אירופה

אירופה

רשמי טיול בקרוואן בסקנדינביה / אריאל לעדן, יבנה


הרכב: זוג הורים ושני ילדים
מספר ימי הטיול: 14 ימים
ספטמבר 2002
התחלה וסיום בהמבורג

בתחילת חודש ספטמבר החלטנו לנסות טיול בסקנדינביה בשיטה חדשה: לשבועיים הבאים ביתנו יהיה על גלגלים: מוטורהום (מישהו המציא לזה כבר שם עברי?) זה לא בדיוק קרוואן כי הוא לא נגרר. הוא רכב מסחרי שהוסב ליחידת מגורים/אוכל/שינה על גלגלים. הרכב שלנו היה מסוג 585 EURAMOBIL (המיוצר בגרמניה ומבוסס על מרכב של פיאט דוקאטו). הרכב מיועד (על פי מספר המיטות) ל-5 אנשים. היינו ארבעה מבוגרים. אשתי, שני ילדי הבוגרים ואני.

את הרכב שכרנו דרך מוטורהום ישראל כאשר תחנת איסוף והחזרת הרכב היא המבורג בגרמניה. עובדה זו היא משמעותית ביותר, בעיקר לנוסעים לסקנדינביה, כי מחירי ההשכרה בגרמניה נמוכים משמעותית (בשבדיה כ-50% יותר, ובנורבגיה אתם לא רוצים לדעת...).

הרעיון היה לנסוע מהמבורג לדנמרק ומשם לשבדיה. המלצה לנתיב נסיעה מהמבורג: אם אין לכם עניין לבקר בדנמרק, מומלץ לא לנסוע דרך האוטוסטרדה (A7) לדנמרק בדרככם לשבדיה ונורבגיה. לנסוע בדרך קיצור, בכביש 432 מהמבורג (מסוכנות ההשכרה) צפון מזרחה עד האוטוסטרדה 1A שתוביל אתכם צפונה (דרך כביש E47) למעבורת היוצאת מ-PUTTGARDEN ל-RODBY שבדרום מזרח דנמרק. משם אפשר לדהור לקופנהגן, או לעקוף את קופנהגן ולהמשיך ישר לשבדיה דרך הגשר החדש.

ועכשיו למוטורהום עצמו
קרוואן המגורים מתוכנן להפליא וגם ברמת גימור מעולה, בדייקנות האופיינית לגרמנים. הקרוואן מכיל 5 מיטות, שתיים זוגיות+בודדת: מיטה זוגית להורים מעל תא הנהג (זהו בדיוק החלק הבולט קדימה בתמונות), שאורכה כמעט כרוחב הרכב: 2.3 מטר. לא מתאים למי שסובל מפחד ממקומות צרים כי הגג קרוב לראש. לא מתאים גם למי שקם בלילה בפתאומיות בלי שליטה. המכה בראש תהיה בלתי נמנעת.

מיטה זוגית אחת נוצרת לקראת השינה ע"י פירוק מהיר של השולחן (עליו סיימנו לסעוד את ארוחת הערב) והפיכתו לחלק מהמיטה, ועליו מניחים כריות רבועות המתחברות כמובן יחד למזרון. מיטה זו קצרה יחסית (כ-1.70 מטר) ונועדה כנראה לזוג ילדים. מבוגר ישן שם מעט באלכסון ללא קושי. המיטה הבודדת צמודה לדופן הימנית של הקרוואן ומשמשת כספה בשעות היום. בלילה מסירים את כריות הגב ואפילו מגדילים את רוחב הספה ע"י תוספת הנשלפת מלמטה, והמיטה נוחה וגדולה.

שולחן האוכל מחובר למקומו (צמוד לדופן שמאל) בכל שעות היום אך כמובן אפשר להפכו למיטה ולישון גם בנסיעה. משני צדי השולחן כורסאות נוחות, כל אחת מיועדת לשני אנשים (הם ההופכות לחלק מהמיטה) והאדם החמישי יכול לשבת בארוחה על הספה שממול בנוחות.

ארונות אכסון מפוזרים בכל הקרוואן על הדפנות, מעל המיטות, בנוסף לארון לתליית בגדים. ברכב יש מיכל מים של 150 ליטר המשמש לרחצה ושתייה. את המים ממלאים באתרי הקמפינג בעזרת צינור גמיש, דרך פתח בדופן הרכב בדיוק כמו מילוי דלק. חדר הרחצה כולל כיור, אסלה ומקלחת. המקלחת מתוכננת כך שבעת הרחצה מסיטים וילון המכסה את כל הקירות סביב , ואין חדירת מים לארונות המקיפים את הדופן. בנוסף למיכל המים הטריים, קיים מיכל המיועד למים מלוכלכים מניקוז המקלחת ומכיור הרחצה והמטבח. מסקנה: מתנהגים כמו בבית. על כל מקרה קיימת מערכת מעקב אלקטרוני אחר כמות המים בשני המכלים (מוצג באחוזים) וכך אפשר לעקוב אחרי המצב בשניהם. בלוח המעקב אפשר לעקוב גם אחרי מצב המצברים שלנו, מצבר הרכב וזוג מצברי הקרוואן, ומצב הטעינה החיצונית כאשר מתחברים ל-220 וולט באתרי החניה.

במטבח יש כיריים עם שתי להבות גז, כיור, וכלי מטבח (כלי אוכל וכלי בישול) שהם חלק בלתי נפרד מהקרוואן. המטבח נמצא על הדופן האחורית של הקרוואן, וממולו מקרר (קטן אך מספיק) שתוכנן במיוחד. במשך הנסיעה המקרר פועל על מתח המצברים. בעת כיבוי המנוע פועל המקרר על גז בישול (כן, כן), ובעת חיבור לחשמל הוא פועל על 220 וולט. פטנט חכם. כמובן שבעת ההתחברות לחשמל עובדת כל התאורה על מתח החשמל החיצוני. בנוסף אפשר להשתמש בשני תקעים של 220 וולט בתוך הקרוואן, מיוחד לישראלים המבקשים לטעון את סוללת הטלפון הסלולרי.

בקרוואן קיימת כמובן מערכת חימום (אל תצפו למיזוג) הפועלת על גז (הקרוואן מצויד בשני בלוני גז, אחד רזרבי, בני 10 קילו בערך). הגז משמש גם לחימום המים לרחצה. המלצה: לא לכבות את החימום, לפחות לא בלילות. למערכת יש תרמוסטט ואפשר לכוון אותו לחום נמוך אם לא אוהבים חום רב. הסכנה בכיבוי החימום היא שהמים יקפאו בצינורות ובבוקר לא יהיו מים בכלל. הפעלת ברז מים כלשהוא בקרוואן מפעילה בעצם משאבה חשמלית ולכן לא כדאי להשאיר ברז פתוח ולחכות למים (שלא מגיעים) כי מנוע המשאבה יישרף.

השירותים הם שירותים כימיים. מה זה? האסלה רגילה עם שטיפת מים בעזרת משאבה חשמלית, אבל כל הצרכים והמים יורדים למיכל נייד בתחתית, שאותו ממלאים מראש במעט מים ונוזל כימי מרוכז המפיץ ריח טוב ומונע ריחות רעים. את הפתח בתחתית האסלה סוגרים אחרי השימוש וגם זה עוזר למניעת ריחות. את המכל המתמלא מרוקנים בכל שירותים, למרות שמומלץ לעשות זאת באתרי הקמפינג.

מה עוד יש לנו בקרוואן: סככה מתקפלת צמודה לדופן ימין ופורשים אותה עם ידית ארוכה כמו מגן שמש של חנויות. אפשר להזמין מראש שולחן פיקניק מתקפל וכסאות ולשבת מתחת לסככה. ציוד נוסף שהוא חלק בלתי נפרד מהקרוואן: צינור גמיש למילוי מים, ידית לפתיחת הרגליות המייצבות את הקרוואן בלילה, ידית לפריסת הסככה, כבל חשמלי ארוך להתחברות לחשמל ודלי. 

הקרוואן נוח מאד לנוסעים מאחור, מבחינת מבט על הנוף (החלונות בדפנות גדולים למרות שבתמונה זה לא נראה כך). כל החלונות מכילים רשתות וגם וילונות אטומים ואפשר לפתוח אותם חלקית (למשל חצי רשת וחצי וילון מחוברים בחוכמה זה לזה)- אפשר להחשיך ולישון מוקדם למרות שמואר בחוץ.

כמה טיפים על הטיול עצמו
את הטיול ערכנו לאחר סיום עונת התיור הבוערת (ומחיר ההשכרה ליום יורד בהתאמה). בעונה הבוערת הכבישים מוצפים רכבי קמפינג מכל הסוגים והחשש הוא שלא יהיה מקום באתרים מבלי להזמין מראש. האתרים הגדולים מופיעים באינטרנט - שבדיהנורבגיה.

את שבדיה אי אפשר להשוות לנורבגיה. אפילו השבדים עצמם אומרים שבשבדיה אפשר לראות רק יערות. שני אזורים יפים יותר הם אזור אגם סיליאן (SILJAN) צפון מערבית לשטוקהולם ואגם סטורסיון (STORSJON) במרכז שבדיה ליד העיר אוסטרסטונד (OSTERSUND). גם העיר עצמה וסביבתה שווים ביקור. ביקור מעניין שלא הספקנו לעשות הוא בארץ הלאפים בצפון שבדיה (אזור העיירה קירונה KIRUNA) אבל שם מומלץ לבקר ביולי-אוגוסט, כי בשאר ימי השנה לא ניתן למצוא אתרי קמפינג, שלא לדבר על השלג והדרכים החסומות.

החלק היפה והמרהיב הוא כצפוי נורבגיה. נכנסנו לנורבגיה דרך העיר טרונדהיים, בערך במרכז נורבגיה, קרוב לגבול השבדי. מרגע זה "סבלנו" ממראות נדירים ביופיים: אלפי מפלים יורדים מההרים (אפילו בספטמבר כשרוב השלגים כבר גמרו להפשיר), פיורדים שכל העולם שמע עליהם אבל קשה לתאר במילים, כבישים מתפתלים בין כפרים שקטים ואלפי כבשים רועות בכל מקום. בעודף המים שיש להם אפשר להציף כמובן את כל מדינת ישראל ונותר רק לקנא. נראה שהנורבגים השאירו בכוונה כבישים צרים בכל רחבי המדינה, כדי לא לפגוע בנוף. הנסיעה לא קלה, בעיקר ברכב שהוא מעט רחב מרכב פרטי (כאמור, 2.3 מטר) אבל בכל מקום יש התרחבויות קלות בכביש ("מפרצים") כדי לתת לרכב ממול לעבור. הנהגים, כצפוי, מאד אדיבים. חשוב לציין שהנורבגים מקפידים על הגבלות מהירות הנסיעה בדייקנות ולא מומלץ לחרוג מהמהירות. עוד עיר יפה ומומלצת: ברגן, על החוף המערבי.

אתרי קמפינג
שבדיה
ונורבגיה "מוצפות" באתרי קמפינג אבל רק העיקרים והגדולים שבהם מופיעים באתרי האינטרנט. כלומר מחוץ לעונה אפשר להגיע לאתרים בלי הודעה מוקדמת. הבעיה מחוץ לעונה: חלק מהאתרים סגורים. מצאנו גם אתרים בהם ניתן להשאיר מעטפה עם כסף (כן, כן, סומכים עליך) או שמשרד הקבלה סגור ומישהו מגיע בערב לאסוף כסף. המחיר מופיע באינטרנט.
בכל האתרים, אפילו בקטנים ביותר, יש חיבור לחשמל וברז למילוי מים. ברוב האתרים יש מקלחות (צריך לשלשל מטבע עבור מים חמים), שירותים, מכונות כביסה וייבוש, מטבח (מי צריך, יש לנו), ונקודת ניקוז מים מלוכלכים מהקרוואן.
במקרה חירום אפשר לחנות בכל מקום (נניח חניון עם שירותים בצד הכביש, למרות שלא מתוכנן לכך) והמצברים ישמשו רק לתאורה ולמשאבות המים ולא ייגמרו כל כך מהר. בלון גז אחד הספיק לנו לעשרה ימים, ובישלנו לא מעט.

בסיכום: טיול מהנה ומיוחד למי שלא מוכרח נוחיות של מלון 4 כוכבים, ובוודאי גם משתלם ל-4 אנשים לעומת 2 חדרי מלון+רכב.  

קבלו הצעה