קרוואן והגיל השלישי / אריה אלמוג, יהוד

"הגיל השלישי", הגדרה לא מדויקת ולרוב אינה מתייחסת לגיל הכרונולוגי. כוונתי לאנשים שעיתותיהם בידם, ועדיין יודעים ליהנות מהחיים.
ה-RV הוא קרוואן לא נגרר, מוטורהום, בפי האמריקאים. בית על גלגלים ומנוע. בית שיכול להיות מאוד משוכלל, נוח מאוד ויש בו הכל.
למרות העובדה שבכל העולם רואים היום אלפי RV נעים בכבישים לכל העולם יש עדיין מה ללמוד מהאמריקאים. אירופה מתקדמת בצעדי ענק. אותו מצב גם ברמת החניונים. אמת יש באירופה מספר חניונים שרמתם מעולה, כוונתי רמת השירותים בהם כולל בידור ועוד. גבוהה ומעניינת יותר מאשר במלונות חמישה כוכבים.

"קרוואניסטים", יש שלושה סוגים עיקריים
• כאלו שחיים ב-RV כל או רוב ימות השנה, בארה"ב יש רבים כאלה.
• יש שחיים ב-RV בחורף או בקיץ. הכל לפי הטעם והרצון.
• ויש המטיילים... גם ביניהם יש סוגים שונים.

מעשה בשתי חופשות קצרות, כל אחת של 90 יום
האחת בארה"ב. התחלנו בניו יורק שם רכשנו את ה-RV הראשון שלנו, 23 פיט אורכו, חמוד וקטנטן מדגם "דולפין". למרות היותו קטנטן היה מאובזר בכל: מטבח, שירותים רגילים מיטות ועוד. דחסנו את המזווה בכל טוב, פרקנו את המזוודות וחרשנו את היבשת העצומה, שיש בה, נופים משגעים, הרים ועמקים, אגמים ונהרות. מגוון הערים מדהים, לדוגמא: ניו יורק  ולוס אנג'לס  מחד, ופילדלפיה ובוסטון מאידך. ישובים, שמספר תושביהם מיליונים, וישוב שבכניסה אליו יש שלט המודיע על 7 תושבים. בישוב זה יש בה תחנת דלק ומסבאה. הסתקרנו ונכנסנו למסבאה ומצאנו בה תריסר אורחים מלבד הברמן. שאלנו מאין כל האורחים והסבירו לנו - " 'בישוב' שלנו יש מסבאה ותחנת דלק. ב'ישוב' הקרוב שגדול מאתנו בהרבה יש בו 15!  תושבים, ובו תמצאו חנויות ו'בישוב' השלישי תמצאו חניון!". החניון היה בלב חורש עצים, כולו גבעות ומורדות. כאשר חנינו חפשנו שטח מישורי ולא נמצא שטח כזה באותו חניון. התחלנו להזיע... ניגשו אלינו מספר קרוואניסטים, הזיזו אותנו הצידה, הביאו לוחות עץ מיוחדים, ותוך דקות ה-RV עמד יציב ומאוזן. בילינו באותו חניון שבוע מקסים. כאשר עזבנו, נפרדנו מבני משפחה חדשים. כאשר בקשנו להחזיר את הציוד לייצוב ה-RV שהשתמשנו בו, סרבו לקבלו חזרה. אילצו אותנו לקחתו עמנו שישמש אותנו בעתיד (גם בגרמניה קרה לנו מקרה דומה אך זה סיפור נפרד).

מספר החברים והחברים לעט שיש לנו כיום בעולם גדול פי כמה וכמה, מהשפחה בארץ וכל חברינו ומכרינו בארץ שגם מספרם לא מבוטל. הגענו בכוונה ולעיתים בטעות למקומות שהאמריקאי הרגיל אינו חולם להגיע, ולמקומות שבודאי גם טיולים מודרכים לא מגיעים. הגענו למקומות שאינם מסומנים על המפה. מזל הוא ש"עם הקרוואניסטים" הוא עם מיוחד ונפלא. מעולם, זה כשלושים שנה לא נפגשנו בחניונאים רעים ואיני מדבר רק על היבשת האמריקאית, קנדה, מקסיקו ועוד גם לא באירופה. סתם כקוריוז בטיול הראשון התלוו אלינו שני בני הזקונים שלנו. כאשר התחלנו במסע אחד הבנים לא הרשה לנו לסטות מדרך המלך, בגלל החשש לשלומנו. למחרת היום כבר זרק את המפות והכריז נוסעים לגלות את אמריקה, מה אספר לכם גילנו אמריקה שלא תארנו לעצמנו שקיימת במציאות, ולא מסופר עליה בספרים.

איך ולמה  נדבקנו במחלת ה-RV וממשכים עד היום בגיל +75
מחלה בריאה ורצויה מאוד. את ה-RV הראשון, שכרנו בתחילת שנות ה-70 מחבר בארץ שהחזיק RV באירופה. להשוותו ל-RV כיום, זה כמו להשוות בין מכונית סוסיתא למכונית רולס רויס, או בין מגורים בצריף לוילה מהודרת. שכרנו את ה-RV מאחר ובקשנו לטייל באירופה עם שני ילדים קטנים. כאשר חישבנו את העלויות, שכירת רכב ומלונות הגענו למסקנה שלא נוכל להרשות לעצמנו את ההוצאות. אותו חבר בעל ה-RV סיפר לנו שבתוספת קטנה לשכירת מכונית נוכל לשכור בית על גלגלים! חששנו מחוסר הנוחות של מגורים ל-4 נפשות בצריף. הופתענו, למרות הדגם הישן והמכונית המקרטעת, הטיול היה מדהים... ביקרנו במקומות מגוונים, החל במקומות נידחים ביערות ועל יד נהרות וכלה בערים כמו ברלין, פריז, אמסטרדם ששני חדרי יפים במלון עולים הון ובתקופות מסוימות הכל מלא. אנחנו עם ה-RV יכולנו לחנות היכן שעלה הרצון לפנינו. יתר על כן בחלק מהמקומות יש חניונים חינם או בתשלום סמלי, ועם כל השירותים. תשאלו בצדק מי מעמיד חניונים יפים וחינם או במחיר סמלי, ואסביר, לדוגמא עיירה מקסימה בשם ברייש על שפת הריין, עם אתרים עתיקים נוצרים ויהודיים, העיירה עצמה ממוקמת על גבעה גבוה, החניון על שפת הנהר. ממש מקום חמד, באנו ליום-יומיים ונשארנו שבוע שבועיים. למה חינם? זו עיירת קיט והם מעונינים למשוך קרוואניסטים הממלאים חיים את העיירה ותומכים בכלכלתה. כיום יש ספר "חניוני חינם" המתעדכן  מדי חודש. אנחנו מעדיפים את החניונים בתשלום שאינו גבוה, אבל חייבים לדעת מתי והיכן!

אנחנו ממשיכים גם בגילנו למרות העובדה שכיום אנו שני קשישים שנוסעים לבד ויכולים להרשות לעצמנו מבחינה כלכלית.
הסיבות פשוטות
• כיום, ה-RV שלנו כולל מנוע חזק ורכב משוכלל, אמין ומאובזר, הגה כוח, קרוז קונטרול, ג'קים הידרוליים המופעלים ממושב הנהג. והפנים, "וילה נוחה" שהכל בה חשמלי ואוטומטי. אפשר לאכסן בה שש נפשות. קל להגיע לכל מקום והעיקר לא צריך לפרק ולארוז כל פעם את המזוודות מחדש.
• לי אישית, ל-RV יש יתרון עצום נוסף, אני מאוד אוהב את תבשיליה של רעייתי, רואים את זה עלי!
• ולבעלי כלבים וחתולים כבר אמרנו... גם להם יש יתרון עם קרוואן בחו"ל.