טיול בקרוואן באוסטריה, שוויץ וגרמניה / משפחת טרונזה

הרכב: זוג הורים ושלושה ילדים
אוגוסט 2011
התחלה וסיום במינכן

אנחנו משפחת טרונזה:  ודים, יוליה, דניאל (17), ליזה (6) ואלכס (1.2). בחרנו את השבועיים אחרונים של הקיץ לטיול באירופה ממינכן.
המסלול נבנה לפי מכתבים של מטיילים מהאתר של מוטורהום. בגלל זה החלטנו לא לרשום את המסלול, אלא לתת טיפים.

הגעה
• היינו 2 משפחות. הקרוואן שלנו היה מוכן ב-11:00 ושל החברים ב-15:00 אז פספסנו את הזמן, יכולנו לנסוע לטייל במינכן כי ביום האחרון אין לזה זמן, מגיעים לתחנת הקרוואנים מוקדם, אבל החזרת הקרוואן לוקח זמן. לפחות תעשו קניות - חשוב, למחרת בבוקר צריכים לאכול ארוחת בוקר!
• הסופר הכי גדול נמצא בעיר של תחנת הקרוואנים במארקט שוואבן לא ראינו סופר יותר יפה וגדול ממנו! המבחר, המחירים!!! תעשו קנייה גדולה בו, אחר רק קניות להשלמות – חלב, ביצים, לחם... גם קנייה הביתה עשינו בו.
• נקודה חשובה – הגענו לעיר של תחנת הקרוואנים ב-09:00 (נחתנו ב-06:00), אחרי לילה שלא ישנו - ויצאנו ממנה רק ב-16:00 – לדעתי, אפשר לקחת טיסת בוקר, כי היינו גמורים ועד שהגענו לקמפינג ליד זלסבורג באוסטריה, היה כבר חשוך.

הקרוואן
• תנסו לקחת קרוואן שאין בו צורך להכין מיטות ללילה. כל ערב היינו צריכים לעשות מיטה משולחן ושני ספסלים ועד ספסל בצד. במצב פתוח המיטות היו תופסות את כל השטח – לא היה מקום לזוז, היה קשה לרדת ממיטה עליונה לשירותים וגם הינו צריכים למצוא מקום לכל הדברים, שהיו על הספסלים – אין הרבה מקום, הכול מנוצל. ו... כל בוקר לסדר שוב חזרה. אוף!
• לחברים שלנו היה קרוואן שבחלק האחורי שלו הייתה מיטה זוגית קבועה ומיטה זוגית אחרת שהייתה יורדת מהתקרה בלחיצת כפתור – עדיף! גם המקרר שלהם היה גדול יותר וזה חשוב, במיוחד אם אתם מטיילים לבד ואין אפשרות לשים דברים משותפים במקרר הגדול יותר. גם מקום אחסון גדול – נכנסת מזוודה גדולה. אנחנו השארנו מזוודה גדולה בתחנת הקרוואנים – אין אחריות.

קבלת/החזרת קרוואן
• תצלמו מכל הכיוונים ותבדקו הכול! אצלנו ביום השני המדרגה חשמלית הפסיקה לעבוד. מזל שבעלי ראה שהיא לא ממש תקינה ונתקעת לפעמים עוד בתחנה ורשמו את זה על הדו"ח! הייתה בעיה שזה נתקע במצב בחוץ ולא יכולנו לנסוע, הקרוואן מצפצף והמדרגה בולטת. התקשרנו לטלפונים שקיבלנו  ולא ממש קיבלנו עזרה. למזלנו, בעלי לקח לדרמן מהבית, פירקנו אותה לגמרי, גם מהחשמל. אז, קחו אתכם מברג קטן או לידרמן ודבק. יש בקרוואן הרבה חלקים קטנים מפלסטיק שיכולים להתפרק (מה לעשות - יש ילדים...).
• תכסו את המיטה עם משהו (שמיכה) שלא תתלכלך כי אנחנו קיבלנו קנס 50 יורו על מזרן מלוכלך, או שתכבסו בקמפינג לפני.
• צריך להחזיר את הקרוואן נקי, שירותים, חלונות, ריצפה. ביקשו מאתנו 80 יורו קנס, אבל אחר כך נתנו לנו חומרי ניקוי וניקינו.
• פיקדון - כאשר מקבלים קרוואן, צריכים להשאיר פיקדון של 1300 יורו, הסכום יורד מהחשבון בפועל! וחוזר אחרי כמה שבועות מתאריך החזרת הקרוואן - קחו את זה בחשבון!
• הזמנו סכו"ם, שולחן פיקניק וכסאות - הכול היה שימושי. מהבית לקחנו מגבות ומצעים. היה בסדר.

מזג האוויר
היה נעים וחמים, היו ימים אפורים וגשמים שם ופה, גם בלילה, לקחנו מטריות ומעילי גשם - שימושי.

כסף
• תחלקו את כל הכסף לפי מספר ימים, תבנו לכם תקציב יומי. אנחנו בהתחלה בזבזנו בלי לחשוב. אחר כך חילקנו והיו ימים שנשאר עודף, היו גם כאלה שלא. אל תשכחו שיש עוד דלק, אוכל, קמפינגים. טיול לא זול, אבל שווה!!!
• דלק – בערים דלק יותר זול מאשר בכביש – הבדל של עד 25 סנט (1.31-1.54 לליטר).

מים
• במרכז תיירותי שישיית מים (בקבוקים קטנים) עולה 12 יורו, בסופר ששיה של 1.5 ליטר עולה בערך 3 יורו. אבל המים שלהם כל כך טובים וטעימים שאנחנו אחרי שישייה ראשונה לא קנינו מים, רק מילאנו מבקבוקים בכל מיני מקומות.

קניות
• טיילנו עם עוד משפחה, אז דברים כמו סוכר, שמן, מלח, קנינו במשותף, ומה שנשאר השארנו בתחנה.
• המוצרים לעומתהבארץ לא יקרים בכלל, שליש מחיר!

לגבי מסלול – כמה טיפים
• תשתמשו ב-GPS, אבל קחו אתכם גם מפה טובה, לפעמים מכשיר הניווט מחליט דברים לפי ההיגיון שלו וזה לא מה שהתכוונתם.
• אם בניתם מסלול לפי גוגל, הוא נותן לכם זמן משוער לפי מהירות המותרת בכביש – אבל אצלנו זה לקח כמעט כפול – כי עוצרים, ובהרים הכבישים בהרים צרים ולא נוסעים מהר...
• עדיף לקבוע אטרקציה אחת ליום, או שתיים – אם זה באותו מקום – כי בגלל עיכובים בדרך זה לא תמיד מצליח ואז משבש את כל התכנון. רוב האטרקציות נסגרות אחה"צ -16:00-17:00, באוגוסט יש גם חלק שפתוחות עד 20:00.
• עדיף להגיע למקום לינה כאשר עוד לא חשוך, עדיף אחר כך ללכת לטייל בסביבה. יש קמפינגים שמקלחות נסגרות וגם להתארגן בחושך לא נעים.
• יכולנו לעשות שבועיים שלמים רק באוסטריה – יש הרבה מה לראות וגם בלי הרבה נסיעות. כל יום לנסוע – זה לא פשוט, אצלנו רק בעלי נהג, וטוב שיש ימים שלא צריך לנסוע בכלל.
• עדיף לא לתכנן מסלול לפי כבישים מהירים – הם משעממים!!!
• קחו לכם מכשירי קשר - לנו היה 4 ל-2 משפחות - להיט! גם בדרך, גם בפארק אירופה יכולנו כל אחד ללכת לפי הגיל ולהיות בקשר, גם בסופר, בכול מקום!

קמפינג
• לא נכנסנו לקמפינג כל לילה, ישנו בכל מיני מקומות. כאשר יש בקרוואן מים וחשמל, אין צורך. אפשר גם בטבע - זו חוויה ונופים מדהימים. קמפינג ממוצע עולה 30 יורו ללילה. לא בכל קמפינג יש מסעדה.
• Check out לוקח זמן, קחו את זה בחשבון כאשר מתכננים יום.
Hallstat - יש קמפינג מצוין בתוך העיר, אפשר גם לעצור ללילה על שפת האגם עם ברבורים, יש תא עם שירותים נקיים וטוש על הדשא.

אטרקציות
מערות המלח – ילדים עד גיל 4 לא יכולים להיכנס, בעלי עם הקטנה נשאר בחוץ. לנו בפנים לקח שעתיים.
• פארק אירופה - קמפינג ליד הפארק – 2 דקות, יש גם שאטל לפארק, קנינו כרטיס ליומיים – 260 יורו – יקר. מספיק גם יום אחד, מהבוקר עד הערב, למרות שיש הרבה הצגות, מופעים והם שווים. בקמפינג יש פעילות לילדים כך שעם מגיעים בערב – יש מה לעשות! קמפינג מדהים ביופיו! כרטיסים לפארק אפשר לקנות בקמפינג – אותו מחיר.
מערת הקרח – מספיק רק מערת הקרח, לא צריך לקנות כרטיס עם מערת ממונטים – אין אותם שם! וגם חלק השלישי על הרכבל לא צריך – רואים את הנוף גם ככה.
מפעל סבארובסקי – לא יקר, אפשר להיכנס, אבל לא משהו, החנות בסוף מעניינת, אבל אפשר להיכנס גם רק לחנות.

זהו, תיהנו לכם! אנחנו כבר רוצים לנסוע שוב.