טיול טירות, ארמונות ועוד ממינכן לצ'כיה / משפחת בביץ'

יולי
התחלה וסיום במינכן

לצוות מוטורהום ולמטיילים העתידיים,
זוהי השנה השנייה בה אנו מטיילים בקרוואן עם המשפחה (זוג +2 בנות בגילאי 11, 14), בשנה שעברה נסענו שתי משפחות  ב-2 קרוואנים וטיילנו באוסטריה וגרמניה, השנה החלטנו על גיבוש משפחתי. כמובן שהיו חששות, איך נסתדר 10 ימים בקרוואן רק אנחנו, כל החששות התבדו, היה לנו כייף לא נורמלי, גיבוש משפחתי אמיתי.

חיפשנו מסלול קצת אחר, והיות ולא היינו עדיין בפראג החלטנו לטוס ממינכן (שזהו היעד הזול ביותר בחודש יולי היות ושיא העונה שם מתחיל רק בסוף יולי בניגוד לשאר אירופה) לכיוון צ'כיה ולהכיר אירופה אחרת, החלטנו לעשות סיור טירות וארמונות.

ראשית, צ'כיה מדהימה, מתויירת מאוד, ומותאמת לטיול קרוואנים, בכל מקום קמפינגים שלא נופלים ברמתם מהקמפינגים במערב אירופה. כמובן שנעזרנו ב-GPS שבלעדיו אי אפשר להסתדר, התוכנה של מזרח אירופה מצוינת ונותנת מענה של 95% בצ'כיה, הבעיה היחידה בה נתקלנו היא המעבר ממזרח אירופה למערב אירופה ולהיפך, גם כשהיינו על הגבול, ה-GPS לא מזהה יעדים בצד השני, ופה נעזרנו במפות ובשילוט בדרכים.

לא הזמנו מקום מראש בקמפינגים, היות ומנסיוננו בשנה שעברה, בין התכנון המקורי לביצוע בפועל ישנו הבדל עצום, וזה היתרון של הקרוואן, יש תוכנית שהיא תוכנית אב עם כל האופציות בדרך ובמהלך הטיול, בהתאם למזג האוויר, למצב רוח, להתלהבות וכו' משנים את המסלול, בכל קמפינג שהגענו מצאנו מקום ללא שום בעיה, אפילו בפראג הצפופה בתיירים.

אני רוצה להודות לנתן נעים, מהנציגות הרשמית של התיירות הצ'כית, אשר ישב איתי על המסלול, נתן לי טיפים ורעיונות מצוינים, ואבזר אותי במפות של צ'כיה ופראג אשר עזרו לנו מאוד לאורך כל הדרך. בתכנון הטיול נעזרתי מאוד גם באתר של לשכת התיירות הצ'כית וכמובן בטיפים מאתר למטייל.

המסלול

יום מס' 1, שבת: טיסה למינכן, קבלת הקרוואן, הצטיידות בסופר 5 דקות מתחנת ההשכרה, נסיעה לעיירה PASSAU על גבול גרמניה-צ'כיה, עיירה שיושבת על שני נהרות הדנובה והאין, יצא לנו להאזין לקונצרט בקתדרלה. לינה בקמפינג על גדות הדנובה.

יום מס' 2, ראשון: חציית הגבול לצ'כיה, נסיעה לאגם LIPNO, התמקמות בקמפינג בעיירה LIPNO nad VLATVOU, השכרת אופניים,  מגלשות הרים - במקום מגוון רחב של אטרקציות לכל המשפחה (פארק מים, שייט קייקים, השכרת סירות, רכיבה על סוסים ,פיינטבול וכו').

יום מס' 3, שני: שייט באגם LIPNO, נסיעה לכיוון ארמון HLUBOKA nad VLATVOU במרחק של כ-60 ק"מ מהאגם, אחד הארמונות היפים בצ'כיה, מאוד מרשים, גם הארמון וגם הגן מבחוץ (הסיור בארמון אפשרי רק בקבוצות וההסבר הוא בצ'כית, קיבלנו חוברת באנגלית), חזרה דרומה לעיירה Chesky Krumlov, עיירה מהמאה ה-13 שהוכרה ע"י יונסק"ו, מוקפת בנהר, עיירה ציורית ומדהימה!!! לינה בקמפינג ביציאה מהעיירה לכיוון CHESKY BUDEJOVICE, הקמפינג נמצא בתוך היער על גדול הנהר, משהוא פסטורלי ומדהים.

יום מס' 4, שלישי: חצי יום דייג על גדות הנהר. בתוכנית המקורית היינו אמורים לנסוע לאזור Muravskaya Krass לעיירה MACOCHA ולסיור במערת הנטיפים PUNKEVNI אשר משלבת הליכה עם שייט תת קרקעי, אולם לא רצינו לעזוב את הקמפינג, את השלווה והנוף, בצהריים התחיל להיות מעונן והבנו שאין ברירה צריכים להמשיך ונסענו לכיוון פראג, בדרך ביקרנו בטירת KONOPISTE. גם  פה הסיור מודרך בלבד, אלא שהפעם הייתה מדריכה דוברת אנגלית, הטירה שימשה  במהלך ההיסטוריה בין היתר את הנסיכה סיסי (וזה דיבר לבנות שלנו ש"הכירו" את מי שגר בה) יש בה תצוגה מרהיבה של פוחלצים וכלי נשק מימי הביניים ודב גדול שגר בחצר הטירה, הנסיעה לטירה מהחניון אפשרית בכרכרה או ברכבת הסטורית, ליד הטירה ישנו מוזיאון תחבורה של רכבים הסטוריים. נסיעה לפראג והתמקמות בקמפינג ברח' TROJA באזור TROJA ברח' זה כ-10 קמפינגים צמודים אחד לשני וכולם מספקים שרותים זהים, מהקמפינג למרכז פראג מגיעים בחשמלית (מס' 14 או 17), התחנה נמצאת במרחק 5 דקות מהקמפינג, ובמרחק של כ-5-6 תחנות ממרכז פראג (כ-15 דקות נסיעה).

ימים 5 -7, רביעי-שישי:  פראג - על פראג אין צורך להוסיף, אחת הערים היותר יפות באירופה. החשמליות נוסעות עד חצות כך שיכולנו לבלות גם בשעות מאוחרות בעיר ולחזור לקמפינג אחרי שמיצינו את העיר עד תום.

יום מס' 8, שבת: נסיעה מפראג לכיוון KARLOVI VARI, בדרך ביקור בטירה נוספת טירת KRIVOKLAT שזוהי טירה עתיקה מהמאה ה - 11 ויש בה בית כלא הכולל מס' מכשירי עינויים מימי הביניים, תצוגה יפה של מזחלות שלג, כמובן שגם פה הסיור מודרך בצ'כית, גם הפעם קיבלנו חוברת הסבר באנגלית, במקום ישנו גם חיזיון אור קולי על החיים בכלא - מתאים לילדים שאוהבים דברים מפחידים, משם המשכנו ל-KARLOVI VARY, סיור בעיירה, ראינו את הגייזר הפורץ מהאדמה, טעמנו את מי המעיינות הידועים, ביקרנו במלון PUPP היוקרתי המארח את כל השחקנים בפסטיבל הסרטים שנערך בעיר, הסתבכנו קצת בדרך, נפלנו על ה-5% של ה-GPS שאינם  מדויקים בצ'כיה ולא מצאנו קמפינג, חנינו בחניון המרכזי בעיירה CHEB (עוד יתרון לקרוואן).

יום מס' 9, ראשון: התוכנית המקורית היתה לנסוע לעיירה ROTHENBURG OB DER TAUBER בגרמניה, אבל הרגשנו שקצת עייפנו מעיירות ציוריות ובא לנו  משהו אחר, אז נסענו למינכן, התמקמנו בקמפינג בטבעת החיצונית של העיר, במרחק נסיעה באוטובוס ורכבת תחתית (סה"כ כ-20 דקות ממרכז העיר) ושוטטנו קצת במדרחוב, ביום זה כל הגרמנים יוצאים החוצה, בתי הקפה עמוסים, בקרנו במוזיאון הצעצועים שנמצא במדרחוב, שתינו בירה, לקקנו גלידות.

יום מס' 10, שני:  עשינו שופינג במדרחוב במינכן, לבנות בגילאים שלנו זו הייתה חוויה לא פחות כייפית מאתרים ואטרקציות למינהן (דבר ראשון שהן עשו כשחזרו הביתה היה לספר לחברות על כל הקניות שעשו), בשעה 17:00 החזרנו את הקרוואן, היות וביקשנו ללון את הלילה במקום כי הטיסה שלנו היתה למחרת בבוקר, ביצענו רק בדיקה חיונית של הרכב, החברה בתחנה אפשרו לנו להתחבר לחשמל במקום והבטחנו בבוקר לרוקן מיכלים ושירותים (החברה במקום היו מאוד אדיבים ומתחשבים). ניתן לנסוע למרכז מינכן (5 תחנות ברכבת התחתית מהמקום) ולבלות אל כל הלילה בעיר ולא להרגיש שפספנו חצי יום בגלל הצורך להחזיר את הקרוואן, אנחנו העדפנו לעשות סיכום טיול וארוחת ערב חגיגית כמנהגנו בקרוואן.

יום מס' 11, שלישי: טיסה הביתה.

כמה טיפים
• לקחנו איתנו מחשב נייד, בחלק מהקמפינגים הצלחנו להתחבר לאינטרנט ולגלוש - לא היה בכמויות רציניות אבל השאיר אותנו מעודכנים ומחוברים לעולם, ואם היה צורך להתעדכן לגבי מסלול או אתר כזה או אחר, לרוקן את המצלמה מתמונות וסרטים גם זה היה אפשרי.
• רוב האתרים בצ'כיה נותנים הנחות לסטודנטים - אם יש לכם אפשרות להנפיק כרטיס סטודנט מומלץ מאוד וחוסך לא מעט.
צ'כיה בניגוד לציפיות שלנו לא זולה בכלל, הצ'כים הבינו את הפוטנציאל בתיירות והמחירים לאטרקציות ולאתרים הם ברמה של גרמניה ולפעמים אף יותר.
• גם הלינה בקמפינגים שווה לעלויות בגרמניה (חישוב המחיר נעשה בנפרד לסוג הרכב, מס' מבוגרים, מס' ילדים, חשמל, מים).
• בניגוד לחששות, לינה וטיול בערים גדולות (פראג ומינכן) עם קרוואן נוחה מאוד, ברגע שהתמקמנו בקמפינג, וכרגיל בקרוואן אין צורך לפרוק מזוודות, הבית תמיד איתך, ואתה נקשר אליו מאוד במהלך הטיול, מאוד נוח להגיע למרכז העיר ובחזרה.
• מזג האויר בצ'כיה הרבה יותר הפכפך וקריר מגרמניה ואוסטריה, כמעט כל יום זכינו לגשם, גם בימים החמים ביותר היה ענן של גשם ואחרי שעה יום יפה כרגיל, במזג אויר שכזה הקרוואן הוא אידיאלי, ומאפשר את הגמישות של להשאר בקרוואן ולשחק, לקרוא, כל אחד בעיסוקיו, או להמשיך בדרך ליעד הבא, כאשר בדרך הילדים ממשיכים לשחק, לאכול אם בא להם, לישון במיטה שלהם, החיים בזמן הנסיעה ממשיכים להתנהל בקרוואן, שלא כמו ברכב פרטי. אני הבאתי לבנות שמיכות פוך מהבית ללילות הקרים (מה שהוכיח עצמו מצויין).
• בטיול עם הילדים חשוב לדאוג להביא משחקים, כלי כתיבה וכדומה כי חלק נכבד מהפעילות בערב היא החברותא המשפחתית, אצלינו הבנות התחילו לכתוב יומן מסע עוד בשנה שעברה, והשנה כמובן שהמשיכו אותו, כל ערב היה טקס שלם סביב נושא כתיבת יומן המסע ותיאור כל החוויות שעברנו במהלך היום, כולל הדבקת גלויות ומזכרות שנרכשו בכל מקום.
• חיבור החשמל בחלק מהקמפינגים בצ'כיה לא תואם את החיבור הסטנדרטי, בכל קמפינג מוכרים/משכירים מתאם המתאים לחיבור הצ'כי.
• אחד הדברים הכיפים בטיול קרוואנים הוא הזמן - קחו את הזמן בקלות, אין צורך למהר לשום מקום, אין צורך בהשכמה מוקדמת, מקסימום תראו אתר אחד פחות - החוויה בטיול אינה מספר האתרים שביקרתם, אלא הכיף כולו - וזו המסקנה ששמעתי מביתי הגדולה, אחרי שבשנה שעברה ניסיתי לדחוס כמה שיותר אתרים, השנה הפקנו לקחים, והורדנו את הקצב, הילדים נהנים מהקונספט, מהקרוואן, מהביחד, מהאווירה, הכנת ארוחות ביחד, שטיפת כלים, מקלחות ציבוריות וכו'.

אנחנו התחלנו מסורת של טיולי קרוואנים, אחרי שמתרגלים לכייף שבעניין - כל אופציה אחרת של טיול עם רכב יורדת מהפרק.
משפחת בביץ, נס ציונה

לפירוט הטיול בתוכנת סלפי  https://selfie.motorhome.co.il/Selfie/Trip.aspx?Id=16604