קרוואנים בתקשורת

קרוואנים בתקשורת

עצמאי בשטח: מדריך לטיולי קרוואנים

דלית מורג, YNET תיירות, מאי 2005

אפשר לקרוא לו "אוטובית" ואפשר גם "מעונוע" - מה שברור הוא שיותר ויותר ישראלים בוחרים לטייל בעולם בלי לחייך לפקידי קבלה ובלי לובי וחדר אוכל. למי זה מתאים, מה האפשרויות, איך מתכננים טיול כזה וכמה זה עולה - מדריך בסיסי למי שרוצה לטייל עם מקסימום חופש פעולה ומינימום חופש זה מזה.

בזמן שרבים מחכה לדילים של 'הרגע האחרון', ומנסים להיות ספונטניים, יש גם כאלה שמתנסים בחופשה ספונטנית אמיתית, אבל כזו שדווקא דורשת תכנון מוקדם: חופשה בקרוואן ממונע. יותר ויותר ישראלים מגלים שחופשה ב'בית על גלגלים', היא אופציה נהדרת לחגוג משפחתיות, או ביחד מכל סוג שהוא. אין צורך להזמין חדרים, לא חייבים לעצור במסעדות או בשירותים ציבוריים, ובעיקר: אפשר לטייל היכן שרוצים, מתי שרוצים וכמה שרוצים.

השנה, מעריך אבי חייט, מנכ"ל חברת "מוטורהום ישראל", יותר מעשרת אלפים ישראלים יבלו את חופשתם בקרוואנים בחו"ל. "חופשה מסוג זה, צוברת תאוצה משנה לשנה. השנה, חל גידול של כ-100 אחוז במספר המטיילים בקרוואן, לעומת אשתקד, בה יצאו לטיולי קרוואנים קרוב ל-5,000 מטיילים. יותר ויותר ישראלים מגלים מה שמיליוני מטיילים בעולם כבר גילו - שמדובר בחוויה לא שגרתית, שמהווה פתרון אידיאלי למשפחות שומרות כשרות", הוא אומר.

משפחת רוטה היא אחת מאותן משפחות שגילו את הכיף שבחופשת קרוואן. בקיץ הקודם, יובל, שלי ושני ילדיהם בני ה-10 ו-15, גמאו אלפי מיילים בטיול קרוואנים שערכו במשך שלושה שבועות ברחבי מדינת אלסקה בארה"ב. "אלסקה היא מדינת נופים מדהימה. בחרנו בקרוואן גם כדי שנוכל לחוות את הטבע במלוא עוצמתו וגם כדי לענות על צרכים של נוחות ולוח-זמנים גמיש. אני נלחצתי מעט, מהמצאות של ארבע נפשות בתוך ארבע קירות ללא דלתות, מבלי שלכל ילד תהיה הפינה הפרטית שלו. בדיעבד, חווינו חוויה מדהימה של זמן איכות נטו גם לנו וגם לילדים. עבורי המדד הטוב ביותר להצלחת הטיול הוא ההחלטה לערוך טיול במתכונת דומה, גם בשנה הבאה", אומרת שלי רוטה.

חניון קרוואנים
(בתמונה הקרוואן של משפחת רוטה באלסקה)

ענף הקרוואנים הוא תחום מורכב הדורש הכוונה, החל מסוג הקרוואן שרצוי לשכור, דרך ייעוץ ברכישת ביטוח מתאים, תפירת מסלולים אישיים וכלה בטיפים לחיסכון בעלויות הטיול. 

נגרר או ממונע
שירלי קריס מ"מוטורוהם ישראל", מסבירה כי יש שני סוגי קרוואנים: נגררים וממונעים. בנגררים אין מעבר בין שטח הקבינה לקרון בזמן הנסיעה והם מסורבלים יותר לנהיגה על הכביש. מאידך, בשיטה זו ניתן לנתק את יחידת הדיור בעת חנייה, ולנסוע לטייל עם הטנדר בלבד.  הקבוצה השנייה היא הקרוואנים הממונעים, הנקראים MOTORHOME, ובעברית תקנית 'מעונוע'. הם בנויים כיחידה אחת, עם מעבר חופשי בין הקבינה ליחידת המגורים. מרבית הקרוואנים שניתן לשכור בחו"ל הם מהסוג הממונע. קרוואן ממונע יכול להכיל 2-7 נוסעים, בהתאם לדגם, והדגמים הממוצעים מכילים ברווחה ארבעה עד חמישה נוסעים. רוב הקרוואנים הממונעים מצוידים במערכות מים, חשמל, גז וביוב, מטבח עם מקרר, מקפיא, כיריים ולעיתים גם מיקרוגל, מיטות, ארונות, סי.די. או רדיו-טייפ. כמעט בכל הרכבים יש שירותים ומקלחת עם מים חמים וקרים. בדגמים המפוארים יש גם טלוויזיה ווידאו.

פנים קרוואן

יבש או משודרג
החניונים המיועדים לקרוואנים נקראים 'קמפגראונד', והם מסווגים לאתרים פרטיים לצד ציבוריים. יש קמפגראונדים בסיסיים ביותר (לרוב מדובר באתרים הציבוריים) המציעים לינה בלבד, כלומר 'חנייה יבשה' - ללא אפשרות להתחבר למקורות חשמל, מים או ביוב חיצוניים. הקמפגראונד הסטנדרטיים מצוידים בשירותים ומקלחות, ומאפשרים חיבור למקורות חיצוניים. המשודרגים ביניהם מציעים גם מכבסה, חנות מצרכים, התחברות לכבלים, פעילויות לילדים, בריכת שחייה ואטרקציות תיירותיות נוספות.מחיר השהות בקמפגראונד מושפע ממספר גורמים: בראש ובראשונה, מהבלעדיות באזור. אם יש חניונים רבים באותו אזור, התחרות מוזילה את המחיר. גם קרבת החניון למרכזי תיירות מבוקשים ואטרקציות מהווה מרכיב חשוב במחיר. לכך מצטרפת איכות וכמות המתקנים, ורמת השירות והניקיון במקלחות ובשירותים ובשטחים הציבוריים. בארה"ב, המחיר הממוצע לחנייה עם קרוואן, כולל התחברות לחשמל ומים, עומד על 20-30 דולר ללילה. באוסטרליה ובניו- זילנד 25-20 דולר מקומי, ובקנדה 20-25 דולר קנדי ללילה. באירופה ידרשו מכם 20-30 יורו ללילה. ספרד וארצות מזרח אירופה (סלובניה, קרואטיה וצ'כיה) נחשבות זולות יותר, לעומת שוויץ ואיטליה הנחשבות כיקרות יותר.  מידע על קמפגראונד במדינה או באזור, מוצאים בכל לשכת תיירות מקומית ובספרי הדרכה לתיירים. באירופה, למשל, מוצע סי.די. של ארגון החניונים האירופאי, ACSI, הכולל פרטים מרובים על כל חניון, כולל עלויות, שעות ותאריכי פעילות, דרכי הגעה מחניון לחניון ועוד. את מרבית הנתונים תוכלו למצוא גם באתר האינטרנט של הארגון. לרוב, אין צורך להזמין מקום בחניונים מראש. עם זאת, בעונת התיירות הבוערת או בסמוך לאירועים מיוחדים, רצוי להבטיח מקום מראש, עם אפשרות לביטול. אגב, חשוב לדעת כי חלק גדול מהחניונים נסגרים לעונת החורף, ומוטב לוודא טרם ההגעה אם המקום בו אתם מעוניינים פעיל.   

בסיסי או מורחב 
"כששוכרים קרוואן", אומר חייט, "כל הביטוחים הבסיסיים כלולים במחיר ההשכרה היומית. בנוסף, יש אופציית 'ביטוח מורחב' הכוללת אפשרות להפחית את ההשתתפות העצמית, באמצעות פרמיה יומית נוספת". חייט ממליץ לנוסעים בפעם הראשונה בקרוואן להשתמש בביטוח מורחב, למען ה'שקט הנפשי': "אצל משתמשים חדשים, כתוצאה מחוסר ניסיון, יש יותר סיכוי לפגיעות ברכב, אם כתוצאה מנסיעה לאחור ברברס ללא שמישהו מבחוץ מכוון, או בשל חוסר זהירות כשנוסעים במקומות נמוכים, השארת חלונות פתוחים וכו'. משתמשים ותיקים יכולים לוותר על הביטוח המורחב. במקרה של תקלה, יש קו סיוע טלפוני ושירות דרכים, הפנייה לתחנות שירות או מוסכים". אבי ברסלר, מנכ"ל "בנדנה קרוואנים", שנחשף לחדוות הנסיעה בקראוון לפני כ-4 שנים, כשערך עם משפחתו טיול קרוואנים בקנדה ובארה"ב במשך 9 חודשים, מוסיף ומציין כי אם הקרוואן התקלקל, אין אפשרות לקבלת קרוואן חלופי ואת שארית הטיול תאלץ המשפחה לעשות ברכב רגיל. כדי לנהוג בקרוואן יש צורך ברישיון רגיל (ב') ורישיון בינלאומי. גם כאן יש לשים לב לדקויות: "ישראלים סבורים בטעות כי ניתן לנהוג בקרוואן שמשקלו מעל 3.5 טון באמצעות הרישיון הישראלי התקף עד 4 טון. באירופה זה אסור, ומי שנוהג כך מסתכן בכך שבמקרה של תנועה עם נפגעים, הוא ימצא בבעיה מול חברת הביטוח", אומר ברסלר. גם על מצב הקרוואן טרם קבלתו לטיול יש לתת את הדעת. ברסלר מייעץ לבדוק היטב את הקרוואן, לבקש מהמדריך להפעיל את כל האביזרים הכלולים ברכב, ולוודא כי אתם מבינים היטב כיצד להפעיל את המכשירים השונים. "במיוחד יש לבדוק את הצמיגים, השמשות, הגג ותחתית הקרוואן, וכל הדברים שאינם מכוסים בביטוח הרכב".

בעונה או לא בעונה
העונה הבוערת לטיול קרוואנים שונה ממדינה למדינה. באירופה ובצפון אמריקה מדובר ביולי-אוגוסט, ובאוסטרליה ובניו-זילנד עונת השיא היא דווקא דצמבר עד פברואר. מעט אחרי שיא העונה, המחירים מתחילים לצנוח.ההפרשים בתעריפי השכירה בין התקופה הזולה ביותר ליקרה ביותר מגיעים ל-100 אחוז, וכמובן שבעונה השקטה יש זמינות גדולה יותר של רכבים.  כדי לשריין את סוג הרכב הרצוי, בתאריכים וביעד הרצויים, מקובל להזמין קרוואן כחצי שנה מראש. בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד הזמנה מוקדמת כדאית במיוחד, כי המחירים שם נקבעים כל שבוע, בהתאם לביקוש והיצע, כך שכל המקדים זוכה. חופשה בקרוואן לא חייבת להיות ארוכה, אבל לדעת המומחים משך הזמן המינימלי הוא שבועיים, לא פחות, מאחר שנדרשים מספר ימים להתרגל לאופי הטיול השונה.

קרוואן מאחור  

התוספת שתופסת
כמו בטיול רגיל, גם בטיולי קרוואנים יש לתת את הדעת גם לתוספות שבדרך. כך למשל, בגרמניה ובספרד, המחיר ליום השכרה כולל ק"מ ללא הגבלה. בארה"ב ובקנדה, לעומת זאת, המחיר הבסיסי כולל רק כמות מסוימת של מיילים ליום, ועל כל מייל נוסף ייגבה סכום נוסף. ל'חורשים את הכבישים' מומלץ לקחת מראש חבילות מיילים מוגדלות, בתוספת מחיר. 

מטיילים הנוסעים לארה"ב ומתכוונים להיכנס לפארקים רבים, כדאי שירכשו בפארק הראשון בו הם מבקרים כרטיס חבר שנתי לכל הפארקים הלאומיים  של ארה"ב שעולה כ-50 דולר. הכרטיס מקנה הטבות והנחות שונות, ומכסה את ההשקעה בו לאחר ביקור במספר פארקים. בתוספת של 15 דולר, ניתן לרכוש כרטיס GOLDEN EAGLE, המקנה כניסה חופשית גם לפארקים נוספים, שאינם מוגדרים כ"לאומיים".

בנסיעה בכבישי אגרה באירופה, יש מדינות, כמו אוסטריה ושוויץ, בהן צריך להצטייד טרם הכניסה למדינה במדבקה או בקופסא מיוחדת שמצמידים לרכב, כדי להימנע מקנסות. המדבקה או הקופסא ניתנות לרכישה לפני מעבר הגבול. באיטליה יש למשוך בכניסה לכביש המהיר כרטיס. את התשלום עבור הקילומטרים מבצעים ביציאה ממנו.

יקר או יותר זול 
למרות התוספות שבדרך, מנכ"ל מוטורהום טוען כי חופשה משפחתית באירופה באמצעות קרוואן יכולה להיות זולה אפילו בהשוואה לקלאב בטורקיה. "חבילה לשבוע בטורקיה, לקלאב 'הכל כלול', עולה כ-4,000 יורו למשפחה בת 4 נפשות. כלומר עלות של כ-570 יורו ליום. בטיול קרוואנים ניתן לרכוש חבילה הכוללת טיסות וקרוואן לשבועיים ב-2,700 יורו. אם מוסיפים לכך את הוצאות המחיה, כולל מזון, דלק, קמפינג וכניסות, מגיעים ל-4,400 יורו בקירוב, כלומר: 315 אירו ליום", מחשב חייט.

גם עדנה קושרובסקי, שיצאה לטיול קרוואנים ביולי אשתקד, התלבטה אם לנסוע עם בעלה וארבעת ילדיה (5,10,16 ו-17) לטיול שגרתי באירופה, או לבחור באופציית הקרוואנים. לבסוף, החליטה המשפחה לבלות שבועיים בקרוואן באוסטריה, איטליה וסלובניה. "טרם ההחלטה, ערכנו חישוב כספי של עלויות והגענו למסקנה כי טיול רגיל באירופה למשפחה בת שש נפשות, יהיה יקר יותר מטיול בקרוואנים. חששנו כי הבנות הגדולות יחוו קושי להתמודד עם חוסר הפרטיות, אך חששותינו התבדו. לא היו מריבות והילדים נהנו מאוד מחוויית ה'ביחד'. הכיף של לקום כל בוקר על שפת אגם, מול נופים עוצרי נשימה, השאיר בי טעם של עוד. זו הייתה חוויה מדהימה, אם כי לא זולה", היא אומרת.

הצעות מחיר ביקשנו משתי החברות הישראליות, מוטורהום ובנדנה, לתת לנו הצעת מחיר לחופשת קיץ בת שבועיים באזור מינכן בגרמניה, עבור משפחה בת 5 נפשות. מוטורהום: חופשה הכוללת טיסות (צ'רטר), שכירת קרוואן וכל המיסים, תעלה 3,250 יורו (650 יורו לאדם). לכך יש להוסיף הוצאות בסך 100-120 יורו ליום (עבור אוכל, דלק, חניונים ועוד). בסך הכול ההערכה היא כי עלות הטיול תהיה 4,930 יורו, שהם כ-6,400 דולר. בבנדנה אומרים שעבור שכירת קרוואן מסוג אקונומי B, כולל טיסות ומיסים, נשלם 3,180 יורו. לכך הם הוסיפו תחשיב יומי של 25 יורו ליום עבור חניון הקמפינג בלבד (350 יורו לשבועיים), וסיכמו את ההוצאה ב-3,533 יורו למשפחה, שהם 4,239 דולר.

לכתבה באתר YNET

קבלו הצעה