קרוואנים בתקשורת

קרוואנים בתקשורת

איך לקרוע את העולם בבית על גלגלים - המדריך המלא לטיולי קרוואנים

מדוע לבזבז זמן בחו"ל על חיפוש מלונות אם אפשר לקחת את הבית אתכם? בשנים האחרונות, גם בקרב ישראלים, נרשמת עליה משמעותית בפופולריות של טיולים בקרוואנים. כמה זה עולה, לאן נוסעים וכל מה שצריך לדעת – בכתבה שלפניכם.

נעם וינד | mako | פורסם 22/07/11 

הכביש שומם. אין שום ישוב או מכונית באופק, זה רק אתם ומנוע וי 10 מתחת למכסה שמחכה לפקודה של הרגל הימנית כדי לשחרר את עדר הסוסים בדרך ליעד הבא. מי מאיתנו לא חלם לחצות את אמריקה (או כל מקום אחר על הגלובוס) על סיפונה של מכונית שרירים אימתנית או אופנוע הארלי?

אצל רוב האנשים, השגרה ונסיבות החיים מביאות לדחיה של מסעות חלומיים שכאלה וכשכבר כן מגיעים אליהם בדרך כלל יש בתמונה בת זוג וצאצאים שקצת לא מסתדרים עם אופנוע או עם מכונית קופה קטנה וצפופה. עם זאת, בשנים האחרונות יותר יותר ישראלים לוחצים על דוושת הגז שמחוברת למנוע וי 10 בשרני, אבל המנוע הזה לא נמצא בקדמת דודג' ווייפר קטלנית אלא בחלקו הקדמי של בית על גלגלים. ישראלים רבים למדו שיש חיים מעבר לים חוץ מקלאב "הכל כלול", והפופולריות של טיולים בקרוואנים נמצאת בנסיקה.

שירלי קריס מחברת "מוטורהום", העוסקת בהשכרת קרוואנים וביעוץ לטיולי קרוואנים, מציינת שהישראלים הם סוג של מעצמה בתחום במיוחד ביחס לגודל האוכלוסייה, אבל גם במספרים אבסולוטיים.

אז מה מושך כל כך הרבה ישראלים לוותר על חדר מלון מפנק עם רום סרוויס, מגבות חדשות ושרותי ניקיון לטובת מסע ברכב עצום מימדים, צמא לדלק, שצריך לרוקן בו את הביוב בעצמכם?

יש האומרים שעד שתחוו על בשרכם טיול בקרוואן לא תצליחו להבין מדוע אנשים כל כך מתאהבים בצורת הטיול הזו. חשוב להדגיש: זה ממש לא מתאים לכולם, אבל מי שלומד לא להתרגש משלל המטלות יכול ליהנות מטיול המאפשר ספונטניות, חופש תכנוני, נוחות, גיבוש משפחתי או זוגי ואפילו במרבית המקרים גם חיסכון מסוים בכסף. "אם מתכננים טיול בקרוואן בצורה נכונה מספיק זמן מראש בשורה התחתונה זה יוצא יותר זול מטיול מקביל ברכב שכור ומלונות", מסביר אבי ברסלר, הבעלים של חברת "בנדנה", העוסקת בטיולי קרוואנים מאז שנת 2000, "אבל החיסכון בכסף זה רק בונוס, לא נראה לי שאף אחד בוחר לטייל בקרוואן כי זה זול".

הטייל הישראלי ההרפתקן אמנם אוהב להגיע לכל מדינה נידחת על הגלובוס אבל טיולים בקרוואן מתאימים בעיקר ליעדים במדינות מפותחות יחסית, להן תשתית ותרבות של טיולי קרוואנים. היעדים הפופולריים ביותר הם מערב ארצות הברית ומערב אירופה ויש גם שמרחיקים עד אוסטרליה וניו זילנד. משך הטיול הממוצע הוא כשבועיים במקרה של אירופה, שלושה שבועות בארצות הברית וחודש ויותר באוסטרליה וניו זילנד. חשוב לציין שטיול בקרוואן מתאים יותר למי שרוצה לטייל במרחבים ובטבע ופחות מתאים למי שאוהב ערים גדולות, בהן קשה מאוד (בערים אירופאיות מסוימות אף אסור) לנוע איתו ואין אפשרות  לחנות איתו לעצירת לילה.

מי מטייל
במרבית המקרים הבוחרים בדרך טיול זו הן משפחות עם ילדים אך פופולריות עולה נרשמת גם בקרב פנסיונרים היוצאים לטיול ארוך ואף בקרב זוגות צעירים מסוימים הרואים במסע שכזה חוויה רומנטית ואינטימית.

מה זה מוטורהום
רוב האנשים חושבים שקרוואן (המכונה RV בארה"ב) הוא בית על גלגלים שגוררים עם וו גרירה אחרי האוטו אך כיום הרוב המכריע, במיוחד בנישת ההשכרה, הם רכבי מוטורהום שכשמם כן הם: בית עם מנוע וגלגלים ביחידה אחת. בניגוד לנהיגה עם נגרר גדול וכבד שמצריכה מיומנות רבה נהיגה עם מוטורהום, לאחר שמתרגלים למימדים העצומים היא די פשוטה. באירופה מרבית הקרוואנים מבוססים על דגמים מסחריים של פיאט, איווקו, פולקסווגן ומרצדס ומגיעים עם מנועי דיזל ותיבת הילוכים ידנית. בארצות הברית כצפוי הקרוואנים גדולים יותר ומבוססים על רכבים מסחריים של פורד ושברולט עם מנועי בנזין עצומי נפח עם שמונה ועשרה צילינדרים ותיבת הילוכים אוטומטית. הקרוואנים המפוארים יותר באירופה ובמיוחד בארצות הברית מזכירים בצורתם (ובגודלם) אוטובוס ומציעים מרחב מחייה משופר ופאר רב. על אף שזה נשמע קצת לא הגיוני, כל מחזיק ברשיון ב' ישראלי (רשיון נהיגה רגיל לרכב פרטי) יכול לנהוג בכל קרוואן בארה"ב, יהיו אורכו וגודלו אשר יהיו - כולל קרוואן בתצורת אוטובוס באורך של כ-15 מטרים. גם באירופה ברוב המכריע של הקרוואנים יכולים לנהוג מחזיקי רישיון נהיגה רגיל. 
כל הקרוואנים המודרניים מציעים ניצול מקסימלי של החלל וכוללים: כמה מיטות, מטבח המצויד במקרר הפועל על גז וכיריים, פינת ישיבה ושירותים ומקלחת עם מים זורמים. מלבד הגודל וסוג המנוע והגיר יש עוד כמה הבדלים מהותיים בין הקרוואנים האירופאים והאמריקאים הנובעים ממסורות ישנות ותקנות סביבתיות שונות. כך למשל מרבית הקרוואנים האירופאים, על אף רמת גימור טובה, לא כוללים מזגן לחלל המגורים, תנור ומיקרו וגם לא גנרטור שיכול לספק זרם חשמלי לבית הנייד בכל עת. הקרוואנים האמריקאים, לעומת זאת, מפנקים יותר וכוללים לרוב חלקים נשלפים המגדילים את מרווח המחייה בעת עצירה וכוללים גנרטור קבוע המאפשר בכל רגע נתון בלחיצת כפתור לספק זרם חשמלי מלא לתפעול המזגן העוצמתי, תנור המיקרו, הטוסטר,  והטלוויזיה (לא בכל חברות ההשכרה) שמגיעים כסטנדרט בכל הקרוואנים. יתרה מזאת, בקרוואנים האמריקאים ריקון מכלי השופכין נעשה על ידי חיבור פשוט וסטרלי למדי של צינור לפתח מיוחד בקרוואן ולמערכת הניקוז בחניון הלילה בעוד שבקרוואנים האירופאים החוויה כוללת ריקון ידני של מיכל נשלף מסוים (המנוסים מדווחים שזה פחות נורא מאיך שזה נשמע). הקרוואנים האירופאים מצוידים לרוב בגיר ידני ולא כוללים גנרטור.

כמה זמן צריך לתכנן מראש
הישראלים הם חובבים גדולים של מציאות ומחירים זולים ובשנים האחרונות כולם למדו שבשוק התיירות ברגע האחרון יש הרבה מציאות. לא כך הדבר בכל הקשור בתחום בקרוואנים ולמעט מקרים נדירים כמעט תמיד ככל שתתכננו יותר זמן מראש, כך המחיר יהיה זול יותר. 
אם אתם אנשים שיודעים לעשות זאת, כדאי בהחלט להקדים ולהזמין. "ההפרשים בין השכרה במועד סמוך לנסיעה להזמנה כמה חודשים מראש יכולים להגיע לעשרות אחוזים", מציינת שירלי קריס ממוטורהום ישראל. "לכן אני ממליצה ללקוחות הרוצים לטייל בארצות הברית להקדים ולהזמין קרוואן אפילו 8-10 חודשים מראש. באירופה מספיקה הזמנה של 3-4 חודשים מראש משום ששם המחירים קבועים יותר". בנוסף, לא פעם, במיוחד בעונה, כמעט בלתי אפשרי להשיג קרוואנים ברגע האחרון.

כמה זה עולה
כפי שהסברנו קודם, יש לא מעט גורמים המשפיעים על המחיר, כשבראשם תכנון מוקדם שעשוי להוזיל אותו באופן משמעותי. ישנם גם סוגים רבים של קרוואנים, מבסיסיים, קטנים ולא מפוארים ועד קרוואנים עצומים המבוססים על שלדה של אוטובוס ומציעים פאר של מלון 5 כוכבים. 
קריס מציינת: "במידה והזמנתם מספיק זמן מראש קרוואן משפחתי ממוצע יכול לעלות בעונה בין 125 ל-170 יורו ליום באירופה, ובין 90-150 דולרים ליום בארה"ב".
קריס אף מספרת שמחוץ לעונה לעתים אפשר להשיג דילים ממש זולים ולאחרונה למשל, היא סגרה למשפחה קרוואן בגודל משפחתי ל-17 יום, כולל קילומטראז' ללא הגבלה וציוד מלא, בסוף אוקטובר, ב-1600 דולרים. בנוסף, השוכרים לזמן ארוך נהנים לרוב מהנחה. מי שלא מזמין מראש יצטרך ככל הנראה להתפשר על מקום איסוף רחוק, קרוואן מיושן יותר או מחירים של 250 דולר ליום.

מתי נוסעים
התקופה החמה בשוק הקרוואנים היא כמובן חודשי הקיץ, יולי-אוגוסט, בהם התנאים נוחים לטיולים ברוב היעדים בעולם והילדים נהנים מחופשת הקיץ המאפשרת יציאה לטיול ארוך. עם זאת, טיולי קרוואנים מתקיימים במהלך כל השנה ומי שגמיש בתאריכים ומוכן לנסוע מחוץ לעונה, בין אמצע אוקטובר לאמצע מרץ, עשוי, אם יזמין מספיק מראש, לחסוך עשרות אחוזים ולעתים 50 אחוזים ויותר מהמחיר בעונת השיא. גם נסיעות בחגי תשרי או בפסח זולות מנסיעות בקיץ. יש לזכור שנסיעה עם רכב בעל מרכז כובד גבוה ומבנה רבוע מצריכה תשומת לב נוספת בחורף, בתנאים של מזג אוויר סוער, כבישים חלקים, שלג ורוחות חזקות. במקומות מסוימים מדי פעם מוטלות הגבלות על תנועת קרוואנים בהתאם לתנאי מזג האוויר והדרך מה שעלול לגרום לעיכובים משמעותיים ובלתי צפויים.

איפה שוכרים קרוואן
בעידן האינטרנט קיימות בפני השוכר הישראלי שלל אופציות בדרך לחופשת הקרוואן החלומית. אמנם במרחק כמה קליקים אפשר לסגור עסקה בכמעט כל אתר אבל מכיוון שמדובר בנושא מסובך בהרבה משכירת מכונית או חדר במלון וקיימים הרבה פרטים ותוספות מחיר שצריך להבין, לעתים כדאי שלא להתפתות לעסקאות ברשת ולסגור את הנסיעה, לפחות בטיולים הראשונים, בעזרת שתי חברות ישראליות מובילות המתמחות בהשכרת קרוואנים, "בנדנה" ו"מוטורהום ישראל" שלבד מתיווך בהשגת הקרוואן המבוקש יכולות לעזור בשלל פרטים, עצות לטיולים ומידע מקיף שימנע אי נעימויות ותוספות מחיר לא ברורות בהמשך הדרך. מי שמתכנן טיול ארוך במיוחד (ארבעה חודשים ויותר) או מכורים לטיולי קרוואנים שיוצאים לטיול בקרוואן כל שנה לא פעם בוחרים לרכוש קרוואן במקום לשכור אחד. מי שלא סובל מבעיות כלכליות יכול לרכוש בית פאר על שלדת אוטובוס, במחירים של 200-100 אלף דולר, אך גם מחירו של קרוואן חדש סטנדרטי יותר לא נמוך ונע בין 50-70 אלף דולרים. לכן רוב מי שמחליט לרכוש בוחר בקרוואן משומש. ב-eBay אפשר למצוא מוטורהום נוסע גם ב-5000 דולר אבל לרוב מדובר בגרוטאות שמצריכות הרבה התעסקות ולא מתאימות למי שרוצה לבקר באתרי תיירות ולא במוסכים. ברחבי ארצות הברית יש מאות מגרשי יד שנייה עם מלאי עצום של קרוואנים בשלל מחירים אך יש לזכור שסוחרים הם סוחרים בכל העולם ויש להבין לא מעט כדי ליפול על אקזמפלר טוב. 
אופציה נוספת היא לקנות קרוואן משומש מהשכרה לשעבר במחירים של בין 20-30 אלף דולר מאחת מהחברות ה הגדולות כמו Cruise America או EL Monte  שמחליפות את הצי שלהן בכל 3-4 שנים. אמנם מדובר בקרוואנים משומשים למדי שעברו חיים לא קלים אבל מכיוון שאלו הן חברות ענק לרוב העסקה הוגנת עם אופציה לקניה חוזרת, כוללת אחריות ואפשרות לקבל על הדרך במתנה שלל ציוד בשווי רב. הקרוואנים האירופאים מצוידים לרוב בגיר ידני ולא כוללים גנרטור.

חניות לילה
אחד היתרונות הגדולים של טיול עם בית על גלגלים היא האפשרות להיות ספונטניים, לשנות את קצב המסלול כאוות נפשכם ולעצור כמעט בכל מקום למנוחה או לחניה. עם זאת, בחלק מהמדינות, לא נהוג ולעתים אף אסור לחנות סתם בשולי הדרך לעצירת לילה. במדינות כמו אוסטריה ושוויץ ובמדינות סקנדינביה לדוגמא, מדובר בעבירה על החוק. מומלץ כמובן לחנות באתרי קרוואנים מוסדרים ברחבי העולם אותם תמצאו בקרבת אתרי תיירות אך גם במקומות נידחים למדי. מטיילים ותיקים מספרים שחניוני הלילה הם חלק מהחוויה ומעבר לאפשרות להתחבר לזרם החשמל, למלא מים ולרוקן את מיכלי הניקוז, החניונים מציעים שירותים נוספים כמו מקלחות מוסדרות, מועדונים, בריכות שחיה, אינטרנט אלחוטי וכמובן - אפשרות מפגש עם טיילים נוספים. לרוב נהוג להגיע לחניונים לפנות ערב, לפני רדת החשיכה, אך יש מקומות בהם השער פתוח 24/7 אפשר להכנס, להשתמש בשירותים המוצעים במקום ולשלם למחרת בבוקר. המחירים מושפעים מהמיקום ומהעונה כשבאירופה הממוצע הוא בין 20 ל-35 יורו לעצירת לילה ובארה"ב מדובר על מספרים דומים, רק בדולרים. קיימת אופציה להצטרף לחברות ברשתות של חניוני לילה במנוי שנתי או בכרטיסיה, המעניקים הנחות משמעותיות. בכל מקרה, לתפרנים, הרפתקנים או למי שסדר היום פשוט לא מאפשר להגיע לחניה מסודרת  אפשר לחנות ללילה במקומות שאינם מוסדרים. חניות לילה מהסוג הזה הן עניין הנתון לשיקול המטייל ולאומץ לבו. מי שרוצה לחסוך יכול לחנות ללילה בחניונים של בתי כלבו כדוגמת "וולמארט", ברחובות צדדיים ובחניונים המיועדים לנהגי משאיות בצדי הדרכים.

מעבר להוצאות על אוכל, חניוני לילה ומחיר השכרת הקרוואן יש לקחת בחשבון הוצאות נוספות כמו למשל הוצאות דלק גבוהות הנובעות ממחירי הדלק היקרים באירופה וצריכת הדלק ההיסטרית של הרכבים האמריקאים (ממוצע שבין 3-4 ק"מ לליטר) שלמרות מחירי הדלק הזולים יחסית בארה"ב, בטיול ארוך עלולים לגרום לכם להשאיר הון לא קטן בתחנות דלק. לעלות שכירות הקרוואן הבסיסית מתווספים סכומים לא מבוטלים כלל, כל חברת השכרה ותנאיה שלה, כאשר בד"כ נהוגות התוספות הבאות: מסים של המדינה בארצות הברית (בין 6% ל16%), תשלום בעבור קילומטראז' (עבור כל ק"מ/מייל או חבילות ק"מ/מיילים), ציוד אישי (סדינים, מגבות), ציוד מטבח, ציוד קמפינג, תשלום בעבור שימוש בגנרטור הפנימי (בד"כ יומי או ע"פ שעות), ביטוח, דמי הכנה וניקוי ועוד.

שיטת התמחור הזאת קיימת אצל כמעט כל משכירי הקרוואנים ויכולה להוסיף עוד אחוזים לא מבוטלים על מחיר השכירות הבסיסית, בוודאי כשמדובר בתקופות קצרות. לא את כל התוספות חייבים לקחת וכך לא פעם יהיה משתלם יותר לקחת ציוד אישי כמו סדינים ומגבות מהבית, ציוד מטבח בסיסי לפעמים יהיה יותר זול לרכוש בכלבו סמוך למקום ממנו אספתם את הקרוואן מאשר לשלם בעבור הערכה שמציעה חברת ההשכרה.

גם בתוכנית הרכב הטלוויזיונית הטובה והפופולרית בעולם, "טופ גיר", קרוואנים זוכים לפופולריות ולזמן מסך לא מבוטל, אבל לא בדיוק בדרך שאתם חושבים עליה. כנראה בשל קצב התנועה האיטי של מטיילי הקרוואנים הבריטיים, למנחי התוכנית יש בטן מלאה על הקרוואנים ובעליהם ובכל הזדמנות אפשרית, עם או בלי סיבה הגיונית נראית לעין, הם מוצאים דרכים חדשות ומקוריות במיוחד כדי להשמיד עוד עוד קרוואנים. לאחר הרס של עשרות אם לא מאות קרוואנים, באחת העונות האחרונות החליטו מנחי טופ גיר לעשות חוויה מתקנת ולצאת לחופשת קרוואנים פסטורלית.

הקרוואן האולטימטיבי
למי שהפרוטה מצויה בכיסו, יצרניות הקרוואנים מציעות, בהתאם לתקציב, נוחות ופאר על פי התאמה אישית. קרוואנים כאלה כוללים, לבד מדברים טרוויאליים כמו מטבח מאובזר, מיטות מסאז' מפנקות, ג'קוזי וכמעט כל מה שעולה על רוחו של הרוכש. בשנים האחרונות ניתן לפגוש  דברים מטורפים לחלוטין כמו קרוואנים שכוללים בתוכם מקום אחסון נסתר למכונית קטנה ומסוגננת לתנועה נוחה כשמגיעים לכרך, וקרוואוונים שלא עוצרים גם כשהכביש נגמר. גם במיםחברת טרה-וינד (אין קשר משפחתי, נ.ו) החליטה שאין שום דבר שצריך לעצור את הלקוח בעל הממון בחיפושיו אחר אתרי טבע חדשים ובמציאת המקום המושלם למנוחת לילה וכדי שגם ימים ואגמים לא יהוו מכשול מציעה החברה קרוואן פאר אמפיבי! אמנם זו לא היאכטה להקיף איתה את העולם וגם רצוי שלא יהיו יותר מדי גלים גבוהים אבל מעבר לכך מדובר בשילוב בין קרוואן יבשתי ויאכטה ימית לכל דבר הכולל גם מערכת ניווט ימי, הגה כמו של סירה ואפילו מרפסת שיזוף כמתבקש.

סייעה בהכנת הכתבה: אודליה כהן
לכתבה באתר מאקו

קבלו הצעה