ממנצ'סטר עד צפון סקוטלנד

אוגוסט 2022
18 יום
איסוף והחזרה במנצ'סטר

סקוטלנד - ארץ עם נופים מהממים, אינסוף טירות, אגמים, מפלים, פרות וכבשים, אנשים סופר נחמדים ואדיבים, כבישים צרים, בוץ ויתושים.
עשינו 2200 ק"מ ובהחלט נחזור לטיול נוסף.

טיול קרוואנים בסקוטלנד

11.08
טסנו למנצ'סטר, נחנו קצת בדירה ששכרנו אחרי טיסת הלילה ויצאנו לסיבוב קל בעיר כולל ארוחת ערב במסעדת טוסטים מושחתים וטעימים בשם  Northern Soul Grilled Cheese.

12.08
40 מייל.
יום חמים ונעים. יצאנו לכיוון תחנת הרכבת ולקחנו את הקו לפרסטון (הרכבת הייתה צפופה מאוד עד כדי כך שביטלו עצירה בתחנות בדרך). מתחנת הרכבת הגענו במונית לתחנת הקרוואנים, שם פגשנו את המשפחה השנייה שהגיעה מספרד. חתמנו על הטפסים, קיבלנו הסברים, העמסנו את המזוודות ויצאנו לכיוון הסופר Aldi לקניות. אחרי שהעמסנו את הקניות יצאנו לכיוון צפון ומצאנו במפה חנייה יבשה בשם  Scorton Picnic Site.
כשהגענו לקרבת מקום גלינו ששביל הגישה צר מדי לקרוואנים אז נאלצנו להסתובב ולאתר מקום אחר. איתרנו חנייה נוספת בשם  Crook O Lune Picnic Site חנייה חביבה וקטנה שבשעות הערב מתרוקנת מרכבים, השירותים במקום פתוחים 24 שעות.מתחת למתחם החנייה יש ירידה לנהר שמשמש את האנגלים לרחצה ושיט משפחתי.

שני קרוואנים בגבול שבין אנגליה לסקוטלנד

13.08
123 מייל.
גם היום חמים ונעים. קמנו, אכלנו וירדנו לנהר. שיחקנו על גדות הנהר ביום שמש חמים וגם נכנסנו לשחייה קלה. אח"כ יצאנו לנסיעה לכיוון חומת אדריאנוס Hadrian's Wall. בדרך לשם עברנו את הגבול הלא מסומן לסקוטלנד והכרנו לראשונה את הכבישים הצרים של צפון אנגליה וסקוטלנד. הגענו בשלום לחומת אדריאנוס עשינו טיול רגלי לאורך החומה ואף הגענו לשרידים של גשר בחומה שהנהר עבר מתחתיו וחזרנו  לקרוואן לנשנוש אחר הצהריים.
משם יצאנו לכיוון חניון קרוואנים בשם  Jedburgh Camping and Caravanning Club Site. כשהגענו מצאנו שהמקום מלא ונשלחנו לאתר קרוב ועמוס בהמשך הדרך בשם  Lilliardsedge Holiday Park. לא היה עבורנו מקום עם חיבור לחשמל אבל היה מספיק מקום במשטח הקמפינג (25 פאונד ללא חיבור לחשמל). התפנקנו בבר המקומי בזמן שהילדים שיחקו בגן השעשועים. אחרי ארוחת ערב מאוחרת מאוד הלכנו לישון.

14.08
42 מייל.
יום של 4 עונות מבחינת מזג אויר. השכמה מאוחרת, אכלנו ארוחת בוקר ובזבזנו לפחות שעה בהסתובבות באתר הקמפינג בחיפוש אחרי נקודת ריקון מים אפורים ומילוי מים  לבסוף נכנסנו למקומות חנייה שהתפנו, התחברנו לחשמל בתוספת תשלום (בדיעבד היה מיותר לחלוטין). נסענו מרחק קצר למרכז  העיר Jedburgh וחנינו בחנייה ללא תשלום עם שירותים ציבורים ומרכז מידע (Canongate Car Park). ביקרנו בטירה של מלכת סקוטלנד ובטירה נוספת ומעניינת במעלה הגבעה ששימשה בית כלא- Jedburgh Castle Jail & Museum. לאחר מכן אכלנו fish and chips במרכז העיר עם גלידה לקינוח במקום שנקרא abbey take away (מנות גדולות וטעימות.) אחה"צ החלטנו להתקדם קצת לכיוון אדינברו ונתקלנו במפה בשרידי טירה - Crichton Castle. כעבור שעה של נסיעה בדרכים צרות וגשם הגענו לחנייה ריקה ומבודדת ליד הכנסייה הקרובה. Crichton Collegiate Church שם החנינו ללינת לילה לא לפני שצעדנו לטירה (מרחק של 5 דקות) שיחקנו משחקים ואכלנו ארוחת ערב.

15.08
10 מייל.
יום חורפי. השכמנו בשעה סבירה, אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו לסיבוב קצר מסביב לכנסייה ובית הקברות שצמודים לחניון. לאחר מכן המשכנו לכיוון אדינברו. הגענו לחנייה בחוף של העיירה Musselburgh צמוד למעגן הסירות אך היא הייתה קצת צפופה ל 2 קרוואנים ולכן עברנו לחנייה של המרכז המסחרי הקרוב ליד הסופר  המוכר Aldi (שם הקרוואנים חנו במשך יומיים בהם הסתובבנו באדינברו) יצאנו לכיוון אדינברו בקו 26 שיוצא מרחוב A199 (ניתן לרכוש כרטיס משפחתי חופשי יומי מנהג האוטובוס עבור זוג + שלושה ילדים בעלות של 10 פאונד).
הגענו למרכז העיר ונהנינו משך כל היום ממופעי רחוב שצצו בפינות שונות של מרכז העיר כחלק מפסטיבל אדינברו השנתי יחד עם המון מטיילים מכל העולם וכל זאת בטפטוף קבוע של גשם. בשעות המאוחרות של הערב חזרנו באותו קו אוטובוס עייפים אך מרוצים לקרוואן.

מופעי רחוב צצים כפטריות בעיר אדינבורו כחלק מהפסטיבל השנתי

16.08
0 מייל.
יום חורפי. השכמנו בעצלתיים ויצאנו באוטובוס לכיוון העיר מצוידים במעילי הגשם. רצינו להיכנס לסיור התת קרקעי של אדינברו ורכשנו כרטיסים לשעה 17:15. בינתיים המשכנו לשוטט בין המופעים השונים ולמזלנו נתקלנו במוזיאון המלכותי של סקוטלנד (כניסה חינם ומאוד מעניין לילדים ולמבוגרים כאחד). לאחר מכן הגענו לסיור התת קרקעי ולטעמנו הסיור לא היה מלהיב מספיק עבור עלות של 40 פאונד למשפחה. חזרנו בסביבות השעה 20:00 קפואים מקור ורק מרק עוף חם החזיר לנו את החום ללחיים.

17.08
100 מייל.
יום חמים. אחרי יקיצה טבעית נפרדנו מאדינבורו לכיוון ה- Hermitage, כשתוך כדי הדרך סטינו לכיוון הטירה של העיירה Stirling.התחלנו לטפס עם הקרוואנים לכיוון הטירה ולקראת הסוף הבנו שהצפיפות למעלה לא ממש מתאימה לקרוואנים ולכן חזרנו חזרה ומצאנו חנייה שנקראת castleview park & ride (חנייה חינם מרווחת ממנה עולים וחוזרים לטירה עם שאטל חינמי כל 25 דקות). הטירה עצמה יפה ומעניינת אפשר להעביר במקום בכיף שעתיים וצפונה בעלות של 47 פאונד לכרטיס משפחתי. חזרנו בשאטל לחנייה והמשכנו לכיוון ה Hermitage. איתרנו חניון קרוואנים בשם  inver mill farm caravan park האתר נחמד מאוד כולל כל השירותים הנדרשים. בנוסף יש נחל ממש מתחת לאתר שאפשר לרדת להשתכשך בו. אחרי ארוחת ערב מקלחות וכביסות סיימנו את היום.

18.08
110 מייל.
גשום לסירוגין. התעוררנו מוקדם לקולו של הגשם המטפטף ויצאנו החוצה כדי להכניס בגדים שתלינו לייבוש ולא הספיקו להתייבש במייבש כביסה. אחרי ארוחת בוקר וכל הטיפולים הנחוצים פינינו את הקרוואן לחנייה אחרת בתוך האתר ויצאנו ברגל למסלול ה Hermitage. המסלול מעגלי, קליל ויפה תחת חופת העצים. מגיעים לתצפית על מפלים ואפשר להמשיך לתוך היער או לחזור בחזרה. אחרי 3 שעות של טיפוס על סלעים ועצים ועשרות צילומים חזרנו לקרוואן. יצאנו לכיוון אגם Loch Ness המפורסם כשבדרך עשינו הפסקת קפה באחת ממפרצי החנייה הרבים שיש בכל הכבישים בסקוטלנד. הגענו לחנייה ליד החוף של העיירה Dores אבל היה שלט שאוסר על לינת לילה ולכן המשכנו לאורך הגדה המזרחית של האגם בכביש B852. כעבור 5 דקות מצאנו מפרצון חנייה שבו תפסנו את 2 המקומות הפנויים האחרונים ממש מעל שפת האגם (בהמשך הכביש יש עוד מפרצי חנייה אך לא לכולם יש גישה נוחה לאגם). ירדנו קצת למים בגשם שוטף ואחרי משחקי קופסה ובלינצ'סים מצוינים שהכנו הלכנו לישון מרוצים מהמקום שתפסנו על האגם.( יש לקחת בחשבון שמפרץ החנייה נמצא על כביש B852 נתיב אחד דו כיווני חשוך לחלוטין שרכבים נוסעים בו גם בשעות הלילה במהירות יחסית גבוהה וכל רכב שעובר מטלטל את הקרוואן. בגלל החשש מתאונה הצבנו את משולשי האזהרה על הכביש ותלינו על המראות את הווסטים הזוהרים כדי שיזהו אותנו מרחוק ככל שניתן).

קשת על אינברנס

19.08
21 מייל
מזג אויר הפכפך. קמנו לנוף של אגם לוך נס  Loch Ness, אחרי התארגנות בוקר יצאנו לטיול לאורך האגם עד לשעות הצהריים המאוחרות. משם יצאנו לכיוון העיר אינוורנס Inverness. לאחר כמה ניסיונות עקרים לאתר חניה במרכז העיר התרחקנו קצת לחנייה ללא תשלום בשם  fisherman's car park. (נמצאת 10 דקות הליכה ממרכז העיר). הטירה של אינברנס סגורה לשיפוצים ארוכים כך שהסתובבנו מספר שעות במרכז העיר היפה. אחרי הפסקת קפה בקרוואן השעה כבר הראתה 20:00 כך שהחלטנו לאתר מקום קרוב ללינת לילה בכיוון צפון ומצאנו חנייה ללא תשלום מרווחת בשם Munloch Bay ליד העיירה Munlochy. אחרי ארוחת שישי מפנקת הלכנו לישון בתקווה שלמחרת נצא מוקדם ונגיע בשעה סבירה לכיוון העיירה Helmsdale לצפות במשחקי ה Highland Games - אירוע המשלב ספורט ומסורת סקוטית - של משחקים ומופעי פולקלור כגון ידוי משקולת למרחק, הפיכת עמוד עץ, תחרויות אתלטיקה, תחרויות ניגון בחמת חלילים, ריקודים סקוטיים מסורתיים, ריצות שדה, תחרות אופניים ועוד - מיני אולימפיאדה סקוטית. התחרות מתקיימת בכל שנה בעיירות רבות ברחבי סקוטלנד כשלכל עיירה תאריך קבוע משלה.

Highland games scotland tipical dance

משחקי HighLand בסקוטלנד

20.08
105 מייל.
מזג אויר הפכפך. השכמנו, התארגנו והתחלנו להצפין על כביש A9 לכיוון העיירה Helmsdale. בדרך עצרנו לקניות, תדלוק והחלפת בלון גז. ב-12:30  הגענו למקום והעברנו כמה שעות מהנות מאוד של צפייה בתחרויות ובמופעים. נהנינו  מהאווירה ומיום השמש הסתוי שנחת עלינו בדיוק בזמן. האירוע נבחר כאחד הימים המהנים והמיוחדים בטיול כולו ע"י כל הגילאים.
אחרי שנגמרו המשחקים המשכנו צפונה לכיוון היעד הבא - המגדלור הצפוני Strathy Point Lighthouse המשכנו על הכביש A9 שהוא חלק ממסלול החוף הצפוני (NC 500) עברנו דרך עיירות קטנות לאורך החוף ועצרנו כ 4 ק"מ מהיעד בחנייה של מצפה שצופה על המגדלור על כביש A836 (אפשר למצוא את המקום - Marie Curie Cancer Care Field of Hope North Sutherland).
הנוף של החוף הצפוני בסקוטלנד מהמם, האדמה בוצית והרוחות והקור מקפיאים. יצאנו להליכה  לכיוון המצוק וחזרנו עם נעליים רטובות להתארגנות לילה. נפלנו לשינה מוקדמת אחרי יום המשחקים בדיוק כשהתחיל הגשם.

Strathy Point Lighthouse

21.08
57 מייל.
יום של 4 עונות. יצאנו מהחנייה לכיוון המגדלור Strathy Point Lighthouse. הגענו עד לחנייה הכי קרובה למגדלור שנמצאת במרחק של כ 10 דקות הליכה ממנו. החנייה קטנה יחסית כך שאחד הקרוואנים חזר אחורה ואלתר חנייה על אם הדרך. ההליכה למגדלור יפה והנוף של הצוקים הצפוניים מהמם על אף הגשם שתפס אותנו באמצע. ניתן גם להמשיך עוד קצת צפונה אחרי המגדלור לטפס על הסלעים על לשון שנכנסת לים. אחרי שחזרנו עייפים, רטובים ומרוצים מהנקודה הצפונית ביותר שלנו בסקוטלנד יצאנו לכיוון Smoo Cave. הגענו למערה אחרי כמעט שעתיים של נסיעה לאורך החופים הצפוניים של סקוטלנד בכבישים צרים יפים ומתפתלים והחנינו בחנייה של הקרוואנים שנמצאת כ 200 מטר לפני המערה. המערה נחמדה מאוד עם מפל שוצף שנופל פנימה. את הדרך חזרה לקרוואן עשינו במסלול שמטפס למעלה על ההר והוביל אותנו לכיוון המצוקים הצפוניים. אחרי שחזרנו איתרנו חניון קרוואנים קרוב מאוד בשם Sango Sands Oasis. בשעה שהגענו לא נשארו מקומות עם חיבור לחשמל והעלות הייתה 30 פאונד למשפחה. התארגנו על ארוחת ערב הלכנו לבאר המקומי לשתות ויסקי מקומי ולהתחבר קצת ל WIFI.

smoo cave

22.08
70 מייל.
מעונן חלקית. אחרי התארגנות בוקר כולל מקלחות כביסות ריקון ומילוי יצאנו לדרך מרחק 5 דקות ל Cocoa Mountain Balnakeil. מקום נחמד שמוכר שוקולד, שוקו חם מעולה וקוראסונים מצוינים. המקום לא זול אבל שווה בהחלט את הסטייה הקלה מהדרך. משם התחלנו את דרכנו הארוכה חזרה דרומה לפרסטון לאורך החופים המערביים של סקוטלנד כשמראש וויתרנו על האי סקאי (מפאת הקצב האיטי שלנו) כשהמטרה כל יום להחליט על הנקודה של היום הבא ולעצור בכל הפתעה מעניינת שתצוץ על הדרך. נקודה ראשונה עצרנו בנקודת תצפית יפה על כביש A894 שהוספנו לה טיפוס על השלוחה מעל כדי לשפר את הנוף. אחרי סט צילומים החלטנו לנסות לתפוס סיור בסירה בעיירה הקרובה  Kylesku. הגענו עד לנמל הקטן אבל פספסנו את הסירה האחרונה שיצאה. המשכנו בדרכנו למפל שראינו על המפה, אפשר לחנות בחנייה קטנטנה שמהווה נקודת התחלה למסלול ההליכה (Loch na Gainmhich Waterfall Car Park) או בחנייה שנמצאת 250 מטר במעלה ההר (Quinag Car Park Viewpoint) ולרדת בזהירות ברגל לנקודות ההתחלה. לאחר הליכה לא קשה של 10 דקות בבוץ על חלוקי נחל הגענו למפל יפה ומרשים בגובה 20 מטר שנקרא Wailing Widow Falls.
אחרי שחזרנו והחלפנו נעליים המשכנו לנקודה הבאה -  Ardvreck Castle Parking (חנייה מרווחת וללא תשלום אך ללא אפשרות ללינת לילה) משם צעדנו מספר דקות לטירה קטנה ומתפוררת ובצד השני אפשר ללכת לחורבה של בית (הבית לא שווה את ההליכה). השעה כבר הראתה 18:00 ולכן ניסינו לאתר ללא הצלחה חנייה יבשה ללילה בעיירה Ardmair כך שהמשכנו עד לעיירה אולפול Ullapool שם החנינו בחניון גדול  Latheron Lane Car Park ליד הסופר Tesco Superstore. עלות לקרוואן 10 פאונד ל 24 שעות. התארגנו על ארוחת ערב והלכנו לישון.

כבשים בכל מקום בסקוטלנד

23.08
50 מייל
יום של 4 עונות. התעוררנו בעצלתיים וכוח חלוץ שנשלח לנמל הזעיק אותנו להגיע במהירות לטובת סיור בסירת זודיאק של חברת  seascape expedition. רצנו לנמל מהחנייה, קיבלנו חרמוניות מוגנות מים וחגורות הצלה, נפרדנו מ 95 פאונד למשפחה ועלינו לסירה. שטנו במשך שעה במפרץ, ראינו כלבי ים תופסים שמש על החוף וגולת הכותרת הייתה להקת דולפינים שליוותה אותנו בשחייה במשך דקות ארוכות צמוד לסירה. הגשם כמובן לא אכזב ותפס אותנו באמצע השייט. אחרי שחזרנו מרוצים מאוד מהחוויה לנמל הסתובבנו קצת בחנויות ולא עבר זמן רב והתיישבנו לאכול ב The Chippy - טק אווי של פיש אנד צ'פס ומאכלי ים (האוכל טרי וטעים מאוד ) לאחר מכן חזרנו לחנייה ויצאנו לדרך כשהמטרה להמשיך דרומה לאורך קוו החוף. לא עברו 10 דקות וכבר עצרנו בנקודה שנראתה מעניינת - הפארק הלאומי קורישלוך Corrieshalloch Gorge National Nature Reserve. מספר דקות של הליכה מובילות לגשר תלוי בגובה כ- 60 מטר שנמתח מעל וואדי גבוהה עם מפל מים. עוד 2 דקות הליכה נוספות ומגיעים לנקודת תצפית על הגשר והמפל. אפשר לחזור באותה דרך או בנתיב שונה שם גם הצלחנו לראות אייל מסתכל עלינו בין השיחים ונעלם. לאחר מכן המשכנו על כביש A832 עצרנו בכמה נקודות תצפית יפות והחלטנו לסיים את היום בחנייה של Inverewe Garden במטרה להתחיל את היום הבא בסיבוב בגנים. ארוחת ערב כללה החלפה של בלון גז ומלחמה אבודה מול היתושים שמנצחים בגדול ונכנסים בהמוניהם דרך הרשתות של הקרוואן ורק דלתות וחלונות סגורים מונעים מהם להיכנס.

שיט צפייה בדולפינים מהעיירה Ullapool

24.08
77 מייל.
יום הפכפך. השכמנו בשעה מוקדמת יחסית כדי להיכנס מוקדם ל- Inverewe Garden. נכנסנו לקראת 10:00 והיינו במקום כשעתיים וחצי. הגנים יפים ומגוונים ויש פעילות לילדים במסלול ההליכה (33 פאונד למשפחה). אחרי ארוחת צהרים קלה בחניון יצאנו לנקודה הבאה שמצאנו במפה Deer Museum בעיירה Torridon. ציפינו לחוויה של האכלת איילים ומצאנו מקום שומם עם להקה של איילים במרחק של 50 מטרים מעבר לגדר. יש מוזיאון קטן של חדר אחד עם עצמות לסתות וקרניים, בקיצור לא שווה את העצירה. נקודה הבאה שמצאנו במפה - Strome Castle. צריך להחנות את הקרוואן על הצומת לפני הטירה וללכת כ 150 מטרים (השכן הסקוטי הנחמד אפילו  הסכים שנחנה קרוואן אחד בחנייה הפרטית שלו ואחד החנינו על הצומת) "הטירה" היא בעצם חורבה של טירה על החוף של האגם והדבר היחיד ששווה את הנסיעה זה הנוף מהמרפסת וכלב מקומי של אחד השכנים שליווה אותנו עם כדור טניס בפה כל הדרך וכנראה תופס כל תייר מזדמן שישחק אתו, הילדים היו מרוצים. אחרי החורבה החלטנו להמשיך דרומה עד שנמצא מקום עצירה ללילה, הקפנו את loch carron על כביש A890 עד לנקודת תצפית Loch Carron View Point מכיוון שהגענו מאוחר החנייה כבר הייתה מלאה ולכן המשכנו עוד 2 קילומטר נוספים והחנינו באחד ממפרצי החנייה הרבים שפזורים לאורך הכבישים. התארגנו על ארוחת ערב והלכנו לישון כשכל הלילה גשם וטיפות שנפלו מהעצים מעלינו ניגנו לנו מנגינות.

Eilean-Donan-Castle

25.08
70 מייל
יום של 4 עונות. אחרי השכמה בעצלתיים וארוחת בוקר יצאנו לנסיעה קצרה לכיוון טירת איילין דונן Eilean Donan Castle. הגענו למקום בדיוק בשעת העומס והחנייה כבר הייתה מלאה, איתרנו חנייה בעיירה הקרובה Dornie על שפת הנהר מרחק כ 7 דקות הליכה לטירה. הטירה יפה ומעניינת מבפנים ומבחוץ ובגדול חוויה של "קצר ולעניין". לקח לנו כשלוש שעות כולל ארוחה במסעדה במקום. לאחר מכן המשכנו דרומה לכיוון העיירה הקרובה Fort william והחלטנו לישון בפארק קרוואנים שמצאנו על המפה בקרבת מקום בשם Bunroy Park. כשהגענו לשם מצאנו מקום נחמד אבל יקר מאוד (44 פאונד לקרוואן ללא חיבור לחשמל). אז חזרנו אחורה לאיזה שלט ישן שראינו כ 2 קילומטר לפני כן על הכביש הראשי (A86) מצאנו מקום שומם עם כמה קרוואנים ישנים וקראווילות בשם  Forester'S Croft. הסתבר שהמקום היה אתר קמפינג שנסגר לתיירים בקורונה וכרגע מאחסן דיירים לטווח ארוך. דני בעל המקום היה מאוד נחמד והסכים לקבל אותנו, כולל חיבור לחשמל, הוא גם דאג להביא לנו מפצל ולכל השירותים הנדרשים כולל חיבור לחשמל  (ללא כביסה) ב 25 פאונד (יש לציין שהשירותים והמקלחות משרתים את העובדים של המקום והם בסגנון מחנה קיץ של הצופים במקרה הטוב, לא ממש מומלץ למפונקים...). החלטנו להישאר ללילה ולצאת למחרת עם הקרוואן מלא ומרוקן ל- Glenfinnan Viaduct. אחרי ארוחת ערב קלה ולפני השינה נסענו לשתות בירה בבאר של אכסנייה קרובה בשם The Stronlossit Inn.

Glenfinnan Viaduct גשר הרכבת מהסצינה של הארי פוטר

26.08
112 מייל
ארבע עונות. השכמנו יחסית מוקדם כדי שנספיק  להגיע ל Glenfinnan Viaduct לפני 10:45 כשעוברת שם הרכבת המפורסמת מהסצנה של הארי פוטר. הגענו ב 10:30 והמקום כבר היה מלא, כל החניות סגורות ואפילו בשוליים אנשים חנו והתחילו לרוץ למקום כדי להספיק לצלם את הרכבת עוברת על הגשר. לקרוואן שלנו לא היה שום מקום הגיוני אז החלטנו לחזור ל Fort william להשלים קצת קניות ולתדלק ואז לחזור כשאנשים יפנו את החנייה, מה שלא ידענו זה שהרכבת עוברת 4 פעמים ביום ולקראת כל פעם המקום מתמלא. הגענו ב 14:00 ונדחקנו ב 2 המקומות האחרונים. הספקנו לטפס על ההר וצפינו ברכבת הקיטור שעוברת על הגשר שבעצמו גדול ומרשים. (שעות מעבר הרכבת על הגשר בימים ראשון עד שישי 10:45, 13:30, 15:20, 18:00. בשבת השעות קצת שונות ובכל פעם היא מגיעה מכיוון שונה, כדאי לברר את הנושא עם אנשי המקום למי שחשובה זווית הצילום).
אחרי אינספור צילומים עם הגשר המשכנו בדרכנו דרומה על כביש A82. בדרך נתקלנו בנקודת תצפית על מפל יפה The Meeting of Three Waters. עצרנו במפרץ החנייה, הצטלמנו ואף טיפסנו לראש המפל וכל זאת תוך נפנופי ידיים נמרצים בגלל היתושים הרבים. המשכנו דרומה כשבתכנון לעצור לחניית לילה באזור העיירה Tyndrum אבל נתקלנו בנקודת תצפית יפה ומרווחת כ 20 קילומטר לפני כן בשם  Loch Tulla Viewpoint. החנייה מרווחת ומותר להישאר במקום רק בין השעות 19:00-07:00. בנוסף יש חנייה קטנה יותר מבודדת לקרוואנים שגם הייתה חצי ריקה. החלטנו להישאר בחנייה המרכזית מול הנוף (בדיעבד עדיף מראש לחנות בחנייה הקטנה ולא המרכזית מכיוון שכבר בשעות הבוקר המוקדמות מגיעים אוטובוסים ואופנוענים שמרעישים ויושבים לך על הראש ) אחרי ארוחת שישי הלכנו לישון.

27.08
90 מייל.
יום ארבע עונות. אחרי שהשכמנו מהרעש הזזנו את הקרוואן לחניה הצדדית להתארגנות בוקר רגועה יותר יצאנו לדרך לכיוון  Loch Lomond. זהו הגדול באגמי סקוטלנד ויעד נופש פופולרי. מצאנו חנייה ב- Inveruglas Pyramid - An Ceann Mòr. עשינו סיבוב קל באזור הקמפינג על שפת האגם ולאחר מכן יצאנו לטרק  לכיוון ההרים, אחרי 3 ק"מ הספיק לנו ועשינו אחורה פנה לקרוואן. (חוצים את הכביש והולכים דרומה עם החץ הסגול, לאחר כ 400 מטר יש שער גדול בצד ימין שלאחריו נכנסים לכיוון ההרים ושם כל אחד יכול לטייל ולטפס כמה שרק ירצה ולפי היכולת). אחרי ארוחת צהרים המשכנו דרומה ונכנסנו לעיירה Balloch. הילדים נהנו לשחק  בגן שעשועים ליד המרינה (אפשר לשוט בספינה גדולה באגם ויש גם פארק גדול עם טירה לשם כבר לא הגענו). החלטנו שמחר ניקח את הילדים לחוות חיות בעיירה Ayr אז צמצמנו שעה נסיעה וחנינו ללילה ליד חוף הים ב irvine. אחרי ארוחת ערב הלכנו לישון בדיוק כשהתחיל הגשם.

28.08
70 מייל.
אביבי. השכמנו בעצלתיים והלכנו לפסל של הדרקון שיש על גבעה ליד החנייה ממנו אפשר לתצפת על הים. בדרך אפשר לראות מלא ארנבות מתרוצצות בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות לפני שמגיעים כל המקומיים עם הכלבים לטיול בוקר. לאחר מכן יצאנו לפארק החיות Heads Of Ayr Farm Park. נהנינו במקום עד השעה 17:00 כשהמקום נסגר. יש מלא פעילות לילדים קטנטנים כגדולים כולל מתחם טרמפולינות, גני שעשועים, חיות להאכיל ועוד המון אטרקציות. מבחינת הילדים זה היה הבילוי המועדף בכל הטיול...מותשים המשכנו דרומה לפארק קרוואנים אחרון לטיול בשם Mount View Caravan Park בעיירה Abington מצאנו שהמקום מסודר ונקי כולל חיבור לחשמל ב 25 פאונד. אחרי ארוחת ערב מקלחות וכביסות הלכנו לישון.

חניון קמפינג בצפון סקוטלנד

29.08
155  מייל.
יום של 4 עונות. קמנו והתארגנו בעצלתיים, ניצלנו את המקום  למילוי וריקון אחרונים של הקרוואן לפני החזרתו לחברת ההשכרה. מילאנו דלק ויצאנו לכיוון פרסטון עם עצירה בלנקסטר לשחרר קצת רגליים ולתת לפקקים להירגע. בלנקסטר הבנו את ההבדל בין סקוטלנד ואנגליה - אין חניות חינם, גם בסופרים החניה מוקצבת בזמן ומצולמת. כך שדילגנו מסופר לסופר עד שנכנסנו לחנייה בתשלום והסתובבנו קצת בעיר שדי הייתה סגורה בגלל חג מקומי. הלכנו לטירה (טירה אחרונה לטיול הזה) ולקתדרלה. בסך הכול העיר לא הרשימה אותנו במיוחד. יצאנו משם מאוחר לכיוון פרסטון עם כוונה לישון באזור הרכבת ונתקלנו שוב באותה בעיה של חניה. נאלצנו להסתובב כשעה עד שלבסוף יצאנו מפרסטון לכיוון תחנת הקרוואנים ואחרי עוד כמה סיבובים נכנסנו בשעה 23:00 לחנייה של מסעדה Bell & Bottle בעיירה Newton (חנייה גדולה ומרווחת ולא נראה שיש בעיה לחנות שם ללילה). אחרי ארגון חלקי של הציוד הלכנו לישון.

30.08
1.5 מייל.
יום חמים. השכמנו מוקדם כדי לסיים את אריזת המזוודות ולנקות את הקרוואן ויצאנו לתחנת ההשכרה. אחרי פרידה עצובה מהקרוואן ומהמשפחה השנייה שחזרה לספרד דרך לונדון לקחנו מונית לפרסטון ורכבת למנצ'סטר לדירה ששכרנו מבעוד מועד. מצאנו מקום נהדר לארוחת ערב בשם Mackie Mayor סוג של "שרונה מרקט" שלנו, עם מגוון אפשרויות החל ממרק ראמן מעולה, אוכל איטלקי המבורגרים בירות ועוד.

31.08
כמה ק"מ ברגל.
יום חמים. השכמנו, צעדנו במרכז העיר כולל ביקור ב Chinatown שם ישבנו במסעדת China Buffet (כשהדעות מאוד חלוקות לגבי האיכות המקום ) עוד קצת סיבובים ברגל וחלקנו הלך לצפות במשחק כדורגל של מנצ'סטר סיטי שהזדמן לנו.

01.09 חזרה הביתה.

קצת טיפים

נהיגה – לנהיגה בצד שמאל מתרגלים די מהר רק צריך להישאר מאוד מרוכזים מכיוון שרוב הדרך היא כבישים צרים או כבישים צרים מאוד דו כיווניים ללא שוליים שמספיקים בקושי לקרוואן אחד. המזל הוא שיחסית אין הרבה תנועה והאנשים המקומיים מאוד מאוד נחמדים ויעשו הכול כדי לתת לך זכות קדימה. כדי לא להסתבך ובשנייה ליצור פקק מיותר צריך להיות ערניים ואדיבים ולשים לב מתי לקבל ומתי לתת את זכות הקדימה ולהשתמש במפרצוני ה passing place שמפוזרים לאורך הדרך.
חשוב לקחת בחשבון שחלק גדול מהנסיעה יהיה מאוד איטי באופן יחסי בגלל הכבישים הצרים ויש להתאים לכך את זמני הנסיעה המתוכננים.

•  חברת ההשכרה – מומלץ לשכור מראש שולחן פיקניק וכיסאות, רק לקחת בחשבון שבכל מקרה חלק גדול מהזמן הארוחות יהיו בתוך הקרוואן בגלל היתושים או הגשם. בהדרכה לא לחסוך בשאלות ולא לנסות פיזית להפעיל דברים מבלי שקיבלתם הדרכה. אם לא שואלים ומנסים, נתקלים אח"כ בבעיות קטנות כמו איך מדליקים את התאורה החיצונית.

חניות – התכנון היה לעשות לילה יבש ולילה בחניון מסודר אבל בפועל היחס היה 1:3 לילה בחניון מסודר שבו רוקנו, מילאנו את הקרוואן עשינו כביסות ומקלחות. ולאחר מכן עוד 3 לילות יבשים. אפשר יותר ואפשר פחות כל אחד לפי השימוש שלו במקורות אנרגיה ומים וכמובן רמת הפינוק.
אם חונים במפרצי חנייה לאורך כבישים מומלץ להחנות את הקרוואן כך כשהכניסה שלו תהיה לכיוון ההפוך מהכביש למקרה שמשאית תכנס במהירות למפרץ החנייה.

חיבור הקרוואן לחשמל - החיבור לחשמל נועד לתת מתח לשקעים של ה 220v. מכיוון שלא תמיד יש מקום עם טעינת חשמל באתרי הקרוואנים מומלץ להמעיט ולהביא מוצרים שצורכים 220v כמו מברשת חשמלית לפטופ וכו'. ולהסתפק בהטענה של מכשירי הסלולר בשקעי ה usb או שקע המצית במהלך הנסיעה.

תקשורת – נעזרנו רק ב WIFI מזדמן והורדנו מבעוד מועד את המפות מתוך ה-Google Maps. אפליקציה מומלצת שעזרה לנו לאתר חניות - park4night.

גשם – הגשם בסקוטלנד זה חלק אינטגרלי ויום יומי וחלק גדול מהימים היו ימים של 4 עונות ובכל יציאה מהקרוואן צריכים להיות ערוכים לכך גם אם יוצאים כשבחוץ שמש נעימה. בנוסף גם אם הלכתם לישון והשמיים נראים נקיים מעננים לא משאירים כלום בחוץ ותמיד להשאיר את הנעליים לייבוש בלילה רק מתחת לקרוואן.

הכי חשוב להנות ולהבין שלא הכול ילך לפי התכנון וצריך וזרום ולאלתר תוך כדי הדרך וכמובן לא לשכוח לנופף לשלום לכל קרוואן שחולף מולכם בכביש.
רונן שניאור

נ
למסלול הטיול בתכנת סלפי: https://selfie.motorhome.co.il/Selfie/Trip.aspx?Id=16545