השכרת קרוואנים בחו"ל  
top_title_left.gif (1329 bytes)
עוד באירופה:
בקשה להצעת מחיר
כל מה שאתם צריכים לדעת על טיול בקרוואן באירופה
סרטונים אירופה
טיפים לטיול באירופה
דוגמאות לטיולים
מסלולים באירופה
כתבות אירופה
חניוני קמפינג באירופה
מבצעים באירופה
מכתבים אירופה
משפחה דתית בקרוואן ממינכן
טיול קרוואן בסקנדינביה
טיול בספרד
טיול בקרוואן מאוסלו
פסח בנורבגיה בקרוואן
מברצלונה לפירינאים וקוסטה בראווה
ממינכן בארבעה קראוונים
12 יום בנורבגיה
טיול פסח בהולנד בקרוואן
טיול בר מצווה באירופה
ספטמבר בפינלנד המפתיעה
20 יום ממינכן לאוסטריה ושוויץ
טיול פסח בפרובאנס בקרוואן
סלובניה, קרואטיה וצפון איטליה
טיול קיץ משפחתי מברצלונה
טוס וסע מדיסלדורף להולנד גרמניה בלגיה ושוויץ
טיול טבע וגורמה בדרום צרפת בפסח
טיול בר מצווה ביער השחור
אנגליה וסקוטלנד בקיץ
טיול בגרמניה אוסטריה ושוויץ
כיף של טיול באוסטריה ושוויץ
טיול ראשון בקרוואן ממינכן
טיפים לטיול באיסלנד
בסקנדינביה עם פעוטה
טיול בר מצווה בהולנד ובלגיה
טיול במערב אירופה
סלובניה וקרואטיה ממינכן
טיול חלום למשפחה דתית עם מגבלות מזון
טיול בת מצווה לשומרי כשרות
טיפ להסעה ממינכן
טיול פסח ביער השחור
טיול בהולנד,בלגיה,גרמניה
סופר טיול לנורבגיה
טיול קיץ באירופה
טיול בגרמניה בספטמבר
טיול טבע בשוויץ
טיול קרוואנים בצרפת
10 ימים באיסלנד
שבוע בקרוואן באיסלנד
21 יום מברצלונה באוקטובר
טיול בת מצווה באירופה
הולנד בלגיה צרפת ולוכסמבורג
טיול בר מצווה חלומי
10 ימים מפרנקפורט
טוס וסע גרמניה ואוסטריה
הולנד, בלגיה לוכסמבורג
טיול להולנד ובלגיה
טיול בקרוואן באיסלנד
סיכום מסע "טוס וסע" למינכן
גרמניה אוסטריה ושויץ
10 ימים סלובניה וקרואטיה
חבילה הולנדית עם טיסות
9 ימים בדרום ספרד
21 יום מהמבורג לנורבגיה
אלבום תמונות מנורבגיה
טוס וסע לדיסלדורף
השכרת קרוואן באמסטרדם
טיול בנורבגיה
מפרנקפורט ליער השחור
אוסטריה שויץ גרמניה
חודשיים בסקנדינביה
טיול בהולנד בסוכות
אוסטריה וצפון איטליה
טיול אטרקציות ממינכן
טיפים שימושיים לנורבגיה
קוסטה בראבה ופירינאים
טיול לצרפת מפרנקפורט
מסע לנורבגיה ואיי לופוטן
טיול פסח באלפים
שבועיים בשוויץ עם פעוטות
טיול בר מצווה בהולנד
פעם ראשונה בקרוואן
טיול באירופה באוקטובר
טיול חלומי בהולנד
טיול סוכות באירופה
טיול קיץ באירופה
סקנדינביה בספטמבר
סלובניה וקרואטיה
אוסטריה, סלובניה ואיטליה
20 יום מהמבורג "טוס וסע"
21 יום מברלין לסקנדינביה
גרמניה , אוסטריה ואיטליה
שבועיים בגרמניה ואוסטריה
טיול בצ'כיה וסלובקיה
ממינכן להולנד ובלגיה
טיול קצר בהולנד
8 ימים באלפים
12 יום בנורבגיה
טיול בר מצווה בהולנד לשומרי כשרות
10 ימים בדרום איטליה
9 ימים מאוסלו
סלובניה, איטליה, אוסטריה
המלצות לחניונים בהולנד
10 ימים ממינכן לצ'כיה
21 יום שוויץ ואיטליה
שבוע בהולנד באביב
טיול פסח ביער השחור
שבוע בטירול ממינכן
טיול בקרוואן לשומרי כשרות
הולנד,בלגיה,צרפת
טיול בת מצווה בסקנדינביה
טיול קרוואן ואופניים
איטליה באוקטובר
טיול באיטליה ממינכן
טיול מלא פעילויות באלפים
חודש בסקנדינביה
שבועיים בשבדיה ונורבגיה
סקנדינביה בסתיו
הולנד ובלגיה-טוס וסע
אוסטריה,סלובניה וקרואטיה
טיול מצווה בהולנד וגרמניה
צפון איטליה בקיץ
אלבום תמונות מהאלפים
14 יום דנמרק ונורבגיה
קמפינגים מומלצים
טיפ למונית מברלין
שוויץ גרמניה ואוסטריה
צפון איטליה ושוויץ
טיול בר מצווה בקרוואן
14 יום הולנד,בלגיה וצרפת
גן עדן באלפים
21 יום בסקנדינביה
טיפים לטיול בסקנדינביה
שבועיים ממינכן בספטמבר
טיפים להולנד וצרפת
שוויץ ואיטליה בשבועיים
מהמבורג לNORDKAPP וחזרה
טוס וסע שבוע להולנד
שבועיים באוגוסט "טוס וסע"
15 ימים בשבדיה
9 ימים גרמניה,אוסטריה,שוויץ
טיול לנורבגיה מהמבורג
שבועיים באיטליה ואוסטריה
טיול להולנד וגרמניה
שלושה שבועות בנורבגיה מאוסלו, עם ילדים
10 ימים בבלגיה באוקטובר
צפון איטליה באפריל
טיול חורפי וכשר בגרמניה
טיול באירופה באוקטובר
טיול קיץ במקום תורכיה
טיפים לטיול ממינכן באוסטריה,סלובניה ואיטליה
גרמניה,אוסטריה ושוויץ
בסקנדינביה עד הכף הצפוני / צפון נורבגיה
שבוע ממינכן עם טיסות
הולנד וצרפת, 11 יום
שבועיים הולנד ובלגיה ממינכן
טיול קבוצתי ממינכן
שבועיים ממינכן באוקטובר
15 יום מפרנקפורט לנורבגיה
פולין- טיול משפחתי
16 יום מברלין לנורבגיה
סלובניה,קרואטיה,איטליה ואוסטריה,21יום ממינכן
שלושה שבועות סקנדינביה
שבוע בגרמניה עם ילדים קטנים
טיפים לטיול בצפון איטליה
קרוואן והגיל השלישי
רשמי טיול זוגי באירופה
ספרד באוקטובר, 12 יום
שמונה ימים מפריז
חמש מדינות ב-6ימים
טיול משפחות בדנמרק
טיול ממינכן עם ילדים קטנים
הולנד- טיול ספונטני
טיול בלפלנד
טיול שורשים בפולין ומזרח אירופה ממינכן
טיול חורף בצרפת
טיפים לטיול בסקנדינביה
טיול בסקנדינביה וטיפים
טיול קיץ 17 יום מאוסלו
שבוע בהולנד מפרנקפורט
שבועיים ממינכן
טיול באנגליה וויילס
ממינכן לנורבגיה
18 יום בסקנדינביה
הטיול של חיינו!
טיול סתיו בפירינאים
טיפים לטיול בקרוון בספרד
ירח דבש בספרד
טיפים לאירופה בקרוואן
15 יום מהמבורג
טיול חסכוני וכשר
שבוע ממדריד
שבוע בקיץ בסביבות מינכן
טיול לנורבגיה
לטייל? רק בקרוואן!
ראש טוב והרבה טבע
צרפת ושוויץ 11יום
סרטי המחשה אירופה
אירופה

חמש ארצות בשישה ימים ,מרץ 2007 / מאת "היהודי הנודד"

 

יש לנו חלום - לנדוד בקרואן.

החלטנו להתחיל בקטן, ולקחתי רק ילד אחד (דוד בן השבע) לטיול קצרצר (פחות משבוע) בקרואן הכי פשוט
(
COMPACT STANDARD) בפרנקפורט.
את הקרואן שכרנו דרך מוטורהום.

לאחר לינה במלון בפרנקפורט, והסתובבות במרכז העיר, נסענו לתחנת ההשכרה בפרבר של העיר (לא נגלה פרטים נוספים כדי לא לגזול פרנסה ממוטורהום, אם כי עלי לציין שמחירון מוטורהום זהה למחירון של השכרה ישירה בתחנה). הקדמנו בשעתיים, ולמרות שאמורה להיות הפסקת צהריים בשעה בה הגענו, זכינו מיד לטיפול (וגם ידעו שם את שמי עוד בטרם הצגתי את עצמי).

הושיבו אותנו עם כוס קפה מול סרט הדרכה באנגלית (ביקשתי לראותו פעמיים כדי להבין הכל) וזה הפך את הסיור המודרך בקרואן להרבה יותר פשוט. אנשי התחנה לא מנדבים יותר מדי פרטים על תפעול הקרואן, ולכן מומלץ לשאול שאלות. אני ביליתי שם בסך הכל ארבע שעות וחצי (!) ועל כל שאלה קיבלתי תשובה. מאחר ובאנו בסוף מרץ (לפני העונה הבוערת) לא היה לחץ בתחנת ההשכרה. בדקתי שהכל עובד, ומה שלא עבד (כמו למשל אור דרך קדמי שמאלי) תוקן מיד.
התחנה ממוקמת במתחם הכולל , בין השאר, גם חנות ענקית לציוד מחנאות, שנקראת
BERGER , וגם אליה נכנסנו (אם כי לא קנינו כלום – הבאנו כבר מהארץ את כל הדרוש). קיבלנו הוראות איך להגיע לסופרמרקט הקרוב ולחניון הקרוואנים הקרוב, ויצאנו לדרך. לנהוג בפעם הראשונה בכלי רכב כה גדול, בארץ זרה, שבה גם אין הגבלת מהירות, זה די מלחיץ. בכל זאת הגענו בשלום לסופרמרקט (שלא היה בו הרבה חוץ מבירה) ומשם לחניון. חילקנו את התפקידים כך: אני מנווט, נוהג, ומבקש שקט כדי להתרכז, ודוד יושב בשקט על ה"בוסטר" שלו, ובמקרה של נסיעה לאחור ניגש לחלון האחורי כדי לומר לי מתי אני דורס איזו ילדה גרמניה. דוד גם לקח על עצמו להעיר לי כאשר אני שוכח משהו, כמו להפעיל את בלם היד בחניה, למשל.

חניון מורפלדן ליד פרנקפורט היה אולי הכי קרוב, אבל לא בהכרח הכי טוב. שילמנו כעשרים יורו (כמו בכל החניונים) אבל המקום היה מדכא למדי. על מילוי מים לבנים לוקחים כסף , ואין לאן לרוקן מים אפורים (הבחור בקבלה הציע שאשתמש בדלי. הוא רציני?). שמחנו לצאת משם, וכעת כבר היה לי יותר ביטחון בנהיגה. התוכנית היתה לצאת כמה שיותר מהר מגרמניה, לחתוך את הפינה הצפון מזרחית של צרפת, לאכול ארוחת צהריים במסעדה צרפתית , ולהגיע לפני החושך לחניון בלוקסמבורג . לא שאפתני במיוחד אם מביאים בחשבון שבאוטובאנים של גרמניה אין הגבלת מהירות, והקרואן יכול להגיע ל250 קמ"ש (לפי מחוון המהירות). למי שלא הבין - אני מתבדח.
נסענו איפוא לכיוון כללי דרום - מערב, כשאנו נצמדים לאוטובאנים. ציפיתי שאלה יהיו כבישים בעלי עשרים נתיבים לפחות, ומרוצפים זהב, אבל הם היו רק בעלי שלושה נתיבים לכל כיוון , ורק קצת יותר טובים מכביש 6 שלנו. מה שכן - לא עולה כסף לנסוע בהם. מהר מאד גילינו שבכל 10 קילומטר יש חניה בצד הדרך עם שולחנות פיקניק, ובדרך כלל גם יער קטן, כדי שיהיה לנהגי (ונהגות) המשאיות איפה להשתין. זו היתה הזדמנות נהדרת להראות לדוד (ולי) איך נראה יער אירופאי. עצרנו בכמה יערות כאלה וטיילנו בהם. מעט לפני חבל הסאאר הדרך חוצה שרשרת הרים (בערך בגובה הר הכרמל שלנו), וכאן ציפתה לנו הפתעה משמחת - שלג! אין תענוג גדול יותר מלהכין כוס שוקו חם בקרואן המחומם שלך, בחניה לצד הדרך, לאחר שטיילת ביער אירופאי מושלג "מהאגדות".

את המעבר לצרפת יכולנו להרגיש בקלות: כתובות גרפיטי לצד הדרך, ירידה באיכות הכביש, שילוט לא ברור (אבל לפחות בשפה שאני מבין). מיד הרגשתי יותר כמו בבית. לא ברור אם ירידת המתח גרמה לכך, או אולי סתם גורל, אבל במחלף הגדול הראשון פניתי דרומה במקום צפונה (בעודי מהסס, וכשמאחורי טור נהגי פז'ו סבלניים להפליא).

עד מהרה , וללא הודעה מוקדמת, הגענו למחסום הכניסה לכביש אגרה. לא ראיתי שום חריץ להעברת כרטיסי אשראי, ואף אחת מעמדות המחסום לא היתה מאוישת. לחיצה על כפתור "קריאה לסיוע" לא הביאה כל מענה. כך עמדתי מול המחסום, עד שמישהו מטור נהגי הפז'ו החליט לצאת מהרכב ולהסביר ל"גרמני" בקרואן הלבן שאת כרטיס הכניסה לכביש האגרה מקבלים בחינם, בלחיצת כפתור (בסוף משלמים, כמובן, אבל רק כשיורדים מהכביש). הודיתי לו, לחצתי על הכפתור, ונתתי גז. כך המשכנו עד לתחנת הדלק הקרובה (בצרפת החניות והתחנות יותר מרוחקות זו מזו מאשר בגרמניה).   בחנות של תחנת הדלק היו גם מזכרות - בובות מיורודיסני ומגדלי אייפל קטנים. קנינו כמה , כדי שנוכל להגיד שהיינו בצרפת. את ארוחת הצהריים אכלנו בשעה ארבע בקרואן: קרואסון וקממבר מהחנות, עם קפה טעים מהמכונה המשוכללת להפליא (אחת משלוש שהיו בחנות, וליד כולן היה תור). בחצר התחנה חנה רכב של החברה המתחזקת את כביש האגרה, והבחור שישב בו הסביר לי בסבלנות איך להגיע ללוכסמבורג (מסתובבים במחלף הקרוב וחוזרים צפונה - מה שאומר תשלום על שתי נסיעות בכביש האגרה). מכל זה גם יצא משהו טוב - ראינו עוד שלג - סוג משקעים שדוד מאד אוהב.

בהמשך הדרך, הגענו לכביש אגרה נוסף. שוב מחסום, הפעם מאויש, אבל אין כפתור להפקת כרטיס!

התנצלתי לפני הבחור בעמדה על כך שאין בידי כרטיס, אך הוא הסביר לי שבכביש הזה משלמים מראש על מנת להכנס (שישה יורו, ללא קשר למרחק הנסיעה). כשעברנו את הגבול ללוכסמבורג כבר היה כמעט חושך. אחד המראות הראשונים שנגלו לעינינו היה תחנת דלק ובה עשרות רבות של משאיות, מחכות לתדלק בדיזל לוכסמבורגי זול. (אם להאמין למה שכתוב במדריך – חלקם באו לכאן במיוחד). המשכנו הלאה וחנינו עם חשכה בחניה בצד הדרך, על מנת להתקשר לחניון הקרואנים קוכלשאואר. זה היה החניון היחיד בטיול שהיה לי ברור שאני מגיע אליו. הוא הומלץ בכל הספרים -ממדריך החניוינים שסופק על ידי חברת ההשכרה, דרך מדריך לונלי פלנט לאירופה ועד למדריך לפיד לאירופה לצעירים משנת 1990 (!) . בארץ גם בררתי באינטרנט ווידאתי שהוא פתוח בחודש מרץ. גם מיקומו - בצמוד לעיר לוכסמבורג (בירת הדוכסות הגדולה) היווה יתרון. למרבה הפלא, שיחת הפלאפון שלי נענתה על ידי בעלת החניון, שהסבירה שהיא רק באה להכינו לקראת פתיחה מחדש באפריל. לדבריה, החניון היחיד באזור הפתוח בעונה זו של השנה נמצא בשטיינפורט, ליד הגבול עם בלגיה. לא היתה ,אם כן, ברירה אלא לחצות בחושך את לוכסמבורג מהגבול הצרפתי לגבול הבלגי. למרבה המזל, חציית המדינה לרוחב נעשית דרך כביש מהיר, ואורכת פחות משעה. בשעה שבע בערב כבר ניצבנו לפני מחסום הכניסה לחניון שטיינפורט. המחסום היה פתוח, ומבניין הקבלה שלידו בקע אור ועלו קולות שיחה בלוכסמבורגית קולחת.

נסיוני בארץ ובעולם לימד אותי שכאשר מישהו אינו דובר את השפה המקומית, הוא יהיה אחרון בתור לקבל שירות. עד שפקידת הקבלה הואילה בטובה להתפנות אלי, כבר נעמד רכב נוסף מאחורי הקרואן שלי. מאחר והקרואן שלי חסם את הפתח, יצאתי להזיז אותו פנימה (לא רציתי לעשות זאת תוך כדי תהליך הקבלה לחניון). כאן למדתי שיעור, שחזר על עצמו עוד כמה פעמים בהמשך הטיול (ולמעשה הייתי אמור כבר לדעת אותו מטיולים קודמים): אל תהיה לחוץ. הכנסתי את הקראון לחצר החניון מהר מדי, ובדרך דפקתי את דלת ההזזה של הקרואן על העמוד של המחסום (שיט).

הבנתי שאלף יורו (השתתפות עצמית) ירדו לטמיון. שילמתי עשרים יורו דמי כניסה לחניון, נדחקתי למקום החניה הצר שהוקצה לנו, והתארגנתי עם דוד לשינה. כל הלילה  המשיך לרדת הגשם (שליווה אותנו מאז תחילת הטיול, ובעיקר מאז שנכנסנו ללוכסמבורג).

בבוקר גיליתי שכבל החיבור לחשמל נרטב לגמרי ואין חשמל חיצוני (בקבלה אמרו לי שהשקע של "מישהו" נרטב בגשם ואין חשמל בכל החניון. מסקנה – יש להעמיד שקעים כאלה במקום מוגן). גיליתי גם שהקרואן הענק שחנה לידנו עומד לעזוב. פתחתי לרווחה את דלת ההזזה של הקרואן שלי, והודעתי לדוד בשמחה שלפחות ביציאה ממקום החניה אין סיכוי שאדפוק שוב את הקרואן. לא הצלחתי לסגור את הדלת, וזו נשארה תקועה בקצה המסילה. כל נסיונותי לתקן את המצב לא עזרו. מאחר והיה זה יום א' בשבוע (התחנה בפרנקפורט סגורה), צלצלתי למוטורהום. היה נחמד לשמוע את קולה של שירלי, למרות שמה כבר יכלה לעשות למעני ממרחק אלפי קילומטרים, חוץ מליעץ לי להגיע לחניון קרואנים (אני כבר שם) ולהעזר בצוות החניון (הם לא עוזרים) או להמתין לניידת תיקונים של החברה (רק זה חסר לי). הישועה באה בדמות בחור פולני מאורחי המקום, שגילה אחוות קרואניסטים, והראה לי שאת ידית הדלת יש למשוך אלי לפני הסגירה. בינתיים הכביסה שלנו כמעט סיימה את הסיבוב במכונה, ואחרי עוד שעה וחצי במייבש כבר היינו מוכנים ליציאה לכיוון העיר לוכסמבורג . בדיוק באותו רגע יצאה השמש, וזו נשארה איתנו עד סוף הטיול (הפעם הבאה שראינו גשם היתה מחלון המטוס, רגע לפני ההמראה חזרה מפרנקפורט).

הביקור בעיר לוכסמבורג היה מקסים. סייעה לכך העובדה שהיה זה יום ראשון, ולכן יכולנו להכנס בקלות עם הקרואן למרכז העיר ולחנות בחינם במקום מרכזי ושקט. לאחר הסיור בעיר, ומנוחה קצרה בקרואן, נתתי את דעתי על מציאת חניון ללילה. הנסיון לימד אותי שבעונה זו של השנה, כשרוב החניונים סגורים, אין מקום לספונטניות. לרשותי עמדו מספר מקורות מידע על חניונים, והפעם מה שהציל אותי היה חוברת חניוני קמפינג שקיבלתי במ.מ.ס.י כשהוצאתי כרטיס קמפינג בינלאומי (נדמה לי שאפשר להוציא אותו גם במוטורהום). איתרתי חניון פתוח בשם ספא ד'אור, באזור העיר ספא בבלגיה (יעדנו הבא). הבחורה מהעבר השני של הקו נתנה לי להבין שכדאי לי פשוט לנסוע צפונה דרך לוכסמבורג, וכך עשיתי. חציית הדוכסות הגדולה לאורך (מדרום לצפון) עדיין מצריכה נסיעה בכביש סוג ב' (בעתיד תקום אוטוסטראדה). הכביש נכנס לכל כפר בדרך, ולכן הנוף משגע, וכך גם הנהיגה . בחצי הדרך החלטתי שהספיק לי - וחתכתי מזרחה לכיוון גרמניה. לפני הגבול רוקנתי לצד הדרך את מיכל המים האפורים. בצד הגרמני הכביש הפך מעט משובש, אבל לפחות עקף את הכפרים ולא נכנס אליהם. עד מהרה הגענו שוב לאוטובאהן, שהביא אותנו עד בלגיה.

הגענו לספא ד'אור בחושך (כמובן). הפקידה שקיבלה את פנינו לא הבינה שום דבר לגבי החניון בו היא עצמה עובדת, ולא ידעה להסביר דבר פשוט כמו לאן מרוקנים את מיכלי המים הכהים למיניהם. היא אמרה שנוכל לחנות היכן שנרצה, בכל אחת ממאתיים החניות הפזורות בחניון, במעין טראסות המשתפלות לכיוון הנחל המקומי. האורחים המעטים בחניון חנו ברוב חוצפתם (או חוכמתם) על שבילי האספלט, אבל אני בחרתי את חניה 137, שבה הדשא היה נראה (בחושך) ירוק יותר. תיכף שקעתי בבוץ. לא הייתי מודאג. בטיולי ג'יפים בארץ עברתי כבר מקומות הרבה יותר בוציים, והקרואן שלי היה בעל מנוע חזק, גחון גבוה ואפשרות לנעילת דיפרנציאל. למרות זאת, כל נסיון לצאת מהבוץ רק השקיע את הגלגלים הקדמיים עמוק יותר, ואת הלילה בילינו בשינה אלכסונית משהו. עם שחר יצאתי לסייר באזור וגיליתי אתר בנייה, ממנו סחבתי כמה בלטות וכף של טייחים, וניסיתי לחפור רמפה יציבה שתאפשר לי לצאת. לשוא. בשלב זה כבר חשבתי שנבלה את כל היום בקרואן בהמתנה לגרר (לא דבר רע כל כך, בחניון עם נוף יפה ביום שמש, כשהקרואן מצויד בכל הנוחות של בית). בשלב זה ניגש אלי אחד מאורחי החניון (אחוות קרואניסטים כבר אמרנו?) והציע לגרור אותי החוצה. אם הוולוו סטיישן הישנה שלו יכולה לסחוב את הבית הנייד שלו, היא יכולה להוציא גם את הקרואן הקטן שלי מהבוץ. וכך היה. הודיתי לאיש החביב (הפעם היה זה הולנדי), ונתתי לו כמה גלויות מהארץ , שיראה לאשתו (שהתנדבה בקיבוץ בשנות השבעים).
ולאן הולכים מחניון ספא ד'אור? לעיר ספא, כמובן. עיר קטנה בצפון מזרח בלגיה, באזור דובר צרפתית, שהיתה במשך שנים רבות עיר הנופש החשובה בעולם. בה ממוקם הקזינו הראשון בעולם, והיא גם מרכז של ייצור מים מינרליים, מרוצי מכוניות, וטיולי טבע. בהחלט שווה ביקור. הדרך לשם מהחניון היתה חסומה בנחל גועש, והנסיעה חזרה ברוורס במעלה הגבעה בכביש כפרי צר היתה חויית הנהיגה הקשה ביותר שלי בטיול, אבל כפי שניתן לשער, הגענו בסוף לספא בדרך עוקפת. מכיוון שבסיפורנו יש להתמקד בעיקר בקרואן, לא ארחיב את היריעה לגבי היום הנחמד שבילינו בעיר ספא, אך אזכיר את הסופרמרקט. החוויה הטובה ביותר בכל שבוע הטיול היתה הקניה בסופרמרקט בספא. זהו הסופרמרקט הגדול, היפה, הנקי, האיכותי והזול ביותר שהייתי בו מעודי. כאן הצטיידנו בפרודוקטים למשך שאר הטיול, ובמתנות  , בעלות של 25 יורו בלבד. זה אפשר לי לנצל למקסימום את היתרון המרכזי של הקרואן: היכולת לבשל לעצמך אוכל טעים, בריא וזול, מתי שאתה רוצה והיכן שאתה רוצה, ולדעת גם מה אתה מקבל. בעיני, לאכול בקרואן חביתה עם פטריות שמפיניון בלגיות מעולות, שאתה הכנת לעצמך בבוקר, זה יותר טוב מארוחת בוקר במלון חמישה כוכבים. היה שווה להגיע לספא רק בשביל הסופרמרקט הזה.

מספא המשכנו לכיוון הגבול ההולנדי. קטע אחרון זה של בלגיה היה היחיד בכל הטיול בו נתקלנו בנהגים חסרי סבלנות ולוקחי סיכונים. שמחנו לעבור את הגבול לתוך הולנד החביבה, ולאחר חניה קצרה לצד הדרך בתחנת הדלק ההולנדית הראשונה, נסענו עד אוטרכט. עצרנו בדרך רק כדי לרוקן את מיכל המים האפורים, שהיה מלא לגמרי (שימו לב שעד לשלב זה לא נתקלנו בחניון בו ניתן היה לבצע זאת.)  תופעה מעניינת בארץ שטוחה כמו הולנד: המים האפורים זורמים במידה שווה לכל הכיוונים כאשר מרוקנים אותם לצד הדרך. המחלפים של אוטרכט הם מסובכים מאד, אבל אחרי כמה נסיונות הגענו לחניון באוטרכט, אותו איתרנו דרך מדריך החניונים שסיפקה חברת ההשכרה. זה היה החניון הנחמד ביותר בו ביקרנו, ונשארנו שם שני לילות. זה גם היה החניון הראשון בו מצאנו בור ברצפה לריקון מים אפורים. את היום שבין שני הלילות הקדשנו לנסיעה באוטובוס למרכז אוטרכט ומשם ברכבת לאמסטרדם, ושוב חזרה באותה דרך. אה, כן, והיינו באמסטרדם ארבע שעות וחצי. כל הדברים הנפלאים ששמענו על אמסטרדם התגלו כנכונים, והביקור בה היה אחת מנקודות השיא של הטיול. ביום זה לא הזזנו כלל את הקרואן ממקומו.

למחרת פיציתי על כך בנסיעה ארוכה מאד, מאוטרכט עד חניון טאונוס , לא רחוק מפרנקפורט.
זהו חניון שקט ורגוע באזור הררי ומיוער. את הלילה האחרון בקרואן ביליתי כשמחלוני נשקף עץ אשוח ענק ועליו יונה, וברקע כפר ציורי. את החניון הזה, אגב, לא היינו מגלים אלולא החוברת על גרמניה שמוטורהום שלחו לנו בעת ההזמנה. יורג, בעל החניון, כבר ניחש מאיזו תחנת השכרה הקרואן שלנו והסביר לנו בדיוק איך להגיע לשם.

בתחנת ההשכרה ציפתה לי הפתעה נעימה: במקום לקחת על הדפיקה קנס בגובה ההשתתפות העצמית,  (אלף יורו), נציג של תחנת ההשכרה נסע איתי לפחח כדי לקבל הערכה של שווי הנזק
(500 יורו), וזה הסכום ששילמתי (טירחה, ירידת ערך, ואובדן ההכנסה בשל השבתה – את כולם ספגה חברת ההשכרה). בנוסף - קיבלנו טיפ מועיל מהאיש בתחנה - לבקר במוזאון הטבע של פרנקפורט (שלא מוזכר כלל במדריכים). את הזמן עד לטיסה העברנו במוזאון המופלא הזה, בעיקר במדור הפוחלצים.

 

אז מה היה לנו כאן?

נסענו 1337 קילומטר

ראינו חמש ארצות (בשישה ימים)

נהנינו

עברנו גיבוש (חויה של אבא ובן)

למדנו הרבה לקראת הפעם הבאה (בדרך הקשה)

נפרדנו מהקרואן, והרגשנו כמו צב בלי שריון, או אדם בלי בגדים.

לסיום, הנה כמה טיפים שלא כתובים באתר מוטורהום:

-          הקרואן דורש המון התעסקות, וזה בפרוש בא על חשבון הזמן באתרי התיירות

-          גם ההתעסקות יכולה להיות מהנה, אם יש מצב רוח טוב ועבודת צוות טובה

-          תביאו מהארץ ליפה וסמרטוטים למטבח ולנקיון כללי

-          פטריות ברגליים אפשר לחטוף גם מהמלקחת שבתוך הקרואן (מנסיון!) – שימו כפכפים

-          אם יש לכם לפטופ, תקנו ממוטורהום דיסק חניונים ומטען שמתחבר למצת

-          ספר החניונים שנותנת חברת ההשכרה רחוק מלהיות מספק

-          אל תבנו על כך שבקרואן יהיו מפות דרכים, כי לא יהיו

-          טיול בקרואן הוא בפירוש סוג של מחנאות

-          כל אחד יכול לטייל בקרואן, אבל לא כל אחד רוצה

-          אנחנו רוצים.

 

 

 

דף הבית
צרו קשר
דגמי קרוואנים
מבצעים וחדשות
פגישות יעוץ
מוטורהום "טוס וסע"
שירותי תיירות
למטייל העצמאי עם רכב רגיל ומלונות
המיוחדים שלנו
תפעול ומידע כללי
מסלולי קרוואנים
מכתבי מטיילים
הצעות לטיולים
חניוני קמפינג
חנות מוטורהום
ביטוח מוטורהום
מוטורהום סרטונים
קישורים לתכנון טיול
אודותינו
קרוואנים בתקשורת
דרושים
שונות
בניית אתרים
סייברסרב