פסיפיק

פברואר-מאי 2015
התחלה בסידני וסיום בבריסביין

מסלול הטיול

אנחנו זוג באמצע שנות ה-50. אני פרשתי אחרי 30 שנה בהייטק ואשתי עצמאית. כחלק מתוכנית הפרישה שלנו אנחנו מטיילים כ-6 חודשים בשנה. אוסטרליה היתה אחד מהיעדים המועדפים שהצבתי לעצמי עוד לפני 15 שנה. מלכתחילה היה ברור שנטייל בקראוון (קמפר). טיילנו בקמפרים באירופה, צפון אמריקה ואפריקה ואנחנו אוהבים מאד את צורת הטיול הזאת שמקנה למטייל חופש רב בתנועה, במסלול, בעצירות ובכלל נותנת תחושה של קירבה לטבע ולאוכלוסיה המקומית.

אוסטרליה היא אחד היעדים המתאימים ביותר לטיול בקראוון. התשתיות מעולות, המרחקים והצורך להגיע ליעדים מבודדים למעשה כמעט מכתיבים את סגנון הטיול הזה. תחבורה ציבורית לא רלוונטית לחלק ניכר מהמקומות וטיול ברכב רגיל מציב אתגרים בעייתיים כמו לינה ואוכל שבחלק מהמקומות המבודדים לא זמינים כל כך. אם נוסיף לכך את היצע הקראוונים הגדול, את הכמות העצומה של המטיילים בקראוונים מכל הסוגים, את רמת הבטחון האישי הגבוהה באוסטרליה, את ההווי וההכרויות בקמפינגים למעשה מבחינתנו אין כלל התלבטות.

הטיול שלנו ארך 3 חודשים מפברואר עד מאי 2015. גמענו כ-20,000 ק"מ. ולמעשה היינו כמעט בכל היבשת למעט החלק הדרום מערבי. לא טיילנו בטזמניה.

להלן מספר נושאים שכדאי להתייחס אליהם בבואכם לתכנן טיול עצמאי באוסטרליה

בחירת סוג הרכב
קיימות מספר אפשרויות לטיול עצמאי המשלב שינה בקמפינג
• רכב פרטי או רכב 4X4 עם אוהל גג או אוהל בחוץ או סידורי שינה מאולתרים בתוך הרכב - רלוונטי לרכישה בלבד. פחות נוח. מתאים לצעירים שרוצים לחסוך ומתעניינים פחות בהיבט הנוחות. ניתן לרכוש רכבים אמינים באוסטרליה במחירים מצחיקים (טויוטה קמרי בת 10 תעלה 10000- 15000 ש"ח. ג'יפ ניסאן פטרול, או פג'רו או טויוטה לנד קרוזר במצב תקין לחלוטין יעלו כ-40000-50000 ש"ח). יתרונות - זול, ללא מגבלות של חברות השכרה. חסרונות - התיקונים יעלו לכם, תצטרכו להקדיש זמן לרכישה ולמכירה ובדרך כלל תפסידו קצת בגלל לחץ הזמן במכירה. בנוסף יש לקחת בחשבון את עלות הציוד.
 אופנוע - רלוונטי רק לרכישה ושמור לאמיצים והקשוחים ביותר שביננו. יש מעט מאד מטיילים באופנועים בשל החום, המרחקים העצומים ותנאי הדרך הקשים. פגשנו כמה כאלה ביניהם חבורת ישראלים צעירים. שאפו!
 קראוון נגרר - לא רלוונטי להשכרה. ניתן לרכוש קראוון ורכב גורר. רלוונטי רק למי שמטייל שנה ויותר.
 קמפרים - קמפר (קמפר וואן) לעומת קראוון נגרר הוא כלי רכב שמשלב אינטגרלית את תא המגורים והרכב עצמו. זה הפתרון הנפוץ והמתאים ביותר לרוב המטיילים. רכישה, רלוונטית רק למי שמטייל 6 חודשים ומעלה. מתחת לזה אני ממליץ לשכור ולא לבזבז זמן על חיפוש, רכישה, רישום ומכירה.

סוגי קמפרים

קמפרים גדולים (מוטורהום) - יתרונם בגודל באיבזור ובנוחיות. חסרונם בגודלם. חניה, תמרון וכדומה. יתרון נוסף של קמפרים גדולים הוא שבתנאי מזג אויר בעייתיים או לחליפין כשבחוץ יש מתקפת חרקים בעייתית (ושניהם קורים...) אפשר להסתדר בפנים מבלי לצאת כלל החוצה כולל מקלחת, שירותים, בישול, אוכל ושינה. בחלוקה גסה יש 2 משפחות של קמפרים גדולים: קמפרים גדולים עם מיטה מעל תא הנהג. מתאימים למשפחותאו קמפרים באורך של כ-7 מטר על מרכב מקורי של היצרן נראים כמו מיניבוס גדול בדרך כלל פולקסוואגן CRAFTER או מרצדס SPRINTER (שזה ממש אותו רכב). מיועדים לזוג או לזוג עם ילד. שני הסוגים מצויידים במיטב הפינוקים כמו מטבח מאובזר, שירותים, מקלחת, גובה עמידה פנימי, מעבר בין הקבינה לחלל האחורי, מזגן בחלל המגורים וכדומה.
 קמפרים קטנים באורך של כ-4-5 מטר עם 2 עד 4 מיטות בדרך כלל מסוג טויטה HIACE. יש בהם איבזור עשיר אך ללא מקלחת ושירותים. יש עוד מגוון רחב של קמפרים קטנים לרכישה בדרך כלל מבוססי טויוטה שמתאימים לצעירים שרוצים להוציא מעט ולטייל תקופות ארוכות.
 קמפרים 4X4 - מדובר בקמפרים קטנים יחסית מוגבלים ברמת האיבזור והנוחיות אך מאפשרים גישה לאיזורים ומקומות המחייבים רכבי שטח. קיימים כמה סוגים שהשכיחים ביותר הם שניים. הראשון מבוסס על טויוטה לנד קרוזר BJ סדרה 70 עם גג מתרומם. הלינה בפנים (עד 4 אנשים) הבישול בחוץ. רכב קשוח שמאפשר הגעה לכל מקום. אין מזגן לאיזור המגורים. זמין להשכרה ולרכישה.  השני מבוסס בד"כ על טויטה היילקס שהולבש עליו קראוון קטן עם קסקט על הקבינה. הוא מרווח יותר מהפתרון הראשון, עם מזגן בחלק המגורים. הקבינה נפרדת וקטנה. מיועד ל-2 מטיילים בלבד. הבישול בחוץ.
אנחנו התלבטנו מאד בין קמפר 4X4 לבין קמפר גדול ונוח. בסופו של דבר החלטנו בעצת חברת מוטורהום לשלב בין השניים (פולקסוואגן קראפטר 7 מטר מודל TOURER של אפולו ומודל ADVENTURE שמורכב על היילקס 4X4). הבחירה הזו התבררה כהצלחה גדולה ואיפשרה לנו להגיע למקומות נידחים באאוטבק ובפרט בטאנאמאי ובקימברליס.

תמונות הקמפרים ששכרנו במשך הטיול
קמפרוואן לזוג עם שירותים ומקלחת

קמפר 4X4 מתאים לטיול באאוטבק

תקשורת
 קונים סים מקומי. אני ממליץ על חברת BOOST שרוכבת על הרשת המצויינת של טלסטרה שמכסה חלק גדול מהיבשת. נכון ל-2015 במחיר של 120 ש"ח לחודש אתה מקבל שיחות וסמס חופשי ונפח גלישה של GB2.5.
 חיבור לאינטרנט ו-WIFI - באופן די מפתיע למדינה מפותחת, אוסטרליה מאד מוגבלת במהירות ובנפחי הגישה יחסית למדינות מערביות אחרות. בחלק מהקמפינגים יש WIFI. לרוב זה בתשלום וכמעט תמיד זה מוגבל לנפחים מגוחכים של MB 400-600. הדרך הכי פשוטה להגיע לאינטרנט זה דרך הסלולר.
 אם אתם מתכוונים להגיע לאיזורים נידחים באמת, שיקלו השכרת טלפון לוויני (או מגנוס). במקרי חירום זה מציל חיים.

ניווט
 בהנחה שרכשתם סים מקומי השתמשו ב-WAZE. עובד נהדר. באיזורים ללא כיסוי סלולרי בדרך כלל אין כל כך צורך במכשירי ניווט שכן הדרכים פשוטות ומפה מספיקה. בכל אופן לא יזיק להוריד לסמארטפון את אפליקציית MAPS.ME ואת מפת אוסטרליה לניווט במצב לא מקוון.
 קנו מפות של HANES. בדרך כלל מפה ברמת המדינה (הכוונה למחוזות כגון ויקטוריה) ו-GPS יספיקו. באיזורים שאתם רוצים לחקור לעומק ניתן לרכוש מפות ברזולוציות גדולות יותר.

מדריכי חניונים

הורידו את אפליקציית הויקיקמפ (Wikicamp). זו אפליקציה שהיא סוג של רשת חברתית הנותנת מידע שלם על כל החניונים באוסטרליה בתשלום וחינמים, כולל דירוגים, חוות דעת בזמן אמיתי של מטיילים, תמונות, מספרי טלפון מחירים וכיוצא בזה. האפליקציה חינמית לחודש ראשון ואח"כ עולה כמה דולרים לרשיון תמידי. מאפשרת הורדת OFFLINE ומייתרת לחלוטין את הצורך במפות חניונים, מדריכי חניונים וכדומה. זה המדריך המושלם והמעודכן ביותר לחניוני אוסטרליה. האפליקציה נותנת בנוסף מידע על נקודות עניין, מרכזי מידע לתיירים, DUMP POINTS וכולי וכולי. יש גם גרסה לניו-זילנד ואני מבין שגם לארה"ב. בזכות האפליקציה הזו עצרנו באתרים מופלאים חלקם חינמיים עם נופים משגעים שספק רב אם היינו מגיעים אליהם.
 יש לא מעט חניונים חינמיים ומחוץ לערים ברוב המקרים אפשר להסתדר בלי להכנס לקמפינג. עלות ממוצעת לחלקה עם חשמל בקמפינג עומדת על כ-30-35 דולר אוסטרלי (כ-100 ש"ח).

אתרי תיירות ואטרקציות
אוסטרליה גדושה באטרקציות ואתרי ביקור. כולם מוסדרים, עם שילוט מיפוי והנחיות ברמה הגבוהה ביותר האפשרית. חלקם בהדרכה עצמית וחלקם בליווי והדרכה מקומית. הטיול באוסטרליה כולל בהכרח כניסה לאתרים רבים כאלה. שתי הערות בהקשר זה:
  הכניסה לחלק לא מבוטל מהאתרים הללו כרוך בתשלום מה שגורם שהנושא הזה יהפוך לסעיף הוצאה מהותי בטיול שלכם.
 חלק גדול מהאתרים מצוי בתוך שמורות טבע בבעלות אבוריג'ינית מה שמחייב התייחסות להנחיות התנהגות מיוחדות (צילום, כניסה וכדומה). במקביל זו הזדמנות ללמוד עוד משהו על העם המיוחד הזה, על אמונותיו ומנהגיו.

טיפים לקטעי השטח (טיול באאוטבק)
להלן כמה טיפים שימושיים למי שמתכוון להכנס לעומק האאוטבק ולעבור אלפי ק"מ בשטח. הכוונה למסלולים כגון חציית הטאנאמאי, הגיב ריבר, מערבה מה-Kata Tjuta, צפונה מקייפ טריבוליישן וסטיות משמעותיות אחרות מהדרכים הראשיות. רוב ה-OFFROAD האוסטרלי אינו מציג קשיי עבירות טכנית משמעותיים. מי שהתנסה בקשיי העבירות של מסלולי הנגב הקשים לא יתקל כאן בשום מעלה או שפ"צ בעייתים. האתגרים בשטח האוסטרלי קשורים לריחוק והבדידות, למרחקים העצומים שבעיניים ישראליות הם כמעט בלתי נתפסים, לכך שצריך לנסוע יחסית מהר (כדי לגמוא את המרחקים) ולעובדה שחוטפים פנצ'רים..! (בשל המהירות ואופי הדרך). יש מעברי נהרות שמחייבים זהירות ולמידה של עומקים ושעות הגאות והשפל. לכן:
 בידקו היטב את הצמיגים כולל הספייר. דירשו להחליף צמיג שלא נראה לכם. איכות מינימלית ברידג'סטון AT . בידקו את הציוד להחלפת גלגל. הצטיידו בערכת חלזונות לתיקון פנצרים, קומפרסור טוב, מד לחץ אויר, ונטילים ספייר, מפתח לונטילים, כפפות. בקשו גלגל שישי (רוב הסיכויים שלא תקבלו..). שיקלו רכישת גלגל נוסף.  לנו היו 4 פנצ'רים ב-5500 ק"מ. ראיתי ג'יפ שחטף בגיב 3 פנצ'רים ביום אחד...!
 הצטיידו בכמות מים משמעותית - 25 ליטר לאדם מינימום.
 הצטיידו בכמות דלק שתיתן לכם בטחון. בידקו נקודות תידלוק ושיקלו רכישת ג'ריקן נוסף למה שחברת ההשכרה נותנת.
 הצטיידו בגלון שמן מנוע.
 הצטיידו בערכת כלי עבודה מינימלית, אזיקונים, סרט הדבקה חזק, חבלים.
 ריכשו רצועת גרירה פשוטה עם 2 שאקלים.
 ריכשו את הביטוח שמכסה את חילוץ וגרירת הרכב מהשטח וכן מכסה נזקים מנהיגת שטח.
 קחו טלפון לווייני.

נהיגה
הנהיגה באוסטרליה משמאל, ההגה מימין. קצת תשומת לב בהתחלה ומתרגלים מהר. רוב רובם של הכבישים הבינעירוניים בעלי 2 מסלולים בלבד. רק במזרח וסביב הערים הגדולות יש אוטוסטרדות של 4 מסלולים. המהירות המותרות ברוב הכבישים הבינעירוניים היא 100-110 קמ"ש. רק ב-NT יש כבישים של 130 קמ"ש.
שימו לב - האוסטרלים אוכפים גם במקומות נידחים! שימו בקרוז קונטרול את המהירות המותרת. החריגה המותרת באוסטרליה נמוכה מאד. השמועות הן שב-5 קמ"ש חריגה קונסים... רוב האוסטרלים שומרים בקפדנות על חוקי התנועה ומצפים גם מהתיירים לשמור על החוקים.

מסלול הטיול שלנו

אחרי כמה ימים בסידני ללא קמפר אספנו את הרכב פולקסואגן קראפטר ויצאנו להרים הכחולים ממערב לסידני. משם המשכנו דרך מערות הנטיפים של JENOLAN והקנגורו ואלי חזרה לחוף ל-SHOALHEAVEN וג'ארביס ביי. משם הדרמנו לאורך החוף דרך שמורת הטבע בודריי ו-PRETTY BEACH NOOARA EDEN, מיסטרי ביץ, ג'יפסי לנד, NINTY NINE MILE BEACH , שמורת ווילסון פרומונטורי נשיונל פארק, פיליפ איילנד המופלא ומלבורן.

אחרי כמה ימים במלבורן המשכנו ל-Great Ocean Road על מגוון ניפלאותיו, שמורת הגרמפיינס, המערות ב-NARACORT, איזור היקבים של קונוארה, שמורת הביצות של קורונג, סולט קריק, היקבים של מקלארן ואלי בואכה אדלייד.

שוב אחרי כמה ימים באדלייד יצאנו לאיזור היקבים של בארוסה ואלי ומשם צפונה להרי ה-FLINDERS הדרומיים דרך העיירות קלייר, מלרוז, לאורה, וילמינגטון (עם 2 המוזיאונים המדליקים שלה - בובות ודגמי מכוניות), QUARON ומשם חזרנו מערבה לפורט אוגוסטה תחנתנו האחרונה לפני האאוטבק. 550 ק"מ בסטיוארט הייוויי ואנחנו בקובר פידי. אחרי יומיים המשכנו לסלע האולורו המפורסם, Kata Tjuta ו-Kings Canyon. משם לאליס ספרינגס והמשך להרי המקדונל המערביים המקסימים.

חזרנו לאליס החמודה שם החלפנו לקמפר 4X4. איתו יצאנו למקדונל המזרחיים ואחרי כמה ימים באליס יצאנו צפון מערבה לחציית מדבר ה-TANAMI על 1003 הק"מ של טילטולי העפר של ה-TANAMAI ROAD. הטאנאמאי ארוך וחם. הוא מחייב נסיעה יחסית מהירה אם אתם לא רוצים להמרח שם שבוע ותידלוק אחרון ביונדאמו. הרבה חום 40+, תילי טרמיטים בדידות כמעט מוחלטת ופנצ'רים... קצת לפני הסוף מכתש האימים WOLFEE CRATER ואחריו העיירה HALLS CREEK ואנחנו כבר בקימברלי. משם לשמורת הבנגל בנגל וחזרה להלס קריק בדרך מערבה בואכה ברום. כמה ימים באיזור כולל קייפ לביק בצפון.

משם עשינו דרכינו לדרבי שם התחלנו את הגיב. GIBB RIVER ROAD גולת הכותרת של הקימברלי. אחרי שחזינו בתופעות הפרשי הגיאות והשפל בדרבי (יותר מ-10 מטר הפרש...!) יצאנו לגיב. למעט חציית הנהרות הגיב לא קשה טכנית. צריך לקחת בחשבון שכמו בטאנאמאי, מהירות הנסיעה ואופי הדרך כמעט מבטיחים שיהיו פנצ'רים...

שמורת WINDJANA ,TUNNEL CREEK ,BELL CREEK ,MOUNT BARNETT ואחריה הפניה צפונה עד קולומבורו, EL QUESTRO ונגמר הגיב עם פנצ'ר אחד בלבד... המשכנו לוינדאהם משם לאגם ארגייל המלאכותי, קנונארה וקתרין. אחרי קתרין, הצפנו לשמורת הקקדו המופלאה כולל מעבר ב-CAHILL PASS האתגרי לחבל הארץ האבוריג'יני הנידח אנרהם. מג'אבירו המשכנו מערבה לכיוון דארווין עם כמה גיחות צפונה כולל West Alligator Head. בדארווין החלפנו את הרכב וחזרנו שוב לפולקסוואגן ה"המפואר". איתו הדרמנו לשמורת הליצ'פילד משם לאדלייד ריבר וחזרה לקתרין שם ביקרנו במערות קוטה קוטה ובקניון קתרין. משם דרומה למעיינות MATARANKA, מלון דיילי ריבר הידוע כפאב הראשון באאוטבק עם אוספי חזיות תחתונים כפכפים וכיוצ"ב. בצומת ה-3 Ways פנינו מזרחה דרך האאוטבק המזרחי הצהוב מהלך של מעל 2000 ק"מ על הברקלי בכיוון קווינסלנד. בילינו את ה-ANZAC DAY בעיירה מאונט אייזה. משם הצפנו עד KRUMBA שעל הים. משם דרך קרודן ל-UNDARA וצינורות הלבה. משם עלינו ל-TABLE LAND האלפינית וירדנו לקיירנס. אחרי כמה ימים בקיירנס כולל שיט ל-GREAT BARIER REEF המשכנו צפונה ליער הגשם הקדום ביותר בעולם בקייפ טריבוליישן הקסומה. משם התחלנו להדרים דרך מישן ביץ, ושדות קני הסוכר האינסופיים ל-AIRLIE BEACH, שיט לחוף WHITE HEAVEN שבויטסאנדיי. משם הדרמנו להרווי ביי ממנו עברנו לכמה ימים לפרייזר איילנד עם ג'יפ 4X4 ששכרנו שבסופם הדרמנו עד בריסביין שם הזדכינו על הקמפר.

כמה מילים על אוסטרליה ואוסטרלים
אוסטרליה מדהימה. אין מילים מתאימות למי שגדל בישראל לתאר את הגודל הבלתי נתפס של היבשת. החל מחוות שחלקן גדול משטח מדינת ישראל, עבור דרך שלטי דרך המסמנים מרחקים ליעד הבא באלפי קמ, כבישי "סרגל" של מאות קמ וכלה במראות אינסופיים של תופעות טבע כמו מיליוני תילי טרמיטים. אין שני לתחושה המשכרת של היציאה לאאוטבק בדרכים מאובקות שסביבן אלפי קמ של מרחבים פתוחים. אבל אוסטרליה מדהימה גם בטבע, בחיות הבר, בעופות, בתנינים, בחיות הכיס, במדוזות הקטלניות, בכרישים, בשוניות, בצבים, באקליפטוסים, במנגרובים, בתילי הטרמיטים במדבריות החול האדום, מחצבי הטבע, חופי הים, הנחלים, קניונים, ואדיות, תופעות גיאולוגיות, ועוד אינסוף תופעות טבע שכולן זמינות ונגישות. רק תבוא ותראה.

ולסיום כמה משפטים על האוסטרלים
האוסטרלים חביבים ומקבלי אורחים מאין כמותם. נכונים לעזור לייעץ ולסייע. מתיידדים בקלות ואפילו מזמינים הביתה (מחזה נדיר בעולם המערבי) ואם לא די בכך הם ברובם אוהבי ישראל (ממניעים דתיים בדרך כלל), גם זה מתחיל להיות נדיר... רק אל תרגיזו אותם בחריגה מהכללים שלהם. למשל עבירות או חריגות בנהיגה עלולות לזכות בתגובות קשות עד אלימות... האוזים אוהבי חיים, רגועים, חייכנים ודואגים לשמור על חיי הפנאי שלהם בקנאות. בשעה 17:00 כל החנויות כבר סגורות (למעט הרשתות הגדולות) והם הולכים לשתות בירה בבית ולצפות באיזה משחק קריקט או רגבי. הם מברכים בשלום את כל מי שעובר על פניהם מנופפים ביד ופולטים שלל ברכות מקוצרות כגון:
Au Ya Goin' – how are you going/how are you doing
Giday – Good day
Cheers – thanks
No worries – יהיה בסדר
Hi Mate – אהלן אחי/אחותי
בדרכים הארוכות של האאוטבק נהוג לנופף בשלום לעובר מולך בדרך כלל בהרמת כמה אצבעות מההגה.
האוסטרלים מטיילים באוסטרליה והרבה. דברו איתם ועם המטיילים האחרים. השיחה בקמפינג עם מטיילים אחרים הוא אחד העיסוקים המעניינים ביותר בטיול מסוג זה. כשאומרים אוסטרלים צריך להידרש גם לתושבים המקוריים של היבשת, האבוריג'ינים שמהווים כ-10% מהאוכלוסיה ובטריטוריה הצפונית מעל 50%. הסיפור של האבוריג'נים הוא סיפור עצוב של טרגדיה שהחלה במאה ה-18 עם גילוי אוסטרליה בנישול, כפיה, רצח, ורדיפה של הילידים וממשיכה גם בימינו אלה למרות הכוונות הטובות והחזרה בתשובה של הממשלה האוסטרלית בסדרה של החלטות ונסיונות שרובם ככולם נכשלו. אני ממליץ לכל מטייל באוסטרליה להשקיע זמן בכדי ללמוד בעצמו את הסיפור האבוריג'יני ולהסיק את המסקנות לבד. בקרו במרכזי התרבות האבוריג'ינית הפזורים ביבשת, דברו עם הלבנים ונסו לדבר עם האבוריג'ינים (משימה קשה...) או עם לבנים שמייצגים אותם וחיים איתם.