שבועיים בהולנד, בלגיה וגרמניה / משפחות ארדיטי ושוורץ

הרכב: שתי משפחות
מספר ימי הטיול: 14 ימים
התחלה וסיום במינכן

חזרנו ביום שישי 2 משפחות, מ-14 יום טיול קרוואנים לגרמניה, הולנד ובלגיה.
למרות חששותיי מנהיגה בקרוואן ו/או תפעול כל המערכות השונות (ריקון השירותים, מים וכד'). הופתעתי ושמחתי לגלות שזה יותר פשוט ממה שחשבתי. לנהיגה מתרגלים תוך יום (כמובן שעדיין צריך להיזהר, זה רכב גדול וכבד שמושפע מרוחות צד במיוחד בכבישים מהירים עם תנועת משאיות) ולמטלות האחרות גילינו מעין סוג של התמכרות...

קראתי בפורומים תלונות על העול של הדברים האלו אבל הכל שאלה של זווית ההסתכלות כחלק מהחוויה. היתרונות של טיול הקרוואנים פשוט מאפילים על החסרונות המועטים שישנם. הניידות, הגמישות, חוסר התלות שלך בצימר פנוי, בהזמנה מראש, בשעת הגעה מאוחרת, במיקום, במסעדה פתוחה, בצורך לשירותים, במקלחת או סתם תנומה קלה להתרעננות. כל אלו עושים את הטיול בקרוואן למאוד כדאי למשפחות עם ילדים. הילדים מתעסקים בשלהם בזמן הנסיעה (חובה לדאוג למשחקים, חוברות וכד'..)ו/או ישנים. יש מספיק מקום לפינה של כל אחד.

ועכשיו לטיול
יצאנו ממינכן לכיוון גרמיש. רצינו לעלות לצוגשפיצה אבל מזג אוויר גשום וראות לקויה מנע מאתנו את התענוג (לפחות ביום הזה. חזרנו למקום בסוף הטיול). מגרמיש המשכנו לכיוון פוסן, טירות המלך לודוויג. הסתפקנו בטירה אחת. משם המשכנו למאינאו אי הפרחים. מקום מדהים ביופיו. מאי הפרחים נסענו ליער השחור שם בילינו בהר בלשן, פארק אירופה (תורים ארוכים ומייגעים), מפלי טריברג, חור המכשפה (הדרך יפיפייה והמקום קסום). משם המשכנו להולנד למוזיאון הפתוח בארנהיים (נחמד וחביב, לא יותר), לפארק הוכה וליובה שם רכבנו באופניים חלקו המיוער נחמד וחלקו מזכיר את הדרך לבאר שבע...

מפאת מזג אוויר גשום שתפס אותנו באמצע הרכיבה בפארק ותחזית גשומה לימים האחרים החלטנו לקצר את השהות בהולנד, נסענו לאפטלינג ביום שבת דבר שהתברר במהלך מצוין מכיוון שבשבת הפארק פתוח עד חצות. אמנם היו עד שעות אחה"צ תורים ארוכים כאורך הגלות, אבל בערב התורים התקצרו מאוד ויכולנו להנות מהמתקנים עד שעה מאוחרת ונפלנו מהרגליים... למחרת הדרמנו לבלגיה לאיזור הארדנים  - דינאנט, Durbuy, מוזיאון השוקולד ב-Erezze (סגור בימי ראשון ושני) ומשם חזרה לגרמניה לעיירה גרמיש, להר צוגשפיצה ולקניון היפה פארטנאכקלאם שהיה סוף הטיול.

טיפים לקרוואנים
אם יוצאים שתי משפחות מכשירי קשר חובה.
• פינג'ן, לאו דווקא להרתחת קפה, אלא גם למים, שוקו וכד'.
• שוקולית של עלית (הילדים מכירים את הטעם), תבלינים, אבקת מרק.
• שקיות להקפאה/סנדוויצ'ים, שקיות זבל.
• את כלי האוכל שנותנים לכם, לשים בארונות התחתונים ולא בעליונים שלא יפלו וישברו.
• להקפיד על נעילת הארונות לפני כל נסיעה.
• פנס פלורוסנט המשמש לתיקוני דרך ברכב, עם חיבור לשקע מצת (לצורך תאורה בחוץ).
• חשוב מאוד - אם הולכים עם הילדים למקומות הומי אדם להכין להם צמידי זיהוי עם שם וטלפון באנגלית למקרה חלילה שילכו לאיבוד.