השכרת קרוואנים בחו"ל  
top_title_left.gif (1329 bytes)
עוד באמריקה:
השכרת קרוואנים באמריקה
בקשה להצעת מחיר
כל מה שאתם צריכים לדעת על טיול בקרוואן באמריקה
טיפים למטיילים באמריקה
מבצעים באמריקה
דוגמאות לטיולים באמריקה
מסלולים באמריקה
כתבות לפי אזורים
אולימפיק פארק ואיי סן חואן
אורגון
אורלנדו
אלסקה בקרוואן
אריזונה
גרנד קניון ושמורת הנבאחו
האיש הבוער - Burning Man
הרוקיס' האמריקאיים
הרוקיס' הקנדיים
ונקובר, בריטיש קולומביה
קנדה
ונקובר - העיר
וושינגטון וסיאטל
יילווסטון וגליישר
צפון מזרח ארה"ב וקנדה
מערב קנדה
ניו אינגלנד בשלכת
ניו יורק - התפוח הגדול
פלורידה - טבע ואטרקציות
פלורידה הדרומית ואיי הקייז
קלגרי סטמפיד
חניוני קמפינג באמריקה
טבע ופארקים באמריקה
מכתבי מטיילים באמריקה
סרטי המחשה אמריקה
אתרי טיול מומלצים
אמריקה

אלסקה - העולם המופלא /  טיילו, כתבו וצילמו: נוגה ודוד פרנקל
                                                   צילומים נוספים: משפחת נאור

אלסקה היא מדינה ממדינות ארה"ב. בכך אי אפשר לטעות. אמנם הצטרפה לארה"ב רק ב- 1959, והיא מדינה צעירה למדי, הרבה יותר צעירה מאיתנו, אבל זאת אמריקה. בשפה ובסלנג, במרבית המנהגים המקובלים, בחנויות הכולבו הגדולות, ברשתות השיווק והמזון המהיר, בחוקי התעבורה והנהיגה, בשירות  וביחס המצפים לך בכל מקום... אנקורג`, העיר הגדולה, היא עיר מודרנית לכל דבר ועניין. תוכלו למצוא בה את כל אשר חשקה נפשכם כולל תיאטרון, קולנוע, מוזיקה ואומנות, גלריות ומוזיאונים וכן, גם קניונים.

אבל במובנים אחרים אלסקה היא ארץ ייחודית. משתרעת על שטח ענקי של 572 אלף מיילים מרובעים. קרובה למחצית משטחה של אירופה, פי 62 מגודלה של מדינת ישראל, למעלה מפי שניים מגודלה של טקסס - המדינה השנייה בגודלה אחריה בארה"ב. אבל מבחינת גודל אוכלוסייתה נמצאת אלסקה רק במקום ה- 47 בארה"ב. רק כ- 670 אלף תושבים חיים באלסקה. הרבה יותר שוממת ופראית, אלסקה היא ארץ גדולה עם המון שטחים בתוליים ללא אדם. אוסף אין סופי של הרים שגיאים ומושלגים (נמצאים בה 17 מתוך 20 ההרים הגבוהים ביותר שבארה"ב כולל הגבוה ביותר בצפון אמריקה – הר McKinley), כמאה אלף קרחוני ענק, מיליוני אגמים רחבי ידיים – רובם קפואים רוב ימות השנה בקרח ירוק זוהר, אלפי נהרות אדירים, טונדרות בראשית, חופים בעלי צוקי ענק שנחשולים כבירים מתנפצים אליהם, פיורדים מפותלים, מפרצים ובהם מאות איים מגדלים שונים, ושפעת בעלי חיים יבשתיים וימיים הנראים ממש בכל מקום (כולל אלה שבמקומות אחרים על הכדור שלנו נמצאים בסכנת הכחדה).
האדם באלסקה בטל בשישים והארץ שייכת להם. כ- 15 אחוז מתושבי אלסקה משתייכים לשבטי הילידים – האסקימואים והאינדיאנים. כמחצית מאוכלוסיית אלסקה חיה באזור אנקורג` וסביבתה, והשאר מפוזרים על פני כל השטח העצום. רבים מהם חיים במקומות שאפשרות הגישה אליהם היא רק במטוס קל או בספינה – שנתיב השייט שלה מוגבל לחודשים ספורים בשנה כאשר איננו קפוא. אלסקה היא המדינה היחידה שאפשרות הגישה לבירתה,
Juneau, מוגבלת לדרך הים או האוויר בלבד: אין כביש יבשתי המוביל לבירה. אלסקה היא בהחלט משהו אחר.      

                                                                                      [ מוס ענק. צילום: משפחת נאור ]

                                                                                  
למדינה המיוחדת הזו הגענו הפעם. נחתנו ב-
Anchorage , שם קיבלנו את הקרוואן,
ולהלן תקציר המסלול שלנו:
יצאנו צפונה דרך
Wasilla בכביש 3 לכיוון Talkeetna ושדה התעופה שלה (לטיסה מעל McKinley). המשכנו ל- Denali National Park, Nenana ו- Fairbanks. משם התחלנו להדרים בכביש 2 לכיוון North Pole, Delta Junction וממנה בכביש 4 ל- Paxson. בפאקסון פנינו מערבה לכביש דנאלי (Denali Highway – כביש 8) ולאחר שטיילנו בחלקו המזרחי חזרנו על עקבותינו לכביש 4 ונסענו בו דרומה כל הדרך עד Valdez. מואלדז הצפנו בדרך חזרה וב- Glennallen פנינו מערבה בכביש 1 עד Palmer, ממנה חזרה לאנקורג` ודרכה דרומה לחצי האי Kenai. ירדנו בכביש 1 ונכנסנו לכיוון עמק Portage והעיירה Whittier. ההמשך היה דרך Sterling, Soldotna ו- Ninilchik עד ל- Homer. אחרי הומר חזרנו כל הדרך צפונה ומזרחה ובדרך פקדנו את העיירה Kenai. המשכנו עד לצומת הכבישים 1 ו- 9 ומשם דרומה עד ל- Seward. אחריה פנינו שוב צפונה ודרך Moose Pass - ובלי לוותר על כניסה ל- Hope - חזרנו חזרה לאנקורג` שם החזרנו את הקרוואן. זהו המסלול בגדול. סה"כ נסענו בקרוואן שלנו 2143 מייל, ממש לא הרבה ל- 21 יום.
הטיול התנהל בנחת וללא כל לחץ, ויחד עם זאת לא וויתרנו על דבר.
מי שירצה לדעת מה עשינו בכל אחד ממקומות נפלאים אלה, היכן בדיוק ביקרנו, ומה ראינו וחווינו, יוכל לקרוא בהרחבה ביומן המסע


מידע כללי וטיפים למטיילים באלסקה:

שעות אור:
במרכז אלסקה (וכמובן יותר ויותר ככל שמצפינים) אין לילה בחודש יוני. פשוט אין. השמש אמנם שוקעת לשעות ספורות במשך היממה – בין שעתיים לשלוש, אבל גם לאחר ששקעה היא עדיין "בסביבה" ונותר אור בחוץ. כל הלילה אור! בקרוואן אמנם ישנם וילונות אטומים על מרבית החלונות, אך לא על הזגוגית שבדלת ולא על חלונות התקרה. אז אם אתם נוסעים בקרוואן ומשתייכים לאלה שמתקשים לישון באור, הצטיידו מראש בכמה בדים כהים ונייר דבק חזק ורחב, ופשוט בצעו "האפלה"!  ואגב, ביום הארוך ביותר בשנה, ב- 21 ביוני, נערכים בהרבה מיישובי אלסקה אירועים מיוחדים לציון התאריך. אנחנו למשל לקחנו חלק קצר בפסטיבל שנערך במוס-פאס, אבל האירועים בפיירבנקס רבים ומגוונים יותר.

קמפגראונד`ס, חניוני קרוואנים וחנייה יבשה:
באלסקה ישנם קמפגראונד`ס רבים בכל קשת וטווחי השירותים והמחירים, החל מקמפגראונד`ס חינמיים או במחיר סמלי בטבע ללא שירותים כלל וכלה באלה שבערים הגדולות ובחצי האי קינאי, עם 
Full Hookups ובמחירים של 45$ וגם יותר לקרוואן ללילה (תלוי בעונה ובחודש).
באלסקה גם מותר לחנות "חנייה יבשה" כמעט בכל מקום שלא מצוין בו שאסור. לא אחת חלפנו בכביש ראשי כלשהו וראינו בצידי הדרך קרוואן חונה ללילה בשטח נופי כלשהו או ליד ערוץ או אגם. למרות זאת, אני הייתי ממליץ לשקול זאת למקומות שבהם אתם לא לבד לגמרי. אם אתם רואים בחנייה ציבורית כלשהי או בשטח פתוח קרוואנים נוספים שהתמקמו ללילה, אפשר להישאר בסמוך. מותר גם לחנות ללילה במגרשי החנייה של הרשתות הגדולות כמו וול-מארט, פרד-מאייר, סייפווי וכמותם.
אבל שימו לב: דווקא בוול-מארט שבאנקורג`, בחנות הקרובה יותר למרכז העיר ושנמצאת ברחוב 
מספר 3101 –A אסור לחנות ללילה. אבל תוכלו לדלג לחניית פרד-מאייר הסמוכה. היכן חנינו אנו בכל יום מימי הטיול תוכלו לדעת אם תמשיכו ותקראו את פרוט המסלול ותיאורו הספציפי של כל יום ויום המופיעים בהמשך.

הזמנת מקומות מראש באתרים ובקמפינגים:
לפני הטיול החלטנו לשריין מקומות מראש רק בשני מקומות: בטיסה מעל המק`קינלי מטוקיטנה, ובקמפגראונד ובשאטל-הסיור שבדנאלי פארק. לא הזמנו מקום מראש בקמפינג אחר כלשהו או באטרקציה נוספת כלשהי, וזאת מתוך נאמנות למנהגנו הקבוע לשמור כמעט בכל מחיר על גמישות וספונטניות הטיול ולא להתחייב מראש על מסלול היום. ומה הסתבר? שפעם נוספת צדקנו בגישה זו. לא היה מקום שהתקשינו למצוא בו "סייט" פנוי בקמפגראונד כלשהו (תמיד הייתה אלטרנטיבה), ולא הייתה אטרקציה שלא מצאנו כרטיסים ומקומות כדי להשתתף בה. אפילו בדנאלי פארק, לגביו הוזהרנו מראש בדבר הצורך לשריין מקומות וכאמור כך אכן עשינו, אנשים שהגיעו איתנו יחד ללא הזמנה מראש מצאו מקומות בקמפים ובשאטלים לאותו יום ולמחרתו ללא כל קושי. כמובן שישנה הסתייגות אחת – זה היה ביוני. לגבי יולי ותחילת אוגוסט הצפופים יותר אינני בטוח שכך בדיוק יהיה, אבל זו הסיבה שבעטייה בחרנו לטייל בחודש יוני...
טיפ חשוב להזמנת חניונים של משפחת פולקמן שטיילו ביולי-אוגוסט:
בתוך הדנאלי פארק ישנם מעט חניונים וכדאי להזמין מקום חודשים מראש אם מתכוונים ללון בתוך השמורה. זה חוסך שעות של נסיעה במקום לנסוע ולחזור ליציאה. אנחנו הזמנו חצי שנה מראש מקום בחניון הקמפינג
Teklanika שבתוך השמורה. שם ניתן להישאר 3 לילות לפחות בתנאי "חנייה יבשה" - כלומר, בלי חיבורי חשמל, מים וביוב. החניון, הנמצא בלב השמורה ליד נהר טקלניקה, מסודר ונקי. כשיוצאים מהחניון לדרך הסלולה ניתן לעלות על  אוטובוס "שאטל" שעובר בה בכיוון מערב עמוק לתוך השמורה. תמורת תשלום ניתן להזמין מראש כרטיס ל-3 ימים שנקרא Tek Pass המאפשר נסיעה באוטובוס במשך כל ימי השהות בדנאלי.
גם בפיירבנקס Fairbanks הזמננו קמפינג מספר חודשים מראש וההחלטה בדיעבד התבררה כנכונה בשיא העונה. פיירבנקס נמצאת בעמק שטוח על גדות הנהר Chena וליד הנהר נמצא החניון שבו הזמנו מקום מהארץ Rivers Edge RV Park -  - חניון פרטי עם כל "החיבורים" והשרותים.

The Great Alaska Toursaver
ספר הקופונים הזה מומלץ ביותר. זהו ספר המכיל קופונים לאטרקציות, סיורים ולינה בכל רחבי אלסקה. השיטה היא אחד+אחד: על כל רכישת כרטיס אחד או מקום אחד בכסף מלא, אתה מקבל את השני חינם. אידיאלי לזוגות או למשפחות המורכבות ממספר זוגי. אפשר להזמין אותו באמצעות האינטרנט במחיר 99.95$ ועוד 10$ דמי משלוח, או לרכוש אותו בהגיעכם לאלסקה עצמה בחנויות
Carrs/Safeway  (ולחסוך את דמי המשלוח).
השימוש בקופונים במהלך הטיול מביא לחסכון כספי משמעותי כי חלק מן הסיורים והאטרקציות יקרים ביותר. רק לדוגמא, כרטיס לטיסה בת שעה וחצי במטוס קל מעל המק`קינלי עולה 275$, וכשהכרטיס לבן הזוג הוא חינם, כבר החזרת את ההשקעה פי שניים וחצי! בסיכומו של הטיול, ולאחר שניקינו מסכום זה את עלות הספר ודמי המשלוח, חישבנו שחסכנו בעזרתו כ–  580$.

שייט במפרצי אלסקה והפיורדים שלה: לא להחמיץ וכמה שיותר !
ישנם הרבה מקומות לצאת מהם לשייט של מספר שעות ועד יום שלם, כולל ארוחות על הספינה: מאנקורג`, מואלדז, מוויטייר, מסיוארד, מהומר (על המעבר הפנימי אינני מדבר כי לא נכלל במסלול שלנו) ועוד. אנחנו למשל, בחרנו במספר שיוטים:
שייט של יום שלם מואלדז ל- Prince William Sound
שייט בן שש שעות מסיוארד ל-Resurrection Bay  ואזור הפיורדים;
ושייט ל- Portage Glacier
(כל אלה בלי לכלול את השיוט שעשינו בספינת נהר באזור פיירבנקס - שהוא משהו אחר). הכול השאיר טעם של עוד. כל שייט הוא עולם אחר: דרך מעולה להכיר פן מיוחד של אלסקה מעל סיפון הספינה המתקדמת לאיטה בתוך ים מלא קרחונים וגושי קרח, צפייה בנופים המרהיבים, בהרים המושלגים, בקרחונים האדירים ובגושי ענק המתמוטטים מהם ברעש לתוך המים, בבעלי החיים הימיים בדגש על לווייתנים מסוגים שונים, ובמקביל בדובים ובנשרים שעל החוף... שייט אחד, ואפילו הוא יום שלם – ממש איננו מספיק כדי לחוות כמו שצריך את צדה זה של הארץ. בכל שייט מתפעלים מדברים נוספים. פשוט – צאו למקומות הללו כמה שיותר! (ובזה תוכלו לנצל היטב את ספר הקופונים שהוזכר כאן.)                         

                                                                                                            [ גליישר . צילום: משפחת חסיד]

מזג אויר וביגוד:
ככלל, אלסקה היא באמת ארץ קרה כמו ששמעתם. בקיץ היא בהחלט מתחממת, אבל זה לא החום המתיש שלנו ואפילו לא החום הקיצי של צפון אירופה או מדינות אחרות שבצפון ארה"ב. במהלך הטיול ידענו ימים שטופי שמש וגם ימים בהם לא הפסיק הגשם לרדת. אבל היום האלסקאי הממוצע ביוני הוא יום מעונן חלקית ועד מעונן וערפילי. הערפל שוכן בדרך כלל במקומות הגבוהים יותר, ולכן בימי ערפל אל תצפו לראות פסגות הרים מושלגות. הן שם – אבל לא תראו אותן.                                      [ שיט מואלדז . צילום: שלמה לוינזון ]

מה ללבוש? ובכן, כל מי שהמליץ על "שיטת הבצל" – צדק. מכנסיים ארוכים וחולצה ארוכה, כשמתחתיה חולצת טי, הם שילוב טוב ליום-יום. בימים קרירים יותר מוסיפים סווטשרט מעל, וכשקר הרבה יותר, למשל בטיול לקרחונים או סתם בערב קר, מוסיפים פליס עבה וגם כובע צמר וכפפות. ככה תמיד אפשר להתקלף כשמתחמם - ולהתעטף כשמתקרר. מעיל גשם כמובן לא כלול ברשימה שמניתי עד כה. בנוסף לה הוא צריך להיות תמיד בהישג יד ללא קשר לטמפרטורה. באלסקה מזג האוויר מתעתע ובלתי צפוי, מתחלף כל הזמן ואף מספר פעמים ביום, אז גם אם יצאתם רק לשעתיים של טיול רגלי ביום שמש, קחו את מעיל הגשם אתכם. אתם עשויים להזדקק לו ממש במפתיע ומיידית. במהלך הטיול כולו לא נראינו בהופעה קיצית של סנדלים, מכנסיים קצרים וטישרט בלבד, וכדאי שלא תבנו על הופעה כזו (אפילו שראינו כמה תיירים או מקומיים מטיילים על הקרחונים ממש כך, אבל אני ממש לא ממליץ לחקות אותם.).
                                           

מדריכים כתובים:
לקחנו עימנו את ספרה של נטע דגני "אלסקה - מסלולים" שהתפרסם בעברית בהוצאת "העולם" ב- 2007. הספר לא רע ומכיל פרטים כלליים חשובים למדי. אפשר בהחלט לעשות בו שימוש בתכנון מסלול הטיול. אבל במהלך הטיול הרגשנו צורך בהרבה יותר פרטים על כל מקום בו טיילנו. ספרה של נטע דגני קטן יריעה ופשוט איננו מפורט מספיק. הוא איננו מוסר את מירב הפרטים הנדרשים על אתרים שבדרך וגם המידע השימושי שנכלל בו (כגון מקומות לינה וחניוני קרוואנים, חברות שמפעילות סיורים וכיו"ב) - חלקי.
לעומתו, המדריך שבאמת מומלץ על ידי הוא הספר
"The Milepost" – Alaska Travel Planner. המיילפוסט, שמניסיוננו הוא אכן וללא ספק "The Bible Of North Country Travel" כפי שנכתב בגדול על כריכתו, הוא ספר גדול וכבד המזכיר בצורתו החיצונית ספר טלפונים. אנחנו קיבלנו אותו במתנה מאישה נחמדה המנהלת חניון קרוואנים באנקורג`, אבל ניתן להזמינו מראש באינטרנט
(
http://milepost.com) או לקנות אותו בראשית הטיול. אם הזמנתם אותו מראש, קחו בחשבון (לצורך משקל המזוודה) שהוא לא רק נראה כמו ספר טלפונים אלא גם שוקל כך. אבל באלסקה הוא נמכר לא רק בחנויות ספרים אלא גם בחנויות כלבו כמו סייפווי ופרד-מאייר במחיר של 27.95$.
הספר הזה יוצא במהדורה חדשה ומעודכנת כל שנה. בצד מפות מפורטת לתכנון טיול הוא מכיל, בפשטות, ממש את כל המידע שהמטייל והנוסע באלסקה זקוקים לו. ראשית, כל המידע הכללי והשימושי על המדינה. שנית, יש בו הצעות למסלולי טיול בסיסיים וסקירות יסודיות על דרכי האוויר והים כולל ספינות קרוזים, מפות המעבורות וקווי ההפלגות. ומעבר לכך ממש המון אינפורמציה. זה מתחיל בכך שכל כביש באלסקה, לא רק הראשיים אלא אפילו כבישי הגישה ליישובים הקטנים ביותר, מנותח על כל יארד ויארד שבו (ממש כך: לא לפי מיילים, אלא לפי חלקי מיילים) וכולל מפה מפורטת וכל מה שצריך לדעת על כל קטע מן הכביש, החל מאתרים ואטרקציות, דרך מקומות לינה, תדלוק, קניות ומזון ואפילו עד למצב הכבישים והדרכים: תמרורי דרך מיוחדים ומידע על שיבושים בכביש, קטעי הגבלת מהירות, שיפועי דרך והגבלות ועוד. על כל יישוב ואתר שבדרך, ויהיה העיר הגדולה ביותר או היישוב הקטנטן ביותר, הוא פותח פרק של מידע מפורט הכולל ממש הכול על המקום, תולדותיו, פרטים שימושיים כגון תחבורה, לינה, מזון וכיו"ב, מה לראות ולעשות בו ועוד הרבה חומר. יש בספר מידע על סיורים שניתן לרכוש וטיולים שניתן לתכנן, על צפייה בחיי הבר, קמפינג ודייג, טיסות והפלגות ועוד הרבה יותר. ובתור בונוס הוא כולל לא רק את אלסקה אלא גם את מחוז יוקון, בריטיש-קולומביה, אלברטה והטריטוריות הצפון-מערביות שבקנדה, כך שאם אתם נוסעים ברכב מאלסקה לקנדה או מגיעים ממנה לאלסקה תוכלו לעשות בו שימוש לאורך כל הדרך. המטיילים בקרוואן יוכלו למצוא בספר מידע רב ופרסום על חניוני-קרוואנים, חברות המשכירות קרוואנים, חברות שירות ותיקון לקרוואנים ועוד.               
                                                                                      [ פאפין: צילום: משפחת נאור]  

מפות דרכים:
כבישי אלסקה קלים מאד להתמצאות פשוט מאחר ואין הרבה כאלה. סיכויי הטעות בדרך נמוכים כי מספר הכבישים הראשיים מצומצם וכמות ההסתעפויות מהם – מעטה. המטיילים צמודים בדרך כלל לכבישים "הראשיים" - שלא אחת אינם אלא דרך עפר סלולה - וכבישים אלה מעטים מאד יחסית לגודלה העצום של הארץ:
כבישי האורך  3 ו-4 בין אנקורג` לפיירבנקס;
כביש 2 המוביל דרום-מזרחה ולכיוון מחוז יוקון;
כביש הרוחב Denali Highway – קטע מכביש 8 – שרובו ככולו דרך עפר; 
כביש הרוחב 1 שמוביל גם דרום-מערב לחצי האי קינאי;
כביש 9 המתפצל מ- 1 והמוביל לסיוארד
וכביש 7 הנמצא המעבר הפנימי. 

ישנו גם כביש 10 המתפצל לקטעים – לכיוון קניקוט-מק`קארתי ובאזור Cordova, ועוד כמה כבישים שבדרך כלל אין המטייל הממוצע באלסקה מגיע אליהם כלל: כביש 6 לכיוון Circle, המשכו של כביש 8 צפונה וכביש 11 לכיוון Prudhoe Bay והצפון הארקטי. (אגב, באלסקה לכל כביש ראשי יש שם ונהוג לכנות את הכבישים בשמותיהם ולאו דווקא במספרים שלהם.) מכבישים אלה מתפצלים כבישי גישה ליישובים השונים. למעט חריגים פה ושם (למשל Hatcher-Pass שפתוח רק כחודשיים וחצי בשנה), הרי ממקום אחד למשנהו יש רק אפשרות נסיעה אחת וכביש אחד מחבר ביניהם. כשאתה נכנס לכביש המוביל למקום מסוים, פשוט סע עד שתגיע אליו. ולאחר שהגעת למחוז חפצך וביקרת בו, תאלץ לחזור על עקבותיך באותה דרך הכרחית בדיוק. אין דרך חלופית. זה מה שהופך מסלול באלסקה לקל התמצאות. בשונה משאר מדינות ארה"ב, מחלפים מורכבים לא תמצאו בה, ולא כבישים מקבילים ולא רצף של פניות לכבישים משניים בהם אפשר לטעות. לכן אין צורך ברכישת מערך מפות יקר כהכנה לטיול. אפילו המפות של הטריפל A, שבדרך כלל אין כמותן בארה"ב, מתגלות כאן כבעלות ערך מוסף מצומצם. בכל חוברת מידע, שהמון כמותה מחולקות חינם בכל אזור ואזור (במרכזי מבקרים, חנויות כלבו, דוכנים וכיו"ב), תמצאו מפה טובה למדי שדי בה להתמצאות באותו אזור ואם תרכשו את ה- Milepost שהומלץ כאן והמכיל מפות, אתם מסודרים ולא תזדקקו למפות נוספות.













GPS

מאחר ולא קשה להתמצא באלסקה, השימוש ב-GPS חשוב במיוחד בניווט עירוני כשאתם נוסעים בתוך אנקורג` ובפיירבנקס, שתי הערים הגדולות. בכבישים הראשיים טוב שיש אותו, אבל אין הוא חיוני ואיננו משדרג את הטיול בצורה משמעותית. ולפחות לגבינו – טוב שכך.
לקחנו איתנו מכשיר ובו תוכנת I-GO  (מיו-מפ) של חברת Nav-N-Go הישראלית
עם מפות צפון אמריקה ווידאנו לפני הטיול שמדובר במפות המעודכנות ביותר. ובכן, באנקורג` ובפיירבנקס, שני המקומות שבאמת היינו צריכים אותו, הוא באמת עזר ועל כך מגיעה למכשיר מילה טובה. אבל זהו, בכך זה מסתיים. בשאר המקומות שבמרחבי אלסקה, כולל המקומות המתוירים ביותר, וגם בתוך ערים אחרות ועיירות - איך לומר? הג`יפי פשוט לא ידע מהחיים שלו. אפילו לא במהלך נסיעה על הכבישים הראשיים. אז אם ברשותכם נמצאת התוכנה הזו מראש (כפי שהייתה לנו) תוכלו להביא את המכשיר עמכם ולעשות בו שימוש רק בתוך שתי הערים הגדולות. אבל אם רציתם לקנות GPS במיוחד לקראת הטיול באלסקה, חפשו משהו אחר, מהימן יותר.

תקשורת:
כאשר פנינו לפני הטיול ל"סלקום" כדי לברר אם השירות הבינלאומי שלהם קולט באלסקה, נענינו באופן פסקני בשלילה. אבל מסתבר שהם לא יודעים. החלטנו לקחת עימנו טלפון סלקום אחד – והוא קלט לא רע בכלל. קלט יפה בערים הגדולות יותר - אנקורג` ופיירבנקס, אבל גם בחלק מן הערים הקטנות יותר כגון סיוארד והומר ואף פה ושם ולעיתים רחוקות לאורך הכבישים הראשיים. אבל מחירי השימוש בסלקום הם רצחניים וכדאי לנצל אותו באלסקה רק לדבר אחד – לקבל הודעות
SMS חינם מן הבית.
לצורך שיחות של ממש כדאי להשיג מספר טלפון אמריקאי. וזה די פשוט: אם יש לך טלפוןGSM
  בלתי נעול הפועל בין השאר בתדרים המקובלים באמריקה, ואנחנו לקחנו איתנו אחד כזה בנוסף לסלקום, הדרך המומלצת היא להיכנס לאחד הסניפים של AT&T  באלסקה (אנחנו נכנסנו לסניף הממוקם ב-Dimon Center  שבאנקורג`) ולרכוש כרטיס SIM משולם מראש של 25, 50 או 100 דולר. בהמשך, אפשר כל העת להוסיף כסף לחשבון אם מתעורר צורך בכך. AT&T שיפרו מאד באחרונה את הכיסוי הסלולארי שלהם באלסקה והיה לנו כיסוי טוב מאד יחסית למדינה זו – ממש רוב הזמן. כמו כן השתמשתי בטלפון האמריקאי גם בהמשך במקומות אחרים בארה"ב בדרך הביתה. מספר הטלפון שתקבלו הוא אמריקאי והחיוג אליו הוא לפי כל כללי החיוג לטלפון אמריקאי רגיל. התעריף הוא של 10 סנט לדקת שיחה מקומית או נכנסת, ו- 28 סנט לדקת שיחה לישראל. בנוסף משלמים דולר ליום, אבל רק בימים בהם השתמשת במכשיר לצורך שיחה בתשלום. השירות גם כולל הוצאת שיחות וקבלת שיחות באופן חפשי וללא תשלום לכל ומכל טלפון סלולארי אחר של AT&T בארה"ב רבתי, והמערכת מודיעה לך בסוף כל שיחה מה הייתה עלותה וכמה כסף נשאר לך בחשבון. אבל רק לתשומת לב: אני מציע לבדוק היטב בזמן הקנייה שנתוני התכנית הוזנו ע"י המוכרן באופן נכון למערכת וזאת באמצעות עריכת שיחת ניסיון כשאתה עוד במשרדי החברה, כי לפעמים יש להם טעויות בפרטי התכנית והחיוב. מכל מקום, הם מוסיפים לך סכום נוסף לכרטיס כבונוס בין אם דרוש פיצוי ובין אם לא. בכל אופן, השתמשנו בכל הטיול בכרטיס אחד של חמישים דולר ובסוף עוד נשארה לנו ייתרה, וזה יצא הרבה יותר זול מאשר כל התכניות והמבצעים של בזק בינלאומי, קווי זהב ואחרים - שלא לדבר על הנוחיות שבשימוש בסלולארי במקום בטלפון ציבורי.



דלק
:
קרוואנים צורכים הרבה דלק. זה כבר יודע כל מי שהתנסה אי פעם בטיול בקרוואן. אבל המיוחד באלסקה איננו בכך שקרוואנים צורכים בה דלק יותר ממקומות אחרים. זה לא. רק שמחירי הדלק בה – בשמיים. הדלק באלסקה יקר יותר ממחירו בשאר מדינות ארה"ב באופן משמעותי. האמריקאי הממוצע בוכה על כך שלאחרונה עבר מחיר הדלק למכוניות את מחסום ה- 4.0$ לגלון, אבל אנחנו במהלך הטיול, פעמיים נאלצנו לשלם את המחיר הקטלני של 5.0$ לגלון. המחיר הזול ביותר שהצלחנו לשלם בטיול באלסקה היה – ולצערנו רק פעם אחת חריגה - בתחנת דלק של סייפווי באנקורג`: 4.09$ לגלון כולל הנחה של חבר מועדון סייפווי (כן, אנחנו חברים. ראו לעיל.) אבל זה היה חריג. בדרך כלל תשלמו בין 4.55 ל- 4.70 דולר לגלון. בסיום הטיול בדקנו את העלות הכללית של הדלק יחסית למרחק שנסענו: עלות הדלק בטיול הייתה 0.483$ למייל. במילים אחרות: קרוב לחצי דולר למייל. אז כדאי שתאמצו טכניקה פשוטה להיערך לעניין. במקום לבכות, תכננו ובנו את תקציב הטיול בהתאם לכך ומאוחר יותר, במהלך הטיול, יש פשוט להתעלם מן הנושא.

יתושים:
חומרת הבעיה היא בערך כמו בהרי הרוקי`ס הקנדיים, כלומר: לפעמים התופעה חמורה למדי. אך כדאי לקחת אותה בפרופורציה – זה רק בחלק מן המקומות. ממש לא בכל מקום ולא כל הזמן. לפעמים מכה אותך נחיל יתושים במקום מסוים ולמחרת, באותו מקום בדיוק, כבר אין כלום. אפשר לחיות עם זה ללא בעיה בסיוע חומר דוחה יתושים סטנדרטי ולא מיוחד מדי. אנחנו הסתדרנו בלעדיו. יש בכל מקום גם פתילות מיוחדות שאפשר להדליק והן דוחות יתושים. גם בלעדיהן הסתדרנו. מה שכן, בקרוואן ישנה דלת רשת ורשתות בחלונות. כשאתם בחנייה והרכב פתוח, דאגו שהרשתות יהיו סגורות היטב. אחד היתרונות של שעות האור הרבות באלסקה הוא שמדליקים אור בקרוואן מאוחר מאד ולכן לכל סוגי ה"חרפושים" למיניהם שנמשכים בדרך כלל לאור ישנה מוטיבציה נמוכה ביותר לחדור פנימה.

דיג:
נדמה שאלסקה היא ארץ הדיג. לכל אלסקאי שמכבד את עצמו יש מספר חכות ולרובם גם סירה בגודל זה או אחר הנרתמת לקרוואן או לטנדר. אלסקה מהווה גם אבן שואבת לחובבי דיג המגיעים אליה מבחוץ במיוחד למטרה זו. דגי הסלמון הרבים בנהרות בעונת הקיץ, ודגי ההליבוט הענקיים הסמוכים לחוף הם פרס רציני לא רק לדובים, אלא גם ובעיקר – לבני האדם. החל ממחצית יוני כולך מוקף דיג: בכל מקום אפשר לקנות את כל הציוד לדיג, לעשות רישיונות דיג, לקרוא על דיג, לשמוע איזה סוג של סלמון דגים השבוע, ולראות המון דייגים חובבים מסביב. הרשויות גם ערוכות לכך: בחניונים ובמרינות השונות מעמידים לרשות הדייגים החובבים פינות מיוחדות הכוללות שולחנות אל-חלד, זרנוקי מים ופחי אשפה מיוחדים לניקוי דגים חינם אין כסף. השחפים מחכים לצ`ופרים בצד. בכל חוף ועל גדת כל נהר נקבעים הסדרי דיג מיוחדים. אז אם אתם חובבי העיסוק בדיג, השאירו מספר ימים בתכנית הטיול לנושא. לא חייבים לקנות חכות או לעסוק בלוגיסטיקה. הרבה חברות ישמחו לקחת אתכם תמורת תשלום להפלגות צ`ארטר של דיג הנמשכות החל מחצי יום ועד יומיים ויותר. במהלך הצ`ארטר יספקו לכם את על הציוד הנדרש. הצלחה מובטחת. וגם אם אינכם חובבי דיג דווקא, לא תוכלו להתעלם מצפיפות הקרוואנים בחניונים הסמוכים לאתרי הדיג הטובים (ויש הרבה כאלה). מקום לקרוואן שלכם עדיף לחפש בחניונים מרוחקים ממוקדי הדיג. שם הסיכוי למצוא מקום פנוי גדול הרבה יותר. וצאו לראות את המחזה! זה חלק מן הטיול הקיצי באלסקה! בערוצי הנהרות עומדים בתוך המים שורות ארוכות של גברים לבושים במכנסיים מיוחדות אטומות למים – כאלה שמחוברות בחתיכה אחת למגפיים האטומים גם הם (הטמפרטורה של המים הרי מושלגת למדי) ומטילים חכות. משחק חביב הוא השוואה בין הדגים שנלכדו, בחינת סוגם ואיכותם, וגם צילום חובה עם הדגים הגדולים. בכל עיר ועיירה גם עורכים תחרויות מיוחדות בין הדייגים החובבים ומי שתופס את הדג הגדול ביותר יכול לזכות בפרס כספי משמעותי והעיקר: להיכנס ולהיכלל בפנתיאון גדולי דייגי האזור. וכן, גם הנשים מתמצאות בדיג ועוסקות בו בהתלהבות. ממש לידינו בנהר הראשן שבחצי האי קינאי ישב זוג עם תינוקת, והבעל והאישה עשו תורנות: כל הזמן אחד מהם עם החכה במים, והשני שומר על התינוקת, מאכיל אותה ומשחק. החלפת משמרת - כל עשרים דקות...                                      

                                                               [ צילום: משפחת נאור]
כרטיס חבר ברשת Safeway:
אמנם המלצה זו לא ייחודית לאלסקה דווקא אלא לטיול כלשהו בקרוואן בארה"ב, אבל כאן היא משמעותית אפילו קצת יותר בגלל הדלק היקר. רשת המרכולים Safeway/Carrs 
מחזיקה גם במספר תחנות דלק. כרטיס החבר, אותו אפשר לעשות חינם במהלך כל קנייה ברשת, מקנה הנחות משמעותיות במהלך הקנייה עצמה בחנויות הרשת ובנוסף לכך גם הנחה בקניית דלק בתחנות התדלוק של הרשת. עצם הצגת כרטיס החבר תפחית לך אמנם רק שלושה סנט ממחירו של גלון, אבל קניות בחנויות הרשת מקנות לך הנחה מצטברת נוספת המגיעה לעשרה סנט לגלון, ובמחירי הדלק הגבוהים באלסקה זה בהחלט יכול לסייע.

משקפת:
אחד הבילויים החביבים והשכיחים במהלך טיול באלסקה הוא צפייה בחיות הבר. אם אלה לווייתנים, כלבי ים ולוטרות בעת שייט בנתיבי המים, או דובים, זאבים, נשרים ומוסים ביבשה. נהוג לצפות בהם ממרחק ולא להתקרב אליהם כדי לא להפחידם ולהבריחם וגם כדי לשמור על הביטחון האישי. אז אל תשאירו את המשקפת בבית והביאו אותה עימכם לטיול. ואם אין לכם, אל דאגה: בספינות היוצאות לסיורים בחופים, המפרצים והפיורדים של אלסקה יש תמיד משקפות שישמחו להשכיר לכם תמורת סכום סמלי או אפילו להשאילן חינם.

                                                                                 [ צילום: משפחת נאור]

ULU
מי שטרם שמע על הסכין האלסקאית המפורסמת, Ulu, יכיר אותה בשלבים מוקדמים מאד במהלך הטיול. בכל מקום רואים אותה. הסכין המיוחדת הזו, בעלת להב בצורת קשת קצרה וניצב מעוטר, פותחה לפני מאות רבות של שנים ע"י שבטי האסקימואים באזור הארקטי והם משתמשים בה עד היום. בעבר הרחוק מאד הייתה הסכין עשויה מאבן צפחה (Slate) והצורה האופיינית לדפי אבן צפחה חדים המצויים בטבע היא שהעניקה לסכין את העיצוב המיוחד שלה. עיצוב זה נשמר ע"י האסקימואים גם לאחר שהחלו לייצר את הסכין מעצמות בעלי חיים וחומרים אחרים, ולבסוף – ממתכת. האסקימואים טוענים שהעיצוב המיוחד של ה- Ulu מספק שליטה טובה יותר בסכין והופכה לסכין ורסטילית ביותר, טובה לכל סוגי השימוש ולכל צרכי החיתוך שלהם. לאחר שניסיתי להשתמש בה אני יכול לומר שאמנם השימוש בסכין דורש תרגול, אבל לפחות למספר שימושים במטבח ובבית – היא מצוינת. היום מיוצרת הסכין מפלדת אל-חלד מעוטרת וניצבה עשוי בדרך כלל עץ, אבל תוכלו למצוא סכינים יקרות יותר שניצבם עשוי עצם ושנהב, והוא מעוטר בגילוף מעשה אמנות. סביר מאד שתרצו לרכוש סכין אחת או שתיים כדי להביאן הביתה כמזכרת שימושית למדי ואם אכן כך יהיה, אפשר למצוא את הסכינים הללו, עם קערת חיתוך מיוחדת מעץ או בלעדיה, בכל חנות מזכרות ובכל חנות כלבו ברחבי אלסקה, אבל תעשו לעצמכם טובה: אל תרכשו את הזולות ביותר שמחירן 6-7 דולר כי הן תוצרת סין. אתם ממש לא רוצים לחזור כל הדרך מאלסקה עם Ulu תוצרת סין. המקום הזול ביותר לרכישת סכין תוצרת אלסקה והמבחר הגדול ביותר הם  במפעל עצמו, "The Ulu Factory" שבאנקורג`, בשדרת ווסט שיפ-קריק מס` 211. המפעל הקטן הזה עם חנות המפעל הגדולה הצמודה אליו נמצא ממילא על מסלול הסיור הרגלי של כל התיירים המסיירים בדאונטאון אנקורג`, ודרך חלונות זכוכית ניתן לראות את תהליך ייצור הסכינים עצמו. ועוד דבר קטן אך חשוב: כשאתם טסים חזרה, ברור שמקומם של סכיני ה- Ulu שרכשתם הוא במטען הנשלח לבטן המטוס ולא בכבודת היד! בשדה התעופה באנקורג` ישנם לא מעט שלטים המזכירים לכם זאת, ולמתקשים – מוצמדת לשלט (מאחורי זכוכית) סכיןUlu  אמיתית כהדגמה חיה לפריטים אותם אין לכלול במטען היד.

כלים חד פעמיים:
שוב, המלצה שאיננה ייחודית לאלסקה דווקא אלא לכל טיול בקרוואן, אבל באלסקה היא מקבלת משנה תוקף. אפילו אם קיבלתם יחד עם הקרוואן ערכת כלי-מטבח הכוללת כלי אוכל, קנו כלים חד פעמיים: צלחות, כוסות וסכו"ם. בכל טיול לא כדאי לבזבז זמן על שטיפת כלים, ובאלסקה, בה ההזדמנויות ל"חנייה יבשה" גדולות מכל מקום אחר בארה"ב, חונים לא אחת ללא חיבורים כלל אפילו כמה ימים במצטבר. כשחונים ללא חיבורים כדאי להאריך את תוקף המשאבים המצויים במאגרי הקרוואן ולא לבזבזם. במיוחד, חבל לבזבז את המים הטריים שבמיכל ואת הסוללה (המספקת חשמל למשאבת המים) וגם חבל למלא את מיכל המים האפורים לצורך שטיפת הכלים.


עוד טיולים, תמונות וטיפים של מטיילים באלסקה:
שלושה שבועות באלסקה טיול זוגי
טיול עם ילדים בקינאי פנינסולה (חצי האי קינאי)
טיול משפחתי בן שבועיים באלסקה
שבועיים וחצי באלסקה
11 יום באלסקה עם ילדים
שלושה שבועות באלסקה

21 יום באלסקה
אלסקה עם ילדים
מסלול באלסקה ויוקון
שבועיים באלסקה עם ילדים קטנים

למסלול טיול באלסקה


 

דף הבית
צרו קשר
דגמי קרוואנים
מבצעים וחדשות
פגישות יעוץ
מוטורהום "טוס וסע"
שירותי תיירות
למטייל העצמאי עם רכב רגיל ומלונות
המיוחדים שלנו
תפעול ומידע כללי
מסלולי קרוואנים
מכתבי מטיילים
הצעות לטיולים
חניוני קמפינג
חנות מוטורהום
ביטוח מוטורהום
מוטורהום סרטונים
קישורים לתכנון טיול
אודותינו
קרוואנים בתקשורת
דרושים
שונות
בניית אתרים
סייברסרב