"טוס וסע" מדיסלדורף להולנד ובלגיה / משפחת יידובניק

מספר ימי הטיול: 12 ימים
יולי 2007
התחלה וסיום בדיסלדורף

הטיול שלנו התמקד בהולנד כאשר שלושת הימים האחרונים התמקדו בבלגיה. זה לא סוד גדול אבל אחד המפתחות להצלחה של טיול שכזה ובכלל הוא תכנון מראש של המסלול בחלוקה לימים ואתרים תוך מתן אפשרות לסנן חלק מהדברים (כלומר מראש לתכנן יותר מקיבולת זמן הטיול) כך שבמקרה שלוח הזמנים מתעכב (קרה לנו בגלל שרוב השבועיים היו חורפיים, גשומים וקרים) או בגלל שמגיעים לאתרים שמגלים שהם סגורים (לרגל חופש, שיפוצים וכד') וגם זה קרה לנו ניתן לאלתר ולמצוא חלופות.

אז ככה

היום הראשון מוקדש ברובו להתארגנות ונסיעה מפרברי דיסלדורף - מקום קבלת הקרוואן ונסיעה לכיוון הולנד. הואיל ולמחרת תכננו לבקר בפארק דה-אפטלינג (מומלץ בחום) חנינו בחניון לילה של תחנת דלק. חניונים אלו מצויים בשפע בסמוך לכל תחנת דלק (שזה למעשה מעשה מתחם שכולל סופרמרקט קטן, מסעדה ועוד) ומספקים מקומות ישיבה, דשא (טוב להתפרקות של הילדים במהלך הנסיעה) ושולחנות - כמו ביערות קק"ל אצלנו רק הרבה יותר נקי ומסודר.

יום שני - נסיעה לאוטרכט - עיר מקסימה ויפהפיה. מומלץ לבקר במגדל הפעמונים (הכנסייה הגבוהה בהולנד), לצערי לא הספקנו להצטרף למסלול ההדרכה במקום. בנוסף יש את המוזיאון המוסיקלי שמתאר את התפתחות כלי הנגינה משעון הקוקייה ועד מכונות הנגינה הענקיות - כיף לילדים. יש סיור מודרך גם באנגלית. ניתן לשלב שיט תעלות - את הפרק הזה ביצענו באמסטרדם כך שלא נורא אם יתפספס. לינה מומלצת באזור - הקמפינג בעיירה בילטהובן - זול, ידידותי ומקסים (יש שם משחקים ובריכה עבור הילדים). המקום היחידי שמצאנו שלא דורש תשלום נפרד עבור המים החמים.
טיפ ראשון - מי שרוצה להתרענן מדי פעם במקלחת מחוץ לקרוואן צריך לקחת עלויות אלו בחשבון וגם לתרגל מקלחת בזמן שיא - מדובר בתשלום שבין 40 סנט עד אירו למקלחת.
טיפ שני - כמעט בכל מקום יש מכונת כביסה ומייבש בתשלום. אנחנו נדרשנו לכך בערך פעם ביומיים-שלושה ימים.

יום שלישי - פארק הואה פלואה - בילוי מושלם ומהנה ליום שלם. פארק בגודל של 55,000 דונם המשלב מסלולי רכיבה על אופניים באורך של כ-40 ק"מ (האופניים מוצעות חופשי לכולם) וסיור רכוב בין נופיו המשלבים ערבות ונוף אירופי טיפוסי - אין דרך אחרת להסתובב בו בגלל ממדיו הענקיים. חובה להכנס למוזיאון ע"ש קרולר-מולר ולפארק שמחוצה לו. לינה - קיימים שפע של קמפינגים באזור. אנחנו לנו בקמפינג שנמצא בחלקו הצפוני ובתחומו, דבר שחוסך חיפושים מיותרים. הקמפינג נמצא ליד היציאה בשם Hoenderloo. צנוע אבל חביב ביותר.
טיפ שלישי - לגשת בבוקר למאפיה שנמצאת מעבר ליציאה מהפארק - ניתן להגיע ברגל. הריחות והטעם - תענוג.

יום רביעי - נסיעה לפארק הקופים אפנהול (דרום מערבית לאפלדורן). מקום חמוד שממלא חצי יום לפחות.

יום חמישי - ביקור בחיטהורן - ונציה ההולנדית. החנייה היא בפאתי העיירה ליד לשכת התיירות (VVV). מקום מקסים, השילוב של הבתים, התעלות והגינון שמסביב מעורר התפעלות. הואיל והיה יום סוער לקחנו שיט בסירה מקורה אולם בהחלט ישנה אפשרות לשוט שם בסירות קטנות באופן עצמאי. לאחר מכן המשכנו לכיוון סכר אפסלאויטדאיק כמה שהשם מסובך ככה המקום מרשים. זה פשוט כביש שנבנה בלב ים ויש לאורכו נק' תצפית מרהיבות על הים והסביבה. עוצמת הרוח שם פשוט בלתי נתפסת.

יום ששי - מתקרבים לאמסטרדם. ביקרנו באדם ביום השוק של הגבינות. המקום קטן וחינני וכך כל הקסם שסביב הגבינות.
טיפ רביעי - מומלץ לאכול בדוכנים מאכל דגים מטוגנים - ללקק את האצבעות.
מבחינת לינה - ישנו קמפינג סמוך למעגן הסירות שבעיר, Strandband שמו. לנו הוא נראה המוני וצפוף מדי אז ישנו מחוצה לו. המשכנו לאנקהויזן הסמוכה לאדם (חצי שעה נסיעה),שם ביקרנו במוזיאון הים הדרומי. ניתן להתעלם מההסברים שבספרה של יונית אבני לגבי דרכי ההגעה - פורט שם שיש להחנות את הרכב רחוק מהמקום ולשוט אליו. אנחנו פשוט החנינו את הקרוואן סמוך למקום והמשכנו מרחק הליכה קצר.  המוזיאון מתחלק לשניים - החלק ההיסטורי ובו מוצגים דגמי סירות ומסופרת היסטוריית השיט בהולנד. למי שבא עם ילדים (וזהו הרוב) חלקו השני של המוזיאון, המשחזר כפר דייגים מהמאות הקודמות, אטרקטיבי הרבה יותר עבור הילדים.

ימים שביעי-שמיני - בבוקר ביקרנו בזאנסה-סכאנס. מקום נחמד מאד שהאטרקציות בו הן טחנות הרוח שמופעלות מעת לעת - נחמד להיות בראשן כשזה קורה. אגב החבר'ה מאד אוהדים אותנו כנראה משום שיש הסברים כתובים בעברית. ניתן לראות כיצד נבנים קבקבי העץ ההולנדים ומי שרוצה להשלים מתנות ישנן חנויות מזכרות עמוסות בכל טוב. משם המשכנו לקמפינג Gaasper שסמוך לאמסטרדם. המקום מומלץ בחום והוא המסודר והמקצועי ביותר שנתקלנו בו. יתרון בולט שבו הוא שיש בסמוך לו תחנת מטרו המובילה למרכזה של אמסטרדם. ניתן לרכוש במקום גם כרטיסי נסיעה למטרו - מומלץ לקנות כרטיסים משולבים למטרו, לטראם ולאוטובוס (שיטת הכרטוס שם מסובכת קצת) ל-24, 48 או 72 שעות תלוי לפי זמן השהייה המתוכנן של כ"א.

יום תשיעי - המשכנו לדאן-האג ע"מ לבקר במדורדם. גם למי שביקר במיני ישראל, המקום מרשים ומטופח הרבה יותר. משם המשכנו לרוטרדם. האטרקציות שם הן מגדל היורומסט - לאמיצים שבינינו ולחסרי פחד הגבהים, ניתן לעשות סנפלינג מראש המגדל - גובה פעוט של 186 מ', איצטדיון הכדורגל של רוטרדם .מה לעשות צריך להשביע את רצון ילדי חובב הכדורגל...

עד כאן חלקה של הולנד בטיול.
מכאן המשכנו לבלגיה שם בילינו את יתרת שלושת ימי הטיול. באופן כללי ניתן לומר עליה שראשיה כנראה לא יודעים להבליטה משום שיש בה מספיק אטרקציות המתאימות לכל המשפחה.
התחלנו בברוז' - עיר מדהימה ביופייה ובציוריותה. האטרקציה בה למי שלא סופר קלוריות הן חנויות השוקולד האינסופיות - הריחות, הטעם והעיצוב שלהן פשוט משגעים. ביקרנו גם במוזיאון לתולדות השוקולד. משם נסענו לבריסל - כדי לראות את פסל הילד המשתין - האמת לא משהו, לא שווה להגיע רק עבורו. ארמונות יש בה בלי סוף והם מרוכזים ברדיוס מצומצם למדי. אטרקציה נוספת היא ה"אטומיום", מאחר וכבר טיפסנו לגובה ברוטרדם הסתפקנו רק ברשמים מחוצה לו.

קינחנו בדרום בלגיה - לצערנו לא הספיק לנו הזמן ליותר מיום ביקור אבל בהחלט שווה להקדיש לחבל ארץ זה - הארדנים, יותר מיום אחד. הנופים ההררים והיערות שעוטפים את הדרך פשוט מדהימים. ביקרנו בעיירה האן-סור-לס. ישנו ביקור המשלב כניסה למערת נטיפים (מרשימה מאד) עם שיט בסופו, ספארי (קצת יומרני למקום עם חמורים, סוסים וכיו"ב) אבל הטיול בו שנעשה על רכבת, בהחלט משך את הילדים (וגם אותנו). באזור זה לנו בקמפינג לה-לס שבעיירה. ה"לס" הוא שם הנהר שלחופו חנינו. בהחלט נחמד. הבעיה היחידה היא שמשום שהמקום נמצא לגבולה של צרפת ובשל הבעיות האתניות הידועות של בלגיה, האנשים לא מבינים דבר חוץ מצרפתית.

טיפים לגבי הקרוואן - לשם כך התכנסנו הרי
• לזכור לסגור את כל הארונות והמגירות וכן את דלת השירותים אחרת יתעופפו דברים תוך כדי הנסיעה.
• לא להלחץ מנושא נקיון השירותים, ריקון או מילוי המים. ההולנדים ובכלל האירופים, כל כך ערוכים לנושא התיור בקרוואנים כך שבכל קמפינג (כמעט) ערוכים לתת מענה לנושא. מילוי המים יכול להיעשות גם התחנות הדלק שבדרך.
• לגבי כביסות - גם כאן בכל קמפינג יש מכונת כביסה ומייבש. אין צורך להצטייד בערימות בגדים אבל יש להביא אבקת כביסה מהבית (טיפ קטן - השתמשנו במחלק מנות שמשמש למילוי מטרנה לתינוקות).
• עלויות קמפינגים - למשפחה עם 5 נפשות כמונו - בין 25 ל-30 אירו ללילה, לא כולל את עלויות הכביסה שציינתי לעיל.
• להבין היטב את ההסבר בתחנת לקיחת הקרוואן, לגבי אופן הפעלת המקרר ע"י גז - הדבר חיוני בעת שהייה מחוץ לקמפינג שאז אין מקור חשמלי חיצוני.
• GPS מומלץ בחום. מייתר את כל ההתעסקות עם מפות (למרות שלצורך התמצאות כללית עשינו בהן שימוש) וכך נחסך הרבה זמן יקר.
• לשכור שולחן וכיסאות - שווה את המחיר.
• תעסוקה לילדים - להביא משחקים מהבית ולקנות להם יומן ע"מ שיתעדו את הטיול. הדבר העסיק אותם מאד,כולל הדבקה של כל כרטיסי הכניסה למיניהם ומהווה מזכרת לשנים.

לסיכום
למי שלא מפחד לנסוע עם ילדים לחו"ל ושקצת צפיפות לא מרתיעה אותו - טיול כזה מומלץ בחום רב. החוויה והגיבוש המשפחתי בלתי נשכחים.

ברצוננו להודות לכם על הליווי לפני וגם על העזרה בסוף הטיול לצורך אשרור הטיסה חזרה.
אנו מצרפים כמה תמונות מהטיול.
להתראות (בתקווה בשנה הבאה)