אירופה

אפריל 2012
התחלה וסיום בפרנקפורט

מסלול הטיול

חזרנו לפני מס' ימים מטיול בת מצווה משפחתי בקרוואן באירופה.
החוויה היתה מדהימה והשאירה לכולנו טעם של עוד. מומלץ ביותר!!
אנחנו 5 (שי ומיכל, סתיו בת 15, ניצן בת 12 ויובל בת 7).
טסנו דרך פרנקפורט בגרמניה (אספנו את הקרוואן) ומשם נסענו ל-11 יום להולנד, בלגיה ופריז. סה"כ נסענו 2300 ק"מ.

זו היתה החוויה הראשונה שלנו בחו"ל עם הילדים ובטח עם קרוואן. ציפינו לזה מאד אבל גם היו המון חששות. קראנו ואימצנו המון טיפים והמלצות מהאתר של מוטורהום והתייעצנו עם רועי מהחברה, שהיה סבלני ומקסים, והשתדל לענות לנו על כל מבול השאלות.
לכל החוששים, זה נראה הרבה יותר מורכב ומסובך ממה שזה בפועל. ההתחלה ביום הראשון קצת מלחיצה. (בכל זאת נסיעה על רכב בגודל משאית...), אבל עם קצת זהירות ותשומת לב, מתרגלים ונהנים. אנחנו התרגלנו מהר מאד לחיים בקרוואן ונהננו מכל שניה.

טיפים חשובים
• חובה לקחת GPS מהארץ. אין לנו מושג איך אפשר להסתדר בלי זה. אבל מומלץ וחשוב מאד להכניס כבר בארץ את כל הכתובות ונקודות הציון של האטרקציות והקמפינגים אליהם אתם רוצים ומתכוונים להגיע. זה יחסוך לכם זמן רב בטיול וגם לך תדע איך כותבים בהולנדית את שם המקום... בארץ באינטרנט מוצאים הכל ברגוע.
 לתכנון מסלול הטיול נעזרנו המון ב-Google Maps, כך היתה לנו הערכת ק"מ וזמני נסיעה בין האטרקציות השונות.
 לקחנו כתובות של כ-2 קמפינגים לכל לילה באזורים אליהם אנו נוסעים, אך לא התחייבנו. זה חסך לנו זמן בחיפושים. ובימים שראינו שנגיע מאוחר התקשרנו במהלך היום לוודא שיהיה פתוח (לא כולם פתוחים עד מאוחר).
 לפי המלצות קודמות לקחנו מכשירי קשר שעזר לנו מאד. גם בכיוון ונסיעה ברוורס עם הקרוואן. ובעיקר באתרים גדולים כמו אפטלינג ויורודיסני כשרצינו להתפצל מבלי לאבד אחד את השני. גם כשאחד מאיתנו נכנס לסופר, זה עזר לא פעם.
 יש להקפיד ולצלם את מצב הקרוואן כפי שמקבלים אותו. ולתעד - גם בכתב מול החברה את כל הליקויים/שריטות/כתמים. בסה"כ הם היו בסדר גמור והיו נחמדים. כשהחזרנו את הקרוואן מבריק ומדוגם, הם חיפשו בזכוכית מגדלת משהו שלא תקין. אז הקפידו לשמור ולנקות הכל. ממש הכל!! הקרוואן עדין. יש להזהיר את הילדים מראש ולגייס אותם כדי לשמור עליו.
 לא להיכנס לערים עם הקרוואן. זה מלחיץ!! ומיותר!!! גובה הקרוואן גבוה. לא ניתן לעבור איתו מתחת לכל גשר. בטח שלא בתוך העיר. זה מלחיץ ביותר לנסוע בכביש, לפנות לרחוב ולגלות שאינך יכול לעבור. לך תסתובב עכשיו. ה-GPS מכוון אותך בדרך אבל הוא לא יודע מה הגובה שלך והמגבלות שלך. והשילוט של גובה הגשרים לא תמיד מופיע קודם אלא רק 2-3 מטר לפני הגשר עצמו.

טיפים והכנות לשומרי שבת וכשרות
 אנחנו לא רצינו להסתבך עם האוכל. לקחנו ממש הכל מהארץ. שם קנינו רק לחם, חלב, מים, פירות ירקות וביצים. הכנסנו תיק צידנית בתוך המזוודה ולקחנו קפוא: שניצלים מוכנים, טבעול, נקנקיות, קבנוס, גבנ"צ וגבינה משולשת, קטשופ, מיונז, קורנפלקס, חטיפים, תבלינים, מרקים ושקדי מרק, פסטה, פתיתים, אורז, טונה, טחינה, שוקולד למריחה, חמאת בוטנים, ספריי שמן לטיגון, מזולה, רטבים, לחמית, חטיפי אנרגיה,קפה, סוכר ותה, מסטיקים, עוגות הבית ונשנושים לילדים, פירות יבשים.
 מבחינת כלים לקחנו 2 סירים, מחבת ופינג'אן. צלחות חלבי/בשרי+עמוקות. סכו"ם וכוסות חד פעמי רגיל+שתיה חמה.
 להביא גם: 2 סמרטוטי רצפה, סקוצ'ים, נוזל לכלים, קרש חיתוך, קערה לסלט,מסננת לפסטה, נרות לשבת, יין לקידוש, פותחן, גפרורים, קולפן, 2 מגבות מטבח, 2 תחתית לסיר, מגבונים, שקיות לסנדוויצ'ים, שקיות אשפה, 5-6 חמגשיות קטנות, נייר כסף וניילון נצמד. שעוונית לשולחן 1.2 מ'.
 בשבת - בישלתי ממש לפני כניסת שבת כך שהאוכל היה חם ואכלנו מיד אחרי הדלקת נרות (שבת נכנסה ב-20:45. כך שהיינו כבר ממש רעבים). ובשבת טיילנו רגלית, כך שאכלנו סנדוויצ'ים, פירות וסלטים.
 מבחינת תאורה בשבת, השארנו בקרוואן אור בשירותים שדלק כל השבת, ובחלל עצמו השארנו 4 פנסים קטנים על בטריות. שבאופן מפתיע החזיקו מעמד עד מוצ"ש.
 חיפשנו כבר בארץ קמפינג לשבת במרחק הליכה סביר (2 ק"מ) מאטרקציה כלשהי (גן חיות ומוזיאון). זה הקמפינג היחידי שהזמנו מהארץ והזמנו מקום כדי שלא ניתקע. הזמנו כרטיסים מראש דרך האינטרנט לגן החיות והמוזיאון כדי שלא תהיה לנו בעיה עם התשלום בשבת. הגענו עם תדפיס. ונהננו מאד.

ציוד חשוב
 מטריות מתקפלות, מעילי גשם, פנסים, GPS , כפפות ח"פ לטקס (לריקון השירותים), תרופות ועזרה ראשונה, מגבות וסדינים. אנחנו קנינו דרך EBay מגבות מיקרופייבר גדולות לרחצה. הן מתקפלות מאד קטן בתיק ולא תופסות מקום, בניגוד למגבות רגילות. פחות נעים אבל לא נורא. בארץ הן מאד יקרות. סרטים+DVD, לפטופ, משחקים,קלפים (טאקי, חלומות, מלחמה וכד'), טושים וחוברות לדרך(צביעה, תשבצים וכד'), מחברת יומן מסע לילדים - לסיכום חוויות כל יום (קלמר טושים+מחקים,מספריים,דבק, צבעים). ממיר מתח לחשמל מ-12V (המתח בו עובדת המערכת ברכב) ל-220V, כבל מאריך עם לפחות 5 שקעים, מצלמה+מטען+בטריות+כרטיסי זכרון נוספים+כבל לפריקת תמונות למחשב (ממליצה לפרוק כל ערב את התמונות של אותו יום למחשב לתיקיה עם תאריך. כך תזהו אח"כ בקלות היכן הייתם), פלאפון+מטענים לפלאפון+סים לחו"ל. חשוב להביא קצת כלי עבודה - מברג, פלייר עדין ודבק (3 שניות), תיק בד לקניות (בסופרמרקט אין שקיות ניילון), לא לשכוח רשיון נהיגה ישראלי+בינלאומי.
 אנחנו לא נסענו בתקופת השיא. קנינו דרך מוטורהום כרטיס ACSI שנתן הנחות משמעותיות לקמפינגים. היה שווה את הכסף (לא תקף בשיא העונה).
 השכרנו שולחן+5 כיסאות שלצערנו נשארו ללא שימוש בגלל מזג האוויר.
 את ההוצאה הגדולה עבור השכרת כלי מיטה העדפנו להשקיע בקניית שקי שינה טובים לכולנו. שיהיו שימושיים בעתיד גם לאחר הטיול (ולטיולים הבאים בעז"ה).

המסלול

יום 1: נחיתה בפרנקפורט + קבלת הקרוואן. נסיעה ארוכה להולנד לכיוון ארנהם.

יום 2: קמפינג בחניון De waay ליד ארנהם. היה מעולה! נקי ומושקע. התחלה טובה לטיול. הנחה לבעלי כרטיס ACSI.

יום 3: דולפינריום. היינו חצי יום עד 14:00. מקסים. הבנות מאד נהנו. שייט בכפר חיטהורן. שייט חובה! כפר מדהים. רצוי להגיע לפני 16:00 כדי להספיק לשייט. קמפינג בחניון  באדם. הנחה לבעלי כרטיס ACSI. היה מצויין.

יום 4: טיילת בכפר הדייגים VOLENDAM. מקום יפהפה. מתוייר מאד. מקום אידיאלי לקניית מזכרות מהולנד. טיול בכפר ZAANSE SCHANS. ביקור בטחנות רוח, ייצור כפכפי עץ, גבינות. סיימנו הכל עד 14:00 על מנת להמשיך לחניון באמסטרדם. קמפינג בחניון ליד אמסטרדם עם מטרו לעיר. שייט באמסטרדם (היה גשום וקר מאד אז לא הצלחנו לראות הרבה (אפילו שהסירה סגורה) הבנות היו שפוכות ונרדמו...). מוזיאון אנה פרנק - סוגרים את הקופה ב-20:00. המוזיאון פתוח עד 21:00. אנחנו כמעט פספסנו. הגענו ממש ברגע האחרון. הגענו בערב יום העצמאות ב-20:00 כשבארץ מתחילות החגיגות. זה היה מרגש וכבוד גדול לציין זאת בספר האורחים של המוזיאון - "ערב יום העצמאות ה 64 למדינת ישראל. עם ישראל חי!". את הכרטיסים תקנו בסירה שתבחרו ולא בקמפינג. בזבוז זמן לחפש את הסירה הספציפית ששילמנו עליה.

יום 5: גני קוגנהוף. מהמם. מהמם. מהמם. הגענו בשיא פריחת הצבעונים. יופי עוצר נשימה. מדהים. המשכנו לעיר המיניאטורית של הולנד - מדורדם. הולנד בקטן (כמו מיני ישראל), היה נחמד. ממש לא חובה, אם לחוצים בזמן אפשרי לוותר. רצינו להספיק ולבקר גם בקינדרדייק (קיבלנו המלצות חמות על המקום) ולעשות טיול אופניים אבל נאלצנו לוותר בגלל שירד גשם. קמפינג ליד האפטלינג הנחה לבעלי כרטיס ACSI.

יום 6: פארק אפטלינג - יום שלם בפארק מדהים. דווקא היום היה מזג אוויר מעולה שאיפשר להנות בפארק עד לסגירה ב-18:00. קמפינג לשבת בחניון בארנהם - היה במיקום מעולה. מרחק 2.5 ק"מ בהליכה מגן החיות והמוזיאון בארנהם. הזמנו כרטיסים מראש דרך האינטרנט כדי שלא תהיה לנו בעיה עם התשלום בשבת. בעלי הקמפינג היו מקסימים ואדיבים מאד. חיכו לנו ביום שישי במיוחד עד שהגענו. זה הקמפינג היחידי שהזמנו מראש מהארץ כדי שלא תהיה לנו בעיה עם שבת.

יום 7: מוזיאון הפתוח בארנהם, נחמד. למרות שהבנות איבדו סבלנות מהר מאד וחיכו להגיע כבר לגן החיות... גן חיות בארנהם מקסים. בעיקר החלק של האוקינוס. נשארנו ללילה נוסף בקמפינג בארנהם.

יום 8: יצאנו מוקדם בבוקר לכיוון ברוג' בבלגיה. נסיעה של כ-3 שעות. טיילנו כשלוש שעות במרכז העיר. בכיכר המרכזית ומעט שופינג. עיר יפהיפיה. קמפינג ביער בולון בפריז, ומשם המשכנו בנסיעה ארוכה לכיוון פריז. קמפינג ביער בולון - אין מה להשוות ברמה, ובניקיון בין הקמפינגים בהולנד שהיו ברמה גבוהה, מטופחים ונקיים. היה מלא והם איבדו שליטה. אנשים החנו היכן שבא להם. והיה מאד לא נקי ולא מסודר. התאכזבנו מאד בטח לאור העובדה שכאן שילמנו מחיר פי 3 משאר הקמפינגים וקיבלנו הכי מעט.

יום 9: יורודיסני - יום מדהים. קנינו כרטיסים כבר בארץ מה שחסך לנו זמן רב של עמידה בתורים אינסופיים. נשארנו עד 23:00 למופע הסיום. מדהים!!! לינה בחניון דיסני - לאחר האכזבה הקשה מהחניון אתמול ומאחר שחיכה לנו יום נוסף בדיסני, והיינו גמורים מעייפות, החלטנו להישאר ללון בחניה של דיסני. חששנו שיהיה קצת מפחיד. ממש לא! עוד כ-100 קארוונים נשארו יחד איתנו. כך שלא היינו לבד.

יום 10: ירודיסני סטודיו. לינה בקמפינג  Paris Est.

יום 11: פריז. ביקור באייפל, הליכה מרחבת הלובר דרך השאנז אליזה עד למגדל אייפל. התחלנו לצמצם טווח לכיוון פרנקפורט. כמחצית הדרך. לינה בקמפינג בצרפת ליד Verdon. קמפינג מקסים ויחס נפלא. בעל המקום הסכים להישאר ולחכות לנו כדי שנוכל להיכנס. אפילו שהיה ממש מאוחר.

יום 12: נסיעה לפרנקפורט וטיסה הביתה... קמנו בבוקר לאריזה וניקיון של הקרוואן. יש להקדיש לזה זמן. ממש לא 5 דקות. לשים לב להכל.

חזרנו לישראל עם מלא חוויות!!! תודה גדולה לרועי ממוטורהום על הסבלנות, השירות, העזרה, התשובות והאכפתיות. והכל עם חיוך ורצון טוב שיהיה לנו כייף.
התחלנו כבר לחסוך לטיול הבא....!!