שמונה בקרוואן אחד במערב ארה"ב / משפחת מנטין

הרכב: שלושה מבוגרים וחמישה ילדים (12, 10, 8, 8, 4)
ספטמבר 2012
התחלה בלוס אנג'לס וסיום בסן פרנסיסקו

בטיול השתתפו שתי משפחות הכוללות שלושה מבוגרים וחמישה ילדים בני 4, 8, 8, 10, 12.
החלטנו לקחת קרוואן אחד גדול ומרווח לכולנו (דגם V31), ואכן הסיפורים על גודל הקרוואנים בארצות הברית נכונים! נסענו, גרנו וישנו בקרוואן שמונה אנשים מבלי להרגיש את הצפיפות, שלא כמו באירופה שם הקרוואנים קטנים יותר. בגלל זמינות של הקרוואן ומכיוון שהעדפנו להימנע מנסיעה בקרוואן בסן פרנסיסקו ובכביש מספר 1 ברכב גדול מדי, החלטנו על יומיים עם רכבים רגילים, 12 יום עם קרוואן (מלוס אנגל'ס לסן פרנסיסקו) ושבוע נוסף עם רכבים רגילים. הטיול היה באופן כללי מכוון יותר לשמורות טבע ופחות לערים.

למסלול בתכנת סלפי:  https://selfie.motorhome.co.il/Selfie/Trip.aspx?Id=9589

מפת הטיול משפחת מנטין

פירוט המסלול

סן דייגו (14-17 לספטמבר)

יום שישי, 14 לספטמבר – טיסה והגעה לסן דייגו
טסנו עם אליטליה לרומא ואחרי קונקשן קצרצר ללוס אנג'לס. הטיסה לרומא הייתה זוועתית עם שירות מהמזעזעים שנתקלנו בו, דיילות אנטיפטיות להחריד וחדר שירותים אחד (!!) לכל מחלקת תיירים שהיה כמובן עמוס ומלוכלך. הטיסה ל-LA הייתה נעימה עם מערכות בידור מצוינות ועברה יחסית בסדר. נחתנו ב-LAX, לקחנו רכבים אחרי תור של כשעה (!!!) באלמו ונסענו דרך הפקקים של כביש 405 לסן דייגו (נסיעה שאמורה לקחת שעתיים ולקחה בפועל שלוש). בדרך עלינו על כביש אגרה מבלי לדעת, מה שעלה לנו בקנס שרדף אחרינו לארץ של 50 דולר לרכב. בגלל הג'טלג והעייפות הספקנו לאבד ילד אחד במלון לעשרים דקות של חרדה אבל צוות המלון מצא אותו במהרה ואפילו פינק אותנו בהפתעה מתוקה למחרת כפיצוי על הטראומה. סה"כ בשביל יום הגעה וחציה של חצי כדור הארץ היה סביר.

יום שבת, 15 לספטמבר – San Diego Zoo
הקדשנו יום שלם לגן החיות המפורסם שהתחיל עם המון ציפיות אבל עקב גל חום היה די מאכזב עם רוב בעלי החיים שבעיקר רצו לישון. בלטו לחיוב – סרט 4D (כעשר דקות, מבוסס עידן הקרח 3), איזור הפנדות, איזור הנחשים והלטאות, שירות שאטלים מסודר ואפקטיבי. בלטו לשלילה – כלוב אריות מביש, מסוע שלא עבד שאילץ אותנו לעשות סיבוב רגלי של חצי שעה מבלי שום הודעה מוקדמת ומזג האוויר. שורה תחתונה – מאכזב. חזרנו גאים בגן החיות התנ"כי שלנו שבהחלט אין לו מה להתבייש. את היום סיימנו בטבילה בבריכה של המלון ובניסיון אומלל לקחת את הילדים העדיין מג'וטלגים למסעדת מאכלי ים באיזור Seaport Village, שהסתיים בארוחה יקרה ותפלה להחריד (המקום מלא מלכודות תיירים) ובחמישה ילדים מנקרים בצלחות. בדיעבד היינו צריכים לחזות את זה כשרובם נרדמו בדרך למסעדה בנסיעה קצרצרה של עשר דקות. המלצתנו – בטיול עם ילדים קטנים לקחת את היומיים שלושה הראשונים באיזי ולהיות קשובים!

יום ראשון, 16 לספטמבר – Sea World
הקדשנו יום שלם מפתיחה עד סגירה לעולם המים שהיה פשוט נפלא. חוויה נפלאה לכל המשפחה כולל מופעים מרהיבים (לא לפספס את מופע הלוויתנים הקטלנים (מסיבה לא ברורה נקראים Shamoo ), כמה ריידים של רכבות הרים ושיט אבובים, ותצוגות מרהיבות. בלטו לחיוב – מופע לוויתנים, מופע דולפינים, דגי פירנה (יצא לנו לראות האכלה שלהם), אקווריום של צבי ים, רכבת הרים, שיט אבובים רטוב (שהתאים מאוד למזג האוויר החם), האכלת כלבי ים, ובעצם הכל. בלטו לשלילה – מחירי הכרטיסים. מחזיקי כרטיס AAA מקבלים יום נוסף חינם אבל בגלל התוכנית העמוסה לא יכולנו לנצל (ובכל מקרה הפארק לא מתאים ליותר מיום אחד בטיול צפוף כמו שלנו). סיימנו את היום בנסיעה חלקה ללוס אנג'לס, החזרת רכבים והתמקמות במלון ליד שדה התעופה.

הפארקים ביוטה ואריזונה (17-22 לספטמבר)

יום שני, 17 לספטמבר - איסוף הקרוואן בלוס אנג'לס
התארגנות וקיצור טווחים - לקחנו את הקרוואן (לקח לנו שליש יום), עשינו קניות (עוד שליש) ונסענו לגבול קליפורניה-אריזונה (שליש שלישי). הקרוואן שלקחנו היה ענק (דגם V31) ולקח לנו זמן להתרגל לנהיגה, בעיקר למרחקי העצירה ולזה ש הטלטולים בירכתי הקרוואן משמעותיים הרבה יותר מאלה שמרגיש הנהג וכל בלימה עשויה להיות מאוד מטלטלת לנוסעים. חנינו בחניון בעיירה Needles על שפת נהר הקולורדו, נהר שילווה אותנו בארבעת הימים הבאים.

יום שלישי, 18 לספטמבר - גרנד קניון
קמנו בבוקר לנוף מרהיב של נהר הקולורדו ולאלפי ברחשים. שכשוך רגליים (קרררר...) בנהר, ארוחת בוקר וקדימה לגרנד קניון, מרחק של שעתיים שלוש נסיעה. אחרי חצי שעה של התפעמות מהנופים המהממים משפת הקניון התפצלנו. קבוצה אחת הלכה במסלול השפה הנוח (Rim Trail) והשנייה ירדה לתוך הקניון דרך ירידת Bright Angel Trailhead, ירידה מקפיאת דם של שעתיים (כשרוב המסלול מתפתל מעל מצוק) לנקודת Mile and a Half Rest House ועלייה של שעה בחצי ריצה כדי לא להיקלע לחשיכה. תוך כדי הביקור בשמורה למדנו כמה דברים על שמורות טבע בארה"ב. העיתון שהם מחלקים בכניסה מאוד אפקטיבי ותמיד נותן תיאור של כל המסלולים בשמורה כולל דרגות קושי (אם כי לא תמיד מבדיל בין היפים יותר לסתמיים). המסלולים בסה"כ מאוד נוחים. אפילו הירידה לגרנד קניון (וכנ"ל בברייס קניון ובפארק יוסמיטי) הייתה כל הדרך בשביל די סלול שהתאים לחלוטין לילדים. כרטיס הפארקים שקנינו בשמונים דולר (לכולנו) שירת אותנו נאמנה לכל אורך הטיול. חנינו בטוסיאן (כמה מייל מהשמורה).

יום רביעי, 19 לספטמבר - גרנד קניון – פייג'
הירידה לקניון השאירה טעם של עוד ועל הבוקר ירדנו שוב דרך ירידת South Keibab Trailhead לתוך הקניון, הפעם כל החבורה, אחרי שראינו שהשד לא נורא כל כך. ירדנו עד נקודה בשם Cedar Ridge ומשם עלינו חזרה בעלייה מאתגרת כשלמרבה הפלא הילדים עשו בהתלהבות וחצי ריצה. בסה"כ שתי הירידות מרהיבות ומספקות חוויה אחרת לגמרי ממסלול השפה שהוא קצת מנותק. ההרגשה של התחברות לקניון היא מאוד מיוחדת ומומלצת כמעט לכל אחד (הצעיר שבחבורה בן 4 עשה את הירידה וחצי מהעלייה בהליכה, ואת החצי השני על הגב).

נסענו לאורך השמורה דרך Desert View Point (לא עצרנו מאחר שרוב הילדים כבר נחרו) לעיירה פייג' על שפת Lake Powell. אחרי שגילינו שהחניון שתכננו לחנות בו (Page Lake Powell Campground and RV Park) נמצא בתוך העיר בשדרות Lake Powell Bulevard ולא על שפת האגם עצמו, ושהחניון השני באיזור מלא, הגענו דרך המלצת הריינג'ר בכניסה לשמורה למקום בשם Lone Rock Beach Campground על שפת האגם, בחלק שנמצא במדינת יוטה. בגלל החשיכה פחדנו לשקוע בחולות וחנינו כמה מאות מטרים מהאגם.

יום חמישי, 20 לספטמבר - לייק פאוול
על הבוקר הצטרפנו לעשרות הקרוואנים על קו המים ובילינו בוקר של שכשוך באחד המקומות היפים ביותר בטיול (היו הרבה כאלה). בצהריים עזבנו לסיור במרכז המבקרים של קניון גלן (נחמד מאוד) ולטיול קצרצר לתצפית מרהיבה על קטע מיוחד ומפורסם של נהר הקולורדו בשם Horseshoe Band. אחר הצהריים יצאנו לשיט של שעה וחצי באגם, לסכר ולאיזור Antelope Canyon שהיה מאוד מהנה ויפה. את היום סיימנו בנסיעה ליעד הבא שלנו – ברייס קניון וחנייה בעיירה Cannonville בחניון של KOA במחיר גבוה להחריד (הכי גבוה ששילמנו למעט החניון במרכז לאס וגאס).

יום שישי, 21 לספטמבר - ברייס קניון
התחלנו בנקודה הרחוקה ביותר בפארק בשם Bryce Point בתצפית מרהיבה על נופים מוזרים וקסומים, ואת רוב היום הקדשנו לטיול שהוא "המלצת השף" בעיתון השמורה, וככל הנראה הטיול היפה ביותר שעשינו, שילוב של שני מסלולים (Queens Trail, Navajo Loop Trail). המסלול בן כחמישה ק"מ יורד לתוך הקניון בירידה מרהיבה שנראית בהתחלה מפחידה אבל מהר מאוד הופכת למתונה ונעימה כשהילדים מתרוצצים בין הגבעות, מטפסים ומתגלשים בכיף. ממשיכים לטיול בין העמודים המיוחדים של הקניון ודרך חורשה ומטפסים חזרה באחד משני מסלולים, Wall Street או Two Bridges. בנקודה הזו התפצלנו וכל קבוצה נהנתה מהעלייה שלה. ככל הנראה עליית Wall Street יפה יותר. בלטו לשלילה – שירות השאטלים מתחיל מאוחר ונגמר מוקדם ולא מאפשר הגעה לנקודות זריחה/שקיעה. בלטו לחיוב – בעצם כל השאר. שמורה פשוט מדהימה. חנינו בחניון יבש בשמורה (North Campground) על מנת לצפות בזריחה מנקודת Bryce Point.

יום שבת, 22 לספטמבר - פארק ציון
לפנות בוקר נסיעה קצרצרה לנקודת Bryce Point, שליפה של הילדים מהמיטות עטופים לראות זריחה נפלאה. קפה/שוקו, ונסיעה לפארק ציון. מהכניסה המזרחית לפארק (כביש 9) נסענו בנופים מיוחדים שממש נותנים הרגשה של כוכב מאדים (סלעים אדומים ענקיים בזוויות לא הגיוניות), דרך מנהרה חד כיוונית למרכז המבקרים. חשוב לדעת שממרכז המבקרים אין שאטל חזרה למזרח הפארק וכדאי לעצור לתצפית או טיולון בדרך. השאטל נכנס לקניון צפונה עד לנקודת Temple of Sinawava כשהקניון הולך ונהיה צר ויפה יותר.
ויתרנו על מסלול Angels Landing אחרי שהפחידו אותנו לגביו (קושי וסיכון לילדים) ועשינו מסלול קל לאיזור Emerald Pools שהיה די מאכזב (קל מדי ומזרזף). משם המשכנו עם השאטל לנקודת Weeping Rock (נחמד לא יותר) ורק לקראת סוף היום הגענו לקצה הדרך של השאטל בנקודת Temple of Sinawava, משם יש מסלול קליל ויפהפה לאורך הקניון והנהר. על מנת להשאיר טעם טוב מהיום הלכנו כמה מאות מטרים בתוך הזרם שהיה קר וסוחף בגובה עד ברכי מבוגר שנראה קצת מפחיד אבל די בטוח (במרכז המבקרים אמרו לנו שזה בטוח אבל מן הסתם זה תלוי עונה ויכול להשתנות מיום ליום). שורה תחתונה כולנו נהנינו, אף אחד לא נפל למים והילדים התבאסו קשות כשחזרנו למסלול הרגיל. אחרי כמייל הלוך השביל הסלול נגמר והדרך קדימה היא רק בתוך המים ומאחר שכבר התקרבנו לחשיכה ויתרנו וחזרנו. בכל מקרה הטיול הזה היה נהדר והצטערנו שלא הגענו לשם קודם. כטיול מים זה בהחלט היה הטיול היותר מרשים שעשינו (לעומת הזרזיפים של יוסמיטי בסתיו ונהר הקולורדו הרחב מדי). המשכנו בנסיעת ערב לחניון בלאס ווגאס שהוא בעצם ממש חניון במחיר שערורייתי אבל בלב העיר מאחורי מלון Circuis Circuis.

לאס וגאס (22-24 לספטמבר)

יום ראשון, 23 לספטמבר
נסיעה באוטובוס איטי להחריד לסטריפ כולל ארוחת בוקר במלון פריז, סיור במלון בלאגיו ובמזרקות, ניו יורק ניו יורק ומלון MGM שם גילינו אחרי חצי שעה של חיפושים שהאריה כבר כמה שנים לא שם. במלון MGM התפצלנו ולקח לנו שעה להתייאש מלמצוא אחד את השני במבוך אולמות ההימורים. התמקמנו במלון circuis circuis ושלחנו את הילדים לפארק שעשועים שבתוך המלון. כולם נהנו, הילדים מהפארק והמבוגרים מאחר צהריים יחסית נינוח. בערב ויתרנו על סיבוב בעיר כי הילדים היו מרוסקים מעייפות ולא רצינו לחזור על שגיאות העבר (ע"ע הערב הראשון בסן דייגו). סה"כ יצא יום קצת מאכזב שחלק גדול מדי ממנו התבזבז על אוריינטציה בעיר.

יום שני, 24 לספטמבר
מתורגלים כבר נסענו באוטובוס לסטריפ, ארוחת בוקר במלון Venetian (מצויין, חזרנו אליו גם בערב), משם למפלים במלון המיראז' (לטיגריסים הלבנים כניסה בתשלום...ויתרנו), סיבוב במרכז קניות בפורום שגולת הכותרת שלו הייתה האקווריום ומופע הפסלים המדברים לידו וסיבוב בסיזאר פאלאס. הקטן הצטלם ליד כל פסל אנושי אפשרי בדרך ונהנה מאוד. המשכנו משם לאאוטלט הצפוני (לא לשכוח להירשם באתר ולהדפיס חוברת קופונים) שם בילינו את אחר הצהריים. בערב חזרנו לסטריפ למופעי הערב. הר הגעש המתפרץ במיראז', מופע הסירנות והפיראטים מול מלון Treasure Islasnd, ארוחת ערב זריזה במלון Venetian, חזרה לתפוס מקום טוב לעוד סיבוב של מופע הסירנות (מופע מרשים לכל הדעות) ומשם למופעי המזרקות מול מלון Bellagio (מזרקות רוקדות כל פעם לצלילי שיר אחר. WOW אחד גדול). סה"כ יום נפלא בעיר החטאים הרבה בזכות לקחים מהיום הקודם. את הנסיעה מלאס ווגאס לפארק יוסמיטי בחרנו לעשות בלילה ולנצל את הקרוואן ואת שלושת הנהגים ואכן הנסיעה עברה חלק ובשש בבוקר חנינו כמה עשרות מיילים לפני מעבר טיוגה לשינה קצרה. ה-GPS בחר לקחת אותנו דרך Brastaw שזה סיבוב יחסית ארוך אבל רובו על כבישים מהירים ובחרנו לזרום איתו ולא לנסוע בדרך הקצרה דרך כביש 95.

פארק יוסמיטי

יום שלישי, 25 לספטמבר - Toulumne Meadows
כניסה דרך מעבר טיוגה (מרהיב) על כביש 120 לאיזור המזרחי של השמורה Toulumne Meadows.  בתקופה הזו של השנה האיזור הזה שמרוחק מהעמק די נטוש וכמה ימים אחרי שהיינו שם כולו נסגר עד לאביב. עשינו טיול נחמד לכיפת למברט דרך אגם Dog Lake. הטיול מתחיל בעלייה מאתגרת אבל סה"כ לא מאוד קשה, ממשיך לאגם (וחזרה), ויורד לאיטו חזרה לכביש כששבילונים למספר כיפות סלעיות יוצאים מהשביל הצידה. האגם מאוד יפה והתצפית מהכיפות מרשימה. אנחנו עלינו לשתי הכיפות הראשונות אבל ויתרנו על השלישית שהיא כנראה הגבוהה. הכיפות הן גולת הכותרת של המסלול גם בטיפוס עליהן (הסלע מאוד מחוספס ומאפשר עליה בשיפועים מאוד תלולים) וגם בתצפית, ומומלץ לא לוותר עליהן. חנינו בחניון בתוך השמורה.

יום רביעי, 26 לספטמבר – Yosemite Valley
נסיעה דרך כביש 120 לעמק בדרך יפהפיה. בעמק עצמו קצת הסתבכנו עם מציאת חניון והתמקמנו לבסוף בחדרי אוהלים בכפר בשם Curry Village. הגענו למרכז המבקרים כדי לשכור אופניים רק כדי לגלות ששתי נקודות ההשכרה הן במקום בו היינו קודם (Curry Village ) ובלודג'...המשכנו ללודג', שכרנו אופניים כולל עגלה נגררת לקטן (בן 4) ועשינו טיול נעים של שעתיים בעמק. ההתמצאות יחסית פשוטה מאחר שהעמק הוא שני כבישים בין שני קירות ענק. בין לבין תפשנו מקום ללילה הבא בחניון קרוואנים בלב העמק.

יום חמישי, 27 לספטמבר – מפל Vernall, מפל Nevada
מפל יוסמיטי היה יבש (טיפוסי לעונה) ובחרנו בטיול מאתגר למפל ורנל ואחריו למפל נוואדה, סה"כ שמונה ק"מ. הטיול עצמו מאוד יפה. למרות שהטיול מוגדר כרמת קושי גבוהה, השביל בחלקו סלול ובחלקו עם מדרגות וחוץ מהקושי הפיזי שבעלייה אין קושי בהליכה עצמה. המפלים עצמם יפים מאוד למרות שהזרם היה זרזיפי בגלל העונה. כמו כן הנופים שנשקפים מהמפלים מרשימים מאוד. למרות שהיו לנו הליכות יפות יותר, זו בהחלט הייתה ההליכה המאתגרת מבחינת הקושי הפיזי והמרחק. חנינו בחניון Lower pines שבעמק.

יום שישי, 28 לספטמבר – Glacier Point, Mariposa Grove
אחרי קרוב לשבועיים של טיול עם הילדים לקחתי בוקר חופשי ויצאתי לבד להליכה מאתגרת במסלול בן 4.8 מייל המטפס לנקודת Glacier Point. בדירוג הקושי בן שלוש דרגות המסלול הזה קיבל דרגה משלו (very sterenous) אבל ההליכה היא בשביל סלול ושיפוע סביר בסרפנטינות שפשוט לא נגמרות ונופים מדהימים שהולכים ונפתחים עם העלייה. כדי להספיק לפגוש את הקבוצה שעלתה בקרוואן מיעטתי בעצירות ותוך שעתיים הייתי למעלה. Glacier Point עצמו הוא ככל הנראה נקודת התצפית הטובה ביותר באיזור והוא מומלץ בחום למרות כביש של 16 מייל צר ומתפתל שצריך לעבור בדרך אליו ובחזרה. הנהיגה בכביש איטית ומאתגרת, במיוחד בקרוואן. משם המשכנו לחורשת עצי סוקויה בדרום יוסמיטי (Mariposa Grove). בחורשה עצי ענק שכמה מתוכם בלתי נתפשים בגודלם. מסלול בן מייל אחד עובר בין העצים המרשימים יותר, ביניהם עץ הגריזלי והענק הנופל שהוא עץ עצום שוכב ששלחנו את הילדים לקצה שלו והם התייאשו בדרך. משם יצאנו מהשמורה ביציאה הדרומית לכיוון סן פרנסיסקו והתמקמנו בבלמונט.

החוף המערבי

יום שבת, 29 לספטמבר – San Francisco
החזרנו את הקרוואן בתחנה הסמוכה לסן פרנסיסקו, וויצאנו לעיר סן פרנסיסקו לטיול נינוח בקו החוף המקסים של העיר, מפיר 39 דרך רציף הדייגים ועד לכיכר גיררדלי. הרשימו במיוחד מאפיית Boudin שם אופים חלות בצורות, ומושבת אריות הים בפיר 39. עבור הילדים שיאו של היום היה נסיעה חזרה למלון דרך העליות והירידות של רחובות סן פרנסיסקו, במיוחד רחוב טיילור (לא לבעלי לב חלש) אותו חרשנו הלוך וחזור לפחות שלוש פעמים.

יום ראשון, 30 לספטמבר – San Francisco
נסיעה לאורך גשר המפרץ וגשר שער הזהב, תצפית נפלאה על הגשר מאיזור Battery Spencer בו הוצבו בעבר תותחים השולטים על המפרץ. את החצי השני של היום בילינו במוזיאון המדע Exploratorium, שהיה פשוט מקסים עם מוצגים והתנסויות שהותירו גם את המבוגרים שבינינו משתוממים. קינחנו את היום במסעדה איטלקית נהדרת בשם Stinking Rose (שום הוא מרכיב מרכזי ברוב המנות) בארוחה היקרה בטיול אבל גם המהנה ביותר.

יום שני, 1 לאוקטובר – כביש מספר 1, Monterey
בלב כבד עזבנו את סן פרנסיסקו. אחרי ארוחת בוקר בעיירת החוף Half Moon Bay , וכמה עצירות לתצפית על האוקיינוס וכמובן שכשוך רגליים באוקיינוס השקט הגענו לעיר המקסימה מונטריי. ביקור באקווריום הצליח להרשים גם את בוגרי עולם הים של סן דייגו, ובפרט תצוגת מדוזות מרשימה. סיימנו את היום במסעדת מאכלי ים ברציף הדייגים המקומי.

יום שלישי, 2 לאוקטובר – כביש מספר 1
ככל הנראה היום היפה בטיול, עמוס בנופי חופים סלעיים ומצוקים מעל הים. נסיעה לאורך כביש 17 המייל ממונטריי לכרמל. זו נסיעה עם כעשרים תחנות ואנחנו עצרנו ביפות ביניהן (לטעמנו) תחנת Restless Sea וסלע כלבי הים. משם המשכנו לשמורת פוינט לובוס, שהיוותה את השיא של נופי החופים והסלעים. משהו כמו חוף דור בסתיו אבל יפה פי מאתיים בתוספת אלפי שחפים מרמיטות וכלבי ים. בשמורה מספר מסלולים קצרצרים לתצפיות על החופים הסלעיים וירידות לחופים עצמם. בחרנו לרדת לחוף אינטימי (China Beach) כמעט פרטי ונהנינו מטבילה במי האוקיינוס. תוך כדי משחקים על החוף שחו אלינו כמה כלבי ים סקרנים שהגיעו למרחק שמונה תשעה מטרים מאתנו. המשכנו בנסיעה לאורך החוף בדרך מרהיבה דרך גשרים ופיתולים ועשרות נקודות תצפית שפשוט כאב הלב לוותר עליהן. הספקנו לעצור בשמורה של פילי ים ולעוד תצפית שקיעה אחרונה ומשם המשכנו בנסיעה ארוכה ללוס אנג'לס.

יום רביעי, 3 לאוקטובר – Universal Studios Holywood
יום נפלא בפארק יוניברסל. זה לא בדיוק פארק שעשועים אלא שילוב של מופעים, סיורים מודרכים, רכבות הרים וסימולטורים. מומלץ בחום. המשכנו למרכז קניות בפרבר Westminister לסיבוב קניות (כולל חנות נהדרת של Barnes and Nobles לאוהבי הספרים) ובלילה השארנו את הילדים עם מבוגר אחד ויצאנו לסיבוב בחנות 24/7 של Walmart.

יום חמישי, 4 לאוקטובר – Disneyland
התלבטנו קשות אם להיכנס לפארק הרגיל או לפארק Adventures הצמוד והחלטנו ברגע האחרון על הרגיל. למי שלא היה מעולם בדיסנילנד הפארק הרגיל מתאים. לאלה כמונו שהיו ביורודיסני היה מאכזב מאוד. הפארקים ברובם זהים וזו הרגשה של לראות את אותו סרט פעמיים, בתוספת של תורים של חצי שעה עד שעה (45 דקות בשביל להצטלם עם מיקי מאוס?) ומתקן הרכבת הרים המהירה יותר שהיה סגור, והכל בשמונים ומשהו דולר לראש. באמצע היום נכנסנו להנהלת הפארק להתלונן ולהפתעתנו הם יצאו מגדרם לעזור, נתנו לנו כרטיסים לפארק השני ועוד כמה צ'ופרים. הפארק השני היה נהדר, במיוחד סימולטור מדהים של טיסה בשמי קליפורניה, רכבת הרים מהירה עם רייד ארוך במיוחד וגולת הכותרת לקטנים (אבל לא רק) איזור שלם שמעוצב בצורת עמק רדיאטור בשפלת קרבורטור (מי שלא יודע על מה מדובר שיוותר) עם מתקן שבו נוסעים במכוניות בין הדמויות והנופים של הסרט "מכוניות" שנאלצנו להודות שהיה שווה תור של שעה ורבע.

יום שישי, 5 לאוקטובר – טיסה,  יום שבת, 6 לאוקטובר – רומא
קונקשן ארוך השאיר לנו חמש עד שש שעות בעיר. עשינו סיבוב בזק של כיכר ונציה, מזרקת Trevi, הפנתיאון, כיכר Navona ,Campo Di Fiori (סגור בערב), נהר הטיבר, בית הכנסת הגדול וחזרה לשדה התעופה.