חודש בצפון מערב ארה"ב וקנדה / משפחת לויטס

הרכב: זוג הורים ושני ילדים
ספטמבר-אוקטובר 2015
התחלה בסולט לייק סיטי וסיום בסיאטל

לפני מספר שנים עשינו טיול נפלא בקרוואן בדרום מערב ארה"ב, היינו אז עם ילד בן שנה וחצי.  הפעם הילד כבר בן 9, אליו הצטרפה אחותו - בת ה-6.5 והיעד הפעם היה צפון מערב: התחלנו בסולט לייק סיטי, דרך הפארקים גרנד טיטון, ילוסטון וגליישר, עברנו לקנדה לפארק אגמי ווטרטון ומשם לפארקים בהרי הרוקי הקנדיים: באנף, יוהו וג'ספר, המשכנו מערבה לוונקובר, חזרנו לארה"ב לחצי האי אולימפיק וסיימנו בסיאטל. את כל זה עשינו ב-31 יום בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2015.
גם הפעם לקחנו קרוואן מקטגוריה C25 והוא התאים לנו. בתכנון הטיול נעזרנו בספר המצוין "קנדה מערב" מסדרת מסלולים באמריקה של נטע דגני.

הטיסה הייתה ארוכה אבל עברה בשלום בזכות הרבה מסכים (אייפד, מחשב נייד וכו'). כשהגענו לסולט לייק סיטי בלילה התברר (שוב, כמו בפעם הקודמת) שהמזוודות לא הגיעו איתנו. שכרנו רכב בשדה התעופה (הוזמן מראש) ונסענו למלון Super 8 Motel הצמוד לשדה. המלון התאים לנו בדיוק: חדר ענק עם שתי מיטות זוגיות גדולות וארוחת בוקר של שחיתות עם ואפל אמריקאי. מכיוון שאת הקרוואן ניתן לקחת מהתחנה רק אחה"צ, הבוקר הראשון הוקדש לקניות והכנות. בעיר יש מספר חנויות של רשת Walmart. עדיף ללכת לחנות המוגדרת כ-Super Center שם אפשר למצוא הכל: מצרכי מזון, חומרי ניקוי, כרטיס sim מקומי, בגדים ועוד. במהלך הקניות קיבלנו טלפון משמח שהמזוודות כולן הגיעו לשדה התעופה. אחרי שאספנו את הקרוואן, חזרנו לשדה, החזרנו את הרכב, לקחנו את המזוודות ויצאנו סוף סוף לדרך.
את הלילה ראשון העברנו בחניון של Walmart בעיר Logan.

טיפ 1: מהארץ הזמנו את ערכות שינה (סדינים, מגבות, שמיכות, כריות) אבל לא ערכות אוכל (צלחות, כוסות, סכו"ם, סירים מחבתות וכלי בישול). בדקנו וראינו שניתן לקנות בוואלמרט את כל הדרוש במחיר זול בהרבה (לא יותר מ 50-80 דולר להכל) וכך אכן עשינו. בדיעבד קיבלנו את כל הציוד הנדרש בתוך ארונות הקרוואן, כך שבחנות הבאה הזדכינו על הכל.

הדרך לג'קסון הול
הנסיעה בכיוון צפון מזרח דרך Logan River וה-Bear Lake (תצפית יפה מעל האגם, באגם עצמו לא ביקרנו). עצירה נחמדה נוספת בדרך היא בעיירה Montpelier שבאיידהו, שם היה שוד הבנק המושלם של בוץ' קאסידי וחבורתו. בשעות הצהריים הגענו לעיירה התיירותית Jackson Hole. מקום נחמד לשיטוט בין החנויות, הגלידריות והגלריות עם הפסלים המגולפים בעץ ותמונות הטבע. את שני הלילות הבאים העברנו בחניון שמצפון לעיירה ב Gros Ventre Campground.

טיפ 2: באזור הזה של הטיול, עד ליילוסטון (כולל) שיא העונה נמשך עד סוף ספטמבר. יש להזמין מקום בחניונים מראש או להגיע מוקדם בבוקר כדי לתפוס מקום.
טיפ 3: החניונים השייכים לממשלה הם בסיסיים יותר, ברבים מהם אין חיבור לחשמל ויש הרבה מקומות ללא חיבור לביוב או מים. עם זאת הם זולים בהרבה מהפרטיים כ20-25 דולר ללילה ואנחנו הסתדרנו בלי Hook Up ללא בעיה, כל עוד היה אפשר לרוקן את מכלי הביוב ולמלא מים.

למחרת עשינו ראפטינג מהנה מאד ב-Snake River – מותאם גם לילדים ומומלץ מאד בעיקר במזג האוויר החמים שהיה בתקופה בה היינו. בלילה בילינו ב-Jackson Hole Playhouse ארוחה נחמדה עם מלצרים שלבושים כקאובויס ושרים שירי קאנטרי תוך כדי. ההצגה שאחרי לא מתאימה למי שלא דובר אנגלית.

גראנד טיטון
הפארק שוכן בצמוד ליילוסטון וכרטיס הכניסה כולל את שני הפארקים. בטיול הזה אנחנו צפויים להיות בפארק אמריקאי אחד נוסף לכן לא השתלם לנו לקנות את המנוי השנתי. בפארק בילינו יום אחד. בחרנו במסלול הטיול שעולה ל-Inspiration Point ליד אגם ג'ני היפה. הטיול מתחיל בחצייה של האגם בספינה ומשם כ-3-4 שעות מסלול הליכה. בהמשך הלכנו במסלול קצר נוסף ל-Hidden Falls ואח"כ נהנינו מהסנאים שליד האגם. בשעות אחה"צ עברנו דרך Jackson Lake Dam – סכר ענק שיצר אגם מלאכותי. מקום נחמד לעצירה ושיטוט. את הלילה העברנו ב-Colter Bay Campground.

פארק יילוסטון
בפארק זה בילינו 4 ימים (3 לילות, כל אחד במקום אחר). מקום בו ראינו מים מכל הכיוונים: מתחת לאדמה במעיינות וגייזרים, מעל האדמה בנהר, מפלים ובריכות וגם מהשמיים בצורת גשם. היום הראשון הוקדש לאזור ה-Old Faithful המפורסם וה-Upper Gayser Basin שסביבוו (בתמונה). שלל הבריכות המבעבעות, הגייזרים והמעיינות הרותחים בכל צבעי הקשת היו מרהיבים ועשינו סיבוב של כשעתיים ביניהם.

טיפ 4: מכיוון שהפארק גדול מאד, מומלץ לקנות בדולר אחד את המפות המסבירות על האזורים השונים וגם להצטייד במפות ובעיתון השבועי של הפארק בתחנות הריינג'רים. בתחנות ניתן גם לברר אם יש עדיין מקום באחד החניונים כדי שלא תיסעו לחינם.  בדקו מראש היכן יש תחנות לריקון המכלים של הקרוואן. לא בכל חניון זה אפשרי! המידע מופיע במפות.

מכיוון שעדיין לא הפנמנו את טיפ 2 לעיל, נאלצו לבלות את הלילה מחוץ לפארק בחניון מרוחק ויקר KOA West Yellowstone. למחרת, למודי ניסיון התחלנו את הבוקר בנסיעה ל-Norris Campground כדי לתפוס מקום לערב הקרוב. בהמשך נסענו לאזור ה Grand Canyon of Yellowstone. מסלול טיול מישורי וקל עובר בין נקודות תצפית שונות לאורך המצוק. אנחנו גם בחרנו לרדת (ואח"כ לעלות) את 328 המדרגות ב Uncle Tom's Trail ולהתקרב אל המפל המרשים. בהמשך אותו היום ביקרנו ב Mud Volcano אשר כשמו כן הוא – בריכות של בוץ אפור ומבעבע. היום השלישי היה גשום. עשינו סיבוב קצר ב-Norris Basin שקיבל מראה מכושף כאשר הגשם שירד על האדמה החמה התאדה ממנה ויצר מעין ענן מעל העמק. המשך היום כלל נסיעה צפונה לאזור Mammoth hot springs. תפסנו מקום בחניון במקום וביקרנו במרכז המבקרים המעניין. בעיירה יש עדר של Elk שאימץ את המקום. הריינג'רים שומרים על התיירים שלא יתקרבו אליהם מידי ומזהירים כל הזמן שמדובר על חיות בר טריטוריאליות עם פוטנציאל להיות תוקפניות. אזור Mammoth יפה במיוחד בגלל הרכב הקרקע שגורם לסלעים להיות לבנים כך שמומלץ מאד לעשות את הסיבוב גם שם. למחרת, בדרך היוצאת מהפארק עצרנו ב Boiling River: המקום היחיד בפארק בו ניתן לרחוץ בנהר המקפיא אשר זורמים אליו מימיו של מעיין רותח (בתמונה). אם מוצאים את הנקודה הנכונה מצליחים להגיע לטמפרטורת מים נורמלית. בשאר הזמן או קופאים או נשרפים. חוויה מומלצת מאד. בחוץ היה קר וגשום ואנחנו היינו בין המשוגעים שעוברים לבגדי ים ונכנסים למים.

הפארקים גליישר ואגמי ווטרטון
היום הבא הוקדש לנסיעה דרך המישורים האינסופיים של מדינת מונטנה היפה. הדרך אמנם ארוכה מאד אבל בגלל הנוף המקסים היא עברה בקלות . בדרך יש דיינרים מקומיים לעצור בהם לארוחה ולהתרעננות. בלילה שוב ישנו בחניון של Walmart בעיר הלנה. ביום הנסיעה השני הגענו אל היעד: st. Mary – מקום שקשה לקרוא לו עיירה: חנות אחת, תחנת דלק ושני חניוני קראוונים זה בערך כל מה שיש שם. את הלילה הראשון העברנו בחניון הפרטי, את השני בחניון של KOA היקר מעט יותר אבל גם נוח.
את היום הראשון בפארק הקדשנו לדרך החוצה אותו: Going to the sun road.

טיפ 5: הנסיעה דרך מעבר ההרים Logan Pass אסורה לכלי רכב ארוכים כמו הקרוואן. מסיבה זו שכרנו רכב רגיל בחניון ה-KOA. כשהגענו למעבר, ראינו שם גם קרוואנים. הנסיעה למעלה ואח"כ למטה לא קלה  הרבה סיבובים ודרך צרה. למרות שכנראה אפשר עם קרוואן, יותר נוח עם רכב רגיל. יתכן שבשיא העונה מונעים פיזית מקרוואנים לעלות.

באזור ה-Pass עשינו מסלול קצר אבל קר מאד Hidden Lake Trail. חובה להצטייד בבגדים מותאמים לקור, לרוח ולגשם/שלג - המקום גבוה וחשוף לרוחות. אחרי שהפשרנו המשכנו בירידה מה Pass ועשינו מסלול קצר, קליל, מישורי ומקסים במיוחד ביער עם עצים ענקיים ועתיקים Trail of the Cedars. ביום השני בפארק טיילנו באזור Many Glaciers. פגשנו שם זוג נשים מהעיר הלנה שהפכו למדריכות שלנו ליום זה. מתברר שהמסלול בו בחרנו  Red Rock Falls מושלם ליום עם רוחות בגלל שהדרך עוברת יחסית נמוך ומוגנת מהרוח ע"י ההרים. המסלול יפה ולא קשה, עם סיכוי טוב לראות עיזי הרים (ראינו) צבאים (ראינו) ומוס (לא ראינו). בצהריים המשכנו עד למלון המפואר והישן Many Glaciers Lodge שנבנה בעבר למטיילים העשירים שהגיעו לאזור ופעיל עד היום. מומלץ להיכנס ולהתרשם מהעיצוב הייחודי. בלילה ישנו בחניון פרטי צפונית לעיירה Babb שכבר היה סגור לאחר תום עונת התיירות, אך בעל המקום הסכים בחיוך גדול שנשאר לישון בו בלילה.

טיפ 6: שני הפארקים ווטרטון וגליישר צמודים וישנם מסלולים המאפשרים הליכה מאחד לשני, אולם המעבר בהם מותר לבעלי דרכון אמריקאי או קנדי בלבד. השאר צריכים לעבור דרך מעבר הגבול הרשמי. יש לבדוק את שעות הפתיחה של המעבר המשתנות לפי עונות השנה.

לאחר המעבר לקנדה והכניסה לפארק נסענו למרכז המבקרים הקרוב על מנת להצטייד במפות ומשם התחלנו לטפס במסלול שאינו ארוך אך כולו בעלייה ל-Hump Trail  Bear. מלמעלה ניתן לראות את העיירה Waterton ואת האגמים היפים. הרוח למעלה חזקה במיוחד. אחה"צ נסענו לאגם קמרון והלכנו לאורך הגדה שלו. הנסיעה לשם וחזרה התעכבה בגלל חבורת כבשי הרים שהחליטו ללכת על הכביש ועשו פקק. את הלילה העברנו בפארק הקרוואנים הריק למחצה (שם כבר באמצע ספטמבר נגמרת עונת השיא) ב Waterton townsite. בגינת המשחקים ליד החניון באו לבקר את הילדים משפחה של צבאים אדומים.

הרוקי'ס הקנדיים - באנף
היום ה-14 של הטיול, נסיעה ארוכה לכיוון העיירה Banff. הגענו אליה בשעות אחה"צ. העיירה מאד תיירותית וציורית ומכיוון שזכינו למזג אוויר מקסים נעים היה לשוטט בה. באותו ערב ולמחרת ישנו ב Mountain Tunnel Campground. היום השני במקום הוקדש לאטרקציות: גונדולה שעולה מעל העיירה עם נוף מרהיב לכל הסביבה, רכיבה על סוסים במסלול של שעה וחצי ביער ושיט שלוו על קיאקים בנהר ה- Bow.

טיפ 7: ישנה אפשרות לרכוש חבילת אטרקציות שמוזילה את העלויות במעט. אם אתם רוצים לרכב על אופניים עם ילדים – בדקו שיש אופניים מתאימות לגודל שלהם, לא כל החנויות מחזיקות אופני ילדים.

היום השלישי בפארק הוקדש לאזור אגם לואיז. בחרנו שם במסלול נפלא שעולה לאחד מבתי התה Lake Agnes Trail. המסלול יפיפיה, עובר ברובו ביער עם הצצות על אגם לואיז, עובר ליד אגם נסתר ומפל ואז מגיע לבית התה בו ניתן להזמין עוגות, מרקים ו....תה. לאחר סיום המסלול (כרגיל – הדרך היא הלוך חזור) שווה לבקר במלון המפואר ליד האגם  ואז לחזור למציאות ולישון ב-Lake Louise Campground. בבוקר הרביעי בפארק נסענו לראות את Moraine Lake. גם שם יש כמובן מסלולי הליכה אך הפעם ויתרנו והמשכנו בנסיעה.

יוהו
פארק יחסית קטן ויחסית נמוך בין הפארקים של הרוקיס. שייך לבריטיש קולומביה British Columbia בניגוד לאחרים שהם של Alberta. לא חובה לבקר כאן, רק אם יש מספיק זמן. אנחנו נסענו לראות את המפלים שכתוב עליהם שהם מס' 3 ברוחב שלהם בקנדה: Wapta Falls. קצת התקשינו למצוא את המקום כי הכניסה לשביל היא מהצד המנוגד לכיוון הנסיעה. אחרי שקלטנו את הטעות טיילנו שם עד כמעט נגיעה במפלים.

Icefield Parkway כביש שדות הקרח
לקראת סוף היום חזרנו לאלברטה, המשכנו בנסיעה לאורך הכביש, עצרנו לתצפית על Peyto Lake המקסים ועצרנו ללילה ב Rampart Creek Campground. היום שלמחרת היה יום גשום. הלכנו למרכז המבקרים של Columbia icefield, ראינו שם סרט טבע ויצאנו להליכה לכיוון הקרחון. כל שנה הוא נסוג בעוד כמה עשרות סנטימטרים ומשאיר בורות מסוכנים לכן הגידור המונע התקרבות אליו לא מאפשר ממש לגעת בקרחון אלא רק קצת להתקרב. את שאר היום בילינו בקרוואן במרתון סרטים מתחת לשמיכות ב Wilcox Campground. בבוקר התעוררנו לעולם לבן. ירד המון שלג בלילה והוא המשיך גם במהלך היום. החלטנו לצאת לטרק בשלג במסלול Parker ridge. צריך להתלבש טוב טוב ולהצטייד בנעלים אטומות למים. לאחר גובה מסוים – ההליכה היא ממש בתוך השלג. אחרי החזרה למטה וההפשרה עם שוקו חם ועוגיות חזרנו למרכז המבקרים ויצאנו לנסיעה אל קרחון Athabasca ברכב מיוחד. שווה את הכסף. לקראת סוף היום המשכנו בנסיעה עד לכניסה לשמורת ג'ספר. ב-3 הלילות הבאים ישנו בחניון Whistler בכניסה לעיירה.

טיפ 8: חלק מהחניונים נסגרים בתחילת ספטמבר. כדאי לברר מראש באינטרנט או במרכזי המבקרים כדי לתכנן נכון. בחניונים שהיו פתוחים לא הייתה בעיה למצוא מקום.

ג'אספר
בבוקר הראשון השלמנו חוב מוסרי לילדים והלכנו לארוחת בוקר בלתי בריאה בעליל באחת המסעדות בעיירה. בהמשך שכרנו אופניים ומצוידים במפה יצאנו לסיבוב ארוך ויפה ממזרח לעיירה. לבת הקטנה לא היו שם אופניים מתאימים, אז שכרנו אופניים כפולים. הרכיבה על אופניים כאלה קשה מאד בעיקר בשביל לא סלול ובעלייה. ביום השני יצאנו למסלולים יפים ומומלצים: Maligne Canyon – דרך נוחה שעוברת בגשרים בין צדדיו של קניון עמוק שהנהר שעובר בו יוצר מפלים שונים. בדרך לשם ראינו את הדב השחור הקרוב ביותר בו נתקלנו במהלך הטיול (והיו לא מעט). בחצי השני של היום נסענו לעמק 5 האגמים – ספרנו יותר מ-5 אבל שיהיה. הצבע והצלילות שלהם מהממים.

ונקובר
את הנסיעה הארוכה לכיוון דרום מערב עשינו ביומיים: היום הראשון היה יום מלא של נסיעה עם עצירות קצרות בכניסה לפארק הר רובסון (ההר הגבוה ביותר ברוקיס) ובעוד נקודות לצד הדרך. עצרנו בלילה בחניון Knutsford RV campground בעיר Kamploos. בשעות הבוקר המאוחרות של היום השני נכנסנו למטרופולין של ונקובר ואחרי שעה של נסיעה הגענו לעיר עצמה.

טיפ 9: בשני הלילות בעיר ישנו בחניון הקרוואנים Capilano River RV park. המיקום שלו די טוב – הליכה של כ-5 דקות לאוטובוסים המביאים לתוך העיר, קרוב למרכז קניות. רק בבוקר היום האחרון גילינו כי מותר לחנות למשך הלילה בחניון הציבורי שנמצא ברחוב Denman פינת Georgia, ממש צמוד לגשר ה-Lions Gate והפארק במחיר מוזל בהרבה ובמיקום הכי מעולה שאפשר. יש מכונות תשלום שמאפשרות לקנות חנייה מראש לכמה ימים בהנחה. כמובן שאין שם Hook Up, אבל מקסימום אפשר לרוקן מכלים ולמלא מים בתשלום נפרד בחניון של Capilano. זה לא חניון גדול, אבל כשאנחנו היינו שם לא הייתה בעיית מקום.

בחצי היום הראשון בעיר היפה הסתובבנו ברחוב Robson עם שפע המסעדות מכל הסוגים, הגענו ל-Gastown ולשעון המפורסם והמשכנו עד Canada Place לארוחת ערב. ביום השני התחלנו בביקור ב Stanley Park – באקווריום המצוין ולא רק לילדים, בכיכר עם עשרות הטוטמים וסתם כך בין צבעי השלכת. פארק משגע, אפשר לבלות שם שעות רבות בלי קושי. אנחנו לא הספקנו, אבל כדאי גם לשכור אופניים (יש הרבה חנויות ברחוב הצמוד לפארק מהצד השני של הכביש) ולהגיע רחוק יותר. לקראת סוף היום ועברנו עם ה water bus לWest Vancouver לתצפית יפה על העיר לקראת שקיעה וסיכמנו את היום בארוחת ערב במסעדה סינית ב China town.

טיפ 10: לקח לנו קצת זמן לגלות אבל ניתן לקנות כרטיסים בודדים או כרטיסים יומיים או שבועיים לילד ולמבוגר לכל התחבורה הציבורית בעיר ברשת הפארמים London Drugs.

בחצי היום האחרון בונקובר שטנו ל-Granville Island. שוק האוכל נחמד, בהחלט אפשר לארגן שם ארוחת צהרים, יש חנויות מעניינות של כלי נגינה מיוחדים, גלריות וכו'. ה Kids Market הוא לא משהו מיוחד ואפשר לוותר. בחצי השני של היום התחלנו בנסיעה דרומה, עברנו את הגבול לארה"ב ועצרנו בפעם השלישית בטיול הזה בחניון של Walmat, הפעם בעיר Everett שבמדינת וושינגטון.

טיפ 11: מתברר שבמדינת וושינגטון (ובמקומות נוספים) אסור לישון בחניונים של וולמרט. בשעה 4:00 בבוקר דפקה מנהלת החנות על דלת הקרוואן ודרשה שניסע משם. לא היינו האומללים היחידים במקום... לפני שישנים בחניוני וולמרט – יש לבדוק באתר שלהם (או בחנות עצמה) האם מותר לעצור שם ללילה.

Olympic Peninsula
הבוקר שהתחיל מוקדם מידי המשיך במעבורת שלקחה אותנו מאדמונדס לקינגסטון. השיט לוקח בערך חצי שעה. פרטים על השעות והמחירים אפשר לראות באתר משרד התחבורה של מדינת וושינגטון WSDOT. היעד הראשון: Dungeness National Wildlife Refuge – מסלול קצר ביער טרופי ממוזג מוביל אל לשון יבשה צרה ואינסופית שאפשר ללכת בה עד שנמאס (או כמה ק"מ טובים עד המגדלור וחזרה). הרבה שברי עצים ואוצרות מהים (אצות Kelp, סרטנים, כוכבי ים ועוד). ביום בהיר רואים את הר הגעש ריינייר הגבוה והמושלג. בלילה ישנו בחניון שמעל השמורה Dungeness park campground. ביום השני נסענו כמה שעות בבוקר לכיוון Rialto Beach חוף, פתוח אל האוקיינוס השקט (בתמונה). הספרים אומרים שמצאו כאן גזעי עצים שנסחפו אלפי קילומטרים, אפילו מהוואי. בשעת השפל קל ללכת על החול הקשה ולהגיע עד לתצורות הסלע המרהיבות הבולטות מהים. בשעת הגאות ההליכה קשה יותר על חול רך ובין הגזעים. בלילה ישנו ליד החוף ב Mora campground. לילה אחרון בטבע.

סיאטל
היום האחרון עם הקרוואן היה יום של נסיעות עם עצירות לקניות בדרך (גם את זה צריך לעשות מתישהו...) בשעות הערב הגענו לחניון Lakeside RV Park בעיר Everett שהדבר העיקרי שאפשר לומר עליו זה שהוא קרוב לתחנת ההחזרה של הקרוואנים (מה שמכונה "תחנת סיאטל"). בבוקר למחרת החזרנו את הקרוואן ולקחנו מונית למלון Quality Inn Seattle center. נסיעה של פחות משעה, בערך 70 דולר. המלון מספק שירותי הסעה למרכז העיר ואכן ניצלנו זאת: התחלנו ב- Pike Place ומשם דרך הטיילת שנמצאת בשיפוצים ל Pioneer Square. לאחר התלבטות הזמנו שם את הטיול מתחת לאדמה. היה מאד מעניין, גם לילדים.

טיפ 12: לחובבי גיטרות וכלי נגינה בכלל – חנות ענקית של Guitar Center נמצאת בעיר. חלק מאתנו יכלו לעבור לגור שם.

ביום השני בסיאטל טיילנו ב Seattle center – מוזיאון EMP לתרבות מודרנית (מוזיקה, מחשבים, סרטים) הממוקם במבנה מיוחד במינו. מומלץ מאד. אח"כ הלכנו לסדנת ניפוח זכוכית בה יש תצוגה של עבודות האומנות המבוצעות בה. למי שיש יותר זמן – מוזיאון צ'יאולי כנראה מומלץ יותר. בערב חגגנו את הערב האחרון של הטיול וגם יום הולדת 9 במסעדה שעל גג ה Space needle.

טיפ 13: אם מזמינים מקום במסעדה (לא זולה אבל גם לא יקרה במיוחד והאוכל טעים מאד) מקבלים את העלייה למעלה ללא תשלום נוסף, מה שהופך את הארוחה לממש לא יקרה. לדעתנו, אם מזמינים ארוחת ערב מוקדמת, מספיקים ליהנות גם מהמראה של העיר באור יום וגם בלילה.

הטיסה הביתה דרך גרמניה הייתה בבוקר היום שלמחרת.
לסיכום, אחרי 31 יום של טיול נשאר לנו חשק לטיול הבא ויש סיכוי לא רע שנרצה לעשות לפחות את חלקו בקרוואן.