הרכב: שני מבוגרים
מספר ימי הטיול: שבועיים
בחצי השני של אוגוסט 2022
התחלה וסיום בשטוקהולם
אנו מתייחסים כאן רק לחוויית הטיול במוטורהום; תיאורי אתרים, מסלולים ואטרקציות בכלל ובנורבגיה בפרט ניתן למצוא בשפע באינטרנט.
זו הפעם הראשונה שאנחנו מטיילים במוטורהום (קמפרוואן הוא כינוי לרכב קטן יותר ללא כל הנוחיות ואילו קרוואן הוא כינוי לניגרר ע"י רכב נפרד). היה נפלא.
היתרונות - החופש להיות ספונטאניים, לעצור מתי שמתאים ואיפה שבא (כמעט – ראו בהמשך). לחנות בנופים נדירים, מול שקט או לקול שכשוך פלגים. לעצור לקפה בתוך יער מחטני או לחוף אגם-ראי. זוהי חוויה שונה וחדשה עבורנו. אין צורך לשריין מלונות ולעמוד בלוחות זמנים מתוכננים מראש.
יתרון נוסף שהיה חשוב במיוחד בנורבגיה היקרה - האפשרות לבשל לבד ולאכול בנוף (מומלץ להזמין שולחן וכסאות פיקניק). רק בהזדמנויות מיוחדות, כשרוצים להתפנק על ארוחה מקומית מיוחדת, משלמים (והרבה!) על מסעדה.
ה"בית" - הופתענו מרמת הפינוק שמציע המוטורהום. הגודל (דגם Small) והתשתיות היו מושלמים לזוג. הסידור המרחבי, מקומות האכסון, המטבח המאובזר, השירותים והמקלחת; הבקרות האוטומטיות שמעבירות את המקרר בין אנרגיית חשמל/סוללה לבין אנרגיית גז; היכולת לחמם את חלל "הבית" בלילה קריר במיוחד; והאפשרות לחניות "יבשות" בלתי תלויות באספקת השירותים השונים בחניונים המוסדרים. עם זאת, יש לדעת שלא ניתן להפעיל מכשירים על V220, כגון קומקום חשמלי, מכונת קפה או מיבש שיער, אלא כאשר מחוברים לחשמל בחניונים או באמצעות ממיר מתח שמתחבר לשקע המצת (12V) ברכב.
תפעול ונהיגה - המוטורהום שקיבלנו היה במצב מצוין, נקי ונעים. מהר מאוד למדנו איך מתפעלים את הבית החכם הזה, כולל העלייה על המייצבים שסופקו עם "הבית" (שימשו אותנו פעם אחת כשחנינו בשיפוע צד). מדובר במרכב של משאית קטנה (שלנו היה סיטרואן), מנוע דיזל (לא חסכוני במיוחד) ושישה מהלכים ידניים (+רוורס) עם הרבה כוח בעליות המפותלות. כדאי מאוד שלנהג/ת יהיה ניסיון בנהיגת רכב שכזה - זינוקים בעלייה, שעות ארוכות על כבישים צרים עם שינויים תכופים במהירות המותרת, ומצלמות מהירות רבות; נהיגה הדורשת ריכוז רב. מבחינתנו, הגיר הידני וגדל הרכב היוו מגבלה כך שבת הזוג לא הרגישה נוח להתחלק בנהיגה.
חניונים - שתי המדינות בהן ביקרנו, שבדיה ונורבגיה, מותאמות מאוד לטיולי מוטורהום, קמפרים וקרוואנים. ישנם הרבה חניונים להתארח בהם והם משולטים בברור. מהניסיון המוגבל שלנו, הם נוחים ונקיים (ראו המלצות ברשת). אנחנו חנינו רק בשלושה חניונים במהלך השבועיים; העדפנו את הטבע למרות שחניונים רבים ממוקמים באתרים יפיפיים. אחת החניות הנוחות הייתה באוסלו (Topcamp Bogstad) שם כמעט בלתי אפשרי לחנות בעיר בגלל מצוקת חנייה. בנוסף, הופתענו לגלות שבתחנות התרעננות על הכבישים הראשים ישנם לא רק שירותים נקיים ומפוחי אוויר-חם לייבוש הידיים, אלא לעיתים קרובות גם עמדה לריקון קסטת הביוב מהשירותים של המוטורהום.
מעל כל זה חשוב לציין את היעילות, המקצועיות והאדיבות של מוטורהום ישראל ושל הצוות בשטוקהולם.
השירות שקיבלנו היה מעולה, כולל מענה לבעיה שנפתרה טלפונית בשעת ערב מול המשרד בשטוקהולם.
עם זאת, אנחנו מבקשים להוסיף מספר הצעות לשיפור החוויה:
מן הראוי היה שנקבל מידע מלא על:
הגבלת המהירות של המוטורהום במדינות היעד. היה בלבול לגבי זהות הרכב – נראה היה שקרוואנים מוגבלים אל מתחת למהירות המצוינת בשילוט. לא היה לנו ברור האם זה מתייחס גם למוטורהום,
וכן על חוקי מדינות היעד לגבי מקומות מותרים לחניית לילה. אנחנו הבנו שבנורבגיה מותר לחנות בכל מקום ובלבד שאינו קרוב לבית פרטי. כך קרה שחנינו לילה אחד בקצה מגרש חניה ענק של מרכז קניות שומם, בצמוד ליער סמוך, וקיבלנו דו"ח על 60 אירו.
לסיכום, היה לנו טיול נהדר, הרבה בזכות מה שיש לנורבגיה להציע, אבל גם בזכות החוויה המיוחדת לנוע ולגור במוטורהום. ממליצים בחום.
משה ונלי