אירופה

טיול שורשים במזרח אירופה ממינכן לסלובניה, קרואטיה, פראג ופולין /שרה קולמן

את טיולנו התחלנו במינכן שם שכרנו את הקרוואן, ומשם ישירות נסענו לכוון פראג. מאחר ולקחנו את הקרוואן בשעות אחר הצהרים יצא שהגענו למעבר הגבול בערך בשעה 22:00, כלומר, לאחר נסיעה של כ-3 שעות. בשעות אלו מעבר הגבול עמוס במשאיות והתור נמשך לאורך כמה קילומטרים. נהג הולנדי חביב הסביר לנו שמעבר המשאיות אורך מספר שעות (7-8 שעות) ולפיכך כדאי לנו לנסוע במסלול הנגדי עד לנקודת הגבול שכן המעבר למכוניות פרטיות הוא מהיר וללא בדיקות מיוחדות. כך עשינו וכאשר בא רכב ממול, למזלנו, יכולנו להיכנס בין טור המשאיות.

מאחר ורצינו להיות בפראג בשבת ואנחנו שומרי מסורת, החנינו את הרכב במגרש מכוניות ליד תחנת הרכבת, מרחק של מספר דקות הליכה מהמדרחוב. התשלום הוא לפי שעה והקרוואן נחשב למשאית ולכן מחיר החניה גבוה יותר משל מכוונית פרטית. בכל מקרה לא ניתן להיכנס למרכז העיר עם הרכב, ברחובות שזה ניתן יש רשות להחנות בין 30 דקות ועד 6 שעות. כל חריגה מהזמן גורמת לסינדול הרכב. הקנס הוא גבוה מאד.

לאחר טיול בפראג ובסביבותיה יצאנו לכוון פולין. מעבר הגבול היה מהיר, שילוט ההכוונה היה מעולה, כך שלא ניתן לטעות. בפולין שמנו פעמינו לכוון קראקוב מתוך מחשבה לבקר באוושוויץ ובבריקנאו. אין בעיה מבחינת הביטוח לעבור לפולין וזאת בניגוד לאיסור שחל על מכוניות פרטיות מחברות השכרה.

המפה של פולין שקנינו במעבר הגבול התבררה כמפה "עתידנית" וחלק מהכבישים שסומנו עליה טרם נסתיימה סלילתם, כך יצא, למשל, שלאחר נסיעה בת שעה וחצי לכוון קרקוב בכביש מס. 41 הוא הסתיים באמצע הדרך ונאלצנו לחזור על עקבותינו. קיים כביש מהיר שעובר מוורשה שבצפון המדינה ועד לקרקוב דרך קטוביץ. קטוביץ הנה עיר מחוז גדולה. הנסיעה בכביש כרוכה בתשלום. הכביש מצוין. בניגוד לשאר הכבישים שחלקם במצב תחזקתי ירוד. חלק גדול מהם היה בתיקון, דבר שקצת האט את מהירות הנסיעה. שלטי ההכוונה הנם בפולנית בלבד. האנשים, ברובם דוברי פולנית, אבל עם המון רצון טוב לסייע. ניתן להסתייע בפקידי הקבלה בבתי מלון או החברה הצעירים יותר שלומדים אנגלית בבית הספר.

מאחר וכמות התיירים המגיעה לפולין איננה גבוהה, חלק מהחניונים היו סגורים. שם החניון שחנינו בו הוא CLEPERADIA. החניון מצוי לא הרחק מהירידה מהכביש המהיר המגיע לקרקוב ונסיעה של מספר דקות על כביש E7 החניון עצמו איננו גדול ובעונת הקיץ הוא מתמלא כבר בשעות הבוקר. בשעה 11:00 בדרך כלל הוא כבר מלא. ניתן להזמין מקום בטלפון ולבקש לשמור. אנחנו הגענו למקום והשארנו שם שולחן כדי שנחזור יהיה לנו מקום. המקום מבוקש מאד מאחר והוא נמצא לא הרחק ממרכז העיר. חניון נוסף שהיה לא רחוק מהמרכז נסגר. החניון נקי, קיימת בריכת שחייה אך היא סגורה. אנחנו הגענו ב-22 באוגוסט והטמפרטורה הייתה 22 מעלות כאשר בשאר אירופה היה גל חום. בעלי המקום דוברי פולנית בלבד. שימוש בחשמל כרוך בתשלום, שאר השירותים כמו ביוב ומים בחינם. ישנה מכונת כביסה העובדת על אסימונים, וכן חדר היכול לשמש כמטבח לרחיצת כלים. ישנם כמובן מקלחות ושירותים. הכל מתוחזק היטב ונקי. המשרד נסגר בשעה. 22:00 ולא ניתן לקבל שום שירותים אם לא דאגת לכך מראש כמו התחברות לחשמל. ישנו טלפון ציבורי שבמשרד ניתן לרכוש עבורו כרטיס טלקארד, כמובן, רק עד 22:00 במשך הלילה המקום נשמר על ידי שומרים. הבעיה היא שלטי ההכוונה למקום - רק בסמוך לחניון כתוב שמו של החניון (Camping Domki). קיים עוד חניון במרחק של 10-15 ק"מ מחוץ לעיר על הכביש המהיר.

במרחק של 70 ק"מ מקראקוב נמצאים אוושויץ ובריקנאו, חוויה מצמררת. העיר קראקוב מאד מעניינת. בעיר קיים מבצר גדול מבצר האבל שהכניסה אליו היא בקבוצות המלוות במדריך. המבצר נסגר בשעה 15:00. סיור לקבוצה דוברת אנגלית יש רק בשעה 13:00 לכן הצטרפנו לקבוצה בהדרכה פולנית שמתקיימת כל הזמן. הרובע היהודי נמצא לא הרחק משם. ישנו שילוט הכוונה מצוין.

לאחר פולין נסענו לסלובקיה, הדרך הררית ויפה - אלו הם הרי הטטרה הפולניים. מעבר הגבול מהיר. בסלובקיה שמנו פעמינו לעבר הרי הטטרה הסלובקיים. האזור מאד מתוייר. ישנם הרבה חניונים. שילוטי ההכוונה טובים. האנשים דוברי גרמנית, חלקם אף דובר אנגלית.  החניון שהיינו בו הוא מאד גדול ומומלץ - Eurocamp. החניון נמצא ליד העיר Lominica המקום גדול מאד ומכיל עד 500 קרוואנים, ישנם גם אוהלים והוא פתוח עד השעה 23:00. במקום מסעדה, סופרמרקט, בריכת שחייה, אבל כשהיינו באוגוסט הטמפרטורה הייתה 15 מעלות. ישנה גם סאונה בתשלום הפתוחה משעה 17:00 ועד 22:00 ,ישנם מגרשי גולף וטניס ובערב יש מוסיקה מאד נחמדה בפאב שבחניון.

לאחר ביקור בהרי הטטרה נסענו דרך אוסטריה לסלובניה. מעברי הגבול מהירים וללא בעיות מיוחדות. בסלובניה חנינו בחניון שנקרא DOLINA ליד העיר לובליאנה. השילוט נהדר. מהכביש המהיר ללובליאינה יוצאים לכוון PREDBOLD ולאחר כ-4 ק"מ נמצא החניון. המקום קטן, משפחתי, אנשים מסבירי פנים ויש מקום ל-7-8 קרוואנים. במקום בריכת שחייה. ופאב קטן עם מוסיקה. לאחר שעות החשכה לא ניתן למלא מי שתייה לקרוואן. בחצר קיים ברז אחד המיועד למי שתייה. הדבר אינו מהווה בעיה מאחר והמקום קטן . כשאנחנו היינו היה רק עוד קרוואן אחד.

מלובליאנה המשכנו לכוון בלד BLED, המרחק 50 ק"מ. במקום קיימים 3 חניונים. אנחנו היינו בחניון המצוי על שפת אגם BLED. שילוט ההכוונה למקום מצוין. החניון שוכן ליד חוף רחצה. המקום מאד גדול ומאוכלס בצפיפות בעונת הקיץ. הכניסה לחניון אפשרית בין השעות 7:00-23:00 ויש בו מסעדה, וסופרמרקט הפתוח עד 20:00. יש חשמל בכל מקום, ומים למילוי מיכל מי השתייה. ביוב מצוי רק במקום אחד ולידו מצויים השירותים הכימים לניקוי. בבוקר יש תור ממתינים גדול.

אזור תיירותי נוסף בסלובניה הוא פוסטונייה - POSTOJNA. באזור מערת הנטיפים הגדולה ומבצר שלידו נמצא חניון המצוי בלב חורש טבעי. בערב הקיצי הטמפרטורה בסביבות 15 מעלות. החניון נקרא PIVKA JAMA, ישנו שילוט הכוונה מעולה למקום. במקום סופרמרקט הפתוח עד 21:00, מסעדה הפתוחה עד 23:00, מגרשי טניס וגולף, ארגזי חול לילדים ובריכת שחייה. המשרד מציע פעילות בתשלום כמו טיולים בני יום אחד או רכיבה על סוסים. המקום איננו צפוף.

מסלובניה עברנו לקרואטיה. כל האזור מלא בחניונים מסודרים. בכולם סופרמרקט, מסעדה, בחניונים גדולים וקיימות מספר מסעדות עם מגוון של הצעות, שירותי דואר, מגרשי טניס וגולף. בערב ישנה תוכנית אומנותית ללא תשלום. החניונים ממוקמים לאורך חופי הרחצה. שירותי החשמל, מים, ביוב ושירותים כימים מפוזרים בכל רחבי החניונים. לצערי לא ציינתי ביומן המסע את שמות החניונים.

מקרואטיה נסענו לונציה שם חנינו במגרש חניה ציבורי בכניסה לעיר בתשלום. מונציה חזרנו למינכן. את הלילה האחרון עשינו בחניון המצוי במינכן. שילוט ההכוונה למקום טוב. המקום יכול להכיל כ-100 קרוואנים. בנוסף על התשלום הרגיל יש לשלם עבור מי השתייה. שימוש בברז עולה יורו. במקום סופרמרקט, מסעדה, אותנו הכעיס התשלום עבור פתיחת הברז. בסך בכל התשלום הממוצע ללילה בחניונים בארצות בהם בקרנו נע בסביבות ה-20 דולר בממוצע.