קרוואנים בתקשורת

קרוואנים בתקשורת

מיטה על גלגלים

רוית נאור, מעריב  תיירות, אוגוסט 2003

טיול בקרוואן מציע חוויה מיוחדת ושונה, בזכות הקירבה לטבע, החוויה המשפחתית והעצמאות. באירופה וארה"ב תופס סוג הטיולים הזה תאוצה, וגם התייר הישראלי מתחיל לגלות את הנישה הזו. חוויה ממכרת.

איך שלא מסובבים את זה, כשיוצאים לטיול צריך לדאוג לשלושה דברים מרכזיים - אמצעי תחבורה, מקום לינה ומסלול. בדרך צריך לחשוב גם על אוכל, מנוחה, קניות ועוד, אבל השילוש הקדוש שמרכיב כל חופשה הוא רכב, מיטה ומסלול.

אם חושבים על טיול אמיתי, זה אומר שכל לילה צריך לפתוח ולסגור מזוודה ולבזבז זמן יקר בצ'ק אין וצ'ק אאוט בכל בית-מלון (שלא לדבר על ההזמנה מראש, ההתחייבות, הפספוס והשיטוט בחצות הלילה בחיפוש אחר כרית פנויה). מעייף למדי.

האופציה השנייה, שתופסת לאחרונה תאוצה עולמית, היא טיול בקרוואן.
נישת הטיולים הללו הפכה לכל כך פופולרית בשנים האחרונות, עד שמגזין ה"טיים" הכתיר אותה כלהיט הבא. הרעיון מאחורי טיול בקרוואן פשוט בגאוניותו - לוקחים את הבית ונוסעים יחד איתו לבקר במקומות חדשים ובלתי-מוכרים. עייפים? עוצרים בדרך ונחים. רעבים? עוצרים בדרך ואוכלים. היה כיף ורוצים להישאר במקום מסוים קצת יותר? אין בעיה, המלון הרי יחד אתכם. התבאסתם ורציתם להמשיך במסלול? גם זה אפשרי, פשוט תנו גז ותדהרו לעבר העיגול הבא המסומן במפה.

האמריקנים, המובילים די הרבה טרנדים עולמיים, שינו את הרגלי הנופש שלהם בצורה ניכרת מאז אירועי ספטמבר 2001. כיום הם מחפשים יותר ביטחון וכמה שפחות מטוסים ומקומות הומי-אדם, מה שאומר, שזו ללא ספק שעתו היפה של הטבע, שתמיד כיכב במפת הדוד סם עם אלפי אתרי קמפינג. הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על כך שאירועי הטרור בעולם הגדילו את המכירות של קרוואנים בארה"ב ביותר מ-20%­, וכיום נמכרים שם מדי חודש 350 אלף קרוואנים חדשים, המצטברים למחזור שנתי נאה של 11 מיליארד דולר. במקביל גדל גם שוק השכרות הקרוואנים ב-30%­. בעקבות ארועי ה-11 בספטמבר אף יצאה סדרה פטריוטית של קרוואנים נגררים בצבעי הדגל האמריקני. החברה המייצרת, קוצ'מן, ציפתה למכור 400 יחידות, אך בפועל מכרה מעל 5,000 נגררים חדשים!

היבט נוסף שהשפיע על ענף טיולי הקרוואנים העולמי הוא הגיל. בעבר, טיול בקרוואן גרר קונוטציה מיידית לגיל הפנסיה. כיום, רכבי הנופש הם ללא ספק השיגעון החדש של קהל הצעירים והמבוססים, שיכולים להרשות לעצמם אפילו רכישה של צעצוע כזה. יצרני הקרוואנים גילו את הפוטנציאל והחלו בייצור מסיבי של קרוואנים המותאמים לקהל היאפי - מלבד משטחי מחיה נוחים ומפנקים, הכוללים כמעט כל חידוש אלקטרוני אפשרי, יש ברכב גם רמפות מיוחדות לגרירת סירות מרוץ, אופנועי ים, אופני שטח, גלשנים ושאר סמלי הסטטוס המחייבים. וכמו בהרבה תחומים אחרים, גם כאן השמים הם הגבול והכל שאלה של מחיר - קרוואן יכול להיות רכב צנוע עם מיטה מאחור, ויכול להיות גם סוויטה מהודרת עם מטבח מרווח, מערכות ניווט לוויני עם חיבור לאינטרנט ואפילו גאראז' שבנוי בתוך ה"וואן", שבו ניתן לאכסן גם מכונית ספורט קטנה. על הגג יש גם מרפסת עם מעקה. כל זה, כזכור, על ארבעה גלגלים (שגם נוסעים).

אז כמה זה עולה? גם במקרה הזה הגודל בהחלט קובע - ניתן למצוא בארה"ב קרוואן זוגי חדש וחמוד ב-62 אלף דולר. או שאפשר ללכת על וילה ממונעת, שתעלה 900 אלף דולר.

בארץ אין עדיין חברה המוכרת או משכירה קרוואנים (הכל עניין של זמן, עד שמשרד התחבורה ינפיק את האישורים הנחוצים וגם אנחנו נהיה כשאר העמים). אבל זה לא אומר שהישראלים ויתרו על סוג הנופש הזה. לפני שנתיים נפתחה חברת מוטורהום ישראל, המתמחה בהשכרת קרוואנים בחו"ל. מנכ"ל החברה, אבי חייט, מספר על צמיחה שנתית של מאות אחוזים במספר הישראלים השוכרים קרוואנים לטיול בחו"ל. ההערכה היא שכ-10 אלפים ישראלים נוסעים מדי שנה לנופש זוגי או משפחתי בקרוואן בחו"ל, לעומת פחות מאלף איש בשנה לפני כשלוש שנים.

רוב הישראלים משכירים קרוואנים בגרמניה (שם המחירים נמוכים יחסית), וממנה יוצאים לטיולים באירופה. הטיול הממוצע באירופה הוא לשבועיים. במקום השני ארה"ב וקנדה, שם שוכרים קרוואן לזמן מינימלי של 3 שבועות. אחר כך באים דרום אפריקה, ניו-זילנד ואוסטרליה, ששם השכירות היא לפחות ל-40 יום. לדברי חייט, 80%­ מהישראלים ששוכרים קרוואנים בחו"ל יוצאים לחופש משפחתי, ורק 20%­ הם זוגות.

"לישראלים יש משפחות גדולות יחסית בהשוואה לאמריקנים או לאירופים", מסביר חייט, "לטייל עם שלושה ילדים או יותר בחו"ל, זו בעיה, כי צריך שני חדרי שינה במלון. מבחינה זו, טיול בקרוואן הוא אידיאלי, כי הוא מאפשר סידורי לינה לכל גודל משפחה וגם הופך את הטיול לגיבוש משפחתי. לאירופה וארה"ב רוב השוכרים הם משפחות עם ילדים ושכירת קרוואנים באוסטרליה וניו-זילנד היא בעיקר של זוגות צעירים או פנסיונרים".

הסיסמה המובילה את מוטורהום היא "החופש לטייל", שהיא בעצם תמצית הרעיון של טיול בקרוואן. טיול כזה מאפשר ספונטניות, פותחים מזוודות פעם אחת בלבד, מתקרבים לטבע, וזה אמור גם להיות חסכוני יותר ומאוד מגבש. הכל, כאמור, תלוי באופי שלכם, כי זה עלול להפוך גם לסיר לחץ משפחתי (יותר מדי אנשים על פחות מדי מקום), וזה דורש מכם עבודה (אין חדרנית שתסדר את המיטות או חדר אוכל שמגיש ארוחת בוקר). קרוואנים לא מתאימים לערים הגדולות (חניה וצפיפות) כך שאם אתם בקטע של מגדל אייפל או הקוליסאום ברומא, לכו על מלון במרכז העיר. יש להביא בחשבון קטעים של "סרבול", כמו עצירה לקניות, לתדלוק, ריקון הפחים ומכלי השרותים וכו'. גם "לקפוץ" שנייה לקנות משהו יכול להיות משימה מסורבלת עם בית נייד, ולכן כדאי לחשוב על שכירת אופניים, שיכולים לשמש ככלי ניידות לדברים קטנים וקרובים.

העלות, כמובן, תלויה בגודל שתשכרו ובעונה. ביולי-אוגוסט קרוואנים באירופה מושכרים ב-80-120 יורו ליום, אולם בספטמבר-אוקטובר מחירם צונח ויש קרוואנים גם ב-60 דולר ליום. בארה"ב, אגב, המחירים זולים עוד יותר, ובקליפורניה, למשל, ניתן לשכור קרוואנים גם ב-55 דולר ליום.

נכון שאפשר לעצור לנוח בדרך, אבל בעולם מקובל שאת לינת הלילה עושים בחניון מסודר המיועד לקרוואנים (ויש מדינות שבהם מקבלים קנס אם לא עושים את זה). חניוני הקמפינג הללו, בתי-מלון בטבע, מספקים בדרך כלל שרותים נלווים המתאימים לסוג הנופש הזה. בארה"ב יש 8,000 אתרי קמפינג פרטיים ועוד 8,000 אתרים ציבוריים לקרוואנים, לשימושם של 61 מיליון נופשים בשנה (8 מיליון מתוכם מטיילים בקרוואנים). סקרים באירופה מראים שטיול בקמפינג מהווה 22%­ מכלל החופשות ביבשת. ברוב אתרי הקמפינג יש מגרשי משחקים ופעילויות לילדים, והם ממוקמים ביערות, בסמוך לאגמים או באתרים עם מדשאות רחבות. בחניון ציבורי בארה"ב המחיר נע בין 6 ל-18 דולר ללילה. באתרים פרטיים המחיר קופץ ל-15-50 דולר ללילה לרכב.

טיול בקרוואן מתאים למי שאוהב להיות עצמאי, ללכת עם הספונטניות, ולא חושש לבלות עם המשפחה מסביב לשעון. זו בהחלט יכולה להיות חוויה מגבשת ושונה, ואולי אפילו להפוך להתמכרות. אגב, לשומרי כשרות זה יכול להיות פתרון אידיאלי. לפני ששוכרים קרוואן חשוב לוודא מה הגודל שלו, מה הוא כולל, אילו ביטוחים יש לו, האם הוא מצויד במגבות וסדינים ומה העלות הממוצעת באתרי הקמפינג באזורים שבהם תבחרו לטייל. טבלאות החישוב של מוטורהום מראות כמובן חיסכון של כמעט 60%­ לטובת החופשה בקרוואן. לא בטוח שהפער הזה תקף גם בהשוואה לנופשונים בטורקיה, אך בכל מקרה, החישוב שלהם לטיול ממוצע באירופה עם קרוואן המתאים לארבע נפשות, למשך שבועיים, מסתכם בכ-2,750 דולר (ממוצע יומי של 131 דולר).

מה
מכיוון שמדובר בחופש ב"בית", אל תשכחו לקחת לילדים כל מה שיכול להנעים להם את הנסיעה, כולל קלטות וידיאו, ספרים, משחקי חברה וחשיבה וכדומה. לא לשכוח לברר לגבי מגבות וסדינים.

למה
כי זה אחר, כי זה מגבש, כי זה טיול אמיתי עם ניחוח של פעם, כי זה הכי עצמאי והכי קרוב לטבע.

כמה
בחודש ספטמבר יש מבצעים מיוחדים לקראת החגים, הכוללים טיסה למינכן עם קרוואן ל-13 יום החל מ-666 דולר. כיסא תינוק יעלה עוד 32 דולר, שולחן וכיסאות לפיקניק עוד 32 דולר, כלי מיטה - 65 דולר לאדם ומגבות 18 דולר לאדם. בארה"ב יש קרוואן המתאים לחמישה אנשים, החל מ-55 דולר ליום. לזה יש להוסיף 138 דולר לכל 500 מייל, ציוד מטבח וניקוי - 85 דולר, סדינים ומגבות - 35 דולר לכל נוסע. בניו-זילנד המחיר אף נמוך יותר, כ-39 דולר ליום לקרוואן המתאים לזוג עד שישה אנשים.

מי
מוטורהום ישראל משכירה קרוואנים באירופה, סקנדינביה, ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד. טלפון - 03-6449998. 

קבלו הצעה