENHOF. השירותים והמקלחות היו טובים. הקמפינג צמוד למלון ושם יש קפטריה-מסעדה.

יום 3
נסיעה לכיוון Ortisei ועליה ברכבל לאתר הסקי Sedece. בהמשך נסיעה ב–Val Gardena היפה בתוך שמורת הדולומיטים עד לקורטינה ד'אמפצוקמפינג CORTINA. השירותים והמקלחות נקיים. יש לקמפינג פיצריה טובה ונחמדה וגם חנות מכולת קטנה. יש שירותי כביסה.

יום 4
נסיעה ל-Belluno. ביקור בעירה ואכילת פסטה טעימה מאד. משם המשכנו לכיוון ונציה לעבר חניית הלילה בקמפינג השוכן לחופי הים האדריאטי בעיירה Cavallinoקמפינג Cavallino (רשת ACSI). קמפינג גדול מאד ומטופח עם הרבה מאד שירותים: משחקים לילדים, בריכת שחיה, גישה לחוף הים, סופרמרקט קטן, מיניגולף. חלק מהשירותים לא היו פעילים בתקופה שהיינו (בריכה ומיני גולף).

יום 5
נסיעה באוטובוס לכיוון Punta Sabioni משם יוצאות מעבורות לכיוון ונציה. השיט במעבורת אורך 45 דקות "ונוחתים" בכיכר סן מרקו. טיול בונציה וחזרה לאותו קמפינג ב-Cavallino.

יום 6
נסיעה עם המוטורהום שוב לכיוון Punta Sabioni. חניה באחד החניונים ושיט לעבר האיים בוראנו (אי התחרה) ומוראנו (אי הזכוכית). נסיעה חזרה דרך Cavallino לכיוון האוטוסטרדה ונציה-פדובה ומשם לעיירת המרחצאות התרמיים Montegrotto. קמפינג Sporting Center-Montegrotto. הקמפינג הכי יקר שהיינו בו והכי גרוע מבחינת השירותים והמקלחות. יש במקום מסעדה, בריכות תרמיות (בתשלום נוסף – בהן התרחצנו). מאד קשה למצוא את הקמפינג. לא מומלץ!

יום 7
נסיעה לכיוון MANTOVA. ביקור בעירה העתיקה עם החומה היפהפיה Montagnana. ביקור ב-Mantova המרשימה מומלץ לבקר בבזיליקה די סנט'אנדריאה שם מאמינים שיש אדמה הספוגה בדמו של ישו. משם המשכנו לאגם גארדה. קמפינג Butterfly בעיירה Peschiera del Garda (רשת ACSI). קמפינג נחמד מאד ואנשים מאד נחמדים. שירותי כביסה וייבוש כביסה. יש במקום מתקנים לילדים ובריכה שחיה שהיו סגורים בעונה שהיינו.

יום 8
נסיעה לעירה Villafranca המרוחקת כ-20 ק"מ מהאגם לביקור במוזיאון המכוניות שנקרא Museo Nicolis, למי שמשוגע על מכוניות ישנות ושאר חפצים ישנים הביקור מומלץ ומהנה מאד. היות ולא היינו בעונה שאפשרה רחצה או ביקור בפארקים "הרטובים" זה היה בילוי נהדר עם הילדים. משם המשכנו לעירה המקסימה סירמיונה לחופי האגם. אמנם קצת ממוסחרת אבל יפה ונעימה. משם נסיעה דרך Salo לאגם Iseo הקטן יחסית. קמפינג Sassabanek בעירה הנחמדה Iseo השוכנת לשפת אגם Iseo (רשת ACSI). מקלחות ושירותים בסדר גמור, מים חמים כל הזמן, נוף נחמד לאגם, חנות מכולת קטנה ליד האגם, יש בריכת שחיה. במרחק הליכה ממרכז העיירה.

יום 9-10
מילאנו. בילוי במרכז העיר מילאנו (הדואומו והקתדרלה המדהימה כולל טיפוס לגג שלה) וביקור במוזיאון ע"ש ליאונרדו דה-וינצ'י. הערה: מי שרוצה לחזות בציור של ליאונרדו דה וינצ'י "הסעודה האחרונה" צריך להזמין מקום מראש. אנחנו הגענו לשם ללא הזמנה ואמרו לנו שכל הכרטיסים נמכרו עד סוף יוני (כלומר חודשיים וחצי). ביום השני – ביקור במבצר היפה של מילאנו + מוזיאון הארכיאולוגיה וההיסטוריה. לאחר מכן, הבנים - צפיה במשחק כדורגל באיצטדיון San Siro האגדי. הבנות, טיול "בריבוע הזהב", 4 הרחובות היוצרים ריבוע ובהם מרוכזות כל חנויות האופנה של מעצבי האופנה הגדולים ביותר. המחירים בשמיים אך ההנאה מושלמת. קמפינג  Milano – הקמפינג היחידי במילנו ממוקם ליד ה-Aquatic Center. הקמפינג גדול מאד ויכול להיות אפילו הומה. מנוהל ע"י ישראלים ובקבלה יושבים חברה צעירים דוברי עברית והיה נעים סוף סוף לקבל אינפורמציה בשפה שלנו. ליד הקמפינג (במרחק הליכה) ישנו אוטובוס שאתו נוסעים עד תחנת De Angeli ומשם ניתן לקחת רכבת תחתית למרכז מילאנו. השירותים מתוחזקים ברמה סבירה למרות שכשיש הרבה אנשים קשה לשמור על ניקיון כל הזמן. יש בקמפינג שירותי כביסה וייבוש.

יום 11
נסיעה לעיירה קומו Como עירה נחמדה מאד. אחר כך ביום ערפילי וגשום נסיעה לאורך האגם . הרבה לא יכולנו לראות ממנו רק את הפוטנציאל של המקום היפה הזה. נשתדל לחזור לשם. משם עברנו את הגבול לשוייץ וחנינו בעירה Le Prese. ההרים התחילו להיות עמוסי שלג והרגשנו את החויה האלפינית. בלילה ירד המון גשם (ובדיעבד הבנו שבהרים ירד המון שלג). קמפינג Cavresc בעירה השוייצרית Le Prese (רשת ACSI). קמפינג נחמד מאד השוהה בעמק אלפיני יפהפה לא רחוק מאגם. לתיירים כמונו, שיודעים רק אנגלית, היה קשה מאד לתקשר עם בעלת המקום ולהסביר לה למשל את תנאי כרטיס הקמפינג שברשותנו. אבל בזכות נחמדותה ורצונה הטוב פתרנו את הבעיה. יש בקמפינג מבנה מרכזי של שירותים ומקלחות מחוממים, חדר אוכל/מסעדה (שהיתה סגורה בתקופה שהיינו), מתקני שעשועים לילדים בחוץ ואפילו מתקנים לברביקיו בחוץ. המקלחות בתשלום אסימונים.

יום 12
תכננו לנסוע לסן מוריץ ומשוייץ לעבור לאוסטריה בדרכנו לגרמניה. כפי שהתברר לנו מעבר Bernina היה חסום (ואחר כך הסתבר לנו שגם שאר המעברים היו חסומים). לבסוף נאלצנו לחצות שוב את הגבול לאיטליה ודרך Bormio ו-Livingo (מצוידים בשרשראות השלג) מצאנו את דרכנו לשוויץ ואחר לאוסטריה. זה היה יום קר ומושלג ועד שלא חצינו את האלפים היינו קצת במתח. מצד שני, הדרך היתה מקסימה ובשבילנו שבאים "מארץ מדברית" החויה של לראות כל כך הרבה שלג, עצים עמוסי שלג, שלג על גגות הבתים ועל המכוניות היא חויה שלא נשכח לעולם. קמפינג בעיירה האוסטרית Imst שנקרא Campingpark Imst-West (רשת ACSI). קמפינג יפה עם שירותים ומקלחות מחוממים. מים חמים ללא הגבלת זמן, שירותי כביסה וייבוש בעלות 7 יורו סה"כ אנשים מאד נחמדים. בכניסה לקמפינג פאב קטן/מסעדה. לא רחוק מהקמפינג יש סניף של מקדונלד ותחנות דלק. אם מתכוונים לעזוב את אוסטריה ולא לנסוע יותר באוטוסטרדות ניתן להחזיר שם את ה-GO BOX.

יום 13
מעבר לגרמניה. טיול בגרמיש היפה ומשם ישירות לקמפינג להתארגנות. קמפינג במינכן ב-Thalkirchen. קיבלנו ברושור מחברת מוטורהום ישראל לגבי קמפינג זה. קמפינג גדול ומסודר מאד. המקלחות היו בתשלום נוסף. יש בקמפינג חדר אירוח גדול בו שולחן ביליארד וטלויזיה. האנשים בקבלה היו נחמדים מאד ועזרו לנו באינפורמציה.

יום 14
החזרת המוטורהום. טיול במינכן העתיקה ושהיה במלון Germania שממוקם כ-200 מ' מתחנת הרכבת המרכזית של מינכן.

יום 15
נסיעה ברכבת לשדה התעופה (רכבת ישירה, זמן נסיעה 40 דקות). חזרה לישראל.