מערב ארצות הברית - מסלול מעגלי מלוס-אנג'לס / משפחת ענבר

הרכב: זוג הורים ושני ילדים (5, 1)
ספטמבר-אוקטובר 2008
התחלה וסיום בלוס אנג'לס

לאנשי מוטורהום היקרים,
אומנם כבר חלפו עברו להם כמעט חודשיים מאז חזרתנו, אבל עדיף עכשיו מאשר לעולם לא...
ברצוננו להודות לכם, לחזק אתכם ולומר לכם: כמה אנחנו מרוצים ושמחים מהתקשורת איתכם ומהשרות הנפלא שאתם נותנים לנו כבר פעם שלישית.
הטיול האחרון שלנו היה אחד מרגעי השיא שלנו והחוויה עדיין טרייה ומרגשת.
אין ספק שבזה שאנחנו בוחרים לעבוד איתכם אנחנו מבטיחים לעצמנו שקט נפשי ושירות מספקים הטובים והמקצועיים ביותר.
אומנם עכשיו נצטרך לחסוך לא מעט עד לפעם הבאה אבל ללא ספק – אנחנו כבר חושבים על הטיול הבא!
אנחנו מצרפים את רשמי הטיול שלנו ומקווים שהם יוכלו לעזור לאחרים כפי שאנחנו נעזרנו בחומר המצוי באתר בשלבי תכנון הטיול שלנו.

בניגוד לדעה הרווחת שלטיול במערב ארה"ב צריך להיערך זמן רב מראש (וברור שיש לזה יתרונות), אצלנו הכול קרה ב"החלטה של רגע" ושילוב של נסיבות אישיות פלוס ניצול שער מטבע נמוך הביא אותנו להחלטה שאנחנו יוצאים להרפתקה הזו. מצאנו טיסה מעולה וזולה יחסית ללוס-אנג'לס (הלוך חזור ישיר עם אל-על) תאריכים שהתאימו למשפחה שכמונו (ללא ילדים בגיל בית ספר) ומייד התקשרנו למוטורהום להזמין קרוואן. לאחר בירורים והשוואת מחירים החלטנו על דגם R25 המרווח והנוח למשפחה עם שניים (ואפילו שלושה) ילדים.

כמובן שחלק מהנאה היא קריאת החומר, שיטוט באתרי טיולים ותכנון המסלול - וזאת אכן עשינו במעט הזמן שנותר לנו עד הנסיעה. ממליצים בחום על הספר של נטע דגני- "ארה"ב מערב, מסלולים" (ניתן לרכישה בהנחה באתר של מוטורהום). החששות הגדולים היו מהטיסה הארוכה והמתישה שצפויה לנו עם שני ילדים, אחד מהם קטן מאוד ופעיל מאוד. אך טיסת לילה מאוחרת סידרה לנו שעות שינה ארוכות של הילדים (הן בהלוך והן בחזור) והשלב הזה עבר בהצלחה.

את הלילה הראשון העברנו במלון (שלב הכרחי מכיוון ולא ניתן לשכור קרוואן ביום הנחיתה) בשדה התעופה לוס אנג'לס (קראון פלזה) אשר ממנו יש הסעה לחברת השכרת הקרוואן. מלון מומלץ למי שלא מחפש פינוקים או פאר רב מדי (בסך הכול לילה אחד), ובמחיר סביר לחלוטין. את יום ההגעה בחרנו להעביר ביוניברסל סטודיו כשהכוונה האמיתית שלנו הייתה למשוך את היום ולנסות לצמצם את נזקי הג'ט-לג הצפוי לנו. ואכן, העברנו יום מלא וגדוש באולפנים (לא מאוד מומלץ עם ילדים קטנים) וחזרנו לפנות ערב עם שני ילדים מעולפים מעייפות שישנו לילה שלם עד לשעות הבוקר המוקדמות.

השאטל המובטח של חברת ההשכרה הגיע לאסוף אותנו בשעת בוקר מוקדמת מה שהבטיח לנו השכרה מוקדמת ומהירה. אנחנו חייבים לציין את השירות המעולה והנוח בעת ההשכרה. אנחנו למודי ניסיון "אירופאי", והיינו מוכנים לשעות ארוכות של הסברים ובירוקרטיה. הופתענו למצוא מקום נוח ומסביר פנים (עם חדר משחקים לילדים) וצוות שלם שטיפל והסביר במהירות וביעילות. כבר ב-10:00 בבוקר היינו ערוכים ומוכנים ליציאה לדרך, וזו ההזדמנות לספר על הקרוואן: גדול, מרווח, מצויד בכל הטכנולוגיה, קל לתפעול, קל להתמצאות, קל לנהיגה. נקי ויפה. שוב, ההשוואה לאירופה צצה ועולה. בארצות הברית הכל יותר "קל" ויותר "גדול". גם הקמפינגים בארצות הברית מצוידים ויש בהם חיבורים מקיפים הן למים, הן לחשמל והן לביוב כך שנחסך ממך הצורך לרוקן את השירותים באופן ידני.

ציוד
אנחנו החלטנו לא לשכור ציוד אוכל ושינה ובמקום זאת חלק הבאנו איתנו וחלק רכשנו בוולמארט. קשה לנו להמליץ על זה באופן חד משמעי. לא בטוח שזה באמת משתלם כלכלית וצריך לקחת בחשבון שזה לוקח לא מעט זמן לעשות קניות מקיפות (עם שני ילדים...).

קמפינגים
חניוני הקמפינג בגדול, מתחלקים לשניים:
• הקמפינגים של הרשתות הגדולות (KOA למשל) והקמפינגים הפרטיים, שיש בהם דשא, חיבורי חשמל, מים וביוב. מאוד נוח וקל וברוב המקרים יש בריכת שחיה ומגרשי משחקים. עלות נעה בין 25$-50$ ללילה לקרוואן.
• הקמפינגים הציבוריים (רשות הפארקים הלאומיים) שנמצאים בתוך שמורות הטבע והם לרוב מאוד בסיסים (בלי חיבורים). עלות נעה בין 10$-20$ ללילה לקרוואן. יתרונם הוא במיקום שלהם בתוך שמורות הטבע, וכן בעלותם הנמוכה.
בנוסף, ניתן בחלק מהמקומות לישון בצד הדרך (אין הרבה מקומות כאלו - שימו לב לשילוט האוסר בלא מעט מקומות לעצור ללילה).

והכי חשוב- המסלול

17-20/9 - לוס אנג'לס - סאן-דייגו
אנחנו התחלנו בירידה דרומה לעיר הנחמדה סאן-דייגו (הקטן היה קצת חולה ורצינו להישאר בסביבה העירונית). יש המון מה לעשות עם ילדים וכמובן שהדגש העיקרי הוא עולם הים וגן החיות הענק שכל בכל אחד מהם אפשר לבלות יום שלם ועמוס. יחד עם זאת, אם הזמן מוגבל - זה לא "אתר חובה". ישנו בעיירה מעט דרומית לסאן דייגו, בקמפינג של KOA שהיה מקסים ונעים אך גם יקר.

20/9 - סאן-דייגו – בדרך לגרנד קניון
נסיעה מאוד ארוכה (400 מייל עד ללינת לילה) שעברה מהר ובנעימים. התחלנו אותה השכם בבוקר כשהילדים ממשיכים לישון ומאפשרים לנו לגמוע קילומטרים (מיילים באמריקאית) ובשלב כלשהו עצרנו להפסקה ארוכה של ארוחת בוקר ופעילות. העצירה הייתה על שפת אגם שנקרא Lake Elsinore שיש בו המון אתרי פיקניק וקמפינגים. לאחר מכן המשכנו בנסיעה עם עוד עצירה לארוחת צהריים והוצאת מרץ לילדים. הנסיעה היא על כביש 15 ולאחר מכן על כביש 40, המקביל לכביש 66 המיתולוגי. עצרנו סופית בעיר שנקראת Kingsmann, שנמצאת במרחק של כ-100 מייל מהכניסה לגרנד קניון. לינה בחניון מדברי של KOA. זה המקום לציין שאם עושים טיול שכולל כניסה לארבע ויותר פארקים לאומיים, כדאי לעשות כרטיס כניסה שנתי שמעניק כניסה לכל הפארקים הלאומיים. זה משתלם כלכלית. ניתן לעשות כרטיס כזה בכניסה לכל אחד מהפארקים.

21-22/9 - פארק לאומי גרנד קניון
נכנסנו לגרנד קניון מהכניסה הדרומית (העיר Williams) ונכון שאין הרבה מסלולי הליכה שמתאימים למשפחות כמונו, ונכון שהוא מאוד מתוייר, ונכון שהוא מאוד המוני - אבל הוא מרשים בצורה שקשה לתאר. הוא עוצר נשימה וטוב שביקרנו בו בהתחלה ונתנו לו את הכבוד הראוי לו. טיילנו על מסלול ה-Rim Trail ומאוד נהנו מההליכה ומהנוף. באותו לילה ישנו בקמפינג בתוך השמורה (Desert view point) וזו הייתה אחת החוויות המרשימות בטיול. זהו קמפינג בסיסי ביותר (ללא חיבורים וללא חשמל) אשר יושב בתוך הנוף ומחבר אותך ישירות לטבע. עשינו מדורה, בשר על האש, מרשמלו וכוס יין וידענו שעשינו את ההחלטה הנכונה. בלילה אחרי שהילדים נרדמו יצאנו לראות את ההצגה הכי טובה שיש - שמים מלאים בכוכבים אשר בשום מקום אחר לא ראינו שכמותם. השכמנו קום לפנות בוקר ובשקט בשקט יצאנו עם הקרוואן ועם הילדים ישנים לנקודת תצפית, הכנו לנו כוס קפה וגנבנו כמה רגעים של זוגיות אל מול הזריחה.

22/9 - גרנד קניון – מוניומנט וואלי
נסיעה לא מאוד ארוכה לאחד המקומות המפורסמים של נוף המדבר האדום עם זקיפי האבן העולים מהאדמה. אכן כשמגיעים לשם מייד מרגישים חלק מאיזה מערבון הוליוודי והנוף מרשים ביותר. אנחנו באופן אישי קצת התאכזבנו מהשמורה עצמה, מכיוון שזה לא פארק לאומי אלא שמורה אינדיאנית שמתנהלת באופן מסחרי (וגזלני) וכמעט ואין דרך לטייל שם באופן עצמאי. חשוב לציין שלא ניתן לטייל בתוך השמורה עם קרוואן (מותר עם רכב פרטי) ועל טיול מאורגן הם גובים 65 דולר לאדם. את הלילה העברנו בקמפינג נחמד בשמורה.

23/9 – מוניומנט וואלי - פארק לאומי ארצ'ס
הארצ'ס
(פארק הקשתות) הוא שמורה מקסימה עם עשרות מסלולי טיול לכל גיל ולכל דרגת כושר והכול בתוך נופים מדהימים ותופעת טבע של קשתות שנוצרו במשקעי האבן. עשינו שם אי-אלו מסלולי הליכה קצרים יחסית (Double Arch, North Window, South Window, Sand Dune Arch, Balanced Rock) ונהנו מאוד מאוד (וגם הילדים). באותו לילה ישנו בקמפינג נחמד ובסיסי (ללא חיבורים ועם תשלום שמשאירים במעטפה) על גדות נהר הקולורדו.

24/9 - פארק לאומי קניונלנדס
נמצא בקרבת הארצ'ס וגם הוא פארק שווה ביותר עם מסלולי הליכה יפים ביותר (Grand View Point, Whale Rock). חשוב לציין ששני הפארקים הללו נמצאים בקרבת העיר מואב MOAB שהיא העיר לפעילות אקסטרים מכל סוג ויש המון מה לעשות בה. את הלילה לאחר הטיול בשמורת הקניונלנדס העברנו בעיירה גריין-ריבר שגם היא, כמו מואב, מקום מעולה לרפטינג, ג'יפים וכו'. חשוב לנו לספר על הקמפינג המקסים שבו ישנו, זהו קמפינג של רשת KOA אבל הוא יוצא דופן ביופיו וברמת השירות שלו ומעל הכל - בכל בוקר הבעלים של המקום מוצאים לאורחים קפה ומאפינס מדהימים!!!

25/9 - גריין ריבר - פארק הלאומי ברייס קניון
בדרך עצרנו לטייל בפארק הגובלנים. זהו פארק של מדינת יוטה (ולא פארק לאומי), קטן ומקסים (מאוד לא מתוייר) של עשרות פטריות אבן בגדלים שונים. אפשר לטייל במסלולי הליכה ולרדת ולשחק מחבואים בתוך יער הפטריות. היה כייף גדול. משם המשכנו דרך פארק לאומי קפיטול ריף שם עצרנו לפיקניק של צהריים וטיול קצר במקום. הנסיעה עד לברייס איננה קצרה אך היא אחת מדרכי הנוף היפות ביותר ויש המון מקומות לעצור ולראות. הנופים עוצרי נשימה ומגוונים מאוד. את הלילה בילינו בעיירה Cannonville שנמצאת 12 מייל מהכניסה לברייס קניון.

26/9 – הפארק הלאומי ברייס קניון
יש בינינו הסכמה שזהו השיא של הטיול, או לפחות אחד מהשיאים. אין ספק ואין עוררין על כמה מרהיב המקום וכמה הנופים בו משאירים אותך פעור פה. שום תמונה בשום ספר לא תעביר את העוצמה ואת היופי של המקום כשאתה עומד אל מולו. אנחנו כבר למדנו שדרגות הקושי של הטיולים בפרקים הן לא מאוד קשות ולכן החלטנו שאנחנו הולכים על שילוב של שני מסלולי הליכה (Queens Garden+ Navajo Trail)  שבעיננו הם השווים ביותר והמרשימים ביותר והם מגלמים בתוכם את אוצר הטבע הזה. עשינו עוד מספר מסלולים והעברנו שם יום ארוך ומיוחד מאוד.

(בתמונות: ברייס קניון. צילומים: מערכת מוטורהום)

27/9-28/09– ברייס קניון – פארק לאומי ציון
הגענו לקניון ציון בשעות הצהריים ועשינו טיול מרהיב בכניסה לשמורה ממזרח (לפני מנהרת הכניסה). הטיול נקרא Zion Canyon Overlook והוא היווה פתיחה מרשימה ביותר לביקור באחד המקומות היפים בעולם. ישנו בלילה בקמפינג צמוד לשמורה בעיירה Springdale. למחרת קמנו מוקדם על מנת להתחיל טיול ארוך וקשה במסלול שנקרא Angeles Landing. זהו מסלול בן 8 ק"מ בעלייה תלולה וארוכה שמסתיימת בנקודת נוף מרהיבה. למרות הקושי של המסלול אנחנו ממליצים עליו בלב שלם. הילד בן החמש הלך אותו במרץ רב ובהתרגשות עצומה תוך שהוא סוחט מחמאות מהמטילים שפגשנו בדרך. התינוק המתוק ישב מרוצה במנשא שלו והפנים גם הוא את גודל החוויה. לקחנו איתנו דברים לארוחת בוקר והחוויה הייתה מרגשת וגדולה. ישנם לא מעט מסלולים יפים ונחמדים ברחבי הפארק המתוייר הזה ואכן עשינו עוד כמה מהם (שקצת החווירו לאחר שני המסלולים הראשונים).

28/09-29/9 - ציון – לאס- וגאס
את הנסיעה ללאס וגאס חתכנו בלינה בעיירה בדרך (כיוון שיצאנו מאוחר), והגענו לוגאס בצהרי היום. התארגנו בקמפינג של KOA שמאחורי מלון סירקוס-סירקוס ויצאנו לגלות את העיר. צריך לזכור שבאנו עם שני ילדים קטנים וסקרניים ועיקר החוויה הייתה למצוא אטרקציות שיענינו אותם וידברו אליהם (יש לא מעט כאלו). החלטנו שחצי היום הזה מספיק לנו וניצלנו אותו עד תום, כולל ארוחה במסעדה (אירוע חד פעמי) משחקי הימורים (לילדים) והופעות מזדמנות (המזרקות מחוץ לבאלג'יו והפיראטים מחוץ למלון אי-המטמון).

30/9 - לאס וגאס - יוסימיטי
נסיעה ארוכה, ארוכה, ארוכה. פרידה מהפארקים המדבריים ומחלקו הגדול של הטיול. התחלנו להרגיש את הסוף הקרב והצטערנו שהטיול הוא "רק" בן שלושה שבועות. הנסיעה לא הייתה פשוטה למרות שהקפדנו לעצור ולטייל במקומות שונים. לקראת ערב הגענו לעיירה Lee Vining, ושם עצרנו ללילה.

1/10 - יוסמיטי יום 1
נכנסנו דרך מעבר טיוגה המרשים והיפה תוך שאנחנו עוצרים בנקודות תצפית מרהיבות. הטיול שלנו היה לכיפת למברט ולאגם שלידו (Dog Lake). זהו מסלול יפה ואתגרי המטפס לראשונה של כיפת בזלת מרשימה אשר חולשת על נופי השמורה. עם סיום הטיול חזרנו לנקודת היציאה ולקרוואן המקסים שלנו לקפה של אחרי הצהריים עם תפוח ודבש (ראש השנה בארץ) ופגישה עם משפחה ישראלית מקסימה שהגיעה עם שלושת בניה לטיול דומה לשלנו (אבל בלי קרוואן). אחרי הפסקת הקפה שהתארכה הם כבר הבינו את נפלאות הטיול בקרוואן וכנראה שבפעם הבאה הם כבר ידעו לבחור נכון! המשכנו בדרכנו לעמק של יוסימיטי בשאיפה למצוא מקום בקמפינג בתוך השמורה - דבר שהתברר כמשימה בלתי אפשרית. המקום עמוס לעייפה ומוזמן חודשים מראש. באין ברירה יצאנו מהשמורה ועצרנו במקום הראשון שמצאנו.

2/10 - יוסמיטי יום 2
טיול למפלי ורנל שכולל עליה יפה וטיפוס מאסיבי במדרגות רבות. לצערנו כמעט ולא היו מים אבל בכל זאת היה טיול יפה ונעים. לאחר מכן שכרנו אופניים עם עגלה לילדים ויצאנו לטיול רכוב בעמק - מומלץ בחום. נפרדנו לשלום מהעמק והתחלנו בנסיעה דרומה בתוך השמורה לחניון לילה (בתוך השמורה רק מחוץ לעמק יוסמיטי) שנמצא על כביש 40 והוא בדרכו לנקודה הבאה שלנו.

3/10 - יוסימיטי יום 3
ביקור בשמורת עצי הסקויה. לאחר טיול רגלי בשמורה התחלנו בנסיעה לכיוון סן פרנסיסקו.

4-5/10 - סן פרנסיסקו
ביקור של יומיים אצל חברים המתגוררים בקרבת העיר וגיחה לעיר עצמה לטיולים ברציפי הנמל.

5/10 סן פרנסיסקו - לוס אנג'לס
לצערנו לא נשאר מספיק זמן על מנת לרדת בכביש 1 המומלץ והיפה. רוב טיולנו הוקדש לפארקים של יוטה והזמן הלך והתקצר. הגענו לנקודה בה צריך לחזור ללוס אנג'לס, לבקר בדיסנילנד להחזיר את הקרוואן ולחזור לארץ. הנסיעה היא ארוכה מאוד ודי משעממת. כמובן שאם יש זמן מומלץ לעשות אותה דרך כביש הנוף (מספר 1) ולחלק אותה ליומיים-שלושה.

6/10 - דיסנילנד, לוס אנג'לס
היה תמיד ויהיה תמיד הפנטזיה האולטימטיבית. במיוחד להורים ולילדים קטנים. ישנו בקמפינג בקרבת דיסנילנד, מקסים ונוח להפליא וכולל הסעה הלוך חזור לדיסנילנד.

7/10
החזרת הקרוואן, בצער רב וביגון קודר, נעשתה בקלות במהירות ובפשטות. השירות היה מעולה גם ברגעים האחרונים וכלל שאטל חינם לשדה התעופה.

יצא סיכום ארוך מאוד, וזה אחרי שניסינו לקצר. יש לנו המון טיפים והמון דברים לספר. הכי חשוב - לעשות את זה ולא לחשוש. הבילוי המשפחתי, הביחד, הבית על הגלגלים, הנופים – הכל זה חלק מהחוויות שנשארות איתך לכל החיים.