טיול ראשון בקרוואן, זוג דתיים בהרי הרוקי'ס הקנדיים / עקיבא לונדון

ספטמבר 2019
איסוף והחזרה בקלגרי

מסלול הטיול

הקדמה: אנו זוג אוהבי טיולים וטבע החלטנו לעשות טיול בהרי הרוקי הקנדיים היפים, שקלנו האם לשכור מכונית ובתי מלון או לשכור קרוואן ולטייל עימו. בדיקת עלות טיול עם קרוואן מראה כי הוא קצת יותר זול אם כי לא בצורה מאוד משמעותית. אנו שלא טיילנו עם קרוואן עד כה, רצינו לשלב חוויה זו בתוך הטיול הזה, אכן ניתן לומר לסיכום כי היה זה ניסיון מוצלח, ויתכן כי נחזור עליו בעתיד.

טיול בקרוואן - RV: במהלך הטיול נוכחנו כי צורת טיול זו מאוד נפוצה באמריקה הצפונית ובקנדה, ועשרות אלפי מטיילים אם לא יותר מטיילים באופן הזה מידי שנה לתקופה של שבועות ואף חודשים. בסיכומו של דבר נהנינו מאוד מהטיול, מהנופים היפהפיים שהרי הרוקי מציעים, וכן מהשהות והטיול בקרוואן.
אנו שכרנו קרוואן בינוני (C- 25) אורכו כ-7.5 מטר, התפעלנו מהתכנון הפנימי המדויק שיש בו, שתי מיטות זוגיות ועוד מיטה מתקפלת במידה הצורך, פינת אוכל נוחה, מטבח, כיריים, מיקרוגל, מקרר, מקפיא, ארונות איחסון, כלי מטבח, שירותים ומקלחת. הקרוואן בנוי כך שניתן להשתמש בו יום שלם עם כלל השירותים הללו מבלי להזדקק לשירות חיצוני. לאחר יום שימוש מלא יש צורך לרוקן את מי הביוב המצטברים ולמלא מחדש מי שתיה. הריקון והוספת המים אינם מסובכים כלל אלא שיש למצוא את המקומות המתאימים לכך, בכל הקימפיניגים יש את השירות הזה למשתמשים בקמפינג, ויש מקומות בהם שירות זה ניתן לכל מבקש ללא עלות גם בשולי הערים (למשל בג'אספר).

רישיון ונהיגה: כל בעל רישיון ב' לרכב רגיל יכול לנהוג בקרוואן זה ואין צורך ברישיון משאית לשם נהיגה ברכב זה. הנהיגה בקרוואן מצריכה מעט להתרגל אליו, הגודל האורך הרוחב סיבובים בלימה מרווח מרכב אחר, נסיעה לאחור עם מכוון ועוד, היא מצריכה יותר תשומת לב וזהירות אך מתרגלים לזה די מהר וזה לא מסובך (דרך אגב. הרכב הוא אוטומטי). הכבישים בקנדה רחבים למדי גם באתרים והמרוחקים ועל כן עובדה זו מקלה למדי על הנהיגה ברכב קרוואן.

מוצרי מזון - מזון כשר: כיוון שאנו שומרי כשרות חלק ממוצרי האוכל הבאנו מהארץ וחלק קנינו בסופרמרקט בקלגרי, שם יש הרבה מוצרים כשרים עם סימונים מיוחדים.
שני סופרמרקטים שיש בהם הרבה מוצרים כשרים (יתכן שיש יותר):

1. Real Canadian Superstore - Calgary Southport
10505 Southport Rd SW | 403-225-6223
שעות הפתיחה 7:00-23:00 גם ביום ראשון

2. Kalinka European Food Market
8, 7400 Macleod Trail SE, Calgary, AB T2H 0L9,

ביום הראשון לטיול הצטיידנו במזון הנדרש לנו ויצאנו לדרך. הגענו לטיול כאשר יש בידנו תוכנית טיול מובנת מה נעשה בכל יום וכמה זמן יקח בערך כל מסלול (את בסיס התוכנית קיבלתי מחברי דרור עייני שעשה טיול דומה בשנת 2018, ועל כך תודתי הגדולה נתונה לו).

משך הטיול: הרושם שקיבלנו מאנשי המקצוע וכן ממטיילים שעשו טיול בהרי הרוקי הקנדיים כי 10-12 יום בהחלט יספיקו לעשות את רוב האתרים המרכזיים ששמורות באנף Banf), ג'אספר (Jasper) ויוהו (Yoho) מציעות. מסיכום הטיול עולה כי אכן אין צורך בהרבה יותר ימים על מנת להקיף שמורות אלו ולראותם בנחת והנאה.

זמן הטיול: אנו בחרנו לעשות טיול זה בתחילת חודש ספטמבר, היה לנו נוח מבחינת העבודה, וכן חשבנו כי בחודש זה יהיה פחות לחץ על השכרת הקרוואן, על החניונים ועל אתרי הטיול. בדיעבד הסתבר כי כמונו חושבים עוד אלפי אנשים, ובפועל כמות המטיילים אולי הייתה מעט נמוכה מאוגוסט אך כמות המטיילים הייתה גדולה למדי. יש לציין כי הם ערוכים לכך וגם אם יש הרבה מטיילים באתר מסויים אין תחושת מחנק או צפיפות יוצאי דופן. האתרים גדולים ואין בהם לחץ גדול.

חניונים (קמפגראונד - Campground): יש לציין כי הקנדים מאוד מקפידים על שמירת הטבע והחיות הבר, רשות הטבע והגנים שם מאוד גדולה ומעסיקה פקחים רבים וכוח אדם רב. הציפיה היא כי כל ערב הקרוואן יחנה בחניונים מוסדרים בלבד. בפועל חלק מהחניונים היו תפוסים והיה קשה לעיתים למצוא מקום, אולם קיימים גם חניונים פרטיים קצת יותר יקרים אך בהם כמעט תמיד יש מקום. יש חניונים בהם יש שרות מלא (Full service) בהם ניתן להתחבר לחשמל, מים וביוב, ויש אחרים עם שרות חלקי ויש אחרים בלי שרות כלל. יש שבהם יש שירותים ציבוריים בלבד, ואחרים כוללים גם מקלחות, בקיצור יש חניונים עם רמות שירות שונות ויש צורך לבדוק זאת לפני ההגעה אל החניון. יש אפשרות גם להזמין מראש מקומות בחניונים, העלות מעט גבוהה יותר מהזמנה במקום אך מי שמעוניין להבטיח את מקומו עדיף שיעשה כך. אנו לא הזמנו מראש ולבסוף הסתדרנו היטב בכל לילה.

שומרי מצוות בקמפינג - קמפגראונד - Campground
• חיבור כבל חשמל ישיר לקראוון מסייע בהפעלת המיקרוגל ומזגן ואם יש אז גם תנור, ואו מכשירי חשמל אחרים המופעלים על V110, הוא אינו מסייע בהפעלת התאורה בקראוון וברגע שמתרוקן מצבר תא הנוסעים התאורה תכבה (במצב רגיל יש להפעיל את מנוע הרכב ותוך זמן קצר המצבר יטען והתאורה תחזור).
• מים בקראוון, המים מופעלים בקראוון על ידי משאבה חשמלית, ולכן מי שאינו רוצה להשתמש במשאבה החשמלית בשבת ירכוש מיכל מים של 20 ליטר לשבת (נמצא בכל הסופרים הגדולים ולא יקר), ובמידה ושירות הקמפינג מאפשר חיבור מים ישיר לקראוון, ניתן לכבות את משאבת המים החשמלית (הכפתור נמצא על לוח החשמל והצגים של הקרוואן. ואז ניתן להשתמש במים במהלך השבת ללא כל בעיה.
• במידה וצינור הביוב של הקראוון מחובר לחור הביוב אזי גם זה מסייע, כייון שמיכל המים האפורים והשחורים מתרוקן כל העת.

מכשירי חשמל: כאן בארץ אנו משתמשים במכשירי חשמל הצורכים 220 V, בקנדה המתח הוא של V 110, האפשרות אם בכלל להפעיל מכשירים חשמליים מהארץ שם היא בעייתית וקשה ועל כן עדיף לא להביא מכשירי חשמל הפועלים על 220 V.

אתרים לריקון המים ולמילוי מים: ברוב מוחלט של החניונים (קמפגראונד - Campground) , יש מקום בהם ניתן לרוקן את המים השחורים והאפורים (ביוב) וכן מקום למילוי מי שתיה. יש לשים לב בהרבה מהם יש שני ברזי מים האחד מי שתיה איכותיים והשני מים לשטיפה בלבד. יש להקפיד למלא לרכב רק מי שתיה איכותיים בלבד ולא מי שטיפה! ישנם מקומות בהם ישנו מקום ריקון ומילוי מים גם ללא צורך להיכנס לחניון מסודר כגון בג'אספר ועוד.

שעות אור: בחודש ספטמבר הזריחה מתחילה בערך בשעה 7:00 (אם אין עננים) והיום נמשך עד 20:30 לערך, בשעה זו האור מסתיים וסביב 21:00 חושך. אם יודעים עובדה זו ניתן להתארגן היטב עם המסלולים ושעות האור.

מזג אויר: חששנו כי בחודש זה כבר קר, בפועל הסתבר כי מזג האוויר היה טוב ברוב ימות הטיול למעט היומיים האחרונים שירד מעט גשם, אם כי הוא לא הפריע לנו לבצע את המשך תוכנית הטיול. הטמפרטורות נעו בין 15- 22 מעלות סלזיוס ביום, ובלילה בין 10- 12 מעלות. הסתובבנו עם סוואצ'רים ולעיתים עם מעיל קל מעליו או במקומו. היה קריר ונעים למדי. כדאי שתהיה מטריה בזמינות כל העת.

Tourist information: בבאנף ובג'אספר ובעוד מספר מקומות ישנו משרד המספק מידע חיוני על אתרי התיירות באזור, כולל הזמנות של אטרקציות מרכזיות. יש לציין כי בתוך משרד זה ישנם בדרך כלל שני אגפים, האחד מאיישים אנשי רשות שמורות הטבע ואצלם כל המידע על אתרי הטבע באזור. ובאגף נוסף מידע תיירותי כולל. יש לציין כי במשרדי מודיעין אלו לא ניתן להזמין ישירות מקומות בחניונים, הם יהיו מוכנים להעמיד לך מחשב או טלפון שדרכו ניתן להזמין מקום בחניונים.

רשת אינטרנט: למרות היותה של קנדה ארץ מערבית, באזורי הרי הרוקי ישנם אזורים נרחבים בהם אין שום רשת אינטרנטית פעילה (אולי בגלל שאין חשמל שם אולי אקולוגיה...) המדובר בדרך הקרחונים הארוכה בין אגם לואיז לג'אספר – למשל, או בין אגם לואיז לכוון גולדן ועוד. יש לקחת זאת בחשבון מפני שבאזורים אלו ישנם אתרים שכדאי לבקר בהם וללא הכוונה (היום כבר כמעט לא מסתכלים במפה מודפסת) נפספס אותם. רצוי להוריד מראש תוכנת ניווט המבוססת על G.P.S. בלבד ללא צורך ברשת אינטרנטית כגון: Sygic (ניתן להוריד אפליקציה זו לנייד ולשדרג אותה עם מפות נוספות), על אפליקציית ניווט זו יש להוריד את כל אתרי התיירות שבהם אתם מבקשים להיות. האפליקציה זוכרת זאת ואז כשאין שום קליטה ניתן להפעיל אפליקציה זו והיא עובדת מצוין גם ללא שום רשת אלחוטית (יתכן שיש עוד אפליקציות דומות אני השתמשתי בזו).

בעלי חיים: אין ספק כי בקנדה יש לא מעט בעלי חיים מרשימים ומיוחדים ובתוכם דובים, איילים, יעלים, עיזים, סנאים ועוד. אבל כדאי להנמיך צפיות, בעלי חיים אלו לא מסתובבים בכל מקום וגם הניסיון לחפשם הוא כמעט חסר סיכוי. ישנו מאמר יהודי עתיק האומר: "שלושה באים בהיסח הדעת: מציאה, עקרב ומשיח", לעניות דעתי ניתן להוסיף למאמר זה גם את החיות בקנדה. הם יכולות להופיע אך בהיסח הדעת, לעיתים פתאום מכוניות נעצרות בצד הדרך, וכולם שולפים מצלמות, רצוי שגם אתם תעצרו ולפחות לבדוק למה ומדוע? יתכן כי הם צופים בחייה כל שהיא ושווה לעצור בשל כך. חיפוש מכוון אחריה הוא הרבה פעמים בזבוז זמן.

דלק: בין עם נוסעים עם קראוון RV, ובין עם רכב פרטי ברגע שמיכל הדלק מגיע לחציו כדאי למלא. כיוון שהקראוון "שותה" דלק יחסית בכמויות גדולות, ישנם דרכים שבהם לאורך עשרות רבות של ק"מ ולעיתים אף יותר מכך אין תחנת דלק. וכשנמצאים לקראת סוף הדלק זה קצת מלחיץ. לכן כדאי לנסוע שהמיכל יחסית מלא כל העת.

תיקון תקלות בקרוואן: עם קבלת הקרוואן ניתן לנהג מספר טלפון בו ניתן להתקשר כמעט על כל תקלה כולל כמובן תיקון פנצ'ר. מספר זה חשוב מפני שהחברת ההשכרה עצמה אינה עוסקת בתיקונים. יש לזכור כי השירות הוא בסדר אם כי לא תמיד מיידי ולעיתים אף יותר מכך. במספר מקומות ישוב יש לחברה נותנת השירות מוסכים, בהם ניתן להיכנס ולתקן את התקלה ללא עלות. כאשר המוסך מחייב את חברת השירות.

חנויות: בעיירות בהרי הרוקי ישנם חניות מסוגים כולל אוכל ובגדים, וכמעט תמיד ניתן להצטייד באוכל או בדברים הנדרשים, החנויות בהרים קצת יותר יקרות מאשר בערים הגדולות כקלגרי וונקובר. יש לזכור כי בימי א' וחלקם ביום שבת לא פועלים.

מזכרות: בעיירות הראשיות בהרי הרוקי ניתן למצוא לא מעט חניות מזכרות ובהם מגוון רחב של מזכרות מהרי הרוקי. הן לא זולות אך גם לא מאוד יקרות.

מסלול הטיול

נחתנו בקלגרי ביום שלישי בלילה, לנו היטב בבית מלון, וביום רביעי התחלנו בטיול. בדרך כלל מקבלים את הקראוון סביב השעה 14:00 בהזמנה מיוחדת מול החברה ניתן להקדים. כך שהיום הראשון בדרך כלל מיועד להתארגנות והגעה לתחילת מסלול אך לא ממש לטיול.

יום 1: יום ד' 04/09 - קלגרי, אלברטה, קנדה העיר הגדולה. מצטיידים באוכל וכו' שוכרים את הקרוואן ויוצאים צפון מערבה לכוון העיירה באנף (Banff) להתחלת הטיול. עם הגיענו לאזור באנף נכנסנו עוד באותו יום ל - Ponds Cascade אגם נחמד עם גשרי עץ והשתקפויות יפיפיות, ניתן לטייל סביבו, נחמד לנצל את היום עד סופו ולהספיק כבר לטייל.

יום 2: יום ה' 05/09 - התחלנו את היום באגם Minnewanka אגם מלאכותי, מגדולי אגמי הרוקיס הקנדיים. עיר באותו שם (Minnewanka) שקעה מתחת למים לאחר הגבהת הסכר באמצע המאה ה- 20 ,בדרכנו לאגם נעבור במסלול Lake Road Minnewanka, המאפשר עצירות רבות לצד הדרך ותצפיות על נופים יפים ובעלי חיים.  הגענו ל- Minnewanka Lake (בכביש השמאלי) בהגיענו לחנייה יש לעקוב על השילוט לקניון סטיוארט.
זו הליכה מתונה בתוך היער (סיכוי לפגוש אולי כבשים החיות במקום) תביא אותנו לאחר כ-15 דקות לאורך האגם לקניון סלעי צר וארוך שגשר עץ מחבר בין קירותיו ומאפשר מבט יפה לאגם מחד ולהמשך הקניון מאידך, ניתן ללכת לאורך הקניון מעליו ולא בתוכו, וישנם כמה נקודות תצפית יפות על הנחל הזורם בו. אפשר גם ללכת לאורך האגם ולחזור. נמשיך עם הרכב ונעצור ב Jack Lake Two וממנו ל Lake Johnson. מומלץ להקיף את האגם - 3 ק"מ עם כיוון השעון המראה מהצד השני של האגם יפה. בהמשך לגונה עם עופות מים. לפנות ערב יש סיכוי לראות בעלי חיים

יום 3: יום ו' 06/09 - התחלנו את היום ברכבל הצמוד לבאנף, הכרטיס מעט יקר כ-70 דולר קנדי, אך לדעתנו ממש שווה. הרכבל (4 בקרון) Banff Gondola - מטפס לראש אחד הפסגות הגבוהות באזור. בצמוד לתחנה העליונה ישנו מרכז מבקרים, ובו מספר מיצגים וכן סרט קצר על אתרי התיירות שבאזור. בפסגה עצמה יש נוף מהמם ומספר מסלולי הליכה קצרים. בפסגה ישנו מסלול על גשרי עץ, עד לחלק עליון יותר של ההר שם גר שומר היערות. זהו מסלול קליל ונחמד וכמובן הנוף שנשקף מהפסגה הוא מרשים ביותר. צאו מהבנין וצפו בנופים עוצרי הנשימה בכל כיוון. מומלץ מאוד לעלות למעלה למרפסת הקומה השלישית לאזור המסעדה, שם אפשר לשבת בנוחות על כוס קפה או תה ועדיין לראות את הנוף המהמם: ניתן לראות הרבה יערות צפופים ונהר הבאו הזורם ומתפתל בתוך הסבך ירוק ונכנס גם לבאנף. מעל למשטח המסעדה קומה נוספת שם נמצא דק של התצפית העליונה למראות היפים ביותר כמעט ב-360 מעלות.
משם המשכנו לשלושת אגמי ורמילון Vermilion Lakes - אגמים קטנים בין העיירה באנף לבין כביש מספר 1 ,על דרך הנקראת Drive Lakes Vermillion. ניתן להגיע למקום ברכב, ולשוטט בנחת בין האגמים, כאשר הר רנדל (Rundle Mount) משתקף במימי האגם. באגמים אלו לעיתים מתרכזים בשעות הערב בעלי חיים רבים (בעיקר עופות ואיילים), וישנם מסלולי הליכה קצרים.
משם נסענו לקניון Johnston, לקניון ניתן לנסוע ישירות מבאנף או דרך נופית parkway valley bow דרך יפה היוצאת מכביש A1 , ובהמשכה נגיע לקניון johnston .
המסלול בקניון פופולרי מאוד, בקניון העמוק שני מסלולי הליכה עוברים לאורך הקניון הצר של הנחל החותר בסלע בנתיב מסודר כולל גשרים ומעברים עיליים, ולאורכם שילוט עם הסברים. אורכו של הקצר מביניהם הוא 1.1 קילומטרים (כחצי שעה עד שעה, בחלקה היא נגישה גם לכסאות גלגלים), והוא מגיע אל המפל התחתון, ואילו המסלול הארוך כ-7 קילומטר, כשעה הליכה, מגיע אל המפלים העליונים. המסלול יפה מעל לנחל הזורם ובתוך היער העבות, זרם המים החזק נשמע היטב לאורך כל המסלול. כדי לראות את המפלים התחתונים ניתן להגיע ממש קרוב מתוך מנהרה הצמודה אליו או בהמשך המסלול נקודת תצפית הצופה עליו. בסיום המסלול נחזור אל הרכב בחניה ממנו התחלנו את המסלול.  כ- 200 מטר לפני Junction Mountain Castle יש פניה ימינה שם מתחיל מסלול קצר של 700 מ' למפל. silverton falls.
ניתן גם להוסיף את ,Golf Course סיכוי לצפות באיילים בין הערביים Marsh Loop שביל מהנה ושטוח המקיף אזורים רטובים ממולאים על ידי מי המעיינות החמים זורמים מתוך המדרונות התחתונות של הר Sulphur, הסביבה הייחודית שבה משגשגים מינים צמחיים אקזוטיים כגון סחלבים.
הליכה נוספת של 1.1 ק"מ על טיילת מארש (Boardwalk Marsh) תקח אתכם על אדמת ביצות ומים תרמיים מבעבעים.

יום 4: יום שבת 07/09 - חנינו עם הקרוואן village II. Campground בסמוך לעיירה באנף, כיוון שאנו שומרי מצוות לא נסענו בשבת אך טיילנו רגלית סביב העיירה באנף. במסלול הליכה בעיירה באנף כדאי להסתובב קצת בעיירה היפה, ברחובות ציוריים עם תפאורה של ההרים מסביב, (ניתן להכנס לתחנת מידע ( (Tourist information להצטייד במפות ומסלולים, לברר לגבי רפטינג על הנהר BOW). ישנו מסלולי הליכה לאורך הנהר BOW, המסלולים באורכים שונים וישנו שילוט המראה מה אורכו של המסלול. בנהר BOW ישנם 2 מפלים Falls Bow הסמוכים לעיירה באנף. המפל נמוך, אך ברוחב מרשים, זורמת בו כמות עצומה של מים. לא רחוק מהמפלים ישנו המרכז האדמיניסטרטיבי של רשות הטבע והגנים הקנדית. רשות ענקית החולשת על כל ערכי הטבע הקנדיים, המרכז מצוי בתוך מבנה דמוי ארמון המצופה אבן אפורה, וסביבו גני פרחים יפהפיים, אשר ניתן להיכנס אליהם ללא תשלום ולהסתובב בניהם, ליהנות מהם ולבצע תצפית יפה על העיירה וההרים סביב לה.

יום 5: יום ראשון 08/09 - יום זה הקדשנו לאגם Lake Louise וסביבתו, זה הוא אגם הטורקיז המפורסם אחד היפים ברוקיס הקנדיים. בעונת התיירות רצוי להגיע ממש מוקדם (06:00) מאחר והחניה בסמוך לאגם מתמלאת מהר מאוד, במידה והחניה על יד האגם התמלאה, כ- 5 דרומית למחלף הכניסה לאגמים אלו, ישנו חניון גדול ובו ניתן לחנות, לרכוש כרטיס לאוטובוס העושה הסעה לאגמים מידי רבע שעה. הסידור נוח ולא יקר. באגם לואיז ניתן לטייל סביבו במסלול נוח ולא קשה, ניתן לשוט עם קייאק עליו (תענוג לא זול כלל כ-125 דולר קנדי לשעה). בסמוך לאגם הטורקיז והקסום ישנו מלון גדול ויפהפה ובו גני פרחים יפים שניתן להסתובב בהם.
מאגם לואיז מתחיל מסלול לאגם אגנס (Lake Agnes) מסלול עליה די ארוכה אשר ממנו נצפה אגם לואיז. העלייה ביער משמעותית ומצריכה מאמץ, אם כי השביל טוב להליכה. במידה והולכים באופן רציף עד אגם אגנס, העלייה נמשכת כשעה עד שעה ורבע. לקראת סוף המסלול ישנו אגם קטן ויפה אגם מירור (mirror) וביום נאה כל הנוף משתקף בו. ממנו עד לאגם אגנס עוד כ-20 דקות.
העליה אמנם לא ממש קלה אך לא כדאי לוותר על העלייה לאגם אגנס (ניתן לעלות לאגם גם עם סוסים, חוות הסוסים נמצאת בסמוך למלון). מדובר במסלול הליכה trail agnes lake. אחרי עלייה של 4.2 קילומטר מגיעים לאגם מירור הקטן. ממנו עוד 800 מ' עליה לאגם אגנס היפה, חלק זה של הדרך יפה מפני שממנה נשקפים נופים מקסימים לכל האזור כולל קרחונים שבאזור. על גדות האגם בית קפה יפה וסביבו סנאים רבים וידידותיים. שווה לעצור להירגע להשקיף על האגם עם כוס קפה, תה או שוקו חם. האגם עצמו נחמד אך צבעו אינו טורקיז.
מהאגם ניתן לחזור חזרה באותו מסלול חזרה לאגם לואיז באותה דרך שבה עלינו (כמחצית זמן העלייה). ניתן גם להמשיך לאורך אגם אגנס מימין (צפון) במסלול beehive big trail. בצומת עם route thumb devils נפנה שמאלה 300 מ' ל beehive big נחזור לצומת ונמשיך ב big trail beehive עד לצומת השבילים trail highline שם נפנה ימינה (שמאלה מחזיר אותנו דרך אגם מירור ) אחרי כ 700 מ' שביל (ללא שם?) שמאלה שאחרי כ 1000 מ' יביא אותנו ל trail glacers of plain מכאן כ 1300 מ' לצידו המערבי של ליק לואיס לאורכו נלך כ 2 ק"מ עד החניה סה"כ המסלול כ 11 ק"מ.
מאגם לואיז כדאי להמשיך לאגם מוריין (Moraine Lake) ניתן לעשות את הדרך (כ-20 דקות) באוטובוס פנימי או ברכב על פי האפשריות בשטח. הכביש מאגם לואיז המתפתל לעבר אגם מוריין האגם מוקף ב-10 פסגות בגובה של כ-3,000 מטרים ויותר. האגם ממוקם בעמק "10 הפסגות", והוא בגובה של 1885 מ'. המקום נראה פראי וחובה להיות שם. האגם עצמו בצבעים שלא יאמנו- כל סוגי התכלת וטורקיז שיש. אפשר להשכיר קאנו לשעה כ- 120 דולר קנדי! (המראות מהאגם יפים מאוד). התחושה והנופים הם פשוט חלומיים . בתחילת האגם יש גוש של סלעים שמעליו יש תצפית יפה על כל האגם. ישנו מסלול לא קשה במיוחד המוביל אל נקודת התצפית רוקפיל (Viewpoint Rockpile) בצידו השני של האגם תצפית זו מספקת מבט טוב ל- 10 הפסגות שמקיפות את האגם (מסלול של כשעתיים הליכה).

יום 6: יום שני /09 09 - מתחילים את היום ב גיחה קטנה לאגם באו ( Bow lake) היפה, שמצידו הנגדי מלון בצבע אדום עז. למי שזמנו בידו יכול לצאת משם ל- Summit Bow מסלול שאורכו כ- 6 ק"מ מסלול יפה המוליך לאחו בגובה 2300 מ' תצפית יפה לנוף מסביב ולמצוקים הגבוהים (כ-4 שעות הליכה).  משם נסענו לאגם פיוטו ( Peyto Lake) אגם ציורי, שהשביל הקצר המוביל אליו ממגרש החנייה עובר בשדה ירוק, שבאביב (יוני - יולי) עשיר בפריחה צבעונית. לאורך השביל שלטים המסבירים אודות הצמחייה, ובסופו מתגלה נוף יפיפה של האגם החבוי בין ההרים. אגם Peyto שנחשב (בצדק!) לאחד האגמים הקרחוניים היפים בעולם. במידה ומזג האויר יפה וללא עננות נמוכה וערפילים, השכם בבוקר פני האגם כמראה, המשקפת את הקרחונים וההרים סביבו, ובהמשך היום מימיו מקבלים גוון טורקיז מהמם. מנקודת התצפית ישנו מסלול הליכה היורד אל האגם ממש (לאגם הוא בירידה ובחזרה הוא בעליה).
משם נסענו לקניון צר ומרשים ויפה, שנחצב באבן הגיר על ידי נהר מיסטאיה, הזורם אל אגם Mistaya הנהר מרשים מאד בזרימתו החזקה ב- Canyon Mistaya, המרחק ממגרש החנייה כקילומטר. ישנו מסלול הליכה לאורך הקניון וניתן להתקדם הו אל עבר מספר נקודות תצפית על הקניון העמוק.
משם ניתן להמשיך למפלי סנוואפטה (Sunwapta Falls) אורך המסלול כ-2.5 המסלול אינו קשה.
משם נסענו לעיירה הנחמדה ג'אספר לסיום היום.

יום 7: יום שלישי /09 10 - יצאנו בבוקר מהעיירה ג'אספר לכוון הקרחון Angel Glacier , כבר בדרך העולה לכיוון ההר, מתגלה בהדרגה יופי ההרים והקרחון. העלייה להר מעט מפותלת וישנם 2 סיבובים חדים, אני מציין זאת מפני שנהגי הקרוונים ידעו כי לפחות אחד הסיבובים יש צורך לתמרן מעט הלוך וחזור כדי להמשיך בדרך אם כי לא מסובך. לעיתים יש בעיה למצוא חניה בחניון המוביל לקרחון (בעיקר לקרוואנים) אם כי מעט סבלנות יתפנה מקום חניה מתאים. המסלול הרגלי לקרחון אורך כשעה עד שעה וחצי (הלוך וחזור). זהו מסלול יחסית קל לכל המשפחה השביל נוח להליכה. לאורכו, במיוחד בסופו, מתגלים מראות מאוד יפים של הקרחון ואגם קרחוני קטן שלמרגלותיו. בעבר היה צורך להצטייד באישור (פרמיט ( ממרכז המבקרים בג'ספר יום או יומיים לפני ההגעה, אולם כיום בוטל צורך זה וכל אחד יכול לעלות עם רכבו (לא לאטובוסים) בכל זמן. מסלולי הליכה יוצאים מהחניון לכוון הקרחון וגם מסלול מעגלי שממנו ניתן גם לצפות על הקרחון. ממרפסת התצפית ניתן לרדת ממש אל הקרחון (למרות שכתוב לא להתקדם, אך הרבה מהמבקרים מגיעים עד הקרחון) זו הליכה של 10 - 20 דקות, ניתן לגעת באגם הקרחוני עליו צפים גושי קרח וניתן לצפות בקרחון התכלת ובמערות הנפערות בו. וכן ניתן לראות עוד קרחון גדול על ההר מעליו.
משם נסענו לרכבל SkyTram Jasper העולה להר whislers לגובהה 2277 מטר נוף נהדר מהרכס על כל האזור ועמקיו. הרכבל יחסית זול ביחס לרכבל בבאנף, הוא מעלה בקרונית סגורה לגובה רב, משם ניתן לצפות במראות יפהפיים ממש מסביב, ניתן לראות את העיר ג'אספר את הנהר העובר על ידה את כל האגמים מסביב, את ההרים הגבוהים מסביב, את יערות העד מכל עבר ואת הקרחונים מרחוק ועוד ועוד, בהחלט שווה. מתחנת הרכבל העליון יוצא מסלול הליכה לכוון פיסגת הר whislers , המסלול הוא עלייה אל חלקו העליון של ההר החשוף, העלייה מצריכה מאמץ, אך הנופים הנשקפים סביב שווים הכל. ניתן ללכת רק חלק מהמסלול ולחזור לרכבל על פי לוח הזמנים וסרגל המאמץ.
משם המשכנו לאגם Edith Lake אגם טורקיז יפה וממנו נשקפים הנופים מסביב. ישנו מסלול הליכה נוח ונעים של כ-45 דקות המקיף את האגם, ביום בהיר ההשתקפויות של הנוף במימי האגם מקסימות. משם המשכנו לאגם נוסף Annette Lake סביבו ישנו מסלול נוח וקליל להליכה ומקום מצויין לפיקניק, בגדה המרוחקת מהחניה לעיתים ניתן לראות איילים לעת ערב. משם ניתן להמשיך גם לאגם  Beauvert, ניתן גם לשכור שם אופניים ולטייל ב 3 האגמים.

יום 8: יום רביעי /09 11 - בבוקרו של יום, הלכנו לקניון זורם ומרשים ל-  Maligne Canyon נהר מלין חצב בו קירות אבן תלולים, בגובה של עד 50 מטר, וקרובים מאד זה לזה במסלול הליכה נוח, החולף על פני תצורות סלע מרשימות, ניתן ללכת כמה מאות מטרים או עד הגשר השישי כ- 4 ק"מ. הגשרים ממוספרים מ 6-1 כדאי להתחיל מ 1 (העליון) ולרדת. במידה וישנם שני רכבים ניתן להקפיץ רכב לסוף המסלול - Sixth Bridge. המסלול נע על שפת הקניון אשר הנהר מלין המרשים מאוד שוצף וגועש בתוכו. ניתן בכל שלב לחזור חזרה לחניית הרכבים.
משם נסענו לאגם מלין (Maligne Lake) , בדרך עצרנו קלות Medicine lake אגם גדול בו ישנן כמה נקודות תצפית ועצירה. הגענו לאגם מלין (Lake Maligne), בתוך האגם שוכן האי ספיריט אשר בלבו. זהו האגם הטבעי הארוך ביותר בהרי הרוקיס הקנדיים, 22 ק"מ אורכו. מספר מסלולי טיול יוצאים ממנו, ישנו מזח וממנו יוצא שייט של כשעה (השייט יוצא כל חצי שעה) ומגיע ל island Spirit - השייט ממש יפה, הסירה עוצרת ל 10 דקות על האי על מנת להסתובב על האי הקטנטן מקום ממש יפה! הצבעים של המים שם פשוט יפים, זה שונה מהצבעים באיזור של לייק לואיז, הם פחות טורקיזיים אבל תמיד התפאורה הזאת עם ההרים הגבוהים מסביב וכל העצים מאוד מרשימה. יש לציין כי בעונה הסירה האחרונה היוצאת אל האי יוצאת בשעה 16:30. יש להגיע כחצי שעה לפני ההפלגה, על מנת להספיק לרכוש כרטיסים.
מהקיוסק שבחניה, לא רחוק ממזח סירות הסיור, מתחיל מסלול קליל loop Lake Moose עליה של כ 60 מטר, אורכו של המסלול 6 ק"מ. מסלול נעים שבחלקו הוא על גדת האגם וחלקו האחרון נכנסים ליער עד שמגיעים לאגם קטן בו לעיתים מתרכזים איילי המוס (אזהרה! ממש לא תמיד יש שם איילי מוס).
משם נסענו למעיינות החמים Miette Hot Springs אמנם המקום רחוק כשעה נסיעה צפונה מג'אספר, אך זה הוא בילוי מענג ביותר באתר 4 בריכות מים פתוחות לאויר הצח. שתיים מהן חמות (37 - 39 מעלות) ושתיים קרות יותר (20 - 24 מעלות). קל להתמכר למים החמים ולנוף המשכר שמסביב. בחוץ יכול להיות ממש קר בעוד שבשהות במים החמים מהנה ביותר. בחלק הדרך שבין הכביש הראשי (16) לבין הכביש המוביל למעיינות החמים (2754) בתחילת בדרך נעבור דרך עיירת הכורים Pocahontes. מהמעיינות החמים יוצא שביל עליה להר Sulphur עד למעבר הרים, השביל יפה אך הוא מצריך זמן עליה ממושך (מספר שעות). הנוף למעלה יפהפה.

יום 9: יום חמישי /09 12 - נתן להתחיל את היום בשני אגמים הנמצאים מעט מערב מג'אספר : pyramid + patricia, אם אין זמן ניתן לוותר על אגמים יפים אלו המוקפים בהרים דמויי פירמידה. באגם פירמיד האי המחובר בגשרון ליבשה. אנו התחלנו את הבוקר במסלול הליכה Valley of the Five Lakes מסלול חמשת האגמים, המתחיל בהליכה קצרה אל תוך מעבה היער. לאחר מכן, עוברים מעל הנחל על גבי גשרון עץ קטן, בפיצול 9A ו – 9 B כדאי ללכת נגד כוון השעון. בתחילה ישנה עליה קלה ומשם ממשיכים לכיוון האגמים. בזה אחר זה , מתגלים כל חמשת האגמים, בצבעים שונים והשתקפויות יפות. המסלול אורך כשעתיים עד שלוש , בהליכה רציפה. יש לציין כי מסלול ההליכה בתחילתו עובר על יד 3 אגמים בהמשכו הוא מסלול שכמעט כולו ביער ללא נופים יוצאי דופן. עצם ההליכה נחמדה, אך מי שזמנו לא בידו יכול ללכת לשלושת האגמים הראשונים ומשם לחזור לחניה, מסלול זה מקצר בחצי לפחות את זמן השהיה שם.
משם המשכנו דרומה בנסיעה לא ארוכה לנהר האתבאסקה, משם הליכה קצרה מאוד למפלי אתבאסקה (Athabasca Falls) השוצפים הצונחים לתוך קניון צר מאוד, מערכת של גשרי עץ מספקת תצפית יפה על המפלים. כדאי לבקר שם בשעות אחר הצהרים, כשהשמש בדיוק מעל המפלים.
משם המשכנו בנסיעה של כשעה לכוון Columbia Icefield Discovery Centre זה אחד הקרחונים הגדולים באזור (כ5 ק"מ אורכו), כדאי מאוד להזמין כרטיסים מראש, ניתן לעשות זאת בג'אספר לא רחוק ממרכז המידע לתיירים, הכרטיס לא זול אבל שווה מאוד. ממרכז המבקרים שם, יוצא אוטובוס תיירים למעלה ההר הגבוה, שם יורדים מהאוטובוס ועוברים לאוטובוס ענק שכל גלגל שלו גובהו כ-1.8 מ' אוטובוס יוצא לקרחון, בנסיעה של כרבע שעה, הוא עולה על הקרחון בנסיעה איטית, הוא מגיע לחניה ושם ניתן לרדת ולהסתובב ולצלם על הקרחון. כדאי להצטייד בלבוש חם כי על הקרחון קר! לאחר כ-25 דקות חוזרים לאוטובוס הגדול חוזרים בנסיעה לחניה, ומשם ממשכים באוטובוס התיירים לכוון המרפסת השקופה, זו מרפסת זכוכית, התלויה באוויר מעל תהום של כ-300 מטרים מעל לנחל הזורם, ניתן לעלות על המרפסת (לבעלי פחד גבהים כדאי לעשות זאת בהדרגה, או להימנע), התצפית משם מאוד יפה הן על האזור על הקרחון ועל מפלי מים היורדים מהמצוק שמעבר לנחל. משם חוזרים באוטובוס למרכז המבקרים בו התחלנו את הסיור. במרכז המבקרים ישנם מספר תצוגות נחמדות וחזיון אור קולי.
ממול למרכז המבקרים יוצא מסלול מעגלי של 4.1 ק"מ אל אצבע של קרחון Athabasca המסלול מתחיל מהקצה הרחוק של מגרש החניה. יש שביל ברור על פני גשר לכיוון הקרחון . במסלול רואים את נסיגת הקרחונים עם סימנים המראים עד כמה קרחון אתאבאסקה הצטמק במשך השנים. המסלול ממשיך במעלה הגבעה עם כיוון השעון עם נופים נהדרים מסביב.
מסלול נוסף - Wilcox Pass אורכו 8-5 ק"מ (תלוי עד לאן הולכים). הוא מוביל לרמה מעל קו העצים, אל מול קרחון את'בסקה (Athabasca) ושדה הקרח קולומביה, ומתגמל את המטיילים בנוף מרהיב לכל עבר. המסלול יפה בעיקר בחודשים יוני-יולי, אז מתמלא האחו בצבעי פריחה. זהו מסלול הלוך-חזור, הכולל עלייה מתונה, אך הנוף למעלה ללא ספק מצדיק את המאמץ. תחילתו 3 ק"מ מדרום למרכז המבקרים של שדה הקרח, בצד הצפוני של הכביש . שימו לב שהמסלול עלול להיות מכוסה שלג בחודש יוני.

יום 10: יום שישי /09 13 - מערכת הרכבות בקנדה (בעיקר רכבות המשא) היא דבר מיוחד במינו, כמות הרכבות וניצול המסילות, והיכולת להעלות את הרכבות לגבהים היא כישרון הנדסי יוצא דופן. ניתן להתחיל את היום ב- Lower Spiral Tunnel Scenic Viewpoint תצפית על מסילת הרכבת הספירלית באזור, לא רחוק מהעיירה פילד ( Field). במידה ואין זמן ניתן לוותר.
משם ניסע למפל Takakkaw - מומלץ בחום, ולא רק בזכות המפל עצמו, שהוא מדהים (מהחניה יש להמשיך לאורך גדת הנהר, לחצות את הגשר וכעבור הליכה קצרה מגיעים קרוב מאוד למפל), אלא גם בזכות הדרך המובילה אליו מהכביש הראשי למעלה 7.3 ק"מ. הנוף שרואים שם הוא פשוט יפהפה. ליד החניה של המפל, על גדת הנהר עם נוף יפהפה, מוצבים שולחנות פיקניק, במידה ומזג האויר יפה ניתן לעצור שם לארוחה.
משם נמשיך דרך לא ארוכה לאגם אמרלד (Lake Emerald) - גולת הכותרת של פארק יוהו, המוקף פסגות מושלגות ויערות, המשתקפים במי הטורקיז היפהפיים שלו. סביב האגם מסלול הליכה נעים וקל, שאורכו 2.5 ק"מ (מחציתו נגישה לעגלות נכים וילדי ,(בתחילת המסלול ניתן לשכור סירת קייק ואפשר לצאת לשיט קיאקים באגם (תענוג לא זול, אך באחד האגמים כדאי להשקיע בו).
משם נסענו חזרה לכביש מס' 1 ומעט לפני החיבור עם כביש מס' 1 הגענו ל- Natural Bridge גשר טבעי שנוצר מזרימת מי הנהר. סמוך לכביש הנהר מתחתר מתחת לסלע ויוצר גשר טבעי.
משם נסענו למרכז המידע הקרוב הנמצא ממש בכניסה לעיירה פילד (fild) שם נמצא מרכז המידע של פארק יוהו. שם ניתן להשיג מפות ומסלולים, שם ניתן להזמין כרטיסים לרפטינג באזור (נהר Kicking- ,Horse ועוד). העיירה fild עיירה קטנטנה בנוף קסום.

יום 11: יום שבת /09 14 - ביום זה חנינו ב- Campground Municipal Golden
זהו חניון פרטי נחמד, בעיירה גולדן, סמוך ליער גדול מתאים לחניית קרוואנים, ביום שבת טיילנו לאורך נהר Kicking Horse ומשם טיילנו באזור המערבי של העיירה אזור הקניות והמסעדות של העיר, בתוך העיר עצמה ישנו פארק נחמד ויפה, ומהחניון שבו היינו ישנו מסלול הליכה במעלה ההר לתוך היער (אומרים שניתן מידי פעם לפגוש שם דובים. אנחנו לא....).

יום 12: יום ראשון /09 15 - לחובבי הרפטינג, ניתן לעשות רפטינג על נהר Kicking Horse זו הרפתקה אתגרית ומומלצת במיוחד בנהר Kicking Horse - תהיו מוכנים להירטב! מסעות שיט רגועים יותר, שמתאימים גם למשפחות עם ילדים קטנים, יוצאים כל יום במורד נהר ה -Kootenay היפיפה. בשני המקרים , יש סיורים של חצי יום או של יום שלם, והזמנות יש לבצע במרכז המבקרים בעיירה באנף או פילד, ביום לפני השיט. https://wildwater.com
אנו המשיכנו לכוון המעיינות החמים Radium Hot Springs מעיינות חמים בהחלט מומלצים, אחד משלושת מעיינות הרוקיז $5.6 קנדי כניסה לערך. המתחם יפה נקי ומסודר עם בריכה גדולה חיצונית בטמפ' של 39 מעלות לערך, מלתחות, לוקרים, מקלחות ועוד, כך שגם ביום קר וגשום ניתן להיכנס לבריכה וליהנות. בעיירה רדיום נמצא מרכז המידע של פארק קוטנאי, למטיילים בפארק זה ניתן לקחת מפות ומסלולים.
משם המשכנו לכוון Creek Numa נהר נומה הזורם על פני סלעים צבעוניים, עשירים במתכות, ויוצר מפלים קטנים וציוריים. ניתן לצפות בו לצד כביש 93. משם המשכנו לכוון Marble Canyon Trailhead ,(Canyon Marble) קניון השיש קניון צר בעומק 40 מטר. נהר הטוקום חצב וליטש את הסלעים, הנראים כמו אבן שיש, ויצר מפלים ותצורות סלע יפהפיות. מסלול הליכה נוח, פחות מקילומטר לכל כיוון, על גשרים טבעיים וגשרי עץ, עובר בין המפלים והסלעים ומספק נקודות תצפית תאווה לעיניים.
בחודשים יוני יולי אוגוסט ניתן לעלות Sunshine Village מרכז אלפיני קטן 8 ק"מ מכביש 1 .המרכז מוקף בכרי דשא ופרחי בר הפורחים בכל צבעי הקשת בחודשים יוני ויולי, ופרפרים מרחפים בכל האזור בתקופת הקיץ. יש תחנת גונדולות שילוב של גונדולה סגורה ולאחר מכן רכבל כיסאות פתוח (אנחנו היינו במחצית חודש ספטמבר והמעליות לא פעלו, כדאי לבדוק מראש האם הרכבלים פועלים). המסלול מתחיל מראש ההר אליו לוקח להגיע קצת יותר מ 20 דקות בגונדולה. לאחר מכן עוברים לרכבל הפתוח עד POINT VIEW STANDISH מפסגת הרכבל נשקף נוף מהמם של האזור. הליכה קצרה של כ300-200 מטר עד למרפסת תצפית על שלושה אגמים אלפינים – GRIZZLY , LARIX, ISLE ROCK ועל כל ההרים מסביב . מנקודת תצפית זו יוצאים מסלולים שונים. מסלול המקיף את שלושת האגמים. מסלול של כ-7 ק"מ אשר במהלכו ישנן 2 תצפיות VIEWPOINT SIMPSON ליד אגם גריזלי ו VIEWPOINT ISLE ROCK שצופה לאגם בשם . Grassi Lakes

יום 13: יום שני /09 16 - נסיעה חלקה מהרי הרוקיז לכוון העיר קלגרי, והחזרת הקראוון ששירת אותנו היטב בכל הטיול.
לפני החזרת ה- RV הקרוואן לא לשכוח כמה דברים:
א. לרוקן את המים השחורים והאפורים לפני החזרת הקראוון
ב. למלא מי שתיה למיכל הקראוון
ג. למלא דלק למצב בו קיבלתם את הקראוון
ד. למלא גז למצב בו קיבלתם את הרכב

הסתיים לו הטיול המקסים בהרי הרוקיז הקנדיים !