הרכב: זוג הורים ושלושה ילדים
מספר ימי הטיול: 14 ימים
אוקטובר 2008
התחלה וסיום בדיסלדורף
רציתי לשתף בהגשמת חלום שלנו.
יצאנו ביום חמישי 10 באוקטובר 2008 לטיול קרוואנים (החבילה ההולנדית/"טוס וסע"), לאחר די הרבה זמן שאנחנו מתכננים וחולמים לעשות משהו כזה.
היום אני יודע בוודאות שזו אמנם הייתה הפעם הראשונה אבל בוודאי לא האחרונה ולמעשה כבר ביום האחרון לטיול התחלנו לתכנן את הטיול הבא...
יצאנו עם הרבה חששות, חמישה - רעייתי ניצה ואני ושלושת ילדינו (10 ,16 ,21) פעם ראשונה שחמישתנו בחלל די מצומצם ובתקופה לא קצרה (שבועיים) כשכל אחד עם הרצונות והאופי שלו. מכיוון שלא היה לנו ניסיון בסוג טיול שכזה החלטנו להתכונן אליו בעזרת ניסיונם של כל אלו שכבר חוו, ניסו, נהנו וכתבו על כך.
עבודת ההכנה
במשך שבועיים לפני הטיול התכוננו בצורה די יסודית כמעט על כל המסלול (המקומות היחידים שהתווכחנו והיו חילוקי דעות לגביהם היו אלו שלא הכנו מראש ולשמחתי היו מועטים מאוד) ואחד הדברים היפים שיצאו מהשבועיים האלו היה שיתוף מלא של הילדים בהכנות - כל אחד מהם בדק לגבי מקומות ואתרים שהוא היה רוצה לראות מה עושים שם, היסטוריה קצרה והסברים למה לצפות, חניונים (חשוב לתכנן חניונים ידועים מראש ואז האפשרות לאלתורים הרבה יותר קלה, יודעים שגם אם לא מוצאים משהוא אחר תמיד יש את מה שתכננו) איך להתנהג בקרוואן, מה ללבוש, מזג האוויר, מפות GPS. האינטרנט מלא באתרים מעולים, נעזרנו באתר של מוטורהום, למטייל, של יונית אבני ועוד... אתר מעולה נוסף שעוזר בהכנות הוא אתר המפות של גוגל - אל תוותרו על השימוש בו! לאחר שכל אחד הביע את רצונותיו ולאחר שנעזרנו במכתבי המטיילים - נקבע המסלול.
המסלול
ברובו היה בהולנד עם מעבר דרך בלגיה (יום וחצי) ומשם לפריס לדיסנילנד צרפת.
נחתנו לאחר טיסת לילה בחמש בבוקר בקלן בגרמניה. אם לא תתאמו עם תחנת הקרוואנים מראש על קבלת הרכב מוקדם עדיף להישאר בתקופה הזאת בשדה התעופה למצוא ספסל נוח ולנוח לפחות שעתיים שלוש (מחוץ לשדה קר מאוד באוקטובר בבוקר). מהשדה לקחנו מונית למולהיים (כעשרים קילומטר צפונית מדיסלדורף) לתחנת הקרוואנים. חשוב בזמן קבלת הרכב לשאול גם את מה שנראה טרויאלי וברור ולקחת את הזמן בסבלנות ללמוד איך לתפעל את הרכב בצורה הנוחה ביותר.
אחד הדברים החשובים שלמדנו בתחנה היה שבהולנד אסור לחנות חניה יבשה ולמעשה מותר לחנות רק בקמפינגים מסודרים! קחו את זה בחשבון בעיקר מבחינת התמחור והתקציב של הטיול. מכיוון שהיינו עייפים לאחר הטיסה והיום שעבר החלטנו לעצור ולהעביר את היום הראשון בהתארגנות ולינה בגרמניה (מומלץ ביותר!). למחרת ביקרנו בסופר המקומי וקנינו השלמות למה שלא הבאנו מהבית - למרות התנגדותי המטופשת, ניצה דאגה להביא תיק מלא אוכל מהארץ מה שהסתבר כצעד נבון בהחלט, הרבה פסטות, קטניות, תבלינים, מרקים, תה, קפה ושימורים שונים (צריך רק לשמור לא לחרוג במשקל). למעשה הקניות שלנו הצטמצמו למוצרים טריים (לחם חלב בשר) מה שהקל בצורה רצינית על התקציב ועל בנית התפריט והתאמתו לחיכו של כל אחד מאיתנו.
העברנו את הלילה בגרמניה בתחנת דלק על הגבול עם הולנד (חניון מסודר עם מקלחות ושירותים מסודרים ואפשרות למילוי מים וריקון מים מהקרוואן. יש כאלה כמעט בכל תחנת דלק בגרמניה). למחרת נסענו לארנהיים שבהולנד לספארי ולמוזיאון הפתוח (שמציג את הולנד בקנה מידה חי לאורך מאות שנים), טיפ: מומלץ לקנות כרטיס משולב לשני האתרים ביחד (המחירים מופיעים באתרים הרשמיים שלהם) - זה מוזיל את הכרטיס בצורה רצינית. בערב לאחר הביקור נסענו לחניון שנמצא בכניסה הצפון מזרחית לשמורת הטבע הוהא פלואה כעשרים קילומטר דרומית לאפלדורם. חניון מעולה עם תנאים ברמה גבוה Camping de Pampel. בעונה מומלץ להתקשר ולהזמין מקום מראש. לנו באוקטובר לא הייתה בעיה להגיע ולהיכנס ישר (המחיר כמעט בכל מקום מחושב לפי רכב עם שני נוסעים ועל כל נוסע נוסף משלמים).
למחרת נסענו לשמורה (יש חניה בחוץ ואין צורך להיכנס עם הרכב פנימה). לקחנו אופניים (מחולקות בחינם בכל כניסה) ונסענו לטייל בשמורה. חוויה נהדרת, לאלו שאין להם כושר ניתן להשאיר את האופניים כמעט בכל מקום בשמורה ולחזור עם האוטובוס הפנימי למרכז (למוזיאון) או לשער שהגעתם דרכו. לאחר השמורה נסענו לאפלדורם לארמון המלכה שנפתח לאחר שיפוץ רציני לציבור רק השנה, בהחלט שווה ביקור של שעתיים, שלוש. מאפלדורם המשכנו אחה"צ צפונה לחיתהורן (ונציה ההולנדית) ומצאנו חניון בחווה חקלאית מקסימה מעבר לכביש הראשי המשלבת תיירות עם חקלאות.
לבעל החווה קוראים יאן ויש לו רפת פרות ומשק חקלאי שפתוח למבקרים חופשי, יש במקום גם מלון ומסעדה ואת כל התנאים לקרוואנים ברמה טובה כולל מכונת כביסה ומייבש. למחרת בילינו בחיתהורן – עצה קטנה, למי שלא מתכנן ארוחה רומנטית או משהוא אחר בלב האגם מספיק סיבוב של שעה (יש כמה אפשרויות ולחברה שלי הספיקה שעה של שיט להבין את הפרנציפ). בצהריים נפרדנו מיאן ואשתו ועלינו צפונה במטרה לנסוע על הסכר הגדול להורן. הסכר אורכו 30 קילומטר ומי שקצת צפוף בזמן יכול לוותר עליו ולעבור על הגשר הקטן יותר שמוביל לאי מרקן. את הלילה בילינו בחניה יבשה (אסור אבל...) בדרך להורן.
היום למחרת הוקדש לכפרי ה"דייגים" הורן וולנדם לאורך החוף, שלטעמי נראים היום כמו כל אתר תיירות על חוף הים עם מרינה ורחובות עתיקים והמון חנויות תיירות ומסעדות. לשמחתנו היה מזג אויר נהדר והמצב רוח היה מעולה. אחה"צ המשכנו לזנזסחאנס (מאוד דומה למוזיאון הפתוח בארנהיים ולמי שממהר אפשר לוותר עליו ולראות את תחנות הרוח במקום הרבה יותר מרשים שנקרא קינדר-דייק) שהיה סיום נחמד ליום הזה.
את הלילה העברנו בחניון מזרחית לאמסטרדם שנקרא GAASPER AMSTERDAM - החניון הזה לטעמי סתם יקר עם שירותים שלא מצדיקים את המחיר ויתרון היחידי שלו הוא שהוא במרחק הליכה (5 דקות) מהמטרו של אמסטרדם ואין צורך לנהוג לעיר עצמה.
למחרת בילנו באמסטרדם – בבית אנה פרנק מומלץ לקנות כרטיסים באינטרנט (אם אתם יכולים לתכנן את ההגעה בשעה מדויקת) כך לא צריכים לעמוד בתור ארוך שלא נגמר, ונכנסים דרך דלת צדדית. לאחר אמסטרדם נסענו למחרת להאג דרך אלסמיר לבורסת הפרחים ולצערי הגענו מאוחר עם סיום המסחר באותו יום (09:30) והחלטנו לשנות את המסלול ולחזור מהאג בערב על מנת להיות למחרת מוקדם בבורסה. האתר המרכזי בהאג מבחינתנו היה המדורודם (מיני הולנד) אתר מושקע ומרשים – כדאי לבדוק מראש אם יש מופעים בערב ולתכנן את הביקור לפי זה , כשהיינו העלו מופע של לייזרים והולוגרמות שהראו את סיפור בנית הסכרים בהולנד – חוויה נהדרת. בסוף היום לאחר ביקור בטיילת (אסור לפספס בקיץ – לנו היה קצת קר ורטוב) ובילוי של כמה שעות בעיר העתיקה חזרנו לאלסמייר על מנת להתייצב מוקדם בבוקר בבורסת בפרחים. הקמפינג הקרוב ביותר לשם נקרא אמסטרדם בוס עם שרותים ותנאים מצוינים (כמו בכל הקמפינגים מומלץ להתקשר בעונה מראש ולבדוק אם יש מקום, מחוץ לעונה אין בעיה לדבריהם).
לבורסת הפרחים הגענו מוקדם (07:30) וזה היה שווה את ההשכמה המוקדמת, חגיגה של צבעים מדהימה אסור לפספס בשום אופן. יש במקום הסברים בכל קטע גם בעברית. הביקור בבורסה נמשך כשלוש שעות לכל היותר (עד סיום המסחר). משם נסענו דרומה לכיוון פארק אפטלינג, בדרך עברנו במקום שנקרא "קינדר דייק" שיש בו 19 תחנות רוח אמתיות (לא שיחזור) שפועלות ומשמשות למגורים עד היום, תחנה מספר 2 פתוחה לקהל הרחב ומומלץ ביותר לביקור.
הגענו לאפטלינג בערב וחנינו בקמפינג Duinlust duinlaan1 ,5171RN Kaatsheuvel. אני מדגיש את הכתובת מפני שיש במקום עוד כמה קמפינגים שלא מתאימים לקראוונים וקל להתבלבל גם עם GPS. הקמפינג במרחק 20 דקות מהאפטלינג ומצויד בכל התנאים והשרותים ברמה גבוהה ללא תשלום נוסף עבור מקלחות וחשמל. האפטלינג קיבל את היום המלא המגיע לו ובערב נסענו לברוז' בבלגיה. בברוז' יש בחלק המערבי צמוד לעיר העתיקה חניון (חצי יבש) עם חיבור למים ביוב וחשמל (ללא שירותים או מקלחות) והוא ממוקם ב-BUITEN BEGIJNENVEST כביש R30 המקיף את העיר (למגיעים מכיוון ה-N50 - פונים שמאלה ולאלו המגיעים מכיוון דרום לפנות ימינה) בבוקר צריך להעביר את הרכב לחניית יום מעבר לכביש. החנייה במרחק 5 דקות הליכה מהעיר ומגיעים ישר לאגם Minnewater. ברוז' היא עיר מקסימה של תעלות, שוקולד (חנויות השוקולד נראות כמו חנויות תכשיטים עם עיצוב מדהים) ותחרה ומומלץ למצוא זמן לבקר במוזיאון השוקולד.
בערב נסענו דרומה לפריז והגענו לפריז בבוקר (לאחר חניה יבשה בדרך) לקמפינג ביער בולון שהוא למעשה היחידי שבאמת בתוך פריז ולמי שרוצה להסתובב בפריז הוא המועדף מבחינת הנגישות. המחיר שלו יקר, שרותים ברמה בינונית ויש שם הסעה בתשלום עד למטרו ובעונה חובה להזמין מקום מראש, גם כשאנחנו הגענו הוא היה עמוס מאוד. טיפ: ניתן לרכוש שם כרטיסים לדיסנילנד ולחסוך את העמידה בתור. לאחר בילוי של יום בפריז נסענו למחרת לדיסנילנד ובפעם הראשונה ששמחנו שיורד גשם, בגלל הגשם לא היו תורים ולאחר חצי שעה מתרגלים לטפטוף והוא לא מפריע וניתן ליהנות כמו שצריך.
הספקנו לעבור בשני הפארקים ולטעמי האישי למבוגרים יותר האולפנים הרבה יותר מעניינים. חשוב לדעת שגם אם קונים כרטיס לפארק אחד אפשר להמיר אותו לכרטיס משולב בקופות ולא צריך לקנות עוד אחד אם רוצים באותו יום להכנס לשני הפארקים. בלילה נשארנו לישון בחניה של הדיסנילנד (יש שם חניה מסודרת לקרוואנים עם שירותים מקלחות מילוי וריקון מים וביוב רק בלי חשמל ללא תשלום נוסף, מי שרוצה ללכת לפרק גם למחרת צריך לשלם עוד חניה, מי שלא לא צריך ויכול בבוקר לצאת בזמנו הפנוי). בבוקר התחלנו לנוע צפונה לכיוון מולהיים בגרמניה ומכיוון שנותרו לנו יומיים החלטנו לנסוע דרך לוקסמבורג. את הדרך התחלנו על האוטוסטראדה A4 ומהר מאוד ירדנו ממנה ונסענו בכבישים צדדים משני טעמים:
• ה-A4 - הוא כביש אגרה וכל 30/40 קילומטר צריך לשלם.
• הדרכים הצדדיות בחבל הארדנים פשוט מדהימות ביופיין וזו חוויה נהדרת סתם לנסוע בהם בייחוד בתקופת הסתיו עם כל הצבעים של היערות מסביב.
לאחר ביקור קצר בלוקסמבורג (כמה שעות ושווה לדעתי יותר) המשכנו לגרמניה לסיום הטיול.
כמה טיפים לסיום
• אין צורך לקחת ערמות של בגדים, בכל קמפינג רציני יש מכונת כביסה ומייבש.
• חשוב להצטייד בהרבה מטבעות של חצי יורו. כמעט כל המכשירים עובדים על המטבע הזאת - מכונת כביסה, יבשנים, מקלחות ועוד...
• כשבודקים מחירים בקמפינג לבדוק אם המחיר כולל חשמל, מקלחות, מילוי מים, ריקון מים וריקון ביוב ולכמה אנשים.
• את המקום שחוסכים בבגדים לא להתבייש ולמלא באוכל (אמנם יש הכול בסופרים אבל בשביל ילדים אין כמו האוכל המוכר של הבית וזה מקל בצורה משמעותית על התקציב) בחטיפים פיצוחים ולא לשכוח להביא קפה.
• יש פטנט נהדר שנקרא שקיות וואקום שאורזים איתו שמיכות, מעילים וכל מה שתופס נפח אויר מיותר ולאחר יניקת האוויר מהשקיות מתברר שיש עוד המון מקום.
• לבדוק שחיבורי ה-12V שקעי המצית תקינים ועובדים ולברר איפה הפיוז שלהם ואיך מחליפים אותו (לא מסובך) ולהצטייד בכמה, זה די מעצבן שהסוללה של ה-GPS מתרוקנת בדיוק כשאתה מחפש כתובת וחיבור החשמל לא עובד או שהמחשב לא עובד. לאלו שנוסעים עם ממירי מתח 12-220V צריך לבדוק אם התקע של הרכב מתאים לעומס (לפחות 400W).
• ההכנה עשתה לנו את הטיול - יותר מכל טיול אחר שיצאנו אליו (והינו בהרבה) טיול מסוג כזה דורש הכנה וירידה לפרטים הקטנים של כל יום, ואז כשיודעים לאן נוסעים והילדים מנווטים ומכינים את עצמם חלק גדול מכאב הראש של איך להעסיק את הילדים ומה לעשות איתם ולאן לנסוע ומה לעשות אחר כך ואם מגיעים וסגור מה לעשות וכל שאר הדברים שיכולים לעצבן ולהרוס את המצב רוח פשוט לא קייימים!
• בקשר להכנה עצם זה שכולם היו שותפים בבחירת המסלולים והתכנים היה מעולה וגרם לאווירה נהדרת של טיול משותף לכולם.
• לא להתעצל ולרוקן את השרותים בכל הזדמנות שיש (זה די מסריח כשהם מלאים ואין איפה לרוקן).
אז כמו שאמרתי בתחילת דברי זו הייתה הפעם הראשונה שלנו בטיול מסוג זה ובהחלט לא האחרונה! תודה ונתראה בטיול הבא!
אודי, ניצה, סיון, סער ועידן שריר, כפר חיטים