רשמים מטיול בר מצווה עם קרוואן בסקנדינביה / משפחת רדיאן

מספר ימי הטיול: 20 ימים
אוגוסט 2008
התחלה וסיום בהמבורג

חזרנו מטיול מופלא והחלטנו לשתף. אנו נעזרנו רבות ברשמים וחוויות של נוסעים מנוסים יותר, ותודות לאלו שלקחנו מהם, וזו ההזדמנות לתת בחזרה.
הרשימה לא מתארת את המסלול, יש הרבה אפשרויות וכתבות והן בהחלט מקור טוב למידע מספק. ננסה להוסיף ברמת הטיפים או נקודות מרכזיות שנראה לנו שיוסיפו למתעניינים בטיול מסוג זה.

עד כאן הקדמה, ומכאן לעיקר.
החלטנו על טיול משפחתי בקרוואן, היעד שנבחר סקנדינביה. נרשמנו לחבילה הסקנדינבית ("טוס וסע" להמבורג) וב-9/8 ב-01:25 יצאנו בטיסה להמבורג, גרמניה.
אנחנו משפחה בת 5 נפשות. 3 בנים בגילאי 17, 9, ו-13 (בר מצווה, אמרנו, נכון?). משפחה גבוהה, ובהתאם לכך הזמנו את הקרוואן מדגם Family Luxury, הגדול ביותר בקטגוריה 3.5 טון (רשיון ישראלי חדש). היה מספק בהחלט מבחינתנו. כל דגם קטן יותר עלול היה להפוך את החלום לסיוט...

ההשכרה
הגענו לפני הפתיחה, המתנה קלה. הסבר מרוכז למשפחות הישראליות שהמתינו יחד. מקבלים את הקרוואנים. בדיקה יעילה ומהירה (וכמובן, תודה לדוד פרנקל גם על רשימת הצ'ק ליסט המרשימה שלו - לא לפספס כלום כולל להרים מושבים ולראות שהטיקטקים תפורים). האבזור במטבח ל-6 אנשים. סירים קטנים ומחבתות קטנות שהוכיחו לי שהכל אפשרי. בישלנו מדי יום בכלים שבבית אני משתמשת בהם רק לתוספות השוליות.

טיפים לציוד וקניות
מבחינת כלים וציוד מטבח כדאי להביא
• מסננת גדולה לפסטה ולכל דבר אחר שיעלה על הדעת.
• סיר בגודל בינוני + כדי לקצר את הבישול ולייעל אותו.
• כנ"ל קערה
• כוסות חד פעמיות, בעיקר לשתיה החמה.
• קערה/גיגית קטנה להכניס את הכלים המלוכלכים לקראת שטיפה. בכל אתרי הקרוואנים רואים את האירופאים פשוט מערימים הכל והולכים בפעם אחת לשטוף כלים. אם אתם לא עושים חנייה יבשה הרבה יותר נוח לשטוף במטבח של אתר הקרוואנים.

מוצרי מזון שמומלץ להביא מהארץ
אנחנו הבאנו מעט מוצרים לטובת מזון ובישול ולא מטעמי כשרות, נציין כאן רק את המשמעותיים ביותר לדעתנו: שקדי מרק וקרוטונים (בנורווגיה חבילה עולה NOK 90. אמנם בגודל של חבילה וחצי שלנו, ובכל זאת...), תבלינים. אני הבאתי גם קוביות לתיבול של קנור. כל הטעמים האפשריים הרבה יותר נוח מלהבין ולהתמצא באבקות תיבול מקומיות, שקיות של קוסקוס גם הן יכולות להתאים.

קניות
ההמלצה להצטייד בהמבורג כמה שניתן אכן מוצדקת. המחירים בסקנדינביה פשוט בשמיים. יש למצוא מרקים של קנור בשקיות אלומיניום במבחר טעמים. מומלץ ביותר. תוספת של מים ותבלינים + מעט פסטה או קוביות קטנות של תפוחי אדמה מאפשרים מרק סמיך ועשיר ומהיר הכנה. בכלל מרקים מוכנים היו פתרון נוח ומהיר עד שכל השאר מוכן. צריך לשדרג מעט אבל מאוד יעיל. לחמים מצוינים. דגני בוקר במבחר שונה משלנו אולם ניתן למצוא בדר"כ טעמים מוכרים לילדים.

לגבי המסלול והחניות
בתכנון המסלול גילינו שהחצייה הארוכה במעבורת מנורבגיה לדנמרק עלולה ליצור סוג של אילוץ לגבי הימים האחרונים של הטיול, והחלטנו לשנות את הסדר. החלטנו שנורבגיה היא מרכז הטיול, והנהיגה יותר איטית באזורי הפיורדים העדפנו להשאיר את לחץ הזמן והנסיעות המוטרפות של לחץ בלוחות הזמנים לדנמרק ושבדיה. לא התחרטנו לרגע.
• הנסיעה עד ל-Hirtshals - עברה בדנמרק דרך לגולנד המהנה, ו-Den Gamla By בארהוס. חוויה שלא כדאי לפספס!
• בכלל המוזיאונים הפתוחים הם מעולים והילדים והמבוגרים יכולים להנות במידה שווה. מרשים במיוחד Maihaugen בלילהאמר.
• ליסברג פארק בגוטבורג מהנה מאוד (הילדים דיווחו) ניתן לרכוש כרטיס חופשי למתקנים לשני ימים עוקבים במחיר של יום בודד.
• חניות יבשות הן חוויה שאי אפשר לתארה במילים. אחרי שני הלילות הראשונים השתדלנו לעצור בחניות יבשות אלא אם היה צורך בכביסה...

אתרי קמפינג מומלצים
• Kjornes Camping ב-Sogndal, דירוג של 4 כוכבים. נקי, מאובזר היטב, מקלחות לילדים קטנים ללא תשלום וגם בעיצוב נהדר.
• אתר הקמפינג ביציאה מהעיירה גיירנגר. מומלץ לשכור סירת מנוע ולהיכנס באופן עצמאי אל תוך הפיורד המהמם הזה. זול יותר וחוויה משפחתית הרבה יותר מאשר שייט על ספינה גדולה (במיוחד עם אתם עושים זאת במקום אחר לאורך הטיול).
• Camp Sharlottenlund קרוב למרכז קופנהגן. ממוקם בתוך מתחם של מצודה, עם תותחים וגבעות על רקע הים. נהדר.

וקצת טיפים מיומנו של "החזק" (לפי ההגדרה של ליהיא לפיד)
• צינור מים קצר, 2-3 מטרים, מתאמים ½ ו-¾, הכרחי ועוזר לחניות יבשות. אני ויתרתי ונאלצתי לאלתר (כבוד לכושר האילתור הישראלי).
• חניות בערים - כולם בתשלום חוץ מיום ראשון. לא תשלם - תקבל דו"ח והדו"ח יקר. אין כזה דבר חניה ללא תשלום ואם יש מופיע במפורש.
• בערים מרכזיות כדאי למצוא קמפינג טוב במרכז העיר ולקנות כרטיסי אוטובוס בקמפינג עצמו. בכלל תבדקו איזה חבילות יש להם זה יוצא יותר זול.
• גז בקרוואן הספיק והותר ל-3 שבועות. לא הפעלתי את המקרר על גז והגז שימש רק לחימום מיים ובישול - החזרנו מעל חצי מיכל.
• חשמל – תדאגו לממיר חשמל ומפצל.
• מערכת GPS - מאוד נוח עוזר בהתמצאות ובייחוד למצוא חניה יבשה או קמפינג.
• מים מינרלים - תקנו בגרמניה - או שתו מי ברזים/מעיינות בנורבגיה – אחרת המחירים ישחטו אתכם.
• לילהאמר - אם אתם מחפשים מקום לחניה יבשה - עלו לחניון של מקפצת הסקי.

נעזרנו ברשימות של רבים ובמיוחד של דוד פרנקל ועל כך תודה.