21 יום בסקנדינביה, מסלול מעגלי מברלין / משפחת יוסף

אוגוסט 2008
התחלה וסיום בברלין

למוטורהום שלום!
בחודש אוגוסט שכרנו באמצעותכם בברלין אוטו קרוואן לשלושה שבועות.
הייתה לנו חופשה נהדרת מלאת חוויות וטיול יפיפה.

הקרוואן
ראשית, אציין בשמחה כי היינו מרוצים מאוד מהקרוואן ששכרנו דרככם. הרכב היה במצב מכני טוב מאוד. גם האבזור והריהוט היו במצב טוב מאוד והעובדות הללו הן חשובות וראשוניות מאוד להצלחתו של טיול מעין זה. בתחנה בברלין היו אדיבים ומאורגנים. בשל איחור בטיסה, יצא שהגענו לתחנה בשעה שלוש אחר הצהרים האוטו היה מוכן וחיכה לנו. תוך שעה קלה היינו כבר בדרכנו משם לקמפינג הקרוב. ציידו אותנו בכל אבזרי העזר הדרושים (צינור למים, כבל חשמלי ומתאמים למיניהם). לאור הדברים שקראנו כאן, בחרנו לשלם על הניקיון הסופי ולחסוך מעצמנו את מסדר הסיום. את הזמן ניצלנו לעוד מספר שעות של טיול נינוח בברלין.

היינו שישה: אבא,אמא, זוג מתבגרות ושני פעוטים. הדגם בו בחרנו, Family Luxury, היה מוצלח מבחינתנו, אם ניתן היה  לשפר ולשנות משהו במבנה הרכב, אז היה רצוי להגדיל את החלונות בתא הנוסעים כדי שגם שם אפשר יהיה ליהנות יותר מן הנוף וכן לייצב את המושבים האחוריים אשר יש להם נטייה לזוז בזמן הנסיעה, בגלל היותם דו תכליתיים. השולחן היה מעט צפוף, גם הוא זז בזמן הנסיעה ולחץ על ביטנם של הקטנים. כבר ביום השני הוא עבר אחר כבוד לתא המטען. היה לנו מזל וברוב הימים נהנינו ממזג אויר נוח ונעים שאיפשר לשבת לאכול בנחת בחוץ.

נושא נוסף הוא הציוד שמספקת חברת ההשכרה - כלי הבישול והאכילה היו בסדר אך חסרו מספר חפצים שקשה להביא מהבית למי שמגיע כמונו בטיסה - כגון מטאטא, שטיחון לרגליים ומספר ארגזי פלסטיק לאפסון מזון ולרחיצת כלים בקמפינג. כמובן שקנינו הכול בסופר והשארנו באוטו לדורות הבאים.

(קמפינג בנוף נורבגי טיפוסי)

המסלול
לאחר שכירת הרכב נסענו לקמפינג הקרוב על מנת לפרוק את התיקים והציוד שהבאנו מהבית ולהתארגן. למחרת נכנסנו לסופר ענק וערכנו קניות של כל מה שמצאנו לנחוץ ויצאנו לדרך. המסלול היה מושתת על המסלול שקיבלנו מכם מהמבורג לסקנדינביה ב-21 יום מעגלי. כדאי לציין שזהו מסלול עמוס מאוד ומומלץ לכל אחד לבחור ממנו את מה שמתאים לו.

להלן מספר טיפים
• בתחילה חשבנו לחצות את הים הבלטי במעבורת מרוסטוק. אלא שכשהגענו לשם, אמרו לנו שהם עמוסים ושנחכה עוד יום, או שניסע מאתיים ק"מ נוספים ל- Puttgarden משם יוצאות מעבורות בכל עשרים דקות וכך אכן עשינו.
 את דנמרק ניצלנו בעיקר למעבר ולבילוי. את הנופים השארנו לנורבגיה. זוהי ארץ יפיפיה ועשירה בנופים שמרחיבים את הלב! אפילו הילדים, שהם בדרך כלל "קשוחים" מאיתנו לא נותרו אדישים. בדרכנו צפונה נהנינו מאוד מגני טיבולי שבקופנהגן ובדרך חזרה מהביקור בלגולנד. שני המקומות מתאימים למכל הגילאים.
 את שבדיה נאלצנו להשאיר לפעם אחרת, כשעברנו שם היה מזג אויר סוער והחלטנו לנצלו לנסיעה ולהתקדמות צפונה.

באוסלו, מוזיאון הספינות הויקינגיות היה מאכזב. אך במוזיאון הפתוח הילדים מאוד נהנו. אם כי בדרך חזרה ביקרנו גם במוזיאון Den Gamle By שבעיר Arhus בדנמרק והוא עשיר ומעניין יותר.
 הביקור בפארק פרוגנר Frognerparken ובפסליו של Vigland היה לטעמנו מעניין ומוצלח מאוד.
 בלילהאמר היה נחמד לעלות למגלשה האולימפית להשקיף על הנוף ולהתבונן בספורטאי שהתאמן לו בקפיצות על הדשא המלאכותי.
 דרך הנשרים, קרחון בריקסדייל והגריינגר פיורד - כל כך יפים שפשוט אין מילים לתאר.

הרכבת מפלאם Flam  הייתה מעט מיותרת, אחרי כל הנופים שכבר ראינו. ניתן לנצל את הרכבת הזאת לנסוע עד למעלה ולרדת חלק מהדרך ברגל עם אפשרות לעלות עליה חזרה בכל אחת מהתחנות. לא חשבנו על כך מראש ובדיעבד הצטערנו. כשהגענו לפלאם הבנו שעברנו כבר את מחצית הטיול מבחינת הזמנים. והתחלנו לחשב את הזמן ואת הדרך חזרה .לכן החלטנו לוותר על ברגן (Bergen)  ולהשאיר אותה לטיול הבא.
 המלצתכם לקחת מעבורת לילה מ-Egersund ל-Hanstholm דנמרק, נשמעה הגיונית אך, יקרה מדי ולא יעילה במיוחד כי התקשינו לעשות הזמנה של מעבורות באינטרנט. לעומת זאת לאור הניסיון שהיה לנו ברוסטוק הבנו שכדאי לנו להבטיח את מקומנו על המעבורת בזמן ובמקום הרצוי לנו. לצורך כך נעזרנו באחד ממשרדי הכוונת התיירים שבדרך. התחלנו לנסוע דרומה, במקום ברגן ביקרנו בסטוונגר (Stavanger) שהייתה שטופת שמש ונעימה. הסתובבנו מעט בסמטאות ובילינו בגן השעשועים המקורי שבכניסה למוזיאון הנפט. הכבישים בדרך לכריסטנסנד Kristiansand חדישים ורחבים יותר מאלה שבאזור הפיורדים והם מרובי מנהרות וגשרים. עם זאת הנוף נותר ירוק ועשיר במקורות מים. תכננו להגיע לכריסטנסנד יום לפני הנסיעה במעבורת כדי לבלות שם בגן החיות זה היה מאכזב מאוד ויקר. מעט מידי חיות ומתקנים מאכזבים.
 ב-Hanstholm מיד אחרי היציאה מהנמל גילינו אקווריום נחמד שבו בילינו לפני שהתחלנו לשעוט לכיוון לגולנד.
 את היומיים האחרונים של חופשתנו טיילנו בברלין. גם זו עיר שעוד נחזור אליה, אך הייתה לנו הזדמנות לשוטט בה וליהנות משלל אמצעי התחבורה הנוחים שלה, רכבות עיליות ותחתיות, אוטובוסים וחשמלית. זו הייתה הזדמנות  ללמד את ילדינו פרק בהילכות ההיסטוריה ובאורחותיה של עיר גדולה.

הקמפינגים
הקמפינגים הם מקומות נפוצים ומאורגנים למדי באירופה.  נהנינו מאוד מהשהיה והבילוי הבלתי אמצעי בחיק הטבע. מרבית הקמפינגים בהם לנו היו ממש ליד מקום הטיול על שפת הפיורד, האגם, בצד הנחל או ליד מפל מים. אם חשובה לכם איכות הקמפינג כדאי להצטייד בספר קמפינגים. אנחנו השארנו זאת ליד המזל והמקרה. השתדלנו לעצור בקמפינגים שראינו בהם מכוניות קרוואן ולא קרוואנים נייחים שכן אז בדרך כלל האורחים הם מקומיים ואין שרותי ביוב של מים אפורים ומייבשי כביסה. הקמפינג הגרוע ביותר משך אותנו אליו בכניסה לאוסלו, מלא בוץ עם סתימה בביוב של המים האפורים ומקלחות מיושנות. הקמפינג המשוכלל ביותר היה ליד לגולנד עם הרבה מתקני משחקים לילדים מקלחת ושירותים מיוחדים למשפחות ובשטח מישורי לחלוטין.

חשוב לקחת בחשבון מראש שטיול באוטו קרוואן ועוד עם ילדים קטנים דורש הרבה עבודה והכול מתנהל בקצב ובזמנים איטיים מטיול רגיל. זמן ההתארגנות בכל בוקר לפני היציאה הוא ארוך, אחרי שגומרים להתלבש ולאכול, צריך להחזיר הכול למקום לסדר ולהכין את האוטו לאחר חנית הלילה למצב נסיעה, לרוקן מים  אפורים ושירותים כימיים ולמלא  מים נקיים מחדש. בימים הראשונים זה לקח לנו למעלה משלוש שעות עד שהיינו מתחילים לנסוע, הילדים כבר היו עייפים ורעבים. בהמשך הלכנו והשתפרנו ושיכללנו את שיטות ההתארגנות שלנו. עם זאת  אנחנו היינו בחופש ולא ממש מיהרנו לשום מקום. השמש לא שקעה לפני תשע בערב וגם אחר כך עוד הייתה תחושה של אור ושל חופש באוויר. היה נוח מאוד להסתובב כמו צב עם הבית על הגב. עם מקרר ושירותים צמודים בכל מקום. ואנחנו ניצלנו זאת רבות.