שבועיים בהולנד בסוכות "נשארנו עם טעם של עוד" / משפחת פרידלנדר

הרכב: זוג הורים ושלושה ילדים
ספטמבר 2009
התחלה וסיום בדיסלדורף

בילינו שבועיים בהולנד בקרוואן, עם שלושת ילדינו (6.5, 4, 1.5). נחתנו בדיסלדורף, ובילינו שם יומיים עד ללקיחת הקרוואן (אפשר רק ביום שני). בתחנת ההשכרה קיבלנו לידינו את הקרוואן לאחר תדריך קצר. עם רדת הלילה יצאנו בנסיעה להולנד לאיזור ארנהם, והגענו לאתר קמפינג שנברר בקפידה מבעוד מועד. אל תוך הלילה פרקנו את המזוודות, עד שכל הילדים ואנחנו מצאנו את עצמנו במיטות. הקרוואן השתבח במקומות איחסון מרובים, וגם בכמה תקלות תפעול קטנות.

באיזור ארנהם בילינו מספר ימים, והשתדלנו לא להעמיס יותר מדי על התוכנית. ביום הראשון ביקרנו במוזיאון הפתוח, והילדים מאוד נהנו מהמוצגים השונים ומהסיור בין הביתנים השונים. מדי פעם הצלחנו לגנוב קצת מההפעלות של בית הספר שבדיוק ערכו סיור במקום. את היום סיימנו בברביקיו סמוך לקרוואן (ירד גשם ולא היה גריל, אבל עם קצת עקשנות, תושיה, הגגון המתקפל של הקרוואן וכמה אבנים הכל הסתדר).

ביום למחרת ביקרנו בארמון הט-לו. הארמון היה נחמד מאוד והילדים נהנו. החל מהאוורות ואוסף הכרכרות, דרך המעבר האינסופי בין שלל החדרים, וגם לקינוח הגינה המלכותית המטופחת. יחד עם זאת היו לנו מספר השגות לגבי הארמון - מאוד מפואר, אבל לא נראה ממש נוח - שום ילד ממוצע לא היה מחזיק שם יותר מ-5 דקות בלי לשבור איזה ואזה יקרה, למרוח בוץ על הקירות המצועצעים, או לחטוף סיוטים בלילה מהדוב המפוחלץ. משם שמנו את פעמינו לפארק הקופים. הגשם קצת שיבש את התוכניות, אך מאידך גרם לקופים להכנס לכלובים עם קירות זכוכית (מה שמאפשר קירבה מיוחדת אליהם, כמעט כמו מגע אמיתי). בכלוב של קופי ה-Bongo זכינו להצגה מרשימה - הקוף האב מתקרב לזכוכית, לפתע הוא עשה פרצוף שמשהו לא בסדר, ותוך שניות הקיא. זה לא מנע ממנו (אזהרה - מכאן רק לבעלי קיבה חזקה) לאסוף עם היד את המזון שבוזבז ולהחזירו לפה, תוך שהוא מלקק את האצבעות. הממממ...

למחרת ביקרנו בגן החיות Burger, הגן היה סביר, אך מצאנו את השבילים מפותלים וארוכים מדי. ממש ליד היציאה סרנו למסעדה סינית. היה ריק אבל זה התגלה כיתרון - הילדים יכלו לשחק באופן חופשי (מאוחר יותר גילינו שבהולנד זה לא כל כך מקובל...), ואנחנו נהנינו מאוכל טעים. למחרת ביקרנו בפארק הואה פלואה. התארגנו עם שני זוגות אופניים ויצאנו לסיבוב בשבילי הפארק. היה ממש מוצלח. וזה למרות שהיה מזג אוויר קצת קר, וכל מי שלא לקח מעיל וכובע (שזה בערך רק אני) היה לו קר. המוזיאון של בעלי החיים והצמחים שבמקום פחות דיבר אלינו. במוזיאון Kruler Muller דווקא היה די מוצלח, ואפילו הילדים די נהנו. הגדולה ממש גילתה עניין בציורים ובפסלים השונים, ואת האמצעי שכנענו לחפש את הפסל היפה (הוא טען שכל הפסלים מגעילים, ואני אמרתי לו שיש פסל אחד יפה, וברגע שימצא אותו אז חוזרים. התוצאה היתה שהוא הסתקרן, וגם נאלץ להודות שאכן יש פסל אחד יפה). לעת ערב נסענו ל-Leiden.

היום למחרת הוקדש לפסטיבל ליידן. לאחר תחקור קצר על דרכי ההגעה המליצו לנו על נסיעה באופניים. בהתחלה חשבתי שזו בדיחה הולנדית (כלומר שלנו זה נשמע מצחיק ודמיוני, אבל להולנדים אמיתי), אבל לאחר שהסבירו לנו שלא נמצא שם חנייה, ושזה רק 7 ק"מ, החלטנו לשקול את העניין בחיוב. הנסיעה היתה באמת חוויה אותנטית למרות הקשיים (ילדים, רוח, ילדים, גשם וכד'). הפסטיבל היה מהנה מאוד (לונה פארק, יריד, מופעי רחוב והרבה אנשים). למחרת נפגשנו ברוטרדם עם ידידה שהכרנו בארץ. ביחד נסענו לקינדרדייק, כפר תחנות הרוח. משם נסענו לאפטלינג, מודרכים על ידי תחזית מזג האויר שצפתה יום שמש (לא ממש...).

את היום למחרת בילנו באפטלינג בשכמיות ובמטריות (אך למען האמת ללא פגיעה משמעותית בחוויה). בשורה התחתונה זה פארק שעשועים כמו כל הפארקים, אלא שהתפאורה בגוון אירופאי - תפאורה של בתי כפר וטירות, סיפורי אגדה אירופאים וכד'. בסיום היום נחתנו בקמפ ליד אמסטרדם. למחרת ביקרנו באמסטרדם (הולכים ברגל מהקמפ לתחנת טראם וקונים חופשי יומי). ביקרנו בעיר בכמה נקודות ציון מומלצות, וסיור רגלי/טראם לסרוגין. הילדים קצת התעייפו מהעיר, והציל את היום מלצר שהמליץ לנו על ג'ימבורי Tun-Fun (כיף במנהרה) שנמצא ליד Waterloo-Plein. הילדים ואנחנו מאוד נהנינו. גילינו שם מגלשת-אקסטרים - החלק הראשון שלה במאונך, וכאשר קופצים חווים 2-3 שניות של נפילה חופשית. זה כמובן לא מסוכן בכלל, אבל די מפחיד.

למחרת בקרנו באתרים סביב העיר אמסטרדם - חנות גבינות (אח... איזה ריח) - המקום ממוסחר, אבל לא לגמרי, לכן היה די נחמד. משם המשכנו לכפרי הדייגים - היה קצת מאכזב. לא כפר, לא דייגים ולא תלבושות מסורתיות. בסך הכל מזח, טיילת והרבה חנויות מזכרות יקרות להחריד. אם כבר אני ממליץ לנסות כפר אחר, אולי מבודד יותר (אנחנו היינו בוולנדם), או במקום לטייל בטיילת פשוט להכנס לתוך הסמטאות - שם באמת יש נוף מקסים של בתי כפר הולנדיים. משם נסענו למבצר muiden. הסיור במקום היה ממש מעולה, משהו מיוחד שהילדים לא ראו עדיין. המקום משומר מאוד - חפיר, חומה, ריהוט פנימי בן מאות שנים, שריונות ועוד ועוד, וגם יש הפעלות לילדים - ללבוש בגדים של פעם, לאחוז בחרב ולהתנסות בשריון. כמו כן היה סיור בחדרים הפנימיים. משם נסענו לקמפ Zonnehoek ליד אוטרכט. המקום התברר כמקום פרטי נחמד בתוך היער, ובחצר שלהם מצאנו פטריות של גמדים (כלומר אדום עם נקודות). בעלי המקום היו מאוד מאוד נחמדים ומצחיקים. אמנם היינו שם רק לילה אחד אבל זה מסוג המקומות שעושים את זה. כשרציתי להתייעץ לגבי חניה באוטרכט הם התקשרו לקרובים, כשנתנו לי את הטלפון, ענה לי מישהו ב'שלום', עניתי 'שלום' בחזרה, וחשבתי שמכאן השיחה תתגלגל באנגלית, אבל להפתעתי הוא המשיך בעברית שוטפת עם מבטא קל מאוד. מסתבר שהם היו זמן מה בארץ בשנת 68 – וואו).

אוטרכט עצמה היתה לנו קצתה מעייפת. התחיל בעניין החניה, שבסוף החלטנו לנסות את ההמלצה שבספר לחנות במרכז ליד הקניון (התברר כטעות יקרה וגם שרפנו שעה להתווכח עם נהגי אוטובוסים שלא יזמינו לנו משטרה), והמשיך עם מצבי רוח של הילדים. מרכז העיר נחמד, וגם מוזיאון תיבות הנגינה מאוד מאוד מומלץ. בלילה נסענו נסיעה ארוכה (160 ק"מ) לקמפ ליד הגבול עם גרמניה לקראת סיום הטיול. למחרת טיילנו בפארק הלאומי Meinweg - הלכנו את אחד המסלולים הרגליים שבתוך הפארק. מזג האוויר הסביר לנו פנים, וההליכה לא קשה מדי. לקראת אחר הצהריים נסענו לקמפ בדיסלדורף סמוך לתחנת ההשכרה. הגענו על הדקה (הם רצו כבר לסגור בחמש וחצי בדיוק). את הערב בילינו באריזה וחיסול מאגרי האוכל. למחרת החזרנו את הקרוואן.  סה"כ לא עשו בעיות בכלל. נסענו לנמל התעופה במונית, ולמזלנו היה שם יום של אטרקציות - תחרויות שירה, איפור לילדים, יצירה וכד', ומשם בטיסה הביתה - עד לטיול הבא.
בסך הכל היה לנו מוצלח מאוד ונשארנו עם טעם של עוד ועוד...

המלצות - ספציפי לטיול בקרוואן
• להביא מה שיותר חפצים מהארץ, לא לסמוך על קניות במקום. כולל אביזרים שונים ואוכל בסיסי. חוסך זמן, טרחה וכסף. אנחנו לקחנו ערכת מטבח וכל השאר הבאנו (כולל למשל שמיכות, כיסאות בטיחות, מגבות).
 אין מתקנים לברבקיו באירופה, לא בקמפים ולא בפארקים.
 כרטיס ACSI לא תמיד מקנה הנחה. למעשה רק בחלק קטן של האתרים. המחיר בפועל תמיד מעט גבוה מהמחיר שמצוין בתוכנה, יש תמיד תוספת ילדים, מס תיירים וכד'. להניח 15-30 יורו ללילה.
 לינה לא בחניונים - בהולנד אפשרי באיזורי מנוחה באוטוסטרדות. מותר לחנות עד 24 שעות. לא ניסינו.
 לבחור קרוואן כמה שיותר גדול במסגרת האפשר, וכן שלא יהיה צריך לפרק ולהרכיב מיטות.
 WiFi באתרי קמפינג לרוב בתשלום, בערך בשליש היה בחינם.
 נסיעות בערב - זו האופציה המועדפת עלינו. אוכלים, מושיבים את הילדים בכיסאות, ויוצאים לדרך, תוך כחצי שעה כולם נרדמים (בד"כ).
 לעשות את הטיול באיזי - כמה שפחות נסיעות ארוכות, לא להעמיס הרבה אתרים ביום אחד. מפליא, אבל גן משחקים פשוט יכול לעשות את היום (וכן, אפילו אם יש בדיוק כזה ליד הבית).
 מומלץ להתקשר לחניונים לפני ההגעה כדי לתאם הגעה מאוחרת בערב, או סתם לבדוק שהם פעילים (ביחוד בסתיו).
 בריכות באתרי קמפינג - בעונה הקרירה לא לבנות על זה, גם אם רשום שמחומם. המים פשוט קרים.
 רעיון להפעלה לילדים - מחברת טיול. כל יום הם גוזרים, מדביקים ומציירים את מה שעשו. תפס לא רע.

טיפים כלליים לגבי טיול בהולנד
 מזג האויר בהולנד בסתיו הפכפך. יש ימי גשם, אפורים, ויש שמשיים. יחסית קר – כ-10-15 מעלות (למרות שבתאוריה המקסימום 20). התחזית לא אמינה, אפילו במרחק של יום אחד. הגשם לרוב רק מטריד ולא גשם שוטף. מטריה/שכמיה מספיקים ואפשר להמשיך בטיול ללא הפרעה.
 לא ניתן לשלם באשראי בהרבה מקומות (כולל סופר מרקטים, אטרקציות שונות).
 אמסטרדם לילדים - ג'ימבורי בכיכר ווטרלו, לקנות Daypass ל-Tram, ואז אפשר לעלות ולרדת חופשי ולחסוך הליכה.
 אוכל בהולנד - אין אוכל הולנדי, לכל היותר צ'יפס ופנקייקים, ביחוד באתרים תיירותיים. עדיף להתמקד במסעדות אחרות (איטלקיות, סיניות, יווניות וכד').