שבועיים ברוקי'ס האמריקאיים, "היה ענק!" / משפחת נוה

מספר ימי הטיול: שבועיים
יוני 2007
התחלה וסיום בסולט לייק סיטי

שלום לכל המטיילים בארה"ב בעבר ובעתיד. סיימנו טיול בקרוואן במשך שבועיים באיזור הפארקים של יוטה, אריזונה קצת קולורדו  ווויאומינג.
אני, אשתי ובתנו ירדן בת 9.5 או בקיצור משפחת נוה.

המסלול
סולט לייק סיטי - מואב - ארצ'ז פארק - מסה ורדה - מוניומנט וואלי - לייק פאוול - גרנד קניון גדה צפונית - ברייס קניון - חזרה לסולט לייק - גרנד טיטון - יילוסטון פארק - קודי וויאומינג  - טרמופוליס וחזרה לסולט לייק שוב דרך גרנד טיטון. סה"כ 2701 מייל/4345 קילומטר. צריכת הדלק 10 מייל לגלון.

אטרקצית מתוכננות
רפטינג במואב על נהר הקולורדו, טיול ג'יפים במוניומנט וואלי, רפטינג בגרנד טיטון על הסנייק ריוור, בריכות חמות בטרמופוליס. הנ"ל הוזמנו מראש בארץ כמו כן רוב הקמפגראונדים הוזמנו דרך האינטרנט כולל חלק מהפארקים (ברייס ויילוסטון). כל ההזמנות והתכנונים המוקדמים (המרובים אבל כיפיים) עבדו חלק ביותר וללא שום פיקשוש ושם נטבע הביטוי "כמו שעון אמריקאי".

התכנון
היציאה לטיול הייתה ב 13 ליוני. התכנון החל בינואר, ממס"י +חברות ב-AAA וקצת מפות להתחלה. למי שיש קרובים בארה"ב לרובם יש חברות ב-AAA אפשר לבקש שישלחו או יעבירו חומר. רצוי: מפות של כל מדינה בה מתכננים לבקר כולל מדינות שכנות (אם עוברים קרוב).
TOUR BOOKS של כל המדינות וכמובן ספרי קמפינג של כל מדינה - חשוב ומאד שימושי. כמו כן המון גלישה ברשת - את כל המפות המפורטות הוצאנו באינטרנט. ניתן גם לקבל ממש תמונה של ערים לדוגמא ולהגדיל וכך ראינו ממש את הרחוב של תחנת ההשכרה ואיפה ממש כל דבר נמצא. לגבי GPS  - לא לקחנו, לא ממש צריך, לא כדאי לקנות וכו'. היה המון כיף בתכנון המוקדם ואין שום בעיה למצוא הכול ויותר ברשת. רק אם נכנסים להרבה ערים גדולות אולי זה משמעותי. חלק מהכיף בשבילנו לפחות היה הניווט.
מחשב נייד - לא מזיק אבל צריך חיבור ומקום להתחבר וכאשר מתחילים לגלוש זה תמיד נמשך הרבה זמן. לא בטוח שבטיול של כמה שבועות יש זמן לבזבז על כך. קצת עבודה בבית וזה מספק.

ב-1984 וב-1993 עשינו טיול מחוף לחוף בארה"ב בפולקסווג-קמפר עם גג נפתח ואמצעים שקצת מזכירים את הקרוואן ששכרנו בסולט לייק סיטי דרך מוטורהום ישראל ואצל קרוז אמריקה. למרות הניסיון הקודם (הקצת רחוק) היו בהחלט חששות - גודל הרכב, הפעלת כל המכלולים חנייה תמרון בעיר ועוד. מכיוון שקרוז אמריקה דורשים ממי שטס מרחוק שישן לילה קודם בסביבה (וזה נכון והגיוני) רצוי להוציא מזה את המקסימום.

שכרנו רכב ל-3/4 יום בשדה התעופה בסולט לייק (הזמנו קטן וקיבלנו מיני וואן) כדי להגיע למוטל מהר ומשם נסענו לעיר לקניות. חשוב ביותר לבוא עם רשימת קניות מסודרת ועניינית כי באיזה שלב הג'ט לג פשוט לוקח פיקוד בעיקר על הצעירים. למחרת תיאמנו להחזיר את הרכב בבדג'ט בעיר מרחק 1.5 מייל מתחנת ההשכרה של קרוז אמריקה  והסוכן המאוד ידידותי של בדג'ט הקפיץ אותנו לתחנה. כל זה על מנת שנוכל לאסוף את הקרוואן ראשונים ולעוף החוצה מהעיר כדי לעשות את לימוד הנהיגה בכבישים יותר שפויים. לכן גם הזמנו מראש את תוכנית ה-EARLY BIRD. שווה. נקודה!

בתמורה קיבלנו קרוואן  מודל 2008 עם 1500 מייל בשעון = בתול לחלוטין. את ההדרכה בווידאו עברנו ראשונים וב-10:15 כבר היינו בדרך.  הקניות היחידות שנשארו לנו לעשות היו של אוכל ו"סופרים" לא חסרים שם. כמוכן ביום ההחזרה החזרנו את הבית ב-14:45 (במסגרת תוכנית EARLY BIRD) כך שמרוויחים עוד יום.

נהיגה
לוקח בערך כחצי שעה להתרגל לרמה סבירה של נהיגה. הבעיה היחידה שנתקלנו בה הייתה בשעות אחר הצהריים עם רוחות צד, אבל גם לזה מתרגלים.

כמה אפשר לנהוג ביום
אחד הנעלמים שהיו למקור חששות. ביום הראשון הכנו כמה אופציות ללינה לפי ההתקדמות - 100 מייל מסולט לייק, 180 ו-220. מכיוון שיצאנו מוקדם הגענו כבר עד לקמפגראונד של יום המחרת בערך 240 מייל מסולט לייק. ה"חיה" הזאת של פורד במקרה, טסה לפי המהירות המותרת (או יותר - גם ל-85 מייל/שעה הגענו). ולכן מכיוון שברוב המקומות המהירות המותרת  60-65 מייל לשעה, אז זה גם מה שנוסעים בשעה. אין פקקים ואין בעיה לעקוף או להיעקף וזה רץ. עשינו בממוצע ליום כ-193 מייל/310 ק"מ. זה נשמע הרבה אבל מתרגלים. בשלב מסוים הנהיגה וגמיעת המרחקים הופכים לחלק מהחוויה ,אפילו ביום אחד שנסענו מעט פתאום זה היה חסר. כל המערכות קלות לתפעול ואחרי לילה אחד כבר שוחים בזה (עוף בתנור בשישי בערב).

ילדים
באנו מהארץ עם DVD נייד וגיים בוי - את הסרטים והמשחקים לקנות רק!! שם. כל שאר הקניות לעשות - נכון רק!!!! שם.

קניות
יצרנו די מהר קשר סימביוטי הדוק עם רשת חנויות וולמארט (בחלקן יש היום גם סופר ענק לכל דבר) ואת רוב הקנית שלנו עשינו שם. דוגמא: מכיוון שאחרי הטיול הייתה לנו חתונה משפחתית קניתי חליפה בארץ כי "אולי לא נמצא שם", בוולמארט חליפה קומפלט יפה ומכובדת בפחות מ -70 דולר ועוד ועוד ועוד. נכנסנו לוולמארט כמעט כל יום זה כיף (הקניות) וגם מחלק את היום בעיקר בימים הארוכים.

סדר יום
כאשר היו ימים מתוכננים מראש להיות ארוכים לנהיגה, סדר היום היה: קימה צחצוח שיניים ויציאה לדרך. אחרי כשעתיים ארוחת בוקר במקום יפה עוד נסיעה של כשעתיים ועצירה לקניות, ארוחת צהריים וכן הלאה. בוולמארט קנינו כמעט כל יום סרטים (בוב ספוג בעיקר) בעלות ממוצעת של 9 דולר וזה עשה את העבודה. כללית למרות שהרוב היה מוזמן (וזה פונקצייה של זמן ומאפשר להגיע מאוחר בלי לדאוג למקום) כדאי להשאיר יום ללא תכנון מדויק כל כמה ימים על מנת לאפשר גמישות. מעבר לזה ברוב החניונים קנס הביטול הוא 5 דולר בהחלט לא אסון לאומי .

לגבי סוג הקמפ גראונד
באזור מדברי וחם רצוי שיהיה חיבור לחשמל על מנת "להתמזגן" כשמגיעים (התרגולת הייתה רישום, כניסה ל"סייט", חיבור לחשמל והפעלת המזגן). מעבר לזה רצוי לשלב את הקמפגראונדים הפרטיים עם הציבוריים ביחס של  שניים פרטיים לאחד ציבורי. צריך לזכור שאת היופי והטבע מספקים הציבוריים ואת הפינוק הפרטיים. (פינוק = חשמל בריכה כביסה מתקנים לילדים מכולת וגם רמה יותר גבוהה של בטחון אישי).

עוד טיפים
סלולארי - קליטה, יש איזורים שיוק .ליד ערים גדולות יש.
• לחובבי הבשר - ברוב הסופרים (גם של וולמארט) אם באים מוקדם בבוקר 8-9  יש מוצרים שיום למחרת פג תוקף השימוש - המחיר יורד בכמעט חצי ואין חשש אפשר להשתמש גם שבוע אחרי (זה USA).
• קניות של מתנות להביא לארץ - לפחות פעמיים מצאנו חנויות ממש זולות (גולדינג קמפגראונד המדהים והנידח במוניומנט וואלי) ולא קנינו מספיק כי יהיה יותר זול בהמשך ואפשר למצוא את זה בכל מקום... מצאתם חנות נחמדה עם מבחר, קנו יותר אחרת... אין לחזור חזרה.
• שני פארקים פחות ידועים ומטויילים שאסור להחמיץ!  מסה ורדה בקולורדו ומוניומנט וואלי ביוטה ואריזונה. חובה!!!
• גלאי העשן בקרוואן - מי שימצא דרך לבשל בלי שהסירנה הזאת מתחילה (בלי לפרק אותו חוכם) - יש סיכוי לפרס נובל!
• רפטינג - תלוי בהגדרה. סנייק ריוור שם בכיס את הקולורדו (ברמה המשפחתית).
• גודל הקרוואן - ההמלצה היא לקחת תמיד יותר גדול מהדרוש. אבל!! יש מקומות ופארקים לאומיים (למשל ברייס) שמעבר לנקודה מסוימת אין מעבר לרכבים מעל 25 פיט. לזוג עם ילד או שניים - בדגמים מסוימים יש הפרדה מוחלטת בין תא הנהג ותא הילדים - לא תורם לחיזוק הקשר המשפחתי.
• חיות פראיות - בגרנד טיטון הבטיחו (ריינג'ר בוב) הרים וגבעות (רק הרים היו) היה יובש מוחלט חוץ מדוב אחד מכובד. לעומת זאת ביילוסטון שפע! כולל ביזון שבא להתארח בקמפגראונד. ראינו שלשה דובים בטיול זה, שזה פי שלוש מהאפס בטיולים הקודמים.
• צילום - חלק מאיתנו רק עבר לאחרונה את המהפך הדיגיטלי. צריך לצלם הרבה - טעות! צריך לצלם המון. משפטים כמו למה אתה מצלם את זה או כבר צילמת את זה פעמיים וכו' מקומם נפקד מאיתנו. צילמנו 800 תמונות ולמרות זה מצאנו "חורים" גדולים חסרים!

לסיכום (סוף סוף)
היה טיול ענק ענק, בשבילנו תמיד, סוג זה של טיול יהיה אולטימטיבי בגלל השילוב של נוחות אפשרויות רחבות ויותר מהכל הרגשת החופש האין סופי הזה (המוגבל לצערנו הרב בזמן) לצאת אל המרחבים המדהימים של ארץ זאת. וכמו שאשתי החוששת תמיד אומרת "והעיקר לא לפחד כלל".

תודות למוטורהום ישראל (מירב) על הטיפול המהיר המדוייק והמאד ידידותי, לקרוז אמריקה על הדגם החדש הטיפול הסבלני והאדיבות, לאופיר טורס שטיפל בנו יוצא מהכלל והוציאה משום מקום את דיל הטיסות הטוב והזול ביותר וגם לדלתא (שבטוח לא יראו את זה). הייתם מצוינים כולכם!

המון תודה והערכה ונשבענו (בלי נדר) שהטיול הבא יהיה גג בעוד 4 שנים (מ-07/07/07, יום החזרה לפרובינציה).