טיול טבע בשוויץ עם פעוט / לימור

ספטמבר 2010
התחלה וסיום בגרמניה

חברי מוטורהום היקרים,
כבר נסענו פעמיים לאירופה עם קרוואן, נהנינו מאוד, נדבקנו בחיידק ועכשיו לא נותר לנו אלא לחכות לפעם הבאה.
בטיולים נעזרנו מאוד באתר שלכם ורצינו לתרום גם משלנו.

להלן הטיול שעשינו
אנחנו חובבי פסגות, אגמים, ירוק ומפלים ויצאנו לטיול שהורכב בעיקר מטיולים בהרים עד כמה שניתן עם ילד בן 3 ועם מזג אויר אלפיני. חלק מהדברים שתכננו לא יצאו לפועל. יש לציין כי שוויץ מאוד יקרה, דבר שקצת מכביד על הטיול אבל הקרבה לפסגות, הירוק המפלים והיופי מרהיבים. כדאי לקחת בחשבון שיש הרבה ימים מעוננים או גשומים ואז הטיולים בהרים או חציית מעברי הרים אינם אפשריים.

את הקרוואן שכרנו בגרמניה ומייד ירדנו לשוייץ לקמפינג Bachli באיזור של גבעות מוריקות ופרות מצלצלות. קמפינג חמוד, נעים, ונקי, נוף יפה ואנשים טובים (באיזור אפנאצל). בתוכנית לעלות בבוקר לסנטיס (Santis) או להר קורנברג (korenberg), ומשם לעשות טיול רגלי לסנטיס ואולי גם מגלשות הרים. אולם בשל מזג האויר החורפי ויתרנו והמשכנו ל-Unterwasser לראות מפל חביב, הליכה קצרה ונעימה לאורך נחל קטן. באותו המקום, מעבר לכביש, ניתן לקחת רכבל ולעשות טיול שלאורכו מתקני נגינה טבעיים לילדים.

המלצה מאייל פלג, שאנחנו לא עשינו: האילטיוס Iltios. עולים ברכבת אל הפסגה, 1350 מטר, יורדים ברגל אל הכפר - הליכה נעימה של כשעה בין החוות והיערות והאגם שבדרך. ניתן לעלות מפסגת האילטיוס אל פסגת הכזרוג (Chäserugg) לתצפית על ימת ואלן, על רכס האלפשטיין (Alpstein) שמצפון ועל עמק הריין.

המשכנו לכיוון Vorlapsee אך נכנסנו לערפל וויתרנו - עושה רושם של מקום נחמד. הדרמנו לכיוון מיינפלד דרך מעבר הרים שהיה נראה מקסים (סוסנפס או משהו כזה?). לנו קצת היה קשה לראות מבעד לערפל... המשכנו דרומה לביתה של היידי במיינפלד. מגיעים לבית עם המון חיות מסביב וטיול חביב ביער. נחמד, לא יותר מזה. בירידה מהבית של היידי גילינו חורשת אלונים נחמדה מאוד שהתברר שמותר גם להשאר לישון שם בחנייה יבשה. אנחנו המשכנו לקמפינג באגם Wallensee הרבה דשא, אגם יפייפה מקלחות רחוקות. באזור מספר אפשרויות טיול שלא עשינו בשל המשך העננות: מהכפר פלומסרברג (Flumserberg) ניתן לעלות עם רכבל לפסגת מַשְגֵנְקָאם (Maschgenkam) שגובהה 2019. טיול לבקתה האלפינית שְפיצְמילֵנְהוּטֶה (Spitzmeilenhütte). אנחנו המשנו בנסיעה לכיוון לונגרנסי (Lungernsee), שם גם ישנו בלילה בקמפינג Obese על האגם היפה שמולנו מפל מקום מקסים. המקלחות לא משהו ויקר. עשינו טיולון.

בבוקר נסענו להארה שלוכט (ליד מרינגן), קניון צר ועמוק בו הולכים על גשר תלוי על הקיר, יפה מאוד, קצר וקליל. באותו איזור ניתן לעשות את מסלול הגמדים ב-Hasliberg, עליה ברכבל לנופי גלויה ומסלול טיול של כשלוש שעות (איטיות) ובדרך אטרקציות שונות הקשורות בעולם הגמדים והיער. הקסם הגדול היה בפשטות של הדברים ובאסתטיקה המדהימה (לנו נגמר המזג האויר הטוב שהגענו לשלב זה, אבל נראה נהדר). לאחר הביקור בקניון הארה עלינו עם הקרוואן ל-Rozzenlauital, דרך צרה ופתלתלה, יפיפייה. נשארנו לישון על גדות הנהר (מקום לא מסודר). בבוקר גילינו מעלינו פסגות מושלגות, קרחון ומפל, והחנייה הפכה להיות מדהימה עוד יותר.

החלטנו לטייל באיזור. יצאנו עם אוטובוס מ-Schawrzwalalp עד ל-Gross Scheidegg משם ניתן לראות את הצד השני (Grindewald). מנקודה זו יצאנו לטיול די ארוך שרובו בירידה. עולים קצת לאגם Herelsee ובחזרה לנקודת היציאה עם האוטובוס. טיול מדהים ביופיו, מהטובים שעשינו. בסוף בית קפה עם מגרש משחקים קטן בשמש החמימה. נסענו לישון ב-Stechelderg בקמפינג קטן וצנוע, המקלחות לא משהו אבל המקום שקט יפה והנוף משגע, הפסגות ממש מעלינו ומהצד השני נפרש העמק מקושט במפלים.

לקחנו רכבל (5 דקות משם, את הקרוואן השארנו בקמפינג כי החנייה בתשלום) ל-Muren - שהיא כנראה העיירה היפה בעולם... מקום קטן ללא מכוניות, פסטורלי וממנו נשקף נוף עוצר נשימה. משם ברכבת ל-Allmendhubel  והלכנו ברגל (4 שעות איטיות במיוחד) ל-Grutschalp. טיול מאוד יפה. בחזרה עם רכבת ל-Muren, קפה על מרפסת שמש חמימה ולמטה שוב עם הרכבל כמובן. חזרנו לישון באותו הקמפינג. בבוקר נסענו 10 דקות ל-Lauterbrunnen ועלינו עם רכבת ל-Wengen ומשם ברכבל ל-Mannlichen בגובה 2227 מטר. הלכנו ברגל טיול לא ארוך על קו גובה ל-Kleine Scheidegg ועם רכבת חזרנו ל-Lauterbrunnen. הטיול מאוד יפה ונוח קרוב מאוד לפסגות נוף יפייפה, קצת תיירותי מידי בשבילנו. ניתן גם להמשיך ולעלות עד האייגר גטלטשר שנמצא תחנה נוספת אחרי הקליינה שיידג (עפ"י מטיילים אחרים: "מתקרבים לקרחון האייגר המפלים הזורמים מהפשרת השלגים זורמים ברעש בשצף והחוויה אדירה. משם כדאי לרדת ברגל לכיוון הקליינה שיידג - זהו אחד המסלולים היפים שעשינו - מומלץ!").

למחרת רצינו לעלות ל-First ולכן הלכנו לישון בקמפינג ב-Grindewald, נכנסים דרך העיר ויורדים לנחל. עמוס מאוד. בבוקר הצטיידנו במצרכי פיקניק ועלינו עם הרכבל ל-First (כדאי להשאיר את הקרוואן בקמפינג, החניות יקרות). First מקום מקסים טיול יפיפה נוח (קצת תיירותי מידי) עד אגם Bachlapsee המשגע!! (יש שם שירותים לכל המודאגות), מזג האויר נהדר. חזרנו וירדנו עם הרכבל עד תחנה ב-Bort למגרש שעשועים נחמד. יש שם עוד המון אופציות להמשך הטיול. שינה בחזרה לקמפינג Stechelderg (שכחנו שם משהו). בבוקר נסענו לגרימזל פס שם אכלנו ארוחת בוקר. נוף יפיפה, שונה ומרענן סלעי ודרמטי. למעלה יש כביש יפה וצר שמוביל לתצפית על קרחון. עולים בו ברבע שעה הראשונה ויורדים בו החל מחצי שעה לאחריה, יש הסבר ברור במקום. דרך יפה מאוד. המשכנו לכיוון Zermat. עד לכפר האחרון (Toch?) ומשם ברכבת לזרמאט. עיר תיירותית להפליא לרגלי המטרהורן שאותו ניתן לראות רק אם יוצאים מסופה של עיר. נראה כי ניתן לעשות טיולים מאוד יפים באיזור, לנו לא נותר זמן ומזג האויר למחרת לא האיר לנו פנים.

למחרת נסענו ל- Sassfee עמק מקביל פחות או יותר, נראה מקום הרבה יותר יפה מזרמאט, גם עיירונת שאסור להכנס אליה עם רכב, משאירים אותו באיזו חנייה ענקית בכניסה. אנחנו לא נכנסנו כי מזג האויר לא היה טוב אבל הנוף משם משגע. עלינו עם הקרוואן לאגם מעל העיירה שנקרא Mattmarksee בגבוה 2197. נסיעה מאוד יפה והנוף נהדר. ארוחת בוקר וירדנו בחזרה.

המשכנו ל-Grimentz ועלינו ל-Lac de Moiry, קרחון בגובה 2249 מטר. השארנו את הקרוואן והלכנו עד הקרחון. הנוף משגע, בראשתי ואלפיני (הליכה קצרה).
בחזרה הגיעו החוואים ואספו את הפרות השחורות המיוחדות שלהם לקרונות, מחזה מעניין וסיום נהדר ליום זה. נאמר לנו כי למחרת כנראה ירד שלג שמחנו מאוד ונשארנו לישון בכפר שמתחת (הציעו לנו לרדת בכדי שלא נתקע במקרה שהשלג יהיה עמוק מידי) מצאנו חנייה שכנראה מיועדת לקראוונים ביציאה מהכפר לכיוון הדרך שעולה לקרחון. התעוררנו לבוקר מקושט בלבן, התרגשנו ושמחנו ומיד עלינו בחזרה ל-Lac de Moiry, שחקנו בשלג בעונג הראוי לישראלים שפוגשים שלג, בעיקר אלו בני ה 3.5, ואכלנו ארוחת בוקר בקרוואן המחומם שבחוץ יורד שלג, תפאורה נהדרת. עזרנו אומץ ואופטימיות וירדנו לכיוון שאמוני (צרפת). נסיעה לאורך עמק נהר הרון, הנוף משתנה וגם צורת החיים של האנשים. בשאמוני ישנו בקמפינג Mer de Glasc. שאר הקמפינגים היו מוזרים ונטושים. מקבלים שם כרטיס לתחבורה ציבורית לעיר.

למחרת קמנו לבוקר מעונן ובצער רב הבנו כי התוכניות לטיולים נגוזו. רצינו לטייל באיזור המונט בלאן, ללכת לטיול בנקיק שנקרא - Gorge דה משהו... ולפארק חיות Merlet ליד הכפר Les Houches, שלפי אחרים - המיקום שלו פשוט נפלא על על פסגת הר, עם נוף למונט בלאן ולקרחונים מסביב, המבקרים מסתובבים בין כרי דשא ירוקים וצופים בצבאים, באיילים ובעיזי ההרים שנמצאים חופשיים, החלטנו להתקרב צפונה וחזרנו דרך האוטוסטרדה לאיזור אינטרלאקן, קיווינו שיתבהר ונוכל לעלות ל-Kandersberg לאגם שהיה נראה לנו מקסים וממנו לרדת במגלשות הרים לצערנו הרב מאוד מזג האויר לא היה טוב.  בדרך לשם עצרנו באגם Blausee, מקום קטן וחביב עם משחקים נחמדים לבננו היקר. ישנו בחנייה של האגם. בבוקר שוב מעונן וגם מעברי ההרים סגורים. צריך להתחיל לחזור לגרמניה אז אנחנו חוזרים דרך לונגרסיי על האוטוסטרדה וב-Zug חזרנו לנסוע מעט בדרכים צדדיות לאיזור הקמפינג הראשון Bachly, חוזרים לגבעות המוריקות, גידול ענף של פרות כבשים, עיזים ואלפקות. לא היינו באף אחת מהפסגות הנחשבות והאמת שאין לנו שום תחושת החמצה, הכל כל כך יפה מכל מקום שם.

להלן מספר אטרקציות שחשבנו אולי לעשות, לבסוף אך לא הגענו אליהם, לעיונכם
פסגת הטיטליס גובה 3000 וגם באוגוסט יש שלג עולים למעלה ב-3 רכבלים שהאחרון הוא הרכבל המסתובב היחיד באירופה מגיעים למעלה שלג צח ומדהים יש מערת קרח, הנוף מדהים וזה הרגע שהכיף רק מתחיל. אתר אקשן וכיף. מזחלות שלג אישיות, אבובים במסלול שלג, כסאות נחש שכל המשפחה יכולה להחליק איתם, מגלשיים עם כסא וכו'. כל המתקנים הם ללא תשלום נוסף, קר מאוד.
 בנוסף חשבנו לעשות טיול רגלי בירידה מהטיטליס שמתחיל מתחנת טרובזי.
 שיטלהורן Schilthorn (עולים מאינטרלקן), יש אפשרות למספר נקודות עצירה במהלך העלייה ובהתאם - העלות. Moran - מומלץ.
 יונגפראו: מאוד יקר, הפסגה הגבוהה ביותר הנגישה באירופה בגובה של 4,158 מטר. מגיעים אליה בעזרת 3 רכבות (יציאה מאינטרלקן).
 מוזיאון המסתורין באינטרלאקן Mystery park. המוזיאון מומלץ מגיל 9. המוזיאון בנוי על 7 פלאי עולם יש מופעי לייזר, סרטים תלת ממידיים והמון הפתעות ואפילו אפשר לחפש זהב מומלץ לגדולים יותר! (הערת מוטורהום - המוזיאון נסגר).
 מפלי טרומלבך (Trummelbsch), יש מעלית עד למפל ה-6, ומשם עולים ברגל עד למפל ה-10. הולכים בתוך ההר, ורואים את המפלים שוצפים וגועשים בתוך ההר, ממש מרתק. מהמפל ה-10 יורדים לאט עד למפל הראשון.
 שיינגה פלאטה (צמוד לאינטרלקן, ניתן להגיע גם מלאוטרבונן) - אליו עולים מתחנת הרכבת בווילדרסוויל והנוף שם פשוט מדהים ומאוד מגוון. יש גם גן אלפיני. הטבע שם פשוט שולט.
 אגם ברינץ Brienz (האגם הימני מעל אינטרלקן) השייט על אגם ברינץ, אפשר לעצור במפלי Giessbachfalle סדרה מרהיבה של כ-10 מפלים עם מסלול של כשעה.
 המוזיאון הפתוח בבאלנברג (בקצה המזרחי של אגם ברינץ) - רואים בו את הווי החיים השוויצרי בדורות עברו בבתים עתיקי יומין, די מומלץ למשפחות עם ילדים - רואים אפיית לחם, קליעת כובעי קש, האכלה של פרות, אווזים, תרנגולים וכו'...