אירופה

אוגוסט 2009
התחלה וסיום במינכן

מסלול הטיול

ראשית, תודה לצוות מוטורהום על הסבלנות והייעוץ לאורך כל הדרך,  והיו לא מעט שאלות למרות שזה לא הטיול הראשון מסוג זה. תודה גם לכל המטיילים שהקדישו מזמנם לאחר הטיול ורשמו יומני מסע וטיפים מהם למדנו המון. נסענו ל-16 יום באוגוסט 2009 , זוג ושני בנים (11 ,14. הבת הפעם נשארה למלא חובתה למדינה) לגרמניה ואוסטריה והיה טיול מדהים.

קבלנו את הקרוואן ב-SULZEMOOS בשעה 13:00 לאחר כל הבדיקות וההסברים. דגם FAMILY LUXURY. שתי מיטות זוגיות מרווחות (לא השתמשנו באופציה של שולחן/מיטה), שטח האחסון רב אבל המרחב הפנימי קטן. קיבלנו את הקרוואן עם ציוד מטבח מלא אבל העדפנו לרוב להשתמש בכלים החד פעמיים (ותוספות) שהבאנו מהבית. לבקשתנו קיבלנו מדריך לחניוני קרוואן בכל אירופה. מומלץ מאוד.

טיפים
אני לא אחזור על כל הטיפים שכבר נכתבו באתר אלא רק אוסיף ואדגיש מס' נקודות.
• בכל קמפגראונד/תחנת מידע למטיילים יש תחזית (בד"כ מודפסת ותלויה בכניסה) ל-3 ימים (בוקר/צהריים/ערב/לילה) וחובה לשאול כי זה יכול להשפיע מאוד על תכנון הפעילויות לאותו יום . מזג האוויר יכול להשתנות משמש מלאה לגשם שוטף ולהיפך תוך כמה שעות.
• לא ניתן להזמין מקום בקמפגראונד מראש ואפילו  לשריין טלפונית באותו יום, דבר  שמחייב להתחיל לחפש ולהגיע למקום מוקדם כמו לצימר. לדוגמא  ב-HALLSTATT, כשהתקשרנו ב-16:00 היה מקום וכשהגענו לקראת 17:00 חלקנו במקום האחרון עם עוד משפחה. המיקום היה מעולה (צמוד למערת המלח), הנוף מדהים, בקבלה מדברים אנגלית, המקלחות קצת פחות אבל נשארנו 3 לילות כי התעייפנו מלחפש מוקדם קמפגראונד. העדפנו טיול כוכב מנקודה זו לאטרקציות באזור.
• גם אם יש מקום, רוב הקמפינגים נסגרים ב-22:00 ובאזורים פחות מתוירים גם ב-20:00. יש אור עד בערך 20:30 ואנחנו אוהבים לסיים את היום מאוחר עם ארוחה בחיק הטבע לשפת אגם/ביער ולפעמים במסעדה, ולכן לא פעם בחרנו דווקא בחנייה יבשה שמאפשרת גמישות מבחינה זו.
• בילוי בפארק מים/מרחצאות היא דרך נהדרת לסיים יום (יש בד"כ מחיר כניסה עד 4 שעות) והיות וכבר מתקלחים שם (לוקרים גדולים, מקלחות נקיות והרבה מים חמים). אפשר בהחלט לעשות אח"כ חנייה יבשה.
• בטירול, חודשי הקיץ נחשבים למחוץ לעונה ואפשר לישון בקמפגראונד של 5 כוכבים במחיר מצחיק. כדאי לנצל וליהנות! אנחנו ניצלנו זאת ב-KRAMSACH. למרות הגשם שהיה - חוויה!
• שווה לשאול את המקומיים לגבי קמפגראונד/מסעדות מומלצים. כך הגענו לחניון נפלא ב-GOSSL (בקצה העולם ועוד קצת, חבוי לו גן עדן אמיתי). ביום האחרון אכלנו במסעדה בווארית מעולה (לא יקרה) ב-ERDING לפי המלצת נהג מונית.
• בפארק אירופה הקמפגראונד פועל 24 שעות ולכן לא צריך לפחד מלהגיע מאוחר כשעושים נסיעה מיוחדת וארוכה לפארק. לוקחים כרטיס מאוטומט בכניסה ומשלמים באוטומט ביציאה. מרחק הליכה מהפארק ויש גם SHUTTLE, מקלחות נסגרות ב-22:00 ונפתחות שוב ב-06:00. אין מכונות כביסה.
• בפארק אירופה חובה לשהות יומיים עם בני נוער. יום אחד לא מספיק! קונים מראש כרטיסים ליומיים ואז ביום הראשון מתאפסים, מספיקים מה שמספיקים (מתקנים, מופעים והופעות רחוב) וביום השני נכנסים מוקדם ומספיקים את כל המתקנים ה"מגניבים" ללא תור. לפי טיפ שקיבלנו התחלנו ביום הראשון מסוף הפארק, שם כמעט ולא היו תורים וביום השני מהכניסה ללא התברברויות. ביום השני הבנים הסתובבו לבד והספיקו הרבה יותר בלעדינו בעוד אנחנו נהנים משפע של מופעים. ה-BLUE FIRE, אף מתעלה  על ה-SILVER STAR. לא לוותר לילדים על מופע הגלדיאטורים בספרד, החלקה על הקרח ביוון, MAGIA באיטליה וסרט 4D בצרפת. היורו TOWER מהווה נק' מפגש מצוינת. אי אפשר לפספס. הפארק הוכתר כשיא השיאים של הטיול.
• בבניית המסלול ותכנון הפעילויות שמנו את הדגש על פעילויות ספורט וטיולים בחיק הטבע. כדאי לבוא מוכנים מראש עם טלפונים וימי פעילות של החברות השונות, באזורים השונים בהם מטיילים (כדי שיהיו אופציות לפי מזג האויר) ולהתקשר יום/יומיים קודם כדי לאמת ולהזמין מקום. לא כל מה שכתוב באינטרנט תואם את המציאות.
• אנחנו עשינו ראפטינג ב-BAD GOISERN (מומלץ מאוד. משולב עם שחייה, קפיצה מגשרים ומקפצות לאורך הנהר, גלישה על מסלעות וכו'), פארק חבלים ב-ALTAUSEE, SEGWAY, פעם ב-PERTISAU ובפעם ב-IMST. טיול של יום ב-GOSAU עד לאגם העליון, מפלי קרימל, שחייה באגמים, מרחצאות/פארק מים ב-BAD HOFGASTEIN, ב-WORGL  וב-ERDING, פארק שלג בקפרון, רכבת הרים ב-IMST, פארק אירופה ועוד.
• פספסנו דאונים ב-MAURACH בגלל מזג האוויר (יום שמש שהפך ליום גשום וסוער תוך שעתיים בלבד) וסיור בקורקינט שטח שהסתבר מתקיים  רק פעם בשבוע ב-ABTENAU.
• כבר נכתב שבמפלי קרימל יש 4 חניונים בתשלום ואחריהם חניה חופשית לבאי השמורה. צריך להגיע ממש מוקדם בשביל לחנות קרוואן בחינם. אם לא, החניון הרביעי ממש צמוד, עולה רק 4 יורו ויש שפע של מקום לקרוואנים. תחנת המוניות ממול. היה יום חם מאוד ולכן עלינו במונית למפל העליון ונהנינו מאוד מהירידה לאורך המפלים. הסתבר שהנסיעה במונית כוללת גם את כרטיס הכניסה לפארק  כך שבסה"כ מאוד משתלם.
• כל אטרקציה לוקחת לפחות 3-4 שעות (הגעה, עלייה/ירידה ברכבל, סיור וכו'). קשה להספיק 2 אטרקציות ביום אם לא מגיעים לראשונה ממש עם הפתיחה (בד"כ 09:00). שעת הסגירה בד"כ 17:00  וסיור אחרון עוד קודם. צריך לשקול היטב אם שווה לרוץ. אנחנו הגענו לסכר בקפרון (אחרי ביקור בקרחון ופארק השלג) ב-15:35 והפסדנו את הסיור האחרון לחדר הטורבינות שיצא ב-15:30 וגם את מרכז המבקרים סגרו כבר ב-16:30.
• חובה לנסוע עם GPS, אבל לא לוותר על מפה מפורטת. גם עם קורדינטות מדויקות יש למכשיר נטייה להתבלבל וחייבים לעקוב.
• כשכתוב שצריך להחזיר את הקרוואן כמו שקיבלתם מתכוונים לכל מילה. הקרוואן צריך להיות מצוחצח  ומבריק ולא רק "נקי". הקנסות ללא פרופורציה. כדאי להצטייד מראש במסיר שומנים בסופר ול"הבריק" את הכיריים. בנק' זו אנחנו "אכלנו" אותה.

להלן המסלול למתעניינים

יום ד' 12.08
נוחתים במינכן ב-10:00 ונוסעים לתחנה ב-SULZEMOOS. יציאה מהתחנה ב-13:00. כולם עייפים ורעבים. מתפנקים על שניצל וינאי בעיירה סמוכה (לפי המלצת מקומיים) ומקנחים בבית קפה בעוגות פירות (תפוחים, פטל, דובדבנים – הכל מעולה!). למחרת צפוי יום יפה ולכן נוסעים לכיוון אגם קימזה (כשעה וחצי). אין מקום באזור  יציאת השייט לאי האדונים ולכן נאלצים לנסוע לצד השני של האגם ומוצאים מקום במקום אחר. סביר.

יום ה' 13.08
נסיעה חזרה ל-Prien am Chiemsee (כחצי שעה). שייט לאי האדונים ביקור בטירת לודוויג השני שלא הושלמה. הליכה של כ-20 דקות לארמון. ארמון מרשים ביותר. שווה לבקר בטירות המלך ולו רק בגלל מיקומן בפינות חמד אמיתיות. בהחלט מומלץ! נוסעים לכיוון אזור האגמים אבל היות והשעה מאוחרת ויורד גשם שוטף, עוצרים בקמפגראונד ליד זלצבורג (יקר ולא מוצדק).

יום ו' 14.08
נסיעה (כשעה וחצי) ל-ALTAUSSEE דרך ST.GILGEN, אגם WOLFGANSEE, BAD ISCHL. פעילות של כ-4 שעות בפארק החבלים, פעילות חובה לבני נוער מחפשי אתגרים. לא מספיקים לבקר במערת המלח  הסמוכה ולכן ממשיכים ללינה ב-GOSSL לפי המלצה. לחוות את גן עדן. למחרת צפוי יום חם ולכן הזמנו מקום לרפטינג.

יום שבת 15.08
רפטינג ב-BAD GOISERN על נהר הטראון. כפי שציינתי היה יותר מרק רפטינג. ואחת מגולות הכותרת של הטיול. לאוהבי אתגרים - חובה! נסיעה ל-HALSTATT. לינה בקמפגראונד היחיד באזור. סיור בערב בעיר היפהפיה (בית הגולגולות סגור). בוחרים במסעדת דגים לארוחת ערב והפעם גם הבנים לא אוכלים שניצל וינאי. לא מוותרים על הקינוחים וחוזרים שבעים ומאושרים לקמפגראונד (ברגל).

יום ראשון 16.08
יום יפה (למחרת פחות) ולכן מחליטים לנצל לטובת יום הליכה לאגם העליון ב-GOSAU (כ-6 שעות). המסלול מהמם אבל לא קל. באגם העליון נהנים מארוחה קלה ומקנחים בשטרודל תפוחים כמובן. בין הטובים שאכלנו. מצטלמים עם הפרות וחוזרים. קשה להיפרד מהמקום ובסיום מחליטים על שייט "קל" של כשעה באגם בסירת מנוע. המלצה - לקחת בגדי ים ולטבול בדרך באגם. לינה ב-HALLSTATT.

יום שני 17.08
ביקור במערת המלח הסמוכה. מומלץ (סיור עם מדריך מרתק. 2 מגלשות. אחת קצרה  והשנייה הארוכה ביותר מכל המכרות. יציאה בקרוניות). חוזרים לקמפגראונד סגור. הגענו  ב-12:10 והסתבר שהקמפגראונד סגור מ-12:00 עד 14:00 להפסקת צהריים ולא יכולנו לעזוב. לכן, שינינו תוכניות והחלטנו להישאר עוד לילה. חוף הרחצה במרחק הליכה, השמש יצאה והולכים לבלות באגם ונהנים מכל המתקנים לאורך החוף והמים הקרים. לאחר כשעתיים, מזג האוויר משתנה וזה הזמן לצאת למערת הקרח ב-OBERTRAUN. יצאנו מאוכזבים מהמערה (בהחלט אפשר לוותר)  והצטערנו  שלא עלינו במקום זה לתצפית 5 האצבעות שאותו לא הספקנו. בדרך לקמפגראונד עצרנו ליד האגם לטבילה חוזרת וארוחת ערב. בתפריט - על האש, קוסקוס (מהארץ), פסטה וסלט. היה כיף! מגיעים לקמפגראונד ב-21:55 לפני שעת הסגירה 22.00.

יום שלישי 18.08
נסיעה ל-ABTENAU. המטרה - רכיבה על קורקינט שטח אבל הסתבר שהפעילות מתקיימת רק פעם אחת בשבוע, ביום חמישי. מאוכזבים ניסינו להצטרף לסיור של ה-MOUNTAIN BIKES ללא הצלחה כי היינו צריכים להמתין שעתיים. הסתפקנו בהתנסות ראשונה ברכבת הרים שהיה כיף אבל סיבוב אחד הספיק. המשכנו לטיול בקניון LIECHTENSTEINKLAMM. נחשב לאחד היפים באלפים. יש מקומות בהם קירות הקניון כמעט נפגשים וקשה להבחין בשמיים. המים בצבע טורקיז מקסים. מומלץ להצטייד ברשימה של קניונים אפשריים לביקור ולבקר בלפחות אחד היכן שמתאפשר. אם אפשר כדאי להעדיף בפחות מתויירים ויש לא מעט המלצות באינטרנט על כאילו. לנו זה לא הסתדר וחבל. לאחר מכן נסיעה למרחצאות ב-BAD HOFGASTEIN. בילינו 4 שעות נהדרות. בריכות חיצוניות מוקפות הרים - מדהים. ג'קוזי וסאונות למבוגרים ומגלשות לילדים. המלתחות מבריקות ושווה להתקלח במקום. אכלנו בקרוואן וסיימנו בקינוחים מעולים במסעדה הצמודה למרחצאות. גם המנות העיקריות נראו שוות ביותר. חניה יבשה בחניון של המרחצאות.

יום רביעי 19.08
יום יפה. נסיעה לקפרון. ביקור בקרחון KITZREINHORN. עלייה ב-3 רכבלים, מעבר במנהרה ארוכה לתצפית פנורמית מדהימה ומשם ירידה לפארק השלג שמרחוק נראה מאכזב בגלל מיעוט השלג. למרות זאת, המגוון הרחב של מגלשות השלג בהחלט סיפק בילוי מהנה של כשעה וחצי. נוסעים לסכר (כ-2 ק"מ בהמשך הדרך) העלייה שוב ב-3 שלבים (אוטובוס,מעלית/רכבל פתוח, אוטובוס) בדרך מתפתלת יפיפיה. אבל פספסנו ב-5 דקות את הסיור האחרון לחדר הטורבינות (15:30). מסיירים לאורך הסכר ויורדים ברכבל האחרון ב-17:00. נוסעים לכיוון ZELL AM SEE לחפש מקום לינה אבל האזור כ"כ צפוף ומתוייר שאנחנו מחליטים לחזור לקפרון, לקמפגראונד שצדה עינינו בדרך היורדת מהסכר. קמפגראונד קטן ומרווח לאורך הנהר. בקבלה לא מדברים אנגלית אבל מסתדרים. CAMPING ZUR MUHLE, המקום מרווח מאוד לאורך הנהר ואפשר לעשות "על האש" מבלי להפריע ל"שכנים".

יום חמישי 20.08
יום יפה עם צפי ליותר מ-30 מעלות. מחליטים לוותר על המוזיאון האינטראקטיבי ב-MITTERSILL כדי להספיק בנחת את מפלי קרימל. נסיעה של כשעה וחצי וכפי שציינתי עלינו במונית לתחנה האחרונה ומשם ירדנו בקלות לאורך המפלים המדהימים. בחלק מנקודות התצפית, אפשר ביום חם כמו שהיה לנו ממש להתרענן מהרסס הניתז מהמפלים. למרות שאנו חובבי טיולים רגליים שמחנו שלא טיפסנו ברגל ביום זה כאשר ראינו את המטיילים האחרים מתנשפים ומזיעים בדרכם מעלה.בדרך לפארק המים ב-WORGL נוסעים בכביש הנוף המדהים - GERLOS ALPINE ROAD, שהסיבובים בו מחסירים כמה פעימות. הגענו בסביבות 16:00 ל-WORGL WAVE בו בילינו 4 שעות בכיף (יש גם בריכת שחייה מקורה מעולה לחפצים להרביץ אימון) וכולם מאושרים להתקרר מהחום הכבד שהתפתח במהלך היום. לאחר שהתקלחנו, יצאנו לאכול במסעדה מומלצת בעיר - SCHACHTNEROF (מול הכנסייה). משם כוונו אותנו לאזור המותר לחניית לילה. כולם צנחו למיטות.

יום שישי 21.08
קמים ליום יפה (היום פישלנו כי לא שאלנו לתחזית) ונוסעים לבקר ב-RATTENBERG. העיר הקטנה ביותר באוסטריה שכולה עוסקת באמנות ניפוח הזכוכית. צפינו בתהליך ניפוח הזכוכית, עיצוב דמויות וציור על זכוכית במפעל KISSLINGER הממוקם ברחוב המרכזי, להולכי רגל בלבד. הצטיידנו במזכרות והתיישבנו במדרחוב לאכול פיצות משובחות (מוגש עד 14:00). איך שאנחנו מסיימים לאכול, חשכו השמיים והתחיל לרדת גשם שלא פסק עד הערב. כל פעילויות הספורט ליום זה בוטלו, לאכזבתם הרבה של הבנים - רחיפה בדאונים ב-MAURACH ונסיעה ב-SEGWAY. כולם עייפים מזכוכיות ולכן ההצעה לנסוע לעולם הקריסטלים נפסלת ומחליטים להתמקם בקמפגראונד באזור ולנסות שוב את מזלנו מחר (צפוי שיפור). ב-KRAMSACH קמפגראונד של 5 כוכבים. מתקשרים, יש מקום ומכוונים את ה-GPS לפי הקורדינטות והפעם הוא טועה בגדול. כשהתחלנו לטפס על הר, כבר היה מאוחר מדי. נסענו קילמומטרים בכביש מתפתל, הנוף בעד הגשם מדהים אבל הלב פועם בקצב. רק בפסגה הצלחנו על מילימטרים להסתובב ולרדת חזרה. התחושה הייתה שרק בדרך נס ניצלנו. עכשיו כבר עקבנו כל מטר ולבסוף הגענו ל-CAMPING SEEHOF, קמפגראונד מליגה אחרת, 5 כוכבים. הכי נהנינו מהמקלחות המחוממות (גם בקיץ יכול להיות קר) הפתוחות 24 שעות ומים חמים בשפע.

יום שבת 22.08
קמים לבוקר קר לא גשום אבל ערפילי ולכן הדאונים לא פועלים אבל תחנת ה-SEGWAY פתוחה ולשם פנינו. נוסעים ל-PERTISAU, מגיעים למלון WEISENHOF שמכוונים אותנו לתחנת ההשכרה על הטיילת. אין סיורים באותו יום (קר ויש רוח אז אין ביקוש). מקבלים תדרוך, הגברים משתלטים במהירות על הכלי ויוצאים לטיול עצמאי בשטח ובעיר. חוויה שלא תשכח. הגשם מחליט לחזור ואנחנו ממשיכים ל-WATTENS לביקור בעולם הקריסטלים. גם הבנים התרשמו מאוד. ממשיכים לכיוון האטרקציה הבאה ב-IMST ולנים בקמפגראונד סמוך SPORT-CAMP IMST-WEST. התקשרנו וחיכו לנו במיוחד לאחר שעת הסגירה.

יום ראשון 23.08
נוסעים ל-ALPIN CENTER ב-IMST, המפורסמת בזכות רכבת ההרים הארוכה באירופה (3.5 ק"מ). מגיעים מוקדם ולכן אין תורים ועולים מיד. כמעט ועושים סיבוב נוסף אבל  זיהוי של תחנת השכרת SEGWAY במקום משנה את התוכניות. החבר'ה מפגינים את כישוריהם (מאתמול), המדריך מתרשם אבל לא מוותר על הסבר חוזר של כללי נהיגה בטוחה ותרגול מתקדם במקום (חוויה בפני עצמה). לבסוף יוצאים לסיור מודרך פרטי שכן האנשים שהתאספו עדיין מהססים. לסיום אוכלים שניצל וינאי (איך לא) במסעדה באתר ובצער רב עוזבים את המרכז ונוסעים ל-FUSSEN לביקור בשתי טירות נוספות של המלך לודוויג השני. כשעת נסיעה בנוף מדהים. מגיעים בסביבות 16:00. מפאת קוצר זמן (צריך עוד להגיע לפארק אירופה הלילה)  מתמקדים רק בטירת "וולט דיסני" וכפי שכבר אמרתי  צריך להגיע ולו רק בשביל ליהנות מהמיקום המהמם של הטירה. עלינו לגשר, ביקרנו בחצר הטירה והחלטנו לוותר על הסיור בטירה לאחר ששמענו לא פעם  שהביקור בטירה עצמה מאכזב אחרי הביקור בטירה המפוארת ב-CHIEMSEE. לפנינו כ-4 וחצי שעות נסיעה ארוכות לפארק אירופה שכפי שציינתי למזלנו פתוח 24 שעות. מגיעים ב-23:00.

יום שני 24.08 ויום שלישי 25.08
פארק אירופה. פירוט בטיפים.

יום רביעי 26.08
קמים ליום גשום ומעריכים את מזג האויר הנפלא שהיה לנו לבילוי בפארק אירופה. לפנינו נסיעה ארוכה לכיוון מינכן ולכן עוצרים להתרעננות ב-MEITZIGEN (עיר ה-OUTLET-ים) לפי המלצה לקניות זולות. גם בנים אוהבים לעשות קצת שופינג אבל בהחלט לא מומלץ להגיע במיוחד. נסיעה ארוכה למינכן ולקמפגראונד היחיד באזור ERDING שם הזמנו מלון ללילה הבא. הקמפגראונד בחור נידח Frizeit-Camping Lain am See. הגענו בשעה מאוחרת, לא דברו אנגלית והכל מצאנו בחושך בעצמנו תוך כדי בזבוז זמן יקר. בחירה גרועה. אורזים, מכינים את הקרוואן להחזרה והולכים לישון מאוחר!!!!

יום חמישי 27.08
נוסעים למלון BEST WESTERN ב-ERDING שהוזמן בארץ. מגיעים ב-08:00 פורקים ובעלי נסע להזדכות על הקרוואן. אכלנו ארוחת בוקר של מלכים במלון ב-15$ למבוגר ו-7$ לילד . בהחלט היה שווה. קבלנו חדרים ב-11:00 ובעלי תוך פרק זמן קצר מצטרף אלינו. נסענו למרכז עיר, קצת קניות אחרונות (שימו לב - לא מקבלים כרטיסי אשראי), אכלנו צהריים במסעדה בווארית מעולה, בהמלצת נהג המונית. שבעים ומרוצים, חזרנו למלון להתארגן לקראת יציאה לפארק המים THERME ERDING בפרברי העיר שנחשב לגדול ביותר באירופה. אזור בריכות, ג'אקוזי ופינוקים למבוגרים בלבד (שקט להפליא), 16 מגלשות מדהימות באורך כולל של כ-1400 מ' אבל יש תורים ארוכים. בילינו 4 שעות נהדרות...

יום שישי 28.08
לוקחים SHUTTLE מהמלון ב-07:00 לשדה התעופה. מגיעים לפני פתיחת דלתות ב-07:30. טיסה ב-10:00. היה נפלא אבל כולם שמחים גם לחזור הביתה לפרטיות. קצת פרטיות ונתחיל לתכנן את הטיול הבא.