השכרת קרוואנים בחו"ל
בקשה להצעת מחיר
אפריקה

35 יום בקרוואן בדרום אפריקה ונמיביה / משפחת אוקו , אילת

שלושה מבוגרים ונער בן 13 בקרוואן מדגם Spirit 5, השכרה דרך מוטורהום בישראל.

הטיול נמשך חמישה שבועות באפריל - מאי 2007, התחלה בדרום אפריקה -  יוהנסבורג, נמיביה, מעבר דרך בוצוואנה לזימבבואה, סיום הטיול במפלי ויקטוריה, סה"כ 8,600 ק"מ.

הטיול התמקד בשמורות טבע וצפייה בבע"ח

ולכן חשוב שלכל אחד תהיה משקפת אישית.

חלק רב מהטיול מתבצע על דרכי עפר המתאימות לרכב רגיל, בדרום אפריקה איכותן בינונית אך בנמיביה איכותן מצוינת. עקב תנאי הדרך יש לשים לב לפני היציאה לדרך כי כל האביזרים בקרוואן מקובעים היטב כולל אלו המחוברים חיצונית.
בגלל המרחקים הגדולים בין ישוב לישוב ותנאי הדרך מומלץ לבקש מראש גלגל ספר נוסף ולעשות בטוח הכולל צמיגים (אנחנו לא עשינו והיו הרבה פנצ'רים), לבדוק שהג'ק תקין, לבדוק שיש טעינה של המצברים למקרר ולתאורה ממנוע הרכב.
כדאי להתארגן מהבית או לקנות קצת כלי עבודה, דבק פרפוקסי שמדביק כל דבר, מד זרם וכל דבר שימנע "תקיעה" באמצע המדבר. השרות שקבלנו מהחברה בשעת הצורך היה מצויין אך לשם קבלת השרות יש להגיע לישוב מרכזי ועד שמגיעים רצוי להיות מאובזר ב"עזרה ראשונה".

ויזות - לדרום אפריקה בשדה התעופה, לנמיביה יש להתארגן לויזה מראש. ניתן לסדר בארץ בעתלית, 65$ לדרכון ישראלי, גב' גיל כץ 052-6122582, , 04-9549608 ניתן להוריד טפסים באתר למטייל. לבוצוואנה אין צורך בויזה ולזימבבואה ניתן לעשות בגבול.

ספרים ומפות - לונליפלנט של דרום אפריקה ושל בוצוואנה ונמיביה. אטלס דרכים לפחות בקנה מידה של  1:1 500 000 רצוי מפות בקנה מידה נמוך יותר אך קשה למצוא. הייתה לנו מפה של נמיביה בקנה מידה של 1:1 250 000. הכל נרכש מראש בארץ דרך האינטרנט. בנוסף מקבלים עם הרכב חוברת הכוללת מפות האזור וחניוני הקרוואנים, בנוסף מומלץ להיות מצויד במדריכי יונקים, ציפורים וצומח של אפריקה, למי שמסתפק בפחות, בשמורות הגדולות ניתן לרכוש חוברות של השמורה ובהן ציורים של חלק מבע"ח והצומח.

Wild Card - כרטיס כניסה חופשי לשמורות בדרום אפריקה, כמו כרטיס מטמון בארץ. צריך לעשות חשבון כמה ימים מתכננים להישאר בשמורות, לכל שמורה מחיר שונה. לנו השתלם. מחירים ואינפורמציה ניתן לקבל באתר שמורות הטבע שלהם: http://www.sanparks.org

בשמורות הזמנו לינה מראש דרך האתר רק לקרוגר ואחר כך פשוט לקחנו צ'אנס והגענו ותמיד היה מקום פנוי.

דלק - תשלום בד"כ במזומן, תשלום באשראי מוסיף בד"כ 6%.

מזג אויר - נסענו בעונת הסתיו שלהם, מזג אויר נעים לא חם מדי, לפעמים ירד גשם אחה"צ או ערב שלא הפריע להנאת הטיול. בגדים בעיקר קלים ולערב פליז או טרניג.

מסלול הטיול:

יום 1- טיסת בוקר מנתב"ג ליוהנסבורג, לינה בגסטהאוס Cherry Tree B&B cbecker@w.o.l.co.za, המקום הוזמן עבורנו מראש ע"י שירלי מוטורהום, ממוקם מחוץ לעיר קרוב לשדה התעופה ולאתר ההשכרה. בעלת הבית בשם סו מאד נחמדה וניתן ליצור איתה קשר מראש. לקחה אותנו מהשדה ולמחרת למקום ההשכרה. 420 ראנד לחדר זוגי כולל ארוחת בוקר תשלום רק במזומן.

יום 2 - השכרת הקרוואן, ניירת וחתימות, נסיעה לסופר להצטיידות ונסיעה מזרחה
על דרך
N12 משם ל N4 ול R540 לכוון Dullstroom. לינה בחניון על אגם דייג שמקור המים שלו מנהר Crocodile  המהווה בהמשך את הגבול הדרומי של הקרוגר, 240 ק"מ.

יום 3 -  מטרת היום בקור באתרים
שלאורך
Blyde River Canyon. ממשיכים על כביש R540  ומשם מזרחה על R37  לכוון ,Sabie משם צפונה על כביש .R532  בדרך קיימים מספר אתרים עם מפלים קטנים אין זמן לכולם אנחנו בקרנו במפלי Mac Mac, (תמונות 1-2) אפשר לוותר.
קצת צפונה ל
Graskop- הדרך מתפצלת ל R534 דרך תצפית  Pinacleומסלול
God's Window מסלול נחמד המסתיים ביער גשם ותצפית. חוזרים לכביש R532 ומגיעים לאתר Bourke's Luck Potholes, קניון וסדרת מפלים נחמדים, (תמונות 3-4), 22 ראנד לאדם.  המשכנו ב  R532לעוד מספר תצפיות על הקניון ומשם חזרנו באותה דרך עדGraskop ומשם לHazyview  דרךR533  ו- R535. לינה במחנה Serangita .  סה"כ 280 ק"מ.

יום 4 - מהבוקר בילינו כחצי יום בגלישה קשורים בכבלים לאורך של כ-1.5 ק"מ מעל היער(תמונה 5) חוויה נחמדה לכל המשפחה. יציאה מ Gecko Lodge הנמצא ליד מחנה הלינה, טלפון (013) 7378374. משם אחה"צ נסיעה לקרוגר כניסה דרך שער Phabeni, נסיעה לאורך נהר  Sabieלינה במחנה Pretoriuskop. 100 ק"מ.

ימים 5-9 בקרוגר פארק שהינו חמישה וחצי ימים. נסענו מדרום לצפון עד שער Phalaborwaבעיקרון טיילנו לפי שעות הפעילות של החיות, בבוקר מוקדם עם פתיחת השער, בשעות הצהריים החמות כמעט ולא רואים בע"ח ולכן נחנו בחניון מוסדר או ליד נהר או נקודת מים ואחה"צ המשכנו בנסיעה ותצפיות עד מועד סגירת השערים. זהו פארק עם צמחייה גבוהה ולכן בע"ח בד"כ מוסתרים, אך עם הרבה סבלנות ניתן לפגוש כמעט את כל בע"ח המצויים בשמורה, אימפלות, פילים קרנפים ואריות. (תמונות 8-6) כדאי להצטייד באוכל מחוץ לפארק לפי מספר הימים שמתכננים לשהות בפארק. במחנות הגדולים יש חנויות וסופר עם מעט מצרכים "יקרים". 700 ק"מ.

יום 10 - כוון הנסיעה שלנו מערבה לכוון שמורת הקלהרי הנמצאת בגבול נמיביה בוצאונה, נסיעה של כ 2,000 ק"מ. בכדי לגוון את הדרך החלטנו לנסוע דרך שמורת Marakele הנמצאת במחוז Limpopo. נחשבת למושבת הנשרים הגדולה בעולם. בבוקר נסענו לכוון Tzaneen  על דרך ,R71 עצירה במפלי Debengeni, מפלים נחמדים לפיקניק, הדרך לשם והירידה לחניון עם הקרוואן להרפתקנים. משם ממשיכים לנסוע לכוון Mokopane בדרך עברנו ליד העיירה Zion City Moria בה כנסייה קדושה לשחורים אשר התכנסו באזור לכבוד פסח שלהם. התכנסו באזור מאות אלפי בני אדם שצעדו לאורך  הכביש לכוון הכנסייה, כאשר לאורך הדרך דוכנים לפירות וירקות (תמונות 9-10) מראה מדהים כמו ההילולה בהר מירון רק פי מאה בכמויות האנשים. משם החלטנו לא לנסוע בדרכים הראשיות אלא לקצר בדרכים הצדדיות המסומנות באדום באטלס. זו היתה טעות חמורה מכיוון שכל הדרכים הצדדיות הן פשוט דרכי עפר באיכות קופצנית ביותר הגענו לשערי השמורה רק בשעות הלילה. השומר היה נחמד ואפשר לנו להיכנס ללון בחניון Bontle. 500 ק"מ.

ימים 11,12- בקור בשמורת Marakele, טיפוס בכביש צר מאד לפסגת ההר, הנוף מקסים אין הרבה חיות ובגמלא אצלנו רואים יותר נשרים מאשר שם. המשכנו משם דרומה בכביש R510 לכוון השמורה הפרטית Pilanesberg הנמצאת בקומפלקס של הר געש ישן. שמורה זו נמצאת בצמוד   Sun City המפורסמת (אנחנו לא בקרנו שם). חלק גדול מהשמורה שרוף כתוצאה משרפה שהייתה כשבוע לפני כן. לינה במחנה בשמורה, למחרת בילינו את הבוקר בתצפיות נוספות ולקראת צהריים ממשיכים  לנסוע מערבה לכוון הכביש המהיר N14 מסתבר שלמרות היותו מסומן ככביש ראשי, הוא כביש צר ללא שוליים, נסענו עד העיר Kurman שם עצרנו ללילה. 560 ק"מ.

יום 13 - ממשיכים לנסוע  בכביש N14 לכוון Upington, קניות והצטיידות לקראת הנסיעה לקלהרי. ניתן לנסוע מכאן הלוך חזור לשמורת מפלי Augrabis  הנמצאים על נהר ה Orange כ120 ק"מ לכל כוון, אנחנו ויתרנו. הגענו לשמורת הקלהרי אחה"צ לחניון  Twee Rivierenשפרושו שני נהרות ע"ש מפגש שני נחלי האכזב החוצים את השמורה, הוצאנו אויר מהגלגלים והספקנו לסבוב של אחה"צ. המים בשמורה בטעם נורא וכדאי להצטייד במיכלי שתייה של מים טובים מראש. 600 ק"מ.

ימים 14- 18 - בילינו בשמורת הקלהרי שמורה בעלת אופי מדברי עם המון בע"ח. ביום הראשון הצטרפנו לחוקר צ'יטות ובילינו יום שלם במעקב בעזרת גשש מקומי מבני שבט הסאן במעקב אחרי עקבות של צ'יטה זכר (תמונה 11), אמנם לא הצלחנו לראות את הצ'יטה אבל ככה זה עם בע"ח. המזל האיר לנו למחרת כאשר בילינו יום שלם בתצפית על נמר שטרף ראם (תמונה 12) ולמחרת בדרכנו למחנה Mata Mata פגשנו בצ'יטה שטרפה סטינבק(תמונה 13) צפינו גם באריות ראמים יענים ומצד שני חיות קטנות כמו סנאי אדמה או חתול בר (תמונות 14-16) . סה"כ 500 ק"מ.

יום 19 -  עוזבים בבוקר את הקלהרי החלטנו לא לחזור ל Upington להצטיידות באוכל וכסף אלא סמכנו על הישובים בדרך. חצינו דרך מעברRietfontein  לנמיביה, פנצ'ר ראשון שכל אנשי הישוב עוזרים לתקן. לא היה לנו מספיק מזומן מראש, דולרים אמריקנים לא עוזרים בנמיביה. נסענו לכוון Karasburg על דרך  C11ומשם ל  Grunauומשם ל .Fish River Canyon בדרך מתחילים שוב לפגוש בבע"ח כמו ראמים זברות ויענים. לינה ב- Hobas. סה"כ 500 ק"מ.

יום 20 - מוקדם בבוקר נסיעה לתצפית על הקניון, ברכות מים מלאות ומרשימות, אך אם לא יורדים למטה ניתן לוותר על הנסיעה המיוחדת לאתר ולנסוע ישירות דרך Keetmansho  .אין לנו ברירה. חסרי אוכל וכסף אנחנו חוזרים לכוון Keetmanshopלהצטיידות לפני הנסיעה למדבר נמיב. בדרך עצרנו באגם מלאכותי נחמד לפיקניק וגם ללינה חינם Naute Dam. באגם ציפורים ושקט. אחרי הצטיידות נסיעה לכוון Goageb בכביש B4 ופונים צפונה בדרך C14 לכוון Bethanie עד Helmeringhansen ומצטרפים לדרךC27  (מה שהיה בעבר (D407 דרך נוף יפה דרך הרי טיראסברג מזכיר את הנופים בסיני. הגענו לחניון לילה בחווה בשם Aubures, מחנה קסום באמצע המדבר ללא חשמל ומים חמים (תמונה 17) שייך למשפחה הגרה בסמוך בחווה. נמצא בערך בק"מ 60 על דרך  .C27למחרת בבוקר שוחחנו עם בעלת הבית הטוענת כי באזור מסתובבים חופשי נמרים וצ'יטות. הם מגדלים בחווה את קקטוס ההודיה - מדכא התיאבון. 460 ק"מ.

יום 21 -  ממשכים לכוון Sesriem בדרך חוצים עוד שמורת טבע עם ראמים, זברות יענים וספרינגבוק, נוף מדברי קסום. בצהריים הגענו ל Sesriem Campsite. נחנו בחניון עד אחה"צ, ואז טיול הליכה קצר לקניון Sesriem ול Elim Dune. לאחר מספר ימים שלנו בחניונים ללא חיבור לחשמל מצברי הרכב התרוקנו והמקרר, משאבות המים והאור הפסיקו לתפקד. 220 ק"מ.

יום 22 - קמנו בשעה ארבע וחצי בבוקר בכדי להיות בשעה חמש בשער הכניסה
ל
Sossusvlei, עדיין חושך והכל נעול ואז הסתבר כי לא הזזנו את השעון מדרום אפריקה. ל"שמחתנו" היו עוד כמה מטיילים דרום אפריקאים שהשכימו לקום וכולנו חיכינו לפתיחת השער. בשעה חמש נפתח השער ואז נוסעים בחושך עד לחנייה של מכוניות רגילות. משם המשכנו בג'יפ שלהם (90 דולר נמיבי לאדם הלוך וחזור) כ5 ק" עד לאזור ה"גיא האבוד". השמש מתחילה לזרוח והדיונות האדומות מתגלות במלוא הדרן. (תמונות 18-20). התגלגלנו והשתוללנו על החול וחזרנו לארוחת בוקר מאוחרת ל Elim Dune,החלפנו בין מצבר האוטו למצבר הצרכנים בכדי לאפשר למקרר לעבוד ובנוסף פנצ'ר שני לטיול והג'ק לא עובד. לאחר התייעצות טלפונית עם המשרד בWindhoek, המליצו לנו לגשת למוסכניק של Sesriem Lodge, אחרי שבילינו אצלו כמה שעות הוא מילא קצת שמן בג'ק אך לא הצליח לטפל בבעית החשמל ואין ברירה אלא לנסוע בדרך הקצרה ביותר לכוון .Swakopmund הגענו בשעה שבע בערב לאחר נסיעה רצופה עם עצירת ביניים להחלפה חוזרת של המצברים. ישנו בחניון לחוף האוקינוס האטלנטי הנקרא Long Beach יחידים בחניון של כ120 מקומות, ורק התנים מסתובבים בו חופשי לחפש אוכל. 560 ק"מ.

יום 23 - שמונה בבוקר אנחנו מתייצבים ב Swakopmund אצל חשמלאי רכב לתיקון בעיות החשמל ובנוסף מבקשים ממנו לתקן את המנשא התלוי מתחת לאוטו של המצבר ובלוני הגז שנשאר תלוי על כרעי תרנגולת. השארנו את הרכב לחצי יום ויצאנו לבזבז כסף ברחובות Swakopmund. הכל תוקן כראוי והדרמנו לכוון Walvis Bay לצפות בפלמינגו שבלגונה.משם נסענו לדיונה 7 הלבנה. לינה בחניון 4 מייל צפונית ל Swakopmund. שוב אנחנו לבד בחניון ענק אבל הפעם קבלנו מקום עם שירותים ומקלחת פרטיים. 139 ק"מ.

יום 24 - יצאנו בבוקר למסלול הוולויציה שממזרח ל Swakopmund. צמח הוולויציה נחשב לצמח שרידי קדום ביותר "מאובן חי" הנו צמח דו ביתי השייך לקבוצת חשופי הזרע ומצוי רק במדבריות נמיביה ואנגולה. הצמח מצמיח זוג עלים הגדלים וצומחים בכל שנות חייו. בעיקרון צריך להוציא אשור לנסיעה במסלול, אבל יום ראשון ואין עם מי לדבר ,אז כמו ישראלים מצויים לקחנו את הצא'נס. בבוקר כל האזור בערפילים ולא רואים ממטר. עולים על כביש B2  לכוון Windhoek, חפשנו את דרך D1993  ולא מצאנו אז נסענו דרך D1991 העוברת דרך נווה מדבר Goanikontes נראה כמו ואדי פיראן בסיני דקלים וזיתים. המשכנו במסלול הוולויציה, ובדרך פוגשים בצמחים מאד מרשימים, סיום המסלול בפרט ענק בן 1500 שנה (תמונות 22-21 ). יוצאים באותו מסלול עד דרך C28  ל Swakopmund, בדרך שקענו ולאחר נסינות חילוץ עצמאיים (תמונה 23 ) עבר למזלנו ג'יפ של תיירים שמשך אותנו החוצה. לינה שוב בחניון 4  מייל. 380 ק"מ.

יום 25 - שוב ערפל של בוקר, אנחנו מצפינים לכוון Cape cross לשמורת כלבי הים. מראה מדהים אלפי כלבי ים בחוף ובים בוגרים וגורים החיים במושבה. המראה משגע הריח פחות, קשה לעזוב את המקום (תמונה 24.) המשכנו צפונה לכוון שמורת Skeleton Coast, הדרך נמשכת לאורך האוקינוס האטלנטי. משלמים על המעבר בשמורה ואם לא נשארים ללילה יש להגיע עד חמש לשער השמורה Springbok gate הדרך די משעממת, בדרך עוברים דרך אזורים של כריית יהלומים, פנצ'ר נוסף והג'ק שוב לא עובד. מזל שלקחנו איתנו ליתר בטחון בול עץ ששמש אותנו כ"ג'ק ערבי" וזה לא מספיק גבוה אז גם חופרים קצת עם עת חפירה מתקפלת שהבאנו מהבית. עצרנו ללינה בשער השמורה, מקווים שיספיק הדלק ולא יהיה עוד פנצ'ר עד הישוב הבא Khorixas. בדיעבד המלצתנו לא לנסוע לאורך הים דרך השמורה, אלא משמורת כלבי הים לחזור דרומה ולנסוע דרך C35 ומשם לכוון  Khorixas דרך אתרים שונים. סה"כ נסענו 300 ק"מ.

יום 26 - מתעוררים בבוקר מול נוף מקסים, אנחנו בחבל Damara כל ההרים אדומים, אנו מתחילים לנסוע מזרחה לכוון Khorixasבדרך המון צמחי וולויציה ומתחילים לראות חיות ראמים, זברות, קרנפים והאטרקציה קבוצת שועלי אוזנן מחפשות אחר חרקים (תמונה 25) האזור מדהים ביופיו ולצערנו בגלל המחסור בדלק והפנצ'ר אנחנו לא מצפינים לתוך האזור אלא ממשיכים ישירות  ל Khorixas. בדרך עוברים בשמורת עצים מאובנים. המשכנו ל Outjo עיר גדולה יותר מחליפים את הג'ק, מצטיידים באוכל ולנים באזור. 300 ק"מ.

יום 27 - יוצאים מוקדם בבוקר לכוון שמורת Etosha נכנסים דרך שער Anderson. המסלול באת'ושה צמוד לבורות מים (תמונה 26) במלחה עצמה אין כלום.לינה במחנה Halali. 200 ק"מ.

ימים 28-30 - מוקדשים לאת'ושה ותצפיות על בע"ח (תמונות 27-29). ישנו עוד לילה ב Halali ולילה נוסף ב Namutoni. לילה אחרון ישנו במחנה הנמצא כ 9 ק"מ מחוץ לשער ,Von Lindequist מדהים וגם יותר זול מהשמורה Onguma Safari Camp. גם כאן חניה עם שירותים פרטיים. 350 ק"מ.

יום 31 - השקמה מוקדמת בכדי לנסות לראות חיות בצמוד לשמורה ואכן פגשנו בקבוצת אריות משחרים לטרף. לביאה אחת רדפה אחר חזיר אך ללא הצלחה. בסביבות אחת עשרה עזבנו בצער את המקום והתקדמנו לכוון לGrootfontein קניות והצטיידות וממשיכים לכוון Rundu. בדרך חוצים את גדר ההפרדה של החיות ועוברים למחוז Kavango. כל הנוף האנושי משתנה לאורך כל הדרך בקתות עץ ובוץ המרוכזות בקבוצות של משפחות משפחות כל קבוצה מוקפת בגדר עץ (תמונות 30-32). ממשיכים לתוך רצועת קפריבי לכוון Divundu החושך יורד, ומחפשים לפי הספר מחנה בשם Ngepi Camp. רק שלא קראנו באותיות הקטנות שהגישה רק ברכב 4X4יורדים מהכביש לדרך עפר מגיעים לנהר עולים על דרך צרה הבנויה על סוללת עפר והופ נגמרת הדרך באמצע, ההמשך רק בתוך המים ברכב 4X4. אין ברירה אלא לנסוע ברוורס את כל הדרך. אני מימין אחותי משמאל של אחורי הקרוואן מכוונים את ראובן בדפיקות על האוטו שלא ייפול למים. לפתע הופיע שומר בשם מוזס שאמר כי הדרך נסחפה והגישה למחנה עכשיו רק ברגל. נשארנו לישון על גדות נהר האוקוונגו לקול נהמות ההיפופוטמים. 680 ק"מ.

יום 32- בבוקר נסענו לשמורת Mahango המצויה לאורך נהר האוקוונגו, כמעט ולא ראינו בע"ח למרות שיש המון סימנים. חוזרים לכוון Divundu ומשם לכוון Kongola הדרך חוצה אזור המוכרז כשמורה ויש תמרורים המזהירים כנגד פילים ראינו רק את הגללים שלהם. עברנו לדרך D3511 לכוון Lizauli בקרנו בכפר לדוגמה בו עושים לך הצגה כיצד הם חיים.המשכנו לכוון שתי שמורות שלמעשה צריך בהן רכב 4X4 Mudumu ו Mamili. על הדרך פוגשים עוד אנטילופות. אנחנו לא יכולים להכנס עם הקרוואן לשמורות הללו, בדרך פגשנו זוג מטיילים מקומי שחיכה למדריך שיאסוף אותם הוא הביא אותנו לישון על כר דשא ליד  נהר Linyandi מקום מקסים המון יתושים. 380 ק"מ

יום 33 - בבוקר המכנו לכוון Katima Mulio דרך כפרים (תמונות 33-34)  ירדנו ליד נהר Zambezi לאכול ארוחת בוקר  ומשם המשכנו לשער Ngoma המעבר לבוצוואנה. בדיעבד ניתן היה לפנות בדרך D3514 ולעבור ליד אגם Liambezi ומשם למעבר הגבול. הגענו ל Kasane וחפשנו לשכור רכב 4X4 לטייל בשמורת נהר הצ'ובי. באוויס כמובן לא היו מכוניות פנויות. בררנו מחירים לסיור פרטי ומצאנו  רכב ב1500 פולי שהם 300$ משעה שש עד שש לא כולל כניסה לשמורה. לינה במחנה Toro Safari Lodge גם כאן שרותים פרטיים. 340 ק"מ.

יום 34 - מוקדש כולו לביקור בשמורת נהר הצ'ובי המפריד בין בוצוואנה לנמיביה. נהגנו ומדריכנו מיש התייצב בזמן, הבהרנו לו שאנחנו לא ממהרים לשום מקום ורוצים לראות הרבה בע"ח. מיש היה בראש שלנו, הסביר היכן שצריך ועצר היכן שרצינו. ראינו לביאות עם גורים, המון פילים והיפופוטמים ושני מיני אנטילופות חדשים המצויים ליד מקווי מים, פוקו הנמצאת רק בבוצוואנה וזמביה ו רד ליצי. (תמונות 35-36).

יום 35 - המטרה מעבר לזימבבואה, במדריך היה כתוב כי התשלום במפלי ויקטוריה בדולרים אמריקאים בלבד. התלבטנו אם לחכות לשעת פתיחת הבנק ולהוציא דולרים אמריקאים או להסתפק בבנקומט ולהוציא כסף מקומי ובהמשך למשוך כסף בזימבבואה. חוסר הסבלנות עלה לנו הרבה כסף. הסתבר כי בזימבבואה אין ערך לכסף המקומי. כבר בגבול שלמנו 180 פולי לאדם על ויזות (ילדים לא משלמים) ועוד 140 פולי על הרכב ובנוסף עוד 150 פולי בטוח לרכב. מיד לאחר מעבר הגבול ירדנו לגדות נהר הזמבזי לארוחת בוקר כאשר כעבור כרבע שעה הגיע אלינו מקומי נרגן שטען שזהו שטח פרטי ואנחנו חייבים לעוף מכאן מיד. המומים מקבלת הפנים וללא ארוחת בוקר המשכנו לכוון מפלי ויקטוריה. כבר בכניסה לעיר רואים את ה"עשן" שיוצרים רסיסי המים של המפלים. מכיוון שהגענו כמעט ללא מזומנים חיפשנו כספומט והוצאנו כ- 50000 Z$ שהם בבנק שווי ערך ל 200$ אך ערכם יורד מיד פי 60. הסתבר לנו כי בכל מקום התשלום בכסף זר ולכסף המקומי אין כל ערך. ובשום מקום לא מכבדים תשלום באשראי. לשמחתנו בא לעזרתנו נציג החברה בזימבבואה שסדר שנוכל לשלם באשראי, לינה ופעילויות וכמו כן שנוכל לשלם בכניסה לשמורות בכסף המקומי בתוספת 15% ובנוסף  יש להציג קבלה שהכסף נרכש בבנק. לסיום של יום די מורט עצבים נרטבנו עד לשד עצמותינו במפלי ויקטוריה( תמונה 37.)לינה ב  VF Rest Campכאשר רעש המפלים כל הזמן ברקע. 120 ק"מ.

יום 36 - בקור בשמורת הטבע זמבזי המצוייה על גדת נהר הזמבזי המפריד בין זימבבואה לזמביה (תמונה 38.) גם כאן שלמנו בכסף המקומי לא ראינו הרבה חיות אך הנוף מקסים, המון עצי באובאב (תמונה 39) ניתן גם לישון ליד הנהר בתנאים מינימליים. דווקא בסוף היום פגשנו בהמון נשרים ומרבו שסימנו כי במקום היתה טריפה אך לא היה לנו מספיק זמן לחפש את הפגר.
הטיול הסתיים בקפיצת בנג'י מהגשר של מפלי ויקטוריה 111 מטר. 90 ק"מ.

יום 37 - החזרת הקרוואן בשדה התעופה, טיסה ליוהנסבורג ומשם לישראל.