שבועיים בסלובניה, אוסטריה ואיטליה / משפחת זריהן

מספר ימי הטיול: 14 ימים
יולי 2008
התחלה וסיום במינכן

חזרנו השבוע מטיול מקסים באירופה. זוג (צילה ומאיר) ושלוש בנות - ליאור (16), מיכל (13) וירדן (8).
הטיול היה  לגרמניה, אוסטריה, סלובניה ואיטליה במסגרת "טוס וסע" למינכן. פעם שנייה בקרוואן (פעם קודמת טיול להולנד ובלגיה).
תודה למוטורהום על היחס הלבבי והשירות הטוב.

הטיול היה נפלא. לקחנו את הטיול באיזי - לא חייבים לראות הכול ולהגיע לכל המקומות.
התוכנית שלנו היתה גמישה להפליא - כמעט מדי יום השתנתה. בד"כ בערב מחליטים לאן הולכים מחר ולפעמים אפילו רק בבוקר: רק אחרי ארוחת הבוקר פתחנו מפות וקבענו יעד ומסלול. הכול לפי מצב הרוח. יש כל כך הרבה מקומות יפים לראות ובעיננו זה לא היה ממש חשוב אם רואים עוד מערה או אגם או אטרקציה כזו או אחרת. הרי לאן שלא פונים - ימינה או שמאלה - יש נופים יפים, הרים, ומסלולי הליכה בשפע. ואכן חצי מהמקומות שרצינו לבקר בהם לא הגענו אליהם וממש לא הצטערנו.
הכי נהננו מארוחות בוקר בחיק הטבע עם לחמניות טריות וגבינות מקומיות וארוחות ערב כייפיות שבישלנו לנו בקרוואן (שקשוקות, מרקים וספגטי). הגענו (באקראי) לקמפינגים מדהימים ביופיים שיושבים על גדות נהר, או לרגלי הרים, או סתם בתוך כרי דשא אינסופיים. מה צריך יותר מזה?

לקראת הטיול לקחתי הרבה טיפים ממכתבים של משפחות מטיילות לכן אני רואה חובה לעצמי להוסיף טיפים מנסיוננו אנו על מנת שאחרים יוכלו לעשות בהם שימוש. אשתדל לא לחזור על דברים שכבר כתבו עליהם ונמצאים במכתבים של משפחות אחרות. חוץ מזה זה תענוג גדול - לכתוב ולשחזר את הטיול.

מסלול הטיול בקצרה - התחלה וסיום במינכן - נקודות עיקריות במסלול
• מינכן
– אגם המלכים KONINGSSEE. שם ישנו יומיים. טיול באגם המלכים ומערת מלח שבסביבה.

• זלצבורג וארמון הלבורג – יום אחד. אחרי טיול ערב בזלצבורג הגענו לקרוואן ולא היה לנו כוח וחשק לחפש חניון אז ישנו בחניה שבדיעבד התברר כי מדובר בחניה של בית הקברות של העיר. היה שקט מאד אותו לילה... לגבי חניונים: אמנם אפשר להסתדר בלי קמפינגים ולהיכנס לקמפינג אחת לכמה ימים, אך אנחנו העדפנו תמיד להגיע לקמפינג. ישנו מחוץ לקמפינג רק בלית ברירה. במהלך הטיול שלש פעמים ישנו מחוץ לקמפינג.

• מערת הקרח בוורפן – אנחנו משפחה ספורטיבית לכן עשינו את כל הדרך למערה רגלית ולא על גבי רכבל. הטיפוס היה תלול וקשה אך הסיפוק והחוויה היו שווים את המאמץ. כשעתיים הליכה בסה"כ. רצינו לעשות באותו יום גם את הטירה הסמוכה אך בגלל הסטלבט של הבוקר (והלחמניות הטריות...) נשארנו בקמפינג עד הצהריים ולא היה זמן אלא לביקור באתר אחד והוחלט על מערת הקרח (נחמד). ישנו בקמפינג שנמצא בין וורפן לצל אם זה. נחמד מאד.

• מפלי קרימל KRIMML – שווה להגיע ושווה את המאמץ והנסיעה. מפלים מדהימים! לא מדובר במפל אחד שרואים וזהו אלא מדובר בהליכה ארוכה לאורך מפלים רבים שלא מסתיימים. אפשר לעשות מסלול הליכה של כמה שעות. מומלץ מאד. היינו שם לבד ואחרונים בשמורה כי התחלנו את המסלול מאוחר יחסית. לאורך המסלול טפס אותנו גשם זלעפות, נרטבנו לחלוטין. כשירדנו מההר הכל היה סגור חוץ ממסעדה אחת - אכלנו והלכנו לישון בקרוואן שהיה בחניון ליד השמורה, לא ישנו בקמפינג.

• מעבר הרים גרוסגלוקנר – דרך יפה מאד. ישנו בקמפינג שלרגלי ההרים - מקסים!

• אגם בלד בסלובניה -  יום אחד. על גדות האגם יש קמפינג אך בגלל שלא היה מקום בקמפינג נתנו לנו לישון בחניה שלידו תמורת 10 יורו.

• שמורת טבע טריגלאב לאורך נהר סוצ'ה – יום אחד נסיעה לאורך האלפים הסלובניים, ישנו בקמפינג לאורך הדרך. קמפינג מדהים ביופיו. מילה על המחירים בסלובניה – המדינה לא מפותחת מבחינת תשתיות, רואים את הפיגור בכבישים הצרים והקמפינגים, אך במחירים הם מפותחים מאד, שניים אחרי האיטלקים.

• ונציה – יום אחד. ישנו בחניה מסודרת (לא קמפינג).

• ביקור חברים ותיקים בעיירה מניאגו שלרגלי הדולומיטים – יום אחד.

• נסיעה לכיוון העיירה קורטינה שבדולומיטים וטיול בהרים (כולל רכבל וטיול הרים) – יומיים.

• אינסבורקמינכן.

הטיפים שלנו
• אגם המלכים בגבול גרמניה-אוסטריה KONINGSSEE – בעינינו אגם מקסים ומיוחד במינו. לקחנו שיט בספינה (שעתיים). לא חייבים לעשות את כל המסלול של הספינה. אנחנו ירדנו באחת התחנות (ST.  BARTHOLOMEO) ועשינו מסלול הליכה רגלי וחזרנו בחזרה עם ספינה אחרת – הכול כלול בכרטיס שקנינו. הטיול הרגלי היה פשוט נפלא. היינו לבד ביער שכאילו נלקח מספרי אגדות. בשלב מסוים התחיל לרדת גשם זלעפות (לא להתרגש – זה חלק מהטיול ואפילו אפשר ליהנות מכך). באמצע השיט הספינה דיממה מנועים והמדריך הוציא חצוצרה וניגן מול ההד החוזר ובוקע מהמצוקים שסביב האגם: היה תענוג ותחושה רומנטית. אגב, המדריך שלנו בספינה דיבר רק גרמנית והיה לנו די חבל. כדאי לבדוק אם יש ספינות עם הדרכה באנגלית.

• ארמונות הלברון ליד זלצבורג – נהננו מהביקור בארמון (משחקי מים וכד') אך נהננו יותר מהגן הציבורי שלידו. ליד הארמון יש גן ציבורי פתוח – חינם אין כסף. הגן מטופח מאד, עצים ופרחים ומדשאות רחבות ומה שהכי חשוב – מלא מתקני שעשועים לילדים: נדנדות, טרמפולינות, וגם אומגה. בילינו בגן שעתיים קסומות. יש שולחנות וספסלים - אפשר להביא אוכל וליהנות מפיקניק.

• עלייה למערת הקרח בוורפן – אנחנו השארנו את הקרוואן במגרש החניה ועלינו באוטובוס למערה כי אמרו לנו שהדרך במעלה ההר מפותלת ומסוכנת. בדיעבד הסתבר שהדרך לא כל כך מסוכנת ובהחלט אפשר להגיע למעלה עם הקרוואן ואכן כשהגענו ראינו קרוואנים רבים למעלה. האוטובוס האחרון מהמערה למטה יוצא בשעה 17:00 ואנחנו נלחצנו מאד בירידה וכמעט פספסנו אותו. לכן מומלץ לעלות עם הקרוואן בגלל החיסכון במחיר האוטובוס וכדי לא להיות תלויים באוטובוס.

• העיר בלד בסלובניה – העיר מצאה חן בעיננו: לקחנו סירת משוטים וחתרנו לאי, ביקרנו במצודה, עשינו הליכה רגלית מסביב לאגם (פעמיים) – רומנטי מאד. יש גם מגלשות הרים בהר שממול – מומלץ. טיפ לחניה – במקרה מצאתי מקום חניה במיקום מצוין ליד האגם וללא תשלום – אידיאלי למי שמבקר במקום למספר שעות: נכנסים עד לאגם ומתחילים להקיף אותו (יש רק דרך אחת וכיוון אחד). בערך באמצע ההקפה יש שילוט שמאלה לכיוון בוהיני. פונים שמאלה עם השילוט ומיד בצד ימין לכביש יש מבנה נטוש עם מגרש חניה מאחוריו. היו שם כמה מכוניות אך החניה רחבה ויש מספיק מקום.

• רפטינג בעיירה בוביץ שבסלובניה – עשינו רפטינג כל המשפחה. מתלבשים בחליפת צלילה, קסדה וכו'. מדריך צמוד שמשיט את הסירה. אורך המסלול כשעה וקצת. היתה חוויה נחמדה. למזלנו היה יום חם והיה נעים מאד להירטב ולשחות בנהר (לא לעשות רפטינג במזג אוויר חורפי כי נרטבים וזה לא מתאים!). אך שמו לב למחיר - לא זול בכלל.

• שמורת טריגלאב בסלובניה –  נסענו מבלד לבוביץ וזו אחת הדרכים המרשימות ביותר. הרים ונוף עוצרי נשימה. הדרך פתלתלה והכביש צר מאד - צריך לנסוע בזהירות. בדרך (לקראת ההגעה לבוביץ) יש מספר קמפינגים. עצרנו באחד מהם – שם עשינו טיול רגלי לאורך אחד הנחלים, היה פשוט נפלא.

• ונציה - נכנסנו לעיר עם הקרוואן ומצאנו מגרש חניה מסודר, מיד בכניסה לעיר ברמזור הראשון פונים ימינה וזה נמצא שם בסביבה. הקרוואנים יכולים להתחבר לחשמל. אנחנו ישנו במגרש החניה (זה מותר ויש הרבה קרוואנים) ומשם לקחנו ספינה לביקור בעיר (זה די רחוק מהמרכז). בהתחשב בעובדה שמדובר במספר נסיעות ועם כל המשפחה זה יוצא יקר מאד!! ניתן לקנות כרטיס ל-12 שעות או ל-24 שעות. זה הרבה יותר משתלם. הכרטיס כולל נסיעות לכל האיים בסביבה. שמו לב - לא ניתן לקנות את הכרטיס בספינה אלא בקופות לפני העלייה לספינה (אנחנו שילמנו את שכר הלימוד – שילמנו גם וגם).

• איטליה והדולומיטים – הרושם שקיבלנו הוא שאיטליה מפוצצת בתיירים ואולי בגלל זה היא הכי יקרה. הקמפינג הכי יקר שלנו בטיול היה ליד קורטינה. השירותים לא משהו ולא מצדיקים. באותו קמפינג עלות מכונת כביסה 5 יורו (לעומת 1 יורו בקמפינג הקודם שבו עשינו כביסה). שתי מכונות ומייבש אחד ב-15 יורו. בסה"כ עלה לנו 70 יורו הקמפינג.

• העיירה IMST שבאוסטריה (שעה נסיעה מאינסברוק) – יש מגלשות הרים גבוהות. עולים ברכבל ויורדים במגלשות. נראה כחוויה נחמדה מאד. אך לצערנו לא עשינו כי כשהגענו אמרו לנו בקופה שיש למעלה תור של שעתיים בעלייה למגלשות. אמנם לא צריך ממש לעמוד בתור שעתיים אלא לוקחים מספר ואפשר לטייל בינתיים. שקלנו לעלות אך בגלל שליאור הייתה עייפה ולא הרגישה טוב החלטנו לוותר. במקום זה עשינו משהו אחר - שימו לב - ממש ליד החניה מסתתר לו אגם קטן ונחמד, כניסה חופשית, שם ישבנו ובילינו שעה ארוכה כולל שחיה באגם.

• חשוב מאד - אמנם בקרוואן יש שקעים לחשמל אך לא ניתן לעשות בהם שימוש במהלך הנסיעה אלא כאשר מתחברים לחשמל בקמפינג. לכן, כדי להטעין בטריות, מצלמות וכו' חייבים להתחבר לחשמל. אלטרנטיבה מעולה - לקנות ממיר דרך המצת שעושה את העבודה. זה הפתרון.