טיול בר מצווה בגרמניה וצרפת / משפחת קוק, הוד השרון

הרכב: 2 משפחות
אפריל 2007
התחלה וסיום בפרנקפורט

הכל התחיל כשרצינו רעיון לבר מצווה עבור הבן נדב. לא רצינו בר מצווה עם אולם ורבע עוף, וחיפשנו רעיון מקורי. חברים המליצו לנו על טיול קרוואנים באירופה, שמתאים מאד לטיול בחו"ל עם ילדים. לאחר שקראנו את מכתבי המטיילים באתר האינטרנט של מוטורהום ישראל, גילינו את עולם הקרוואנים וקיבלנו יותר בטחון שגם אנחנו מסוגלים לעשות את זה, ויחד עם משפחה נוספת התחלנו לתכנן את המסע. בחרנו לנסוע בפסח, תקופה היחידה שהמשפחה השנייה יכלה לצאת. צפינו למזג האוויר הפכפך מאד, אבל ממכתבי מטיילים הבנו שאפילו באוגוסט יכול לרדת גשם. לכן לקחנו סיכון ,בגדים חמים ומעילים. בדיעבד היה לנו מזג אוויר מושלם, בהיר, צלול ואביבי בלי טיפת גשם! כאילו בהזמנה מיוחדת. אמנם בלילות היה קר בחוץ, אך החימום בקרוואן הוכיח את עצמו.

נקודת המוצא לבחירת היעד הייתה בחירתו של חתן בר המצווה, שאותו עניין בעיקר הקרוואן עצמו, וכמובן שדרש שנבקר בדיסנילנד פריז. באתר של מוטורהום קראנו המלצות רבות על פארק אירופה (Europa Park) שגם הוא פארק אטרקציות גדול ולכן החלטנו לשלבו בטיול.

הטיסות
האפשרויות היו לטוס למינכן בטיסת שכר זולה יחסית או לפרנקפורט בטיסה סדירה של אל על. לבסוף בחרנו בפרנקפורט מכמה סיבות:
• ההבדל במחיר הטיסות מתקזז כנגד עלות המוניות משדה התעופה לתחנת האיסוף (בפרנקפורט זה ממש ליד השדה), ובנוסף מתקזז בעלות הדלק עבור הקילומטרים הנוספים.
 שעות הטיסה היו מעולות והתאימו בדיוק לשעות של קבלת הקרוואן וההחזרה שלו וכך לא היינו צריכים לבזבז זמן על המתנה. בחופשה כל כך קצרה של שבוע השיקולים האלה הכריעו לטובת פרנקפורט.

בחירת הקרוואן
התלבטנו בין Group C1 לבין Group C5. ולמרות שאנו משפחה של 4 נפשות, לקחנו לבסוף את הקראוון הגדול מה שהסתבר בדיעבד כנוח מאוד.

עזרים טקטיים
לקראת הנסיעה הצטיידנו בכל מה שהמליצו במוטורהום ישראל: מחשב נייד שעליו הותקנה תוכנת Auto route של מיקרוסופט. בתוכנה הזו תכננו את המסלול בקווים כלליים וראינו את כל התמונה של הטיול בגדול. את הניווט מנקודה לנקודה, עשינו בעזרת מכשיר GPS, שהיה מסוג הדברים שאומרים עליהם אחר כך "איך הסתדרנו קודם בלי זה". אין מתח בין הנהג לאישה שיושבת לידו וצריכה לתפקד כנווטת מושלמת פתאום. מגיעים בדיוק לנקודה שרוצים, בלי ברבורים ובלי לבזבז זמן. לצורך תכנון הלינה בחניוני הקמפינג השתמשנו בתוכנה של ACSI דרכה איתרנו מיקומים מדויקים של קמפינגים. ליד הדיסנילנד בפריז - היינו בחניון נהדר וקרוב עם מאפיה של באגטים טריים כל בוקר. בסופו של דבר יצא שחנינו כל לילה בחניון קמפינג מסודר, למרות שיכולנו לחסוך בכמה הזדמנויות, אך בטיול קצר החיסכון לא משמעותי, והעדפנו להתפנק. לכן, גם מיעטנו להשתמש בממיר שרכשנו, שבו תכננו להשתמש לצורך טעינה של המצלמות, המחשב הנייד ומכשירי חשמל אחרים. קנינו זוג מכשירי קשר לטווח של 5 ק"מ. כשבדקנו את זה בישראל, זה לא כל כך עבד ברחובות השונים של השכונה שלנו, אולם זה שימש אותנו מצוין לתקשורת בין הרכבים תוך כדי נסיעה ולצורך ביצוע רוורסים. מסתבר שזה עובד נהדר, כאשר אין בנינים גבוהים בין המכשירים. השימוש בו חשוב גם בתוך פארקי האטרקציות, לקשר בין המשפחה וכך אפשר להתפצל בין המתקנים. בדיעבד היינו צריכים לרכוש שני מכשירים לכל משפחה....

אוכל
מכיוון שיש לנו בעיות אלרגיה במשפחה, וחוסר ידע לגבי מרכיבי המזון בחו"ל, לקחנו איתנו שניצלים קפואים, חלקם כבר מוכנים עם ציפוי ומנות של מזון מהיר מהארץ בגנון אורז מהיר הכנה בכל מיני טעמים, פתיתים לילדים, פסטה וכולי. בחו"ל רכשנו רק מוצרי יסוד שלא קיים חשש לגבי מרכיביהם, כמו שמן, ביצים ומים. מכיוון שטיילנו עד מאד מאוחר כל יום, לא בזבזנו הרבה זמן על קניות והכנות אוכל ממושכות. סה"כ יצאנו מהבית עם 3 מזוודות, אחת מהן מלאה במצרכי מזון יבשים ושימורים.

מצעים
בגלל המחיר התלבטנו אם לסחוב מהארץ או לשכור. בסוף שכרנו את כלי המיטה מחברת ההשכרה. המצעים שניתנו היו נקיים, סדינים זוגיים, שמיכות פוך כמו בבית, אחת לכל אחד, כריות נעימות, הכל נקי ונעים ומחמם.

המסלול
טיסה לפרנקפורט, נחיתה בסביבות 1 בצהריים, מונית לתחנת ההשכרה (10 דקות), חתימה על החוזה, והתארגנות לקראת נסיעה.
טיפ: ביציאה מהטרמינל יש מלא מוניות בכל מיני גדלים. אחנו חיפשנו מונית גדולה לשתי המשפחות יחד ומצאנו כזו בסוף הרחוב בחנייה.
בתחנה הצוות היה אדיב ומקצועי, נתן לנו הסברים וצייד אותנו במה שצריך כולל קולבים נוספים לבגדים שהיו חסרים בארונות. עשינו כמובן בדיקה מקיפה של הרכבים ויצאנו מהתחנה לקראת שעה 4. ראשית נסענו לסופרמרקט הקרוב, במרחק שתי דקות נסיעה מהתחנה וקנינו מצרכים ומים מינרלים. המחירים בערך כמו בארץ. נסיעה של כשעתיים על ה-A5 לחניון הקמפינג של פארק אירופה. החניון מפתיע לטובה. החניון במרחק הליכה קצר מהכניסה (מי שרוצה לצאת בצהרים לנוח או לאכול). מחיר החניון מורכב ממחיר מקסימלי משעה 20:00 עד 08:00 למחרת ותשלום נוסף עבור היום. יש בחניון מקלחות, מסעדה, מגרש משחקים לילדים, רכיבה על שור בסגנון רודיאו אמריקאי ותחנת ריקון. למחרת בלינו כל היום באירופה פארק. זהו פארק נושאי המחולק לפי ארצות (בתוספת מוזרה של אפריקה). התפאורה בכל ארץ בנויה ע"פ האפיונים של כל ארץ ובכל ארץ אטרקציות שונות ברמה הכי טובה. רכבת ההרים סילבר סטאר (Silver Star) היא רכבת ההרים הגדולה, המהירה ומפחידה ביותר בפארק. שמענו שמספרים עליה שהיא בין הטובות העולם. כמובן שיש מגבלת גיל וגובה בכל אחד מן המתקנים, אך בפארק יש מתקנים לכל הגילאים. הילדים שלנו (גילאים 7 עד 13) יצאו מגידרם ונהנו מכל רגע. אנחנו בילינו יום אחד בפארק, אך ניתן בקלות לבלות בכיף יומיים שלושה. למי שקונה את כרטיס היער השחור (SchwarzwaldCard) הכניסה לפארק אירופה היא חינם ועוד אטרקציות נוספות. אנחנו רכשנו את כרטיס היער השחור, בהמלצת מטיילים רבים, אך ולבסוף התאכזבנו, כפי שתגלו בהמשך.

מפארק אירופה המשכנו לטייל באזור היער השחור. התחלנו בעיר הציורית פרייבורג (Freiburg) , שבמרכזה קתדרלה שמטפסים 116 מטר עד לצריחיה. העיר מיוחדת בתעלות הביוב שנשתמרו והפכו אותה למיוחדת. מפרייבורג נסענו לסטייווסן פארק (Steinwasenpark)  שהיה פארק מדהים. ע"פ תכנונינו הפארק הזה כלול במסגרת כרטיס היער השחור, אך לאכזבתנו, החל משנת 2007 הפארק הזה אינו כלול במחיר הכרטיס. לפארק אטרקציות "דיסניות" שונות, אך האטרקציה המיוחדת של ההר כוללת  שיפוע הר שאליו עולם ברכבל ויורדים במזחלת הרים. בניגוד לאטרקציות אחרות בפארק אירופה ודיסנילנד, אליו הגענו מאוחר יותר, כאן לנוסעים קיימת אפשרות לשלוט על המהירות.

משם המשכנו ל-Schauinsland, פסגת הר שהיתה מושלגת ובה רכבל (כלול בכרטיס היער השחור). מכאן למפלי טונדאו (Todtnau Waterfalls), שהינם מפלים יפים ומרשימים, אל רכבל פסגת פלדברג ההר הגבוה באזור (כלול בכרטיס היער השחור), והגעה לאגם טיטיסי המדהים Titisee.  בטיטסי עצרנו לחניה לילה בקמפינג הממוקם על שפת האגם. כשהתעוררנו בבקר, לא הפסקנו לצלם מרוב התפעלות. בבקר נסענו לבקר במרכז העיירה טיטיסי, שהיא מאד יפה, ושטנו בספינה על האגם (כלול בכרטיס היער השחור). המשכנו לעיירה  טריברג Triberg, שהיא המקור לשעוני הקוקיה . לפני הכניסה לעיירה, ירדנו לבקר במפלי טריברג (Triberg Waterfall). קחו בחשבון שהעלייה חזרה מהמפלים תלולה וקשה.

בסיום הטיול ביער השחור, נסענו לכיוון פריז (לא לפני שניסינו לשווא לשכנע את הילדים לוותר על דיסנילנד, ולהישאר באזור). בדרך עצרנו בעיר שטרסבורג היפה. הנסיעה  לפריז ארוכה, משעממת ויקרה (כביש אגרה בעלות כוללת של כ-50 אירו לכיוון!) התמקמנו בקמפינג נהדר (כלול במסגרת הקמפינג צ'קס) 9 ק"מ מדיסנילנד פריז, ומשם נסענו ברכבת לפריז להראות לילדים את מגדל האייפל וכנסיית הנוטרדאם. למחרת נסענו לדיסנילנד ובילינו יום שלם. כולנו לא הפסקנו להשוות את דיסנילנד לפארק אירופה, וכולם אמרו שפארק אירופה עדיף, אך לא היו מוותרים על הדיסני למרות הנסיעה הקשה. בכניסה לדיסנילנד יש חניון קרוואנים גדול מאוד, בלי חיבורים לחשמל ומים. ראינו המון קרוואנים שנשארים ללילה. החנייה לא זולה. כאמור אנו העדפנו לנסוע לחניון בתשלום.

טיפים לגבי ביקור בדיסנילנד, פריז
• תמיד יש תורים ארוכים במיוחד למתקנים המבוקשים. קחו בקופה כרטיס פאס שמקצר את התור. אפשר לנצלו במרווחים של שעתיים.
 בשעות הערב הלחץ יורד ואפשר להספיק הרבה יותר. בכל מקרה קחו בחשבון שלא תספיקו לראות ולחוות הכל אז כדאי להתרכז באטרקציות שהכי מעניינות אתכם. מה שתספיקו, תספיקו.
 האוכל בדוכנים ובמסעדות יקר. כדאי להצטייד בסנדוויצ'ים, חטיפים שתביאו בתיק גב מהקרוואן.
 לא להחמיץ את המצעדים. יש בצהריים את המצעד המרכזי ובערב מצעד סיום. בכניסה לפארק קחו מפה ותוכנית של ההצגות, המופעים והמצעדים.
 מלך האריות - הצגה מרהיבה. מומלץ ביותר!

הדרך חזרה מדיסני פריז לפרנקפורט היתה ארוכה. אולי 8 שעות רצוף על האוטוסטרדות. ביציאה האחרונה לפני פרנקפורט חניוני בחניון קרוואנים שהומלץ ע"י מוטורהום. בלילה ניקינו את הקרוואנים, זרקנו את שאריות האוכל וארזנו את המזוודות. בבוקר מוקדם נסענו לתחנת הקרוואנים כ-15 דקות מהחניון, בדרך עצרנו בתחנת דלק למילוי המכל, הזדכינו על הרכבים ומשם - מונית לשדה התעופה (פחות מ-10 דקות)  והביתה.

מסקנות
 בדיעבד, אם שואלים את המבוגרים - הטיול היה לחוץ בזמן וקצר מדי למסלול הזה. חסרו לנו שלושה ימים להתרגעות. אם שואלים את הילדים, הנסיעה הקשה לפריז הייתה שווה בגלל הביקור בדיסני. בקיצור - מומלץ לנסוע פחות ולתכנן פחות מרחקי נסיעה.
 פארק אירופה קוצר תשואות. לא לוותר!
 GPS לא לוותר.
 הפטנט של DVD נייד עובד נהדר בנסיעות הארוכות והוכיח את עצמו.
 מכשירי קשר - כיף ושימושי.
 סה"כ כולם נהנו והטיול ייזכר כחווייה מגבשת להורים ולילדים.
 אל תחששו לנסוע בעונות המעבר. הקרוואן יותר זול מביולי-אוגוסט ויש פחות תורים בפארקי השעשועים. מזג האויר עניין של מזל. לנו היה.