פסיפיק

פסיפיק

לטייל באוסטרליה בקראוון-שטח 4X4 / נורית הראל ואהרון רגב


הרכב: זוג
מספר ימי הטיול: 50 יום
מאי עד יולי 2010
התחלה באליס ספרינגס וסיום בפרת'

אנחנו 2 מבוגרים (69, 78). מאחורינו היסטוריה של טיולים חלקם לאיזורים נידחים ולמדבריות (Atacama, נמיביה, אתיופיה ועוד). אבל, נמאס לנו לחפש מלונות, מסעדות ולגרור כל פעם מזוודות לרכב וממנו. אז החלטנו בגילנו המתקדם לעשות הסבה לקראוון. החלטנו לטייל באוסטרליה ובחלק ארץ זה (NT ו-WA) הנחשב לקשה יותר מתוך הנחה שאם נרצה נוכל בעתיד לטייל בחלק המזרחי. שכרנו קרוון של חברת Apollo, מודל Adventure, דרך חברת מוטורהום ושמחנו על ההחלטה. השירות שקיבלנו היה ללא דופי.

הקרוואן הוא 4X4, מה שמאפשר נסיעה בדרכי עפר. הוא מיועד ל-2 אנשים, יש בו מזגן המקרר ומחמם, מקרר שפעל 50 יום ללא הפסק, כיריים חיצוניים של גז ופנימיים הפועלים על ספירט מפוגל, 2 מיכלי מים, 2 מיכלי דלק ועוד. אין שירותים ומקלחת ולדעתנו זה רק יתרון - אין צורך לרוקן אותם במקומות מוסדרים.

תכנון הטיול
תכננו את הטיול לפרטיו בעזרת האינטרנט והדפסנו את התכנון המפורט בגיליון Excel. אבל לטיול עצמו אין צורך לקחת חומר מלבד ספר אחד (אוסטרליה בהוצאת "העולם"). בכל Visitor Center יש חומר מפורט למכביר, חינם, שנעזרנו בו. באוסטרליה רכשנו אטלס דרכים Australia Roads and 4WD Atlas של חברת Hema.

התקופה
בחרנו בתקופה זו שהיא למעשה החורף באוסטרליה, מאחר ועונה זו נחשבת לעונה היבשה ובעיקר ב-NT חם מאוד בקיץ. בתקופת הטיול היו הטמפרטורות שם בין 25 ל-30 מעלות. למרות שהתקופה נחשבת ליבשה, ירד בשבוע הראשון גשם שוטף וחזק ונאלצנו להתאים את המסלול למזג האוויר.

המסלול בגדול
התחלנו את הטיול ב-Alice Springs ב-19/5/2010 וסיימנו אותו ב-Perth לאחר 50 יום ב-7/7/2010. גמענו 11,350 ק"מ. חלקם בדרכי עפר. למעט תקר ב-Gibb River Road לא היו לנו תקלות.

סיכום עלויות ל-50 יום
אוכל: 1,400 דולר אוסטרלי (קניות עצמיות בסופר)
חניות: 1,400 דולר אוסטרלי
דלק (דיזל): 2,000 דולר אוסטרלי. מחירי הדלק נעו בין 1.32 דולר לליטר ל-2 דולר לליטר

מדוע בחרנו בקרוואן מדגם  Adventure
חיפשנו רכב לא גדול המתאים ל-2 אנשים, רכב 4X4 לנסיעה בדרכי עפר ורכב שיש בו מזגן פנימי מאחר והטיול שעמד על הפרק היה אוסטרליה, הצפון NT, והמערב WA בתקופת היובש – מאי יוני, וידענו כי מחכים לנו מצד אחד ימים חמים ובהמשך לילות קרים. עם תום הטיול יכולנו לומר שהרכב עמד בכל הצפיות: נסע בקלות בכל הדרכים ללא תקלות (פרט לתקר אחד ב-Gibb River Road כמובן).
• ממוצע צריכת הדרך עפ"י רישום שניהלתי במהלך הטיול עברנו 11,500 ק"מ וצריכת הדלק הממוצעת עמדה על 8.6 ק"מ לליטר.
• בכל מקרה התקשרנו לחברה וקבלנו שירות.
• צוידנו בשני ג'ריקנים לדלק אותם מלאנו בתחילת הטיול (80% מהמיכל - לא יותר), בשני מיכלי מים חיצוניים של 40 ליטר שתמכו בנו כשהגענו לאזור החוף בו המים מלוחים, אינם ראויים לשתיה (ובישול) ואין אפשרות למלא מים בפארקים.
• יכולנו להשתמש בגז שבחוץ ובעת הצורך בפתיליות הספירט שבפנים.
• יש מספיק תאי אחסון בפנים ובחוץ. אחסנו מזון לשבועיים.
• המקרר עבד ללא הפסק וניתן היה לשנות את דרגת הקור שלו בהתאם לצרכים. אבל אין מספיק מקום לאחסן בו בקבוקים.
• כמו כן היה לנו חיבור ל MP3 ברכב שחיוני בזמן הנסיעה.

קבלת הרכב - להכין רשימה Checklist מה לבדוק
• שכל הדלתות של מקומות האחסון למיניהם נפתחות וננעלות.
• לנסות לפתוח את הדלת הראשית גם מבחוץ וגם מבפנים ולוודא שהיא אטומה לאבק.
• היכן מתחברים בתוך הרכב ל 220 וולט.
• היכן מונחים כל הכלים, הגלגל הנוסף (ומה מצבו), מיכלי הדלק והמים.
• איך משחררים את הגלגל הנוסף.
• איך עובד המזגן בקירור ובחימום.
• האם ניתן לפתוח את הסוכך ולייצב אותו.
• שולחן וכסאות שקיבלנו.
• חשוב ביותר - הג'ק האורגינלי אינו מרים את הרכב מספיק כדי לשחרר את הגלגל. רצוי לקבל מהחברה ג'ק עם מהלך גבוהה יותר או להצטייד במספר חתיכות עץ על מנת להגביה את הג'ק במקרה ויש צורך.
• רצוי לקבל עוד שקי שינה, סדינים ומגבות וכן כוסות וספלים נוספים.
• כפיות וכפות צריך יותר מאשר כמספר הנוסעים.
• היה חסר לי סכין גדול לחיתוך ורכשתי וכן מחבת טפלון ופותחן.

התארגנות בתוך הרכב
כלל ברזל הוא שמירה על סדר. מניסיוננו כיאכטונרים לשעבר אנחנו יודעים כמה חשוב לשמר על הסדר, לסגור היטב את כל הארונות ולא להשאיר דברים שיכולים ליפול וכו'. פגשנו זוג גרמני שזו כבר הפעם השלישית שהם נוסעים בקרוון כזה וביקשתי להתרשם וללמוד מניסיונם. הם התקינו מתלים מגנטיים על המקרר ומתלים נוספים מעל החלון כך שכל שהמעילים, המגבות ודברים נוספים לא נזרקו על הספות. כמו כן את התיקים שמו כל אחד בתא ומעליו קופסת קרטון שניתן לקבל בסופר ובתוכה בגדים. קופסה נוספת מעל לדלי מתחת לכיור ובתוכה מאוחסנים חומרי מזון. אנחנו שיכללנו והוספנו עוד קופסה שבה אחסנו את כל הדברים הקטנים "המשוטטים" בחוץ. כמו כן התארגנתי עם דלי שבו הנחתי את הכלים המלוכלכים ולאחר שטיפה אחסנתי אותם שם לייבוש. החרמנו קופסת פלסטיק קשיח המשמשת לאחסון בקבוקים כדי שתאפשר לנו להגיע בקלות לפתיחת וסגירת הגג מבחוץ.

טיפים להצטיידות
• חובה להצטייד במשקפת טובה (שלי משקפת אסטרונומית 50X10), בעזרתה ניתן לצפות בציפורים ואפילו לצפות בלווייתנים מהחוף.
• קנינו מעביר עם 4 יציאות על מנת שנוכל לטעון את כל הציוד האלקטרוני שלנו בו זמנית (מצלמות, מחשב, טלפונים MP3).
• כמובן קנינו גם שטיח המונח מעל המדרגות ושירת אותנו נהדר בזמן הגשם והבוץ.
• מוסיקה - חשוב מאוד להביא MP3 עם הרבה מוסיקה, כולל Cable החיבור ליציאה ברכב והמטען. הדרכים ארוכות, משמימות ואין תחנות שניתן לשמוע מוסיקה.
• כביסה - כדאי לקנות אבקת כביסה, סל שיסייע בהבאת הכביסה ובהוצאתה מהמכונה לתלייה, ולהצטייד באטבים. ב-WA כמעט ואין מייבשי כביסה. לעומת זאת יש מתקני תלייה והכביסה מתייבשת מהר.
• כדאי להביא מהארץ - קפה טורקי, סוכריות קפה ומנטה, דבש. רוב הסוכריות שלהם מסוג טופי ורק לקראת סוף הטיול מצאנו אחרות. חוץ מזה יש הכול ואין מה לדאוג.

עוד טיפים
• זבובי חול - היינו מודעים לבעיית יתושים (שלא הייתה נוראה, אך לא לזבובי החול שעקיצתם לא כ"כ מורגשת ואח"כ מתגרדים נואשות. עצה שקיבלתי (מאוחר מדי), לקנות אשכולית, לחתוך לחצי ולהניח על המקום. טוענים שעובר מיד.
• התנהגות בקמפינג - בחניונים שקט. אין צועקים, לא פותחים רדיו או מדברים בטלפונים וב-10 כיבוי אורות. בפארקים לא זורקים אשפה. אוספים הכול וזורקים לכלוב הקבוע בכמה נקודות בדרך. השירותים והמקלחות נקיים אפילו בדרכים ולא משאירים מזבלה לאורך החניות בדרכים.
• Gibb River Road - להוריד לחץ בגלגלים (בערך 8-10 אט) ולשמור על מהירות של כ-60 קמ"ש בדרכי העפר. בעיקר במהמורות. אין בדרך אפשרות לרכוש גלגל חילופי או להתקשר טלפונית (חוסר תקשורת לסוגיה)...

לפירוט מסלול הטיול

קבלו הצעה