הרכב: זוג
מספר ימי הטיול: ארבעה חודשים
ממאי 2006
התחלה וסיום במלבורן
המלצות אלה הן בעקבות טיול של ארבעה חודשים באוסטרליה, מהם שבועיים בטסמניה ברכב רגיל ושלשה וחצי חודשים באוסטרליה במוטורהום.
אנחנו איה ויוסי גרוסקופף זוג בני 60, נוסעים הרבה ברחבי העולם להנאתנו והפעם החלטנו על אוסטרליה.
הגדרות הטיול
בכדי לתכנן טוב טיול כדאי להגדיר מספר דברים: מה אוהבים לראות, מסגרת הזמן העומד לרשותנו, מה התאריכים המועדפים, הגבלות תקציביות. אנחנו מעדיפים טבע, נופים, בעלי חיים על ערים ובעיקר אנחנו אוהבים ללכת בטבע. כמו כן אנחנו אוהבים מאד להיפגש ולדבר עם אנשים שונים. פן זה של הטיול שבדרך כלל מוזנח בטיולים חשוב לנו מאד. היות ואנחנו בפנסיה מוקדמת, אין לנו מגבלות זמן ומצדנו יכולנו לטייל גם חצי שנה. לאחר קריאת הרבה חומר באתרי אינטרנט ביניהם האתר של מוטורהום ישראל ושל למטייל, הבנו מניסיונם של אחרים, מטיילים בגילנו ומטיילים בגילים אחרים, מספר דברים חשובים שאותם נפרט.
מתי
קראנו גם רבות על החום המעיק של הקיץ ועל הזבובים הטורדנים וזה הביא אותנו להחלטה חשובה, שהייתה הצלחה גדולה - החלטנו לנסוע בסתיו ובחורף. לקחנו בחשבון סיכון שיהיה קר או גשום אבל העדפנו זאת על החום והזבובים. בדיעבד נתקלנו בשני ימי גשם בארבע חודשים והקור לא הציק לנו.
מסלול כללי
אוסטרליה ארץ ענקית, המרחקים עצומים וישנם מרווחים גדולים בין נקודות ישוב. לכן למרות שבתחילה רצינו להקיף את כל אוסטרליה עם חיתוך באמצע, החלטנו ל"קצר" ולעשות רק את מסלול ה-D: כלומר החוף המזרחי והמרכז בשלשה וחצי חודשים. כמו כן לאור המלצות חמות החלטנו להוסיף את טסמניה שרוב המטילים מחמיצים אותה, לה הקדשנו שבועיים.
כיוון
בניסיון להמשיך כמה שאפשר עם הסתיו התחלנו בטסמניה 22/4/2006 ב-15 יום הקפנו את טסמניה עם רכב רגיל. טסמניה אכן הינה מקום נפלא טבע ואנשים מדהימים. משם טסנו למלבורן שם לקחנו את המוטורהום. בכדי לא להגיע בחורף לאחת האטרקציות העיקריות, נסענו בתחילה מערבה לדרך הים הגדולה, לאחריה חזרנו מזרחה ומשם עלינו צפונה ככל שניתן לאורך החוף המזרחי. לאחר מכן נסענו מערבה וצפונה לדארווין וממנה ירדנו דרך המרכז עד מלבורן. זהו המסלול באופן כללי. סטינו רבות לכל אורך הדרך לאור המלצות שקיבלנו מאנשים ומלשכות המידע. בסך הכול נסענו כ-2000 קילומטר בטסמניה ברכב רגיל וכ-18,000 קילומטר עם המוטורהום.
איך - לקנות או לשכור?
בעבר טילנו שבועיים במוטורהום בארצות הברית והחלטנו לטייל כך גם באוסטרליה. היינו בדילמה קשה האם לקנות או לשכור? בסוף החלטנו לשכור. המחשבות שהניעו אותנו היו: בקניה יש היצע רב ויש צורך להשקיע זמן רב והרבה עצבים במציאת הציוד המתאים. במכירה צריך הרבה סבלנות וזמן למצוא קונה ואין שום ודאות מתי והאם נצליח. ובנוסף לכן הנושא ישב לי בראש כל זמן הטיול. למרות שהוצאה על שכירות הם ודאיות והיו אפילו מספר אנשים שקנו קרוואנים הצליחו יפה במכירה ואפילו הרוויחו , אנחנו החלטנו לשכור ולנסוע בראש שקט. פניתי ישירות לחברות השכרת רכב באוסטרליה וקיבלתי מהם הצעות כמו כן פניתי לסוכנות השכרה באינטרנט וגם מהם קיבלתי הצעות. ההצעה הטובה ביותר לאותו רכב מאותה חברת השכרת רכב הייתה מסוכנות השכרה באינטרנט באוסטרליה. לאחריה קיבלתי הצעה קצת פחות טובה מ"מוטורהום ישראל". למרות שההצעה האוסטרלית הייתה נמוכה יותר העדפתי לשכור דרך מוטורהום ישראל, היות וראשית קיבלתי עליהם המלצות ממטיילים אחרים. שנית הם היו פה בארץ כך שיכולתי לדבר אליהם בעברית ולראות למי אני מוסר את הכסף (מדובר בסכום גדול למדי). לאחר מעשה אינני מצטער על החלטה זו - הטיפול והיחס שקיבלתי ממוטרהום ישראל היה מצוין והייתי מאד מרוצה. הייתי מרוצה כל כך שכאשר בני רצה לטייל טיול עם מוטורהום באירופה שלחתי אותו למוטורהום ישראל וגם הוא חזר מרוצה. לגבי טסמניה החלטנו לנסוע ברכב רגיל השיקול היה, שאנחנו נוסעים לטסמניה לתקופה קצרה יחסית ובכדי להתרגל לנהוג בצד שני של הכביש עדיף להתחיל עם רכב קטן ואוטומטי. קיבלתי הצעות שונות באינטרנט ולבסוף קיבלתי הצעה טובה דרך סוכנות אינטרנט שהפנתה אותי ל"בגאט" ואכן הכול זרם מצוין. למרות שביצעתי הזמנה דרך האינטרנט ללא תשלום כל שהוא מראש.
ביטוח נסיעות
נתקלנו בקושי גדול במציאת ביטוח נסיעות לתקופה ארוכה כזאת ורק לאחר הרבה פניות לחברות הביטוח הצלחנו למצוא ביטוח מתאים. כדאי להתחיל עם נושא זה זמן רב לפני הטיול ולשים לב למגבלות כגון גיל, שימוש בתרופות קודמות, אורך מקסימלי של תקופת הביטוח, גובה הכיסוי ודברים נוספים. אינני מומחה בנושא ולקח לי הרבה זמן לצלוח משוכה זאת.
טיסות
יש צורך להזמין ראשית את הטיסות היות ובהזמנות הרכב יש לציין מקום וזמן לקבלת הרכב ולהחזרתו. ניסיתי באינטרנט ולבסוף ההצעה הטובה ביותר הייתה מסוכנת נסיעות מקומית.
עזרה בתכנון הטיול
נרשמנו לחברת ממס"י וקיבלנו סיוע מצוין בתכנון הטיול אבל בעיקר נעזרנו במפות שקיבלנו מחברות המקבילות באוסטרליה בזכות החברות בממס"י קיבלנו מפות אלה בחינם, כמו כן יש להם חוברת המפרטת את רוב אתרי הקרוואנים באוסטרליה חוברת שימושית ביותר שכדאי לקנות אותה, למרות שבכל לשכת מידע של אזור באוסטרליה, ניתן לקבל חוברת דומה על אותו אזור. כמו כן קנינו באוסטרליה את הספר Camps Australia Wide 3 שקיבלנו עליו הרבה מאד המלצות הוא מציע את כל אתרי הקרוונים מתחת ל-20 דולר או בחינם בכל אוסטרליה בדיעבד לא השתמשנו בו אבל למי שרוצה לחסוך הוא יכול להיות יעיל.
ציוד
כמו תמיד כדאי לקחת פחות. רוב הזמן לא היינו צריכים להופיע בפני אחרים כך שניתן לטייל רוב הזמן עם אותם בגדים ולכבס וליבש אותם במכונות הכביסה הנמצאות בכל חניון. קנינו מכשירי ווקי טוקי שהיו שימושים בשמירת הקשר בינינו בזמן הליכה במסלולי ההליכה ולעיתים בהנחיה בנסיעה לאחור.
טלפונים
לקחנו את הטלפון הנייד מהארץ אורנג' לפני הנסיעה "פתחנו אותו" בחברה כך שיכולנו לקנות באוסטרליה כרטיס סים מקומי. דבר שאפשר לנו לקבל שיחות ו-SMS ללא תשלום ולהוציא שיחות במחיר יקר יחסית אבל הרבה יותר זול מאשר אם מדברים עם הכרטיס שלנו מהארץ. את רוב השיחות שלנו לארץ ניהלנו בטלפונים ציבוריים דרך תוכנית של חברת טלסטרה שנקראת Say good day ניתן לקנות אותה בכל בית דואר והיא אפשרה לדבר במחיר של כ-2.5$ אוסטרלי לשעה לישראל או למקומות אחרים בעולם. מחיר מגוחך למדי שאפשר לנו לדבר המון עם הארץ ולשמור קשר עם משפחתונו וחברינו באופן שוטף. כדאי לשים לב שיש שתי דרכים להשתמש בכרטיס הראשונה לחייג למספר המתחיל ב-1800. ללא הכנסת שום מטבע לטלפון בצורה זו עלויות השיחה יקרות יותר. הדרך השנייה היא להכניס חצי דולר ואז לחייג דרך מספר המתחיל ב-1300 דרך זו זולה יותר בצורה משמעותית רק שבה צריך לשלם חצי דולר בזמן החיוג. לקח לנו זמן רב עד שגילינו שאם בסוף שיחה אנחנו ממתינים עד שהצד השני מנתק או לחילופין אנחנו מחייגים #* בסוף השיחה אנחנו יכולים לחייג חיוג נוסף ללא הוספת חצי דולר לטלפון.
אינטרנט
יש אינטרנט בכל מקום לעיתים בלשכות המידע בדרך כלל המחיר היה יקר למדי עד שמונה דולר לשעה. בספריות המקומיות ובכל עיירה קטנה יש ספריה, ניתן להתקשר לאינטרנט במחיר זול למדי ובחלק מהמקומות גם בחינם.
אנחנו העדפנו לנסוע במוטורהום מאד נהנו מדרך זו של טיול. אנחנו ממליצים עליה בכל פה. והיא הייתה אחת הסיבות העיקריות שבזכותה חזרנו מרוצים מאד מאוסטרליה . אבל לאור שאלות של חברים אנסה לפרט את הבעד והנגד:
נוחות
בעד: היה מאד נוח לא לארוז ולפרק מזוודות כל יום, היה מעולה לדעת כל לילה איך יראה החדר וללא כל דילמות לגביו, היה נוח מאד להשתמש בשירותים מתי שצריך ללא צורך לחפש בתחנות דלק. היה נוח לבשל ולאכול בכל מקום שנראה לנו, היה נהדר להיפגש עם אנשים אחרים שכנים לקרוון פרק לשמוע חוויות ועצות לגבי המשך הדרך. חניוני הקרוואנים היו ברובם יפים ונוחים נקיים מאד. בדרך כלל העדפנו להשתמש בשירותים והמקלחות שלהם ולא בישלנו, היות והם מרווחים יותר וזמינים וכך גם מקובל באוסטרליה למרות שהציוד שהיה לנו יכול היה לשמש באותה מידה.
נגד: מכונית גדולה "משאית" קשה לנהוג למי שלא רגיל, נוהגים בצד שני של הכביש והגיר הידני היה קשה מאד למי שמורגל בגיר אוטומטי במיוחד שהוא ביד שמאל.
עלויות
עלות שכירת מוטורהום הינה גבוהה מעלות שכירת מכונית רגילה לזה יש להוסיף כל יום כניסה לקרוואן פרק שאנחנו הוצאנו על כך בממוצע כ-22$ אוסטרלי. (ניתן לחסוך בנושא באם משתמשים בספר Camps Australia Wide 3). כמו כן עלויות הדלק גבוהות משמעיות מעלויות הדלק של רכב רגיל. מול זה היה חיסכון ניכר מאד בהוצאות האוכל אנחנו קנינו רוב הזמן את המצרכים בסופרמרקטים ובישלנו בעצמנו וזה הביא לחיסכון גדול. בסך הכול נראה לנו שיותר זול והרבה יותר מהנה לטייל במוטורהום.
מסלול בפועל ומפות
בסך הכול היה לנו תכנון כללי של המסלול ובכל יום פחות או יותר תכננו את יום המחרת. נעזרנו הרבה במספר גורמים:
הממס"י המקומי אליו פנינו בערים הגדולות המפות שקיבלנו שם לכל המסלול היו מצוינות. קיבלנו גם אטלס מפות מחברת השכרת הקרוואן אבל היות והמפות שקיבלנו היו הרבה יותר טובות והשתמשנו בהם. לשכות המידע המקומיות היו יפות ברובן החומר והפרוספקטים היה טוב והאנשים השתדלו מאד לעזור. הידע שלהם והעזרה נעו בין טוב למצוין כל אחד לפי יכולתו האישית. כמו כן נעזרנו רבות בהמלצות של מטיילים אחרים שפגשנו בדרך ושל בעלי חניוני הקרוונים שהכירו היטב את סביבתם.
"סרווס" ופגישות עם אנשים
חלק חשוב מהטיול לפי דעתנו הוא פגישות עם אנשים. אוסטרליה כמו ניו זילנד הן שתי הארצות שבהם האנשים הם החברותיים ביותר שפגשנו בעולם, אנשים פתוחים, לבביים ונכונים לעזור תמיד, ממש תענוג להיפגש ולשוחח אתם. נפגשנו בשתי מסגרות, האחת היא פגישה עם האנשים בקרוואן פארק כולם יושבים ליד הקרוואנים בחוץ ומוכנים לדבר. אם תפנה אליהם הם ישמחו לפתוח בשיחה ואם לא תפנה, לעיתים גם הם עצמם יתגברו על מחסום הבושה ויפתחו בשיחה. בדרך כלל מאין באת ולאן אתה נוסע ומה כדאי לראות ואם את המתמצא בספורט או בדיג או בגולף, אתה בכלל בן שיחה רציני. הדרך השנייה שבה פגשנו אנשים היא במסגרת הארגון שנקרא "סרווס". ארגון המסונף לאו"ם שמטרתו להביא שלום לעולם על ידי הכרות בין בני אדם. בכדי להשתמש בארגון זה יש להירשם בארץ, להצטרף, לקבל תעודת מסע המציגה אותך וספר עם כל המארחים הכולל את פרטיהם גילם תחומי התעניינותם. מתקשרים או כותבים אימייל לפי ההגדרות שלהם והם מארחים אותך ללא תשלום, למשך שני לילות. הרעיון הוא שבערב הראשון עדין לא נוצר קשר אבל בערב השני אנשים מרגישים הרבה יותר פתוחים ונוח להם לדבר. אנחנו השתמשנו הרבה בשרותי "סרווס" בטסמניה היות והיינו עם רכב רגיל ויכולנו גם לחסוך עליות לינה. גם לאחר מכן באוסטרליה כאשר היה לנו מוטורהום העדפנו להיפגש עם אנשים במסגרת זו ככל שניתן, היות והמפגש עם האנשים הוא אחד החוויות היותר יפות של הטיול. יש מספר ארגונים נוספים של מארחים באוסטרליה וניתן להיעזר בהם. כדאי לברר דרך האינטרנט פרטים עוד בארץ.
לסיכום נהנינו מאד מהטיול באוסטרליה והטיול עם מוטורהום הוא דרך מומלצת מאד, למי שיש את הזמן זו אחת הדרכים היותר טובות לטייל.