אירופה

אפריל 2008
התחלה וסיום בפרנקפורט

לצוות מוטורהום שלום,
נהנינו מאוד בטיול בקרוואן שערכנו בפסח ביער השחור בגרמניה.
מבקשים להודות לכם על עזרתכם בארגון החלק ה"קרוואני" של הטיול, על שירותכם האדיב שעמד בכל הנדנודים (מבטיחים שבפעם הבאה ננדנד פחות).
יישמנו טיפים רבים שקראנו ממכתבי קוראים באתר שלכם, והחלטנו לכתוב גם...

אנחנו משפחת סוקול - דפנה, רפי והילדים אורי, נמרוד ונדב (16, 13, 9). לאחר דיבורים של כמה שנים על "טיול בקרוואן", החלטנו לנסוע השנה. מאחר והכי משתלם לשכור קרוואן בגרמניה החלטנו לטוס לשם. כדי לא לבזבז זמן על נסיעות, בחרנו להישאר לטייל בגרמניה, מה גם, שהתאים לנו אופי הטיול ביער השחור, בין עיירות/כפרים קטנים, עם הרבה טבע, נוף ואטרקציות לילדים. ארזנו ארבעה תיקים/מזוודות גדולים + שני תיקי גב קטנים, ויצאנו לדרך.

נסענו באפריל, טרום העונה. אמנם היה קצת קר ואפור בחלק מהימים, אבל מזג האוויר לא קלקל לנו תכניות. בכלל, טיול באירופה, שלא בעונה, הוא נעים יותר מבחינת הצפיפות באתרי קמפינג/אתרי תיור וכמובן גם זול יותר.

הגענו לפרנקפורט ביום ג', 15/4, בתשע בוקר. משם נסענו במונית לתחנת השכרת הקרוואנים (מרחק נסיעה 5 דקות במונית). חיכה לנו קרוואן חדש מדגם C (היינו הראשונים שנסענו בו). סוג הקרוואן הפתיע לטובה מבחינת המבנה הפנימי והנוחות, והוכיח את עצמו גם במשך הטיול. לאחר קבלת הסבר מקיף על תפעול המערכות ובדיקה פנימית וחיצונית, פרקנו את המזוודות ויצאנו לדרך, השעה 12:00. הסתייענו ב-GPS ששכרנו בנתב"ג, יש לציין, שאנחנו לא יכולים לתאר היום את הטיול ללא ה-GPS, שמאוד עזר לנו.

עלינו על הכביש המהיר A5 לכיוון דרום, כשמטרתנו היא פארק אירופה. לאחר כשעה של נהיגה, הילדים ואנחנו כבר מעולפים מעייפות, נאלצנו לעצור למנוחה בצד הדרך. פשוט מאוד עלינו למיטה, שמעל הכיסאות הקדמיים, ושקענו בשעה של שינה. סטינו מהכביש המהיר לעיירה להמן (Leiman) לארוחת צהרים וערכנו קניות בסופרמרקט. לבסוף הגענו לעיירה רוסט (Rust), הצמודה לפארק אירופה, והתארגנו שם בחניון הקרוואנים. רכבות ההרים המפחידות של הפארק היוו נוף לארוחת הערב שלנו, שבושלה ונאכלה בקרוואן. התקלחנו במקלחות המחוממות של הקמפינג, ונערכו לשינה - סידרנו את המיטות (חלק מהכיסאות הופכים למיטות בלילה) ושקענו בשינה מיד.

קמנו ליום אפרפר, מלאי התרגשות. אכלנו פנקייקים לארוחת בוקר (בקרוואן) והתארגנו עם סנדביצ'ים וכל מיני, ליום בילוי בפארק אירופה. הפארק נמצא במרחק צעידה, וכבר כאשר הלכנו לעבר הכניסה, שמענו את צרחות הנהנים ברכבות ההרים. ב-Information הנמצא לאחר הקופות, בכניסה לפארק, קנינו את כרטיס "היער השחור", שאכן הוכיח את עצמו ככדאי בהמשך. להפתעתנו הפארק המה אדם, כבר משעות הבוקר המוקדמות, למרות הקור והגשם הקל (הלונה פארק בארץ לא היה נפתח בכלל במזג אויר כזה). כולם נהנו מאוד. הילדים לא פסחו על אף מתקן, כולל הסילבר סטאר האימתני, ועל המועדפים - עלו מספר פעמים. ארוחת ערב אכלנו בקרוואן המחומם, באותו קמפינג, שהסתבר כחביב ביותר.

קמנו בנחת ליום השלישי, ולאחר ארוחת הבוקר התארגנו לצאת לדרך. נסענו לעיר פרייבורג (Freiburg) וטיילנו להנאתנו בעיר היפיפייה. הצטיידנו בקניות בסופר והמשכנו בדרכנו – דרום מזרח לכיוון Schauinsland. הגענו לשאוינסלנד, עלינו להר ברכבל (נכלל בכרטיס היער השחור) והופתענו למצוא על פסגתו הרבה שלג, בנוסף לנוף המדהים. בפסגה ישנם מסלולי טיול ומוזיאון מכרות - אנחנו וויתרנו בגלל קוצר זמן. משם התקדמנו בנסיעה דרומה, לעבר היעד של היום הבא - פארק Steinwasen. החלטנו לישון בחניה יבשה בכפר מושלג ומקסים, ולא הפסקנו להתפעל. בתים קטנים טובלים בלבן... הבטנו מהחלון בעת ארוחת הערב ונדמה היה שאנחנו בסרט, או לפחות בלוח שנה. קמנו בבוקר, ליום שמשי משגע, קרובים ליעדנו – פארק החבלים שטיינואסן (Steinwasen).

הפארק הפתיע אותנו לטובה, מבחר גדול של פעילויות, רכבות/מגלשות וכו'. בילינו שם מספר שעות והמשכנו לעיירה טודנאו (Todtnau), עוד מקום מדהים ביופיו, טובל בירוק ובשפע מים. בטודנאו "טיפסנו" להר ברכבל בנסיעה ארוכה ואיטית, נהנים מהמראות סביב. הילדים ירדו במורד ההר ברולר קוסטר מדהים, אנחנו ההורים חזרנו כזוג זקנים ברכבל. לא ויתרנו על טיול ברחובה הראשי של העיירה וההליכה בשביל המוביל למפל טודנאו. המשכנו בנסיעה לכיוון צפון, לחניון קמפינג ליד אגם טיטיזיי (Titisee). היום היה בהיר במיוחד, והדרך מקסימה. הקמפינג בו ישנו - Sandbank, היה ברמה גבוהה (4 כוכבים) עם מקלחות נקיות וריחניות. התעוררנו  לקול גשם, רעמים וברקים. שכבנו במיטה קצת יותר מאוחר, בכלל, הילדים התגלו כישנונים במיוחד, נאלצנו להעיר אותם כל יום, כדי להספיק לטייל. בארץ, במזג אויר כזה,  לא היינו חושבים להוציא את האף מהבית, אם לא חייבים. כאן החלטנו לא לשנות תוכניות. חזרנו קצת דרומה לפסגת הפלדברג( Feldberg) ההר הגבוה באזור.

כאשר הגענו לאתר ירד שלג, היה קר מאוד, ערפל כיסה את כל האזור, והראות הייתה לקויה ביותר. לאחר סיבוב קצר המשכנו בדרכנו, חזרה לאגם. עם צהרים הגענו לעיר Titisee. נהנינו מקפה ועוגת היער השחור ומגלידה, בבית קפה מול המים, ומהפלגה המקיפה את כל האגם וכוללת הסברים על האזור (כל הנ"ל כלול בכרטיס היער השחור). ארוחת צהרים אכלנו במסעדה תורכית (יש רבות כאלה ברחבי האזור). ה"Kebap" התורכי/גרמני (בכלל לא קבב, אלא שווראמה) קצר תשואות מהאוכלים. שוב יצאה השמש והיום הפך חלומי.

מאחר וחנינו על יד Action Forest (רח' Neustädterstraße 41), שראינו שהוא כלול בכרטיס היער השחור, חשבנו לעצור שם ולהעביר שעה בפעילות לילדים. כשהגענו לשם, הסתבר, שהפעילות אורכת יותר משלוש שעות(!) רפי והילדים הלכו לעשות קצת ספורט (הליכה על סולמות וחבלים במרומי העצים), ואני הלכתי לטייל לאורך האגם והחנויות שבמרכז הכפר. כולם הגיעו עייפים ורעבים, ומלאי חוויות מהפעילות האמיצה על החבלים בין העצים. החלטנו "לסחוב" עוד קצת את ארוחת הערב, ולנסוע למצוא מקום חנייה ללילה. המשכנו בתוואי המתוכנן, לכיוון צפון, וחנינו בצד הדרך, ליד נחל, ללינה בחניה יבשה. מדובר על מוצ"ש, ליל הסדר, אכלנו ארוחה טובה , ושרנו את כל שירי ההגדה. גם מי שנדמה לו שלא מעניין אותו, הצטרף לשמחה, ועשינו לנו מן ליל סדר.

למחרת, היום השישי לטיול, כבר מריחים את הסוף, לצערנו סוללת המצלמה לא נטענה ונותרנו ללא תמונות מהיום הזה. נסענו לעבר מפלי טריברג (Triberg). העיירה טריברג תיירותית ויפה, ושם גם מצאנו חניה מקורה, בחינם, לקרוואנים (חניה P3). המפלים נמצאים בשמורת טבע מקסימה במעלה ההר, ממש במרכז העיירה. כאן פגשנו סנאים והאכלנו אותם (ואת עצמנו) בבוטנים. קנינו מעט מזכרות בעיר והמשכנו לדרך שעוני הקוקיה, לפגוש את שעון הקוקיה הגדול בעולם, בכפר Schonach ולעבר העיר Wolfach. היום יום ראשון, הפארקים מלאי מבקרים, מגרשי החנייה מלאים. בקושי הצלחנו להשתחל למקום חנייה עם הקרוואן הענק. בעיר היה באותו יום שוק פשפשים, ותערוכת מכוניות שווה במיוחד (למבורגיני, פרארי וכל מה שניתן לדמיין). היה כיף להסתובב באווירה המיוחדת. מכאן נסענו ללון בקמפינג יפה בכפר קטן (Alisehof), על שפת נחל כמובן. בעל המקום נחמד מאוד ומספק לחמניות טריות (וסוף סוף לא מתוקות) בארוחת בוקר. בהחלט קמפינג מוצלח בעלות סבירה.

היום האחרון לטיול בקרוואן לפנינו, היו לנו תוכניות רבות ליום זה. המשכנו בנסיעתנו צפונה דרך היערות והגענו לעיר פרוידנשטדט (Freudenstadt). עוד עיר מקסימה - עוד יום קריר. חנינו וטיילנו בכיכר הענקית של העיר. סופרמרקט אחרון (להשלמת לחם, חלב ודברים טובים לארוחת ערב אחרונה מושקעת) והמשכנו. היה כבר די מאוחר ונאלצנו לוותר על הביקור בהיידלברג (Heidelberg), גם בבאדן-באדן לא טיילנו, אלא עברנו בנסיעה בלבד. עלינו על האוטובאן A5 בנסיעה מהירה (לפחות המכוניות, שטסו לצידנו, נסעו מהר) לפרנקפורט.

הגענו לקמפינג הקרוב לתחנת הקרוואנים (Morfelden), שכנראה יש לו בלעדיות באזור, כי הוא היה הקמפינג הכי יקר, והכי פחות טוב, מאלה שהיינו בהם. בכל מקרה הוא היה מתאים ללילה האחרון שלנו, ולמועד הגעתנו מוקדם למחרת בבוקר להחזרת הקרוואן. היום האחרון באמת, שוב צפוי לנו יום ארוך וקצת מלחיץ. קמנו מוקדם במיוחד. ניקינו את הקרוואן וכל מה שצריך. אכלנו ארוחת בוקר גדולה (היה צריך לאכול את כל השאריות, אוכל לא זורקים...) מה שלא אכלנו, ארזנו לדרך (צפוי לנו יום ארוך, כבר אמרתי?) ונסענו לתחנת הקרוואנים. נחתנו בחצרם בדיוק ב-9:00 (כמו יקים טובים), לאחר שמילאנו דלק (כנדרש) והספקנו גם לטעות בדרך, וכמעט להיכנס לשדה התעופה (באותו רגע כבר היינו מוכנים לטוס חזרה, ונראה לנו שהיום שלפנינו מיותר), למזלנו ה-GPS מיהר לתקן את הטעות ולהחזיר אותנו לכביש המתאים. בבדיקת הקרוואן, התגלתה שריטה על הפלסטיק בחלון הצדדי. עד עתה אנו לא יכולים להיזכר איך ומתי קרתה. שילמנו קנס (50 יורו), כפרה... השארנו את המזוודות שלנו בתחנה, לא לפני שנתנו עצות למשפחה הישראלית, שבאה לטייל בקרוואן אחרינו, ונסענו ברכבת למרכז העיר (תחנת הרכבת ממוקמת כמה דקות הליכה מתחנת הקרוואנים ואפשר לקנות כרטיס קבוצתי יומי).

טיילנו ברחוב הראשי היפה של פרנקפורט. הרבה חנויות ובתי כולבו גדולים. צעדנו לאורך הרחוב לעבר גן החיות ובילינו זמן רב בגן החיות היפה והמושקע. הלכנו חזרה לאורך הרחוב לתחנת הרכבת, משם לתחנת הקרוואנים, ומשם שוב לרכבת, כדי לנסוע בה, הפעם עם המזוודות, לשדה התעופה. הגענו לשדה התעופה חמש שעות לפני הטיסה. הזמן עבר מהר, קצת שיחקנו, קצת אכלנו, קצת הבטנו באנשים (הרבים). למזלנו הטיסה יצאה בזמן, ועברה בכיף. שבנו הביתה ל-40 מעלות חום. שמחנו ש"עשינו זאת", נהנו מאוד ומקווים ולעשות זאת שוב.

הטיפים שלנו
• תפעול הקרוואן פשוט מאוד, וצוות התחנה אדיב, יעיל ויסודי ועובר אתכם על כל הנדרש. הקפידו לנסות כל פעולה בעצמכם (זה נכנס כך יותר טוב לראש) ואל תחסכו בשאלות. דאגו לצלם את הקרוואן מכל הכיוונים, גם כמזכרת וגם לכל מקרה.
 תקופת השנה שבה טיילנו אולי קרה קצת (גשם הרי יכול לרדת גם באוגוסט) אבל הפיצוי בדמות שלג, האתרים הריקים למדי, מחיר ההשכרה הנמוך יותר וחוסר הצפיפות במרכזי הערים שווים את הקור (בקרוואן עצמו אין בעיה - יש חימום).
 GPS - כלי נפלא. מהר מאוד לומדים לסמוך עליו שיוביל אתכם  בדרך הקצרה או המהירה לכל מקום שתגדירו. בסבך המחלפים בכבישי גרמניה פשוט הכרחי.
 כרטיס "היער השחור" מומלץ בהחלט, אבל יש לנצל אותו בחוכמה, כי הוא תקף ל-3 ימים (לאו דווקא רצופים) בלבד. בכל יום כזה מספר האטרציות לא מוגבל. רשימת האטרקציות, שמקבלים עם הכרטיס, קיימת רק בגרמנית ולכן כדאי לאסוף כמה שיותר אינפורמציה, על אתרים הניתנים לניצול, לפני הטיול, ממכתבי מטיילים. כמו כן הוא ניתן לשימוש בפארק אירופה רק פעם אחת!
 חניון פארק אירופה מומלץ בחום. מיקום ואווירה מצויינים וגם הזול ביותר וכולל במחיר מקלחות, חשמל לקרוואן ונקודת ריקון שפכים ומילוי מים, כמו כן יש שם מסעדה נחמדה.
 בד"כ בחניונים נדרש לשלם עבור החשמל. אנחנו הגענו למסקנה שאם יש מטען לנגני ה-MP למיניהם ממצית הרכב אין צורך בחשמל כלל. המקרר יכול לעבוד על גז וכך גם המערכות האחרות. אנחנו במשך שבוע לא גמרנו מיכל גז אחד ויש 2 ברכב (לא נדרש להחזיר אותם מלאים).
 אנחנו רכשנו כרטיס Camping Card ACSI להנחה לקמפינגים, אבל התאכזבנו לגלות שאין בזה כמעט שום חיסכון. ההנחה תופסת לרכב + 2 מבוגרים בלבד ולכן למשפחה עם 3 ילדים, כאשר חשמל, מיסים וכו' לא נחשבים בהנחה, החיסכון שולי למדי.
 מומלץ להכין רשימת חניונים, הנמצאים בסביבות המסלול המתוכנן. למשל, האתר של ACSI. הכינו כתובת מדויקת של כל קמפינג ברשימה, כך שתוכלו להזין אותה ל-GPS. בגרמניה אין שלטי חוצות בכבישים ולא תמיד פשוט ל"התקל" בקמפינג בדרך, לכן עדיף להכין רשימה עם כתובות ומפה כללית שבה מסומנים אתרי הקמפינג.
 בקשו מדריך קמפינגים בתחנת הקרוואנים, הוא אמנם בגרמנית, אבל כולל את כל הקמפינגים באירופה וכתובותיהם, ויכול לסייע.
 למרות כל ההכנות לקמפינגים - אין בעיה לעשות "חניה יבשה" פעם ביומיים, זה חוסך ומאפשר לישון במקומות יפיפיים.
 בסופרמרקטים בגרמניה אין שקיות ניילון. הכינו תיקים לנשיאת המצרכים מראש.