טיול של חודש בסקנדינביה / משפחת יגר

מספר ימי הטיול: 30 ימים
יולי 2007
התחלה וסיום בהמבורג

יוצאים לדרך. משפחה אחת הכוללת זוג הורים, בת 16 כמעט (שתחגוג יומולדת בטיול), בן 13 המתבגר, בן 10 ובת 7, ועוד זוג חברים עם ילד בן 4.

יום ראשון 1.7
קניות אחרונות וסידורים, סיום האריזה ובדיקה שיש הכול (כמובן שלא היה הכול ועל כך בהמשך).

יום שני 2.7 חצות בלילה
מתעוררים ומעירים את הילדים מתארגנים ליציאה נפרדים בדמעות מחיות הבית ומהבית ויוצאים לחכות למונית. 2:20 נכנסים למונית ומגיעים נרגשים לנתב"ג. 5:10 המראה, שלושת הצעירים נרגשים, טיסה ראשונה. נוחתים בהולנד ומחכים לטיסת ההמשך להמבורג - טוב שהצטיידנו באוכל, חטיפים ומשחקים לדרך, שלוש שעות ארוכות עוברות על כוחותינו. המבורג מקבלת את פנינו במזג אויר חורפי למדי, אספנו את כל המזוודות (מי שרוצה עגלה כדאי שיצטייד במטבע של 5 יורו). יוצאים מהשדה ולוקחים שתי מוניות עד לאתר ההשכרה. ושוב מצטיידים בסבלנות רבה, ההשכרה אורכת כ-3 שעות שלאחריהן נסענו לסופרמרקט שליד האתר להצטיידות. במקום שני מרכולים צמודים בזול לא היו את כל הדברים שרצינו על כן עברנו למעט יקר יותר ושם ערכנו את הקניות. התוצאה שתי עגלות מלאות. לאחר ההצטיידות החלטנו לנסוע לקמפינג FORLAC אליו לא הגענו, העייפות ניצחה, מצאנו איזור מנוחה קסום בצד הדרך, חניה התארגנו, בישול קצר של מרק עוף (כבר מגלים מה לא לקחנו - שקדי מרק!!! וקרוטונים) וכולם נרדמים תוך דקה ושליש.

שני קרוואנים בדרכים של נורבגיה

יום שלישי 3.7
מתעוררים לבוקר סגרירי קפה וארוחה קלה ויוצאים לכיוון דנמרק, היעד לגולנד. בשעה 13:00 מגיעים ללגולנגד ואת פנינו מקבל גשם שוטף, לא הצלחנו לצאת מהמכונית. לאט הגשם נרגע ואנחנו מבואסים יוצאים מהאוטו ונכנסים ללגולנד. הטפטוף הטורדני אילץ אותנו להצטייד במעילי ניילון צהובים הנמכרים באתר דבר שהתברר כחיוני בחלק מהמתקנים בהם נרטבים מעט. לאט לאט התבהרו השמיים ואפילו השמש הציצה מעט מבין העננים, חוקי מרפי - קונים מעילים והגשם נפסק. האתר מפתיע ומרתק את כולנו ומוציא מכולנו קולות התפעלות והתמוגגות.

לגולנד דנמרק, בדרך לנורבגיה

טיול בקרוואן בדנמרק

בשעה 17:30 יוצאים בחוסר חשק מהאתר - אור יום לחלוטין, יוצאים לכיוון קופנהגן משם לשבדיה למלמו לקמפינג. הנסיעה ארוכה מגיעים לקמפינג אך מוצאים חניה יבשה קסומה על חוף הים במלמו וההחלטה נופלת על חניה יבשה. 23:00 ארוחת ערב ונחיתה רכה במיטות.

יום ד' 4.7
אמש החלטנו לקום בשעה 7:00 אך לא הצלחנו להתעורר, השעה 9:10 עוד לא זזנו... לפנינו יום ארוך של נסיעה רבה וקניות בטרונדהיים, זאת כדי להספיק להגיע לאיי לופוטן. הכנסת ציוני הדרך באסוס (שמלווה אותנו בדייקנות מדהימה לאורך הדרך – מי ששוקל קניה של מכשיר כזה - המלצתנו החמה!) התחלנו בנסיעה לכיוון נורבגיה, הנופים מדהימים, עצרנו להצטיידות בגטבורג – עוברים לנורבגיה, ונוסעים לכיוון אוסלו לאורך כל היום גשם, גשם, גשם המלווה אותנו בצורה טורדנית ביותר.
מגיעים לקמפינג אקברגפארק בפאתי אוסלו שמחים ועליזים בשעה 20:00 בערב ומחפשים חניה ו... שוקעים בבוץ. שעתיים שלמות של עבודת חילוץ קשה ללא עזרה רבה של הצוות שעומד חסר אונים, עד שלפתע מגיע נורבגי בג'יפ מרצדס ומחלץ אותנו בשנייה ואחרינו גם את חברינו ששקעו גם הם. דרשנו וקיבלנו פיצוי של מכונת כביסה ומייבש לכל משפחה ומקלחות נוספות (כולנו התמלאנו בוץ עד הראש). מתמקמים מרוקנים מים וממלאים ומתחילים בשגרת הכנת האוכל ושוב 24:00 מחכים למייבש שלא עובד, וכבר אחת בלילה, הולכים לישון.

קמפינג לקרוואנים בפאתי אוסלו

יום ה' 5.7
מעירים את חברינו למסע ומסתבר את הלילה הם בילו בבית החולים עם בנם שסבל מקשיי נשימה. ובכל זאת מתחילים להתארגן. 9:00  - תזוזה. ממלאים מים ומתחילים בנסיעה. עצירה ראשונה בשעה 11:00 לארוחת בראנץ' + הפסקה הנמשכת עד 13:00, ארוחת בוקר בשמש ובפעם הראשונה מוציאים את השולחן והכיסאות ששכרנו עם המוטורהום. נהנים ממזג אויר אביבי והרבה שמש נעימה. חוזרים למכונית וממשיכים בנסיעה. הנופים הולכים ונעשים הרריים, יערות גבוהים ואגמים ונחלים מכל עבר ואף מעט שלג על פסגות ההרים. כמויות המים השוצפים מההרים במפלים מדהימים ועוצרי נשימה בשל יופיים וגובהם. ההחלטה לעצור בשעה 18:00 שוב אינה מתקיימת ואנו עוצרים בשעה 19:15, ארוחת ערב משותפת בחוץ והילדים שנחו בנסיעה מתמלאים מרץ רצים ומשתוללים. השעה 22:30 בלילה - אור יום לחלוטין והדבר משפיע על חוסר העייפות שלהם. הנהג – שנהג כל היום נשכב במיטה של הצעיר בפינת האוכל ונרדם. אנחנו לא הרבה אחריו מתפזרים למיטות.

יום ו' 6.7
התעוררנו ליום שטף שמש, קיצי לחלוטין, וכבר מצב הרוח של כולם משתפר. מתחילים בנסיעה והעצירה הראשונה בתחנת דלק, מרוקנים מים וממלאים ואוכלים ארוחת בוקר אל מול נוף מדהים. בעצירת הפיפי הראשונה מגלים דוכן למכירת תותים בטעם של פעם.... קונים עוד חבילה לדרך וממשיכים למפל FORMOFOSS עוצרים ויוצאים לדרך אל המפל המקסים. המשך הנסיעה וחיפוש מקום לינה בעיר מוסצון. יוצאים מהעיר ומוצאים מקום לינה ליד האגם, למרות השלט שאוסר לינה אנחנו מחליטים להישאר ללון. בשעה 24:00 אור יום לחלוטין ואנו מתחבטים בשאלה מה אומרים בנורבגיה כשהולכים לישון ואין לילה... יש צורך באיטום הקרוואן כדי שלא יהיה אור.

מפלי FORMOFOSS בנורבגיה

יום שבת 7.7
התעוררנו למזג אויר סגרירי והתחלנו בנסיעה לכיוון העיר מויארנה MOIRANA שם הצטיידנו באוכל שעלה הון, והמשכנו בנסיעה לא לפני שנכנסנו ללשכת המידע לתיירים שם מצאנו אינטרנט חינמי ושלחנו מיילים עם ד"שים לכול ידידינו. כיוון הנסיעה הוא נרביק Narvik ובשעות אחר הצהריים הגענו לחוג הקוטב הצפוני, מקום ששווה עצירה וביקור קצר. משם המשכנו בנסיעה ובשעה 19:00 עייפים ומרוטים החלטנו על קיצור דרך ועלייה למעבורת מבוגנס Bognes ללודינגן Lodingen כדי להגיע מהר יותר לאיי לופוטן ובכך לקצר את הפער שיצרנו בימים האחרונים. הגענו למעבורת בשעה 19:30 בחנייה בעת המתנה למעבורת שיוצאת בשעה 21:15 התארגנו עם ארוחת ערב והערב בתפריט עוף מטוגן, אורז, כרובית, תירס וסלט. אכלנו בזריזות שטפנו כים ועלינו על המעבורת הראשונה שלנו. סיור במעבורת ובדיקה היסטרית שלי שאי אפשר ליפול ממנה למים הקפואים אפשר לילדים להסתובב בחופשיות מה. מגיעים בשעה 22:15 לאיים ועשר דקות אחר כך אנחנו בקמפינג. מתארגנים – כביסה, מייבש מקלחות חמות, מילוי מים ומתיישבים בחוץ ליד האגם לקפה השעה 1:00 בלילה אור יום מלא. ושוב מוזר מאוד ללכת לישון.

עולים עם הקרוואן על מעבורת לאיי לופוטן

יום ראשון 8.7
בוקר בשעה 9:00 מוזר לומר בוקר כשהלילה לא הגיע... התארגנות איטית ביותר, אני הולכת למייבש ומגלה שהמייבש לא עבד, מכיוון שבלילה מתחנו בין הקרוואנים חבלי כביסה אני מתחילה לפזר את הכביסה על החבלים והכיסאות עושה קפה ומגלה שהמקרר לא עבד והחלב מקולקל. מזל שנשאר עוד חלב חי אחד... ארוחת בוקר מאוחרת מאוד, הכנסת הכביסה שהתייבשה ותזוזה בשעה 12:30. עצירה לצילומים והמשך הנסיעה לאיים. הנוף באיים קסום ומרגש ההרים נוטפים מים מכל עבר ובנוסף שלג על הפסגות. השילוב של שלג, ים, הרים, מפלים ואגמים מדהים הבתים הצבעוניים המשתקפים גם במים בהעתק מושלם. בדרך עוצרים במוזיאון הויקינגים שכבר היה סגור אבל מגלים שהספינה הויקינגית היא באזור פתוח וצועדים אליה, הילדים עולים על הספינה ונהנים מאוד גם מהדרך היפיפייה. ישנים באזור מנוחה על הדרך ליד לקנס Leknes.

מוזיאון הויקינגים בנורבגיה

לקנס באיי לופוטן Leknes

יום שני 9.7
התעוררנו לנוף קסום ומיוחד והתקשינו לעזוב את המקום, ארוחת בוקר תוך כדי האכלת השחפים הצווחניים שבאו בהמוניהם. נסיעה לכפר הדייגים משומר ומשוחזר בו ראינו את הסירות והציוד הישן בו השתמשו הדייגים בעבר. טיילנו על המזח במזג אויר קיצי לחלוטין. משם נסענו לחוף הים, המים צלולים אבל... קפואים. ארוחת בוקר על החוף וממשיכים לחוף שהוכרז ע"י אונסק"ו כאתר שימור. הילדים והנהג מחליטים על מבחן אומץ מחליפים לבגדי ים ונכנסים למים הקפואים.בכפר הקטן מוסקנס Moskenes אנו נכנסים לחנות קטנה ומיוחדת בה מוכרים סלמון טרי ודגים שונים כולל בשר לוויתן (הנהג טועם) שמותר לדוג-לצוד. ממשיכים לכפר A בדרך עוברים לבדוק מעבורת ומגלים שיש בעיה עם המעבורת מחר (לא הזמנו מקום. האפשרויות הן הלילה בשעה 22:15 או מחר בשעה בשעות אחר הצהריים. ההחלטה נפלה על הלילה, מטיילים בכפר A ועוברים למעבורת השעה 20:00 ומסתבר שיש מקום למעבורת של השעה 21:15. ושוב בזמן ההמתנה למעבורת אוכלים סלמון מטוגן. עולים להפלגה של 3 שעות וחצי לבודה Bodø במחיר מטורף, יורדים מהמעבורת ובאזור המנוחה הראשון מחנים ונופלים שדודים.

טיול בקרוואן לאיי לופוטן

יום שלישי 10.7
מתעוררים לבוקר קריר, השעה 10:45 מתחילים בתזוזה לכיוון מויארנה Mo-i-Rana, מזג אויר סגרירי, במויארנה נכנסים למרכז המידע לתיירים - קוראים מיילים ושולחים ד"שים לחברים שנשארו מאחור. משם ממשיכים לכפר קטן ליד טרופורס Trofors ובשעה 19:00 עצירה בקמפינג קטן ונחמד על שפת הנהר. הגשם לא מפסיק לרדת משעות אחה"צ ואנו נאלצים לאכול ארוחת ערב (שאריות הסלמון) בקרוואן הצפוף. מקלחות התארגנות לילה – עשר וחצי גשם זלעפות ואור יום.

יום רביעי 11.7
התעוררנו לבוקר נאה לאחר השכמה של שותפינו למסע. צעיר בנינו היה ער הלילה משום שחש ברע והיינו ערים איתו, על כן לא התעוררנו בבוקר. התארגנות מהירה מקלחות בוקר רותחות מילוי וריקון מים ואנו יוצאים לדרך ארוכה, היום בתכנון נסיעה ארוכה.  עצירה לתה על שפת הנחל, עצירה לצהריים ומגיעים לטרונדהיים Trondheim. חונים במרכז העיר ודרכנו לכיכר המרכזית שם יש שוק פירות ופיצ'יפקס אחרים ובמה ענקית והמוני צעירים שמחכים. לאחר הצטיידות במפה במרכז המידע ממשיכים לקתדראלה של אולף הקדוש ונכנסים לכנסיה לקונצרט עוגב. המתבגר נלחץ מהמפגש עם הכנסייה ואני מכריחה אותו להישאר ולהקשיב, הוא נרגע משהבין כי אין שום כוונה לגרום לו להתנצר. לקראת סיום הקונצרט אנו יוצאים החוצה וממשיכים למבצר לתצפית על העיר. בסיום הביקור במבצר יורדים חזרה לכיכר המרכזית ושם אנו צופים במופע, הנהג מקבל מבט מזוגג מאושר בעיניים מרים ידיים אל על ואומר לחברינו למסע: "תראו אני בין עשרות נורבגיות"... יוצאים מהעיר ומחפשים מרכז קניות להצטיידות עורכים קניות שכוללות גלידה טעימה, 2 ליטר שנבלעים ברגע. כ-10 ק"מ לפני OPDAL עוצרים באזור מנוחה, אוכל והתארגנות לשינה, השעה 24:17, כולנו ערים ועדיין מתכננים את יום המחר עוד רגע והולכים לישון.
בתמונה: הגשר העתיק בטרונדהיים

הגשר העתיק בעיר טרונדהיים

יום חמישי 12.7
מתעוררים מוקדם ויוצאים לכיוון דרך הטרולים. נוסעים בדרך הפיורדים המדהימה ביופייה, בדרך פוגשים עדר בפאלו ועוצרים לבוק...לא כל יום בפאלו. מגיעים לדרך הטרולים מזג האוויר גשום מאוד והראות לקויה, מתחילים בטיפוס איטי ובדרך מתבהר מעט, הדרך למרות הערפל מדהימה ביופייה, שני מפלים חוצים אותה האחד הפשרת שלגים והשני מפל ענק שזורם בשצף רב. מגיעים למעלה ושם המוני דוכני מזכרות הילדים רוצים מזכרות טרולים ואנו נכנסים ורוכשים טרולים. ממשיכים לכוון הגריינגר, עולים על המעבורת מלינגה לאיידסדל מצטיידים בחלב וממשיכים בנסיעה, ירידה בדרך הנשרים ומבט הציפור – הנשר על הגריינגר, הערפל מקלקל את הראות והיופי הרב. הנוף מרגש והדרך היורדת לגריינגר מסמרת שיער. בקמפינג הראשון עוצרים לחניית לילה, בזמן ההמתנה למכונת הכביסה שתתפנה מקשקשים עם זוג הולנדים צעירים וחביבים שעושים טרקים באזור ומתעניינים במצב בישראל ובחיים שלנו בצל הפחד... כהגדרתם, אני משכנעת אותם שהחיים הם טובים ובהחלט אין שום פחד למרות מה שרואים בחדשות. עושה ציונות ומספרת על הייחוד של ארצנו הקטנטונת והאנשים המיוחדים שחיים בה. הפעם מחליטים לעשות שימוש במטבח ולטגן את העוף שקנינו בטעות (עוף לא מבושל) הנהג יוצא למטבח ומטגן כשעה עוף. בזמן מתיישבים לאכול בשעה מוקדמת למדיי שוטפים כלים במטבח של הקמפינג ולשם שינוי העינוי הופך להנאה וגם לצעירונת שלנו יש הזדמנות לתרום את חלקה בשטיפת כלים. שהפעם נקיים במיוחד לאחר השרייה ורחיצה במים רותחים. חוזרים לקרוואן לתה של לילה לפני השינה (עד שמכונת הכביסה תתפנה) שמתי שעון לאחת בלילה להעברה למייבש והכנסת הכביסה של חברינו למסע למכונה.
בתמונה דרך הטרולים

דרך הטרולים

יום שישי 13.7
בוקר, שוב בעיות כביסה ובעיקר מייבש שלא ייבש, לוקחים קופונים נוספים ומתארגנים להפלגת סיור בגריינגר הפלגה מרשימה מאוד). מתקרבים למפלים רואים חוות מגבהים מוזרים וחוזרים ארחי שעה וחצי לחוף מבטחים. חוזרים לקמפינג לבראנץ' ומתארגנים לתזוזה, דרומה לכיוון הדלסניבה שמעל הגריינגר, מתרשמים מהנוף ומהשלג וחוזרים לאוטו להמשך הנסיעה. לכיוון  LOEN מוצאים מעגן סירות יפיפה עם חשמל חינם מתארגנים ומתחברים ובשעה שהכול מוכן ומאורגן מגיעה בחורה מהמלון ומבקשת מאיתנו לזוז כי זה שטח של המלון ואסור לישון שם. מקבלים החלטה להתקדם דרומה לאזור המנוחה הבא ולישון שם. שותים קפה והולכים לישון.

חנות מזכרות בנורבגיה עם טרולים

טרול

יום שבת 14.7
בוקר, נסיעה לכיוון קרחון הבריקסדל Briksdal Glacier, מזג אויר סגרירי. הבריקסדל מתגלה לנו בכל הדרו. מחנים ומתחילים בטיפוס של כ- 3 ק"מ עד לקרחון. מתיישבים לידו ונהנים מהנוף, הילדים נכנסים מתחתיו ומוצאים חתיכות קרחון שקופות להפליא חוזרים לאוטו מורעבים אז גם מתחיל הטפטוף המעצבן ואנו אוכלים באוטו ארוחת צהריים. משם ממשיכים לזיגנפיורד במעבורת ומגיעים לקמפינג בעיירה ROAELA, קמפינג ענק ומסודר מאוד.
בתמונה קרחון בריקסדייל

קרחון בריקסדייל

יום ראשון 15.7
יצאנו מהקמפינג לכיוון FLAM בדרך אנו עוברים מנהרה באורך 24.5 ק"מ המנהרה הארוכה ביותר בנורבגיה. ב-FLAM מגלים שפספסנו את הרכבת בכמה דקות ועוד כמה דקות של ברבורים ואנו מפספסים את הרכבת הבאה בשל העומס הרב של התיירים שהגיעו באוניות הנוסעים הענקיות. הרכבת הבאה בה יש מקום היא בשעה 17:00 שזה אומר הגעה מאוחרת מאוד לברגן. בצער רב ולאחר שחברתנו אומרת לנו שממש אין הפסד - משום שהיא עשתה את הנסיעה הזאת בעבר ואין הרבה מה לראות מעבר לנופים שכבר ראינו. חוזרים לקרוואן ומתחילים בנסיעה לכיוון ברגן. בדרך מחליטים לעלות על כביש מפותל במיוחד ותלול מאוד בעיירה סטילהיים. ההתחלה הייתה מפחידה למדי משום שהאוטובוס לפנינו לא הצליח לעלות והדרדר לאחור, אנחנו נתקענו אחריו דיי בלחץ מצידי, לאט הצליח האוטובוס בעלייה וגם אנו עם מעט תעוזה והרבה רצון הצלחנו בטיפוס בדרך המדהימה ביופייה, משני צידי הדרך מפלים ענקיים, 2 ק"מ של דרך מסמרת שיער אך בהחלט מיוחדת במינה. לאחר נסיעה לא ארוכה ראינו בצד הדרך מפלים מיוחדים ושוב עצירה לצורך צילומים. בשעה 18:15 הגעה לברגן בגשם שוטף ומדכא, התחלנו את הביקור בעיר במרכז המידע לתיירים, הנהגים יוצאים לשם והנשים והילדים מחכים ברכב. עצירה בשוק הדגים לרכישת סלמון לארוחת הערב. הגעה לקמפינג והתמקמות, ארוחת ערב ולילה טוב. מחר מתוכננת השקמה מוקדמת להספיק לטייל בברגן כל היום.

יום שני 16.7
השכמה בשעה 8:00 והתארגנות מהירה לתזוזה, אריזת תיק עם מים חטיפים ומעילי הגשם מלגולנד. האוטובוס כמו שעון שוויצרי מגיע בדיוק בזמן לתחנה – 40 דקות ואנחנו בעיר מתחילים לטייל ולתור את המקום. ביקרנו בחצר הכנסייה שהיא המבנה העתיק ביותר בברגן, משם הצצה למקום התכנסות הסוחרים, צעידה לרוזנקטנט ולארמון של הוקון. משם סיור בבריגן רובה הנזה - בתים עתיקים של ברגן שוק הדגים וצעידה נמרצת לאקווריום של ברגן – הילדים לוחצים... במקום כלבי ים ופינגווינים ומשאר בעלי החיים הימיים שבמקום. הגענו בזמן לשעת ההאכלה של הפינגווינים והמופע של כלבי הים. לטעמי המקום מאכזב אבל הילדים נהנו מאוד. בסיום היום אנחנו מותשים אך כמובן שאי אפשר בהצטיידות דגים לארוחת הערב ואנו חוזרים לשוק הדגים ושוב סלמון עולה על שולחננו הערב. מגיעים לקמפינג מתחילים בהכנות לארוחת הערב תוך כדי כביסה הפעם יש לציין יש תמורה הכביסה נקייה וייבשה. מקלחות ולילה טוב.

האקווריום של ברגן

יום שלישי 17.7
גשם לא הפסיק לרדת כל הלילה ומקשה על ההתארגנות, הפכנו למשפחה צהובה בזכות מעילי הגשם של לגולנד... התארגנות איטית (אין מה לעשות מסתבר שגשם משפיע על כולנו לרעה) יוצאים לכיוון אוסלו על כביש 7 כביש צר שהוא דרך נופית מיוחדת במינה. הצטיידות וארוחת צהריים על הפיורד חצינו את הפיורד במעבורת האחרונה (בנורבגיה) ומשם נסענו לעיירה אייד פיורד משם נסיעה לחווה בשם קולסצון – חוה מבודדת וגבוהה שנמצאת על מדף בהר ממש מעל הפיורד. הגענו בדיוק בשעה 17:00 זמן העלייה לחווה, שלה שעות עלייה ושעות ירידה המפורסמות בשלט לפני העלייה, זאת משום שהכביש אליה הוא צר וחד מסלולי ורובו במנהרה חשוכה באורך 2.5 ק"מ. הנוף הנשקף מהחווה המבודדת מהמם ומעורר תהיות על החיים במקום כזה. תחנת הכוח סימה שליד הייתה סגורה והחלטנו לבקר במפלי סקיקיפוסט אולם הגשם מנע מאיתנו צעידה למקום. המשכנו למפלי ורגנפוסן, לתצפית על המפלים היפיפיים ומשם לרמת הרדנגרווידה רמה ירוקה ושוממת עם שלג רב. משם ירדנו לעיירה HAL זאת כדי לישון במקום חם יותר. חנינו בחנייה אחורית של סופר מרקט לחניית לילה. לשם שינוי פתחנו את הכיסאות והשולחן עד הסוף - הם ניתנים להרחבה בקרוואן והננו מארוחה טובה כשכולנו יושבים בנוחות.

יום רביעי 18.7
בוקר יוצאים לסיבוב ברחוב הראשי ומוצאים כנסייה עתיקה הבנויה כולה מעץ. משם ממשיכים לכיוון אוסלו וכשמגיעים הנהג וחברו יוצאים לקנות אוסלו פס ומכיוון שבכרטיס יש גם בריכת שחיה בחינם אנו נוסעים לבריכה שליד פארק הפסלים. בת ה-16 ואני מוותרות על התענוג ויוצאות לקניות, משם לאקבפארק שוב, אני יורדת מבשלת בחדר הבישול והנהג מחפש חניה – ושוב נתקע בבוץ. משתחרר בעצמו ועובר מקום לחניה אחרת. ארוחת ערב צ'יפס והמבורגר ולילה טוב.

יום חמישי 19.7
קמים מוקדם ובשעה 9:00 אנחנו באוטובוס, פנינו לעיר. מתחילים במעבורת לחצי האי ביגדוי, למוזיאון הפולקלור, המוזיאון בנוי ממבנים קטנים שהובאו למקום מכל רחבי נורבגיה מכל התקופות, בחלקם נמצאים אנשים – שחקנים הלבושים בתלבושות המתאימות ואף מנגנים בכלי נגינה מהעבר. מרתק היה לראות כיצד הם חיו פעם. לאחר מכן צעידה למוזיאון הויקינגים שם ראינו סירות ויקינגיות. משם למוזיאון הקונטיקי המרתק! שווה מאוד לבקר במקום. ואחרון חביב מוזיאון ה-fram, לאוניה שבעזרתה חקרו את הקטבים. חזרה לעיר וביקור מרתק בבניין העירייה לאולם בו מקבלים פרס נובל לשלום. ולמדרחוב לטיול ערב כמובן קניית חולצות למזכרת. חזרה לקמפינג לארוחת ערב והתארגנות לילה. פרידה מרגשת מחברינו למסע שמחר מתחילים את המסע חזרה הביתה.

יום ששי 20.7
קמים מאוחר יותר מאשר בבוקר הקודם מתארגנים ויוצאים מהקמפינג בסביבות השעה 10:00. מגיעים לעיר ומתחילים את הסיור במצודה העתיקה הסיור מרתק מאוד, באחד החדרים אנחנו מגלים חדר תפילה שעל הארון המעוצב שבו יש ציור של ישו ולמעלה המילה יהווה בעברית, למדריכה אין הסבר כיצד זה הגיע לשם ולמה. משם אנחנו משיכים למוזיאון הסקי, הילדים מרותקים, הנוף הנשקף ממקפצת הסקי מדהים ושווה את כמות המדרגות שיש לטפס ברגל. יורדים מהמקפצה והילדים מתנסים בסימולאטור של מקפצת הסקי ונהנים מאוד. משם לגן הפסלים, הגן יפיפה הבנים מוותרים על הסיור ומתנחלים בגן המשחקים שבכניסה. הבנות ואנחנו מסיירים ונהנים מהגן ומהפסלים. משם לאור בקשות הילדים אנו נוסעים מספר תחנות ברכבת התחתית ועושים סיור במדרחוב באקרבריגה שלייד בניין העירייה, הילדים מותשים בסוף היום ואנו חוזרים לקמפינג להתארגנות וארוחת ערב. השעה 20:00 שמש במרכז השמיים. מחר יומולדת 16 לבכורתנו.

יום שבת 21.7
היום עבר בנסיעה לכיוון שבדיה, עצרנו לבזבוז הקרונות הנורבגיות האחרונות שלנו בסופר ועוברים את הגבול לשבדיה. בדרך מקבלים SMS מעצבן שלחברינו פרצו את הקרוואן בדנמרק ולקחו להם את המחשב הנייד וה-DVD כל התמונות של הטיול שלהם על המחשב...הדבר מלחיץ אותי אך איננו נותנים לזה להעכיר את האווירה. עורכים קניות בשבדיה משום שחייבים עוגת יומולדת, קונים עוגה שנראית יבשה (זה מה שיש) ומבחר גלידות לקישוט ומגיעים לקמפינג. מתארגנים עם ארוחת ערב – הערב צ'יפרנו את עצמנו עם עופות בגריל מוכנים לאכילה ובסיום ארוחת הערב, מסיבת יומולדת חגיגית עם נרות יומולדת שהבאתי מהארץ.

יום ראשון 22.7
קונים שטוקהולם פס ויורים לעיר למרכז המידע לתיירים. מתמקמים מבחינת כיוונים והולכים לנמל לסיור שייט סביב האיים - מזמינים מקום והולכים למגדל בבית העירייה, התור מגדל התצפית ארוך ביותר ועד שמגיע תורנו לעלות נשארו לנו 20 דקות עד השייט, אנחנו והבנים רצים למעלה את כל 160 המדרגות (מלבד המעלית שמעלה לחצי הדרך) נושמים ומתרשמים מהנוף ורצים למטה, אוספים את הבנות שנשארו למטה ורצים כולנו אל השייט, לאחר השייט הנחמד ממשיכים אל האקווריום - המאכזב יש לומר, משם למוזיאון הספינה ואסה - מרשים מאוד. ואחרון לאותו יום הבית של בילבי, לא לוותר, גדולים כקטנים נהנים במקום המקסים הזה, כדאי לעשות שיעורי בית ולקרוא את הספר לפני הנסיעה. משם המשכנו למדרחוב ששקק חיים ומופעים עצרנו לקניות וחזרה לקמפינג לארוחת ערב והתארגנות.

יום שני 23.7
התעוררנו מאוחר ואת פנינו קיבל מזג אויר סגרירי, לאחר התייעצות עם הילדים החלטנו לוותר על הלונה פארק ולדחות את הבילוי בלונה פארק לגני טיבולי בדנמרק. התחלנו את היום במוזיאון הפרפרים, מוזיאון יפיפה ומיוחד. על הגן הבוטני החלטנו לוותר בגלל הגשם שהחל לרדת בדיוק כשיצאנו ממוזיאון הפרפרים. נוסעים לעיר לשוק הפתוח שכולל דוכני פירות וירקות זהים זה לזה כשתי טיפות מים. משם ל-NK – סופרמרקט ענק עם היצע רב של מוצרי מזון ואנו רוכשים לחמניות וגבינות ומתיישבים לאכול, משם אנו רוצים להגיע למוזיאון הריקוד בשלב זה אנו קופאים ורטובים עד לשד עצמותינו אך מכיוון שהמוזיאון קרב אנו נכנסים למוזיאון מתיישבים באולם הקטן והמחומם וצופים בסרטים על הריקוד ותוך כדי מתייבשים לחלוטין, משם יבשים יוצאים למוזיאון התחבורה והצעצועים (שהם יחדיו - מוזיאון הצעצועים מאכזב מאוד אבל לעומת זאת ממוזיאון התחבורה הילדים נהנים מאוד) משם לאחר שהשמיים מתבהרים אנו מחליטים לקחת את סיור השייט של החלק שעוד לא ראינו עד ההפלגה יש לנו חצי שעה ואנו מחליטים לנצל את הזמן לליקוק גלידה טעימה ביותר. לאחר ההפלגה אנו נוסעים לקמפינג לפשוט בגדים רטובים שהולכים הישר אל מכונת הכביסה. ארוחת ערב מקלחות והישר אל המיטות.

יום שלישי 24.7
הקצנו לבוקר לא ברור מבחינת מזג אויר, התארגנות מהירה ויציאה לעיר לגמלה - העיר העתיקה. התחלנו את הסיור בכנסיית האצילים משם עברנו לכנסייה הגדולה ומייד אחריה להחלפת משמר המלך המרשים מאוד, כולל צעידה החלפת משמרות והסבר ארוך ומפורט על הטקס. הטקס משולב בקונצרט וצעידה של התזמורת הנפלאה. משם לאוצר המלוכה ואחריו למוזיאון נובל (בעיקר משום שהיינו זקוקים לשירותים), ארוחת צהריים – סנדביצ'ים שהכנו בקרוואן ונאכלו בכיכר המרכזית היפיפייה.

טקס החלפת משמר המלך בשטוקהולם

לאחר סיום הביקור בגמלה נסענו לסקאנה למוזיאון הפולקלור ולגן החיות שממנו נהנו מאוד בעיקר משום שניתנה לנו ההזדמנות ללטף מוס ענקי - לא יאמן כמה החיה המדהימה הזו גדולה. לאחר היציאה מהגן החלטנו לחזור למדרחוב לצעידה לאורכו עד שנהיה מאוחר ועייפים אך מרוצים מאוד חזרנו לקמפינג.

מלטפים מוס ענקי בגן החיות בשטוקהולם

יום רביעי 25.7
יוצאים בבוקר מהקמפינג לאחר קבלת החזר על המקלחות הקרות של אמש, בניגוד לכל מה שחושבים על האירופאים, אמש נערות צרפתיות נכנסו למקלחות שברו כיור והתנהגו בצורה מכוערת ביותר. מתחילים בנסיעה לכיוון נורקופינג Norrköping לגן החיות המתוייר ביותר בשבדיה, אנו חוטפים שוק רק מראה גודל מגרשי החניה המלאים בשעה מוקדמת זו ומן התור הארוך המתפתל. נכנסים לגן הענק ומטיילים בו נהנים מבעלי החיים שאת חלקם מעולם לא ראינו במציאות, לאחר מיצוי הגן אנו חוזרים לקרוואן ונכנסים לספארי הצמוד שם אנו רואים בעלי חיים קצת יותר מוכרים: קרנפים, ג'ירפות, זאבים יפיפיים ודובים המטיילים ליד הקרוואן.מסיימים את הסיור ונוסעים לכיוון הלסינברג עוצרים בשעה 21:30 ארוחת ערב מאוחרת ולילה.

גן החיות ליד Norrköping

יום חמישי 26.7
הנהג ואני מתעוררים מוקדם ומחליטים לנסוע הלסינברג לבדוק אפשרות של מעבורת במקום נסיעה על הגשר היקר לדנמרק. מגיעים למעבורת הראשונה המחיר 625 ק"ש, יש לנו רק 600 ששמרנו לגשר מנסים במעבורת שלידה (חברה אחרת) ומסתבר לנו שהמחיר הוא 325 ק"ש!!!! עולים למעבורת ונכנסים מייד לדיוטי פרי לבזבוז הכסף השבדי שנותר לנו. חצי שעה עוברת ויש לנו שוקולדים ב-275 קרונות. מגיעים לדנמרק ומתחילים בנסיעה לכיוון הקמפינג. נכנסים לקמפינג הראשון שבו מבקשים מאיתנו לקנות כרטיס קמפינג. אנחנו מחליטים לנסוע לחפש קמפינג אחר. עוברים דרך המרכז, מוצאים את מרכז המיידע, אמיר יוצא לבדוק את האפשרויות בקופנהגן ומקבל מיידע על קמפינג אחר. נוסעים ומתברברים, השילוט ממש לא משהו בקופנהגן, מתחילים להרגיש את הקרבה לאירופה. לבסוף מוצאים את בלה הוי קמפינג  ללא צורך בכרטיס קמפינג. חונים בקמפינג בשעה 17:30 והגשם מתחיל. החלטנו להישאר בקמפינג ולנוח.

שני קרוואנים בקמפינג ליד קופנהגן

יום ששי 27.7
הבוקר מתחיל בסיור קצר בעיר וחיפוש אחר אופניי העיר להשכרה. מוצאים 2 זוגות והנהג והמתבגר רוכבים ומחפשים בסביבה אופניים, מוצאים עוד זוג אחד ושלושת הגדולים לוקחים אותם ורוכבים לצידנו. מגיעים למדרחוב ומגלים שהעומס אינו מאפשר רכיבה על אופניים ועל כן נפרדים מהאופניים והולכים לטייל בדרך מוצאים את הספרייה העירונית ונכנסים לשלוח מיילים לארץ. בשעה 14:00 נכנסים לגני טיבולי, משלמים כניסה וכרטיס עליה חופשי לכל המתקנים לילדים, הנהג ואני מוותרים על התענוג (אני מפחד מהמתקנים והנהג מפחד שאחר כך לא ירגיש טוב...) היינו בטוחים שאחרי שעתיים אנחנו יוצאים מהגן כי לילדים ימאס, ואנו מגלים לפתע כי השעה 22:00 והעייפות מתחילה לתת את אותותיה... יוצאים מהפארק המקסים הזה חוזרים לקמפינג לארוחת ערב והתמוטטות למיטות.

יום שבת 28.7
מתעוררים ומתארגנים ליציאה, נוסעים לעיר לטיול ברגל, מגיעים למרכז ומשם צועדים לכיוון בת הים הקטנה. למרות כל ההבטחות כי הפסל קטן ומאכזב הוא ממש לא, אולי כי כל כך הרבה הכינו אותנו לאכזבה עד שחשבנו שהוא גודל של ג'וק. מצלמים ונחים וממשיכים בחזרה דרך הארמון השני ודרך מדרחוב ניוהייבן נהנים מהשמש ומתחבאים מהגשם. חוזרים לקמפינג בשעה 18:00.

ביקור במפעלי הבירה קרלסברג בדנמרק

יום ראשון 29.7
פותחים את היום ביציאה מהקמפינג ונסיעה לכיוון קרלסברג. לסיור במבשלות הבירה. נכנסים לסיור המקסים והמעניין מאוד שבסופו חנות מזכרות איך לא... ובפאב. קונים לילדים מזכרות ועולים לפאב למימוש הקופונים שקיבלנו בכניסה, טועמים בירות נפלאות והילדים שותים משקאות קלים, מכיוון שאנחנו בחו"ל ומותר יותר מאשר בארץ בת ה-16 מבקשת רשות לשתות בירה ומזמינה בירה. בת ה-16 ואני נהיות שמחות מאוד... חוזרים לקרוואן, אוכלים ארוחת בוקר בת ה-16 ואני נשכבות ונרדמות מייד. מתחילים בנסיעה לכיוון המעבורת לגרמניה. עולים למעבורת ויורדים אחרי 3/4 שעה בגרמניה, מחפשים את הקמפינג מוצאים וחונים. החלטנו לנסות להקדים את הטיסה לארץ אבל לא מצליחים להתחבר לאינטרנט. נוסעים לסופר מרקט הקרוב להצטייד בחרדל ובכמה מתנות לחברים, חוזרים לקמפינג ומתחילים בניקיונות והתארגנות לקראת החזרה לארץ כולם שפופי מצב רוח. הטיול עומד להיגמר. ארוחת ערב ולילה אחרון בקרוואן שהיה ביתנו למשך חודש שלם.

יום שני 30.7
קמים מוקדם ומתחילים בארוחת הבוקר, אני מסיימת לנקות את הקרוואן ולארוז את כל המזוודות, הגשם מתחיל ובמעבר מצד לצד נקראת אחת משקיות הואקום שלנו, לא נורא נסתדר גם כך. ברבע לעשר עם קרוואן מצוחצח אנחנו יוצאים מהקמפינג לאתר הקרוונים להחזרת הקרוואן. ההחזרה עוברת ללא תקלות מיותרות ואנו מזמינים מונית לשדה התעופה, המונית מגיעה - מונית ל-6 הגוררת אחריה קרון קטן למזוודות, אני דומעת, וגם הילדים מושכים באף... היה לנו טיול מדהים! מגיעים לשדה התעופה, אי אפשר להקדים את הטיסות אבל אפשר לעשות צ'ק אין ואנו מפקידים מזוודות ויוצאים לסיור בהמבורג. מסיירים בהמבורג הילדים אוכלים מקדונלד ואני מגלה בנק, ברשותי שטר של 100 מארק שקיבלתי לפני 13 שנים  ואני רוצה להמיר אותו ליורו. בבנק מפנים אותי לבנק המרכזי של גרמניה ואנו צועדים לשם ומפספסים את הבנק, עד שמוצאים אותו מגלים כי הבנק נסגר לפני 5 דקות, אני עושה עיני פודל לשומר שמעלה אותנו לבנק וגם שם אני מגייסת את כל קסמיי ליקיים שבבנק ולבסוף לאחר ציפייה של כמה דקות הם מסכימים להמיר את הכסף אני מודה להם ואנו יוצאים להמשך הטיול בעיר, הנהג ואני מחליטים על ארוחת צהריים במסעדה סינית ואנו נכנסים לאכול. מוזר שאין צורך לרחוץ כלים לאחר הארוחה... אחה"צ נוסעים לשדה התעופה ומחכים לטיסה, נכנסים לבית הקפה שותים קפה ושוקו ונהנים עד למועד הטיסה. הטיסה מתאחרת בשעה ועשר דקות וילדי פוצחים בריקוד סוער בשדה התעופה - המשמעות של האיחור היא פספוס הקונקשן לארץ והשארות של עוד לילה באמסטרדם. מייד דואגים לנו לשתיה ונשנוש שחלילה לא נשאר צמאים ורעבים. מגיעים לאמסטרדם ואכן הטיסה לארץ יצאה, אנו נגשים לדלפק של KLM ומייד מקבלים 6 שוברים הכוללים שיחות טלפון לארץ בושור למלון ולציוד אוכל למחרת בערב לפני הטיסה ו-50 יורו הנחה לטיסה הבאה. מייד אנו מתקשרים לארץ להודיע למונית שתגיע יום אחרי המועד שקבענו. דואגים לבעלי החיים לסידור ומודיעים למשפחה שלא ידאגו. מקבלים תיק כלי רחצה עם כל הציוד הדרוש כולל גרביים וחולצות נקיות ונוסעים למלון איביס הוטל. מקבלים 3 חדרים – נהנים מאמבטיה ומקלחת ארוכה ויורדים לחדר האוכל לארוחת לילה חמה.

יום שלישי 31.7
בבוקר קמים לארוחת בוקר חביבה, מסדרים את עניין החדר שיישאר שלנו עד 7 בערב ויוצאים לעיר לטיול באמסטרדם. מתחילים בכיכר המרכזית שם נערכת תחרות קפיצה לגובה עם המון אדם ומוסיקה אנו צופים מעט וממשיכים בסיור, מסיירים בתעלות וצועדים לרחוב בו יש חלק עתיק עם חצר מיוחדת על כל בית יש את שנת הקמת ויוצאים מהמתחם וממשיכים לרובע החלונות האדומים, בת ה-16 בשוק מחנויות הקופי שופ ונכנסת לראות מקרוב מה קורה בפנים, בננו הצעיר מסמיק לנוכח הבחורות בבגדי הים שבחלונות. מסיימים את הסיור בגליה טעימה וקניית חולצות נקיות לטיסה, צופים עוד קצת בתחרות הקפיצה לגובה, נהנים מקרני השמש המלטפות וחוזרים למלון. מתארגנים ויוצאים לשדה התעופה שם אנו נכנסים הישר אל מתחם האוכל לסעודה נפלאה על חשבון KLM שנתנה לנו 10 יורו לאדם. עם סיום הארוחה הנפלאה בה כל אחד אכל את מה שהוא אוהב אנו צועדים לכיוון שער העלייה ופוגשים חבר טוב שלו שעולה לאותה טיסה. בשעה 21:15 המראה, 2:30 נחיתה בת"א לאחר לקיחת המזוודות יציאה מהטרמינל והחום המהביל עוטף אותנו.