אירופה

מרץ-אפריל 2012
התחלה וסיום בפרנקפורט

שלום לכולם,
לאחר מספר שנים בהם אני גולש באתר של חברת מוטורהום וחולם על טיול הקרוואנים שלנו, החלטנו להגשים את החלום ולחגוג את טיול הבר מצווה של יובל ביער השחור.

יצאנו לדרך 2 משפחות:
זאב וסיגל - הורים ו-3 ילדים (8, 13, 17)
מאיר וסיגל - הורים ו-2 ילדים (13, 17)
לאחר שקראנו את כל המידע הרב באתרי האינטרנט בכלל ובאתר מוטורהום בפרט, בחרנו ביער השחור כיעד הטיול. הנופים הקסומים וריבוי האטרקציות לילדים הכריעו את הכף...

30/03
יצאנו בטיסת אל על אל פרנקפורט. הטיסה יצאה ב-06:00 ונחתה ב-10:00 (שעון מקומי). תפסנו מונית "גדולה" בת 7 מושבים (60€) ונסענו לאסוף את הקרוואנים. הגענו לאתר מוקדם יותר מהנדרש (15:00) ולשמחתנו הרבה 2 קרוואנים חדשים (0 קילומטר!) עמדו וחיכו לנו. הדרכה קצרה, לצד בחינת הרכב (לא היה הרבה מה לבחון) ואנחנו מוכנים ליציאה לכיוון דרום. במסגרת ההדרכה, קבלנו את ערכת כלי המטבח אשר התבררה כערכה טובה הכללה 2 סירים, 2 מחבתות, צלחות, כוסות וסכו"ם. לצד ערכה זו, קבלנו גם את ערכת כיסאות ושולחן הקמפינג אשר הזמנו, ערכה אשר לצערי לא זכתה לשימוש בגלל שמזג האוויר היה עדיין קריר ואכלנו בקרוואן. אנו מכניסים כתובת ראשונה ל-GPS ויוצאים לדרך, כאשר היעד הראשון הנו חניון הלילה Freizeitcenter הנמצא במרחק של כ-200 ק"מ נסיעה בעיירה  Rheinmünster הסמוכה לבאדן באדן. המטרה הינה התארגנות באתר, כך שנוכל למחרת בבוקר לצאת לכיוון היער השחור. בדרך אנו עוצרים בסופר מרקט גדול מרשת REAL וממלאים את המקרר והארונות בכל טוב. הקרוואנים שנבחרו מתאימים ל-6 אנשים והמרכב הינו של חברת פיאט. הרכבים התגלו להיות מאוד נוחים, הן לנהיגה, והן לתפעול, וחששותינו המועטים נמוגים במהירות. לאחר נסיעה בת שעתיים הגענו לחניון אשר הפך להיות חביבנו וזכה בקלות בתואר החניון המפואר של הטיול (לא הייתה ברירה כי אם לשוב אליו בהמשך...) בחניון היו מקלחות ושירותים מפוארים, חימום תת-רצפתי, סופר מרקט הכולל מגוון ענק של מאפי בוקר, מסעדה איטלקית נפלאה ועוד. עבור משפחה שילמנו כ-35€ ללילה והחניון היה די ריק לאור העובדה כי היינו מחוץ לעונה. בערב אכלנו ארוחה טובה במסעדה והתכוננו ליום הבא.

31/03
לאחר התארגנות בוקר איטית, שכללה לצד זלילת מאפים, צילומים ליד האגמים המהווים חלק מחניון הקרוואנים, אנו יוצאים לדרכנו. מזג האוויר אביבי ואנו בדרך ליער השחור כאשר ציר הטיול שנבחר ליום זה הנו דרך ההר לכיוון צל אם הרמרסבאך. בדרך אנו עוצרים באגם מומלזה הקפוא (בגובה 104 מטר מעל פני הים) ונהנים מאוויר קריר ומשובח. כל האזור משובץ באתרי סקי וזרימת המים בכל פינה היא אין סופית. אנו נוסעים על דרך 500 לכיוון העיירה הציורית OPPENAU, מסתובבים, מנשנשים וממשיכים לעיירה ציורית עוד יותר ZELL AM HARMERSBACH. כאן, לצד טעימת עוגת היער השחור (לא משהו) אנו משלימים קניות בסופר ומתחילים לחפש חניון לינה. לעת ערב מגיעים לחניון קרוואנים נחמד השוכן בעיירה Steinach (אחד מ-2 חניונים שלא תוכנו מראש). החניון קטן ושוכן בעמק המוקף גבעות ירוקות ונחל זורם לצידו. בגלל שהעונה טרם נפתחה, אנו משלמים 15€ בלבד (כולל חשמל) על לילה. גם כאן, המקלחות סבירות, יש פאב במקום ואינטרנט אלחוטי בהמשך למדנו להעריך את נוכחותו... ברוב המקומות אין אינטרנט אלחוטי!

01/04
לאחר ארוחת בוקר והתארגנות יוצאים לכיוון העיירה גוטאך. מזג האוויר נפלא והשמש איתנו. אנו עוצרים לקפה לא משהו (מתברר כי הקפה בגרמניה ברובו לא טוב) וממשיכים למוזיאון רכבות חשמל נחמד בגוטך (כ-20€ למשפחה). לאחר הביקור ממשיכים לרכבל האלפיני מקסים הרודלבאן, אשר אורך מסלולו כ-1.1 ק"מ. אנו קונים כרטיסייה משפחתית ל-10 עליות (21€) ומבלים שם כשעתיים. לי הספיקה פעם אחת וביתר הזמן נהניתי מהשמש ומהבירה... מזג האוויר אשר צפוי להפוך לגשום בעוד יומיים מחייב אותנו בשינוי מהתכנון המקורי הכללי ואנו מחליטים לנסוע לכיוון RUST במטרה לבקר בפארק אירופה למחרת. לאחר נסיעה בתוך נופים מדהימים מגיעים אחר הצהריים לחניון הקרוואנים המדהים בפארק. הילדים משחקים בכדור ואנחנו מתארגנים לשהייה בת 2 לילות. החניון הבנוי בסגנון המערב הפרוע מפואר ומציע מגוון שירותים לרבות מסעדות, פינות גריל ועוד. אנחנו מכינים ארוחת ערב "שגרתית" הכוללת פסטות טריות וסלטים, רוחצים כלים והולכים לישון דרוכים ונרגשים לקראת יום המחר.

02/04
הפארק נפתח ב-08:30 ואנו מצליחים להתעורר ולהתארגן בזמן כך שאנו מגיעים לפארק באמצעות השאטל בסביבות 08:45. כרטיס כניסה יומי עולה לנו 184€ ואנו רוכשים את הכרטיס המשפחתי ליער השחור אשר כולל גם את פארק אירופה ועולה 199€. אנחנו מבלים יום עמוס וגדוש חוויות בפארק אשר נסגר בשעה 18:30. הילדים נהנים תוך שהם עוברים בין המדינות בפארק, כאשר כל אחד עולה למתקנים המתאימים לו. יובל (13) זוכה ב-2 בובות ענק כאשר הוא מצליח לקלוע לסל ומסכם את היום זה כ"יום הכי טוב בחיי". אנחנו לנים לילה נוסף בחניון הנהדר.

03/04
לאחר התארגנות אנחנו משלמים 58€ עבור לינה בת 2 לילות בחניון ונוסעים לכיוון טרייברג. אלמלא השינוי שעשינו בגלל מזג האוויר, היינו ממשיכים לטרייברג מיידית לאחר גוטאך. בדרך אנו עוצרים בחנייה אשר מלאה בשלג ובבולי עץ ענקיים. הילדים מתרוצצים בשלג ונהנים מכל רגע. אנו מגיעים אל מפלי טרייברג (חינם לבעלי כרטיס היער השחור), מטיילים שם כשעה וחצי ומשם אנחנו ממשיכים רגלית ומבקרים בחנות 1000 השעונים, אשר מלא בשעוני קוקיה, נוסעים לשעון הקוקיה "הגדול בעולם" מצטלמים לידו וממשיכים לכיוון אגם טיטיזה. מזג אוויר קריר ומעונן ואנו עוברים בדרכים מדהימות תוך שאנו עוצרים ב"חור המכשפה". המקום איננו אטרקציה אך הדרך מדהימה. לעת ערב ולאחר שהסתבכנו רבות בלהגיע אל החניון, אנו מגיעים אל חניון SAND BANK באגם. החניון סביר, יש אינטרנט אלחוטי, והנוף מדהים. אנו ישנים למרגלות האגם הנפלא. גשם מתחיל לרדת ומלווה אותנו כל הלילה. אנחנו לא מפסיקים לחשוב על איזה מזל היה לנו שהחלפנו מסלולים ועשינו את פארק אירופה במזג אוויר קיצי.

04/04
קמים בבוקר ומגלים שבנוסף למזג האוויר שאיננו מאיר פנים, גם נועם (הבן של החברים) חולה ועבר לילה לא פשוט. סוכם כי החברים נשארים לישון ולהתאושש ואנו נוסעים לפרייבורג (30 דקות נסיעה). גשם טורדני מלווה אותנו כל הדרך ואנו מגיעים אל העיירה ומגלים לראשונה שלא פשוט להחנות קרוואן בעיר גדולה. הבנו כי צריך להתרחק במעט מהמרכז וחנינו במרחק הליכה של רבע שעה מן המרכז (תמורת 8€ במטבעות). העיר מקסימה ואנו פותחים בקפה+מאפין+אינטרנט בסטארבקס.  לאחר מכן, אנו נכנסים אל תוך העיר העתיקה ומגלים עיר יפהפייה מליאה דוכני שוק ססגוניים וחנויות אין סופיות. לאחר שהשבענו את רעבנו הקט בנקניקיות משובחות, אנו מבקרים בכנסיית מונסטר המדהימה, מטיילים לאורך תעלות המים ומסתערים על היעד המרכזי של היום-קניות! אנחנו מטיילים בין בתי הכל-בו הגדולים תוך שאנו נפגשים עם החברים שהגיעו אף הם אל העיר. בשעת הערב אנו נוסעים מרחק קצר את אתר הקרוואנים MOSLEPARK אשר מתברר כסגור! עוברים לאופציה ב' ומגיעים אל חניון הירשזון. השעה כבר 21:00 והחניון מלא. בעל החניון עושה לנו טובה ומאפשר לנו להשתכן איכשהו בחניון.

05/04
היום על הפרק אזור טודנאו הכולל את המגלשה האלפינית ואת פארק סטייואסן. תוכניות לחוד ומציאות לחוד. מזג האוויר הערפילי, לצד גשם טורדני משנים שוב את התכניות. המגלשה וחלקים נרחבים בפארק סגורים בגלל מזג האוויר ואנו שוב משנים תכניות ומשנים כיוון אל העיירה הציורית סנקט בלסיין. אנו מבקרים בכנסייה בעלת כיפת הענק (השלישית בגודלה באירופה) טועמים וקונים שנפס בחנות מתמחה, וממשיכים אל העיירה טודמוס. השעה כבר 18:00 ורוב החנויות נסגרות בדיוק כשאנו מגיעים. אנו עוצרים בכנסייה המקומית וחווים בתהלוכה של מספר כמרים ופרחי כמורה אשר משום מה מטרידה אותנו ומותירה בנו רושם עז ולא מוגדר. אנו ממשיכים לחניון נוסף אשר סומן מראש SHONENBUCHEN בעיירה SCHONAU. החניון קטן ומנוהל על ידי משפחה מקסימה. אנו ממקמים את הקרוואנים על שפת נחל זורם ויושבים ומקשקשים עם הבעלים. במקום מסעדה/בר והילדים לא מוותרים על נקניקיות וצ'יפס בעוד שאנו עושים כביסות ומכינים ארוחת ערב. בירה טובה ואינטרנט אלחוטי מהווים סיום נפלא ליום מקסים בחניון הכי משפחתי שלנו בו.

06/04
טיני, בעלת הבית מביאה ממתקים לילדים כאשר היא מגיעה להיפרד מאיתנו לשלום. אנו ממלאים מים טריים, מרוקנים את השירותים הכימיים ויוצאים לכיוון פלדברג, ההר הגבוה באזור (כ-1350 מטר). אנו מגיעים אל ההר ומגלים כי עדיין ההר פעיל כאתר סקי. אנו שוכרים מספר מגלשות סקי (5€ ליחידה) ומבלים מספר שעות נפלאות בשלג. לאחר ארוחת צהריים אנו נוסעים אל אתר המרחצאות המדהים על שפת אגם טיטיזה (באד פארדייס). באתר, נוסף על מרחצאות משוכללות, עולם ילדים הכולל 18 מגלשות, בריכת גלי ענק, מגלשות אבובים ועוד. אנו מבלים במקום 3 שעות ונוסעים לכיוון פרייבורג, כאשר על הפרק מספר אתרים מתוכננים בצרפת למחרת. אנו נכנסים אל אתר הקרוואנים המסודר Kirchzarten את ארוחת ליל הסדר אנו עושים במסעדה איטלקית נחמדה באתר.

07/04
התארגנות מהירה ואנו בדרך לעיר המכוניות בצרפת, בעיירה מולהאוז. מדובר במוזיאון מכוניות הכולל מאות רכבים ומספק ריגוש למבוגרים ולילדים שבחבורה. ללא ספק נקודת חובה באזור! לאחר מספר שעות במוזיאון, אנו שמים פעמינו לכיוון אחת מעריה היפות של אלזס, קולמר. אנו מסתובבים בין סמטאות העיר, משלימים קניות, אוכלים גלידה טובה ומתחילים לחשוב על קיצור זמנים בדרך הארוכה שעוד לפנינו צפונה. אנו יוצאים לכיוון באדן באדן, כאשר המטרה ללון שוב בחניון המפואר בו לנו בלילה הראשון בגרמניה (Freizeitcenter). גשם קל לצד שיפוצים בכביש המהיר גרמו לנו להגיע מאוד מאוחר לחניון אשר התגלה כסגור. כל תחנונינו להיכנס לא הועילו, דבר אשר אילץ אותנו להיערך ל"חנייה יבשה". לא רחוק מן החניון היה אתר חנייה יבשה של החניון עצמו ושם לנו בלילה. אמנם מקלחות לא היו, אך חשמל ואפשרות לריקון השירותים הכימיים היו, דבר אשר בהחלט סיפק.

08/04
אנו מתארגנים ויוצאים לכיוון באדן באדן. שיפוצים נרחבים בתוך העיר מקשים עלינו במציאת חנייה, אך לבסוף אנו מצליחים להחנות ומטיילים רגלית בעיר שעשירי אירופה פוקדים אותה לעתים קרובות. אנו מבקרים בקזינו, מסתכלים בחנויות הראווה (הכל סגור לרגל חג הפסחא) ומקנחים במרחצאות המדהימות קרקלה. אנו נוסעים לכיוון חניון Freizeitcenter. הפעם, עקב החג, החניון כמעט בתפוסה מלאה. רביולי ממולא כמהין, לצד אספרגוס לבן וחזה עוף, מהווים תפאורה נפלאה לחניון הלילה המצוין הזה.

09/04
לאחר קניית מבחר מאפים טריים, אנו ממשיכים בנסיעה צפונה, כאשר על הפרק ביקור בעיר הסטודנטים היידלברג. מזג האוויר סגרירי אך ללא גשם. אנו מבלים מספר שעות בעיר ולאחר ארוחת צהריים ממשיכים לכיוון העיר MAINTAL שם אנו צריכים להחזיר למחרת את הקרוואן. מאיר מאתר על המפה חניון נחמד הקרוב מאוד לאתר החזרת הקרוואנים (כ-8 ק"מ משם) ואנו מגיעים בשעות אחר הצהריים המוקדמות אל חניון MAINKUR. החניון נמצא על גדות נהר המיין והילדים משחקים על המדשאות הירוקות בעוד שאנו אורזים את חפצינו לקראת החזרת הקרוואן. בארוחת הערב אנו מבשלים את כל מה שנשאר (וזה ממש הרבה) שותים את כל היינות והבירות שנשארו (וגם זה לא מעט) והולכים לישון.

10/04
בוקר אחרון של התארגנות. מנקים את הקרוואן, ממלאים דלק ונוסעים להחזיר את הרכב. הליך ההחזרה עובר במהירות וכל הפיקדון בגובה 1500 € מוחזר אלינו. אנו מזמינים מונית גדולה אל בית המלון בפרנקפורט (70€) וממשיכים את מה שלא הספקנו לעשות בפרייבורג - קניות, קניות וקניות! אנו לנים במלון בשם COLOUR הממוקם היטב, ותמורת 50€ מקבלים חדר נחמד+ארוחת בוקר.

11/04
מספיקים לאכול ארוחת בוקר לפני שנוסעים לשדה התעופה. בשעה 11:00 ממריאים עם טיסת אל על בחזרה לארץ עמוסים בחוויות נהדרות ובהבטחה שנמשיך לטייל עם קרוואן!

סיכומים ומסקנות
תכנון מסלול:
• נסענו כ 1400 ק"מ, דבר אשר נבע הן מתכנון מוקפד והן מהבנה שבאנו לטייל וליהנות ולא "להספיק כמה שיותר".
הכנו כתובות מדויקות מראש, הן של האתרים והן של חניוני הלינה, תוך שהכול סומן על מפה של האזור בקנה מידה סביר (אנחנו השתמשנו במפת מישלין 545).
 GPS - ללא ספק אסור לנסוע בלי! המכשיר תמיד עזר לנו והיינו פנויים לעזור לילדים ולא לעסוק בניווט.
 מכשירי קשר - כפי שכבר נכתב בעבר היו מאוד שימושיים הן בדרכים והן בפארק אירופה.
 יש המון מידע באתר מוטורהום וכדאי מאוד לעבור על המידע העצום.
עלויות:
 עלות לינה ללילה בחניון קרוואנים למשפחה בעונה זו כ-30€ בממוצע.
 עלות דלק הינה כ-1.5€ לליטר דיזל, וצריכה ממוצעת הינה 1:8 (נוסעים הרבה בהילוך שני)
 עלות יומית בגין דלק, חניון לילה, מזון וכניסות לאתרים עומד על כ-200€ בממוצע ליום. אנחנו בחרנו מטעמי נוחות לישון כל לילה בחניון מוסדר.