טיול בת מצווה בצפון מזרח ארה"ב / משפחת איילון

ספטמבר 2003
התחלה וסיום בניו יורק

מי אנחנו?
אנחנו משפחת איילון מרעות: האמא לילי, האבא עמי והבנות אלה בת 13, ליסה בת 12 ויערה בת 9. בשנים האחרונות אנו משתדלים (ומצליחים עד כה) לצאת כל שנה לטיול משפחתי בחו"ל. היינו עד כה בפריז וסביבתה, שנה לאחר מכן בהולנד ובלגיה ובשנה שעברה בלונדון וסביבתה.

איך בחרנו במסלול?
תכננו טיול בת-מצווה לליסה ולאחר בחינת מספר אפשרויות, אילוצי הזמן ואילוצי התקציב החלטנו על טיול לארה"ב כאשר עיקר הטיול (שבועיים) בקרוואן, והסוף - 4 ימים בניו-יורק (מנהטן), בסה"כ כולל טיסות - קרוב ל-3 שבועות. מועד היציאה נקבע ל-11 בספטמבר (בלי לשים לב בהתחלה למשמעויות המיוחדות לתאריך זה) וזאת עקב אילוצים בעבודה של לילי ושל עמי. חודש ספטמבר הוא נוח מבחינת מזג האויר, נוח מבחינת מחירים (ביחס לקיץ) ופחות עמוס מבחינת תיירים. החסרון העיקרי הוא הפסד לימודים בבית הספר לבנות. לאחר שהחלטנו על מסגרת הזמן ועל אופי הטיול התחלנו לחפש מסלול עקרוני וחברה להשכרת קרוואנים. לבסוף החלטנו לשכור קרוואן דרך חברת "מוטורהום ישראל" ואת המסלול העקרוני לקחנו מהאתר שלהם – המסלול הנקרא "ארה"ב חוף מזרחי" והוא מסלול של 2,500 מייל.

תאור כללי של המסלול
באופן כללי ניתן לתאר את המסלול כמשולש: צלע ראשונה של המסלול היא מניו-יורק צפונה לאורך חוף האוקינוס האטלנטי עד מדינת מייןשמורת אכדיה. צלע שניה היא משמורת אכדיה מערבה עד מפלי הניאגרה. צלע שלישית היא ממפלי הניאגרה חזרה לניו-יורק. המסלול המקורי של יותר מ-2,500 מייל ל-14 יום נראה שאפתני ורבים מהאנשים שאיתם שוחחנו והתייעצנו (כולל בחברת מוטורהום) אמרו לנו כי זה מרחק גדול מידי למשך הזמן המוקצב. אנחנו לקחנו לתשומת ליבנו את ההערות אבל יחד עם זאת אנו מכירים את עצמנו. אנחנו באופן כללי משפחה יעילה וחרוצה, קמים מוקדם ומספיקים הרבה (מנסיון של טיולים קודמים בארץ ובעולם), לפיכך החלטנו לקצץ מראש חלקים מהטיול (לדוגמא – אטלנטיק סיטי) ועוד מספר יעדים שלהערכתנו פחות משמעותיים. בנוסף, ההחלטה העקרונית שלנו הייתה  לטייל בקצב שלנו , לקבל החלטות "תוך כדי תנועה" ואם ניקלע למצוקת זמן - תמיד ניתן לבצע חיתוך ולותר על חלק מהמסלול. בסופו של דבר נסענו 2,200 מייל, נצמדנו למסלול העקרוני של הטיול אך ויתרנו על חלק מהמקומות.

להלן תאור מפורט של המסלול כפי שביצענו בפועל

11/09, יום ה' - טיסה אלעל יוצאים בלילה בשעה 00:10, נחיתה בנמל תעופה ניוארק בניו-יורק בשעה 4:45 שעון ארה"ב. בשעה 7:00 איסוף מחברת הקרוואנים ממלון הילטון לתחנת השכרת הקרוואן ב-Peekskil במדינת ניו-יורק. לאחר שהתחלנו בנסיעה שמנו לב שכבר צהריים, נהיינו רעבים ולכן עצרנו לארוחת צהריים. נסענו על כביש 95 עד ירידה 63 שם ב-Clinton נמצא קניון Outlet שעליו קיבלנו מידע מוקדם מחברים (תודה איימי). עשינו קניות ומבחינת הבנות זה היה יום מושלם. אח"כ מצאנו קמפינג יפה על חוף הים ב-Madison.

12/09, יום ו' - מיסטיק Sea-port ,Acquarium, Downtown ומיסטיק פיצה (המסעדה המקורית שבה הוסרט הסרט עם ג'וליה רוברטס). נסיעה ל-Newport, סיור ארמונות ברכב, קמפינג לילה כולל פגישה עם זוג אמריקאים נחמדים.

13/09, יום ש' - בוסטון. בכל הספרים נכתב כי קשה לנווט בבוסטון ברכב. כשהגענו לבוסטון (בלי מפה של העיר) התחלנו להתברבר. עצרנו בצד הדרך ופגשנו במקרה את פרנק - בחור שחור ענק וחביב שאין שני לו - הוא הקדיש לנו הרבה זמן, נתן לנו המלצות לטיול, הוראות תחבורה ובעיקר איפה לישון. פרנק הוביל אותנו למגרש חניה של סופרמרקט, שם הציע לנו לחנות תוך המלצה לחנות באזור שמצלמות הבטחון של הסופרמרקט "מכסות" אותו ומשם לנסוע בתחבורה ציבורית (אוטובוס+רכבת תחתית) למרכז העיר. שם טילנו ב-Freedom Trail (שביל לבנים אדומות), שוק קווינסי, מופע אופרה פתוח ומופע מוזיקה מרכז אמריקאי. חזרנו לקרוואן וישנו בחניון של הסופרמרקט Stop&Shop.

14/09, יום א' - גם למחרת נסענו באותה דרך למרכז העיר. בוסטון - מרכז פרודנשל קפה בחנות ספרים, טיול ב-Duck – רכב אמפיבי ממלחמת העולם השניה המשלב טיול בכבישים ובנהר בבוסטון. חזרנו לקרוואן ועזבנו את בוסטון ל-Cape Anne. הגענו בערב לקמפינג יפה ביער כולל קומזיץ משפחתי נחמד.

15/09, ‏יום ב' - טיול רגלי בחוף הים ב-Cape Anne בזמן השפל - חוויה מיוחדת. טיול בעירה רוקפורט (חטפנו דו"ח חניה) נסיעה לכוון אכדיה. חיפשנו קמפינג והגענו לאתר די נטוש, מוזנח ומלוכלך שדרש מחירים שערוריתיים. נטשנו אותו ולאחר זמן מצאנו קמפינג אחר יפה יותר בתוך יער ולחוף אגם.

16/09, יום ג' - בבוקר שיט בסירת משוטים באגם שבקמפינג. ממשיכים בנסיעה עד שמורת אכדיה. חניון של רשת KOA (קמפינג של החברה המובילה - מקבלים הנחה קטנה דרך חברת הקרוואנים) מרכז מבקרים, טיול ב-Bar Harbour. שיט לוויתנים בוטל עקב מזג אוויר סגרירי.

17/09, יום ד' - השכמה ב-5:00 בבוקר, נסיעה לפסגת הר קדילק. הגענו בדיוק לזריחה בדרך רואים איילות, קר, ארוחת בוקר על פסגת ההר. ממשיכים לשיט לוויתנים בספינה Atlantic Cat. לילי ויערה מקיאות, ליסה מרגישה רע, מעט לוייתנים, בעיקר זנבות לוייתנים, כמה דולפינים – יחסית מאכזב. לאחר מכן ארוחת צהרים טעימה במסעדה. טיול רגלי בשמורה בחוף החול ובצוקים, המשך טיול רכוב כולל Tunder Hole.

18/09, יום ה' - נסיעה ארוכה מאכדיה עד הר וושינגטון. עליה על ההר עם רכב מסוג טרנזיט עם מדריך (לקרוואן לא נותנים לעלות בגלל מגבלת רוחב). בירידה רואים Moss – מעין אייל ולאחר מכן טיול קצר למפל מים יפה. המשך נסיעה לפרנקפורניה נוטש – האיש הזקן מן ההר – לא רואים כלום, ככל הנראה הסלע נשבר. המשך לוורמונט, לינה בקמפינג, אצלנו מזג אויר סגרירי אבל בניו-יורק ומזרח ארה"ב דווח על סערה קשה.

19/09, יום ו' - המשך נסיעה בוורמונט לכוון מערב, קניה גדולה בסופר. בשלבורן יש מוזיאון יפה כולל תמונות אימפרסיוניסטיות + מבנים עתיקים משוחזרים. חוצים במעבורת עם הקרוואן את אגם Shamplain למדינת ניו-יורק.  עוברים דרך Lake Placide ישנים בצד הדרך בחניה של Dinner.

20/09, יום ש' - תחילת טיול ב-Finger Lakes המשך באתר ומוזיאון לזכויות האישה. נסיעה עד אתר הקמפינג שליד הניאגרה, פגישה עם משפחת אבירם – חברים מהארץ שגרים כמה שנים בניו-ג'רסי ומבטיחים לחזור בקיץ לארץ. נסיעה ביחד לצד הקנדי, טיול לאורך הטיילת הצופה אל המפלים, שיט בסירה אל מרגלות המפל, סרט בתלת-מימד ב-IMAX. ארוחת ערב במסעדת Rain Forest Coffe שם גנבו לנו תיק עם המצלמות. תצפית לילית למפלים המוארים בזרקורים. חזרה לארה"ב  ולינה בקמפינג.

21/09, יום א' - המשך טיול עם משפחת אבירם בניאגרה בצד של ארה"ב. ארוחת צהרים במסעדה, פרידה. חזרה לקנדה לדווח למשטרה. חזרה לארה"ב ונסיעה לכיוון דרום מזרח – לכוון Cornning. חונים ב-Rest Area.

22/09, יום ב' - קורנינג, מוזיאון זכוכית + רחוב קניות בעיר + קניות במוזיאון. לינה בקמפינג ליד קורנינג. מדורה בערב ולאחר מכן גשם כל הלילה.

23/09, יום ג' - נסיעה ארוכה לפנסילבניה לכוון הרשי. ביקור ב-Wallmart וקניות שונות. ביקור בעולם השוקולד של הרשי + קניות שוקולדים. לינה בקמפינג.

24/09, יום ד' - ביקור בלנקסטר, במחוז האיימיש. חזרה לכוון ניו-ג'רסי, לינה ב-Rest Area.

25/09, יום ה' - הגעה למשפחת אבירם בבוקר. מתפצלים: עמי נוסע לבד להחזיר את הרכב. לילי והבנות בעיסוקיהן. המשך הטיול בניו-יורק היה מהנה אך איננו קשור לקרוואן ולכן אינני מפרט אותו כאן.

לקחים, המלצות ונקודות למחשבה למשתמשים חדשים בקרוואנים
כל האמור לעיל הוא על פי נסיוני המוגבל בשבועיים.

נהיגה
• עיקר הבעיה בנהיגה בקרוואן היא גודל הרכב ובעיקר הרוחב. גם האורך קובע (גם כאן) ויש לשים לב גם לגובה. שדה הראיה לאחור מוגבל, יש לכוון היטב את המראות וללמוד להשתמש בהם כולל במראה העגולה הקטנה. האורך בעייתי בחניה, בחניונים תופסים שתי חניות (בחלק גם משלמים יותר ובחלק אסור בכלל לחנות), יש להשתדל לחנות עם הפנים ליציאה, נסיעה אחורה – עם מכוון.
 גובה – יש לשים לב לגבה הרכב ובמעבר מתחת לגשרים בכבישים משניים לשים לב לגובה מתחת לגשר ביחס לגובה הקרוואן. בזמן מזג אויר סוער – רוחות צד משפיעות על הרכב הגדול, הגבוה יותר מאשר אנו רגילים ברכב פרטי.
 מבחינת מהירות נהיגה – לקרוואן מנוע חזק, גיר אוטומטי נוח ואין תחושה של "עגלה". לאחר מספר ימי נהיגה מתרגלים לנסוע בלי בעיות במהירות המותרת ואף למעלה מכך.
 יש לזכור אם זאת כי מרחק הבלימה של הרכב ארוך מאשר ברכב פרטי – שמור מרחק.
 יתרון נוסף הוא שיושבים גבוה.

מערכות
 בקרוואן יש שפע מערכות מעבר לנהיגת הרכב שיש לדעת לתפעל. המדריך למשתמש שקיבלנו היה דל ולא עזר בכלום. עיקר המידע צריך לבוא ממי שמוסר לך את הקרוואן, לא להתבייש לשאול ולא לדלג על אף מערכת. חלק מהדברים שלא הסבירו לנו או לא קלטנו ולא הצלחנו לתפעל עד היום האחרון.
 מערכות בקרוואן: מילוי מים, ריקון דלוחין, ריקון ביוב, התחברות למים, חשמל וביוב בחניון, הפעלת מזוג אויר בגוף הרכב, מקרר, כיריים גז, תנור אפיה, מילוי גז פרופן, שימוש במיקרוגל (רק בחשמל של חניון – לא בחשמל של המצברים), קולט אדים מעל הכיריים, אזעקת גלאי עשן, בדיקת נוריות/מכוונים מצב מיכלי מים, דלוחין, קולחין, מצב מצברים. פתיחה וסגירת דלתות, רשתות יתושים, מדרגה מתקפלת לכניסה לרכב (לא להשאיר פתוח במצב נסיעה). חשוב לזכור לסגור פתחי אוורור בגג כולל בשרותים בזמן נסיעה.

סידור פנים והתארגנות
• בקרוואן יש די הרבה שטחי ארונות ואחסון. אנו הקצנו לכל אחד מבני המשפחה תא/ארון בגדים "פרטי" את הכביסה המלוכלכת והנעלים שלא בשימוש שמנו בתא אחסון חיצוני (יש נעילה) בתא זה גם שמרנו עצים למדורות ובקבוקי פלסטיק למחזור.
 המקרר הוא די גדול והמקפיא טוב. מעל למקרר הקצנו תא ארון למצרכי מזון יבשים.
 אנחנו אכלנו הרבה פסטה, סלטי ירקות, כריכים ופירות טריים. הילדות שלנו די חשדניות לאוכל לא מוכר וחלק ניסיונותינו לקנות סוגי אוכל מוכן לחימום במיקרו נחלו כישלון.
 דברים חשובים שכדאי להביא מהארץ (חלק אפשר גם לקנות בחו"ל אבל לפעמים לא מוצאים ביום הראשון): גפרורים או מצית לכיריים, קפה מסוג שמכירים ואוהבים שיספיק לכל הטיול, חומר נגד יתושים, אבקת כביסה, משחקים לילדים (נוח לשחק במשחקים על בסיס מגנטים תוך כדי נסיעה), תשבצים, חוברות צביעה וצבעים, מוזיקה שכולם אוהבים.

ערכת נוחות
 חברת ההשכרה מספקת תמורת סכום שאינו זול ערכת נוחות הכוללת בעיקר כלי מטבח וכלי מיטה. אנחנו לקחנו את ערכת הנוחות הנ"ל אולם בדיעבד אולי טעינו. כלי המטבח שהם נותנים ברובם עשויים מזכוכית - שבירים במיוחד בטלטולי הדרך וגם מרעישים.
 אם היינו יוצאים לטיול נוסף אני הייתי ממליץ לקנות בארה"ב הרבה כלים חד פעמיים כולל תבניות אלומיניום לתנור (לא צריך לשטוף) סיר לפסטה ופינג'ן לקפה.
 בנושא כלי המיטה אני הייתי מביא מהארץ סדינים ומגבות ישנים (בסוף זורקים), כריות מתנפחות, ושמיכות דקות הייתי קונה בארה"ב ומחזיר לארץ במקום הסדינים והמגבות. להערכתי זה בסה"כ יותר זול, יותר נוח וגם נשארים בסוף עם סט שמיכות חדשות.

לינה ובחירת אתרי קמפינגים
 חלק גדול מאתרי הקמפינגים הם אתרים יפים בזכות עצמם שנעים לשהות בהם והם מספקים גם שרותים חשובים נוספים פרט ללינה. אולם לפעמים כשמגיעים מאוחר ורוצים לצאת מוקדם וכל מה שרוצים מהאתר זה לישון אז חבל לשלם לאתר וגם אפשר לחסוך את הזמן להגיע לאתר, וכל הפרוצדורה של הרישום.
אנו ישנו בחלק מהלילות במקומות אחרים ללא תשלום ולהלן תמצית ניסיוננו המוגבל:
ישנו לילה במגרש חניה של סופרמרקט - המגרש מואר, יש פעילות כמעט כל הלילה, אפשר לבצע קניות דרושות.
ישנו לילה במגרש חניה ליד מסעדה.
ישנו 2 לילות ב-Rest Area חניונים מסודרים לצדי כבישים מהירים. החניונים בחלקם כוללים גם שירותים, טלפונים וגם מכונות אוטומטיות לממכר מזון. כשחונים שם למעשה לא מבזבזים זמן ומרחק  ונשארים על הכביש המהיר.
בכל המקומות הנ"ל איש לא הטריד אותנו.
בחירת אתרי קמפינג:
קיבלנו מחברת ההשכרה ספר עבה בגודל של ספר טלפונים הכולל את כל אתרי הקמפינג.
כדאי להקדיש זמן בהתחלה ולפענח את שיטת הסידור של הספר ואת הסימנים המצורפים לכל אתר והמציינים אילו שירותים יש בו. כשלומדים לפענח את הספר קל לבחור אתרי קמפינג תוך התאמה לצרכים וללא סטיה גדולה מהדרך.

כמה זה עולה?
 כולם שואלים אותי כמה זה עולה? ובכן לא אתן לכם תשובה פשוטה זה תלוי בסוג הקרוואן, בעונה, במשך הזמן, במרחק שנוסעים ובתוספות שלוקחים (ביטוח מורחב, ערכת נוחות ועוד). אבל באופן כללי מחיר הקרוואן לעומת מחיר רכב משפחתי+מוטל – הקרוואן יותר יקר.
 יש לזכור שבקרוואן משלמים גם עבור הקמפינג וגם תצרוכת הדלק יותר גדולה, מצד שני אחד היתרונות של הקרוואן (מבחינת עלויות) הוא שניתן לחסוך בהוצאות המזון ע"י בישול עצמי חוויתי בפני עצמו עם הילדים ולהתאים את התפריט למה שהילדים אוהבים ורגילים.

האם נטייל כך שוב?
ראשית אנו שמחים על הטיול הזה, אולם יש לזכור כי טיול בקרוואן אינו מתאים לטיולים עם דגש עירוני – הכניסה לערים מסובכת והחניה בערים קשה והלינה בקרוואן בעיר היא בעייתית, אינו מאפשר דילוגים בטיסה - שכירות והזדכות על קרוואן מורכבת יותר מאשר רכב פרטי, גם טיול בו שוהים זמן רב במקום אחד – אנחנו נעדיף מלון/בקתה על פני קרוואן. היתרון של קרוואן הוא בטיול עם דגש טבע ואזורים כפריים בהם גומעים מרחקים, בטיול נוסף כזה נשמח לשכור שוב קרוואן.