אירופה

יולי 2006
התחלה וסיום במינכן

תחילת ההתחלות!!!
תודה מיוחדת לחברת מוטורהום, דרכה הישכרנו קרוואן נהדר, נוח, מרווח ומפואר, שלקח אותנו לדרך של כ-3000 ק"מ במסלול שרק משוגעים נוסעים בו. אנחנו משפחה הרפתקנית הרגילה לנסיעות ארוכות, לא שמענו להצעות של אחרים שניסו להרתיע אותנו מלצאת לדרך הארוכה אותה תיכננו בקפידה, אלא רק למשאלת ליבינו, והצלחנו בגדול.

הטיול היה מעגלי: מינכן - איטליה עד רומא - וצפונה למינכן. משך הטיול מ-6/7 עד 19/7. יצאנו לדרך 2 מבוגרים ו-2 בני נוער (בת 14.5 ובן 11.5). מטרת טיולינו היתה כאמור - איטליה.

השכרת הקרוואן היתה במינכן מכיוון ששם זול יותר להשכיר וכאמור לשם גם החזרנו את הקרוואן. דגם הקרוואן שלקחנו היה עם מיטה זוגית קבועה מאחור ובלי קומה שנייה. היו בו כלי מטבח שקיבלנו במקום וגם שכרנו כיסאות ושולחן לפיקניק. מצעים ומגבות הבאנו מהבית מכיוון שיקר מאוד להשכיר אותם. בגרמניה קיבלנו יחס נהדר והסבר מלא על תפעול הקרוואן והופתענו לטובה כשלא ניתקלנו בתקלות.

מבוא
את יומן המסע הבא שתקראו, כתבתי במשך טיול משגע שעשיתי עם בעלי ושני ילדינו (14.5, 11.5) ביולי. את עריכתו לכתיבה, לעומת זאת, עשיתי בין האזעקות ובין ירידותינו למקלט, לאחר חזרתינו ארצה. טיולינו הוזמן בסביבות חודש מרץ 2006 כ-4 חודשים לפני יציאתינו לחו"ל, הסיבה לכך היא הזמנת קרוואן עם מיזוג אוויר קידמי ואחורי (לא קיים ברוב הדגמים). במשך שהייתינו באיטליה שמענו על פרוץ המלחמה בישראל ומכיון שמשפחתינו בארץ לא רצתה להדאיג אותנו, לא מסרה לנו פרטי פרטים... עד שחברים התחילו לשלוח לנו SMS עם האמת. מאותו רגע היינו מעודכנים בכל הפרטים, עד הכואבים ביותר והתמונה התבהרה לנו. פינה בלב נישמרה כל העת לקורה במדינה וכמובן הדאגה למשפחה. ביום חמישי 20/7 חזרנו הביתה, בסביבות 4:00 וב-5:30 כבר ירדנו למקלט לקול האזעקה והנפילות, כך קיבלו את פנינו ואנחנו מן הסתם ניכנסנו לשיגרת המלחמה עם כושר בירידה למקלט. לא היספקנו לעכל את טיולינו הנפלא ולספר חוויות וחיכינו לשקט המיוחל כדי לעשות כן. לכן אני חולקת עימכם את חוויותינו באיטליה היפה, עם קרוואן.

את הרעיון לטיול בקרוואן קיבלנו לפני שלוש שנים בטיול בת מצווה שעשינו בהולנד, שם ראינו לראשונה קרוואנים נוסעים ובחניונים ופשוט נדלקנו!!! שלחנו את פרטינו לדוא"ל של חברת הקרוואנים "מוטורהום ישראל" ומידי פעם הם שלחו לנו דוא"ל עם עידכונים מהאתר שלהם. איטליה תוכננה להיות היעד הבא שלנו. בחודש פברואר 2006 שוב קיבלנו בדוא"ל מכתב מחברת הקרוואנים וראינו שיש מבצעי קיץ היוצאים ממינכן. עשינו חושבים וראינו שמינכן לא רחוקה מאיטליה. התחלנו בתכנון הטיול ונעזרנו בחומר רב הן מהאינטרנט והן מספרים וממפות שרכשנו.

אתרי אינטרנט מומלצים לתכנון טיולים
• קרוואנים - מוטורהום ישראל
• למטייל - אתר מצויין שהיווה את רוב תכנון הטיול, חומר כתוב על כל המדינות וכן המלצות של מטיילים שחוו טיולים דומים.
VIA MICHELIN - אתר מפות שנותן גם מרחקים, זמני נסיעה ממקום למקום ומחירים של דלק ואוטוסטרדות.

סיפור טיולינו יבוא בהמשך.
המלצות לטיול קרוואן
• מומלץ למי שרוצה טיול עם קרוואן בעיקר לארצות החמות בקיץ להזמין מס' חודשים מראש עם מזגן.
• ממיר לקרוואן הוא המצאה אדירה, למעשה הוא מתאים לכל רכב, בו מותקן מצת. הטענו בעזרתו תוך כדי נסיעות מכשירים שונים כגון: פלאפון, מצלמת וידאו דיגיטלית, סוללות ניטענות, מחשב נישא. את הממיר ניתן לקנות באינטרנט או בחנויות לאביזרי רכב. שווה כל שקל.
• לגבי מנהרות באיטליה – פחדנו מהגבהים שלא יהיו נמוכות מידיי בשביל הקרוואן, אך הן היו גבוהות מאוד וקרוואן עד 3.30 מ' ויותר, עובר שם בלי בעיות. צריך כמובן לשים לב לשלטים המורים על גבהי המנהרות ואם יש הגבלה אז היא כתובה מאות מטרים לפני המנהרה.
• לא צריך להזמין מקום מראש בקמפינגים, גם בעונה הבוערת, מגיעים לקמפינג ואם הוא מוצא חן בעיניכם לוקחים את המקום, ברובם ככולם יש מקום, אם לא תמשיכו מס' מטרים ותמצאו קמפינג נוסף.
• המחירים בקמפינגים באיטליה יקרים אך שמענו שבשוויץ יותר יקר. הקמפינג הכי זול עלה 40 יורו וברומא שילמנו 56 יורו ללילה לקמפינג 5 כוכבים, שכלל: בריכת שחיה, מקלחות עם דלת לכל מקלחת, שירותים, שירותי כביסה וייבוש (בתשלום נפרד), מגרשי טניס, כדורגל, שעשועים, חדר טלוויזיה ואיטרנט.
• בקרוואן עצמו - נאמר לנו שלא כדאי לקחת מזוודות אלא תיקים מתקפלים. לקחנו 2 מזוודות בגדלים שונים וצ'ימידן עם גלגלים, ונוכחנו שניתן היה לקחת אפילו 4 מזוודות, לכולן היה מספיק מקום בתא מיוחד בצד הקרוואן. התא גדול מאוד ומלבד המזוודות ניכנסו לתא גם שולחן פיקניק וארבעה כיסאות מתקפלים.
• לפני כל התחלת נסיעה, יש לבדוק היטב אם המקרר והמגירות סגורים, אחרת תוך כדי סיבובים כם יפתחו וחפצים יתחילו ליפול ולהתגלגל בקרוואן. כמו כן לוודא מאותה סיבה שכל הארונות בקרוואן, סגורים.
• לנוסעים עם קרוואן לשבועיים – מומלץ לקחת בגדים לשבוע מכיוון שממילא פעם ביומיים שלושה, מכבסים בקמפינג.
• אין צורך בטלוויזיה ובוידאו, הילדים מוצאים תעסוקה כל הזמן, ויש נופים מקסימים שאי אפשר להתעלם מהם. כמובן, מי שיכול להביא מחשב נייד ולצפות בסרטים, ניתן  לקחת איתכם רק תזכרו שכדאי לסחוב את המכשיר איתכם כל הזמן על מנת למנוע גניבתו.
• שמענו סיפורים על פריצות , לכן סחבנו עלינו את המחשב ואת המצלמות כל יום בתרמילי הגב.
• בקניה הראשונה לא לשכוח לקנות: סבון כלים, סקוטש (כי יש גם סיר ומחבת לשטוף), שמן לטיגון, ביצים, הרבה כוסות וצלחות חד פעמיות, נייר מגבת וטואלט, סבון גוף  ואבקת כביסה. את הכל יש במרכולים בחו"ל ולא כדאי לסחוב מהארץ.
• אפשר להביא מהבית אטבים וחבל כביסה, אך גם אותם יש בחו"ל.
• ביום החזרת הקרוואן כדאי לצאת מוקדם לכיוון מקום ההחזרה, כי יש לקחת בחשבון שיש שעת טיסה חזרה ויש פקקים בדרכים, גם באוטוסטרדות הגדולות. אנחנו היגענו ברגע האחרון לטיסה וזה ממש לא נעים.
• בגרמניה, במינכן, הטרמינל לישראל ממוקם מאות מטרים מיתר הטרמינלים (מסיבה בטחונית כמובן) ויש ללכת הרבה ברגל מחוץ למיזוג, אי לכך לפי מה ששמענו מאחרים, כדאי לקחת מונית מהעיר ולאמר לנהג שיוריד אתכם בטרמינל של הישראלים (הנהגים כבר יודעים היכן הוא). אנחנו נסענו ברכבת והיא עוצרת בטרמינל הרגיל, לכן נאלצנו ללכת מאות מטרים.
• יתרון נוסף בטיסה לגרמניה - לכל האוהבים לצלם גם במטוסים, ניתן לעלות למטוס עם מצלמות, בטיסה לאיטליה אסור. צריך להבין שהיום הראשון בטיול מגרמניה לאיטליה מוקדש רובו ככולו לנסיעות, עם חניות ביניים כמובן, אך מכיוון שקבלת הקרוואן נעשית בצהריים, אין סיכוי כבר באותו יום לטייל באיטליה.
• טסנו עם חברה גרמנית. זו היתה טיסת לילה מישראל למינכן, רצוי לנצל אותה למנוחה.
• המלצה: לא לוותר על מפות לכל עיר ולהצטייד בהן עוד בישראל על מנת להכין "שיעורי בית" ולדעת בדיוק לאן אתם רוצים ללכת.

היום הראשון – מינכן – גרמניה
נחתנו במינכן בסביבות 5:30 בבוקר לפי שעון גרמניה (בישראל השעה היתה 6:30), אור ליום חמישי, 6/7. עם הרכבת נסענו לתחנת הקרוואנים בחברת "DRM" בפרבר של מינכן הניקרא MARKT SCHWABEN, נסיעה כ-40 דקות. מהרכבת הלכנו עוד כ-500 מ' עד מקום קבלת הקרוואן.שם חיכה לנו יום מתיש של ציפיה לקרוואן. לא, הוא לא היה מוכן, אלא כמעט בשעה הייעודה. בסביבות 14:00 אחה"צ סוף סוף עלינו לקרוואן ויצאנו לדרך. אחרי  ק"מ אחד עצרנו בסופרמרקט הראשון, שם הצטיידנו במזון וציוד הדרוש, העמסנו במקרר ובארונות של הקרוואן, וקדימה לאיטליה. חיכתה לנו דרך של כ-400 ק"מ.יצאנו ממינכן בגשם זלעפות עם ברקים, רעמים וברד, שליוו אותנו עד הגיענו לאיטליה, כולל בחניית הלילה הראשונה.

לא נישכח כמובן את אוסטריה, אותה עברנו בדרך לאיטליה, בחרנו באוטוסטרדה הקצרה ביותר, כלומר כל אוסטריה לקחה לנו כ-100 ק"מ מהדרך. את כל הדרך עברנו על אוטוסטרדה עצומה שעשויה ברובה מגשרים וממנהרות על צלע ההרים, מראה מרהיב בפני עצמו. לפני  הכניסה לאוסטריה קנינו "VIGNETT" מדבקה לרכב, למעשה מס דרכים, אותה ניתן לקנות בכל תחנת דלק ובסופרמרקטים בדרכים וכאלו לא חסר. אם נתפסים ללא המדבקה זה עלול לעלות ביוקר (קנס של כ-220 יורו)! בחלק מהדרך נאלצנו להאיט עד כדי 40 קמ"ש בגלל הברד, אך ברוב הדרך העזנו ונסענו כ-120 קמ"ש, כשמצד שמאל שלנו כל הזמן עוקפים אותנו בטיסה רכבים (למרות הגשם והברד שליוו אותנו), אל תישכחו שנהגנו בקרוואן, וההיתנהלות שלו על הכביש שונה במקצת מרכב רגיל. על פסגות ההרים יש עדיין שלג והוא נשאר כל הקיץ.

נהר ה-INN ליווה את דרכינו עד איטליה כשבדרך מתחלף שמו ל-EISACK באוסטריה ו-ADIGE באיטליה ובכלל שפע נהרות, ערוצי נחלים, מפלי מים, חקלאות והכל ירוק לאורך כל הדרך. התרגשנו במיוחד כשהגענו למעבר ברנר, גבול אוסטריה-איטליה. הגבול עצמו כמעט אינו מורגש, אך כשרואים את השלט "BRENERO" באיטלקית מבינים שזה עתה אנו דורכים באיטליה. לחניית הערב הראשון לאחר שחצינו את הגבול לאיטליה, חנינו בתחנת דלק ענקית, בעלת מיתחם מיוחד לקרוואנים, למשאיות ולאוטובוסים. התחלנו בחימום המקלחון, ופצחנו בהכנת ארוחת הערב, כשבחוץ הגשם, הברקים והרעמים ממשיכים ללוות אותנו ומקבלים איתנו את הלילה הראשון באיטליה.

כבישי אגרה באיטליה – אין שום בעיה בתשלום, אי אפשר לטעות, כאשר ניכנסים לכביש אגרה, נאלצים לעצור מול מחסום, לוחצים על כפתור ומקבלים כרטיס עם תאריך ושעת כניסה לכביש. בסוף הכביש ישנם ביתנים מאויישים, שם מקבלים את הכרטיס עם הסכום הנידרש.

היום השני - ונציה
נסיעה של עוד כשעתיים חיכתה לנו עד שהגענו ל-MASTRE, שם החנינו את הקרוואן בחניה המיועדת לכך, ועלינו לרכבת לונציה.
המלצה: כל ההמלצות לחנות במאסטרה ולנסוע ברכבת לונציה מיותרות לדעתי, לגבי קרוואן. חניה לקרוואן עלתה לנו הרבה וחוץ ממנה קנינו כרטיס רכבת לונציה.
המלצה לנוסעים בקרוואן לונציה:  כדאי לשלם לחניה מסודרת בונציה עצמה ולא להתברבר בכבישים במאסטרה עד למציאת חנייה לקרוואן (העיר משופעת בחניות אבל לא לקרוואנים) מה גם שהחנייה יקרה + כרטיסי רכבת. הזמן שמבזבזים על איתור חניה על אחת כמה וכמה בעונה הבוערת, הוא ארוך יותר מאשר לנסוע עם רכבכם לונציה, לחנות ולהנות מהזמן שנותר בביקור באתרים נוספים, בהם תכננתם לבקר.
בונציה ירד לנו גשם, כזה שנרטבים ממנו לגמרי, אבל נהנינו למרות הגשם. אם מגיעים לונציה מוקדם בבוקר, יש זמן לשוט אחה"צ לאיים מוראנו ובוראנו, אך אנו הגענו בשעות הצהריים בגלל ההתברברות במציאת מקום חניה לקרוואן במאסטרה לכן הספקנו רק את האתרים העיקריים בונציה ולאיים לא שטנו.
המלצה:  למי שיש משקפת בבית מומלץ לקחת אותה לחו"ל במיוחד למקרים כאלה של תצפית בנופים מרהיבים.
אחה"צ חזרנו לתחנת הרכבת ומשם חזרה למאסטרה. הימשכנו בנסיעה לכיוון רימיני. חניית לילה עשינו קרוב לרימיני באחת מתחנות הדלק ושוב גשם זלעפות ירד מלווה ברעמים וברקים.

היום השלישי - רימיני
הדרך לרימיני היתה הכי קלה בטיולינו. לאורך החוף המזרחי של איטליה, לצד הים האדריאטי, אי אפשר לטעות.פשוט נוסעים ישר. את רימיני החלטנו להכניס למסלול טיולינו בשביל הילדים. יש בעיר מספר אטרקציות ואנחנו בחרנו שתיים מהן - מיני איטליה והדולפינריום. במיני איטליה יש חניה לקרוואנים בשפע ומסודרת היטב. בדולפינריום אין חניה לקרוואנים וצריך למצוא מקום מסודר ברחובות. הדולפינריום ממוקם במקביל למרכז העיר, על חוף הים וניתן לשלב ביקור בדולפינריום ואחריו רחצה בים, ו/או קניות בשפע החנויות בעיר. אחרי הדולפינריום התחלנו לנסוע לכיוון רומא, הנסיעה הארוכה ביותר שחיכתה לנו בטיול לאיטליה, אז גם טעינו בדרך וניכנסנו לנסיעה בלילה, נוכחנו לדעת שהכבישים לא תמיד מסומנים כמו במפה, על אחת כמה וכמה שהאיטלקים סוללים כבישים חדשים ובמפות הכי מעודכנות עדיין נמצאים הסימונים של הכבישים הישנים. בעיקבות הטעייה זו ביזבזנו חצי יום וכל הטיול זז ביום אחד. הבלגנו על כך והישתדלנו להנות למרות זאת.

רומא
הגענו עם הקרוואן למבואות רומא, שם לפי תכנון מראש, חנינו בקמפינג הראשון שלנו באיטליה. ונסענו לתוך רומא בתחבורה ציבורית, רכבת ואח"כ אוטובוס ומטרו. המלצה על קמפינג ברומא (יקר אבל טוב) - CAMPING FLAMINIO עם סימן הפיל. זהו קמפינג 5 כוכבים, כולל מקום רחב ידיים לקרוואנים, אוהלים וביתנים משפחתיים, בריכת שחיה, מגרשי טניס, בר/מסעדה, אינטרנט (בתשלום), שירותי כביסה וייבוש (בתשלום נפרד) וגולת הכותרת - שירותים ומקלחת מפוארים עם פינות איפור פרטיות, כשהמקלחות הן פרטיות עם דלת נפרדת לכל מקלחת ובתוכה אפילו דלת זכוכית המפרידה בין המקלחון לתא הלבוש. כמובן שהיה זה הקמפינג הכי יקר. שימו לב - הכביסה לא מתייבשת בסיבוב אחד במייבש במיוחד אם שמים הרבה כביסה, לכן במקום לשלם על עוד סיבוב במייבש, אפשר לפרוס ללילה את הבגדים בקרוואן ועד הבוקר הם מתייבשים. חנינו בקמפינג לשני לילות, התחברנו לחשמל, הפעלנו מזגן ונהנינו מאוד. הלילה הראשון היה ליל המונדיאל, ולהזכירכם איטליה ניצחה. אני לא צריכה לספר לכם איזה רעש והמולה חווינו באותו לילה, זיקוקים, שירים וכדומה, אבל היה שווה, זו חוויה חד פעמית. הילדים עלו למסעדה של הקמפינג, שם צפו בטלוויזיה במונדיאל, ואנחנו סוף סוף  שמנו רגל על רגל ופשוט נחנו.

המלצה לגבי תחבורה ברומא: ברומא כדאי להיעזר בתחבורה הציבורית: רכבת, חשמלית (טראם), רכבת תחתית (מטרו) ואוטובוסים. צריך רק לדעת שעדיין אין שם מיזוג אוויר (לא, עדיין לא!!!) וברכבת התחתית דחוס, צפוף ומחניק מאוד!!! הרכבת התחתית נסגרת בשעה 21:00 בדיוק ובכלל כל התחבורה הציבורית מסתיימת שם בשעה זו, חוץ ממוניות שהן פרטיות וגובות מחיר גבוה. אך לפעמים אין ברירה.

רומא היתה היעד הדרומי ביותר באיטליה אליו תכננו להגיע בטיול זה. מרומא עלינו צפונה לטוסקנה.בדרך לטוסקנה עברנו דרך העיירה BOMARZO, שם יש פארק מפלצות. נו, טוב, מילא, חשבנו שזה יעניין את הילדים ואותנו אבל נפלנו בגדול, סתם התברברות של כשעתיים וסתם פארק, מה גם שהיה מאוד חם. אולי במזג אוויר קריר יותר היינו נהנים יותר, מי שבכל זאת רוצה להגיע לשם שיעשה את השיקולים שלו. הדבר היחיד הנחמד היה שיש שם חנייה גדולה גם לקרוואנים. המלצה: לא לחפש את הפארק הזה אלא להמשיך ליעד הבא. פארק זה מיותר לדעתי.

טוסקנה
טוסקנה יבשה לגמרי בחודשים אלו, השדות צהובים, ממש כמו בישראל. טוב, לא כל השדות, אבל הרושם הראשון המתקבל כשמגיעים לאזור טוסקנה הוא שהגענו לאזור הנגב הצפוני, חלק מהנחלים יבשים לגמרי. לעומת זאת גפנים ראינו באזור רומא ובצפון איטליה, ומעט מאוד באזור טוסקנה. לא נסענו בדרך היין אלא בכבישים אחרים, אני מאמינה שבדרך היין היינו מוצאים את כל שהיה חסר בדרכינו. למרות ההתברברויות שחווינו בדרך מרימיני לרומא, בחרנו להמשיך בכבישים משניים, צרים ומפותלים כי זה מה שיפה בהם, הם עוברים בעיירות הציוריות הקטנות בדרך ולמרות הפקקים שמידי פעם ניקלענו אליהם, אהבנו את הדרכים הללו. מידי פעם עצרנו ל-CAFÉ TO GO לדרך, התרעננו, נשנשנו מהעוגות המקומיות, בכל עיירה ישנן העוגות הטיפוסיות לה. האנשים בעיירות הקטנות תמיד חייכו אלינו ושמחו לעזור, גם אם לא הבינו אנגלית. אגב, באיטליה יודעים מעט מאוד אנגלית ובמקומות שונים אפילו לא יודעים בכלל.

בדרך לטוסקנה, מאחר והיינו עם קרוואן ונסיעה ארוכה מתישה (כמו גם ברכב רגיל) עצרנו בצהריים לחנייה בחניון קטן ואקרעי באחת מהעיירות הטוסקניות, החנויות באזור היו סגורות, ורק בית קפה קטן וחנות ספרים היו פתוחים. אנחנו נימנמנו והילדים העסיקו את עצמם בכל אותם המשחקים שהבאנו לשם כך, המנוע עבד וכן המזגן, כי בלעדיו מה היינו עושים? התעוררנו אחרי שעה רעננים והמשכנו בנסיעה לכוון סיינה.

סיינה
אליה הגענו אחה"צ. מצאנו חניה ממש לפני השער הגדול והיפה של העיירה, בתשלום כמובן. חנינו ונכנסנו ברגל. בסיינה, אגב, אין מה לעשות יותר משלוש שעות, אלא אם יושבים בבית קפה/גלידריה או נחים בכיכר המרכזית. לפנות ערב חזרנו לקרוואן ומשם נסענו לכיוון סאן ג'מיניאנו. ברדת החשיכה היגענו לעיירה קטנה בשם POGGIBONSI הסמוכה לסאן ג'מיניאנו, בה מצאנו חניון גדול לקרוואנים, אשר גם חנו שם (היו שם כעשרה קרוואנים), החניון ללא תשלום אך אין בו תנאים של קמפינג. בסמוך לחניון יש מרכז קטן עם בתי קפה ופאב, הפתוחים גם בלילה.

סאן ג'מיניאנו
אי אפשר לטעות כשמגיעים לסאן ג'מיניאנו. מגדליה ניראים למרחוק, זכר לתחרויות בין האצילים מי יבנה את המגדל הגבוה ביותר.
המלצה לבעלי קרוואנים וגם לבעלי רכב רגיל: מי שלא רוצה לחפש חנייה - השתמשו בחניון "חנה וסע" הנמצא כ-3 ק"מ מחוץ לעיירה. יש חניון קרוואנים המשמש גם כקמפינג עם כל התנאים הדרושים ללינה בלילה. הגענו לשם ע"י שילוט שקיים לאורך כל הדרך מהכניסה לעיירה, חנינו רק לחניה יומית ושילמנו בהתאם (לא היינו צריכים את הקמפינג). משם לקחו אותנו בשאטל שמגיע על לפתח העיירה, השאטל כלול במחיר החניה, הם נותנים מס' שעות לחזרה ובשעות האלה צריכים לחכות להם במקום שהם מבקשים. הם דייקנים להפליא. מומלץ ביותר. בצהריים עזבנו את סאן ג'מיניאנו לטובת פיזה.

פיזה
הדרך מסאן ג'מיניאנו לפיזה קצרה מאוד כ-60 ק"מ, לכן תוך כשעה הגענו. גם בפיזה קשה למצוא חנייה לקרוואן, אך לנו היה מזל ומצאנו חניה ב"חור" קרוב מאוד למיתחם המגדל הנטוי. המלצה למגיעים לפיזה בערב: יש קמפינג בסמוך לכיכר הניסים, הוא מסומן במפות. אנחנו הגענו אחה"צ ורצינו להמשיך לכיוון פירנצה ולכן לא חנינו באותו קמפינג. היה קצר וקולע. משם המשכנו מזרחה לפירנצה היפה.

פירנצה
היגענו לפנות ערב לקמפינג בשם MICHEL ANGELO מאחר והיגענו מאוחר נשארו רק המקומות הפחות נוחים לקרוואן, אבל לא היתה לנו ברירה. הקמפינג ראוי לתיאור במילה אחת בלבד - מגעיל. לפירנצה הקדשנו יום אחד בלבד, מאחר והיינו עם ילדים ואיטליה הרי משופעת בקתדרלות, מוזיאונים וארמונות אז לטעמינו מיצינו את החלק הזה. הקמפינג לא נוח במיוחד משום שהוא על גבעה וכל פעם שצריכים ללכת למקלחת, לשירותים, או לכביסה, צריך לטפס. נוסף לכך הצרצרים חוגגים שם. אבל הדבר היחיד שלא מצא חן בעינינו בפירנצה הוא הקמפינג. מלבדו פירנצה יפהפיה והכל נוח שם, מהקמפינג יש אוטובוס (יש כרטיסים לתחבורה ציבורית בקמפינג) עד Michel Angelo Piazzale המוקדשת לפסל הנודע, ובה נמצאים העתקים של הפסלים  המפורסמים שלו כגון דוד ועוד. מהככר יש תצפית על כל העיר: על הדואומו - הכנסיה הגדולה והמרשימה ביופיה ובגודלה, ארמון וקיו, הגשר המפורסם פונטה וקיו ובכלל על כל האתרים ממעוף הציפור. כמובן שגם בכיכר מתויירת זו יש דוכנים למכביר, הכינו את הארנקים. המלצה - משקפת: כדאי להצטייד מהבית עם משקפת היא עוזרת הרבה בטיולים כאלה במיוחד אם עומדים על תצפיות גבוהות. משם לקחנו אוטובוס שהביא אותנו למרכז העיר, שם טיילנו עד הצהריים. לאחר שהרווינו את צמאונינו ושבענו מאוכל ומאתרים, עלינו לאוטובוס שהביא אותנו ישירות לקמפינג. שם לקחנו את הקרוואן ולאחר שטיפלנו בו (לרוקן שפכים ולמלא מים)  כשפירנצה היפה מאחורינו המשכנו דרכינו לטובת צפון איטליה. היעד הראשון בצפון היה וילאפרנקה, עיירה קטנה ליד שדה התעופה של ורונה, שם נמצא "מוזיאון המכוניות של ניקולי".

צפון איטליה
כשפירנצה מאחורינו, התחלנו לעלות צפונה, לחלקו השני של הטיול. מאחר ויצאנו מפירנצה אחה"צ, הגענו לעיירה וילאפרנקה שליד ורונה, לפנות ערב. אגב, בעיירה זו נמצא שדה התעופה וילאפרנקה השייך לורונה. יעדינו הראשון היה "מוזיאון המכוניות של ניקולי" בעיירה. ניגשנו למוזיאון, למרות שכבר לא היתה קבלת קהל, על מנת לראות היכן הוא נמצא וביררנו את שעות הפתיחה. לאחר מכן חיפשנו מקום חניה לקרוואן ללינת לילה. מצאנו תחנת דלק בלב העיירה, עם חניה צדדית ושם חנינו. למחרת היינו במוזיאון בתוך 10 דקות מהחניה.

במוזיאון יש חניה גדולה גם לקרוואנים, ללא תשלום. היינו מבקרים בודדים במוזיאון, והיה שווה כל יורו. נהנינו מאוד, שכן המוזיאון כולל לא רק מכוניות, שהתצוגה שלהן מדהימה, אך מזכירה את מוזיאון המכוניות בתפן, אלא גם כולל קומה של כל הדברים הקשורים לרכב כולל אופניים ,אופנועים בצורות שונות ותעופה. קומה של מכונות כתיבה וציוד אופטי וכדומה.ועוד קומה של תיבות נגינה שבחלקן אפשר לגעת ולנסות ובחלקן לא. ישנה תיבת נגינה אחת ענקית שצריך לשים בה מטבע של יורו והיא מנגנת מוסיקה של תזמורת שלמה. החיסרון היחיד במוזיאון הזה שאסור לצלם, הם מציינים את זה בפירוש ואין מה לעשות יש גם מצלמות של המקום אז אם רוצים להימנע ממצבים לא נעימים, צריך לכבד את רצונם. למרות זאת נהנינו מאוד והשקענו כשעה וחצי בסיור. במוזיאון ציידו אותנו גם במפת ורונה והסבירו לנו איך להגיע, הם אדיבים ביותר שם. יעדינו הבא כמובן היה ורונה, עיירתם של רומיאו ויוליה. המלצה, ב-VERONA מספיק לטייל כחצי יום. גם לשם הגענו במהרה. מצאנו חנייה לקרוואן בתחילת העיירה והלכנו ברגל כק"מ אחד עד למרכז העיר.
הארנה - למי שביקר בקולוסיאום ברומא באותו טיול זה מיותר לחלוטין להיכנס לארנה. הקולוסיאום לדעתי הרבה יותר מרשים. בארנה יש מופעים אז למי שמעוניין לצפות באופרה, יכול לרכוש כרטיסים במקום. לא לשכוח לפחות להצטלם על רקע הארנה, שלא יגידו שלא הייתם... ליד הארנה ישנה כיכר ברה, הכיכר המרכזית עם גינה יפה מוצלת, אגב יש שם שירותים ציבוריים נקיים עם, לא תאמינו, "בול קליעה". גם בורונה קנינו גלידה אך התאכזבנו מאוד, לכן את הראשונה זרקנו ובחנות אחרת קנינו גלידה נוספת לפחות לשיפור הטעם. משם צעדנו עד למרפסת של יוליה. נחמד לבקר שם. למטה במבואה לבית על הקירות יש אלפי פתקים שכתבו המבקרים במקום. כדאי להצטייד ביום הטיול לורונה בסלוטייפ, פתקים וכלי כתיבה. לנועזים בינינו ישנו הפסל של יוליה המעורטלת למחצה ורבים מצטלמים תוך שהם נוגעים... המבנה והמרפסת מקושטים ומעוטרים בהרבה צמחיה. וכמובן למי שאוהבים מדרחובים עם חנויות ודוכנים, זה המקום בורונה. שוקק חיים, אלפי מבקרים, בעיקר בעונה הבוערת.

מורונה נסענו לאגם גארדה - האגם הגדול ביותר באיטליה. כשמגיעים אליו רואים את תחילתו אך לא רואים את סופו. חנינו בקמפינג FOSSELTA הסמוך לפארק המים CANEVA WORLD על מנת לבקר בו למחרת. הקמפינג נוח להגיע אליו, הוא עם דשא, בריכת שחיה וגישה נוחה לחוף האגם. הילדים כמובן ניצלו מיד את בריכת השחיה ובזמן שהם נהנו בבריכה, הלכנו אנחנו להזמין כרטיסים למסעדת האבירים הסמוכה גם היא לקמפינג ולפארק המים.לאחר שהזמנו כרטיסים ירדנו לאגם גארדה לטבילת ערב צוננת. כיף לא נורמלי, נירוונה, תענוג ועד כהנה וכהנה מילים שמתארות הרגשה נפלאה לגוף ולנשמה. ב-21:00 הגענו למסעדת MEDIVAL TIMES המציעה ארוחת מלכים טעימה ומשביעה וכן הופעה שלמה תוך כדי האכילה. מומלץ ביותר, הן לילדים והן למבוגרים. אמנם לא זול, אבל שווה כל יורו. יין נשפך שם בשפע, וכך גם לימונדה ובירה ללא הגבלה ואת האוכל אי אפשר לסיים. ההופעה יפה מאוד , כולל אבירים על סוסים עם סיפור האביר שזוכה בנסיכה.

למחרת היינו בפארק המים יום שלם, הילדים נהנו מהפארק ואנחנו נהנינו מהסתלבט ומהבריכות. זהו פארק המים הגדול ביותר באיטליה ונמצא בדרום אגם גארדה. יש בפארק מתקנים מדהימים כולל אבובים בשלוש צורות, מגלשות בגבהים שונים, שפע מסעדות ובתי קפה והעיקר טבילה במים. לפנות ערב בעת סגירת הפארק, חזרנו לקרוואן והמשכנו לעלות צפונה לאורך האגם, לא לפני שרוקנו את השפכים, מילינו מים במיכל של המקלחת ויצאנו לדרך. מידי פעם עצרנו לתצפית על האגם וסביבתו, על העיירות הקטנות, על גגות הרעפים בין העצים ועל צבעוניות האזור. לאחר כשעה נסיעה, הגענו לחניון גדול בפאתי עיירה נחמדה וציורית בשם Torri del Benaco. בחניון חנו מספר קרוואנים, החלטנו שהוא מתאים גם לנו וחנינו. בסמוך לחניון, על המזח, יש תחנת מעבורות המעבירות כלי רכב מגדה אחת אל השניה, צפינו בתהליך, זאת חוויה לילדים וגם להורים וזאת המלצתי, מי שמעוניין לקצר את דרכו כדי להגיע לגדה השניה של האגם יכול לעלות על מעבורת כזאת ולהפליג. אגב, המעבורת לוקחת עליה כל מה שזז... ומגיעה לעיירה בשם Maderno בגדה המערבית. מעבורת נוספת יוצאת מעיירה בשם Malcesine - מלצ'סינה (עליה אפרט בהמשך) אל הגדה המערבית לעיירה בשם (Limone (Limone Sol Garda.

לאחר הצפייה במעבורת המשכנו לטייל ברגל לצד האגם לתוך העיירה, היו שם טירה עתיקה, מסעדות ממש ליד המזח, ספסלים לצפייה באגם, וברבורים השטים בשקט ובשלווה, אותם אפשר כמובן להאכיל , דבר שהילדים אוהבים מאוד, ותראו לי מבוגר אחד שלא אוהב להאכיל ברבורים באגם... לאחר הטיול לעת ערב, חזרנו לקרוואן, פצחנו בארוחת ערב חמה, בחוץ היה קריר, כי זהו צפון איטליה וגם בקיץ קריר שם במיוחד בערב. חיממנו בינתיים את המקלחת וישבנו לדסקס על "זה היה היום שהיה". המלצה: מעכשיו יתוארו מספר מקומות עם עלייה ברכבל להרים הגבוהים של צפון איטליה. מומלץ הן לילדים והן למבוגרים להצטייד בבגדים ארוכים גם בשיא הקיץ. אפילו שלג יש על ההרים. למחרת המשכנו להצפין עד שהגענו לעיירה Malcesine - מלצ'סינה ממנה עלינו ברכבל להר Monte Baldo בגובה 1800 מ' מעל פני אגם גארדה, באמצע העלייה יש תחנה בה ניתן לרדת ולטייל בשבילים אנחנו טיילנו כשעתיים, נשמנו אוויר צח וקריר, למעלה היו פרות עם פעמונים, כבשים וסוסים כיף לילדים . גם רוכבי האופניים נהנו מהמסלולים על ההר. יש שם בית קפה מומלץ, בו מומלץ להזמין שוקו חם לילדים וקפה למבוגרים וכן כריך שהם מחממים במקום. טעים מאוד במיוחד בקור שעל ההר (ואל תשכחו שכבר קיץ).

אחרי מלצ'סינה, המשכנו לעלות צפונה עד מפל Cascata de Varone, שנמצאים בתוך ההר, יש חניה ללא תשלום במרחק 200 מ' מהמפל והעליה ברגל דרך מדרגות. המקום מרשים ביותר וכל האת המים מהמפל משפריצים עלינו בשצף קצף, צריך לקחת מעילי גשם לשם. לאחר מכן המשכנו מזרחה לכיוון אגם מולבנו שנמצא בעיירה הנושאת את אותו שם Molveno - שוב עיירה מקסימה ושקטה אשר אותה חוצה נחל עם מפלים החוצבים בסלע ומעליהם גשרונים למעבר אדם. מצאנו חניון מיוחד לקרוואנים, חנייה מסודרת הכוללת מקום ריקון שפכים ומילוי מים, תאורה עליונה ונוף מדהים. תוך כדי סידור הקרוואן לקראת לינת הלילה, כאשר עוד היה אור בחוץ, הגיחו ממרומים, כנראה מאחת הפסגות הגבוהות שם, עשרות מצנחי רחיפה צבעוניים ומרהיבים, כמו שאומרים "חווייה שמיימית".

לאחר שהקרוואן היה מסודר במקומו, הלכנו לטייל לכוון אגם מולבנו הקסום, תוך צפייה בנופים המהממים מסביב. לצד האגם יש ספסלים ומדשאות, עליהם ניתן לשבת ולצפות בנוף ובזמן שאנחנו נחנו על הספסל, הילדים ניסו מזלם בהקפצת אבנים על האגם. התעייפנו רק מהאוויר הצח שהיה שם. בבוקר גילינו שממש ליד חניון הקרוואנים הוקם שוק איכרים נודד, אך כשבדקנו את מרכולתם גילינו שבשווקי ארצינו הקטנטונת יש יותר היצע וססגוניות. המשכנו הלאה צפונה לכוון אגם Fedaia תוך כדי מעבר ליד העיירה Canazei המומלצת לטיול במדריכי הטיולים השונים. בהגיענו לאגם פדיה, חצינו סכר ענק המפריד בין האגם לעמק שלידו, תוך כדי כך הגענו להר המרמולדה אחד מהמפורסמים שבהרי הדולומיטים, שבמרגלותיו היינו בגובה של 800 מ'. מצאנו חניה גדולה, בה חנו קרוואנים נוספים, קנינו כרטיסי עליה ברכבל ועלינו לגובה של 3800 מ' ברכבל פתוח בעמידה. חוויה אתגרית בפני עצמה. המלצה: שוב לא לשכוח בגדים חמים, במיוחד לילדים, למרות הקיץ, היה לנו קר אבל המעילים שלקחנו חיפו על הקור. לברר אם יש כרטיס משפחתי מוזל. דרך אגב באזור ישנן הרבה נקודות עליה ברכבל אל הר המרמולדה, אבל זה שמעל אגם פדיה הוא המפורסם ביותר. לאחר יום טיול באזור כולל הר המרמולדה ועצירה בכל המפלים והנהרות שבאזור, הגענו לעיירה הציורית Cortina d'Ampaezzo, ממנה רואים את הדולומיטים מכוונים שונים. חנינו ללילה בחניה בצידי הדרך.

למחרת עלינו ברכבל להר Tofane - למעשה היה זה רכבל עם שלוש תחנות בדרך, אגב בהרי הדולומיטים ישנם מטיילי הרים רבים שבאים לשם רק לשם ההליכה והטיפוס על ההר, עם כל ציוד הטיפוס, זה מאוד מקובל שם ומגיעים לשם מכל המדינות השכנות. המלצה: יש כרטיס משפחתי מוזל לעלייה להר. ממרומי ההר רואים את העיירות שבאזור, רואים אגמים נוספים כמו כתמים כחולים הפזורים בין ההרים שומעים את פעמוני הפרות הרועות על צלע ההר ומרגישים כמו "היידי בת ההרים". כיף לא נורמלי לילדים ולהורים כאחד, אוויר צלול, כדאי לשהות על ההר כשעה להשתרע על הדשא ולהרגיש את השקט והשלווה.

אנחנו לקחנו משם הרבה שקט ושלווה איתנו לארץ מכיוון שבאותו זמן כבר היתה מלחמה בארצינו וידענו לקראת מה אנחנו חוזרים. לאחר שחזרנו עם הרכבל המשכנו לנסוע למעבר ההרים Passo di Sella הצר והמפותל, שלמרות זאת מתאים לרכב פרטי ולקרוואן, כמובן שיש לשים לב לגבהי המנהרות לעומת גובה הקרוואן. הפיתולים הרבים בגובה עוצר נשימה הם חוויה מהממת והנופים המרהיבים עם המפלים שבכל האזור נפלאים ללב ולנשמה. באותו יום בצהריים לאחר שעברנו את העיירה דוביאקו הגענו לאגם Baraise, שם שטנו בסירת משוטים ופעם הראשונה באיטליה אכלנו גלידה בקופסא, כי זה מה שמכרו שם. אחה"צ המאוחרות הגענו לעיירה Corvara in Badia הישר לקמפינג, עליו המליצו מטיילים רבים באינטרנט - Colfosco, ממנו ניתן גם כן לעלות עם רכבל לדולומיטים. זה היה הערב האחרון באיטליה, אותו חגגנו במסעדה מפוארת בקורברה עוד לפני שהגענו לקמפינג. מסעדה נפלאה, מפוארת אך לא יקרה, הנמצאת ליד גשר העץ בעיירה, בכביש המוביל אל הקמפינג. חגגנו את סיום הטיול באיטליה. המלצה: כדאי לנקות את הקרוואן בערב האחרון של הטיול על מנת לחסוך זמן ביום האחרון.

למחרת הקדשנו את כל היום למעברי הרים תוך ששמנו פעמינו לכוון גרמניה, יעד החזרת הקרוואן והטיסה לארץ. עוד קצת נשמנו את אוויר ההרים האיטלקי-אוסטרי-גרמני, ו...עלינו לטיסת ערב ממינכן לארץ. נהנינו מאוד מחוויית הקרוואן ואיתה גם חוויית איטליה המקסימה. נשארנו עם טעם של עוד.

כפי שכתבתי בחלקו הראשון של טיולינו לאיטליה, כשחזרנו ארצה, כבר היתה מלחמה באוויר וה"נפילות" נשמעו היטב. למחרת כבר התעוררנו לקול אזעקה ולמציאות שונה מזו שחווינו בשבועיים האחרונים, לא היתה לנו הזדמנות לעכל את הנסיעה לחו"ל ולכן עכשיו, מספר חודשים אחרי, אנחנו מספרים את הסיפור הלאה ונזכרים תוך כדי צפיה בתמונות ובסרטים הרבים שצילמנו. אשמח לענות על שאלות בקשר לטיול שלנו ובכלל על חו"ל ועל קרוואנים. הקרוואן היה חוויה שלא תישכח לעולם והיום כשאנחנו כבר בסוף 2007, אנחנו מתחילים לתכנן את טיולינו הבא עם הקרוואן, כנראה בקיץ שיגיע, לארצות הברית-קנדה כחודש ימים.

תודה למשפחתי על הטיול הנהדר שעשינו ביחד ומקווה שעוד יבואו רבים כאלו ושוב תודה ל"מוטורהום" שנענו לכל פניותינו ושאלותינו גם אם היו טיפשיות ביותר. נהיה בקשר.