שלושה שבועות בהולנד, צרפת ובלגיה / משפחת רז

מספר ימי הטיול: 20 ימים
ספטמבר-אוקטובר 2006
התחלה וסיום בדיסלדורף

הטיול נעשה בין התאריכים 21/9-12/10 ומזג האויר בכל המקומות שביקרנו בהם היה מצויין ולפי מה שהבנו לא כזה נדיר! סה"כ 3000 ק"מ של נסיעה (כולל הכל).

טיפים כלליים
• לתכנן מהארץ לאן נוסעים או לפחות לבנות תוכנית מסגרת, עם האינטרנט היום אפשר לדעת הכול. לא לנסות לנסוע בלי מפות. זה לא ישראל. ניתן להעזר בחברות שמוציאות טיולי קרוואנים ולעקוב לפי הסיפור דרך שלכם.
• על ה-HIGHWAY יש תחנות דלק ובכל אחת מהן יש חניית ענק לשינה וסופר, לפני כניסה לעיר גדולה או מקום מסוים לעצור שם ללילה.
• לקנות ממיר מתח 12V ל-22V בארץ- זה חוסך המון כסף ומאפשר להטעין כל מכשיר חשמלי תוך כדי נסיעה, ככה שבערב יש לפטוף טעון, בטריה חדשה למצלמת ווידאו וגם כל הפלאפונים (אפשר מטען רכב רגיל לפלאפון).
• לא צריך להכנס כל לילה לחניונים, אנחנו נכנסנו לשלושה חניונים בשלושה שבועות. פשוט מוצאים מקום נחמד לישון ונשארים שם (שפת אגם, יער או סתם חניה גדולה).
• עצת המאה - בלילה לא צריך להעביר את המקרר לגז אלא להשאיר אותו פועל על הבטרייה של הרכב זה יכול להחזיק ככה לפחות 24 שעות אם לא יותר! אנחנו השארנו אותו פועל ככה ימים שלמים והאוכל היה בסדר ולכן לא צריך להכנס לחניונים להתחבר לחשמל.
• לקנות מפות כבישים בארץ, לא מקבלים אותם עם הקרוואן. הכי רצוי זה להדפיס בבית את המקומות שאתם רוצים.
• מבחינת אוכל אז ככה, לאכול בבוקר בקרוואן ולהכין משהו לצהריים (סנדוויצ'ים) ולחזור בערב לאכול בקרוואן. הכי קל וטעים אילו הארוחות המוכנות של "רק להוסיף מים" יש כאלה עם בשר והם אחלה!

לגבי הטיול - הטיול יוצג לפי ימים ומקומות שינה

21/9: נחיתה בדיסלדורף והגעה למלון, הסיבה להשכרה מתחתנת דיסלדורף היא שזוהי התחנה הקרובה ביותר להולנד משם רצינו להתחיל את הטיול. לשים לב להוראות הגעה מחברת ההשכרה כדי להגיע בדיוק לנק' הקרובה. תתאמו איתם מהארץ שעת הגעה כך שתוכלו לאסוף אותו מתי שנוח לכם בין 9:00 ל-17:00 - אין להם בעיה עם כל שעה רק תודיעו!

22/9: אספנו את הקרוואן וקיבלנו תידרוך. חבר'ה מה שלא הבנתם לשאול שוב ושוב ולרשום אם צריך שלא תתקעו בלילה קר ולא להבין למה החימום לא עובד (רק כי לא פתחתם את חורי האיוורור למשל, זה קרה לחבר טוב שלי!). ולקחת את מס' הטלפון שלהם וגם ספר חניונים של אירופה. כשאתם עושים סיבוב עם הטכנאי לרשום כל מכה ולו הקלה ביותר!!!! שלא יחייבו אותכם, אנחנו שילמנו 19 יורו על פלסטיק של שולחן שהיה שבור שלא ידענו שהיה קיים בכלל. איך שמתחילים לנסוע לשאול איפה יש סופר ולעשות קנייה (ולא לקנות שטויות, המקרר קטן). לגבי כבישים באירופה, תמיד שיש אפשרות לעלות על הכביש המהיר, משום שהוא מהיר! עבור כביש לא מהיר תוסיפו עוד 75% זמן. ככה זה! בדקנו. פשוט הוא נכנס לכל עיר ויש פקקים ורמזורים ואסור לנסוע 130 קמ"ש אומנם זה קצת יקר אבל שווה את כל עוגמת הנפש (גרמניה ואוסטריה חינם)! לדרכים צדדיות יש גם קסם משלהם ככה שאפשר לשלב. מדיסלדורף נסענו צפונה על נהר הריין עד שהגענו לאמסטרדם. שימו לב, לכל עיר באירופה יש כביש טבעת (חצי-מהיר) שמקיף אותה. באמסטרדם צאו ביציאה 14 יש יער קטן קרוב מאוד לתחנת רכבת ואפשר לחנות שם ולהגיע במטרו ישר עד למרכז.

23/9: חבר'ה, להשכיר אופניים באמסטרדם זה הכי יעיל וגם כיף. שוק ווטר-לו-פלן שהוא נחמד אבל תיירותי מאוד (קצת יקר במושגים שלנו) לא להגיע לשוק ה-DOPPER אין מה לחפש שם, זה למקומיים ומוכרים שם נייר-טואלט. סיום היום היה בבית אנה פראנק שזה נחמד במיוחד לראות אנשים לא מישראל ולא יהודים. הסיור אורך כשעתיים. קינחנו במעבר קל ברח' החלונות האדומים.

24/9: פתחנו את היום במוזיאון הייניקן (אחלה רעיון של אחי אלעד!!) מקבלים שלוש בירות והסיור מעניין ויש המון תחנות מגניבות. החזרנו את האופניים וסיימנו את היום בהליכה ברח' ליד ה-DAM יש שם המון חניות ומקומות לראות מזכרות. אמרנו שלום לאמסטרדם.

25/9: התחלנו את היום בנסיעה צפונה כדי להגיע לכביש על המים ניתן לראות זאת טוב מאוד במפה הוא ממש בנוי על המים ותוך כדי נסיעה יש ים מימין וים משמאל ושום דבר אחר. משם חזרנו דרומה לכיוון העיר DAN-HAGHE שם רצינו לראות את העיר המיניטורית MEDURODAM, מקום משגע ויש ימבה דברים לראות. בכל העיר יש שני אתרי קרוואנים נחמדים, בחרנו אחד וישנו בו.

26/9: עשינו לנו חצי יום על הטיילת ליד האוקיינוס שנקראת Schviningen זהו האזור העיקרי של העיר, הכי חשוב זה לאכול שם פירות-ים זה טעים, טרי והכי חשוב זול. ביקרנו במוזיאון תת-ימי וראינו האכלה של דגי-פירנה. והתחלנו לנסוע לכיוון בריסל (בלגיה).

27/9: הגענו לבריסל והמשכנו מזרחה  לכיוון פארק השעשועים SIX-FLAGS (או WALABI בשמו השני) שימו לב, חשוב לבדוק שעות פתיחה, מעבר לזה זה היה אחד המקומות המטריפים ביותר בטיול! לא לשכוח לעלות למתקן של הנפילה החופשית מ-100 מטר. הגיבורה של היום היתה ללא ספק אמא שלנו שעלתה על כל המתקנים כולל הרכבת הרים ההפוכה. לאחר נסיעה של שעה חזרנו לבריסל ועשינו טיול ערב בעיר. ראינו את ה-Grand-palace ואת האיש המשתין (גודלו קטן יותר מעגבניה ממוצעת בשוק) אבל לאחר טיול של שלוש שעות הגענו למסקנה שהיא עיר ששווה הרבה יותר מכמה שעות טיול איפה שלא יורקים יש פסל או מוזיאון או מזרקה או משהו מעניין בקיצור תנו לעיר יומיים. בלילה התחלנו לנסוע לכיוון פריס.

28/9: נסיעה לכיוון פריס בכביש המהיר. הגענו באיזור 15:00 ואחת הטעיות הגדולות שעשינו היה להכנס למרכז העיר עם קרוואן ביום חמישי בצהריים!!! לקח לנו שלוש שעות לצאת מהמרכז ועוד שלוש להירגע. טיפ: תוציאו מהאינטרנט מפת RER של פריס (סוג של רכבת) ותראו מה התחנה הכי רחוקה שיש מהמרכז באיזור 1-4 ותחנו שם. בפרברי העיר אין בעיה למצוא חניה והרכבת תיקח אותכם לכל מקום ממש כמו המטרו באמסטרדם (יש פארק קרוואנים במרכז העיר שנקרא Boa-Bolonia אבל אנחנו לא מצאנו אותו). לאחר שמצאנו את הפארק השני התמקמנו ללילה. יש ספר על פריס שנקרא "Paris for you" מחלקים אותו בכל מקום והוא שימושי בטירוף. תכננו לכם את הימים מראש כי לא כל דבר פתוח בכל יום. לדוגמא השווקים פתוחים רק בימי שבת וראשון.

29/9: את תחילת היום פתחנו בעלייה לאייפל, למעלית עד הקומה הגבוהה ביותר (שלישית) וחלקנו ירדו ברגל למטה סתם בשביל הכיף. בשום פנים ואופן לא לקנות אוכל מתחת למגדל הוא קר מגעיל ויקר! המשכנו לכנסיית ה-NOTREDAM (זוכרים... הגיבן מנוטרדם. נחמד ותו לו) טיילנו עד לרובע הלטיני והרבצנו בירה בבית-קפה פריסאי וסיימנו את היום בתצפית מה-Montmart, חשוב להגיע אליו בערב-לילה.

30/9: בבוקר טיילנו בארמון וורסאי (לא נכנסנו פנימה) קצת שבענו מלראות מבנים עתיקים ויפים אז רק טיילנו שעה בחוץ וקצת בגנים, התור לכניסה עעעעעעעענק. נסענו לראות את שער הניצחון וטיילנו במשך שעות בשאנז-אליזה, חשוב שם להיכנס לכל שטות יש כל מיני תערוכות רכב ועוד דברים. בהמשך הרחוב יש את כיכר קונקורד ומגיעים בסוף ללובר. בשלב זה כולם היו כל-כך עייפים שפשוט נחנו לנו מחוץ ללובר ונהננו מפרמידת-הזכוכית.

1/10: נסענו במטרו לשוק MONTRUIL, זהו שוק ענק ויש בו הכול ככה שאפשר בכיף להשקיע לו חצי יום המשכנו משם לשוק עתיקות שאמא שלי רצתה לראות שנקרא ST' DE QUEN שהוא שוק עתיקות אבל הסתבר שהוא סתם שוק רגיל (אופציה טובה היא לבקר ב-China town הפריסאית) סיימנו את היום בטיול במולין-רוז' שזהו המקבילה הפריסאית של רח' החלונות האדומים האמסטרדם (נחמד מאוד). יש שם SHOW מאוד מפורסם שנקרא ע"ש הרחוב.

2/10: חצי יום מוקדש למציאת חנות טיסנים שאחי רצה ונסיעה לעיר RAIMS בדרכים צדדיות כדי לעבור בכל מיני שטחי כרמים. ישנו ליד העיר בחניון קטן.

3/10: יום טיול בחבל השמפניה מ-RAIMS ל-APERNIE, בהחלט אחד הימים המוצלחים יותר בטיול יש  דרך שנקראת ROITE DE CHAMPINE והיא עוברת מכפר לכפר של מייצרי שמפניה פשוט נכנסים לאיזה יקב שרוצים עושים (חינם) סיור במפעל ומקבלים טעימות של שמפניה (הרבה טעימות) וקונים בקבוק מהם למחווה. אנחנו נכנסנו לשני יקבים ורצנו לתפוס את הסיור האחרון ביקב MOET AND CHANDON בעיר אפרנה שזהו היקב של DOM PRINGON או בשפת העם שמפניה יקרה לאללה (700 יורו לבקבוק) הסיור בתשלום של 10 יורו ואורך כשעה וכולל את המרתפים ובסוף מקבלים טעימה של DOM PRINGON.

4/10: בשלב זה ביצענו הערכת זמנים והגענו למסקנה שלא נגיעה עד MONACO שנמצאת 600 ק"מ דרומה אלא נשבור מזרחה לשוויץ לעיירה יפה שנקראת INTERLAKEN. ותשמעו היה שווה כל רגע דרך מדהימה ואפילו מצאנו מקום לעשות KARTING מקצועי. מצאנו מקום נחמד לישון על הנהר.

5/10: פתחנו את היום בסיבוב בעיירה וטיול לאורך הנהר זוהי עיר אלפינית יפה ועשירה. נסענו לראות את המפלים שנקראים TOMBELACH או משהו דומה, עשרה מפלים מרהיבים בערך חצי יום טיול. חזרנו לאותה נק' על הנהר להתארגנות ושמנו פעמינו לקזינו המקומי, לא לדאוג יש רק אחד וגם הוא לא VEGAS, אבל היה ערב נחמד.

6/10: זהו יום הטרק של הטיול. המקום כולו מלא בכמה מאות טרקים מכל הסוגים והמינים אנחנו רצינו לעלות לפיסגה שנקראת SWARZHORN ונפלנו על יום מדהים, היה חם ובלי עננים, זקני המקום לא ראו יום כזה יפה זה שנים מספר. בכל אופן קצת הגזמנו עם המרחק וכך יצא שאני ואחי טיילנו 18 ק"מ ועלינו בגובה בערך 2 ק"מ ואמא שלנו השדה טיילה 12 ק"מ. היה יום מטרף ומלא נוף אלפיני שבסופו של יום היו לנו שלושה פצועים קל מכאבי שרירים איומים. אבל היה שווה כל צעד!

7/10: טיילנו במערת הנטיפים באינטרלייקן ותחילת נסיעה לכיוון גרמניה (צפונה) בדרך עצרנו בעיר LUZARN ובטעות נפלנו על קרנבל שהיה בעיר כך שהתמזל מזלנו וטיילנו כמה שעות ככה סתם. העיר כשלעצמה מדהימה עם קירות בתים צבועים בכל מיני צבעים וציורים.

8/10: נסענו לעיירה FUSSEN בגרמניה, בדרך עוברים אפילו כמה ק"מ בתוך אוסטריה. טיילנו בטירה של המלך לודוויג, זוהי הטירה שמצויירת בסמל של חברת WALT-DISNEY הסיור יפה והטירה משגעת לשים לב שיש שתי טירות אחת מטויילת והשנייה פחות עבור שניהם בהחלט צריך כמה שעות טובות, את העלייה לטירה עשינו על כרכרה עם סוסים חוויה חבל"ז. עשינו בנוסף טיול לילה בעיירה FUSSEN והלכנו לישון בחניית רכבים על נהר ה-LECH.

9/10: טיול בוקר בפוסן ותחילת נסיעה בדרך רומנטית, זוהי דרך מאוד מטויילת בגרמניה שמכל נקודה יש אטרקציה מעניינת. הדרך יפה וכל כמה דקות מפתיע אותנו הר או אגם יפה ואכן באחד מהם עשינו עצירה של בירות וצ'יפס. בספונטניות מלאה שמנו פעמינו למינכן לסיים את הטיול עם קצת מוזיאונים ובתים מהמאה ה-18 (סתם, עוד קניות) ועשינו טיול לילה נחמד במינכן.

10/10: יום שלם שהוקדש למינכן לטייל ברח' המרכזי בעיקר לקניות אחרונות ומי שרצה הלך לראות קצת בניינים יפים. את הערב הקדשנו לנסיעה לכיוון דיסלדורף.

11/11: הגענו לדיסלדורף ונכנסנו למלון בינתיים אחי ואני החזרנו את הקרוואן וקינחנו את היום בטיול במרכז העיר דיסלדורף ויצאנו לפאב באיזור העתיק של העיר (מאוד נחמד) כדי לסכם את הטיול.

12/10: טיסה לארץ.

לסיכום: הקרוואן היה רעיון מדליק, חדשני ומאוד מתאים לאופי הטיול שלנו היה מאוד מאחד להיות כולנו כמשפחה ביחד וכבר מתכננים את הטיול הבא.