טיול קרוואן בפינלנד היפה, "אחד הטיולים המדהימים שעשינו" / משפחת שנדלזון

הרכב: זוג הורים ושלושה ילדים
אוגוסט 2018
התחלה וסיום בהלסינקי

אנחנו זוג עם שלושה ילדים בגילאים 10, 8 ו-4 אחרי הרבה טיולים במקומות שונים באירופה החלטנו לנסות חוויה מסוג אחר ולטייל בקרוואן.
פניתי למספר חברות בארץ בבקשה לייעוץ על מנת לבחור יעד שיתאים לנו (חיפשנו יעד לא מתויר מדי, וגם לא קשה מדי מבחינת הנהיגה לצורך התנסות ראשונה בנהיגה בקרוואן). לאחר זמן מה מצאתי את עצמי מנהלת תכתובת ארוכה עם גל ממוטורהום שממש ניסתה לעזור והציעה מספר הצעות לטיול שיכול להתאים לנו, כשאחד הרעיונות היה טיול בפינלנד.

פינלנד מדינה מהממת וזה היה אחד הטיולים המדהימים שעשינו. לנו באופן אישי תרם מאוד שהגענו בחצי השני של אוגוסט אחרי שהילדים המקומיים חזרו ללימודים ולכן ברוב המקומות שהיינו בהם - מסלולים, אטרקציות, קמפינגים - היה די ריק.
למי שמטייל עם ילדים - שימו לב שהחל מאמצע אוגוסט ישנן לא מעט אטרקציות שנסגרות (כמו למשל פארקי מים, לונה פארקים וכו'). לנו זה לא היה קריטי ומה שהיה פתוח הספיק לנו, אבל שווה לבדוק תאריכים ושעות פתיחה. כמו כן, אטרקציות בפינלנד די יקרות וכדאי לקחת גם את זה בחשבון. טבע לעומת זאת יש הרבה ובחינם.
למי שאוהב לטייל - פינלנד היא מדינה אידיאלית. אמנם אין בה את הנופים הדרמטיים של אוסטריה ושוויץ, ורובה שטוחה, אבל במסלולים יש קסם מסוג אחר (במיוחד אם מטיילים לבד במסלול), יש תחושה של שקט וניתוק (וככל שמצפינים ככה התחושה הזאת גוברת).

תכנון הטיול
אמנם אין הרבה מטיילים ישראלים שטיילו בפינלנד, אין יותר מדי חומר בעברית, אבל האתרים המקומיים הם ממש תענוג. יש המון מידע שימושי שמאורגן היטב ברמת פירוט ממש טובה, כל המסלולים מפורטים ומסוכמים באתר של הפארקים הלאומיים. לכל עיירה, קטנה כגדולה, יש אתר מסודר עם מסלולים, אטרקציות ובילויים. המסלולים מסומנים היטב וברובם תחכה לכם פינת ברביקיו מאובזרת כמיטב המסורת. תבואו מצוידים בנקניקיות והמבורגרים! בכל שמורה ופארק יש מסלולים ארוכים וקצרים ואפשר להתאים אותם לכל הגילאים.
הטיול שלנו ארך 19 יום, מתוכם 16 יום בקרוואן ושלושה ימים בהלסינקי (יום וחצי לפני הקרוואן ויום וחצי אחרי). בקרוואן עלינו לאורך הגבול המערבי ללפלנד, היינו באיזור הצפון מספר ימים וירדנו לאורך הגבול המזרחי ואז דרך האיזור הדרומי מרכזי בחזרה לכיוון הלסינקי.

קמפינגים
תרבות הקרוואנים בפינלנד מאוד מפותחת ולכן היא מרושתת לגמרי באתרי קמפינג. הקמפינגים מסודרים, נקיים, נמצאים לרוב בטבע, ליד אגמים, ביערות. בכולם יש מקלחות, ורובם הגדול מטבחים מאובזרים (אנחנו בישלנו כמעט ורק במטבחים) וגם כביסה בתוספת תשלום לא גדולה. המחירים של רוב הקמפינגים נעים בין 30-40 יורו למשפחה.

להלן פירוט המסלול שלנו
14 באוגוסט
טיסת לילה של Finnair להלסינקי (עלות הטיסה בממוצע 320 דולר לאדם. הוספנו מזוודות רק עבור שני כרטיסים המבוגרים, ועלינו למטוס עם טרולים). לינה בדירת Airbnb במרכז העיר במיקום מעולה, הלכנו ברגל עד לכיכר השוק (ליד הנמל), אכלנו בשוק, הסתובבנו בסביבה כולל קתדרלה ופארק Esplanadi הסמוך לשוק.
15 באוגוסט – הפלגה לאי סואומנלינה Soumenlinna (ההפלגה יוצאת בתדירות די גבוהה בקיץ מהנמל בסמוך לשוק). אי חמוד עם כל מיני מוזיאונים מגניבים המפוזרים לכל אורכו. היינו במוזיאון הצעצועים, מוזיאון המלחמה וביקרנו בצוללת. לאורך האי יש גם כמה גני שעשועים שהילדים מאוד נהנו לשחק בהם. אח"צ חזרנו לדירה ולקחנו רכבת ל-Hyvinkaa מתחנת הרכבת המרכזית שהייתה כ-5 דקות מהדירה. ב-Hyvinkaa לנו במלון Scandic המצויין ובוקר למחרת אספנו את הקרוואן. אמנם שעת האיסוף הרשמית הייתה 14:00, התכתבתי עם חברת ההשכרה והם הודיעו לנו כבר על הבוקר שהקרוואן מוכן. כדאי לנסות לאסוף את הקרוואן כמה שיותר מוקדם כי תהליך מסירת הקרוואן לוקח לא מעט זמן בגלל כל ההסברים, הסרטון שהם מראים, ההדרכה וכו'.
16 באוגוסט – אספנו את הקרוואן ונסענו לכיוון טורקו לקמפינג ב-Naantali שקרוב לאי המומינים.
17 באוגוסט – ביקור באי המומינים ונסיעה לקמפינג ב- (Merikarvia (Mericamping.
18 באוגוסט – נסיעה לכיוון Kokkola ובדרך מסלול Laajalahti trail (כ-3.5 ק"מ). לינה ב- Kokkola camping.
19 באוגוסט – ביקור בעירת נופש Kalajoki, טיול לאורך הטיילת + אומגה ענקית וטרמפולינות ב-Seikkailupuisto Pakka Adventure Park. סמוך לטיילת יש מרכז מבקרים ובו ניתן לקבל מידע ומפות של מסלולים נוספים באיזור. לינה בקמפינג Nallikari Holiday Village.
20 באוגוסט – עברנו בבוקר דרך השוק ב-Oulu, קנינו מאפים טריים, קפה ופירות יער והמשנו לעלות צפונה לגן החיות הארקטי Ranua Zoo. לנו ברובניימי בקמפינג Napapiirin Saarituvat.

21 באוגוסט – שמורת Pyha-Luosto, מסלול Tunturiaapa (באורך 7 ק"מ). לינה ב- Sodankyla בקמפינג Nilimella.
22 באוגוסט – עלינו עוד צפונה לאיזור Levi ושם ביקרנו בחוות האלפים Lapin Tontulla, עלינו ברכבל ועשינו סיבוב למעלה + פארק חבלים למטה ב-Levi Activity Center ולאחר מכן קינחנו במגלשת הרים חמש דקות נסיעה משם. לנו בקמפינג Kittilän Lomamökit.
23 באוגוסט – שמורת Pallas-Yllästunturi, מסלול Varkaakuru Nature trail (באורך 3.5 ק"מ). לינה בקמפינג ברובניימי Ibedcity Oy Camping (קמפינג קטן ומקסים, הרבה יותר מומלץ מהקמפינג הקודם ברובניימי).

24 באוגוסט – ביקור בכפר של סנטה, חוות האסקי וביקור אצל איש מקסים שפגשנו באחד המסלולים, רופאי פיני שלומד עברית והזמין אותנו להתארח בביתו בפרברים של רובניימי. חוויה מדהימה ומעניינת! לינה ליד Kuusamo בקמפינג Juuman Leirintäalue.
25 באוגוסט – החצי הראשון של היום היה ממש גשום ולכן מצאנו פארק סגור אנגרי בירדס ב-Kuusamo והילדים העבירו שם כמה שעות בכיף. כשמזג האוויר השתפר נסענו לטייל לאורך הטיילת סמוך למוזיאון Kuusamo Local History – מוזיאון פתוח עם בתים מפוזרים שאפשר להסתובב ביניהם. לינה בקמפינג סמוך לשמורת Oulanka ליד התחלת המסלול (Pieni Karhunkierros (Little bear.
26 באוגוסט – מסלול Pieni Karhunkierros (באורך 12 ק"מ). אנחנו עשינו עם הילדים ולקח לנו כ-7 שעות ברוגע. מסלול ממש מומלץ, אחד היפים שעשינו! לינה בקמפינג Himmerki.

27 באוגוסט – שמורת Syote, מסלול Naavaparta trail (באורך 3.5 ק"מ). לינה ב-Ristijärven Pirtti Camping.
28 באוגוסט – עיירת Kuopio, הסתובבנו ברגל וביקרנו בשוק, שם גם אכלנו צהרים כל מיני מטעמים מקומיים מגניבים וקינחנו בגלידה מעולה. פארק חבלים Laajis + לינה בקמפינג הסמוך. פארק חבלים מדהים, משתרע מעל יער עם מלא אומגות ארוכות בין המסלולים. מומלץ בעיקר לילדים מעל גובה 140, אבל יש גם מסלולים לקטנים מתחת לגובה 120.
29 באוגוסט – עיר Tampere. ביקרנו במוזיאון המומינים והתכוונו לבקר גם במוזיאון המכוניות Mobilia שבסוף היה סגור אבל קיבלנו המלצה על מוזיאון קטן ומקסים של אוסף פרטי של מכוניות ישנות בשם Vehoniemen Automobile Museum. המוזיאון נמצא ביער עם נוף מקסים, הוא בחינם וסמוך אליו יש בית קפה חמוד. מומלץ להצטייד בקפה ומאפים ולהנות מהנוף שבחוץ. לינה אחרונה בקמפינג SF-Caravan ry ב-Hemeenlinna.

30 באוגוסט – החזרת הקרוואן ב-Hyvinkaa ורכבת להלסינקי. לינה בדירת Airbnb אחרת, מקסימה גם היא, במרחק הליכה קצר מהלונה פארק. ביקור בלונה פארק Linnanmaki שבסוף אוגוסט נפתח ב-16 ונסגר ב-21. הגענו לפתיחה ורוב הזמן היינו די לבד, חוויה מדהימה (אם כי יקרה בטירוף, כמו כל הפארקים בפינלנד).
31 באוגוסט – טיול פרידה בהלסינקי. חזרנו לשוק (היינו חייבים לטעום שוב מהסלמון, פירות היער וקרפ עם נוטלה ואוראו!), הלכנו למוזיאון המקסים Helsinki City Museum (יש לו חלק שמיועד במיוחד לילדים, אבל מומלץ וכיף להסתובב עם הילדים גם בשאר חלקי המוזיאון). קינחנו בבית קפה המומינים וחזרנו לאסוף את התיקים ולנסוע לשדה התעופה.

הטיול הזה היה לגמרי חלומי ואנחנו ממליצים בחום.
אם יש לכם שאלות או תרצו עוד מידע, מוזמנים לפנות אלי למייל: [email protected] רימה.