אירופה

אירופה

12 יום מאוסלו, "היה טיול פגז ונהננו מכל רגע" / משפחת ולאנו


הרכב: זוג הורים ושלושה ילדים
מספר ימי הטיול: 12 ימים
יולי 2009
התחלה וסיום באוסלו

מסלול הטיול

טיפים לטיול בנורבגיה
• יוקר המחיה -
נורבגיה לפי כל התיאורים אשר נכתבו באתר, מאוד יקרה. בפועל גילינו כי היא אכן יקרה, אבל ברמה מאוד סבירה וכי אין פערים כ"כ גדולים בינה לבין איטליה או צרפת למשל. ובהסתמך על העובדה שנוסעים בקרוואן ולא אוכלים הרבה במסעדות, זה מצמצם מאוד את העלויות והופך את הטיול לנורבגיה לרמת מחיר סבירה פלוס.
• הכבישים בנורבגיה ברובם הם בעלי נתיב אחד, אך יש מספר לא קטן של כבישים עם שני נתיבים, על כן קצב ההתקדמות בנסיעה הוא בממוצע כ-60-70 קמ"ש ולעתים אף פחות, תלוי בתוואי השטח. יש לקחת זאת בחשבון בתכנון הטיול ולתכנן מרחקים לא ארוכים מידי מדי יום. זה תלוי גם בגיל הנוסעים - עם ילדים קטנים זו בעיה לנסוע הרבה. מבחינתי אם הטיול הוא עם בוגרים זה בהחלט אפשרי להתקדם מרחק רב יותר מדי יום כיוון שהנופים מהממים וכל הזמן יש גיוון בנוף. לא צריך לחשוש מהכבישים הצרים והסרפנטינות בנסיעה עם קרוואן - אם נוסעים בזהירות אין שום סכנה והנסיעה בטוחה לחלוטין!!!
• תכנון המסלול - במסלול הטיול שלנו נסענו קודם לכיוון צפון, לגיירנגר פיורד ואח"כ הדרמנו וטיילנו בחלק המערבי באזור ברגן והסביבה. לעניות דעתנו הנוף בחלק הצפוני יותר יפה ואנו ממליצים להתחיל את המסלול בסדר ההפוך משלנו, כדי שהדינאמיקה בנוף תהיה הרבה יותר עוצמתית.
• דלק - לעיתים יש אזורים בהם תדירות תחנות הדלק נמוכות, וכן יש תחנות בהם ניתן לשלם רק באשראי, לכן מי שמעוניין לשלם דלק במזומן או שמתכנן נסיעה ארוכה כדאי שימלא מיכל כבר כשהמדיד מראה חצי מיכל. 
• כבישי אגרה - ישנם בנורבגיה כבישי אגרה, כהתראה יש שילוט בצבע כחול עם הכיתוב TOLL ובאותו שלט או שלט הבא אחריו: TOLL INFO ובו פירוט מקומות תשלום. בד"כ ניתן לשלם בתחנות דלק Esso או Shell. התשלום חייב להתבצע תוך 3 ימים מרגע שצולמתם בכביש, במידה ולא שילמתם - יגבו זאת מכם בחברת ההשכרה עם עמלות וזה כמובן לא משתלם, כדאי פשוט להיות ערניים בנסיעה השלטים ברורים מאוד וקשה מאוד לפספס אותם. ישנם גם כבישי אגרה עם עובד אשר גובה תשלום או מחסום אשר ניתן לשלם במטבעות או באשראי, התשלומים אינם גבוהים וחבל לדעתי לשלם באשראי ולשלם את עמלת האשראי בחו"ל ולכן כדאי שיהיו מטבעות ברכב לכל מקרה. אנו נתקלנו בכביש אגרה עם מחסום בדרך Peer-Gynt בלבד, אך ייתכן שיש עוד מקומות כאלו.
• המטבע המקומי הוא קרונה. טיפים נוספים אפרט במהלך מסלול הטיול.

מסלול הטיול

13.07 יום ב'
טיסה לאוסלו דרך אמסטרדם בחברת Klm, חברה עם שירות מעולה מטוסים נוחים ומחירים סבירים מומלץ. הגענו בשעה 14:00 לשדה, הסעה של החברה לחניון הקרוואן כ 15-20 דק' נסיעה. חברת ההשכרה פינית, העובדים רובם סטודנטים בחופשה מפינלנד מאוד אדיבים ומסבירי פנים. עוברים על כל פרט ופרט בקרוואן  וצופים בסרט בטיחות כל התענוג עד ליציאה לוקח כשעה וחצי-שעתיים. גם בהחזרת הרכב הבדיקה מאוד קפדנית, הרבה יותר מגרמניה למשל. לכן אני ממליץ לבדוק בתחילה את כל המערכות כגון: מזגן, וינקרים, רדיו, אורות וכו' ובתוך הקרוואן את כל הארונות, וילונות, מנורות וכו' לוודא שכלום לא שבור. אני ממליץ להפעיל בתחילת הבדיקה את מערכת החימום וחימום המים ולתת להם לפעול כ-30-45 דק' בקרוואן שלנו למשל מערכת החימום עבדה טוב ב-20 דק' הראשונות ואח"כ החלה לזייף. בדיקה שכזו בחניון תחסוך זמן על תיקונים על חשבון הטיול אשר לא תפוצו עליו ובעיקר לאלו אשר נוסעים בעונות הקרות יותר שלא ניתן ללא חימום. מהחניון נסענו בכביש E6 צפונה לכוון Lillehammer ומשם עוד כ-16 ק"מ ל-Hunderfossen, כשעתיים-שעתיים וחצי מהחניון שם עצרנו ללינת לילה בחניון של מרכז קניות.

14.07 יום ג'
קמנו ליום גשום ובשל היום העמוס מאתמול נסענו לפארק הטרולים בכדי לתת לילדים יום לנוח לאחר הטיסה והכול וכן לתת להם קצת אדרנלין להמשך הטיול. הפארק מבחינת המיתקנים לא ברמה כ"כ גבוהה. סמוך לפארק יש חניון נחמד ליד נהר שכל הנוף באזור משתקף דרכו. נשארנו ללילה העלות בחניון ללא מים חמים. מהחניון ניתן להגיע ברגל לפארק כ-15 דק' הליכה, מי שמגיע לפארק עם קרוואן ישלם על חנייה לכן מי שמתכוון להישאר ללילה בחניון הקרוואנים יחסוך זאת. חניונים - בכל החניונים המחיר ללילה כולל לינה עם קרוואן לפי מס' האנשים, כולל חיבור לחשמל, מי שחפץ להתקלח במקלחות החניון ישלם ל-5-6 דק' מקלחת. לפי מדיניות החניון, התשלום יבוצע ע"י מטבעות של החניון או כרטיס אשר מטעינים במשרדי החניון. כנ"ל לגבי כביסה ומייבש.

15.07 יום ד'
החלפת מטבע - בנורבגיה אין EXCHANGE בתדירות גבוהה כמו בשאר מדינות אירופה, לכן כשנתקלים באחד כזה שווה להחליף סכום שיספיק למספר ימים אך לשים לב שהשער לא נמוך מדיי. אנו החלפנו בשדה התעופה ובבנק בלילהאמר למשל וקיבלנו שער הרבה יותר טוב לעומת EXCHANGE בברגן על אף העמלה ששילמנו בבנק (עדיף). מהונדרפוסן נסענו לכוון לילהאמר ומשם לכוון דרך פר-גינט (כביש 254). בכניסה יש מחסום בו יש לשלם דמי מעבר במטבעות או באשראי בלבד. דרך זו מאריכה את הנסיעה צפונה בכשעתיים לעומת כביש E6, אך זה שווה מאוד - בדרך אין כמעט נפש חיה גם לא הרבה רכבים ויש בה נוף אלוהי והרגשה מיוחדת! משם חזרנו ל-E6 ב-VINSSTRA לכוון DOMBAS ומשם בכביש E136 ל-ANDALSNES לחניית לילה. ביום זה התקדמנו הרבה כי במסלול זה הנסיעה יחסית איטית אך ככל שמצפינים כמעט ואין חושך לכן ניתן להתקדם עד שעות מאוחרות כיוון שיש אור כמובן כל עוד יש כוח לנהוג. לאלו שרוצים לישון רק בחניון מוסדר הכניסה ללינה ניתנת עד השעה 22:00-23:00 עפ"י מדיניות החניון. ראויה לציון הדרך בין DOMBAS ל-ANDALSNES עם נוף עוצר נשימה הכולל גם את קיר הטרולים (קיר אנכי המתנשא לגובה של 1800 מ').

16.07 יום ה'
נסיעה לכוון דרך הטרולים (כביש 63). 11 סרפנטינות עם נוף שאין לתאר במילים!!!בסוף יש חניון שם יש חנויות לתיירים, מזכרות וכן תצפית יפה על כל העמק. מעבורות - משם המשכנו עם הכביש בתוך טבע מהמם עד ל-LINGE משם במעבורת ל-EIDSDAL.חצייה של 10 דקות, תדירות המעבורות כל 10 דק'. התשלום במעבורת נלקח עפ"י מס' הנוסעים בקרוואן, גודל הקרוואן ומרחק החצייה. כשמגיעים לאזור חציית מעבורות יש שילוט מעולה לפי שם העיר אליה רוצים להגיע וכן באיזה מסלול להתמקם וכרטיסן יגיע אליכם לצורך תשלום, הנורבגים בתחום התיירות מסודרים להפליא - שאפו. מ-EIDSDAL המשכנו לכוון ה-GEIRANGERFJORDEN באותו כביש יש 2 תצפיות, הראשונה משמאל לכביש יש שלט INFO חניון עם שולחנות עץ לא ניתן לפספס, תצפית על הפיורד פחות יפה מהשנייה אך יש שם מסלול הליכה של כ-4 ק"מ מומלץ מאוד, מסלול בטבע קסום בו חוצים גשר עץ קטן מעל מים זורמים כמובן ואויר משגע, המסלול בדרגת קושי קלה (מיועדת גם לילדים קטנים). משם לתצפית השנייה על הגיירנגר פיורד, חונים על הכביש בצידי הדרך ומתצפתים - מהמם!!! משם יורדים עם הכביש כ-10-15 דק' נסיעה ולפני כפר גיירנגר יש שלט לחניון GEIRANGERFJORD CAMP בכפר GRANDE שבו נשארנו ללילה בצמוד לפיורד היפה, החניון השני נמצא בהמשך הכביש ליד הכפר GEIRANGER. בחניון עצמו למי שחובב דייג חייב להביא חכה המים מלאים בדגים ולמי שלא מעוניין בדייג ניתן לשכור סירת מנוע ולשוט בפיורד. אנו עשינו זאת והיה כיף אדיר (סירות להשכרה בעלות סבירה לחלוטין, תלוי בנפח המנוע ובמס' הנוסעים) או פשוט לשבת וליהנות מהנוף של הפיורד וכל המפלים המתנקזים אליו. לילה טוב ניפגש מחר.

17.07 יום ו'
מסלול הליכה יפה - לאחר לילה גשום התעוררנו לבוקר שטוף שמש התארגנו ויצאנו על כביש 63 לכוון DALSNIBA למסלול הליכה כ-2 ק"מ מהחניון ל-SOTERSFOSSEN (פונים שמאלה מהכביש מספר דקות מהכפר,יש שילוט), נוסעים בדרך עפר יש לנסוע בזהירות עד לחניון קטן שם יש חנות מזכרות ומסעדונת שם ניתן להצטייד במפת המסלול וכן ניתן לקחת מקל הליכת הרים ללא תשלום ולהחזירו בסוף, למי שחפץ לשמור את המקל למזכרת אין בעיה בעלות נוספת. אורך המסלול כ-2 ק"מ לכל כוון אשר בסופו מגיעים למפל וניתן להיכנס מאחוריו ולהרגיש את  הקור ולשמוע את רעש ועוצמת המים בנפילה, חוץ מזה הנוף הנשקף מסביב מדהים פסגות מושלגות, מפלים והרבה ירוק עד ש"כואב" בעיניים. דרך ראשונה היא בעלייה תלולה יותר אך קצרה במקצת, הדרך השנייה עם שיפוע יותר מתון וקצת יותר ארוכה. אני כמובן ממליץ לעלות ולרדת בשני המסלולים בשביל הגיוון. דרגת קושי בינונית לדעתי, בני הקטן כבן 4.5 הלך כ-40% מהדרך לבדו ואח"כ על כתפיי, למי שאוהב לטייל זהו מסלול כייפי. הילדים שלנו מאוד נהנו. היתרון - בהמשך הנסיעה החבר'ה עייפים ויש שקט מופתי בקרוואן. המשכנו על כביש 63 לכוון DALSNIBA (תצפית יפה על גיירנגר פיורד) ומשם המשך נסיעה עד לכביש מס' 15 אשר ממנו לכוון STRYN ישנן 2 אפשרויות: האחת מהירה וקצרה יותר דרך מנהרה. השנייה ארוכה יותר נוסעים לכוון GROTLI ועולים על כביש 258 (27 ק"מ) או בשמו "כביש סטרינפיל הישן", דרך ברובה לא סלולה מעפר ובניגוד למה שכתוב באתרים דיי נוחה לנסיעה ולא עמוסה כלל עם נוף חלומי - לא לוותר. המשך נסיעה בכביש 15 עד לעיירה OLDEN שם אנו עצרנו לחניית לילה במרכז העיירה.

18.07 יום שבת
בבוקר נסענו לכוון קרחון BRIKSDAL כ-24 ק"מ  מ-OLDEN. דרך עם נוף מדהים - כל האגמים עם צבע מים טורקיז והשתקפות כמו מראה, פשוט לא רואים דברים כאלה- מהמם!! מחנים את הרכב בחניון ומשם הולכים ברגל לקרחון כ-60-75 דק' בעלייה תלוי בקצב המשתתפים ובחזרה בירידה כ-30-50 דק'. הקרחון עצמו מאוד יפה אך בניגוד למה שהיה כתוב באתר כבר כ-4 שנים לא ניתן לבצע עליו טיפוס עם מדריך, הטיפוס מתבצע בקרחון אחר באזור (שעות ולו"ז ניתן לברר במודיעין של OLDEN), זהו טיול של 6 שעות (לא פחות) והגיל המינימלי הוא 8, לכן לנו זה לא התאים. אך לעניות דעתי זוהי חוויה שווה רק לקחת בחשבון את הזמן בלו"ז הטיול. משם נסענו לכוון FLAM בכביש 60 לכביש 5 דרך FJAERLAND כביש בו עוברים דרך מספר מנהרות - מרשים למדיי. בהמשך פונים לכביש 55 לכוון DRAGSVIK, עולים על מעבורת ל-VANGSNES, ממשיכים בכביש 13 וב-VINJE פונים מזרחה ל-E16 עד ל-GUDVANGEN. מכאן ניתן להגיע ל-FLAM דרך 2 מנהרות באורך 11.4 ו- 5 ק"מ או בהפלגה ב-NAEROFJORDEN האורכת כשעתיים, אך לא בכל יום ניתן לעלות עם הקרוואן אלא רק כל יומיים לכן תלוי מתי מגיעים. מסיבה זו אנו נסענו דרך המנהרות, לדעתי שווה לנסוע בכוון אחד במעבורת מכיוון שההפלגה בפיורד הצר ביותר מאוד מיוחדת ובחזרה ברכב (כי חבל על הזמן ההפלגה די ארוכה) ואם לא הגעתם ביום הנכון אז להשאיר את הקרוואן ב-GUDVANGEN ולחזור באוטובוס מ-FLAM. לא ידוע לי מחיר הנסיעה והלו"ז של האוטובוסים - יש לברר במקום ואם הרעיון בכלל אפשרי. הגענו ל-FLAM לקראת חצות עדיין קצת אור בשמיים חניון הקרוואנים כבר נסגר לכן ישנו בחוץ בחניון של כביש ראשי.

19.07 יום ראשון
בבוקר לקחנו רכבת FLAM-MYRDAL. החניה לקרוואן ללא תשלום (מפתיע). המסלול יפה אך לדעתי לא שווה להוציא סכום כזה של כסף על נסיעה ברכבת, ישנה אפשרות מעניינת לנסוע ברכבת עד ל-MYRDAL ולחזור באופניים שמשכירים ב-FLAM ועולים עימם לרכבת זהו מסלול של כ-20 ק"מ בירידה - שווה מאוד. משם נסענו בכביש  E16 עד ל-VINJE כביש 13 לכוון VOSS ועולים שוב על E16 לכוון BERGEN. חניון ליד ברגן - אנחנו בחרנו ללון בקמפינג כ-10 ק"מ לפני העיר ברגן, חניון LONA ליד אגמון כמובן חניון נקי ומסודר - מומלץ. למי שנשאר יותר מיום אחד בברגן כדאי ללון בחניון יומיים ויש בצמוד לחניון תחנת אוטובוס עד לברגן ואז זה חוסך תשלום אגרה בכניסה לעיר עם הקרוואן חוסך הסתובבות מיותרת עם קרוואן בעיר וכן תשלום לחנייה, כי בסה"כ אוטובוסים לא כ"כ יקרים בנורבגיה.

20.07 יום שני
ברגן - אנו התמקדנו במרכז יש מדרחוב עם הופעות רחוב מדליקות וכן שוק דגים  למי שאוהב זה פשוט חובה (הכל טרי טרי מהים) עיר מאוד יפה ואירופאית. בכניסה לערים גדולות כמו ברגן, אוסלו וכו' יש בכניסה לעיר או קצת לפני , מצלמות בדומה לכביש 6 שמצלמות את לוחית הרישוי, לכן יש צורך לשלם את האגרה תוך 3 ימים באחת מתחנות הדלק אשר מופיעות בשילוט אשר בצידי הכביש, יש למלא טופס ובו רושמים תאריך כניסה לעיר והשעה והעלות תלויה במדיניות העיר. מכאן התחלנו לנסוע לכוון אוסלו, רק הפעם עלינו על כביש 7 דרך הררית עם התקדמות יותר איטית אבל נוף משגע ומאוד מרגיע- שווה! הגענו ל-BRURAVIK עולים על מעבורת ל-BRIMNES שייט של כ-10-15 דק' עם הקרוואן, המשכנו לעיירה EIDFJORD ושם עצרנו לחניית לילה במרכז קניות קטן.

21.07 יום שלישי
EIDFJORD
היא עיירה מאוד קטנה סביבה נוף הרים יפהפה. בבוקר נסענו  ל-KJEASEN זו חווה חקלאית מבודדת ב-600 מ' גובה אין הרבה מה לעשות בה אך ממנה נשקף נוף מהמם לפיורד ולעיירה שלמטה, לשים לב הכביש אשר מוביל לחווה הינו לרכב אחד בלבד, לכן בכניסה יש שילוט עם שעות מותרות לעלייה ולירידה כי אין מקום לשני רכבים. משם נסענו ל-VORINGFOSSEN מפל ענק ניתן להגיע רגלית ולראותו בתצפית מרחוק או בנקודת תצפית שנייה על המפל ממלון FOSSLI. אנו היינו באזור ביום מאוד גשום במידה ומגיעים ביום יפה יש אפשרות להשכיר סירות רפטינג, נראה לי מאוד שווה כיוון שהנוף משגע. המשכנו בכביש 7 דרך GEILO עד ל-FLA שם עצרנו ליד תחנת המשטרה לחניית לילה.

22.07 יום רביעי
ביקרנו בפארק הדובים בעיירה FLA, פארק נחמד לא מדהים, אך הוא ברוח האזור - רואים שם חיות מקומיות כמו דובים, אייל הצפון ועוד. המשכנו ליעד האחרון - אוסלו. חניון ליד אוסלו - באוסלו אני לא ממליץ להסתובב עם קרוואן. זו עיר אירופאית גדולה והחנייה יקרה, הפתרון - ישנו חניון בפאתי העיר שנקרא EKEBERG כשנכנסים לעיר יש בכביש הראשי שילוט מאוד ברור לכוון השכונה הזו. קצת ערנות לשילוט ולא תפספסו. הגענו לחניון לחניית לילה.

23.07 יום חמישי
בבוקר קנינו כרטיס נסיעה בתחבורה ציבורית (אוטובוס, חשמלית ומטרו) ל-24 שעות, מאוד משתלם, מהחניון באוטובוס כ-15 דק' עד לתחנת הרכבת ששם זהו תחילת הרחוב הראשי אשר מוביל בסופו לארמון המלך, פרט לכך בין האתרים נסענו בחשמליות וזה כמובן חוסך זמן הליכה ממושך וניתן להספיק ולראות הרבה יותר אתרים ביום כיוון שאוסלו עיר גדולה. אוסלו עיר מאוד מרשימה. לנו היה רק יום אחד לשהות בה, אך כמובן יש עוד הרבה מה לראות. בערב חזרנו לחניון ללינת לילה אחרונה לטיול זה.

24.07 יום שישי
בבוקר התארגנויות אחרונות ונסיעה צפונה בכביש  E6 לכוון KLOFTA נסיעה של כ-45 דק' וזיכוי הקרוואן. זיכוי מאוד קפדני כמו בקבלת הקרוואן, במהלך הטיול באחת הפניות נשרט הדופן התחתון במהירות מאוד נמוכה בשל אבני דרך ונאלצנו לשלם קנס, וראוי לציין שקיבלנו הכל חזרה מחברת הביטוח בארץ. הביטוח אשר הומלץ לנו לעשות בארץ - הוא הרבה יותר זול מהביטוח שמציעים בחברת הקרוואנים, ולדעתי חובה לעשות ביטוח כיוון שזהו כלי רכב גדול ולפעמים ישנן חבטות או שריטות שאין שליטה עליהם וחבל על הכסף.

לסיכום
אז תודה לחברת מוטורהום על ההמלצה ובכלל על הייעוץ וההכוונה של הטיול והשירות הטוב אשר קיבלנו מהמלווה הצמוד לטיול - רועי. היה טיול פגז ונהננו מכל רגע. כמו שציינתי בתחילה נורבגיה ארץ מדהימה ביופייה מאוד נהיננו בטיול, לדעתי טיול בקרוואן הוא טיול מאוד מגבש את המשפחה, כולי תקווה כי המידע שכתבתי יעזור למטיילים הבאים.

קבלו הצעה