אירופה

מספר ימי הטיול: 14 ימים
ספטמבר 2015
התחלה וסיום בפרנקפורט

ראשית עלי לציין שזו הפעם השלישית שאנחנו משכירים קרוואן מחברת מוטורהום. השירות הוא 10 אם זה מהנציגים בארץ ובמקביל החברות שאנחנו מקבלים את הרכב בחו"ל (3 פעמים מגרמניה).

הנסיעה האחרונה שלנו הייתה בספטמבר 2015 ל-14 לילות לגרמניה עם שילוב של 3 ימים בהולנד בתחרות 11 CITY.
נסענו משפחה עם 5 נפשות עם ילדים גדולים 20, 17 ו-11 ושכרנו מתחנת איסוף בפרנקפורט דגם משפחתי לשישה נוסעים עם 2 מיטות זוגיות + מיטה המורכבת משולחן פינת האוכל ותא מטען ענק שהכיל את כל המזוודות ובנוסף 2 גלשני עמידה SUP מתנפחים ועוד נשאר עוד המון מקום!!!

עשיתי עבודת הכנה בארץ לאיזה מקומות אנחנו רוצים להגיע בעזרת מפות ומדריכי טיולים למיניהם. חשוב מאוד להתחשב בצרכים של בני המשפחה. מה הם אוהבים ולהימנע ממקומות שמהר מאוד הם יאבדו את הסבלנות. בכל זאת 14 יום לנשום אחד את השנייה שכל אחד רגיל לפרטיות שלו. ממליצה מאוד לשמור כתובות במועדפים באפליקציה של וויז עם ציון האטרקציה שאליהם את מכוונים.

התחנה ששכרנו ממנה ממוקמת 7 דקות נסיעה במונית משדה התעופה. חשוב לציין שיש מספר תחנות השכרה באזור פרנקפורט, זו הייתה קרובה מאוד. מומלץ!

תקשורת
עם הנחיתה שלנו ניגשנו מיד לרכוש כרטיס SIM מקומי בחנות בשדה התעופה על מנת שתהייה לנו תקשורת עם הארץ וכמובן ווייז. האפליקציה עובדת נהדר בגרמניה ברוב האזורים. לגיבוי הורדנו גם אפליקציה OFF LINE MAP. בכל מקרה לא להשתמש במפות של גוגל - האפליקציה שורפת את ה-DATA. חבל להתברבר יותר מידי עם רכישת כרטיס מקומי, גם אם זה לא הכי זול - 40 יורו לכרטיס עם נפח של 3G לחודש, זה כדאי מאוד לרכוש בשדה בגלל שהמוכרים יודעים אנגלית ומקצועיים. הכרטיס הספיק לנו לכל השבועיים וגם שימש כנקודה חמה לכל המשפחה.

מונית לתחנה
ביציאה משדה התעופה נגשנו לסדרן של המוניות בחוץ וביקשנו מונית גדולה שכן רוב המוניות שמחכות לאסוף נוסעים הן סטנדרטיות. הגענו לתחנת איסוף הקרוואן מוקדם יחסית משעת הקבלה אבל כמו בכל הפעמים שנסענו הרכב כבר היה מוכן. הצוות בפרנקפורט היה אדיב. במיוחד מנהלת המשרד קלאודיה שמוכנה מאוד לקהל הישראלי וכל מילה שניה שלה היא "סבלנות". מעניין למה...

קבלת הקרוואן
קיבלנו הסבר על תפעול הרכב שדרך אגב היה מודל משנה אחרונה, חדש וכייפי. צילמנו את מצב הרכב (אם יש שריטות, מכות, פגמים חשוב לצלם. פה הם מקפידים מאוד) וקיבלנו מהם מדריך של כל הקמפינגים באירופה (בנוסף לספר קמפינגים שקיבלנו בארץ) מדריך שעשה לנו חיים קלים מאוד!! עם פירוט מדויק מה יש בכל קמפינג. אילו אטרקציות ושירותים הוא נותן ומה המרחק שלו מהאגם ומהעיר הקרובה. הצטיידנו בסופר המקומי בכל טוב, איזה שפע, גם עצרנו באיקאה לקנות שמיכות וכריות בעלויות מצחיקות. ויצאנו לדרך...

מתחילים את המסע בעלייה להולנד
כמו בכל הנסיעות שלנו ידענו מאיפה אנחנו מתחילים והיכן אנחנו מסיימים. חוץ מלציין על המפה להיכן אנחנו רוצים להגיע זרמנו בזמנים... עלינו לצפון גרמניה לאסוף ציוד חתירה לתחרות בהולנד... נסענו המון... מה שכייף במיוחד בהולנד וגרמניה שאין כבישי אגרה. שלא לדבר על רמת הכבישים ותחנות התדלוק והמנוחה לאורך הדרך. חוויה בפני עצמה. הגענו לעיירה FRANEKER שנמצאת במחוז פרייזלנד לקמפינג שהייה נקודת זינוק בתחרות שבעלי השתתף. קמפינג מדוגם. עיירה נחמדה. ונסענו לאורך נקודות העצירה שהייתה בתחרות עד לנקודת הסיום של היום הראשון לעיירה בשם DOKKUM. עלי לציין שזו הפעם הראשונה שאני נהגתי גם על הקרוואן, בנות אל פחד. זו חוויה. נכנסנו לעיירה ונתקלנו בדרכים חסומות בגלל שבאותו הסופ"ש היה להם פסטיבל. המקומיים שהם אדיבים וסובלניים מאוד עזרו לי לנווט עם הקרוואן הענק ומצאנו קמפינג שצמוד לתעלה וממוקם סמוך לרחוב הראשי שלהם שבו נערכו החגיגות. המקום נקרא Havenrecreatie גם פה הקמפינג היה מדוגם, נקי גדול וירוק!! בגלל שירד לא מעט גשם התחפרתי במתחם עם הקרוואן בבוץ. בעל הבית בא לעזרתי וחילץ אותי בשנייה. העיירה מדהימה ביופייה. שוכנת על תעלות, תחנות רוח מסביב, סירות במרינה. בגלל התחרות הגענו למקומות שבחיים לא שמענו עליהם. זה גם היתרון בשכירת קרוואן. אין דאגה למקומות לינה שכן יש קמפינגים זמינים בכל מקום.

תקלה בדרך ליער השחור
למחרת לאחר זינוק נוסף בתחרות נסענו לעיירה נוספת בשם LEEUWARDEN חיכינו לסיום התחרות ומשם נסענו לכיוון גרמניה להתחיל את הטיול ביער השחור. אבל אז... התקלקל לנו הרכב. הצלחנו להגיע לחניה המיועדת לקרוואנים בעיר בשם MEPPEN עם נקודות חשמל שעובדת כמו מדחן של חניה. מכניסים מטבע של יורו בלוח חשמל ויש לך חיבור זמין ל-12 שעות. ובנוסף עמדה לריקון מים אפורים ומים זורמים. הייתה לנו בעיה להשיג את המוקד של חברת פיאט ייצרן הקרוואן אז חיכינו לבוקר והתקשרנו לתחנת ההשכרה שלנו בפרנקפורט לגב' קלאודיה. מהחוויה בטיפול שלנו בתקלה אפשר להגיד שלנו הישראלים יש עוד הרבה ממה ללמוד. תוך חצי שעה הגיע גרר שבא לקחת לנו את הרכב. נאמר לנו לקחת כמה פריטים במזוודה ושהם מפנים אותנו בינתיים למלון עד שנדע מה יעלה בגורל הרכב. חיכינו באזור החניון למונית שבאה לאסוף אותנו למלון שהיה בסמיכות למוסך אליו גררו את הקרוואן. קיבלנו במלון 2 חדרי שינה וחיכינו לעדכון מהמוסך. הסתובבנו קצת בעיירה שחוץ ממלון וכמה מוסכים ובתי מאפה לא היה בא הרבה ואז קיבלנו טלפון מקלאודיה שהודיע לנו שהרכב מושבת. גלגל השיניים בתיבת ההילוכים שלו נשבר. עוד באותה שיחה היא כבר עדכנה אותנו שנשאר ללון בלילה במלון ובשעה תשע וחצי בבוקר יחכה לנו קרוואן חדש במוסך כדי שנעביר את הדברים, וכי על אובדן הימים/שכירת הקרוואן הם יפצו אותנו וזאת בנוסף ללינה על חשבונם במלון, שכללה גם ארוחת בוקר טעימה, והמונית שאספה אותנו. וכך באמת היה. הגענו בבוקר קיבלנו את הקרוואן החדש בתשע וחצי בדיוק, העברנו הכל והמשכנו בדרכנו.

היער השחור
לאחר נסיעה של 700 ק"מ הגענו למחוז חפצנו, אומנם בלילה שלא ראינו כלום מסביב, אבל היינו נחושים לא להפסיד עוד זמן יקר. חנינו את הקרוואן באיזה חניה צדדית בעיר הורנברגר והלכנו לישון. למחרת פקחנו עיניים מול בית שעון הקוקייה הענק ונפעמנו... כמה ירוק... כמה מים... איזה אויר!! ביום הראשון ביער השחור עלינו למפלי טריברג. חנינו בחניון הצפוני שהוא ללא עלות אבל אז צריך לקחת בחשבון שתחילה אתה יורד ואח"כ צריך לעלות הכל חזרה והעלייה תלולה מאוד. לאילו שלא מטיבי לכת או עם ילדים קטנים עדיף לשלם על חנייה בחלק התחתון. ואח"כ נסענו לשביל החושים ב-Gutach. מקום מעניין. ללא ספק חוויה מיוחדת. משם החלטנו לחתוך לנקודת השיא של הטיול - פארק אירופה. המרחקים באין האטרקציות ביער הם לא גדולים כך שמיד אפשר לחזור למקומות שבא לך לטעום שוב או שפספסת. הגענו לפארק אירופה לחניון הקמפינג שבצמוד לפארק. אתה נכנס לחניון ענק ע"י לקיחת כרטיס במחסום אותו אתה צריך לשמור עד ליציאה כמו בחניון רגיל. אתה משלם במכונה אוטומטית לפי מספר הלילות שהשתכנת במקום. הקמפינג ברוח המערב הפרוע. עם הופעות אקרובטיקה על סוסים. מסעדה מעולה. מתקני משחקים מדהימים ואפילו מקלחות חינם. וממש בצמוד לפארק. מרחק הליכה.

למחרת קמנו מוקדם והתייצבנו בפארק. חוויה עוצרת נשימה. היינו בעבר בפארקים הנחשבים באירופה. אם זה ביורודיסני, באפטלינג ובגרדלנד. המקום הזה מעפיל על כולם. לא לפספס!!! למרות שאני ובעלי לא חובבי מתקנים המקום לכשעצמו מדהים. הילדים נהנו פה מאוד ולא משנה הגילאים שלהם. בסופו של דבר אתם במקום הזה בגללם וזו היא נקודת השיא בשבילם כך שתכוונו את רוב התקציב של הטיול שלכם למקום הזה כי אי אפשר להגיד פה "לא". הפארק מחולק לאזורים על פי ארצות באירופה עם מתחם מסעדות שאופייני לארץ שהוא מייצג. לא לוותר על המסעדה FOOD LOOP באזור אנגליה גם אם התור ארוך. עוד טיפ חשוב - בהמלצת צוות מוטורהום, לקחנו מכשיר קשר מהארץ שהטווח שלו 4 ק"מ. מה שעזר לנו מאוד לשחרר את הילדים להסתובב במתקנים לבד ולי ובעלי להסתובב בשקט ברחבי הפארק.

למחרת, לאחר שתי לילות בקמפינג של פארק אירופה נסענו לעיר פרייבורג. חנינו את הקרוואן באחד החניונים המיועדים לאוטובוסים בקרוב למרכז העיר. איך לא - חטפנו קנס. למדנו להבא להקפיד יותר על ההוראות. הסתובבנו במרכז העיר, יפיפייה, דוכני אוכל וחנויות, קתדרלה ענקית, יש בית כנסת גם באזור, היה סגור. בלסנו נקניקיות גרמניות בלחמנייה, קנינו קצת אוכל בדוכנים והמשכנו לכיוון אגם טיטיזה. חנינו בקמפינג דרומית לעיירה שממוקם על שפת האגם ונהנינו מהטבע ומחתירה על הסאפ. האזור משופע באטרקציות. יש את פארק המים באדפרדייז המומלץ (הילדים החליטו לוותר עליו, שבעו מהפעילויות בקיץ) ויש את אקשן פורסט. המון עצים גבוהים. אני נקעתי את הצוואר מלהסתכל על הילדים עושים לוליינות ואומגה בין העצים. העיירה על שפת האגם יפה ומטופחת. למחרת לאחר פעילות בפארק החבלים שלוקחת כמעט יום שלם אם הילדים מתעקשים לעבור על כל הרמות נסענו למגלשות ההרים ב-Todtnau אבל בגלל שהיינו מחוץ לעונה פספסנו בכמה דקות את העלייה האחרונה ברכבל. עשינו אחורה פנה ונסענו לאגם שלוכזה לקמפינג נוסף על שפת האגם הנושא את שם האגם. הקמפינג יקר. אומנם מקלחות שירותים ומתקנים נקיים אבל עדיין יקר. למחרת נסענו שוב למגלשות ההרים ועלינו ברכבל לפסגה. אכלנו במסעדה שתינו בירה וקפה ונשמנו את הנוף המדהים שהשתרע מסביב ולבסוף ירדנו במגלשת ההרים שלא נגמרת. זו המגלשה הכי ארוכה באזור היער השחור. אם אתם מתלבטים באיזו מגלשה לבקר לכו עליה.

מכיוון שנפלנו על ערב ראש השנה החלטנו להתמקם יחסית מוקדם בקמפינג בסמוך לייעדנו הבא, מסלול הליכה ב-Wutachschlucht. נסענו לכיוון עיירה בשם LENZKRICH ואיך שעברנו אותה ירדנו לקמפינג בשם KREUZHOF. קמפינג מדהים, עם מסעדה צמודה וגם בריכת שחיה מחוממת מעבר לבריכה טבעית שיש בחוץ. נחנו קצת והתארגנו לשבת במסעדה מקומית הממוקמת ליד מבשלת בירה. האוכל היה טעים והאווירה כיפית. קמנו חדורי מוטיבציה לקראת מסלול הליכה בקניון. התייעצנו עם בעלת הקמפינג לגבי המסלול. חנינו בחניון שנקרא Boll. שלידו יש תחנת אוטובוס לצורך חזרה. קצת התברברנו עם מסלול ההליכה אבל בסופו של דבר מצאנו את נקודת ההתחלה. יש שילוט שלא שמנו לב כי היה לידנו. ירדנו למסלול ותפס אותנו גשם זלעפות. הלכנו כשיש מים לידנו, מתחתנו ומעלינו. אבל לא וויתרנו. צעדנו כשלוש שעות עד לסוף המסלול בשבילים פראיים עם צמחיה כמו בלב הג'ונגל מפלים וברכות מים. מסוף המסלול חזרנו לקראון עם אוטובוס שמיועד למטיילים באזור. משם המשכנו לרדת דרומה לאגם קונסטנץ. יש מלא חניוני קמפינג באזור. לנו היה חשוב שיהיה על האגם וקרוב לאי הפרחים אליו היה היעד למחרת. הגענו לקמפינג צפונית לאי הפרחים מסודר ומאורגן עם כל השירותים הנלווים בשם KLAUSENHORN . ולמחרת ביקרנו באי הפרחים. מקום קסום עם שלל סוגי פרחים, עצים, מזרקות, פסלים וחממת פרפרים מאלפת. בסיום הביקור שערך מספר שעות ובהשפעת מזג האוויר שהחל להיות קריר וגשום החלטנו לוותר על מפלי הריין והחלנו את מסענו חזרה לכיוון פרנקפורט עם עצירת ביניים בשטוטגרט.

לילה אחרון לנו בקמפינג בפרנקפורט שהיה סמוך לרכבת. עם הגעתנו לקמפינג לקחנו רכבת למרכז העיר לצורך מסע שופניג קצר להביא מתנות למשפחה וקצת לעצמנו. ההרגשה הייתה כאילו חזרנו לציביליזציה, צפיפות, שפע חנויות ומסעדות. נסענו לרחוב הראשי והתמקדנו במה שהיינו צריכים וחזרנו לקרוואן להתחיל לנקות לארוז ולהתארגן לקראת החזרתו למחרת. הקמפינג עצמו אינו מומלץ. בעל הבית אינו נעים. מכיוון שהגענו שלא בשעות הצ'ק-אין ולא פעלנו על פי השילוט והעזנו להחנות את הקרוואן בצמוד למשרד הקבלה ולא לפני השלט הוא העיר לנו על כך. מה גם שהוא פיתח קנאות לעניין מחזור האשפה וממש נשף לנו בעורף שנפריד את הזבל לפי המכולות שהציב במתחם. מכיוון שהיה גשום וקר נשארנו במקום בלי להתווכח.

החזרת הקרוואן
למחרת קמנו ונסענו להזדכות על הקרוואן לא לפני שניקינו אותו ותדלקנו אותו כפי שקיבלנו אותו. ממליצה מאוד לקחת מגבונים חד פעמיים לניקיון כללי ולרצפה מהארץ, היה שימושי מאוד. נציג התחנה שקיבל אותנו היה שיכור מהריח הנעים שהשפיע מאוד על חוות הדעת שלו לגבי מצב הקרוואן. עם ההזדכות שלנו על הקרוואן וביצוע החזר מלא על הפיקדון, הגשנו לנציג את החשבונית ששילמנו על המונית שלקחה אותנו למלון ויחד עם זאת הוא לקח את כתובת המייל שלנו ואמר לנו כי יעדכנו אותנו בעניין היומיים שאיבדנו בטיול וכי הוא מתנצל על התקלה. השארנו את הציוד שלנו בתחנה ועד למועד הטיסה שלנו חזרה לארץ נסענו שוב למרכז העיר להשלמות אחרונות. עלי לציין שלאחר כ-3 ימים מיום חזרתנו קיבלנו מייל מחברת ההשכרה ובו התחשבנות סופית על הפסד הימים יחד עם החזר הפיקדון לחשבון - זיכו אותנו על 2 לילות של אובדן ימי הטיול/שכירות הקרוואן ובנוסף על תשלום המונית.

הטיפול היה מדהים בכל האירוע מתחילתו ועד סופו היה מדהים. אין מילים!