טיול קרוואן בספרד - קוסטה בראבה והפירנאים / משפחת בן-מאיר

הרכב: זוג הורים ושני ילדים
יוני-יולי 2009
התחלה וסיום בברצלונה

אצלנו הרעיון לטייל עם קרוואן נולד עקב "מצבנו המשפחתי" הווה אומר שני זאטוטים קטנים (שחר כמעט בת שנתיים ויותם בן 3 וחצי חודשים) וחיפשנו משהו שיאפשר לנו גמישות מרבית, תחושה של שגרה ובית, וגם חוויה יוצאת דופן. ואכן – היה קסום!!!

הכנות לפני היציאה לדרך
בחרנו קרוואן ללא קומה שנייה (הדגם נקרא Comfort Standard) בגלל שהילדים קטנים ורצינו אותם קרוב אלינו, התברר כבחירה נכונה. מאוד נוח שיש מיטה פתוחה באופן קבוע בקרוואן לכל מקרה שלא יהיה (החלפת חיתול, נמנום, חילוץ עצמות מהסלקל וכן הלאה).

"אקסטרות"
שכרנו בנוסף גם שולחן פיקניק עם ארבעה כסאות (מאוד מאוד מומלץ) וכן כיסא בטיחות לאוטו עבור שחר (בת השנתיים). אל תצפו למשהו בטיחותי כי לא תקבלו (ואני לא מהמחמירים בנושא). עם זאת, לא הייתה לנו ממש ברירה כי היה לנו המון ציוד ולא היה בידנו לסחוב גם כסא בטיחות נוסף. ליותם (בן 3 וחצי חוד') הבאנו סלקל איתנו וזה בהחלט מומלץ בעיקר לאחר שראינו את כסא הבטיחות שחברת ההשכרה נותנת. מעבר לכך, לא שכרנו שום "אקסטרה" דרך מוטורהום, זאת בעקבות הטיפים שקראתי באתר. ואכן, לדעתי אין צורך לשכור דבר נוסף. שמיכות ומצעים הבאנו מהבית  בשקיות וואקום, כלי מטבח מגיעים כחלק משכירת הקרוואן, אין צורך בשום תוספת (אולי רק פינג'אן לקפה), ואני אומרת את זה בביטחון כי בישלנו המון בקרוואן. אפילו פותחן לקופסאות וליין קיבלנו, בקיצור, חושבים שם על הכול...

מזוודות
אנחנו הבאנו שני תיקים גדולים וזה אכן מומלץ יותר ממזוודות מאחר ואין מקום לאכסון המזוודות. בקרוואן היה לנו מספיק מקום לאכסן את הבגדים, המשחקים וכו', יש הרבה ארונות קטנים ולא נתקלנו בבעיה של מקום. הבאנו גם עגלת תאומים והיא נכנסה ב"תא המטען" של הקרוואן. עבור התינוק הבאנו אמבטיה מתנפחת וזה מאוד מומלץ. ככה אפשר לקלח אותו על המיטה בקרוואן.

תכנון המסלול
אז בעיקרון, אנחנו לא מחסידי המתכננים. קבענו כיוון כללי ו"זרמנו". זה למעשה אחד היתרונות הגדולים ביותר של הקרוואן. לא צריך להזמין מקום במלון ולקצוב את הימים מראש אלא אפשר להתגלגל לפי הקצב שעם ילדים קטנים עלול להיות מאוד לא וודאי. לקחנו את הילדים בחשבון במובן הזה שמוזיאונים לא נכללו בטיול (בגיל שלהם זה עדיין לא מדבר אליהם. המוזיאון היחיד שביקרנו היה  מוזיאון דאלי בפיגרס - מומלץ). בנוסף, ילדים לא אוהבים לנסוע שעות מרובות ולכן תכננו מראש מסלול קצר יותר שפרוש על פרק זמן גדול יותר. המקסימום שנסענו ביום היה 3 שעות וגם זה היה נדיר. היו ימים בכלל ללא נסיעות והיו ימים שנסענו שעה בלבד. אנחנו התחלנו בברצלונה, נסענו לקוסטה בראבה והיינו שם כ-5 ימים בערך. מומלץ מאוד לבקר בעיירה שנקראת Cadaque. לאחר מכן, התחלנו לחתוך מערבה לכיוון הפירנאים ובילינו שם עוד 6-7 ימים ולבסוף ירדנו חזרה לברצלונה לעוד 4 ימים. בהמשך טיפים לקמפינגים ששווה לחנות בהם.

איסוף הקרוואן
אנחנו נחתנו בברצלונה והיינו צריכים לאסוף את הקרוואן מעיירה המרוחקת כ-90 ק"מ מהשדה. בלית ברירה (עם כל הציוד והילדים זה לא ראלי להתגלגל ברכבות/אוטובוסים) לקחנו מונית, שהתקשתה למצוא את המקום אבל לבסוף הגענו. כאן ראוי לציין שלמרות שהגענו לפני השעה שבה מוסרים את הקרוואן (הגענו בערך ב-13:00 במקום ב-16:00) בחברת ההשכרה לא עשו שום בעיה ונתנו לנו את הקרוואן כולל כל ההדרכות הרצויות (וזה עוד על חשבון הסיאסטה שלהם... לא מובן מאליו בכלל!). הם התגלו כאנשים מקסימים, נדיבים וסבלניים. אני חייבת להודות שהייתי מסוקרנת לדעת האם הקרוואן שנקבל אכן יהיה דומה לזה שמציגים בתמונה באתר של מוטורהום או שאולי נקבל משהו קצת יותר ישן ומצ'וקמק. למרבה הפתעתי – אכן קיבלנו קרוואן בדיוק כמו בתמונה, חדש נקי ומאובזר. אגב, כשהחזרנו את הקרוואן אני נשארתי עם הילדים בברצלונה (לקחנו מלון ללילה האחרון) ובעלי נסע לבד לעיירה שבה שכרנו את הקרוואן. הוא חזר משם ברכבת עד למרכז העיר. מומלץ מאוד במקום לשלם שוב למונית.

תפעול הקרוואן
כן, גם אנחנו קצת חששנו, שמענו סיפורים מפחידים על כמה עבודה יש סביב הקרוואן וכו' ואני חייבת לכתוב כאן שחור על גבי לבן – שטויות!!! זה מאוד מאוד פשוט. היו לנו יום או יומיים שבהם צפינו בשכנינו בקמפינג וניסינו להבין איך הם עושים כל מיני דברים ומהר מאוד קלטנו את הפרינציפ.

סופרמרקט
מידי יומיים היינו עוצרים בסופר גדול ועושים קנייה של באגט, ירקות, פירות, בשר ושאר פינוקים. גם דרך הסופר אפשר לטעום את האוכל המקומי... לא רק דרך מסעדות.

קמפינגים
לפני הטיול קראתי באתר שישנם מטיילים שלא חנו מידי לילה בקמפינג מסודר גם כדי לחסוך קצת בעלויות וגם בשביל הכיף של לחנות בטבע במקום מבודד. גם בחברת ההשכרה בברצלונה נאמר לי שאין בעיה לחנות בכל מקום, מלבד בקרבת מקום לקו החוף בקוסטה בראבה ששם קשה למצוא מקום וכן בגבול עם צרפת שלא מומלץ בגלל סכנה מפריצות לרכב. בסופו של דבר, אנחנו חנינו מידי לילה בקמפינג ממספר סיבות:
• היינו עם ילדים קטנים והעדפנו להיות במקום בטוח ומסודר.
 מקלחות ושירותים – יותר נוח בקמפינג אחרי הכל...
 עם הילדים זה נוח שיש לך את ה"פינוקים" של הקמפינג כמו בריכה, גן שעשועים, מכולת למקרה הצורך וכו'.
עלות הקמפינגים נעה בין 25 ל-40 יורו ללילה (קחו בחשבון שזה סכום שכולל שני מבוגרים, קרוואן וחיבור לחשמל. על הילדים, בגלל גילם הצעיר, לא נדרשנו לשלם). נכון שזה לא זול, אבל לדעתי זה בהחלט שווה את זה. קחו בחשבון שיתכן ומי שנוסע עם ילדים יותר גדולים או ללא ילדים בהחלט יכול לחנות לאו דווקא בחניונים מסודרים. עם הקרוואן תקבלו מדריך קמפינגים שהוא מאוד נוח לשימוש. הרבה קמפינגים לא מופיעים במדריך, כלומר תופתעו לגלות שגם במקומות שע"פ המדריך אין בהם קמפינגים, יש לא מעט. לפחות האזור שאנחנו טיילנו בו היה מלא בקמפינגים מכל הסוגים והמינים. גילינו שגם כשמדובר בקמפינגים יש דירוג של כוכבים (1st  - זה הקמפינג ה"מאובזר" ביותר ו-3rd הוא הפחות מפנק). אומנם עדיין לא הבנו מהם בדיוק הקריטריונים לדירוג, אבל אחרי שהיינו פעם אחת בקמפינג זול מאוד ומגעיל, החלטנו להסתכל יותר על השירותים שנכללים בקמפינג. הכל מופיע במדריך. עם זאת, זה לא תמיד מבטיח. אין צורך להזמין מראש מקום בקמפינגים. אנחנו היינו בתקופה שהיא יחסית מלאה ועדיין לא הייתה לנו בעיה של מקום. כל הכיף זה להגיע לנקודה שמוצאת חן בעיניכם ולהחליט שעוצרים ללילה. ממליצה תמיד להציץ על הקמפינג לפני שאתם מחליטים לחנות. חשוב להסתכל בעיקר על השירותים/מקלחות כי זה בעצם הדבר הכי חשוב וכמובן צל ונוף (במידה ויש...).

קמפינגים מומלצים
קוסטה בראבה:
• Camping Cala Llevado  - ליד Tossa del Mar – נוף מדהים, שקט מאובזר.
• Camping Laguna – ליד Roses – רצועת חוף ענקית בלי הרבה אנשים, קמפינג מאוד מאובזר, מומלץ מאוד.
פירנאים:
• Camping Queixans – ליד Cerdanya – הגענו לשם במקרה וזה פשוט קמפינג מקסים. באמצע הרים ירוקים, קטן ואינטימי וברמה מאוד גבוהה. יש ליד סיורים בכדור פורח.
• Camping Vora Parc – הקמפינג הזה נמצא בתוך שמורת הטבע של Auguestortes I Estany de  Sant Maurici. זו שמורת טבע מדהימה לטיולים. בקמפינג זורם נהר ומפלים. יפיפה! אגב, עלה לנו הרבה פחות ממה שכתוב במדריך. שווה לבדוק.

לסיכום
ישנם יתרונות מאוד גדולים בטיול בקרוואן עם ילדים. לדוגמא:
• אם אחד או שני הילדים צורחים מאחור, אפשר לעצור, לחלץ אותם מן הכסא, להניק את התינוק בנוחות על הספה, לפתוח את המקרר, לתת מעדן/פרי/גלידה לילדה, לפתוח לעצמך איזו בירה, ולהנות מהנוף.
• לא צריך להחליט בבוקר מה ללבוש ואם חם או קר. נוסעים ליעד (חוף, שמורת טבע, עיירה) ומלבישים את הילדים בהתאם למזג האוויר באותה הנקודה. אם יורד פתאום גשם זלעפות (כמובן שזה קרה לנו) והילדים עלינו במנשא, מגיעים לאוטו (קרי הקרוואן) מתנגבים, מחליפים בגדים, וממשיכים בדרך כמו חדשים...
• ארוחות צהרים היינו נוהגים לאכול בחוץ כדי להנות קצת גם מהאוכל המקומי, ובערב מבשלים בקרוואן. במקום להיסחב עם הילדים למסעדה בעגלה וכו', אוכלים ביחד ארוחת ערב, הילדים הולכים לישון בקרוואן, ואנחנו היינו נשארים בחוץ (ע"ע שכירת שולחן פיקניק) עם יין ומפטפטים בכיף  אל תוך הלילה. הבאנו גם מחשב נייד לסרטים.

ביטוח ביטול השתתפות עצמית
מומלץ לעשות! ניתן לעשות את הביטוח דרך מוטורהום. אומנם זה לא זול, וגם כשתחזרו כמובן שלא תקבלו מיד את הכסף, אלא חברת הביטוח יוציאו לכם קצת את המיץ, אבל בסופו של דבר, הידיעה שגם אם נגרם נזק לרכב תקבלו החזר עד גובה הביטוח (לא לשכוח שיש השתתפות העצמית בשכירת קרוואן על כל נזק שנגרם וזה לא מעט כסף...) היא מרגיעה. אחרי הכל, הקרוואן גדול, רחב וגבוה, ולא פשוט לתמרון בכל תנאי שטח ולכן גם אם אתם נהגים מצוינים ברכב פרטי זה לא מבטיח את אותה יכולת בקרוואן.

תודה למוטורהום על השירות המהימן וההוגן. אומנם בארץ קצת התאכזבנו מכך שלא יכלו לתת לנו אינפורמציה קצת יותר מפורטת לגבי ספרד עצמה, אבל לגבי כל הקשור בשכירת הרכב ובתמורה שקיבלנו לכספנו אנחנו מאוד מרוצים וכבר יודעים שבשנה הבאה אנחנו עושים שידור חוזר בארץ אחרת. תיהנו!!!