אירופה

אירופה

פעם ראשונה בקרוואן לגרמניה, אוסטריה ושוויץ / דוד פרנקל


הרכב: זוג מבוגרים
מספר ימי הטיול: 14 ימים
התחלה וסיום במינכן

הפעם הזאת החלטנו לטייל בקרוואן. אנו זוג המטייל בדרך כלל ברכב שכור ולן בצימרים מזדמנים ו/או במלונות. רעיון הטיול בקרוואן מעניין אותנו זה מכבר והטיול הנוכחי בן השבועיים נועד להיות טיול הכנה לגדולים ומורכבים ממנו בעתיד.

המסלול 
המסלול תוכנן מראש בצורה מפורטת אבל תוך גמישות והשארת מקום לשינויים בשטח. בפועל הוברר כי רמת הביצוע מול תכנון עלתה על 80% - אחוז גבוה יחסית לנסיון העבר שלנו (אגב, אנו לא ממליצים על אחוז ביצוע גבוה יותר שכן עריכת שינויים בשטח בהתאם לנסיבות היא חלק מהכיף שבטיולים כאלה). ההכנה התבססה על אתרי אינטרנט לא מעטים ובהם אתר "למטייל" עם הטיפים המועילים והטובים שבו, מדריכי פספורט לאוסטריה ושוויץ, מפות דרכים מפורטות בקנ"מ 1:400,000 (אנו ממליצים על מפות מישלן ו-Berndtson: זו מפה מנוילנת ואפשר לסמן עליה), ואתרי אינטרנט ומדריכים בנושא "אתרי קמפינג באירופה". רצוי לציין כי מדריכי Lonely Planet נמצאו כבר בעבר כבלתי מתאימים לצרכים שלנו. המסלול כפי שיובא להלן מומלץ. הוא בפירוש מסלול טיול - כלומר סיור וביקור באתרים - ולא של נופש, אך איננו לחוץ מדי והשאיר בידינו גם שעות התרגעות כולל לגימת בירה מעולה עם ספר טוב על חופי אגמים כחולי עין ובילוי בבתי קפה עם עוגות אוסטריות נפלאות (אגב, לא רק באוסטריה! העוגות באפנצל בשוויץ מעולות - נסו את בית הקפה שבמלון אדלר. ניתן להשוות את רמתן רק לגבינות הנהדרות שהם עושים שם).

יום 1: טיסה למינכן. קבלת הקרוואן בשעות הצהריים. התארגנות. קניות במרכול. לילה: קמפינג Thalkirchen במינכן.
יום 2: גרמניה - נסיעה לברכסטגאדן. עליה לקן הנשרים. שייט באגם המלכים (ארוחת פורלים בסן-ברתולומיאו!). לילה: קמפינג Grafenlehen ליד אגם המלכים.
יום 3: מעבר לאוסטריה. האליין/באד דורנברג: מכרה המלח. מפלי גולינג. וורפן - מערת הקרח. לילה: קמפינג Pub Gastein בבאדגסטיין.
יום 4: מעבר גרוסגלוקנר, צל אם זיי. לילה: קמפינג Seecamp ליד צל אם זיי.
יום 5: מפלי קרימל, מעבר גרלוספאס, צל אם זילר. זייפלד. לילה: קמפינג Alpin בזייפלד.
יום 6: טלפס, מצודת פרנשטיין, מעבר פרנפאס, ארוואלד, לרמוס, רויט, אלביגנאלפ - ביה"ס לגילופי העץ, הולצגאו, ווארת, מעבר הוכטאנברגפאס, שוורצנברג, דורנבירן. לילה: קמפינג In Der Enz בדורנבירן.
יום 7: מעבר לשוויץ. סיורים באפנצל ובסנט גאלן. נסיעה ללוצרן. לילה: קמפינג Lido בלוצרן.
יום 8: שייט באגם לוצרן לאלפנכשטאד. עליה לפילאטוס. סיור בלוצרן. לילה: בקמפינג בלוצרן.
יום 9: מלוצרן לבריאנץ. עלייה לרוטהורן. שייט וביקור במפלי גיסבאך. לילה: קמפינג TCS Seeblick ב- Boenigen.
יום 10: נסיעה לגרינדלוואד. עלייה ברכבת מתחנת Grund ליונגפראו. לילה: קמפינג Eigernordwand בגרינדלוואלד.
יום 11: נסיעה ללאוטרברונן וטיול במפלי טרומבלאך. סיור באינטרלאקן. נסיעה לברן וסיור בעיר. לילה: קמפינג TCS Kappelenbrucke ב-Eymat שבפרברי ברן.
יום 12: נסיעה צפונה לאזור שפהאוזן. טיול במפלי הריין. סיור בשפהאוזן. לילה: קמפינג Wagenhausen בשטיין אם ריין.
יום 13: סיור בשטיין אם ריין. סיור בקונסטנץ ומעבר לגרמניה. חציית האגם במעבורת מקונסטנץ למירסברג. נסיעה לאורך החוף הגרמני של אגם בודן וסיור בלינדאו. לילה: קמפינג Park בלינדאו.
יום 14: נסיעה למינכן להחזרת הקרוואן. טיסת ערב חזרה.

הקרוואן
בחרנו בקרוואן מקטגוריה 2. זו קטגוריה קומפקטית אך מצוידת במירב הנוחיות הנדרשת. מדובר במעונוע (מוטורהום) המתאים לזוג עם ילד (או אף שניים קטנים). במקרה שלנו, הרכב שעל שילדתו מורכב הקרוואן הוא מסוג פיאט דוקטו, בעל הילוכים ידניים ומנוע דיזל. הוא מצויד ב"חדר שינה" עם מיטה רחבה וארוכה במיוחד בתא שמעל לקבינה, פינת מטבחון ובה כיריים גז, כיור וברז למים חמים וקרים, ארונות מטבח ומקרר הפועל על מקורות אנרגיה בשלושה מצבים: מצבר הקרוואן (V12) בעת נסיעה, גז בישול רגיל בעת חניה וחיבור חשמלי רגיל (V220) כאשר מתחברים אל מקור מתח חיצוני - למשל בקמפינג. בנוסף מצויד הקרוואן בפינת אוכל המתאימה לארבעה וההופכת בלילה למיטה רחבה נוספת, בחדר אמבטיה ובו שירותים כימיים, כיור וחדרון מקלחת ובארונות ותאים ובהם מקום ושטח רב יחסית לבגדים וציוד. הקרוואן מגיע עם סט מושלם של כלי אוכל ובישול. סט כלי מיטה הוא אופציה בתשלום נוסף (אנו הבאנו מן הבית). אופציה נוספת הוא שולחן פיקניק וכסאות. עוד מצויד הקרוואן בפרגולה חיצונית נפתחת. ניתן לחמם מים לרחצה ויש בו לוח בקרה המציג את מצב כמות המים הטריים שנותרה, הכמות במיכל מי הביוב, מצב טעינת המצברים ועוד. זרימת המים בברזים מתאפשרת באמצעות משאבה חשמלית הנכנסת לפעולה בעת פתיחת ברז. החלונות מצוידים ברשתות נגד חרקים ובוילונות אטומים. על דפנותיו מבחוץ תאים חיצוניים המכילים בין השאר את שני בלוני הגז, ציוד נוסף כגון כבל מאריך להתחברות לחשמל חיצוני, תוף צנרת למילוי מים טריים ומייצבי גובה למקרה של חניית לילה בשיפוע. למעשה, בצורה קומפקטית ומסודרת להפליא מכיל הקרוואן את כל הנוחיות היחסית הנדרשת לטיול מושלם.

יחד עם זאת, כדאי לזכור: כל המבקש לטייל בקרוואן שכור צריך לקחת בחשבון כי קרוואן הוא מכלול מורכב מאד של דברים גדולים וקטנים ותמיד יכולות להיות תקלות קטנות. מרבית התקלות אין בהן לשבש את הטיול. אם דבר מסוים איננו פועל או לקוי, מומלץ להשתדל להתייחס לתקלה באורך רוח ולא להתרגש יותר מדי. מה שכן - בעת קבלת הקרוואן מומלץ להקשיב היטב להדרכה בתחנת ההשכרה ולשאול את כל השאלות הנחוצות. בדקו את הקרוואן היטב היטב על כל ציודו, נסו את נעילת החלונות, דלתות התאים והארונות והפעילו לבדיקה את כל המערכות. כן, גם את הרדיו והמגבים. אל תמהרו מדי לצאת לדרך. אצלנו, למרות בדיקות יסודיות שעשינו בעת הקבלה נתגלתה תקלה במקרר: ברוב הימים הוא פשוט "סירב" לעבוד על גז מה שחייב אותנו להיכנס לקמפינג מסודר מדי ערב לצורך התחברות למקור מתח חיצוני בעת חנית הלילה הארוכה. כך שלמרות שחשבנו בחלק מן הלילות לחנות "חניה יבשה" באתר כלשהו (אפשר לעשות זאת בכיף: יש בקרוואן כל מה שצריך ולא חייבים למלא מים טריים או לרוקן את השירותים מדי יום), נאלצנו לוותר על הרעיון ולשאת בעלויות הנוספות.

עוד דבר: טיול בקרוואן מחייב קצת טרחה. לא הרבה ולא נורא, אך יש לקחת זאת בחשבון. הגעת ללינת לילה? ישנן מספר משימות. כדי להחנות את הקרוואן בצורה טובה כך שיהיה נוח לישון, יש לפעמים צורך בהורדת תומכות אחוריות כדי למנוע נדנוד בלילה כשמישהו מסתובב והכנסת מייצבי גובה מתחת לשני גלגלים אם בחרת באתר משופע. באמצעות כבל מאריך ושקע מתאים בדופן הקרוואן מתחברים למקור מתח חיצוני: קופסת חיבור חשמלית (V220) המצויה בכל קמפינג. אם רוצים ומזג האוויר מאפשר זאת, פותחים פרגולה ומעמידים תחתיה שולחן פיקניק וכסאות. בבוקר, לפני העזיבה, מקפלים הכל, מרוקנים שירותים כימיים במקום המיועד לכך בקמפינג ושופכים לתוכם חומר כימי המיועד לכך. גם ממלאים מים טריים במיכל. אשר ל"מים אפורים" - שהם מי הביוב מכיורי המטבחון והאמבטיה ומן המקלחת (לא מהשירותים!) - ישנם אתרי קמפינג עם נקודות ריקון גם עבורם ובחלק גדול מן המקרים ניתן לאפשר להם פשוט להתנקז מתחת לרכב בעת הנסיעה - כמובן לא בשטח עירוני. את הפעולות הללו יש לעשות. את חלקן, לא מדי יום. בפעם-פעמיים הראשונות זה מצריך קצת יותר זמן, אך לאחר מכן זה פשוט מהיר (רבע שעה עד עשרים דקות) וחלק משגרת היום.

כמובן, לכך יש להוסיף עריכת קניות במרכול מדי יומיים או שלושה, והכנת ארוחות בקרוואן. גם זה, אם זה מתבצע ברוח טובה, הוא חלק מן העניין: להכין בערבו של יום ארוחת שלוש מנות עם קינוח ויין טוב בקרוואן ואחר כך לאכול אותה מול נופו של אגם טון או מול הר האייגר האדיר - זו חוויה בפני עצמה.

נושא הניידות בקרוואן דורש מספר מילים. לקרוואנים ממונעים ישנם גדלים שונים, בהתאם לכמות המטיילים בהם המשתנה כמובן ממשפחה למשפחה ובהתאם לפריטי הנוחות היחסית אותם הם מכילים (ברבים יש גם טלוויזיה ואפילו אנטנה לווינית). ישנם גדולים ביותר המוגבלים בניידות בכבישים צרים, בעליות תלולות ובאתרים חריגים. באם יצאתם לטיול בקרוואן גדול במיוחד - כדאי להשאיר אותו בחניה מסודרת או בקמפינג סמוך ולהשתמש בתחבורה ציבורית או אחרת כדי להגיע לאתר בקטע הבעייתי או לעיר הסמוכה. רבים נושאים עמם אופניים צמודים לקרוואן והמהדרין - אפילו קטנוע. יחד עם זאת, נסיוננו מראה כי הקרוואן הממוצע מגיע כמעט לכל מקום. הקרוואן שלנו לא היה גדול מאד אך גם לא מן הקטנים ביותר והגענו איתו לכל מקום שרצינו. הוא עבר במעברי הרים צרים מאד, טיפס בעליות כמו העליה התלולה ל"קן הנשרים" (אמנם בהילוך ראשון...) ולחניה העליונה של מערת הקרח בוורפן, והגיע גם לפסגת האדלווייס (Edelweissspitze) שבמעבר הגרוסגלוקנר - לגביה מוזכר בכל המדריכים שאין אליה גישה במכוניות כלל (רק ברגל או באופנוע).

המלצותינו בנושא הן כדלקמן: מצד אחד יש יתרון לקומפקטיות ומן הצד השני - לנוחות. ראשית, לא לשכור קרוואן קטן מדי. צריך שיכיל את כל המשפחה בנוחות ולא בסיר לחץ. זה חשוב ביותר לטיול מוצלח. אבל כמובן גם לא גדול מדי, זה פשוט עולה יותר ומיותר. אם הקרוואן גדול לטעמך - אל תנסה להיכנס למקומות בהם אתה עשוי להיתקע ולהתקשות בחילוץ לאחור (לנסוע בקרוואן קילומטרים בהילוך אחורי כי הכביש צר ואין מקום להסתובב - אינה חוויה מומלצת). כמו כן יש להביא בחשבון את כישורי הנהג: הרוב מתרגלים די מהר לגודל, אך לא כולם. חוסר בטחון מסוים עדיף על בטחון מופרז ואין זו בושה. במיוחד יש לקחת בחשבון את הגובה הלא שיגרתי (יש לך חדר שינה על הראש...) בעת מעבר מתחת לעצים או במעברים נמוכים ואת העובדה שבמרבית הקרוואנים אינך רואה מה נמצא מאחורי הרכב בזמן נסיעה לאחור ואז נוכחות אדם שיכוון אותך מאחור - חובה (זוגתי עשתה התמחות בנושא עד כדי כך, שהיא שוקלת להחליף קריירה ולהצטרף כשוטרת תנועה למשטרת ישראל...). עם כל זאת, במידה וכישוריך כנהג הם בסדר (לא רק לדעתך אלא בכלל...) ניתן להתייחס לקרוואן קומפקטי כמעט כמו אל רכב פרטי ולהגיע איתו לכל מקום וגם לנוע בקלות יחסית בצירים עירוניים עמוסי תנועה. מה שכן - סע באופן מתון ובזהירות.

ועוד טיפ קטן: זהו מעין בית עם ריהוט וארונות והכל שמתנהגים בו כמו בבית, אבל גם רכב הנוסע בדרכים. משמעות: אם תשאיר על השולחן כלי אוכל ותתחיל בנסיעה - תמצא אותם מתגלגלים על הרצפה. אם לפני היציאה לדרך תשכח לנעול את דלת המקרר, דלתות הארונות והמגירות (והם מצוידים כמובן באפשרות נעילה) - תמצא את תכולתם כנ"ל. מגירות ותאים יש לסדר בדחיסות - במיוחד כשמדובר בצלחות, סירים וכלי מטבח אחרים כמו גם שפופרות ובקבוקים בחדר האמבטיה, שכן אחרת תיסע כל הדרך ברעשן ממונע המקרקש במוח ובסוף אתה עשוי לגלות גם קצת שברים בתוך ארון זה או אחר. כדאי להצטייד בחומרי ריפוד לסגירת רווחים בין הכלים. למשל: שקיות אשפה מניילון שימשו אצלנו, לפני שנעשה בהם שימוש ייעודי יותר, כחומר ריפוד בינות למכסי הסירים...

הקמפינג
למי שלא מכיר קמפינגים באירופה כדאי לומר: למטייל העצמאי יש בהם כמעט הכל. ראשית, יש המון אתרי קמפינג. ישנם אזורים מתוירים שבהם בכל עיירה וכפר כמעט יש אתר שכזה. אתרי הקמפינג מדורגים בכוכבים, בדיוק כמו מלונות, המגדירים את רמת המתקנים אותה הם מציעים. אנו לא השתמשנו באתרי הקמפינג כמקום לנופש אלא כאמצעי לחניית לילה וברוב המקרים ניצלנו רק חלק מן המתקנים: אתר חנייה לקרוואן עם חיבור לחשמל, מקלחות חמות (אפשר כמובן להתקלח בקרוואן אך אם אתה בקמפינג - מטבע הדברים תשתמש בהן), פינות לרחיצת כלים עם מים חמים ומכונות כביסה וייבוש. (אגב, מומלץ לעשות שימוש במכונות אלה: בדיעבד אנו יודעים כי כדאי ביותר לעשות כביסה בקמפינג ולהמעיט בהבאת בגדים מן הבית. זה לא יקר יחסית וחוסך סחיבת מטען מיותר ומאגרי כביסה מלוכלכת. אתה משאיר את הכבסים במכונה, חוזר אחרי שעה לקחתם נקיים או יבשים ואיש לא חולם לגעת בהם בינתיים. זוהי "תרבות הקמפינג" אליה נגיע מיד) עוד היינו עושים שימוש בתחנת שירות לריקון שירותים כימיים, מילוי מים טריים וכיו"ב.

אבל, רבים אחרים מגיעים לקמפינג לצורך נופש ושוהים בו החל ממספר ימים ועד שבועות לא מעטים. קמפינגים מציעים בריכות שחייה ואתרי משחק לילדים, מרכול או קיוסק (כל בוקר לחמניות טריות במרכול או בקבלה...), מסעדות ופאבים, חדרי טלוויזיה וספריה, ואפילו סאונה. אתרי קמפינג על שפת נהרות ואגמים מציעים ספורט מים, מסלולי הליכה ורכיבה על אופנים, כרטיסים והדרכה לטיול באתרים קרובים ועוד. במרבית אתרי הקמפינג ניתן גם לשכור קרוואן נייח (למי שהגיע רק עם רכב), חדר או אוהל. תרמילאים ומטיילי אופניים ואופנועים נכנסים לקמפינג ונוטים בו אוהל בשטחים המיועדים לכך.

חשוב לציין את "תרבות הקמפינג". באתר הקמפינג אין גניבות. נקודה. כולם מתחשבים בכולם, מקדימים ברכת שלום או ערב טוב ואיש אינו מעלה בדעתו להיכנס לפרטיותו של איש. את המקלחת, תא השירותים או פינת שטיפת הכלים אתה מנקה אחריך ומשאיר אותה לבא אחריך מבריקה, בדיוק כפי שקיבלת אותה. איש לא אוכף חוקים אלה. הם פשוט מתקיימים בתוקף "תרבות הקמפינג". אגב: אחוות הקמפרים מתגלה גם בדרכים ומתבטאת בעזרה הדדית. כאשר אתה על הכביש וקרוואן אחר בא מולך - כמעט תמיד תראה יד מונפת לברכה. עולם אחר ושווה להתנסות בו.

אשר לעלויות: שהיה בקמפינג עולה כסף. בתכנון הטיול יש לקחת זאת בחשבון. התעריף נקבע לפי מיקומו ודרגתו (בכוכבים) של הקמפינג. הוא מורכב מן העונה בשנה, מדמי כניסה לאדם, דמי כניסה לרכב, מיסוי ותעריף התחברות לחשמל חיצוני (לפעמים גלובלי ולפעמים נמדד על ידי מונה בקילוואטים). המקלחות החמות כלולות בחלק מן הקמפינגים בעלות הכניסה (בכל הקמפינגים שהיינו בהם בשוויץ וחלק גדול מאלה שבאוסטריה) ובחלק אחר מופעלות על ידי אסימונים הנרכשים במקום או על ידי מטבעות של יורו (בגרמניה וחלק מאוסטריה). אם ברצונך לכבס את בגדיך ולייבשם - גם כאן הפעלת המכשירים כרוכה בשלשול אסימון או מטבע.

בפרק המסלול שהובא לעיל מפורטת רשימת אתרי הקמפינג בהם שהינו. נהננו בכולם ואנו ממליצים כמעט על כולם. שוב, זאת במידה וכוונתכם היא לטיול ולא לנופש כי כולם מצוידים בכל הנדרש לחניית לילה טובה אך לא כולם מצוידים בנדרש לנופש. אתרי קמפינג בולטים במיוחד לטובה הם קמפינג Seecamp ליד צל אם זיי, קמפינג Alpin בזייפלד, קמפינג Lido בלוצרן, וקמפינג Wagenhausen בשטיין אם ריין. השניים הראשונים באוסטריה והאחרונים - בשוויץ. לעומת זאת, קמפינג In Der Enz בדורנבירן לא הצטיין במיוחד ברמת הנקיון בשירותים שבו - חריג בולט על רקע הניקיון המופתי שבאחרים. על קמפינג TCS Seeblick ב-Boenigen שליד אינטרלאקן שבשוויץ אין אנו ממליצים וזאת לא בשל חסרונות פיזיים שלו - הוא דווקא יפה ועל גדות אגם נפלא - אלא בשל יחס מתנשא ובלתי לבבי שקיבלנו שם מן ההנהלה (חריג!) ועצות בנוגע לעליה ליונגפראו שהוכחו בדיעבד כעצות אחיתופל שכל כוונתן היתה לגרום לנו להוצאות מיותרות לטובת רווחי הנהלת הקמפינג ומזל שהחלטנו שלא לפעול על פיהן.

טיפים והערות על אתרים ועוד
באתר למטייל ברשת, ובמיוחד במדור 1001 טיפים שבו, ישנם טיפים רבים המתייחסים למקומות אותם פקדנו במסענו. רובם מועילים וטובים אך אין כל טעם לחזור עליהם. לפיכך נוסיף כאן כמה הערות החשובות לדעתנו ובשום פנים אין הם כל מה שלמדנו בטיול.

הרים ומזג אויר: כולם כבר יודעים שלהעפיל על פסגות רמות באלפים כדאי רק בימים בהירים שכן באחרים - הראות לקויה והחוויה נפגמת עד בלתי קיימת. מה שפחות יודעים הוא שבארצות אלה אין כמעט דבר כזה מראש - יום בהיר או יום סגריר בקיץ. והנה הבעיה: אתה מתכנן טיול מראש וביום מסוים אמור להעפיל על הר גבוה. השכמת בבוקר, פתחת חלון והנה גשם סוחף. האם לשנות את התכנית או לא?

בטיולנו שלנו חצינו את הגרוסגלוקנר, עלינו על הפילאטוס והרוטהורן והעפלנו לפסגת היונגפראו. מזג האוויר בימים אלה היה כך: בבוקר יום הגרוסגלוקנר ירד גשם כבד. החלטנו להמשיך לפי התכנית. נכנסנו לגרוסגלוקנר לקראת שעות הצהריים וחצינו אותו כשמזג האוויר בהיר כמעט לגמרי למעט ערפילים פה ושם שרק הוסיפו לאווירה ולמראות הנוף הנפלאים. לאחר שיצאנו ממנו התחיל לרדת גשם. בבוקר יום הפילאטוס ירד שוב גשם כבד. החלטנו כנ"ל. עלינו לפילאטוס בגשם כבד ובראות אפס. כך זה היה כל היום ולא ראינו כלום. בזבוז גמור. רק בירידה ברכבל לקריינס חלה התבהרות חלקית ולזמן קצר בלבד. בבוקר יום הרוטהורן היה מעונן חלקית וגשם לפרקים. עלינו בדיוק באותו מצב לרוטהורן. למעלה, כיסו מדי פעם ערפילים את הנוף הנהדר אך רוב הזמן היה בהיר וצח. כשירדנו והפלגנו למפלי גיסבאך החל לרדת גשם טורדני.

בבוקר העלייה ליונגפראו התעוררנו ליום נפלא ללא טיפת ענן. כל היום היה כזה. עלינו לפסגת היונגפראו, מהלך שלוש שעות במספר רכבות לכל כיוון ביום כה נפלא ש"זקני גרינדלוואלד" לא זוכרים כמותו זה זמן. שלג וקרח מנצנצים באור השמש! היום הכי מרהיב של הטיול!

אבל, כמעט בכל יום אחר של הטיול היה לנו גשם פה, גשם שם. אז מה המסקנה? אתם תסיקו את שלכם. להלן מסקנתנו שלנו: ככלל, אם יש לך תוכנית אל תמהר לבטל אותה בגלל מזג האוויר. מזג האוויר בבוקר אינו מלמד בדרך כלל על שיהיה בצהריים וודאי לא על מה שיהיה בערב. אם תבטל בשל מזג אויר - לא תוכל לתכנן כמעט בכלל. צריך קצת מזל ורוח ספורטיבית.

וורפן - מערת הקרח: שמענו אומרים, כי המאמץ הפיזי המושקע בטיול למערת הקרח אינו שקול ליופיה ולהנאה מן הטיול אליה. איננו מסכימים לכך. המסלול הרגלי אכן קצת קשה אך בשום פנים ואופן לא נורא. לרוח הפתאומית ולקור בפנים ניתן להתכונן מראש באמצעות קצת ביגוד חם וכפפות. את 700 המדרגות במערה עולים בהליכה כל כך איטית שאפילו ילדים וקשישים מסוגלים לכך. והמראות - הם נפלאים ושווים. למרות המאמץ - הביקור כדאי.

מנהרת טאוארן: מנהרת הטאוארן נמצאת באוסטריה מדרום לבאדגסטיין לכיוון מאלניץ בדרך לגרוסגלוקנר. את מנהרת טאוארן עוברים על גבי רכבת עליה מעלים את הרכב. למרות שרכב פרטי ואף אוטובוסים ומשאיות עולים על הרכבת וחוצים את המנהרה - אין מעבר לקרוואנים! אם תגיע בקרוואן, כפי שאנו הגענו, תמצא עצמך עושה את כל הדרך חזרה, כפי שאנו חווינו. על הקרוואן ישנם מיכלי גז ובשל הסיכון שבדליפה - לא מאפשרים את מעברו. פרוט בנושא ניתן למצוא בטיפ שפרסמנו במדור 1001 טיפים שבאתר "למטייל".

אופיו של טיול וערים גדולות
יש לנו הנאה מטיולים בחוצות ערים גדולות והנאה אחרת מנופי האזורים הכפריים. לפני שמתכננים טיול, ולגבינו לפחות, כל טיול - ארוך או קצר - מוגבל בסופו של דבר בזמן, כדאי לקבוע מראש את אופי הטיול או את התמהיל הנכון. הדבר עוזר להחליט באופן נכון יותר מהו היקף האזור בו נטייל. יכולנו לטייל באזור קטן יותר במשך כל השבועיים - למשל רק חבלי זאלצבורג וטירול באוסטריה או רק שוויץ המרכזית וזאת באופן מעמיק וממצה כולל הקדשת ימים שלמים לערים גדולות. זה, כמובן, עשוי להיות טיול ראוי ושווה. אך כאשר החלטנו ללכת גם על אוסטריה וגם על שוויץ ובנוסף גם מקצת מגרמניה בפרק זמן זה, היה ברור לנו שנתמקד במיוחד באזור הכפרי ונעקוף את הערים הגדולות שכן טיול ריצה בו רוצים להספיק הכל הוא בבחינת "תפסת מרובה"... כך וויתרנו על מינכן, על זאלצבורג, על אינסברוק ועל ציריך. במקום זאת העדפנו כפרים, עיירות ציוריות וערים כצל אם זיי, צל אם זילר, אפנצל, סט. גאלן, אינטרלאקן, שאפהאוזן ושטיין אם ריין. ובכל זאת ביקרנו בלוצרן ובברן כמו גם בקונסטנץ: חשבנו שתמהיל נכון של טיול כפרי דורש בכל זאת קצת אווירת עיר גדולה וקוסמופוליטית - אך לא יותר מדי.

עלויות של אתרים והחלטה בדבר ביקור בהם: ישנם אתרים, במיוחד בשוויץ, שעלויות הביקור בהם גבוהות באופן מיוחד. מטיילים שונים הכותבים טיפים על אתרים כאלה או אחרים נוהגים להמליץ לבקר דווקא באתר זה ולא באחר או להעפיל לפסגה זו ולא אחרת כי "שניהם אותו דבר, רק שהשני הרבה יותר יקר וחבל על הכסף". לעניות דעתנו - אין דבר כזה "אותו דבר". אין כל פסול בכך שתוותר על אתר מסוים בשל עלותו הגבוהה החורגת מן התקציב שלך. בסופו של דבר, לכולנו תקציב מוגבל וכולנו נוותר על זה או על ההוא. אבל כשוויתרת, ראוי שתדע שוויתרת - ואין תחליף. אין שני אתרים שווים. העפלנו על הרוטהורן, וזה יקר. העפלנו על היונגפראו - וזה אפילו הרבה יותר יקר. שניהם יפים ונהדרים ומלאי הוד. אבל הם לא אותו דבר. כל נוף הוא בעל ייחוד משל עצמו. זה מה שלמדנו.

תם ולא נשלם. להשתמע אחרי הטיול הבא
דוד פרנקל

קבלו הצעה